Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0612 Bilag 2
Offentligt
939148_0001.png
Den 30. november 2010
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg – Kommissionens meddelelse om en ny
handelspolitisk strategi: ”Trade, Growth and World Affairs”
1. Resumé
EU Kommissionens nye handelspolitiske strategi lægger overordnet op til at fortsætte den hidtidige linje med
hurtigst mulig afslutning på Doha-runden samtidig med fortsat satsning på bilaterale handelsaftaler. Samtidig
lægges op til et delvis skifte i den måde, hvorpå EU forfølger sine interesser – EU skal være mere offensiv i han-
delspolitikken. Der sigtes konkret til, at EU fortsat skal have en åben økonomi, men samtidig i højere grad
end tidligere skal kræve samme åbenhed fra andre økonomier, både udviklede og fremvoksende.
2. Baggrund
Kommissionen har den 9. november 2010 offentliggjort sin meddelelse om en ny handelspolitisk
strategi: ”Trade, Growth and World Affairs”.
Strategien er det handelspolitiske bidrag til opfyldelsen af målsætningerne i EU's 2020-strategi om
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst og er samtidig en videreudvikling og opdatering af EU’s
handelspolitiske strategi fra 2006: ”Global Europe”, der i lyset af manglende fremskridt i de globa-
le handelsforhandlinger påbegyndte en proces frem imod bilaterale handelsaftaler. Den første sto-
re frihandelsaftale med Sydkorea forventes efter behandling i Rådet og Europa-Parlamentet at
kunne træde i kraft i 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget for Kommissionens meddelelse om en ny handelspolitisk strategi er
TEUF (Traktat om den Europæiske Unions Funktionsområde) artikel 207.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevant.
5. Formål og indhold
Trade, Growth and World Affairs foreslår en tilpasning af den handelspolitiske kurs til de aktu-
elle udfordringer i lyset af de nye rammer sat af Lissabon-traktaten og i kølvandet på den øko-
nomiske krise, herunder navnlig konsekvenserne af den accelererede vækst i de fremvoksende
økonomier. Der presses fortsat på for hovedprioriteten – en færdiggørelse af Doha-runden –
men samtidig fortsættes forhandlingerne om bilaterale frihandelsaftaler, herunder med Indien,
Canada og Mercosur.
Med henvisning til Det Europæiske Råds konklusioner i september 2010 lægger Kommissionen
samtidig op til, at EU skal agere mere offensivt i handelspolitikken end tidligere. EU skal fortsat
have en åben økonomi – men andre økonomier, både udviklede og fremvoksende, skal matche
EU’s åbenhed i en ånd af reciprocitet og gensidige fordele. Kommissionen vil fortsat beskytte
europæiske investeringer og arbejdspladser og bekæmpe unfair handel med alle passende mid-
ler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er fortsat væsentligt at reducere toldsatser, men hovedudfordringen ligger andre steder. Det
vil have stor betydning at få markedsadgang for tjenesteydelser og investeringer, at få åbnet op
for offentlige udbud, bedre aftaler om og håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder,
uhindret adgang til råvarer og energi samt at nedbryde ikke-toldmæssige handelsbarrierer, her-
under ved at fremme internationale standarder. Handel bør endvidere bruges til at fremme en
mere grøn økonomi.
Strategien understreger også vigtigheden af fortsat at uddybe relationerne til de største økono-
mier i verden, hvor EU ikke pt. forhandler en frihandelsaftale: USA, Kina, Japan og Rusland.
Kommissionen lægger endvidere op til fortsat at bruge handelspolitikken som instrument til at
hjælpe de fattigste lande. Bæredygtig vækst prioriteres fortsat højt.
Strategien indeholder en række konkrete initiativer, hvor de væsentligste er:
-
-
Sigte mod færdiggørelse af Doha-runden i 2011
Nedsættelse af en vismandsgruppe (eminent persons) fra industrialiserede lande og ud-
viklingslande med henblik på at komme med anbefalinger til EU’s holdning til WTO
post Doha.
Gøre væsentlige fremskridt med de bilaterale frihandelsaftaler, herunder påbegynde nye
forhandlinger med ASEAN-lande og investeringsaftaleforhandlinger med nøglelande.
Kortlægning af mulighederne for yderligere opgradering af forholdet til de strategiske
partnere for at nedbryde handelsbarrierer, herunder evaluere fremskridtene i 2012.
-
-
Samt en række konkrete initiativer i 2011, bl.a.:
-
-
-
Foreslå et EU-instrument til at sikre og øge symmetrien i adgang til offentlige udbud i
udviklede lande og fremvoksende økonomier.
Færdiggøre drøftelsen internt i EU af en ny investeringspolitik.
Vedtage en meddelelse om handel og udvikling og forslag til revision af GSP-
forordningen (hvor rådskonklusioner om meddelelsen og færdigforhandling af GSP-
forordningen vil være hovedaktiviteter under dansk EU-formandskab i første halvdel af
2012).
Vedtage en meddelelse om støtte til SMV’er, der vil ud på de internationale markeder.
Påbegynde rapportering til DER’s forårstopmøde om barrierer for handel og investerin-
ger som et nyt nøgleinstrument for at overvåge og intervenere imod protektionistiske til-
tag.
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Meddelelsen behandles i det internationa-
le handelsudvalg (INTA).
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesni-
veauet.
Meddelelsen om den nye handelspolitik indebærer ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Idet meddelelsen vil danne grundlag for EU’s handelspolitik, herunder et fortsat dobbelt pres
for færdiggørelse af de multilaterale forhandlinger om Doha-runden i WTO samt færdiggørelse
af bilaterale frihandelsforhandlinger, ventes meddelelsen som helhed generelt at have afledte
positive konsekvenser for dansk økonomi i form af øget vækst. De konkrete initiativer i medde-
lelsen kan dog ikke nærmere vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg samt til øvrige interessenter i
Beach Club (Åben handelspolitisk kreds bestående af NGOer, erhvervsorganisationer m.v.).
Høringssvarene vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg til orientering.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til Kommissionens meddelelse. Det er oplagt, at EU fortsat skal
arbejde for den handelspolitiske hovedprioritet: En afslutning af Doha-runden. Kun gennem
færdiggørelse af Doha-forhandlingerne vil man kunne opnå en liberalisering af handelen, der
får fuld global effekt, herunder også for udviklingslandene. Regeringen er ligeledes positivt ind-
stillet overfor, at man fortsat parallelt hermed skal arbejde for liberalisering af EU’s handel gen-
nem bilaterale frihandelsaftaler. Regeringen støtter endvidere Kommissionens ambition om
fortsat at fokusere på bæredygtig vækst.
Regeringen bakker ligeledes op om, at EU offensivt skal nedbryde handelsbarrierer på EU’s
eksportmarkeder, herunder bl.a. Kommissionens fokus på øget regulatorisk samarbejde med
tredjelande og bedre aftaler om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder. Den øko-
nomiske krise har ikke været befordrende for det globale handelsklima, og EU skal derfor ar-
bejde imod protektionisme. Regeringens holdning er, at EU's brug af defensive handelsinstru-
menter skal begrænses, og at disse instrumenter udelukkende skal anvendes i de særlige tilfælde,
hvor de er berettigede, og hvor de er i EU’s overordnede interesse. Regeringen ser det som me-
get væsentligt, at man i den forbindelse tager højde for risikoen for gengældelse, samt at euro-
pæiske forbrugere og industri ofte har interesse i at opretholde frihandel for at sikre adgang til
import af råvarer og halvfabrikata og i sidste ende undgå unødige prisstigninger på forbrugsva-
rer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er generelt blevet positivt modtaget af EU-landene. Der bakkes op
om strategien, som findes at ligge i naturlig forlængelse af den tidligere strategi, Global Europe,
fra 2006, herunder at Doha-runden fortsat er EU’s handelspolitiske førsteprioritet, mens det
bilaterale spor skal supplere det multilaterale.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.