Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0677 Bilag 1
Offentligt
G R U N D N O T AT
16. december 2010
J.nr. 3401/1001-2667
2010 - 960
Ref. SVF/NCL/AHK
ansam/sutho/asrat
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg og Regionsudvalget:
Prioriteringer på energiinfrastrukturområdet for 2020 og
derefter - en plan for et integreret europæisk energinetværk
(infrastrukturpakken).
KOM (2010) 677
Nyt notat
1. Resumé
Den nye meddelelse om infrastrukturpakken er offentliggjort af Kommissionen den 17. november
2010. Kommissionen har som led i udviklingen af en fælles energipolitik længe arbejdet på at
målrette og styrke indsatsen over for udviklingen af den europæiske energiinfrastruktur. Der har i
det eksisterende TEN-E program været mest fokus på el- og naturgasforbindelser, mens der først
for nylig er kommet fokus på olieledninger (særligt i Centraleuropa) og på længere sigt CO2-
transport i forbindelse med CCS-anlæg.
Kommissionen lægger med meddelelsen op til en samlet strategi og fokusering på
energiinfrastruktur. Det foreslås konkret at fokusere på otte områder, hvor plan for integrationen af
det baltiske energimarked (BEMIP) og udvikling af et offshorenet i Nordsøen har størst betydning
for Danmark. Hertil kommer en generel prioritering af smart grid teknologier. De øvrige
prioriteringer vedrører andre geografiske områder af det europæiske energimarked.
Som et andet element anbefaler Kommissionen forskellige initiativer, som skal gøre overgangen fra
prioriteringer til konkrete projekter og endelig gennemførelse af projekterne lettere. Herunder
regionalt samarbejde ’regionale platforme’ og en rullende projektplanlægning baseret på et sæt
objektive kriterier, der forhandles på forhånd, herunder projektets betydning i fht.
forsyningssikkerhed, konkurrence på markedet, tilslutning af VE-anlæg, mindre afhængighed af
dominerende leverandør, reduktion af markedsmagt etc. Kommissionen vil senere præsentere et
forslag til enklere og hurtigere nationale godkendelsesprocedurer.
Sidst - men måske allervigtigst - vil Kommissionen senere præsentere forslag til en ny
finansieringspakke, både med traditionelle støtteordninger og nye markedsbaserede
finansieringsmuligheder. Dette forslag forventes p.t. offentliggjort i juli 2011.
Meddelelsen drøftedes på rådsmødet (energi) den 3. december 2010 med henblik på en politisk
debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Baggrund
I begyndelsen af 2007 fremlagde EU forslag til en ny energipolitik, som skal være et første
afgørende skridt hen imod en mindre energiforbrugende økonomi ved hjælp af mere sikker,
bæredygtig og konkurrencedygtig energi. En fælles politik vil være den mest hensigtsmæssige måde
at tackle de store udfordringer på energiområdet, som er fælles for alle medlemsstater. I EU’s
kommende meddelelse Energi 2020 – En strategi for konkurrencedygtig, bæredygtig og sikker
energi udgør infrastrukturpakken en af hovedsøjlerne. En af de centrale udfordringer er, at den
eksisterende energiinfrastruktur ikke er tilstrækkelig til at kunne håndtere de udfordringer, som
systemet står overfor, nemlig forbedring af markedsfunktionen, sikring af forsyningssikkerheden
samt indpasning af øgede mængder vedvarende energi.
Det eksisterende program for
Trans European Networks for Energy
(TEN-E) har et lille budget på
godt 20 mio. EUR/år og yder derfor primært støtte til forundersøgelser af infrastrukturprojekter. Der
er med de store udfordringer nu behov for et bredere og stærkere policy og projektstøtte-program.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er p.t. ikke aktuelt.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. I forhold til det annoncerede forslag om
enklere og hurtigere nationale godkendelsesprocedurer bliver det nødvendigt nærmere at vurdere
princippet om subsidiaritet.
5. Formål og indhold
De helt centrale mål i Energipolitikken for Europa er konkurrenceevne, bæredygtighed og
forsyningssikkerhed. Det indre marked for energi skal være fuldført i løbet af de kommende år,
vedvarende energikilder skal bidrage med 20% af energiforbruget i 2020, og EU sigter mod at
reducere udledningen af drivhusgasser med 80-95% frem til 2050. Europa skal også klare
udfordringen med den stigende importafhængighed for fossile brændstoffer, navnlig gas og olie.
Alle energikilder vil efter Kommissionens opfattelse have en rolle at spille i det fremtidige
energimix. Levering af energi til rimelige priser er nøglen til at øge Europas konkurrenceevne. Her
bør energiinfrastruktur være en løsning for at nå målet - ikke en hindring. En ny EU-politik for
energiinfrastruktur er nødvendig for at koordinere og optimere udviklingen af nettet på kontinentalt
plan med henblik på at høste det fulde udbytte af et integreret net, som går langt ud over værdien af
nye enkeltkomponenter. Et integreret energinet er en forudsætning for et velfungerende indre
marked for energi og sikring af adgang til billige energikilder til europæiske borgere og
virksomheder.
Nærværende handlingsplan indeholder en langsigtet vision om, hvad der er behov for på europæisk
plan for at gøre infrastrukturen klar til det 21. århundrede. Der foreslås en ny metode for strategisk
planlægning til at identificere og nå til enighed om konkrete projekter af europæisk interesse
ledsaget af en række nødvendige redskaber til at gøre gennemførelsen af disse projekter lettere.
Som det næste skridt vil Kommissionen foreslå et nyt europæisk energisikkerheds- og
infrastrukturinstrument med henblik på at forbedre effektiviteten af EU-instrumenterne og bedre
udnytte offentlige og private midler.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0003.png
Etablering af den energiinfrastruktur, som Europa har brug for i de næste 20 år, kræver en ny politik
væk fra det nationale fokus til en europæisk holdning, planlægning og godkendelse af de centrale
infrastrukturer, der er afgørende for EU's energipolitik. Dette indebærer også væsentlige ændringer i
den nuværende praksis for TEN-E med lange foruddefinerede og ufleksible projektlister.
Kommissionen foreslår følgende nye tilgang:
-
-
-
Der fokuseres på et begrænset antal europæiske prioriteter, som skal gennemføres i 2020 for
at opfylde energi- og klimamål, og hvor en europæisk indsats er vigtigst.
Der identificeres konkrete projekter af europæisk interesse, som er nødvendige for at
gennemføre disse prioriteringer, defineret gennem regionalt samarbejde
Gennemførelsen af projekter af europæisk interesse støttes gennem nye værktøjer, såsom
forbedrede godkendelsesprocedurer, regionalt samarbejde, bedre information om
beslutningsprocessen og innovative finansielle instrumenter.
Kommissionen foreslår seks overordnede prioriteringer frem til 2020/30, med konkrete anbefalinger
og to prioriteringer på længere sigt
Eltransmissionsnet frem til 2020/30
1. Offshorenet i Nordsøen, samt tilslutning heraf til Centraleuropa – for at integrere og
forbinde havmøller i Nordsøen med Centraleuropa og lagerfaciliteter i form af
vandkraft i Alperne og Norden.
2. Tilslutning af VE i det sydvestlige Europa - især vindkraft, vandkraft og solenergi -
med resten af kontinentet, særligt mellem Den Iberiske Halvø og Frankrig, og
yderligere forbindelser med Centraleuropa.
3. Forbindelser i Øst- og Sydøsteuropa - en styrkelse af det regionale transmissionsnet
Nord-Syd og Øst-Vest, for at støtte et velfungerende marked og integrere vedvarende
energi, herunder forbindelser til lager og tilslutning af øer.
4. Fuldførelse af BEMIP (Baltic Energy Market Interconnection Plan) - integration af
de baltiske lande til det europæiske marked både ved styrkelse af den interne
infrastruktur og styrkelse af sammenkoblinger med Finland, Sverige og Polen og
gennem styrkelse af det polske interne net og sammenkoblinger Øst-Vest.
Gasforsyning
På gasområdet lægges der op til en fortsat prioritering af udbygning af gasnettet med henblik på at
sikre, at gas uhindret kan flyde på tværs af EU’s landegrænser. Hermed forbedres mulighederne for
at udvikle et velfungerende indre marked for gas samtidig med at EU’s forsyningssikkerhed
forbedres ved at gas i tilfælde af svigt i forsyningerne kan føres fra områder med rigelige
gasmængder til områder med knaphed på gas.
På EU-niveau sker gasforsyning og diversificering via tre korridorer. Den nordlige korridor fra
Norge, en østlig fra Rusland og middelhavskorridoren fra Afrika. Hertil kommer import af LNG,
som handles globalt. Ideelt set bør hver europæisk region etablere en infrastruktur, som gør det
muligt at tillade fysisk adgang til tre forskellige gaskilder inden 2020. Gas forventes at få en større
rolle til brug for balancerende variabel elproduktion. Endvidere betyder vedtagelsen af forordningen
om gasforsyningssikkerheden, at gassystemet vil blive mere fleksibelt ved krav om
infrastrukturstandard, som bl.a. indebærer, at grænseoverskridende transmissionsledninger skal
kunne levere gas i begge retninger, øget gaslagerkapacitet og større udbredelse af LNG.
Kommissionen peger på i denne forbindelse på følgende prioriteringer:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0004.png
5. Sydlig korridor med henblik på yderligere diversificering af forsyninger til EU ved
at bringe gas fra området ved det Kaspiske Hav, Centralasien og Mellemøsten til EU
6. Forbinde landene omkring Østersøen, Sortehavet, Adriaterhavet og Ægæiske Hav
med hinanden, herunder især ved gennemførelse af Baltic Interconnector Plan og en
nord-syd forbindelse i det centrale Østeuropa og Sydøsteuropa
Sikring af olieforsyningen
Formålet med denne prioritet er at sikre kontinuerlige råolie leverancer til Central/Østeuropa. Et
styrket rørledningsnet i området vil også reducere behovet for tankskibstransport i Østersøen og de
tyrkiske stræder.
Udrulning af intelligente net-teknologier ’Smart Grids’
Kommissionen vil vurdere behovet for yderligere lovgivning for at holde smart grid implementering
på rette spor. Især vil man fremme investeringer i intelligente net og intelligente målere, og det
kræver en grundig vurdering af, hvilke aspekter af intelligente net og målere der skal reguleres eller
standardiseres, og hvad der kan overlades til markedet. Kommissionen ventes i løbet af 2011 at
offentliggøre resultaterne af igangværende vurderinger og eventuelle forslag til yderligere
foranstaltninger.
Det længere sigt
-
Europas elektriske motorveje. Med henblik på at imødekomme stadigt stigende
produktionsoverskud – vindproduktion i og omkring Nordsøen samt overskud af VE-baseret
produktion i det sydlige Europa - foreslår Kommissionen, at der allerede i dag påbegyndes
arbejde med en plan for at forbinde områderne med stor produktion med områder med
lagerkapacitet i Norden og Alperne (hydrobaseret), og med de store forbrugscentre i
Centraleuropa
-
Et europæisk net til transport af CO2. I første omgang handler det om at blive enige om et
sæt tekniske og praktiske bestemmelser, hvilket giver tid til planlægning og udvikling af
infrastrukturen Kommissionen forudser en kommerciel udrulning omkring 2020.
Fra prioritering til projekt
Regionalt samarbejde har allerede i sager om europæisk infrastruktur bidraget til at nå til enighed
om regionale prioriteter og gennemførelse af konkrete projekter. BEMIP-samarbejdet (Baltic
Energy Market Integration Plan) udgør et godt eksempel til efterfølgelse. Kommissionen mener, at
sådanne særlige regionale platforme også fremover bør planlægge og gennemføre de forskellige
prioriteringer samt udarbejde investeringsplaner og konkrete projekter.
Kommissionen vil derfor udvikle en politik, der specifikt skal ledsage infrastrukturplanlægning og
projektudvikling på regionalt og EU-plan. Kommissionen vil bevare muligheden for at udpege EU-
koordinatorer for specifikke projekter
De ovenfor nævnte prioriteringer bør udmønte sig i konkrete projekter og investeringsplaner. Til
denne proces anbefales etableringen af en dynamisk projektliste. Den første liste skulle være klar
inden udgangen af 2013 og opdateres derefter hvert andet år. Projekter bør vurderes ud fra ensartede
og på forhånd aftalte og gennemsigtige kriterier. Kommissionen foreslår at basere arbejdet på
følgende kriterier, som skal forfines og aftales med alle relevante aktører:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0005.png
- Elektricitet: forsyningssikkerhed, tilslutning af elproduktionsanlæg baseret på VE,
forbedring af markedsintegration og konkurrence, forøget effektivitet og smart
elforbrug.
- Gas: diversificering, forøget kapacitet på udvekslingsforbindelser og reduktion af
markedskoncentrationen.
Meddelelsens konklusioner
Manglende eller begrænset offentlig og privat finansiering bør ikke udskyde etableringen af
identificerede infrastrukturprojekter. Investeringer i dag er en nødvendig forudsætning for
fremtidige besparelser. Kommissionen agter i 2011 at forberede en række passende initiativer, som
vil tage fat på de forslag der er gennemgået i meddelelsen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er i første omgang tale om en meddelelse og dermed ikke om et forslag til en retsakt. I forhold
til nye finansieringsinstrumenter mv. vurderes indholdet i meddelelsen ikke at have konsekvenser
for dansk ret. Uanset hvordan de forskellige elementer materialiserer sig, vil det fortsat være den
nationale administration, der tager den endelige beslutning om infrastrukturprojekter.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Meddelelsens forslag til strategi kan senere blive udmøntet i EU-retsakter, der kan have
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for
virksomheder samt eventuelt konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø,
sundhed og forbrugerbeskyttelse. Disse vil blive behandlet, når de konkrete kommissionsforslag i
givet fald vil fremkomme.
9. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring den 18. december 2010. Der er modtaget 10 høringssvar, som
er resumeret nedenfor:
CO Industri er enig i behovet for investeringer i europæisk energiinfrastruktur og ønsker at
elinfrastrukturen får højest prioritet. CO Industri er dog ikke af den opfattelse, at markedet
garanterer størstedelen af investeringerne. Derfor er offentlig regulering og i visse situationer
offentligt ejerskab nødvendigt. CO Industri kan tilslutte sig ønsket om mere smidige
godkendelsesprocedurer. Af de konkrete projekter fremhæves særligt styrkede netforbindelser
omkring Nordsøen, samt integrationen af de baltiske lande.
Foreningen for slutbrugere af energi (FSE) noterer, at både el- og gasnet skal understøtte en høj
forsyningssikkerhed og udviklingen af et likvidt og transparent marked. Med hensyn til udviklingen
af markedet noterer FSE, at mere infrastruktur er en af flere løsninger, opsplitning af lokale
monopoler kan tilsvarende være en løsning. Med hensyn til forsyningssikkerhed fokuserer FSE på
gassystemet, og anbefaler, at der først udvikles og etableres et transparent og likvidt gasmarked og
herefter et finansielt marked. FSE anbefaler videre, at der etableres flere LNG-terminaler, at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0006.png
Nabucco-forbindelsen etableres, samt at det interne EU-net fortsat udvikles til et sammenhængende
net med mulighed for transport i begge retninger.
DI og DI Energibranchen mener, at dansk energipolitik skal sker under hensyn til den energi- og
klimapolitik, der føres i de øvrige europæiske lande. Energiinfrastrukturen, herunder forbindelserne
mellem landene, vurderes som en central del af en dansk energistrategi og bør ligeledes udformes i
en europæisk kontekst. DI finder Kommissionens udspil fornuftigt. Særligt fremhæves ambitionen
om at etablere one-stop-shop godkendelsesprocedurer, samt generelt at smidiggørelse af proce-
durerne er med til at mindsker investorernes risici. Endelig noterer DI, at det bliver interessant at
se, hvilke nye og alternative finansieringsforsalg, Kommissionen vil tage initiativ til i løbet af
2011, og hvilke forslag Kommissionen vil fremsætte med hensyn til omkostningsallokering for
grænseoverskridende infrastrukturprojekter.
Dansk Energi noterer, at to fokuspunkter er væsentlige i arbejdet mod en stærk fysisk
sammenkobling af det europæiske elnet – at få etableret nye transmissionsforbindelser samt at
forbedre udnyttelsen af de eksisterende og nye forbindelser. Høringssvaret lister en lang række
ønsker hermed, bl.a.: Der skal vedtages en forpligtende europæisk udbygningsplan på baggrund af
ENTSO-E’s 10-års netudviklingsplan. De europæiske TSO’er skal have de rette incitamenter til at
foretage samfundsøkonomiske investeringer fra et regionalt/europæisk perspektiv. Der skal findes
fælleseuropæiske midler til at gennemføre udbygningen af transmissionsforbindelser af særlig
europæisk interesse. Der skal presses på for, at TSO’er i samarbejde med regulatorerne starter
arbejdet for at minimere barriererne for udvikling af transmissions-nettet. Der skal opstilles klare
regler for investeringer i merchant lines, herunder krav til transparens og markedsgørelse af disse.
Der skal gives særlig opmærksomhed på kritiske korridorer i det europæiske transmissionsnet,
herunder COBRA og forbindelse via Kriegers Flak. Der skal udarbejdes en europæisk redegørelse
om et europæisk ”supergrid”. Der bør etableres en fælles europæisk strategi for smart grid, ligesom
selskaberne skal sikres økonomiske incitamenter og sikkerhed for investeringen i smart grid
løsninger. Dansk Energi har også en række ønsker til at sikre et effektivt marked, fx:
Systemansvaret skal stille alle transmissionsforbindelser fuldt til rådighed for markedet. Der skal
skabes én europæisk priskobling på spotmarkederne. Intradaymarkedet skal rulles ud i Europa. Der
skal udvikles ét fælles europæisk regulerkraftmarked for handel med balanceringsydelser.
Systemydelser skal kunne handles over grænserne
Dansk Fjernvarme glæder sig over, at meddelelsen nævner infrastruktur til fjernvarme og
fjernkøling samt paradokset i at der er overskudsvarme til rådighed fra elproduktion samtidig med
at man anvender naturressourcer på at opvarme. Men meddelelsen ignorerer herefter området, og
gør det ikke klart, at den energitjeneste, som der er den største efterspørgsel efter, er varme, ikke
elektricitet. Fra dansk side bør der gøres opmærksom på, at højere effektivitet i energi-
konverteringen (gennem kraftvarme, fjernvarme og –køling) har konsekvenser for investeringer i
anden infrastruktur. Der er fx afgørende forskel på om naturgas skal være et ”base-load” brændsel
eller et ”fleksibilitets” brændsel i fremtiden. Antagelsen om at Europa har brug for et ”smart
supergrid interconnecting networks at continental level” er ikke umiddelbart i overensstemmelse
med de erfaringer vi har i Danmark. Vor høje energieffektivitet er bl.a. et resultat af
decentraliseringen af energiproduktionen. Det bør heller ikke glemmes, at langsigtede investeringer
i infrastruktur cementerer dominans- og afhængighedsforhold på markeder. Endelig bør Danmark
arbejde for, at investeringer i kendt og afprøvet teknologi ikke tilsidesættes af hensyn til spekta-
kulær, men ikke endnu udviklet eller velafprøvet teknologi.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0007.png
Energinet.dk finder det positivt at Kommissionen fremlægger en ambitiøs infrastrukturpakke,
hvilket er nødvendigt for at EU kan indfri sine mål indenfor forsyningssikkerhed,
markedsintegration og klima. De kommende konkrete forslag på baggrund af elementerne i
infrastrukturpakken bliver vigtige og Danmark bør arbejde for at de bliver ambitiøse. For det andet
anser Eneginet.dk det som væsentligt, at TSOernes incitamenter til at foretage investeringer udenfor
eget område forbedres, ligesom det bør gøres lettere at foretage investeringer der ikke nødvendigvis
giver et selskabsøkonomisk optimalt udbytte, men som har væsentlig regional eller europæisk
nytteværdi. Energinet.dk bakker derfor op om Kommissionens forsøg på at finde frem til enkle
principper for omkostningsfordeling i forhold til grænseoverskridende projekter. Mere ensrettede
procedurer og deadlines vil formentlig forbedre de langsommelige godkendelsesprocedurer. Et
yderligere aspekt i godkendelsesprocessen er desuden et forbedret samarbejde mellem de
involverede regulatorer på tværs af landegrænserne. Energinet.dk er enig med Kommissionen i, at
der bør tilgå flere midler til energiinfrastruktur. Der bør derfor fra dansk side arbejdes for større
budget til støtteordningerne i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger, da det er i klar
dansk interesse at der investeres i et stærkt og sammenhængende europæisk net der integrerer VE.
Endelig bør integrationen af VE (biogas) i gasnettet også nævnes.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) finder det dybt forkasteligt at CCS indgår som en del af
fremtidens energiforsyning. DN mener, at CCS er en forkert prioritering og en investering i en
teknologi der holder os fast i kul afbrænding. DN vil derfor fraråde etableringen af en infrastruktur
til at transporter CO2 fra CCS anlæg til deponering rundt om i EU.
Vindmølleindustrien tager positivt imod Kommissionens meddelelse. Danmark, bør tydeligere
tilkendegive teknologivalg og udbygningsplaner for de kommende 10 år, således at
systemansvarlige og andre myndigheder kan foretage den nødvendige planlægning. Kommissionen
understreger iden forbindelse, at ENTSOs første 10 års netudbygningsplan ikke er fuldt dækkende
ift. de infrastrukturinvesteringer, der skal foretages på baggrund af nye havbaserede
produktionsanlæg, fortrinsvist havvind, og ikke sikre rettidig etablering af grænseoverskridende
transmissionsforbindelser. Vindmølleindustrien finder følgende områder af højeste prioritet set ud
fra en dansk vinkel: Etablering af havbaseret elnet i Nordsø og Baltiske Hav med tilhørende
forbindelser til forbrugscentre centraleuropa. Færdiggørelse af Baltic Energy Market
Interconnection Plan. Strømlining af procedurer for miljøgodkendelser og andre tilladelser,
herunder etablering af fast-track procedurer for anlæg af europæisk interesse, ny regulering, som
skal sikre tilstrækkelig og omkostningseffektiv finansiering af nye infrastrukturinvesteringer, Smart
grids. Da der vil opstå situationer, hvor netoperatørernes egeninteresser og gældende tarif-strukturer
ikke i tilstrækkelig grad sikrer fælles europæiske interesser, støtter Vindmølleindustrien at
kommissionen vil fremsætte forslag om at et nyt finansielt redskab. Danmark bør aktivt medvirke til
at dette forslag giver kommissionen tilstrækkelig mulighed for at påvirke og fremme omstillingen
til et VE-baseret energisystem. Endelig opfordrer Vindmølleindustrien til, at det også undersøges,
hvordan mulighederne om fleksible mekanismer og fælles projekter under VE-direktivet kan bruges
til at realisere havvind ifbm. med nye offshore transmissionsforbindelser.
Vedvarende Energi mener, at Europa skal omstille fra fossil afhængighed til 100% vedvarende energi. EU og
EU-landene bør derfor ikke støtte infrastruktur til fossil energi, ej heller udbygning af det internationale
gasnet. Forslagene om at støtte stadig længere forsyningsledninger er en fortidig strategi. Vedvarende Energi
stiller spørgsmålstegn ved forslagene om EU- og statsstøtte til udbygning af elnet. De foreslåede
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
939116_0008.png
gasledninger fx
Nabucco
må ikke lede til konkurrenceforvridning til skade for energibesparelser og
vedvarende energi. Derfor bør Danmark gå imod at der gives EU- og statsstøtte til gasledningsprojekter.
Tilsvarende må forslag om elledninger vurderes grundigt i forhold til ved lokale løsninger. Ofte er lokale
løsninger bedre til at øge den fleksibilitet og forsyningssikkerhed i elforsyningen. Lokale løsninger som
systemvarmepumper, energilagre og "smart grid" løsninger må derfor prioriteres på lige fod med udbygning
af elnet. Danmark bør fremføre denne prioritering af lokale løsninger, idet den er fraværende i meddelelsen.
Sagen har været drøftet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 9. november 2010. Der
fremkom følgende bemærkninger:
Greenpeace mente, at smart grids ikke alene var en del af løsningen. Man savnede denne
sammenhæng afspejlet.
Dansk Energi var generelt positiv over for strategien, men efterspurgte en tilgang, der var mere
målrettet i forhold til EU’s budgetforhandlinger. Dansk Energi mente, at man fra dansk side burde
styrke nettet syd på mod Tyskland og mod vest i Nordsøen.
Det Økologiske Råd mente, at regeringen burde arbejde for at tilrettelægge transmissionsnettet, så
det blev forbundet med Sydeuropa. Derudover efterspurgte DØR en fælles definition af smart grids.
Det ikke var hensigtsmæssigt med forskellige definitioner i EU-landene, da det kunne føre til
fejlinvesteringer og fejlbeslutninger. Det var systemerne og markederne, der lå bag smart grids, der
var afgørende.
Vedvarende Energi udtrykte bekymring for EU's tilgang på området. Hvis der skulle være tale om
mere EU-støtte, måtte det ske på baggrund af en analyse af, hvor det var miljømæssigt og finansielt
mest hensigtsmæssigt, ikke på baggrund af lokale hensyn.
Landbrug & Fødevarer støttede infrastrukturpakken. Der var tale om et fornuftigt energimix.
Støttede DØR i forhold til nødvendigheden af at fastlæggelse definitioner for smart grids. Landbrug
og Fødevarer var enig med Dansk Energi om behovet for at se på forbindelsen til Sydeuropa.
Derudover burde man også se på finansieringen.
Energinet.dk fandt infrastrukturpakken spændende og var glade for kommentaren i forhold til EU’s
budgetforhandlinger. Energinet.dk spurgte til, om man på nuværende tidspunkt ved, om der ville
blive tale om nye midler eller om en omfordeling af eksisterende midler.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig generelt positiv til den overordnede linje i Kommissionens meddelelse.
Det er dog overraskende, når Kommissionen i lang tid har annonceret infrastrukturpakken som et
substantielt nyt initiativ, at der ikke er mere nyt i meddelelsen i forhold til igangværende initiativer.
Det måske vigtigste element, nemlig nye finansieringsmuligheder til infrastrukturprojekter, bliver
først offentliggjort til næste sommer.
Danmark støtter særligt det videre arbejde med integrationen af det baltiske el- og gasmarked.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er knyttet en forsyningsmæssig problemstilling til den europæiske raffinaderisektor, der i
stigende grad flytter udenlands. Europa har i mange år været – og er i stigende grad afhængig af
råolie udefra. Dertil er efterhånden kommet en lige så stor afhængighed af naturgas udefra. Hvis EU
med tiden også gradvist bliver afhængig af import af olieprodukter, stiger sårbarheden. Et rimeligt
forhold mellem raffinaderikapacitet og forbruget af olieprodukter bør derfor opretholdes, så EU
samlet set er nogenlunde selvforsynende. Det er formentlig også derfor, at Kommissionen lægger
op til, at infrastrukturpakken også skal omfatte oliesektoren.
Spørgsmålet er dog, om denne problemstilling skal håndteres i infrastrukturpakken, eller om den
skal håndteres separat.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under de indledende drøftelser af meddelelsen understregede en række lande, hvor følsomt
spørgsmålet om godkendelsesprocedurer er. Meddelelsen er i øvrigt generelt blevet modtaget
positivt. Flere lande blandt EU15 har udtrykt en vis bekymring mht. finansiering. Set i lyset af
behovet for fiskal konsolidering finder disse lande det nødvendigt at begrænse antallet af projekter,
der kan gøre sig berettiget til EU-finansiering. Visse lande støtter en moderniseret infrastruktur,
men savner forslag til forbedring af rammebetingelserne mhp. styrkelse af virksomheders
investeringslyst. Man finder det er godt med et regionalt fokus, men det er nødvendigt også at
henvise til eksisterende regionale samarbejdsfora som fx det pentalaterale samarbejde, for derved at
undgå overlappende foranstaltninger.
Andre lande ønsker en uddybende analyse af, hvordan VE-udbygningen vil påvirke nettet som
helhed. Man er meget tilfreds med at olie er blevet medtaget i pakken. Polen finder desuden at der
også er behov for investeringer internt i medlemsstaterne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 26. november 2010 til
orientering forud for rådsmødet (energi) den 3. december 2010.
9