Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0069
Offentligt
1449412_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.3.2010
KOM(2010)69 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM DEN EUROPÆISKE UNIONS
LÅNTAGNINGS- OG LÅNGIVNINGSAKTIVITETER I 2008
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
4.1.
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.2.
Indledning .................................................................................................................... 3
Den Europæiske Unions långivningsaktiviteter........................................................... 4
Beskrivelse ................................................................................................................... 4
Betalingsbalancefacilitet (BOP)................................................................................... 5
Makrofinansiel bistandsfacilitet (MFA)....................................................................... 7
Euratom-facilitet .......................................................................................................... 8
Den Europæiske Unions låntagningsaktiviteter ........................................................... 9
Beskrivelse ................................................................................................................... 9
Betalingsbalance (BOP) ............................................................................................... 9
Makrofinansiel bistand (MFA) .................................................................................. 10
Euratom ...................................................................................................................... 10
Den Europæiske Investeringsbank - långivningstransaktioner uden for Fællesskabet
.................................................................................................................................... 11
EIB's långivningsaktiviteter ....................................................................................... 11
Beskrivelse ................................................................................................................. 11
Omfanget af undertegnede lån ................................................................................... 12
Følgerne af EIB's långivningsaktiviteter for EU's budget.......................................... 12
EIB's låntagningsaktiviteter ....................................................................................... 13
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0003.png
1.
I
NDLEDNING
I Rådets afgørelser om Den Europæiske Unions forskellige låneinstrumenter fastsættes det, at
Kommissionen hvert år skal informere Rådet og Europa-Parlamentet om brugen af disse
instrumenter. For at opfylde disse informationsforpligtelser indeholder denne beretning en
beskrivelse af lånetransaktionerne for hvert geografisk område.
Denne beretning indeholder navnlig en kort præsentation af långivnings- og
låntagningsaktiviteterne under betalingsbalancestøtten til medlemsstater, der ikke deltager i
euroområdet (BOP), og EU's makrofinansielle bistand til tredjelande (MFA) samt garantier i
forbindelse med EU's lån. Derudover gives der oplysninger om Euratom's långivnings- og
låntagningsaktiviteter.
For at give et komplet billede af låneaktiviteterne kræves det i de respektive rådsafgørelser
1
vedrørende Den Europæiske Investeringsbanks låneaktiviteter uden for EU, at Kommissionen
hvert år skal underrette Rådet og Parlamentet om situationen med hensyn til EIB's
finansieringstransaktioner (lån og lånegarantier), som garanteres af EU's budget i
førtiltrædelseslandene, Middelhavslandene, Østeuropa, det sydlige Kaukasus og Rusland,
Asien og Latinamerika samt Den Sydafrikanske Republik.
1
Rådets afgørelse 97/256/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 98/348/EF og 98/729/EF, omfattende
perioden 1.2.1997-31.1.2000 ("det generelle mandat for 1997-2000"), og Rådets afgørelse 2000/24/EF,
erstattet af Rådets afgørelse 2008/580/EF af 23. juni 2008 (kodificeret udgave), omfattende perioden
1.2.2000-31.1.2007 ("det generelle mandat for 2000-2006"). Rådets afgørelse 1999/786/EF
(genopbygnings- og rehabiliteringsaktionen som følge af jordskælvet i Tyrkiet (TERRA)) udgør en
forlængelse af de generelle mandater. I Rådets afgørelse 2001/777/EF er der endvidere fastsat en særlig
långivningsaktion til fordel for udvalgte miljøprojekter i området langs Ruslands Østersøkyst som led i
den nordlige dimension. I Rådets afgørelse 2005/48/EF fastsættes et særskilt mandat for visse typer af
projekter i Rusland og de vestlige nye uafhængige stater (Ukraine, Republikken Moldova og Belarus).
Endelig fastsættes der i Rådets afgørelse 2006/1016/EF et nyt generelt mandat for perioden 1.2.2007-
31.12.2013 ("det generelle mandat for 2007-2013"), erstattet af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse 633/2009/EF.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS LÅNGIVNINGSAKTIVITETER
Beskrivelse
Den finansielle støtte til tredjelande og til medlemsstater, der ikke deltager i euroområdet,
tilvejebringes af Kommissionen i henhold til forskellige retsgrundlag alt efter, hvilket
geografisk område der er tale om, og hvilke målsætninger der forfølges.
Finansielle transaktioner, som forvaltes af Kommissionen i henhold til forskellige
rådsafgørelser, er generelt i form af bilaterale lån (makrofinansiel bistand til tredjelande
(MFA) eller betalingsbalancestøtte til medlemsstater, der ikke deltager i euroområdet (BOP)),
hvor EU medvirker til at genetablere den makroøkonomiske balance i et land. Euratom's
låneinstrument er til disposition for finansieringstransaktioner i medlemsstaterne og visse
tredjelande (Armenien, Rusland og Ukraine).
Hver MFA-, BOP- eller Euratom-låneudbetaling er baseret på en "back-to-back"-transaktion.
De skyldige beløb (renter og/eller hovedstol), valutaen og betalingsdatoerne for lånene svarer
med andre ord til de skyldige beløb, valutaen og betalingsdatoerne for den underliggende
låntagningstransaktion.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0005.png
Tabel 1: Låneudbetalinger til makrofinansiel bistand, Euratom til tredjelande og
betalingsbalancelån til medlemsstater, der ikke har indført euroen
Mio. EUR
2001
Rumænien
Subtotal
"udvidelses"-lande
(medlemsstater pr. 1.1.2007)
Albanien
(1)
Bosnien og Hercegovina
(2)
Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien
(3)
Serbien og Montenegro
(4)
Tadsjikistan
(6)
Libanon
(7)
Subtotal MFA
Euratom
(8)
BOP
(9)
Samlet total
345
52
143
75
230
70
39
305
40
12
40
168
25
10
65
15
215
10
51
0
39
0
16
2 000
2 016
10
10
225
60
12
28
40
15
10
0
0
2002
2003
50
50
0
0
0
9
10
0
0
2004
2005
2006
2007
2008
I alt
50
50
9
30
50
280
60
0
479
491
2 000
2 970
(1) Der blev udbetalt en gavebistand på 3 mio. EUR til Albanien i 2005 og en yderligere gavebistand på 13 mio. EUR i 2006.
(2) Udbetalingen af lånet var ledsaget af udbetalinger af gavebistand på 10 mio. EUR i 2000. En yderligere gavebistand på
15 mio. EUR blev udbetalt i 2001 og på 25 mio. EUR i 2003. I 2005 blev der udbetalt gavebistand på 15 mio. EUR.
(3) Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Der blev udbetalt gavebistand på 10 mio. EUR i 2001, på 10 mio.
EUR i 2002 og på 18 mio. EUR i 2003.
(4) Der blev udbetalt gavebistand på 115 mio. EUR til Serbien og Montenegro i 2002, på 35 mio. EUR i 2003, på 10 mio.
EUR i 2004 og på 25 mio. EUR i 2005.
(5) I 2001 blev der udbetalt 35 mio. EUR til Kosovo og 13 mio. EUR til Montenegro i form af budgetstøtte. Samme år blev
der udbetalt yderligere 15 mio. EUR i gavebistand til Kosovo, efterfulgt af endnu en gavebistand på 15 mio. EUR i 2002.
(6) Tadsjikistan: dette lån var ledsaget af udbetaling af gavebistand på i alt 14 mio. EUR. En yderligere gavebistand på 7
mio. EUR blev udbetalt i 2003 (om end vedtaget i 2002) og det samme beløb i 2005 og ligeledes i 2006.
(7 Makrofinansiel bistand til Libanon i form af 50 mio. EUR i lån. I juni 2009 blev der foretaget en udbetaling på 25 mio.
EUR. Der blev udbetalt en første gavebistand på 15 mio. EUR i december 2008.
(8) Inkl. Bulgarien og Rumænien (medlemsstater pr. 1.1.2007).
(9) Den 2. december 2008 blev loftet for det maksimale lånebeløb, som under BOP-faciliteten ydes til medlemsstater, der
ikke deltager i euroområdet, hævet fra 12 mia. EUR til 25 mia. EUR. Den 18. maj 2009 blev grænsen hævet til 50 mia. EUR.
Andre udbetalinger af gavebistand i perioden 2001-2008:
Ekstraordinær finansiel bistand. Udbetalinger af gavebistand til Armenien og Georgien på i alt henholdsvis 8 mio. EUR og
10 mio. EUR i 1998 og 4 mio. EUR og 9. mio. EUR i 1999. En yderligere gavebistand på 6 mio. EUR blev udbetalt til
Georgien i 2001. En gavebistand på 11 mio. EUR blev udbetalt til Armenien i 2002. En yderligere gavebistand til Armenien
på 5,5 mio. EUR og Georgien på 6,5 mio. EUR blev udbetalt i 2004. I 2005 blev der udbetalt 1,5 mio. EUR i gavebistand til
Armenien. I 2006 blev der to gange udbetalt gavebistand til Georgien, hver gang på 11 mio. EUR.
Republikken Moldova: en gavebistand på 25 mio. EUR blev udbetalt i to rater i 2008.
2.2.
Betalingsbalancefacilitet (BOP)
Aktiveringen af betalingsbalancefaciliteten (BOP) over for medlemsstater, der ikke deltager i
euroområdet, var den vigtigste begivenhed i 2008 i forbindelse med EU's långivnings- (og
låntagnings-) aktiviteter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0006.png
Nedenstående er et resumé af de vigtigste karakteristika ved BOP-faciliteten, de vigtigste
aktiviteter i 2008 og den forventede udvikling i de kommende år.
BOP-bistand ydes i form af mellemfristede lån, som tilvejebringes af Kommissionen, og
stilles normalt til rådighed sammen med finansiering fra IMF og andre multilaterale långivere,
såsom EIB, EBRD eller Verdensbanken, eller bilateral bistand fra medlemsstaterne.
Faciliteten er af ekstraordinær karakter og mobiliseres fra sag til sag. Potentielle modtagere er
de
medlemsstater
uden
for
euroområdet
2
,
der
oplever
alvorlige
betalingsbalancevanskeligheder. Bistanden er af makroøkonomisk art (dvs. ikke knyttet til en
specifik anvendelse af midlerne som i tilfælde af projektbistand). Den frigives på den
betingelse, at de økonomisk-politiske betingelser opfyldes, og tager sigte på at mindske
modtagerstaternes globale eksterne finansieringsvanskeligheder og genskabe holdbarheden af
betalingsbalancen. Sådanne politiske betingelser aftales mellem Kommissionen (efter høring af
Det Økonomiske og Sociale Udvalg) og medlemsstaten i en overenskomst, som indgås forud
for gennemførelsen af låneaftalerne. Bistanden understøtter gennemførelsen af
tilpasningsforanstaltninger, der er beregnet til at afhjælpe disse vanskeligheder. Det er en
forudsætning for udbetalingen af enhver rate under lånet, at der foretages kontrol af sådanne
foranstaltninger.
Fra 1975
3
gennemførte Fællesskabet i de følgende tyve år flere transaktioner med det formål
at støtte betalingsbalancen i medlemsstater, som var udsat for særlige finansielle trusler eller
vanskeligheder, med lån finansieret gennem låntagning.
Det større antal støtteberettigede medlemsstater efter udvidelsen og intensiteten i den
internationale finansielle krise gjorde det nødvendigt at aktivere og udvide BOP-faciliteten i
december 2008
4
fra 12 mia. EUR til 25 mia. EUR for at reagere på de potentielle behov. I maj
2009
5
blev der vedtaget endnu en forhøjelse af loftet for den samlede lånefacilitet til
50 mia. EUR med henblik på fortsat at kunne reagere hurtigt på eventuelle yderligere
anmodninger om BOP-bistand.
I 2008 blev faciliteten igen aktiveret for at hjælpe medlemsstater, der ikke deltager i euroen,
med at klare betalingsbalancevanskeligheder som følge af den finansielle krise. Den
4. november 2008
6
besluttede Rådet at yde mellemfristet finansiel bistand til Ungarn på op til
6,5 mia. EUR under betalingsbalancemekanismen for medlemsstater, der ikke deltager i
euroen. Den finansielle bistand fra EU blev ydet for at genskabe investorernes tillid på et
tidspunkt, hvor Ungarn var alvorligt truet af vanskeligheder på betalingsbalancens løbende
poster som følge af større volatilitet og usikkerhed på de finansielle markeder og alvorlige
forstyrrelser i finansieringsbetingelserne i det meste af sidste kvartal af 2008. Det var
hensigten at udbetale lånet på 6,5 mia. EUR i fire rater. Den 9. december 2008 udbetaltes en
2
3
4
5
6
Pr. 1. oktober 2009 havde følgende medlemsstater ikke indført euroen: Bulgarien, Tjekkiet, Danmark,
Estland, Ungarn, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Rådets forordning (EØF) nr. 397/75 af 17. februar 1975 om indførelse af en ny mekanisme med
betegnelsen Fællesskabets lånemekanisme, som skulle hjælpe visse EF-lande med at klare uholdbare
ubalancer på de løbende poster som følge af det første oliechok.
Rådets forordning (EF) nr. 1360/2008 af 2. december 2008 om ændring af forordning (EF) nr. 332/2002
om indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne.
Rådets forordning (EF) nr. 431/2009 af 18. maj 2009 om ændring af forordning (EF) nr. 332/2002 om
indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne.
Rådets beslutning 2009/102/EF af 4. november 2008.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0007.png
første rate på 2 mia. EUR. Saldoen skulle udbetales i 2009
7
eller i 2010, efterhånden som de
økonomisk-politiske vilkår gradvis opfyldes.
Størrelsesmæssigt forventes BOP at udgøre en væsentlig del af EU's fremtidige
långivningsaktivitet. I 2009 besluttede Rådet at støtte yderligere to lande under BOP-
faciliteten:
3,1 mia. EUR til Letland (Rådets beslutning 2009/290/EF af 20. januar 2009) og
5 mia. EUR til Rumænien (Rådets beslutning 2009/459/EF af 6. maj 2009).
2.3.
Makrofinansiel bistandsfacilitet (MFA)
I Kommissionens årlige rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om gennemførelse af
makrofinansiel bistand til tredjelande
8
findes detaljerede oplysninger om makrofinansielle
bistandstransaktioner. De vigtigste karakteristika ved den makrofinansielle bistandsfacilitet,
de centrale aktiviteter i 2008 og den forventede udvikling i de kommende år kan
sammenfattes som følger.
Makrofinansiel bistand (MFA) i form af lån og/eller gavebistand støtter de politiske og
økonomiske reformbestræbelser i modtagerlandene og gennemføres sammen med Bretton
Woods-institutionerne. De vigtigste træk ved EU's makrofinansielle bistand er: bistandens
ekstraordinære karakter, det forhold, at den supplerer finansiering fra de internationale
finansieringsinstitutioner (IFI), og de makroøkonomiske betingelser, der er knyttet til
bistanden. I tæt samordning med Den Internationale Valutafond (IMF) og Verdensbanken har
EU's makrofinansielle bistand, som er skræddersyet til behovene i et bestemt land, støttet
adskillige tredjelande med den overordnede målsætning at stabilisere den finansielle situation
og etablere markedsorienterede økonomier.
De makrofinansielle bistandslån udbetales normalt i flere rater, hvis og når de
makroøkonomiske betingelser er opfyldt. Hver udbetaling er genstand for en
låntagningstransaktion fra Kommissionens side. Skulle der ske misligholdelse, fordi
modtagerlandet ikke kan opfylde sine tilbagebetalingsforpligtelser, kan Kommissionen
aktivere garantifonden for aktioner i forhold til tredjeland
9
, således at Kommissionens
tilsvarende låntagning ikke berøres.
Ovenstående tabel 1 viser den gavebistand og de lån, der er udbetalt under dette instrument
siden 2001.
De vigtigste makrofinansielle bistandsaktiviteter i 2008 vedrører forhandlinger med de
relevante myndigheder og var koncentreret om følgende:
Betingelserne for bistanden til Libanon (overenskomst og låneaftale undertegnet
henholdsvis den 18. og 19. december 2008). Det makrofinansielle bistandsprogram med
Libanon består af en gavebistand på 30 mio. EUR og et lån på 50 mio. EUR, som begge
skal udbetales i to rater. Udbetalingen af første rate af lånet (25 mio. EUR) skete i
7
8
9
Der blev udbetalt yderligere to rater på 2 mia. EUR og 1,5 mia. EUR i henholdsvis marts og juli 2009.
Endnu ikke offentliggjort for 2008. For 2007, se KOM(2008) 520.
Se Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0008.png
begyndelsen af juni 2009, og det er planen, at anden rate skal frigives i 2010 (på betingelse
af, at de betingelser, der er knyttet til denne bistand, er opfyldt).
Regulariseringen af opdelingen mellem Serbien og Montenegro af de makrofinansielle
bistandslån, der er ydet til fordel for Den Tidligere Forbundsrepublik Jugoslavien. Den
2. oktober 2008 vedtog Rådet afgørelse 2008/784/EF om Montenegros særskilte hæftelse
og om forholdsmæssig nedsættelse af Serbiens hæftelse med hensyn til de langfristede lån,
som Fællesskabet har ydet Statsunionen Serbien og Montenegro (tidligere
Forbundsrepublikken Jugoslavien) i henhold til afgørelse 2001/549/EF og 2002/882/EF
10
,
hvorved Kommissionen bemyndiges til at undertegne en særskilt låneaftale med
myndighederne i Montenegro. Denne afgørelse blev vedtaget som følge af Montenegros
uafhængighed i juni 2006 og indgåelsen af en aftale mellem Serbien og Montenegro i juli
2006 om fordelingen af eksterne hæftelser mellem de to adskilte stater. Dette har ikke
skabt nogen nye forpligtelser for EU og har ingen budgetmæssige virkninger. Når først der
er indgået en særskilt låneaftale med Montenegro, og når denne træder i kraft (forventes
inden udgangen af 2009), vil Serbiens nuværende hæftelser blive revideret.
I 2008 afsluttede Kommissionen gennemførelsen af det makrofinansielle bistandsprogram
på i alt 45 mio. EUR for Republikken Moldova, som Kommissionen havde vedtaget den
16. april 2007. Anden og tredje rate af gavebistanden (henholdsvis 10 mio. EUR og
15 mio. EUR) blev frigivet i juni og december 2008. Programmet udgjorde en del af
finansieringspakken til støtte for regeringens arrangement med IMF under faciliteten for
fattigdomsreduktion og vækst (PRGF) fra maj 2006 til maj 2009.
I december 2008 udbetalte Kommissionen første rate af gavebistanden på 15 mio. EUR
under det makrofinansielle bistandsprogram for Libanon, der var blevet godkendt den
10. december 2007.
Der skete ingen udbetalinger af lån under MFA i 2008.
Den makrofinansielle bistand er koncentreret om nærtliggende områder, nemlig det vestlige
Balkan og Kaukasus. Virkningen af den nuværende økonomiske og finansielle krise har været
særlig hård i disse områder. Som følge heraf har flere førtiltrædelses- og nabolande henvendt
sig formelt eller uformelt til Kommissionen med anmodninger om makrofinansiel bistand, og
EU har i 2009 haft travlt med at imødekomme anmodningerne under denne facilitet. Det er
vanskeligt at forudsige, hvor længe der vil være tale om en så høj efterspørgsel, men den vil
under alle omstændigheder være afhængig af, at der i de mere økonomisk udviklede lande
sker en generel tilbagevenden til normale forhold.
2.4.
Euratom-facilitet
Euratom-lånefaciliteten kan anvendes til at finansiere projekter inden for medlemsstater
(Rådets afgørelse 77/270/Euratom) eller i visse tredjelande (Ukraine, Rusland eller Armenien)
(Rådets afgørelse 94/179/Euratom). Disse lån er ikke-budgetmæssige transaktioner, som
Kommissionen finansierer back-to-back ved at optage lån på det finansielle marked. I 1990
fastsatte Rådet en låntagningsgrænse på 4 mia. EUR, hvoraf ca. 3,4 mia. EUR er blevet
vedtaget. I 2002 foreslog Kommissionen at hæve lånegrænsen fra 4 mia. EUR til 6 mia. EUR,
hvilket der endnu ikke er opnået enighed om i Rådet.
10
EUT L 269 af 10.10.2008, s. 8.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0009.png
I 2008 var Euratoms aktiviteter koncentreret om den anden udbetaling (22 mio. USD) under
K2R4-projektet. Den 29. september 2004 godkendte Kommissionen et lån på et samlet beløb i
EUR svarende til 83 mio. USD til en sikkerhedsmæssig forbedring af kernekraftreaktorerne
Khmelnitsky 2 og Rovno 4 (K2R4) i Ukraine. Lånet trådte i kraft den 7. juli 2006, efter at det
var konstateret, at alle forudsætningerne for låneaftalen var opfyldt på tilfredsstillende måde.
Den første rate på 39 mio. EUR blev udbetalt den 15. marts 2007. Den 6. oktober 2008
udbetaltes anden rate på 22 mio. USD (svarende til 15,2 mio. EUR) efter den tilsvarende
låntagningstransaktion.
I 2009 omfattede långivnings- og låntagningsaktiviteterne udbetalingen af tredje (og sidste)
rate
11
under låneaftalen vedrørende K2R4-projektet (10,3 mio. USD) i Ukraine.
3.
3.1.
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS LÅNTAGNINGSAKTIVITETER
Beskrivelse
For at kunne finansiere de långivningsaktiviteter, som Rådet har vedtaget, er Kommissionen
bemyndiget til at optage lån på kapitalmarkederne på vegne af det relevante fællesskab (EF,
Euratom). For hvert instrument (BOP-, MFA- og Euratom-lån) fastsættes transaktionen
vedrørende låntagnings- og långivningsmekanismen i det respektive retsgrundlag. Der er en
streng "back-to-back"-forbindelse mellem en låntagningstransaktion og den tilhørende
långivningstransaktion, hvilket sikrer, at EU-budgettet er fri for en eventuel rente- eller
valutarisiko.
3.2.
Betalingsbalance (BOP)
I november 2008 afgav EU et lånetilsagn på 6,5 mia. EUR til Ungarn under BOP-faciliteten.
Den første rate på 2 mia. EUR blev finansieret den 9. december 2008 via udstedelse af en
treårig obligation.
Med denne obligationsudstedelse lykkedes det at bringe EU tilbage som udsteder på markedet
for toneangivende euroobligationer. Obligationen blev rigtig godt modtaget på markedet.
Eftersom investorinteressen var meget stor, blev obligationen hurtigt overtegnet. Alle
betydningsfulde investorklasser var repræsenteret ved den endelige fordeling, herunder
centralbanker, investeringsfonde, bankers finansafdelinger og forsikringsselskaber.
Obligationens pris lå tæt på den bedste i referencegruppen, Sovereign Supranational Agency
Sector (SSA), på linje med sådanne udstedere som EIB, KFW og SFEF.
11
Sidste rate blev udbetalt i oktober 2009.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0010.png
Resultaterne på det sekundære marked var meget tilfredsstillende og bekræftede EU's stærke
stilling som udsteder af førsteklasses toneangivende obligationer. Denne position blev styrket
med de efterfølgende toneangivende obligationer, der blev udstedt i løbet af 2009, idet der
blev bygget videre på det grundlag, der blev lagt med den toneangivende udstedelse i 2008.
3.3.
Makrofinansiel bistand (MFA)
Der var ingen finansiering under den makrofinansielle bistand i 2008.
3.4.
Euratom
Der blev rejst et lån på 22 mio. USD til Euratom i 2008.
Tabel 2: Omfanget af låntagningstransaktioner opgjort pr. finansielt instrument fra 2001 til
2008
12
Mio. EUR
2001
MFA
Euratom
BOP
I alt
345
52
143
75
230
70
39
305
40
2002
12
40
2003
118
25
2004
10
65
2005
15
215
2006
19
51
2007
2008
39
16
2 000
2 016
12
Yderligere oplysninger om EU-obligationerne kan ses på følgende adresse:
http://ec.europa.eu/economy_finance/financial_operation_instruments/market_operations59_en.htm.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0011.png
Tabel 3: EU's samlede låntagning – udestående beløb ved udgangen af hver periode 2000-
2008
(1)
Mio. EUR
EKSF
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
(1)
Euratom
BOP
MFA
1 656
I alt EU
3 695
3 059
2 172
1 908
1 807
1 905
1 841
1 260
3 404
2 039
1 386
713
431
423
440
436
400
266
40
80
105
170
385
436
474
484
2 000
1 633
1 379
1 372
1 214
1 080
969
786
654
Omregningskurserne er kurserne pr. 31. december hvert år. Oprindelige låntagningsbeløb, plus eller minus afdrag på
hovedstol, opsagte lån, annullerede lån og kursændringer.
4.
4.1.
4.1.1.
D
EN
E
UROPÆISKE
I
NVESTERINGSBANK
-
LÅNGIVNINGSTRANSAKTIONER UDEN FOR
F
ÆLLESSKABET
EIB's långivningsaktiviteter
Beskrivelse
Lån ydet af EIB fra EIB's egne ressourcer har enten form af direkte finansiering af
individuelle projekter eller globallån til pengeinstitutter, som derefter fordeler midlerne til
mindre, lokale projekter. Nogle af EIB's lån uden for Fællesskabet drager fordel af en garanti
fra EU's budget, og medmindre andet er angivet, er de genstanden for denne rapport. Under
det nuværende eksterne mandat kan EIB også yde lånegarantier. EIB anvender en bredere
vifte af finansielle instrumenter (herunder aktier i visse tilfælde) i forbindelse med sine egne
risikofaciliteter
13
, og når EIB forvalter Fællesskabets eller medlemsstaternes ressourcer (bl.a. i
Middelhavs- og ACP-landene). I en særskilt rapport vil der blive set nærmere på EIB's
transaktioner under det eksterne mandat.
13
I juli 2009 godkendte bestyrelsen forskellige udvidelser af EIB's førtiltrædelsesfacilitet og
middelhavspartnerskabsfacilitet II for at give mulighed for indirekte aktieinvesteringer i
infrastrukturfonde.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0012.png
4.1.2.
Omfanget af undertegnede lån
Det samlede omfang af undertegnede EIB-transaktioner steg med 20 % til 57,6 mia. EUR i
2008, hvoraf 51,5 mia. EUR blev undertegnet med medlemsstater og 6,1 mia. EUR med
partnerlande.
EIB's långivning i tredjelande i 2008 - Oversigt
Mio. EUR
EU-budget og
EUF-midler
(1)
Egne midler
under
Fællesskabets /
medlems-
staternes garanti
2 009
Egne midler
under EIB-
faciliteter på
egen risiko
I ALT
Førtiltrædelseslande (mandat
2007-2013)
1 444
3 453
Naboskabs- og
partnerskabslande (mandat
2007-2013)
ALA — Asien og
Latinamerika (mandat 2007-
2013)
RSA — Sydafrika (mandat
2007-2013)
62
1 365
33
1 460
469
469
203
203
AVS-OLT-lande
(2)
336
225
561
I alt
398
4 270
1 477
6 145
(1)
Ydet og forvaltet af EIB af budgetmidler fra EF eller Den Europæiske Udviklingsfond (EUF).
Afrika, Vestindien, Stillehavet/oversøiske lande og territorier.
(2)
4.1.3.
Følgerne af EIB's långivningsaktiviteter for EU's budget
14
EIB tilvejebringer projektfinansiering både inden for og – med en delvis garanti fra EU's
budget – uden for EU. Långivningen påvirker EU's budget, når lånene ydes med
fællesskabsgarantier, rentegodtgørelser eller på særlige vilkår, som indebærer, at de svarer til
risikobehæftede transaktioner for långiveren.
14
Hvad angår følgerne af garantier ydet til EIB og følgerne af EU's långivning på egen risiko, henvises til
beretningen om garantier dækket af budgettet pr. 31.12.2008, KOM(2009) 398.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449412_0013.png
Den 19. december 2006 ydede Rådet en fællesskabsgaranti til EIB mod tab i forbindelse med
lån til og lånegarantier for projekter uden for Fællesskabet (afgørelse 2006/1016/EF
15
, afløst
af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 633/2009/EF af 13. juli 2009
16
).
Fællesskabsgarantien er begrænset til 65 % af det samlede beløb for udbetalte lån og
lånegarantier med fradrag af tilbagebetalte beløb og med tillæg af alle hermed forbundne
beløb. Det maksimale beløbsloft for EIB's finansieringstransaktioner under dette mandat i
2007-2013 er 27 800 mio. EUR bestående af et grundloft på 25 800 mio. EUR og et fakultativt
mandat på 2 000 mio. EUR, hvor aktiveringen foretages af Rådet og Parlamentet på grundlag
af midtvejsevalueringen i 2010.
4.2.
EIB's låntagningsaktiviteter
I henhold til finansieringsprogrammet for 2008 rejste EIB et beløb på 59,5 mia. EUR. Dette er
en betydelig stigning i forhold til 2007 (54,7 mia. EUR, dvs. +9 %). Denne store stigning blev
gennemført i 2008 under vanskelige finansieringsbetingelser. Den var præget af volatilitet,
usikre markeder og fra midten af oktober alvorligt forstyrrede finansieringsvilkår.
Afhængigheden af større, likvide transaktioner og en lav efterspørgsel efter strukturerede
udstedelser fortsatte derfor.
15
16
EUT L 414 af 30.12.2006, s. 95.
EUT L 190 af 22.07.2009, s. 1.
DA
13
DA