Finansudvalget 2009-10
SEK (2010) 0743 Bilag 1
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.6.2010
SEK(2010) 743 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om et uforholdsmæssigt stort underskud i Danmark
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
A
NVENDELSE
AF
KRISESITUATION
STABILITETS
-
OG
VÆKSTPAGTEN
I
DEN
AKTUELLE
Mange EU-lande står i dag over for offentlige underskud, der ligger over traktatens
referenceværdi på 3 % af BNP. Den ofte kraftige forværring af underskuddet og den
offentlige gæld skal ses i sammenhæng med den globale finanskrise og økonomiske nedgang
af hidtil uset omfang i 2008/09. Flere faktorer gør sig gældende. For det første resulterer den
økonomiske nedgang i lavere skatteindtægter og stigende udgifter til sociale ydelser (f.eks.
arbejdsløshedsunderstøttelse). For det andet mener Kommissionen, at finanspolitikken har en
vigtig rolle at spille i den nuværende ekstraordinære situation, og derfor opfordrede den til
gennemførelse af finanspolitiske stimulerende foranstaltninger i sin europæiske økonomiske
genopretningsplan fra november 2008, som blev godkendt af Det Europæiske Råd i
december. I planen understreges det, at de stimulerende foranstaltninger bør gennemføres
rettidigt, være målrettede og midlertidige og differentieres medlemsstaterne imellem for at
tage hensyn til deres forskelligartede situation hvad angår bæredygtigheden i de offentlige
finanser og konkurrenceevne, og at de bør trækkes tilbage, når de økonomiske forhold bliver
bedre. Endelig har adskillige medlemsstater taget forskellige skridt til at stabilisere deres
finansielle sektor, hvoraf nogle smitter af på den offentlige gæld eller indebærer en risiko for
større underskud og gæld i fremtiden, om end nogle af omkostningerne forbundet med den
offentlige støtte kan hentes hjem igen i fremtiden.
Kommissionen skal i henhold til stabilitets- og vækstpagten indlede proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud, når en medlemsstats offentlige underskud overskrider
referenceværdien på 3 % af BNP. Ændringerne af stabilitets- og vækstpagten i 2005 tjente til
at sikre, at hele den økonomiske og finansielle baggrund tages med i betragtning i alle faser af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. På den måde bliver pagten
en ramme, der kan benyttes som støtte for politikker, der hurtigt kan gøre de offentlige
finanser sunde igen i den givne økonomiske situation og dermed sikre holdbarhed i de
offentlige finanser på lang sigt.
2.
H
IDTIDIGE FASER I PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE
UNDERSKUD
Der er i artikel 126 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde fastsat en
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Proceduren er nærmere
specificeret i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 om fremskyndelse og afklaring af
gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
1
, som
indgår i stabilitets- og vækstpagten.
I henhold til traktatens artikel 126, stk. 2, skal Kommissionen overvåge, om budgetdisciplinen
overholdes, på grundlag af følgende to kriterier: a) hvorvidt det forventede eller faktiske
offentlige underskud overstiger referenceværdien på 3 % af bruttonationalproduktet (BNP)
1
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 6. Der tages i rapporten også hensyn til "Specifikationer om gennemførelsen
af stabilitets- og vækstpagten og retningslinjer for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og
form", som Økofin-Rådet godkendte den 10. november 2009, og som findes på følgende websted:
http://ec.europa.eu/economy_finance/sgp/legal_texts/index_en.htm.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0004.png
(medmindre underskudskvoten er faldet væsentligt og vedvarende og har nået et niveau, der
ligger tæt på referenceværdien, eller, alternativt, overskridelsen af referenceværdien kun er
exceptionel og midlertidig, og underskudskvoten fortsat ligger tæt på referenceværdien), og
b) hvorvidt den offentlige gæld overstiger referenceværdien på 60 % af BNP (medmindre
gældskvoten mindskes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien i et tilfredsstillende
tempo).
Ifølge traktatens artikel 126, stk. 3, skal Kommissionen udarbejde en rapport, hvis en
medlemsstat ikke opfylder kravene i forbindelse med et af eller begge disse kriterier. I
rapporten skal der ligeledes "tages […] hensyn til, om det offentlige underskud overstiger de
offentlige investeringsudgifter, samt til alle andre relevante forhold, herunder medlemsstatens
økonomiske og budgetmæssige situation på mellemlang sigt".
På grundlag af de data, som de danske myndigheder indberettede i april 2010
2
, og
Kommissionens økonomiske prognose fra foråret 2010 vedtog Kommissionen den 12. maj
2010 en rapport efter artikel 126, stk. 3, om Danmark
3
.
Derefter og i overensstemmelse med artikel 126, stk. 4, afgav Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg en udtalelse om Kommissionens rapport den 27. maj 2010.
3.
F
OREKOMSTEN AF ET UFORHOLDSMÆSSIGT STORT UNDERSKUD
Ifølge de oplysninger, som de danske myndigheder indsendte i april 2010, forventes det
offentlige underskud i Danmark i 2010 at blive på 5,4 % af BNP og således overskride
referenceværdien på 3 % af BNP. I sin rapport efter artikel 126, stk. 3, fandt Kommissionen,
at det planlagte underskud ikke lå tæt på referenceværdien på 3 % af BNP, og at den planlagte
overskridelse af referenceværdien ikke kunne betegnes som exceptionel i traktatens og
stabilitets- og vækstpagtens forstand. Navnlig var den resultatet af et alvorligt økonomisk
tilbageslag i traktatens og stabilitets- og vækstpagtens forstand. I henhold til Kommissionens
prognose fra foråret 2010 forventes det reale BNP i Danmark igen at vokse med 1,6 % efter
det skarpe fald på 4,9 % i 2009. Recessionen i 2009 afspejlede det abrupte fald i det private
forbrug, investeringer og eksporten som en udløber af finanskrisen og den globale recession,
navnlig det kraftige fald i efterspørgslen fra Danmarks største handelspartnere (Tyskland, Det
Forenede Kongerige, Sverige og Norge). Underskuddet i 2010 er en konsekvens af både den
økonomiske nedgang og de stimulerende foranstaltninger, som de danske myndigheder har
truffet i overensstemmelse med den europæiske økonomiske genopretningsplan. Den
forventede overskridelse af referenceværdien kan imidlertid ikke betegnes som midlertidig. I
henhold til Kommissionens prognose fra foråret 2010 vil underskuddet falde til 4,9 % af BNP
i 2011 med uændret politik
4
. Traktatens underskudskriterium er ikke overholdt.
2
3
4
I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 479/2009 skal medlemsstaterne to gange om året underrette
Kommissionen om deres forventede og faktiske offentlige underskud og om niveauet for deres
offentlige gæld. Danmarks seneste findes på følgende websted:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/excessive_deficit/edp_
notification_tables.
Alle dokumenter vedrørende proceduren i forbindelse med det uforholdsmæssigt store underskud i
Danmark findes på følgende websted:
http://ec.europa.eu/economy_finance/sgp/deficit/countries/index_en.htm.
Prognosen baseret på uændret politik tager hensyn til, at de ekstraordinære foranstaltninger forbundet
med krisen er trukket (delvist) tilbage.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge de oplysninger, som de danske myndigheder indsendte i april 2010, ligger den
offentlige bruttogæld fortsat under referenceværdien på 60 % af BNP, og den forventes at
komme til at andrage 45,1 % af BNP i 2010. I henhold til Kommissionens prognose fra
foråret 2010 vil gældskvoten udgøre 46 % af BNP i 2010 og vokse til 49,5 % af BNP i 2011,
men den forbliver under referenceværdien på 60 % af BNP. Traktatens gældskriterium er
opfyldt.
I overensstemmelse med bestemmelserne i traktaten og stabilitets- og vækstpagten
analyserede Kommissionen i sin rapport også "andre relevante forhold". I henhold til
stabilitets- og vækstpagten kan der kun tages hensyn til disse forhold i de faser, der ligger
forud for afgørelsen om, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud, hvis
underskuddet opfylder den dobbelte betingelse om, at det skal ligge tæt på referenceværdien,
og at overskridelsen af referenceværdien skal være midlertidig. I Danmarks tilfælde er denne
dobbelte betingelse ikke opfyldt. Særskilt betragtet forekommer de relevante faktorer i denne
sag at være relativt gunstige.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs udtalelse efter traktatens artikel 126, stk. 4, stemmer
overens med vurderingen i Kommissionens rapport i henhold til artikel 126, stk. 3.
Med henvisning til Kommissionens rapport i henhold til artikel 126, stk. 3, og Det
Økonomiske og Finansielle Udvalgs udtalelse i henhold til artikel 126, stk. 4, finder
Kommissionen, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i Danmark.
Kommissionen vedtog den [15. juni 2010] en udtalelse herom, som hermed afgives til Rådet i
overensstemmelse med traktatens artikel 126, stk. 5. Kommissionen foreslår, at Rådet træffer
afgørelse i overensstemmelse hermed, jf. artikel 126, stk. 6. Herudover forelægger
Kommissionen Rådet en henstilling med henblik på Rådets henstilling til Danmark om at
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. traktatens artikel
126, stk. 7.
4.
H
ENSTILLINGER
MED HENBLIK PÅ AT BRINGE
UFORHOLDSMÆSSIGT STORT UNDERSKUD TIL OPHØR
SITUATIONEN
MED
ET
I henhold til artikel 3, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 skal der i en Rådets
henstilling i henhold til artikel 126, stk. 7, fastsættes en frist på højst seks måneder for den
pågældende medlemsstats iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger, og der skal
fastsættes en frist for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, "som bør
gennemføres i året efter, at det er konstateret, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder". Det følger af forordningens artikel 2, stk. 6, at der ved beslutningen om,
hvorvidt der optræder særlige omstændigheder, skal tages hensyn til de "relevante forhold",
som er gennemgået i Kommissionens rapport i henhold til traktatens artikel 126, stk. 3. I
henstillingen skal Rådet i henhold til forordningens artikel 3, stk. 4, opfordre medlemsstaten
til at opnå en "årlig minimumsforbedring på som benchmark mindst 0,5 % af BNP af den
konjunkturkorrigerede saldo ekskl. engangsforanstaltninger og midlertidige foranstaltninger
for at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud korrigeres inden for fristen i
henstillingen".
I Danmarks tilfælde anses der at foreligge særlige omstændigheder, der er relevante for den
mere fleksible anvendelse af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden ændringen af stabilitets- og vækstpagten i 2005. Navnlig afspejlede recessionen i 2009
det abrupte fald i det private forbrug, investeringer og eksporten som en udløber af
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0006.png
finanskrisen og den globale recession, særlig det kraftige fald i efterspørgslen fra Danmarks
største handelspartnere (Tyskland, Det Forenede Kongerige, Sverige og Norge).
Underskuddet i 2010 er en konsekvens af både den økonomiske nedgang og de
stimulusforanstaltninger, som de danske myndigheder har truffet i overensstemmelse med den
europæiske økonomiske genopretningsplan.
På denne baggrund er det rimeligt at se på korrektionen af det uforholdsmæssigt store
underskud på mellemlang sigt og fastsætte 2013 som frist for korrektionen. I erkendelse af, at
Danmarks budgetstilling i 2010 var resultatet af dels de foranstaltninger, der blev truffet som
reaktion på krisen, og som beløb sig til 2,2 % af BNP i 2009 og 1,3 % i 2010, hvilket var en
passende respons i overensstemmelse med den europæiske økonomiske genopretningsplan,
dels de automatiske stabilisatorers frie spil, bør de danske myndigheder gennemføre de
finanspolitiske foranstaltninger i 2010 som planlagt. Da der især ikke optræder større
økonomiske uligevægte, vil en troværdig og holdbar tilpasningskurs kræve, at de danske
myndigheder sikrer en gennemsnitlig årlig strukturel tilpasning på �½ % af BNP i perioden
2011-2013, præciserer de foranstaltninger, som er nødvendige for at korrigere det
uforholdsmæssigt store underskud senest i 2013, hvis konjunkturforholdene tillader det, og
fremskynder nedbringelsen af underskuddet, hvis de økonomiske eller budgetmæssige vilkår
bliver gunstigere end forventet på nuværende tidspunkt.
En forstærket overvågning som led i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud, som forekommer nødvendig i betragtning af fristen for korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud, vil kræve en regelmæssig og rettidig kontrol med de
fremskridt, der gøres med gennemførelsen af den strategi for konsolidering af de offentlige
finanser, der skal bidrage til at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud. I denne
forbindelse kunne det være nyttigt at afsætte et særskilt kapitel til dette spørgsmål i
opdateringerne af Danmarks konvergensprogram i årene 2010-2013.
Sammenligning af centrale makroøkonomiske og budgetmæssige fremskrivninger
Realt BNP
(% ændring)
Outputgab
1
(% af potentielt BNP)
Offentlig saldo
(% af BNP)
Primær saldo
(% af BNP)
Konjunkturkorrigeret saldo
1
(% af BNP)
Strukturel saldo
4
(% of GDP)
Offentlig bruttogæld
(% af GDP)
KOM forår 2010
KP februar 2010
KOM forår 2010²
KP februar 2010
3
KOM forår 2010
KP februar 2010
KOM forår 2010
KP februar 2010
KOM forår 2010
KP februar 2010
KOM forår 2010
KP februar 2010
KOM forår 2010
KP februar 2010
2007
1,7
-
2,6
-
4,8
-
6,3
-
3,1
-
3,1
-
27,4
-
2008
-0,9
-0,9
0,2
0,3
3,4
3,4
4,8
4,8
3,3
3,2
3,3
3,2
34,2
33,4
2009
-4,9
-4,3
-5,1
-4,5
-2,7
-2,9
-0,7
-1,3
0,6
0,0
0,6
1,4
41,6
38,5
2010
1,6
1,3
-3,9
-3,9
-5,5
-5,3
-3,4
-3,7
-3,0
-2,8
-2,7
-1,1
46,0
41,8
2011
1,8
1,6
-2,7
-3,1
-4,9
-4,1
-2,7
-2,3
-3,1
-2,1
-3,1
-1,0
49,5
46,2
2012
-
2,0
-
-2,0
-
-3,1
-
-1,2
-
-1,7
-
-0,8
-
48,3
2013
-
2,3
-
-0,9
-
-1,8
-
0,3
-
-1,1
-
-0,3
-
48,1
Anm.:
1
Outputgab og konjunkturkorrigerede saldi fra programmerne som genberegnet af Kommissionens tjenestegrene på basis
af oplysningerne i programmerne.
2
Baseret på en skønnet potentiel vækst på henholdsvis 1,4 %, 0,6 %, 0,5 % og 0,9 % i årene 2008-2011.
3
Baseret på en skønnet potentiel vækst på henholdsvis 1,4 %, 0,6 %, 0,5 % og 0,9 % i årene 2008-2011.
4
Konjunkturkorrigeret
saldo
ekskl.
engangsforanstaltninger
og
andre
midlertidige
foranstaltninger.
Engangsforanstaltninger og andre midlertidige foranstaltninger udgør 1,4 % af BNP i 2009, 1,7 % i 2010, 1,1 % i 2011,
0,9 % i 2012, 0,8 % i 2013 og 0,0 % i 2015. De er alle underskudsformindskende i henhold til det seneste program og vil
formindske underskuddet med 0,2 % af BNP i 2010 i henhold til Kommissionens prognose fra foråret 2010. Grundet
metodeforskelle betragtes engangsforanstaltningerne i programmet ikke som engangsforanstaltninger ifølge
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0007.png
Kommissionens definition. Ifølge Kommissionens definition ville engangsforanstaltningerne beløbe sig til 0,2 % af BNP
(underskudsformindskende) i 2010 og nul i de resterende år.
Kilde:
Konvergensprogram (KP), Kommissionens prognoser fra foråret 2010 (KOM), beregninger foretaget af Kommissionens
tjenestegrene.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0008.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om et uforholdsmæssigt stort underskud i Danmark
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 126,
stk. 6,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til Danmarks bemærkninger og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
I henhold til artikel 126, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
skal medlemsstaterne undgå uforholdsmæssigt store offentlige underskud.
Stabilitets- og vækstpagten er baseret på målsætningen om sunde offentlige finanser
som et middel til at styrke forudsætningerne for prisstabilitet og en stærk og
vedblivende vækst, som fører til øget beskæftigelse.
I henhold til proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud efter
traktatens artikel 126, der er uddybet i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 om
fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud
5
(der indgår i stabilitets- og vækstpagten), skal der
vedtages en afgørelse om, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud.
Protokollen om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der
er knyttet som bilag til traktaten, indeholder yderligere bestemmelser om
gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Rådets forordning (EF) nr. 479/2009
6
indeholder detaljerede regler og definitioner
med henblik på anvendelsen af bestemmelserne i nævnte protokol.
I 2005 blev stabilitets- og vækstpagten ændret for at gøre den mere virkningsfuld og
styrke dens økonomiske fundament samt sikre de offentlige finansers holdbarhed på
lang sigt. Ændringen tjente til at sikre, at der især blev taget hensyn til hele den
økonomiske og budgetmæssige situation i alle faser af proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud. På den måde bliver stabilitets- og vækstpagten en
(3)
(4)
5
6
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 6.
EUT L 145 af 10.6.2009, s. 1.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874068_0009.png
ramme, der kan benyttes som støtte for politiske initiativer, der hurtigt kan gøre de
offentlige finanser sunde igen i en given økonomisk kontekst.
(5)
Ifølge traktatens artikel 126, stk. 5, skal Kommissionen afgive en udtalelse til Rådet,
hvis den finder, at der er eller kan opstå et uforholdsmæssigt stort underskud i en
medlemsstat. Med henvisning til sin egen rapport udarbejdet i henhold til artikel 126,
stk. 3, og Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs udtalelse i henhold til artikel 126,
stk. 4, konkluderede Kommissionen, at der forelå et uforholdsmæssigt stort underskud
i Danmark. Kommissionen afgav derfor en sådan udtalelse til Rådet vedrørende
Danmark den [15. juni 2010]
7
.
Traktatens artikel 126, stk. 6, fastsætter, at Rådet skal tage hensyn til de
bemærkninger, som den pågældende medlemsstat måtte ønske at fremsætte, inden det
efter en generel vurdering fastslår, om der foreligger et uforholdsmæssigt stort
underskud. For Danmark fører den generelle vurdering til følgende konklusioner.
Ifølge de oplysninger, som de danske myndigheder indsendte i april 2010, forventes
det offentlige underskud i Danmark i 2010 at blive på 5,4 % af BNP og således
overskride referenceværdien på 3 % af BNP. Det forventede underskud ligger ikke tæt
på referenceværdien på 3 % af BNP, men den forventede overskridelse af
referenceværdien kan betegnes som exceptionel i traktatens og stabilitets- og
vækstpagtens forstand. Navnlig var den resultatet af et alvorligt økonomisk tilbageslag
i traktatens og stabilitets- og vækstpagtens forstand. I henhold til Kommissionens
prognose fra foråret 2010 skrumpede det reale BNP i Danmark med 4,9 % i 2009, men
det forventes at vokse med 1,6 % i 2010. Underskuddet i 2010 er en konsekvens af
både den økonomiske nedgang og de stimulerende foranstaltninger, som de danske
myndigheder har truffet i overensstemmelse med den europæiske økonomiske
genopretningsplan. Den forventede overskridelse af referenceværdien kan imidlertid
ikke betegnes som midlertidig. I henhold til Kommissionens prognose fra foråret 2010
vil underskuddet falde til 4,9 % af BNP i 2011 med uændret politik
8
. Traktatens
underskudskriterium er ikke overholdt.
Ifølge de oplysninger, som de danske myndigheder indsendte i april 2010, ligger den
offentlige bruttogæld fortsat under referenceværdien på 60 % af BNP, og den
forventes at komme til at andrage 45,1 % af BNP i 2010. I henhold til Kommissionens
prognose fra foråret 2010 vil gældskvoten udgøre 46 % af BNP i 2010 og vokse til
49,5 % af BNP i 2011, men den forbliver under referenceværdien på 60 % af BNP.
Traktatens gældskriterium er opfyldt.
I henhold til artikel 2, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 kan der kun tages
hensyn til "relevante forhold" i de faser, der fører frem til Rådets afgørelse om et
uforholdsmæssigt stort underskud i henhold til artikel 126, stk. 6, hvis den dobbelte
betingelse, nemlig at underskuddet fortsat ligger tæt på referenceværdien, og
overskridelsen af referenceværdien er midlertidig, er fuldstændig opfyldt. I Danmarks
(6)
(7)
(8)
(9)
7
8
Alle dokumenter vedrørende proceduren i forbindelse med det uforholdsmæssigt store underskud i
Danmark findes på følgende websted:
http://ec.europa.eu/economy_finance/sgp/deficit/countries/index_en.htm.
Prognosen baseret på uændret politik tager hensyn til, at de ekstraordinære foranstaltninger forbundet
med krisen trækkes (delvist) tilbage.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilfælde er denne dobbelte betingelse ikke opfyldt. Derfor tages der ikke hensyn til
andre relevante forhold i de faser, der fører frem til denne afgørelse —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det fastslås efter en generel vurdering, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i
Danmark.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til Kongeriget Danmark.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
9
DA