Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 2020 Bilag 2
Offentligt
819420_0001.png
Sagsnr. 10-145
Vores ref. HBØ/RSI
Den 24. marts 2010
Anbefalinger: Europa 2020
Gode og ambitiøse målsætninger
Overordnet finder LO, at hovedparten af de foreslåede målsætninger er gode og konkrete.
Det er især glædeligt, at Kommissionen foreslår at sætte et mål om at øge den
gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens og at få løst nogle af EU’s fattigdomsproblemer.
Især på beskæftigelsesområdet bør der indføres forskellige målsætninger for de enkelte
medlemsstater, da der internt i EU er store forskelle i beskæftigelsesniveauet.
Målsætningen bør være udfordrende for medlemsstaterne. Det er også godt, at der sættes
mål om at flere unge skal have en uddannelse, så EU-institutionerne fokuserer på
fremtidens råstof.
Desuden er det tilfredsstillende, at EU holder fast i en ambitiøs målsætning om at ville
reducere udledningen af CO2. EU fastholder derved sin status som rollemodel på
klimaområdet, og erklærer sig samtidig villig til at gå op til en 30 % CO2-reduktion. I den
forbindelse er det fornuftigt, at et eventuelt højere reduktionsmål gøres betinget af, at andre
lande også påtager sig større byrder. EU skal gå foran i kampen om at reducere CO2-
udledningen, uden samtidig at miste konkurrenceevne og arbejdspladser ved at presse
energiintensive industrier til stater uden reduktionsforpligtelser.
Behov for målsætninger der kan løse fremtidens udfordringer
Overordnet savner vi dog målsætninger på en række meget betydningsfulde områder, der
kan sikre, at den nye 10 års strategi inddrager fremtidens udfordringer for arbejdstagerne.
For det første
bør der sættes et klart mål om at nedbringe ungdomsarbejdsløsheden, der
både i Danmark og samtlige andre medlemsstater er kraftigt stigende. Hvis unge får en
skæv start på arbejdslivet, risikerer det at få langvarige konsekvenser både for den enkelte
og samfundsmæssigt. Første skridt vil derfor være at indføre en ungdomsgaranti, der giver
unge den nødvendige hjælp til at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
For det andet
bør EU’s stats- og regeringsledere sikre, at det er en selvstændig målsætning
at udvikle et socialt Europa, hvor øget beskæftigelse og social sikkerhed har samme
ambitionsniveau. Som repræsentant for den danske flexicurity-model bør regeringen være
klar over, at et manglende fokus på at skabe social såvel som økonomisk sikkerhed kun
forværrer en økonomisk krise. Ligeledes er børnepasningsfaciliteter og forældres
orlovsmulighed centrale sociale elementer i at opnå højere beskæftigelsesfrekvens -
specielt for kvinder.
For det tredje
bør der udarbejdes en målsætning for fremtidens velfærdssamfund og en
offentlig service af høj kvalitet. De seneste års økonomiske krise har illustreret at en stærk,
professionel offentlige sektor er et effektivt værn mod en udhuling af velfærdsstaten.
Derfor bør der udvikles en strategi for den offentlige sektors rolle i de fremtidige
europæiske velfærdssamfund, hvor deregulering og privatisering af sektoren ikke bliver det
eneste løsningsinstrument.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det fjerde
er det vigtigt, at Danmark arbejder for at opnå og forøge målsætningerne om
at bruge 3 % af BNP på forskning og udvikling. Dette er en fortsættelse af den gamle
målsætning, men i mellemtiden er konkurrencen om at være verdens førende vidensregion
kun blevet større. Derfor har det aldrig været vigtigere, at der investeres massivt i
fremtidens teknologier og industrier.
For det femte
bør Det Europæiske Råd forholde sig til den aktuelle beskæftigelses- og
økonomiske krise. På nuværende tidspunkt er der 23 millioner arbejdsløse EU-borgere, og
det gennemsnitlige BNP er faldet med 4 %. Hvis ikke Det Europæiske Råd tager hensyn til
denne problemstilling, vil det være umuligt at opnå 2020 målene, da EU bevæger sig i den
modsatte retning i den nuværende situation.
Behov for en bredere forståelse af innovation
Under prioriteten
intelligent vækst,
har Kommissionen blandt andet foreslået en øget
innovationsindsats. I den forbindelse mangler Kommissionen at forholde sig til det store
innovationspotentiale, der ligger i at medarbejderne i højere grad inddrages i
innovationsprocesser. I Danmark har vi gode erfaringer med ’medarbejderdreven
innovation’, hvor medarbejdere på alle niveauer i virksomhederne systematisk og aktivt
bidrager til at generere viden og ideer. Da vi er langt fra at realisere det eksisterende
innovationspotentiale i europæiske virksomheder, er der behov for initiativer, der kan
understøtte især de mange små og mellemstore virksomheder i EU.
Ligeledes bør innovationsinitiativet indeholde potentialet for innovation i den offentlige
sektor. Det vil være naturligt at inddrage det igangværende arbejde ”measuring public
sector innovation”, hvor bl.a. Forsknings- og Innovationsstyrelsen vil opsætte nogle
offentlige innovationsindikatorer.
Behov for stærkere fokus på kvaliteten i uddannelsessektoren
Under prioriteten
intelligent vækst
foreslår Kommissionen ligeledes at øge unges mobilitet,
som den bærende uddannelsespolitiske målsætning. Der bør ændres fokus til udvikling af
brede og anvendelige uddannelser for alle unge, da det er et langt større problem end
manglende mobilitet. Når det er mobilitet og ikke uddannelse, som bliver den egentlige
prioritet, er der stor risiko for, at de nationale uddannelsespolitikker ikke kommer til at
fokusere på at tilvejebringe fremtidens kvalifikationer til arbejdsmarkedet.
Yderligere er der i Kommissionens forslag en betydelig risiko for at bl.a.
erhvervsuddannelsesområdet falder udenfor de centrale politiske indsatser. Området
nævnes under prioriteten
inklusiv vækst,
men handler om voksen- og efteruddannelse og
anerkendelse af realkompetencer. Fremtidens arbejdsmarked har i høj grad brug for at
udvikle fremtidsorienterede erhvervsuddannelser, hvor faglighed og praktisk kunnen følges
ad. EU skal i front med hensyn til at udvikle kompetencerne til fremtidens grønne
arbejdspladser, herunder ikke mindst indenfor energiteknologien.
Behov for efteruddannelsesinitiativer til at udvikle grønne job
Under prioriteten
bæredygtig vækst
lægger Kommissionen op til, at omstillingen til brug af
mindre CO2 vil bidrage til konkurrenceevnen. Det kræver bl.a. en øget indsats indenfor
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forskning og udvikling af vedvarende energi. Desuden skal der investeres massivt i
efteruddannelse af arbejdstagerne, så de er klar til at påtage sig de nye jobs, der opstår som
følge af omstilling af produktionen. Kommissionen fremhæver selv, at der potentielt kan
skabes mere end 600.000 nye jobs. Disse jobs opstår ikke automatisk, hvor de gamle
forsvinder. Derfor er det nødvendigt at EU-institutionerne og medlemsstaterne satser på
den nødvendige efteruddannelse af den nuværende arbejdsstyrke. Som tidligere forslået af
LO, kunne dette ske ved at oprette en uddannelsestilpasningsfond.
Behov for en fair overgang til de grønne teknologier
Yderligere er det under prioriteten
bæredygtig vækst
nødvendigt at sikre, at arbejdspladser
i EU ikke blot flytter til lande uden reduktionskrav. Derfor er det nødvendigt, at sikre de
energiintensive industrier i EU mod urimelig konkurrence. Dette kan bl.a. ske ved at tildele
dem gratis CO2-kvoter, indtil der er indgået en global aftale. Derved kan EU holde på
virksomheder og arbejdspladser og undgå negative indvirkninger på klimaet, hvis
forurenende virksomheder blot flytter frem for at udvikle nye energibesparende
foranstaltninger.
Behov for at tydeliggøre sammenhængen mellem bæredygtig vækst og sikkerhed
på arbejdspladserne
Kommissionen præsenterer i afsnittet om inklusiv vækst planer om modernisering af
arbejdsmarkederne baseret på udvikling af flexicurity modellen i dialog med
arbejdsmarkedets parter. Forudsætningerne for udvikling af arbejdsmarkedet er en
inddragelse af arbejdsmarkedets parter bl.a. gennem social dialog processen. Der skal
samtidig fokuseres på alle elementer af flexicurity modellen, så der skabes en social og
økonomisk tryghed for arbejdstagerne. Dermed kan arbejdstagerne opbygge og
vedligeholde kvalifikationer som sikrer fastholdelsen på arbejdsmarkedet eller gennem
sociale ydelser giver mulighed for at opretholde et anstændigt liv. LO skal endvidere
påpege, at sundhed og sikkerhed på arbejdsmarkedet er en vigtig forudsætning for at undgå
nedslidning og ulykker på arbejdspladserne.
Behov for at skabe tillid til det indre marked gennem udvikling af den sociale
dimension
Den fortsatte udvikling af det indre marked forudsætter, at der samtidig udvikles et socialt
Europa. Dommene ved EU domstolen i bl.a. Laval sagen har rystet det europæiske
arbejdsmarked ved, at EU domstolen begynder at fortolke udstationeringsdirektivet som et
minimumsdirektiv. Det er derfor af afgørende betydning for accept af den videre udvikling
af det indre marked, at EU får gennemført regler som sikrer implementering og efterlevelse
af lønmodtagernes grundlæggende rettigheder. Retten til samme løn- og arbejdsvilkår i et
land skal ikke være afhængig af nationalitet, køn eller etnisk oprindelse. Barroso
Kommissionen har klart medvirket til at forrykke balancen mellem markedet og den
sociale dimension. En løsning af disse problemer vil være en forudsætning for en fortsat
harmonisk udvikling af de europæiske arbejdsmarkeder. Europæisk fagbevægelse har
længe foreslået, at en social fremskridtsprotokol knyttes til traktaten i lighed med den
gældende art. 2 i forordning 2679/98.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Behov for tydeligere at respektere medlemsstaternes socialpolitiske tiltag og
velfærdssystemer
Flere steder i forslaget, bl.a. under
inklusiv vækst,
fremhæver Kommissionen, at der er
behov for at se på skatten på arbejde. Personskatter er et nationalt anliggende og derfor bør
det ikke indgå i forslaget til strategien.
Kommissionen fremhæver behovet for at forbedre konkurrencepolitikken, og bemærker
herunder at urimelige barrierer skal fjernes og national protektionisme skal bekæmpes. I
den forbindelse er det nødvendigt, at regeringen fastholder muligheden for at tage hensyn
til medlemsstaternes beskyttelse af forbrugere og arbejdstagere. Det Europæiske Råd bør
sende et klart signal til Kommissionen om, at et dereguleret EU ikke er vejen til at skabe
bæredygtig vækst og beskæftigelse.
Behov for konkrete initiativer der skal fremme ligestilling på arbejdsmarkedet
Løngabet mellem mænd og kvinder er fortsat uacceptabelt højt. Under prioriteten
inklusiv
vækst
er der derfor fortsat betydelige velfærdsgevinster at hente, ved at tage initiativer der
forbedrer kvinders karrieremuligheder og adgang til jobmarkedet. Udover at henstille at
medlemsstaterne øger ligestillingen, som Kommissionen gør i deres forslag, bør der tages
initiativer på EU-niveau, der skal sikre, at medlemsstaterne frem mod 2020 for alvor får
løst ligestillingsproblemet.
Behov for at sætte en fattigdomsgrænse
Det er positivt, at Kommissionen under prioriteten
inklusiv vækst
forslår initiativer, der
skal bekæmpe fattigdommen i EU. Med det formål at give medlemsstaterne et bedre
værktøj til at bekæmpe fattigdomsproblemet, bør der, i tillæg til de foreslåede initiativer,
udarbejdes en egentlig fattigdomsgrænse i de enkelte medlemsstater. Derved kan
Kommissionen og medlemsstaterne i fællesskab mere målrettet opnå målet om at reducere
antallet af borgere der rammes at fattigdom.
Behov for at diskutere, hvordan der investeres i fremtidens EU
Forudsætningen for, at EU 2020 bliver en succes er afhængig af i hvilket omfang Europas
stats- og regeringschefer er villige til at investere det fornødne såvel politisk som
økonomisk. En reduktion af arbejdsløsheden kræver, at der investeres massivt i bl.a. i
infrastruktur og energibesparende foranstaltninger. Man bør derfor foretage de fornødne
omlægninger i EU’s budgetter bl.a. ved, at midlerne i strukturfondene fremrykkes og det
sikres, at alle penge udnyttes ligesom Den europæiske Investeringsbank bør medvirke i et
ambitiøst investeringsprogram.
Behov for en mere og bindende inkluderende proces
Det er LO’s opfattelse, at den åbne koordinationsmetode vil være en glimrende procedure
til at sikre gennemførelsen af en stor del af målene i EU 2020. Men det kræver, at
medlemsstaterne er ambitiøse i fastsættelsen af de nationale handlingsplaner. Der bør også
i de forskellige rådsformationer være en åben debat om målfastsættelsen og
målopfyldelsen.
4