Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0662 Bilag 1
Offentligt
961759_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
Internationalt kontor
10/31756
CHC
Grundnotat
Grundnotat vedrørende listen over rejsedokumenter, der giver indehaveren ret til at
passere de ydre grænser, og som kan forsynes med visum, og om oprettelse af en
mekanisme til føring af denne liste (KOM(2010)662)
Nyt notat
Forslaget er omfattet af forbeholdet, men udgør en videreudbygning af Schengen-reglerne.
Resumé
Forslaget har til formål at indføre en mekanisme, som sikrer, at listen over rejsedokumenter,
der udstedes af tredjelande hele tiden opdateres, at rejsedokumenterne bliver teknisk vurde-
ret fra centralt hold, og at medlemslandene angiver deres holdning til, hvilke rejsedokumen-
ter de enkelte lande anerkender eller ikke anerkender til brug for udstedelse af et visum.
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har ingen
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af for-
beholdet ikke vedtagelsen af forslaget, men da forslaget udgør en udbygning af Schengen-
reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træffe afgørelse om, hvorvidt
det vil gennemføre afgørelsen i dansk ret. Regeringen støtter, at der skabes klarhed over,
hvilke rejsedokumenter der anerkendes af hvilke medlemslande til brug for indrejse og ud-
stedelse af visum.
1.
Baggrund
Ved ikrafttræden af Visumkodeks den 5. april 2010 blev Schengen-konventionens artikel 17,
stk. 3, litra a, ophævet. Det fremgik heraf, at Eksekutivkomiteen traf afgørelse om, hvilke rej-
sedokumenter der kan forsynes med visum, og udarbejdede på den baggrund ”Oversigt over
rejsedokumenter, som tredjelandsstatsborgere skal anvende ved visumudstedelse og græn-
sepassage”. Af de fælles konsulære instrukser, som også blev ophævet ved ikrafttræden af
Visumkodeks, fremgik forudsætningerne for, hvorvidt et rejsedokument kan forsynes med et
visum. Rådsforordning 789/2001, hvoraf medlemslandenes pligt til at supplere information
om ændringer i oversigten og Rådets generalsekretariats pligt til at udarbejde og revidere
oversigten fremgik, er også ophævet, da Visumkodeks trådte i kraft.
Da Visumkodeks trådte i kraft den 5. april 2010 ophørte den systematiske overvågning af li-
sterne over rejsedokumenter, som udstedes af tredjelande, således at medlemslandene ikke
nødvendigvis er forpligtet til at angive, hvorvidt de anerkender de på listen anførte rejsedo-
kumenter. Dette skaber en situation, hvor indehavere af visse rejsedokumenter ikke har sik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kerhed for, at de ikke vil blive afvist ved indrejse i et Schengen-land eller måske har fået ud-
stedt et Schengen-visum, som begrænses territorialt til de medlemsstater, som anerkender
det pågældende rejsedokument.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 12. november 2010 forslag til Europa-
Parlamentet og Rådet afgørelse om at tilpasse den nuværende oversigt over rejsedokumen-
ter til den institutionelle og retlige ramme for Den Europæiske Union.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF afsnit V. Protokollen om Danmark stilling finder
anvendelse.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde, træffer Danmark i henhold til artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling in-
den seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale
lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse
mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
2.
Indhold
Formålet med forslaget er at sikre, at listen over rejsedokumenter, der udstedes af tredjelan-
de, kontinuerligt er opdateret, og indførelse af en centraliseret teknisk vurdering af disse rej-
sedokumenter (artikel 1, stk. 1). Derudover vil forslaget sikre, at medlemslandene altid tager
stilling til, hvorvidt rejsedokumenterne på listen kan anerkendes til brug for udstedelse af vi-
sum i deres land (artikel 4).
Kommissionen tillægges kompetencen til at opstille listen over alle rejsedokumenter udstedt
af tredjelande med hjælp fra medlemslandene og holde listen opdateret (artikel 5, stk. 3). Li-
sten vil indeholde nationale pas (almindelige pas, diplomat-eller tjenestepas eller særpas),
nødpas, rejsedokumenter for flygtninge eller statsløse, rejsedokumenter udstedt af internati-
onale organisationer eller laissez passer (artikel 1, stk. 2).
Medlemsstaterne har fortsat enekompetence med hensyn til selve anerkendelsen af rejse-
dokumenter til brug for indrejse og udstedelse af et visum. Forslaget lægger dog op til, at
medlemslandene skal gøre, hvad de kan for at harmonisere holdningen til de forskellige ty-
per af rejsedokumenter (præambel pkt. 6).
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget lægger op til, at listen opdeles i tre dele, hvoraf første del omfatter rejsedokumen-
ter, der er udstedt af tredjelande og territoriale områder, der er omfattet af Visumforordnin-
gen 539/2001, som angiver de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum
ved indrejse i Schengen-området eller er fritaget herfor. Listens anden del omfatter rejsedo-
kumenter udstedt af medlemsstater i den Europæiske Union, og listens tredjedel omfatter
rejsedokumenter, som er udstedt af internationale organisationer (artikel 3).
Listen kan anvendes af politiet til at afklare, om rejsedokumentet anerkendes og i givet fald,
hvilke medlemslande der anerkender det, når det anvendes ved indrejse i et Schengen-land,
jf. grænsekodeks artikel 5, stk. 1, litra a. Listen bruges ligeledes af det konsulære personale
på ambassader og konsulater samt af Udlændingeservice til at afklare, om rejsedokumentet
anerkendes og i givet fald af hvilke medlemslande, inden et visum kan udstedes til indehave-
ren.
Kommissionen vil blive bistået af et rejsedokumentudvalg til at foretage vurderingen af rejse-
dokumentets tekniske standard. Udvalgets vurdering sendes til medlemslandene (artikel 7).
Etablering af en centraliseret vurderingsmekanisme i form af dette rådgivende udvalg, som
kan foretage den tekniske vurdering af rejsedokumenter udstedt af tredjelande og rejsedo-
kumentets sikkerhedsniveau (artikel 6), forventes at medføre en forenkling af de administra-
tive procedurer for medlemslandene, idet hvert enkelt medlemsland på nuværende tidspunkt
selv foretager den tekniske vurdering af rejsedokumenter udstedt af tredjelande. Det er fort-
sat alene medlemslandene, som skal træffe beslutningen om, hvorvidt de vil anerkende det
pågældende rejsedokument. Medlemslandene må også gerne fortsat foretage den tekniske
vurdering af rejsedokumentet selv, men en harmoniseret teknisk vurdering forventes at for-
hindre dobbeltarbejde for medlemslandene.
Medlemslandene skal senest en måned efter meddelelse om opstilling af listen give Kom-
missionen meddelelse om deres holdning til, hvorvidt listens rejsedokumenter anerkendes af
det pågældende medlemsland til indrejse og udstedelse af visum eller ej (artikel 4, stk. 1).
Medlemslandene kan i Rejsedokumentudvalget udveksle oplysningerne om årsagen til med-
lemslandets holdning til anerkendelse af rejsedokumentet (artikel 4, stk. 2). Medlemslandene
skal meddele Kommissionen eventuelle ændringer i tidligere meddelt anerkendelse eller ik-
ke-anerkendelse af rejsedokumenter (artikel 4, stk. 3).
Listen vil blive stillet til rådighed for medlemslandene i en løbende opdateret elektronisk pub-
likation (artikel 8).
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Eventuel senere vedtagelse af forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forslaget ik-
ke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Da der er tale om en afgørelse, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal
Danmark i henhold til artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling tage stilling til, hvorvidt af-
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gørelsen skal gennemføres i national lovgivning inden seks måneder efter afgørelsens ved-
tagelse på mellemstatsligt grundlag. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vurderes en sådan
beslutning ikke at ville få lovgivningsmæssige konsekvenser.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der skabes klarhed over, hvilke rejsedokumenter der anerkendes af
hvilke medlemslande til brug for indrejse og udstedelse af visum.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes alle at kunne støtte forslaget, men det må forventes, at der vil
blive foreslået enkelte tekniske justeringer af forslaget.
6.
Høring
Forslaget er udsendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS). Der er ikke modtaget bemærkninger.
7.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal inddrages samtidigt med Rådet med henblik på Europa-
Parlamentets stillingtagen til forslaget i overensstemmelse med den almindelige lovgivnings-
procedure, jf. TEUF artikel 294.
8.
Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan ikke selv opnå formålet med forslaget, og nærhedsprincippet ses der-
for overholdt.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, samfundsøkonomiske konsekvenser,
administrative, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Dan-
mark, da forslaget er omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anliggender.
Da der er tale om en afgørelse, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal
Danmark i henhold til artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling tage stilling til, hvorvidt af-
gørelsen skal gennemføres i national lovgivning inden seks måneder efter afgørelsens ved-
tagelse på mellemstatligt grundlag. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vurderes det ikke at
medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelses-
mæssige konsekvenser for Danmark
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 5