Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0726 Bilag 1
Offentligt
956494_0001.png
N O T AT
1. februar 2011
J.nr.
Ref. cfe
Energiforsyning
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag om Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om integritet og gennemsigtighed på
energimarkederne (”REMIT – Regulation on energy market integrity and transparency”),
KOM (2010) 726 endelig
Nyt notat. Notatet oversendes desuden til Folketingets Energipolitiske Udvalg
Resumé
Borgere, erhvervsliv og myndigheder skal kunne have tillid til de europæiske engrosenergi-
markeder. Derfor har Kommissionen gjort tiltag til at styrke integriteten og gennemsigtighe-
den ved at forhindre markedsmisbrug og kursmanipulation.
Det eksisterende EU markedsmisbrugsdirektiv (som i Danmark er gennemført i værdipapir-
handelsloven) dækker ikke alle produkter, der handles i energisektoren. Der er behov for ny
regulering, som specifikt dækker de produkter, som for nuværende ikke er omfattet.
De stadigt mere integrerede europæiske energimarkeder betyder, at der kræves ensartede be-
stemmelser på tværs af landene, øget markedsovervågning og dataindberetning for at forhin-
dre markedsmisbrug samt mulighed for efterfølgende undersøgelse og håndhævelse ved mis-
tanke om markedsmisbrug.
I forslaget forpligtes aktørerne til at videregive relevante oplysninger om transaktioner og
kapaciteten af produktions-, lager-, forbrugs- eller transmissionsanlæg for elektricitet og na-
turgas. Agenturet for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder (”ACER”), der blev
oprettet under 3. liberaliseringspakke, får en central rolle som overvågningsmyndighed.
Agenturet skal indsamle, gennemgå og udveksle data, og etablere mekanismer til at videregi-
ve oplysninger til nationale regulerende myndigheder (Energitilsynet), finansmyndigheder
(Finanstilsynet), konkurrencemyndigheder (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) mv. De na-
tionale regulerende myndigheder skal undersøge og påtale markedsmisbrug. Forslaget inde-
holder desuden nærmere bestemmelser om koordinering mellem de forskellige myndigheder.
En vedtagelse af forslaget, kan medføre behov for justeringer i dansk lovgivning.
Forordningens bestemmelser forhandles p.t. i energiarbejdsgruppen. Formandskabet vil
fremlægge en statusrapport på energirådsmødet den 28. februar 2011.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Den stadigt stigende grad af integration af de europæiske engrosenergimarkeder forudsætter
en ensartet regulering for at sikre markedernes integritet og gennemsigtighed. Markederne
sender vigtige signaler for investeringer i ny produktion og infrastruktur og påvirker priserne
for forbrugere.
Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR) og Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndig-
heder for Elektricitet og Gas (ERGEG) har tidligere over for Kommissionen givet udtryk for,
at handel med energiprodukter og energiderivater på de europæiske energigrosmarkeder ikke
er tilstrækkeligt reguleret. Den eksisterende finansielle regulering på EU-plan, nemlig direkti-
vet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID), markedsmisbrugsdirektivet (MAD) og
transparensdirektivet, omfatter kun finansielle instrumenter, som er optaget til handel på et
reguleret marked og dertil relaterede derivater. Med forslag om integritet og gennemsigtighed
på energimarkederne
(REMIT)
søger Kommissionen at dække de sektorspecifikke energipro-
dukter, som for nuværende ikke er omfattet af ovennævnte direktiver; eksempelvis kontrakter
om levering eller transport af el eller gas, handlet via børser eller direkte mellem aktørerne
(kaldet OTC - ”over the counter” transaktioner) samt handel med deres derivater.
Kommissionens forslag om Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om integritet og gen-
nemsigtighed på energimarkederne (”REMIT – Regulation on energy market integrity and
transparency”) er oversendt til Rådet den 14. december 2010 i dansk sprogversion. Forslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2, og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
Den foreslåede forordning har til formål at styrke integriteten og gennemsigtighed på de euro-
pæiske engrosenergimarkeder. Dette vil bidrage til, at alle aktører kan have tillid til, at de pri-
ser, der fastsættes på engrosmarkederne, afspejler samspillet mellem udbud og efterspørgsel.
Forordningen skal skabe ensartede regulatoriske rammer på tværs af medlemslandene og en
fælles mekanisme for indsamling af oplysninger, der er nødvendige for at kunne afsløre og ef-
fektivt forhindre markedsmisbrug, samtidig med at overtrædelser håndhæves på nationalt ni-
veau.
For at opnå disse formål indeholder den foreslåede forordning forbud mod insiderhandel og
kursmanipulation på markedet for engroshandel med elektricitet og gas, samt andre relaterede
produkter: Disse forbud supplerer de eksisterende forbud mod markedsmisbrug ved handel
med derivater på børser, der allerede er dækket af markedsmisbrugsdirektivet (i Danmark
gennemført i værdipapirhandelsloven). Forslaget definerer begreberne ”intern viden” og
”kursmanipulation”, ”engrosenergiprodukter” og ”engrosenergimarkedet”. Definitionerne er
brede og vil ifølge forslaget skulle uddybes ved retsakter, som Kommissionen ifølge forslaget
vil kunne vedtage som delegerede retsakter. Markedsaktørerne bliver forpligtet til at gøre vis-
se fundamentale data offentligt tilgængelige og stille denne viden til rådighed for agenturet og
den nationale regulerende myndighed (Energitilsynet). Sådanne fundamentale data omfatter
særligt information om kapaciteten af produktions-, lager-, forbrugs-, eller transmissionsan-
læg for elektricitet og naturgas. Også i forhold til fundamentale data vil Kommissionen efter
forslaget vedtage nærmere regler om form og indhold af de oplysninger, der skal indberettes,
samt fristen for indberetningen. Her vil Kommissionen især tage højde for sektorspecifikke
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regler, netregler og retningslinjer, der er under udvikling efter procedurerne i el- og gasfor-
ordningerne, der er del af 3. energiliberaliseringspakke fra 2009.
Det nye agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder (”ACER”), der blev
oprettet under 3. liberaliseringspakke, får en central rolle som markedsovervågningsmyndig-
hed. Agenturet indsamler, gennemgår og udveksler data om transaktioner med energiengros-
produkter, herunder også data om finansielle instrumenter, der ellers er dækket af den ovenfor
nævnte finansielle regulering. Igen vil Kommissionen efter forslaget vedtage delegerede rets-
akter for at fastlægge nærmere regler om form, indhold og frister for rapporteringen samt evt.
tærskler for rapporteringen og de kontrakttyper, der er omfattet. Med disse delegerede retsak-
ter skal det samtidig sikres, at markedsdeltagere ikke bliver underlagt dobbeltbyrder, hvis de
for eksempel er indberetningspligtige både efter REMIT og efter direktivet om markeder for
finansielle instrumenter. Som nævnt ovenfor vil agenturet også modtage oplysninger om ka-
paciteten af produktions-, lager-, forbrugs-, eller transmissionsanlæg for elektricitet og natur-
gas med henblik på at overvåge handelen på energiengrosmarkederne. Agenturet skal fore-
lægge en årlig rapport til Kommissionen.
Data indberettet til agenturet skal være tilgængelige både for de nationale regulerende myn-
digheder (Energitilsynet), finanstilsynsmyndigheder (Finanstilsynet), konkurrencemyndighe-
der (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) og andre relevante nationale myndigheder. Til dette
formål skal agenturet etablere mekanismer til udveksling af de oplysninger agenturet modta-
ger. Forslaget indeholder bestemmelser om databeskyttelse og driftssikkerhed for at forhindre
misbrug af oplysninger. Agenturet er forpligtet til at overholde direktivet om persondataop-
lysninger. Agenturet kan offentliggøre dele af de oplysninger, som agenturet er i besiddelse
af, forudsat at forretningsmæssigt følsomme oplysninger ikke videregives.
De nationale regulerende myndigheder (Energitilsynet) får opgaven med at undersøge og på-
tale markedsmisbrug omfattet af forordningen. Markedsmisbrug er ikke omfattet af forord-
ningen og påtales fortsat enten under national finansiel lovgivning, der gennemfører mar-
kedsmisbrugsdirektivet (værdipapirhandelsloven) eller under national konkurrencelovgivning.
Medlemsstaterne skal give de nationale regulerende myndigheder de nødvendige beføjelser til
at undersøge et formodet markedsmisbrug. Beføjelserne omfatter retten til:
o
at få adgang til og kopi af dokumenter i enhver form
o
at indhente oplysninger hos en hvilken som helst involveret person, og eventuelt ind-
kalde dem til høring
o
at gennemføre kontrolundersøgelser på stedet
o
at kræve oplysninger om gennemførte telefonsamtaler og gennemført datatrafik
o
at kræve ophør med en praksis, der er i strid med forordningen eller de tilknyttede de-
legerede retsakter
o
at anmode en domstol om fastfrysning og/eller beslaglæggelse af aktiver
o
at kræve nedlagt midlertidigt forbud mod erhvervsvirksomhed.
Forslaget indeholder bestemmelser om koordinering mellem agenturet, de nationale regule-
rende myndigheder, den europæiske værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) og de nationale fi-
nansmyndigheder.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0004.png
Medlemsstaterne skal fastsætte sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelsen af
forordningen.
Forslaget indeholder bestemmelser om tavshedspligt.
Agenturet kan etablere kontakter med tilsynsmyndigheder fra tredjelande. Det kan indgå ad-
ministrative aftaler med internationale organisationer og tredjelandes forvaltninger.
Forslaget indeholder nærmere regler vedr. Kommissionens beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. På baggrund af formandskabets udmel-
dinger, forventes det, at Europa-Parlamentet udtaler sig i løbet af foråret 2011.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen understreger vigtigheden af velfungerende engrosenergimarkeder for europæ-
ernes velfærd og europæiske virksomheders konkurrenceevne, samt for at EU’s energipolitik
kan blive vellykket. EU’s energimarkeder er i stigende grad integrerede, og priserne fastsættes
på grundlag af udbud og efterspørgsel i flere lande. Markedsmisbrug på et bestemt marked vil
ikke begrænse sig til en enkelt medlemsstat, men vil få indvirkning i hele EU, ligesom kon-
kurrenceskadelig adfærd på energimarkederne kan påvirke handelen mellem medlemsstaterne
og kunderne på hele EU-markedet. Derfor er der ifølge Kommissionen behov for ensartede
bestemmelser for hele det indre marked og en mekanisme, der giver myndighederne adgang
til oplysninger fra hele EU med henblik på fuldt at forstå markedsudviklingen. Forordningen
vil skabe ensartede rammer i alle medlemslande.
Regeringen er enig i, at dybe og likvide energimarkeder med en effektiv prissætning er en
forudsætning for en velfungerende energiforsyning, idet de sender signaler for investeringer i
ny produktion og infrastruktur og påvirker prisudviklingen på detailmarkedet. Regeringen er
også enig i, at den øgede integration af de nationale energimarkeder, som øges yderligere med
implementeringen af 3. liberaliseringspakke, giver behov for ensartede regler, der sikrer ener-
gimarkedernes integritet på tværs af EU og for en fælles ramme for at sikre overvågning af
markeder. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ingen lovgivning, der generelt forbyder misbrug af intern viden og kursmanipulation
ved handel med de i REMIT nævnte energiprodukter. På værdipapirområdet indeholder lov om
værdipapirhandlen et forbud mod misbrug af intern viden og kursmanipulation. Loven finder
imidlertid kun anvendelse på handel med værdipapirer, dvs. finansielle instrumenter, som er op-
taget til handel på et reguleret marked. På disse finder REMIT forordningen eksplicit ikke an-
vendelse.
Ifølge udkastet skal REMIT forordningen konkretiseres gennem Kommissionens delegerede
retsakter, hvori det skal påses, at der ikke opstår forpligtelser til dobbeltindberetning.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0005.png
I øvrigt finder konkurrencelovgivningen anvendelse på misbrug af en dominerende stilling. For-
slaget til REMIT forordningen ændrer ikke herved.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for justeringer i dansk lovgivning. For eksem-
pel vil Energitilsynet skulle gives de rette beføjelser til at kunne opfylde sine forpligtelser
ifølge forordningsforslaget.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på knap 10 mio. kr. i 2012 og knap 12 mio. kr. i
2013. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget.
Administrative konsekvenser
Der kan være begrænsede administrative byrder af forslaget i kraft af de kontrolforpligtelser,
som ifølge forordningsforslaget pålægges medlemsstaterne. Forslaget vurderes at medføre
administrative konsekvenser for de omfattede virksomheder i form af løbende byrder for at ef-
terkomme forslagets indberetnings- og oplysningskrav.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af meddelelsen vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget har været sendt i høring, og der er modtaget i alt 11 høringssvar:
3F støtter forslaget til forordningen.
Advokatrådet-Advokatsamfundet bemærker i forhold til de undersøgelsesbeføjelser, som efter
forslaget skal tillægges de nationale regulerende myndigheder, at
de pågældende retsindgreb og
betingelserne for at udøve disse bør så vidt muligt præciseres yderligere. I øvrigt mener Advokat-
rådet-Advokatsamfundet, at den pågældende bestemmelses rækkevidde og virkning i forhold til
borgere og virksomheder er uklar, idet bestemmelsen hovedsageligt forpligter medlemsstaterne
(til at give de nationale regulerende myndigheder beføjelserne), men indeholder en række indgreb,
som er møntet på borgere og virksomheder, og som efter retsaktens karakter (en forordning) har
umiddelbar virkning i national ret.
Affald Danmark bakker op om forordningens målsætning. Affald Danmark opfordrer dog
samtidig til, at den større åbenhed i sektoren løbende evalueres i relation til konkurrencen med
markedsdeltagere uden for EU, og at der foretages en scanning af både EU-regler og nationale
regler med henblik på at undgå dobbeltregulering. I øvrigt henviser Affald Danmark til Dansk
Energis høringssvar.
Danish Operators støtter generelt Kommissionens ønske om at øge integriteten og transparen-
sen på energimarkedet i EU. Danish Operators understreger, at det er vigtigt, at forordningen
bliver operationaliseret i samarbejde med markedsspillerne, således at informationsindberet-
ningsforpligtelsen bliver fastlagt i overensstemmelse med den operationelle virkelighed. Det
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0006.png
understreges, at det er vigtigt at tage hensyn til de grundlæggende forskelle, der er mellem
elektricitet og gas, både med hensyn til produktion og transport.
Dansk Energi støtter indledningsvis generelt Kommissionens målsætning om at styrke trans-
parensen og integriteten på engrosmarkedet for energi og bakker generelt op om en sektorspe-
cifik, skræddersyet regulering, der tager hensyn til elektricitets- og gasmarkedets særlige ka-
rakteristika. Dansk Energi finder imidlertid, at Kommissionens forslag blot duplikerer allere-
de eksisterende lovgivningsmæssige rammer fra den finansielle sektor, og netop ikke er
skræddersyet til sektoren.
Dansk Energi er betænkelig ved, at REMIT-forslaget er udarbejdet på et
forholdsvist generelt
og overordnet plan,
som forudsætter, at hullerne udfyldes ved senere udarbejdelse af mere
deltaljerede definitioner, som bl.a. skal tage højde for regler og retningslinjer, der skal udar-
bejdes af agenturet, men ikke er endeligt fastlagt på tidspunktet for forordningens ikrafttræ-
den. Eftersom netop disse regler og retningslinjer skal tage højde for energisektorens særlige
karakteristika, kan der – indtil disse retningslinjer er vedtaget – forudses problemer i forhold
til sektorens beskaffenhed.
Dansk Energi henviser til, at
definitionen af begrebet ”intern viden”
er baseret på definitionen
i direktivet om markedsmisbrug, der finder anvendelse i forhold til finansielle instrumenter.
Definitionen på intern viden i REMIT bør efter Dansk Energis mening skræddersyes og base-
res på en sektorspecifik definition af fundamentale data, der også tager hensyn til forskellene
mellem elektricitetsmarkedet og markedet for gas og andre særegenheder på engrosmarkedet
for energi. Dansk Energi opfordrer derfor til, at definitionerne i forslaget bliver justeret for at
kunne reflektere de særlige karakteristika, som er kendetegnende for energimarkedet, i stedet
for at afspejle den nuværende regulering på de finansielle markeder. Dansk Energi foreslår
konkret, at den definition, der finder anvendelse på Nord Pool, skal lægges til grund.
I forhold til forordningens forpligtelse
om at offentliggøre fundamentale data,
støtter Dansk
Energi grundidéen om transparens til sikring af en mere effektivt fungerende konkurrence på
engrosmarkedet. Dansk Energi understreger dog, at
fuld
transparens fra sektorens synsvinkel
ikke kan være et mål i sig selv (idet transparens jf. nedenfor også har en pris). Der skal snare-
re være tale om regler, der fremmer transparens i relation til de specifikke typer af informati-
on, som i væsentligt omfang kan forbedre effektiviteten på engrosmarkedet for alle markeds-
aktører. REMIT bør derfor ikke gå videre i dets krav om videregivelse af information, end
hvad der vil blive fastlagt i tredje liberaliseringspakke vedrørende fundamentale data. Der fo-
religger under
3. liberaliseringspakke allerede udkast til retningslinjer vedrørende fundamentale data for el-
sektoren, som Dansk Energi i det store hele støtter op om. I relation til gassektoren er udkast
til sådanne retningslinjer p.t. under udarbejdelse.
Dansk Energi understreger følgende negative konsekvenser for gasproducenter, hvis krav om
offentliggørelse af intern viden i gassektoren går videre, end hvad der pt. overvejes under 3.
liberaliseringspakke: Et regime for offentliggørelser af oplysninger (fundamentale data), som
alene gælder for producenter i EU, vil skabe en konkurrenceforvridning i forhold til produ-
center beliggende uden for EU og kan medføre en negativ effekt på investeringerne i EU i
produktion. Videregivelse af alle oplysninger om f.eks. nedbrud vil kunne opmuntre investo-
rer til at spekulere negativt mod ejerne af det ramte produktionsanlæg, hvilket kan skabe stør-
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0007.png
re prisudsving og fjerne incitamentet til markedsnødvendig investering. Videregivelse af op-
lysninger om alle uforudsete nedbrud vil kunne medføre større risici for forsyningssikkerhe-
den, eftersom de nationale udbydere og forbrugerne risikerer at blive presset af producenterne
uden for EU. Videre påvirkes forsyningssikkerheden negativt, når forslaget samtidigt reduce-
rer incitamentet til at investere i lager- og LNG-faciliteter. Risikoen og omkostningerne for
gasproducenterne er potentielt signifikante, hvis det ikke er muligt for dem at afdække (hed-
ge) risikoen for nedbrud i produktionen. Således vil forslaget med dets nuværende formule-
ring fremadrettet kunne underminere incitamenterne til at investere i opbygningen af produk-
tions- og opbevaringsfaciliteter. Dette er fremhævet af industrien som særligt vigtigt, givet det
omfang af investeringer, som vil være krævet over de kommende år for fortsat at kunne imø-
dekomme den øgede europæiske efterspørgsel efter energi.
Dansk Energi er derimod enig i, at transparens i forhold til eksempelvis monopolistiske trans-
missionsserviceoperatører på et detaljeret plan er velbegrundet og ikke-skadelig for en fortsat
udvikling af et velfungerende energimarked, i modsætning til de konkurrenceudsatte dele af
gasindustrien, som er nævnt ovenfor.
På den baggrund foreslår Dansk Energi en definition af fundamentale data, der er tilpasset de
særlige karakteristika, der er ved markederne for henholdsvis gas og elektricitet, hvilket for-
ventes at være tilfældet for de retningslinjer for fundamentale data, som er under udarbejdelse
under 3. liberaliseringspakke.
Dansk Energi mener, at forslagets bestemmelse -
hvorefter Kommissionen kan uddybe defini-
tionerne af intern viden,
bl.a. under hensyntagen til de sektorspecifikke regler, som agenturet
vil vedtage - ikke effektivt vil kunne støtte udviklingen af mere balancerede og sektorspeci-
fikke definitioner og retningslinjer, idet basisdefinitionen fastsættes på linje med de eksiste-
rende definitioner i markedsmisbrugsdirektivet, der er tilpasset de finansielle markeder.
Dansk Energi gør opmærksom på igangværende konsultationer vedrørende en
revision af
markedsmisbrugsdirektiv og direktivet om markeder for finansielle instrumenter,
der antyder,
at Kommissionen overvejer at udvide markedsmisbrugsdirektivet, således at der i praksis ikke
vil være noget tilbage at regulere under REMIT. Dermed vil en sektorspecifik regulering blive
illusorisk.
Endelig mener Dansk Energi, at såfremt de krav til rapportering og offentliggørelse af oplys-
ninger, der fremgår af det nuværende REMIT udkast, vedtages, bør
opbevaringspligten i el-
og gasdirektiverne
fra 2009 afskaffes, da der i modsat fald synes at blive tale om dobbeltregu-
lering.
Datatilsynet oplyser, at i det omfang de danske myndigheder behandler personoplysninger så-
som underretning og indsamling m.m. forudsættes det, at persondatalovens bestemmelser vil
blive iagttaget. Datatilsynet oplyser endvidere, at det er Datatilsynets vurdering, at der ikke
umiddelbart vil være hjemmel i persondataloven til at indhente de i forslagets artikel 10, stk. 2
beskrevne oplysninger (se de ovenfor anførte beføjelser, som Energitilsynet skal gives),
medmindre der foreligger en dommerkendelse.
Dansk Industri støtter grundlæggende, at der med forslaget tages skridt til at sikre, at energi-
markederne på tværs af landegrænserne kommer til at fungere på en gennemsigtig og ensartet
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0008.png
måde ved at skabe klare regler for aktørernes ageren på energimarkederne. Dansk Industri er
derfor også enig i, at der er behov for en europæisk koordinationsmekanisme mellem de nati-
onale reguleringsmyndigheder, og at denne skal ligge i agenturet for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder. I øvrigt har Dansk Industri specifikke bemærkninger, som
følger.
Forslagets forpligtelse om
offentliggørelse af intern viden (fundamentale data)
burde udfor-
mes således, at omfanget af forpligtelsen tager højde for de særlige forhold, der gælder på
energimarkederne – herunder særskilt for elektricitet og gas. Aktørerne bør ikke pålægges at
indberette flere data end nødvendigt, både for at undgå unødvendige økonomiske og admini-
strative byrder og for at undgå at kompromittere aktørernes konkurrencevilkår i forhold til ak-
tører uden for EU. For omfattende krav til offentliggørelse af data kan mindske markedsaktø-
rernes tilskyndelse til at iværksætte investeringer, hvis dette er forbundet med, at konkurrenter
uden for EU kan opnå en særlig viden om deres forretning, som ellers ikke er normalt tilgæn-
gelig viden på de internationale markeder.
I forhold til de
undersøgelsesbeføjelser,
som efter forslaget skal tillægges de nationale regule-
rende myndigheder, mener Dansk Industri, at det bør præciseres, i hvilke tilfælde beføjelsen
til at anmode en domstol om fastfrysning og/eller beslaglæggelse af aktiver og retten til at
kræve nedlagt midlertidigt forbud mod erhvervsvirksomhed kan anvendes – samt hvilken
kompensation der finder sted, hvis indgrebet ikke fører til de forventede afsløringer. I øvrigt
bør der sikres harmonisering af
sanktioner,
som efter forslaget skal fastsættes af medlemssta-
terne.
Dansk Industri finder, at
brug af delegerede retsakter
giver mulighed for at tage højde for de
karakteristika, der er særlige for energimarkederne. Det er blot vigtigt, at agenturet har reel
mulighed for at udforme retsakterne, så der tages højde for energimarkedernes særlige karak-
teristika.
Generelt
er det Dansk Industris indtryk, at udkastet til forordningen indeholder for mange
udeståender og uklarheder, og der opfordres til, at dette bliver løst inden forordningen vedta-
ges.
DONG Energy støtter Dansk Energis høringssvar og henviser hertil i dets helhed. DONG
Energy understreger især, at definitionen på insiderinformation skræddersyes og baseres på en
sektorspecifik definition af fundamentale data, som skal offentliggøres i henhold til 3. libera-
liseringspakke. Agenturet vil evt. kunne fastlægge yderligere retningslinjer, som der er hjem-
mel til efter Kommissionens forslag. I denne sammenhæng henviser DONG Energy til, at der
kunne overvejes en model for underretningen af markedet af kendte og ukendte nedbrud sva-
rende til den, der har været gældende i Storbritannien siden 2006.
Dansk Fjernvarme støtter fuldt ud bestræbelser på at skabe effektive og transparente energi-
markeder og bakker op om offentligt tilsyn med og regulering af engrosmarkederne. Dansk
Fjernvarme påpeger samtidig, at de danske fjernvarmeværker oftest er små virksomheder,
som ikke har kapacitet til at påtage sig eventuelle indberetningsopgaver mv.
Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE) støtter forslaget. Ifølge FSE skal agenturet have
en central rolle og beføjelser til at undersøge og retsforfølge juridiske eller naturlige personer,
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956494_0009.png
der bryder reglerne. FSE’s foreslår en bredere definition af begrebet ”insiderviden”, og at
markedsdeltagers forpligtelse til at offentliggøre oplysninger skal ske inden for præcise tids-
frister.
Energitilsynets sekretariat (ETS) påpeger, at der er et regulatorisk tomrum i forhold til den
tætte regulering af de rent finansielle markeder, og at der med den stigende handel med både
spotprodukter og derivater baseret på el og gas i Europa er en øget fare for misbrug, som ul-
timativt kan påvirke priserne for forbrugere. ETS mener, at et harmoniseret europæisk tilsyn
under ledelse af det nye energiagentur vil bidrage til at sikre større troværdighed og styrke i
tilsynet, hvilket igen vil øge omsætningen og troværdigheden af de regulerede handelspladser.
ETS finder derfor, at REMIT er et meget vigtigt instrument i bestræbelserne på at få velfunge-
rende engrosmarkeder, som er underlagt en effektiv og harmoniseret kontrol.
ETS gør opmærksom på, at der med REMIT kan opstå en risiko for, at nationale regulatorer
kommer til at udføre dobbeltregulering, og at energiselskaber kommer til at foretage dobbelt
registrering og/eller indrapportering af transaktioner. ETS opfordrer derfor til, at der bliver ta-
get tiltag til at sikre kohærens mellem vedtagelsen af REMIT og den revision af de finansielle
reguleringsinstrumenter, direktivet om markeder for finansielle instrumenter og markedsmis-
brugsdirektivet, som også er planlægt i 2011.
ETS støtter forslagets rollefordeling mellem agenturet og de nationale myndigheder. ETS fin-
der det vigtigt, at de nationale regulatorer får tilført de nødvendige ressourcer. ETS gør op-
mærksom på, at forordningen udover de nationale energireguleringsmyndigheder også ind-
drager andre nationale myndigheder. ETS mener derfor, at rammen for samarbejde mellem
den nationale energiregulator og de øvrige nationale myndigheder (finansmyndigheder og
konkurrencemyndigheder) med fordel kunne defineres nærmere – og om muligt formaliseres.
ETS bemærker i denne sammenhæng, at REMIT forslaget forudsætter, at de sanktioner, som
de nationale regulatorer skal anvende, er afstemt med de sanktioner, som de kompetente (na-
tionale) myndigheder i dag anvender ved overtrædelse af markedsmisbrugsdirektivet. Også
for at sikre en større harmoni i sanktionsformer og sanktionsniveau (f.eks. bødeniveau, fæng-
selsstraf etc.) bør der ske en formalisering af samarbejdet mellem energiregulatorer og finan-
sielle regulatorer.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemslande er grundlæggende positivt indstillet over for forslaget, men mange lande
har rejst en række spørgsmål, der må adresseres. Der skal undgås dobbeltregulering og dobbelt-
rapportering. ACER’s rolle i sammenspil med de nationale myndigheder skal præciseres. Flere
medlemslandene er betænkelig fsva. brug af delegerede retsakter i det omfang, Kommissionen
har lagt op til for at præcisere nogle af forordningens nøglepunkter. Forordningen selv skal være
så præcise som muligt. Nogle mener det er vigtigt med en harmonisering af sanktionerne i for-
ordningen. Nogle medlemslande har rejst spørgsmålet, om forordningens anvendelsesområde ik-
ke skulle udvides til også at omfatte kontrakter om levering af naturgas eller elektricitet til ende-
lige forbruger (der efter Kommissionens forslag ellers ikke anses som engrosenergiprodukter),
hvis disse er over en vis størrelse, fordi de kan påvirke engrosmarkedet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv indstillet over for formålet med forslaget, der skal indføre
ensartede regler for at sikre engrosenergimarkedernes integritet på tværs af medlemslande. Rege-
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ringen anser det dog for vigtigt at undgå dobbeltregulering og at virksomheder ikke pålægges
forpligtelser til dobbeltindberetning. Regeringen finder det i det hele taget væsentligt, at de ad-
ministrative byrder, der pålægges medlemsstater og virksomheder, begrænses.
Forslaget bør ikke medføre, at europæiske aktørers konkurrencevilkår forværres i forhold til ak-
tører udenfor EU. Den nye ramme skal derfor udformes under hensyntagen til sektorspecifikke
interesser således, at der opnås en balance mellem interessen for effektivt at kunne sikre transpa-
rens og integriteten af de europæiske engrosenergimarkeder på den ene side og berettigede sek-
torspecifikke interesser på den anden side.
Forslaget lægger op til, at nøgledefinitioner, som f.eks. ’intern viden’ præciseres ved at Kommis-
sionen vedtager delegerede retsakter. Det lægger også op til at Kommissionen skal vedtage dele-
gerede retsakter vedrørende form, omfang og frist for transaktionsrapportering, samt form, om-
fang og frist vedrørende videregivelse af fundamentale data. Som udgangspunkt mener regerin-
gen, at selve forordningen skal være så præcis som muligt på disse punkter, især vedr. nøgledefi-
nitioner og omfanget at fundamental data, der skal videregives. I forbindelse med udarbejdelse af
eventuelle delegerede retsakter med henblik på præciseringer heraf bør der ud over inddragelse
af MS også ske en effektiv inddragelse bl.a. ACER, TSO’erne og markedsaktørerne. Det bør i
øvrigt sikres, at kravene om tilvejebringelse af oplysninger ikke er i konflikt med persondatalo-
ven.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10