Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0048
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.2.2010
KOM(2010) 48 endelig
2010/0033 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 1202/2009 af 7. december
2009 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af furfurylalkohol med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en fornyet undersøgelse (ny eksportør) i
henhold til artikel 11, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1225/2009
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30.
november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer
af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen"), i proceduren vedrørende
importen af furfurylalkohol med oprindelse i Folkerepublikken Kina, der er iværksat
efter en fornyet undersøgelse (ny eksportør).
Generel baggrund
Forslaget er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat af
en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 1202/2009 om udvidelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af furfurylalkohol med oprindelse
i Folkerepublikken Kina, der blev indført ved forordning (EF) nr. 1905/2003, i en
periode på yderligere to år.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har allerede haft mulighed for at
forsvare deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der var ikke behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en evaluering af de generelle virkninger, men
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der bør evalueres.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den 17. juni 2009 indledte Kommissionen en fornyet undersøgelse (ny eksportør) af
forordning (EF) nr. 1905/2003 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af furfurylalkohol med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
Vedlagte forslag til en rådsforordning bygger på de endelige konklusioner vedrørende
dumping, som viste, at ansøgeren burde indrømmes markedsøkonomisk behandling, og
at det blev konstateret, at ansøgeren foretog dumping. Antidumpingtolden på importen
af furfurylalkohol er derfor fastsat til 142 EUR pr. ton, svarende til en dumpingmargen
på 14,87 %.
Det foreslås således, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, der bør
offentliggøres senest den 15. marts 2010.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under EU’s enekompetence. Subsidiaritetsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningen er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke mulighed
for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges EU, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder, erhvervsdrivende
og borgere begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre reguleringsmidler er ikke hensigtsmæssige af følgende grund:
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige, da grundforordningen ikke foreskriver
alternative muligheder.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0005.png
2010/0033 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 1202/2009 af 7. december
2009 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af furfurylalkohol med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en fornyet undersøgelse (ny eksportør) i
henhold til artikel 11, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1225/2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 9, stk. 4, og artikel 11, stk. 4,
under henvisning til forslag fra Kommissionen forelagt efter høring af det rådgivende udvalg,
og
ud fra følgende betragtninger:
A. GÆLDENDE FORANSTALTNINGER
(1)
I oktober 2003 indførte Rådet ved forordning (EF) nr. 1905/2003
2
endelige
antidumpingforanstaltninger i form af en specifik told på importen af furfurylalkohol
("FA") med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina"). Den specifikke told
varierede mellem 84 EUR og 160 EUR pr. ton for fire samarbejdsvillige kinesiske
producenter, mens den landsdækkende told blev fastsat til 250 EUR pr. ton.
I december 2009 efter en udløbsundersøgelse udvidede Rådet ved forordning (EU) nr.
1202/2009
3
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af FA med oprindelse
i Kina, der blev indført ved forordning (EF) nr. 1905/2003, i en periode på yderligere
to år.
B. NUVÆRENDE PROCEDURE
1.
(3)
Anmodning om en fornyet undersøgelse
(2)
Efter indførelsen af de endelige foranstaltninger modtog Kommissionen en anmodning
om en fornyet undersøgelse (ny eksportør) i henhold til grundforordningens artikel 11,
stk. 4. Anmodningen tog udgangspunkt i kravet om, at den eksporterende producent
1
2
3
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 283 af 31.10.2003, s. 1.
EUT L 323 af 10.12.2009, s. 48.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0006.png
Henan Hongye Chemical Company Ltd og dennes forretningsmæssigt forbundne
virksomheder Puyang Hongjian Resin Science & Technology Development Company
Ltd og Puyang Hongye Imp. & Exp. Commerce Company ltd ("ansøgeren")
i) ikke eksporterede FA før eller i løbet af den oprindelige undersøgelses
undersøgelsesperiode (1. juli 2001 til 30. juni 2002)
ii) ikke var forretningsmæssigt forbundet med nogen af de eksporterende
producenter, der er omfattet af de foranstaltninger, som blev indført ved forordning
(EF) nr. 1905/2003
iii) var begyndt at eksportere FA til EU efter udløbet af den oprindelige
undersøgelses undersøgelsesperiode
iv) opererer på markedsøkonomiske vilkår, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 7,
litra c), eller alternativt ansøger om individuel behandling i overensstemmelse med
grundforordningens artikel 9, stk. 5.
2.
(4)
Indledning af en fornyet undersøgelse (ny eksportør)
Kommissionen undersøgte de umiddelbare beviser, der var fremlagt af ansøgeren, og
fandt dem tilstrækkelige til at berettige indledningen af en fornyet undersøgelse i
henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 4. Efter høring af det rådgivende udvalg
og efter at have givet den pågældende EU-erhvervsgren mulighed for at fremsætte
bemærkninger indledte Kommissionen ved forordning (EF) nr. 512/2009
4
en fornyet
undersøgelse af forordning (EF) nr. 1905/2003, for så vidt angår ansøgeren.
Den antidumpingtold, der indførtes ved forordning (EF) nr. 1905/2003 på importen af
FA fremstillet af ansøgeren og solgt til eksport til EU, blev ophævet i henhold til
artikel 2 i forordning (EF) nr. 512/2009. Samtidig blev det i henhold til
grundforordningens artikel 14, stk. 5, pålagt toldmyndighederne at træffe passende
foranstaltninger til at registrere denne import.
3.
Den pågældende vare
(5)
(6)
Den pågældende vare i denne fornyede undersøgelse er den samme som den, der er
beskrevet i den oprindelige forordning, dvs. FA med oprindelse i Kina, der i øjeblikket
tariferes under KN-kode ex 2932 13 00.
4.
De berørte parter
(7)
Kommissionen
underrettede
officielt ansøgeren, EU-erhvervsgrenen og
repræsentanterne for eksportlandet om indledningen af den fornyede undersøgelse (ny
eksportør). Interesserede parter fik lejlighed til at fremsætte deres synspunkter
skriftligt og til at blive hørt. EU-erhvervsgrenen fremsatte sine synspunkter skriftligt.
5.
Den nuværende undersøgelsesperiode
4
EUT L 153 af 17.6.2009, s. 6.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0007.png
(8)
Dumpingundersøgelsen omfattede perioden fra 1. juni 2008 til 31. maj 2009
("nuværende undersøgelsesperiode").
C. UNDERSØGELSESRESULTATER
1.
Status som ny eksportør
(9)
Undersøgelsen bekræftede, at ansøgeren ikke havde eksporteret den pågældende vare i
den oprindelige undersøgelsesperiode, og at denne var begyndt at eksportere til EU
efter denne periode.
Endvidere var ansøgeren i stand til at påvise, at denne ikke var forretningsmæssigt
forbundet med nogen af de eksporterende producenter i Kina, som var genstand for de
gældende antidumpingforanstaltninger vedrørende den pågældende vare.
Det bekræftes derfor, at ansøgeren bør anses for at være en "ny eksportør", jf.
grundforordningens artikel 11, stk. 4.
2.
Markedsøkonomisk behandling
(10)
(11)
(12)
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra b), skal den normale værdi i
antidumpingundersøgelser vedrørende import fra Kina fastsættes i overensstemmelse
med samme artikels bestemmelser for de producenter, der findes at opfylde kriterierne
i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), nemlig at de fremstiller og sælger
samme vare på markedsøkonomiske vilkår. Disse kriterier er kort fortalt følgende:
1.
Erhvervsmæssige beslutninger træffes og omkostninger afholdes på
markedsvilkår og uden væsentlig indgriben fra statens side; i den sammenhæng
skal udgifterne til de vigtigste input i alt væsentligt afspejle markedsværdierne.
Virksomhederne skal have ét klart sæt grundlæggende regnskaber, som
revideres uafhængigt i henhold til internationale standarder for
regnskabsføring
5
, og som anvendes til alle formål.
Der ikke er nogen væsentlige fordrejninger, der er overført fra det tidligere
ikkemarkedsøkonomiske system.
Retssikkerhed og stabile forhold garanteres ved konkurslove og love om
ejendomsret.
Valutaomregninger finder sted til markedskurs.
2.
3.
4.
5.
(13)
Kommissionen indhentede alle oplysninger, som den fandt nødvendige, og
efterprøvede alle oplysningerne i ansøgningen om markedsøkonomisk behandling hos
ansøgeren.
5
Med internationale regnskabsstandarder menes der alle de vigtigste anerkendte internationale
regnskabsstandarder, såsom US-GAAP og udgivelser fra International Accounting Standard Committee
Foundation (IASCF), udarbejdet af International Accounting Standards Board (IASB), som omfatter
International Accounting Standard Board Framework (IASBF), de internationale regnskabsstandarder
(IAS), International Financial Reporting Standards (IFRS) og udgivelser fra International Financial
Reporting Interpretations Committee (IFRIC).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(14)
Det fremgik af undersøgelsen, at ansøgeren opfyldte alle fem kriterier i
grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c. Det blev derfor fastslået, at ansøgeren
burde indrømmes markedsøkonomisk behandling.
3.
Dumping
Normal værdi
(15)
I forbindelse med fastsættelsen af den normale værdi fastslog Kommissionen først, om
ansøgerens samlede hjemmemarkedssalg af den pågældende vare var repræsentativt
sammenlignet med virksomhedens samlede eksportsalg til EU. I overensstemmelse
med grundforordningens artikel 2, stk. 2, anses hjemmemarkedssalget for at være
repræsentativt, når den samlede solgte mængde udgør mindst 5 % af det samlede
eksportsalg til EU. Kommissionen fastslog, at ansøgeren solgte FA i repræsentative
mængder på hjemmemarkedet.
Ved fastsættelse af andelen af fortjenstgivende salg af FA til uafhængige kunder blev
det også undersøgt, om hjemmemarkedssalget af FA i repræsentative mængder kunne
anses for at have fundet sted i normal handel. Da det blev konstateret, at salget i
normal handel var tilstrækkeligt, blev den normale værdi fastsat på grundlag af den
faktiske hjemmemarkedspris for fortjenstgivende salg.
Eksportpriser
(17)
Eftersom den pågældende vare blev eksporteret direkte til en uafhængig kunde i EU,
blev eksportprisen fastsat i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2,
stk. 8, dvs. på grundlag af den eksportpris, der faktisk var betalt eller skulle betales.
Sammenligning
(18)
(19)
Sammenligningen mellem den normale værdi og eksportprisen blev foretaget ab
fabrik.
For at sikre en rimelig sammenligning mellem den normale værdi og eksportprisen
blev der i form af justeringer taget behørigt hensyn til forskelle, der påvirker priserne
og prissammenligneligheden, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 10. Der blev
indrømmet
justeringer
for
omkostninger
til
transport,
fragt-
og
forsikringsomkostninger, bankgebyrer, pakning og kreditomkostninger, hvor dette var
berettiget, korrekt og kunne dokumenteres.
Dumpingmargen
(20)
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 11, og i betragtning af, at der kun var
en eksporttransaktion til EU i den nuværende undersøgelsesperiode, og at prisen på
råmaterialet, som tegner sig for størstedelen af produktionsomkostningerne, og på
hjemmemarkedssalget svingede betydeligt i den periode, blev dumpingmargenen
fastsat ud fra en sammenligning af den normale værdi og eksportprisen på grundlag af
hver enkelt transaktion.
Den således beregnede dumpingmargen for ansøgeren er på 14,87 %, udtrykt i procent
af nettoprisen, frit EU's grænse, ufortoldet.
(16)
(21)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
D. ÆNDRING AF DE FORANSTALTNINGER, DER ER OMFATTET AF DEN
FORNYEDE UNDERSØGELSE
(22)
På baggrund af undersøgelsens konklusioner og i overensstemmelse med reglen om
den laveste told fastslås det, at der bør indføres en endelig antidumpingtold for
ansøgeren svarende til det konstaterede dumpingmargenniveau, som i dette tilfælde er
lavere end skadesmargenen i den oprindelige sag.
For så vidt angår foranstaltningens form, blev det fastslået, at den ændrede
antidumpingtold burde antage samme form som den told, der indførtes ved forordning
(EU) nr. 1202/2009, dvs. et særligt beløb pr. ton. Antidumpingtolden beregnet på
grundlag af dumpingmargenen udtrykt i procent af nettoprisen, frit Fællesskabets
grænse, ufortoldet, på importen af FA fra ansøgeren fastsættes derfor til 142 EUR pr.
ton.
(23)
E. OPKRÆVNING AF ANTIDUMPINGTOLD MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT
(24)
På baggrund af ovenstående konklusioner bør den antidumpingtold, der gælder for
ansøgeren, opkræves med tilbagevirkende kraft for import af den pågældende vare, der
har været genstand for registrering i henhold til artikel 3 i Kommissionens forordning
(EF) nr. 512/2009.
F. FREMLÆGGELSE AF OPLYSNINGER
(25)
De berørte parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger,
på grundlag af hvilke det var hensigten at indføre en ændret antidumpingtold på
importen af FA fra ansøgeren og at opkræve denne told med tilbagevirkende kraft for
den import, der var gjort til genstand for registrering. EU-erhvervsgrenen fremsatte
bemærkninger, som imidlertid ikke var af en sådan art, at de kunne ændre ovenstående
konklusioner.
Denne fornyede undersøgelse påvirker ikke udløbsdatoen for de foranstaltninger, der
blev indført ved forordning (EU) nr. 1202/2009 —
(26)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449393_0010.png
Artikel 1
1.
I tabellen i artikel 1, stk. 2, i Rådets gennemførselsforordning (EU) nr. 1202/2009
indsættes følgende oplysninger:
Virksomhed
Antidumpingtold (EUR/t)
Taric-tillægskode
A955
Henan Hongye Chemical Co. 142
Ltd
og
dennes
forretningsmæssigt
forbundne
virksomheder
Puyang Hongjian Resin
Science
&
Technology
Development Company ltd,
Hongye Chemical Company
ltd og Puyang Hongye Imp.
& Exp. Commerce Company
ltd
2.
Den indførte told opkræves også med tilbagevirkende kraft på import af den
pågældende vare, der er blevet registreret i overensstemmelse med artikel 3 i Kommissionens
forordning (EF) nr. 512/2009.
Toldmyndighederne pålægges at ophøre med registreringen af importen af den pågældende
vare med oprindelse i Folkerepublikken Kina, som er fremstillet af og solgt til eksport til EU
af Henan Hongye Chemical Company Ltd og dennes forretningsmæssigt forbundne
virksomheder Puyang Hongjian Resin Science & Technology Development Company Ltd og
Puyang Hongye Imp. & Exp. Commerce Company Ltd.
3. Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er fastsat.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA