Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0753 Bilag 1
Offentligt
948009_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om hhv. underteg-
nelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-
gangsstyrede og adgangsstyrende tjenester
KOM (2010) 753 og KOM (2010) 755
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv. undertegnelse og indgå-
else af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangssty-
rende tjenester.
Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-
styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyttelse
af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar 2001,
er stort set enslydende.
Formålet er at udvide sikringen af de omfattede tjenester – primært betalings-tv-tjenester
– til at omfatte flere af Europarådets medlemslande end de 9, der har ratificeret konven-
tionen.
2. Baggrund
Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-
styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyt-
telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar
2001 og trådte i kraft i 2003, er stort set enslydende.
Direktivet – og konventionen – har til hensigt at bekæmpe ulovlige anordninger, der
muliggør uautoriseret adgang til betalings-tv.
3. Hjemmelsgrundlag
TEUF art. 207, stk. 4 sammenholdt med art. 218, stk. 5, og TEUF art. 207, stk. 4, sam-
menholdt med art. 218, stk. 6, litra a), nr. v).
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med forslagene er at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tjene-
ster til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, der har
ratificeret konventionen, idet den anden beretning af gennemførelsen af direktiv 98/84
18. januar 2011
Dok. nr. 810734
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
EF i 2008 viste, at problemerne i Europa med uautoriseret adgang til de beskyttede tje-
nester ikke skyldtes reguleringen internt i EU, men bl.a. kunne tilskrives manglende
regulering i nabolande.
Kommissionen deltog i konventionsforhandlingerne, som resulterede i, at konventionen
har stort set samme ordlyd som direktivet. Kommissionen anbefaler derfor, at Rådet
undertegner og indgår konventionen. Beslutningen vil skulle træffes efter Parlamen-
tets godkendelse.
Kommissionen har i et bilag vedlagt følgende erklæring:
”[som meddeles Europarådets generalsekretær ved deponeringen af godkendelsesin-
strumentet for konventionen.]
Konventionen giver Europarådets ministerkomité beslutningskompetence vedrørende
vedtagelsen af ændringer og tiltrædelsen af stater, der ikke er medlemmer. Selv om EU
deltager i denne konvention, konstateres det igen, at den uden stemmeret i minister-
komitéen ikke har adgang til at udøve en sådan kompetence på lige fod med Europarå-
dets medlemsstater, selv når disse ikke deltager i konventionen. Denne situation giver
ikke EU mulighed for på fyldestgørende vis at udøve alle de rettigheder, som konventi-
onen giver, selv om den er underlagt alle de forpligtelser, som konventionen medfører.
EU ser ligesom ved tidligere lejligheder på denne situation med stor bekymring. Den
kan således ikke acceptere dette brud på ligestillingen mellem parter, og dens deltagel-
se i denne konvention skal derfor ikke anses for at danne præcedens for en accept af
denne situation i fremtiden.
EU er af den opfattelse, at der bør indledes forhandlinger med Europarådets kompeten-
te myndigheder for at undersøge mulighederne for at tilpasse disse procedurer i Euro-
parådets eksisterende konventioner, der er åbne for undertegnelse for EU, og/eller i
fremtidige konventioner.”
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget. Det vurderes for usandsynligt, at forslaget vil blive fulgt op af konkrete retsak-
ter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonse-
kvenser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for sam-
fundsøkonomien og erhvervslivet.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i Specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er i udgangspunktet positiv over for forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under den første udveksling af synspunkter havde medlemslandene primært procedu-
remæssige spørgsmål, som Kommissionen lovede at vende tilbage til. Enkelte lande
støttede forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.