Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0695 Bilag 5, SAU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1000327_0001.png
Hr. Algirdas Gediminas ŠEMETA
Kommissær med ansvar for beskatning og toldunionen
Rue de la Loi 200
B – 1049 Bruxelles
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse vedrørende Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid
23. maj 2011
KOM (2010) 695
Kære Hr. Algirdas Gediminas ŠEMETA
Hermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Skatteudvalg og
Folketingets Europaudvalg om Kommissionens grønbog om momssystemets
fremtid.
Skatteudvalget har behandlet grønbogen på en række møder, og har på den
baggrund afgivet en udtalelse, som blev tiltrådt af Europaudvalget den 19. maj
2011. Udtalelsen er gengivet nedenfor.
På baggrund af udvalgenes behandling af sagen bemærker et
flertal
i
udvalgene (udvalgene med undtagelse af Enhedslisten) følgende:
Flertallet hilser overordnet initiativet bag Kommissionens grønbog om
momssystemets fremtid: ”På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt
momssystem” velkomment og kan tilslutte sig, at momssystemets fremtid
debatteres, idet en modernisering og forenkling af momssystemet er
ønskværdig.
Indtægterne fra moms udgør en væsentlig og stabil andel af den danske stats
indtægter fra de samlede skatter og afgifter (ca. 20 pct.), og flertallet finder det
derfor meget væsentligt, at kommende ændringer på momsområdet fortsat vil
understøtte momsen som en stabil indtægtskilde for den danske stat. I
forlængelse heraf finder flertallet naturligvis også grønbogens fokus på
initiativer til bekæmpelse af momssvig særdeles vigtig.
Herudover har flertallet følgende bemærkninger:
Ref. 10-001053-1
Kontakt
Thomas Fich
EU-specialkonsulent
Dir. tlf.
+45 33 37 36 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Momsbehandling af grænseoverskridende transaktioner i EU – eventuel
overgang til beskatning efter oprindelsesstatsprincippet henholdsvis
videreudvikling af en ordning baseret på bestemmelsesstatsprincippet
I forhold til overvejelserne om, at fremtidens momssystem skal være det
samme
mellem
landene som i det enkelte land, sondrer grønbogen
grundlæggende mellem to modeller: Beskatning i oprindelsesstaten eller
beskatning i bestemmelsesstaten. Flertallet finder, at der er problematiske
forhold ved begge modeller, som bør analyseres nærmere. Flertallet kan
derfor ikke på det foreliggende grundlag forholde sig endeligt til de to
modeller, men vil bemærke følgende:
I forhold til et skifte til beskatning af varer og tjenesteydelser efter
oprindelsesstatsprincippet finder flertallet, at et sådant skifte rummer store
betænkeligheder. En sådan ordning med beskatning efter
oprindelsesstatsprincippet forudsætter nøje harmoniserede momssatser og
etablering af et clearingssystem til brug for momsafregning landene imellem,
hvor tilliden til andre landes myndigheder er afgørende. Overgang til
momsning efter oprindelsesstatsprincippet vil endvidere medføre, at landene
bliver indbyrdes afhængige ved opkrævning af (en stor del af) deres
momsindtægter. Flertallet nærer på den baggrund store betænkeligheder ved
en overgang til oprindelsesstatsprincippet, og vil ikke kunne støtte et
momssystem med oprindelsesstatsprincippet som udgangspunkt.
I forhold til en videreudvikling af den nuværende ordning, som er baseret på
beskatning i bestemmelsesstaten, finder flertallet, at der især bør ses
nærmere på mulighederne for at begrænse momssvig, ligesom det nøje bør
belyses, hvor der kan foretages administrative forenklinger.
Nyvurdering af metoderne for momsopkrævning
Flertallet støtter op om, at der foretages en grundig analyse af forskellige
modeller for, hvorledes den teknologiske udvikling kan anvendes
hensigtsmæssigt til at tænke i nye muligheder for momsopkrævning, så det
sikres, at teknologien anvendes i fremtidens momssystem til effektivt at
begrænse mulighederne for svig og til at beskytte momsprovenuet.
Enhedssats (en enkelt momssats for alle varer og tjenesteydelser)
Flertallet finder, at den nuværende danske enhedssats så vidt muligt bør
bevares, idet der er mange fordele forbundet med en enhedssats frem for at
anvende differentierede satser.
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Større beføjelser til Kommissionen
Flertallet finder, at der bør udvises forsigtighed med hensyn til at give
Kommissionen større beføjelser til at behandle medlemsstaternes individuelle
anmodninger om beskyttende og undtagende foranstaltninger, idet man ellers
ville fravige princippet om enstemmighed ved beslutningstagningen.
Almenvelgørende foreninger m.v.
Spørgsmålet om almenvelgørende foreninger behandles ikke direkte i
Kommissionens grønbog. Kommissionen har imidlertid i det bagvedliggende
embedsmandspapir tilkendegivet, at bidrag vedrørende dette punkt også er
velkomne i den offentlige debat. Flertallet skal derfor opfordre til, at hensynet
til de almenvelgørende foreningers virke inddrages i Kommissionens videre
overvejelser om ændringer på momsområdet.
Flertallet finder det vigtigt at værne om det almenvelgørende foreningsliv i
Danmark og lægger vægt på at sikre gode rammer for udfoldelsen af de
almenvelgørende foreningers virke, herunder f.eks. i forhold til
nødhjælpsorganisationers drift af genbrugsbutikker og musikfestivaler o.lign.,
der uddeler overskud til almennyttige formål, m.v. Flertallet skal derfor
opfordre til, at hensynet til de almenvelgørende foreningers virke inddrages i
Kommissionens videre overvejelser om ændringer på momsområdet.
Med venlig hilsen
Niels Helveg Petersen
Formand for Skatteudvalget
Anne-Marie Meldgaard
Formand for Europaudvalget
3/3