Finansudvalget 2010
KOM (2010) 0085
Offentligt
1449428_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.3.2010
KOM(2010) 85 endelig
2010/0054 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, hvad angår Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449428_0002.png
BEGRUNDELSE
Dette kommissionsforslag tager sigte på at ændre finansforordningen under hensyn til
oprettelsen af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (i det følgende benævnt EU-
Udenrigstjenesten) som omhandlet i Lissabontraktaten. Finansforordningen omhandler alle de
regler og procedurer, der finder anvendelse på EU's midler, og skal efterleves af alle
institutioner. Den suppleres af gennemførelsesbestemmelserne, som også bør ændres - ved et
særskilt forslag - for at tage hensyn til oprettelsen af EU-Udenrigstjenesten. Et særskilt
kommissionsforslag om ændring af personalevedtægten vil indeholde nærmere detaljer om
forvaltningen af EU-Udenrigstjenestens personale.
De foreslåede ændringer er baseret på de retningslinjer, der blev godkendt af Det Europæiske
Råd den 29.-30. oktober 2009 med henblik på oprettelse af den fremtidige EU-
Udenrigstjeneste som en
sui generis-tjeneste.
Som fastsat i finansforordningens artikel 184 fremlægger Kommissionen ved udgangen af
første halvår 2010 sit forslag til revisionen af finansforordningen, som gennemføres hvert
tredje år. Kommissionen vurderer imidlertid, at det vil være nødvendigt inden denne
tilbagevendende revision at foretage en særskilt ad hoc-revision af finansforordningen, hvis
EU-Udenrigstjenesten skal kunne oprettes hurtigt. Andre aspekter vedrørende gennemførelsen
af Lissabontraktaten er dækket af et særskilt forslag, der blev vedtaget af Kommissionen den
3. marts 2010 (KOM(2010)71).
(1)
Vigtigste ændringer vedrørende oprettelsen af EU-Udenrigstjenesten
Artikel 27, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) fastsætter, at EU-
Udenrigstjenesten bistår den højtstående repræsentant under udøvelsen af dennes hverv, og at
Rådet - på forslag af den højtstående repræsentant efter høring af Europa-Parlamentet og efter
Kommissionens godkendelse - træffer afgørelse om, hvordan tjenesten skal tilrettelægges og
fungere.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råd 29.-30. oktober 2009 godkendtes visse
retningslinjer for oprettelsen af den fremtidige EU-Udenrigstjeneste som en
sui generis-
tjeneste, og den højtstående repræsentant blev opfordret til at oprette EU-Udenrigstjenesten
"senest
ved udgangen af april 2010".
I budgetmæssig forstand vil EU-Udenrigstjenesten blive behandlet som en institution i
henhold til artikel 1 i finansforordningen og få budgetmæssig autonomi, dvs. sin egen sektion
i EU-budgettet. Den skal forvalte egne administrative udgifter (ligesom alle andre
institutioner), og Europa-Parlamentet vil derfor meddele den decharge herfor. Europa-
Parlamentet vil således udøve sine fulde budget- og kontrolmæssige beføjelser i forhold til
EU-Udenrigstjenesten.
Kommissionens nuværende delegationer rundt omkring i verden bliver desuden EU-
delegationer og en del af EU-Udenrigstjenesten. Eftersom disse delegationer vil blive ved
med at forvalte ekstern bistand, som i øjeblikket for de fleste er deres vigtigste opgave, bør
der findes måder, hvorpå de kan forvalte driftsudgifter, selv om de ikke længere er en del af
Kommissionen, under hensyn til at en del af personalet, dvs. det operationelle og finansielle
personale, forbliver kommissionspersonale. Kommissionen har været særligt opmærksom på,
at nærværende forslag skal gøre det muligt for EU-Udenrigstjenesten at gennemføre en samlet
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indsats udadtil, uden at det svækker sund finansiel forvaltning, ansvarlighed og beskyttelse af
Unionens finansielle interesser. Europa-Parlamentet vil naturligvis fortsat meddele
Kommission decharge for gennemførelse af budgetsektionen vedrørende Kommissionen,
herunder for driftsbevillinger, som forvaltes af EU-delegationscheferne, der vil fungere som
Kommissionens anvisningsberettigede ved subdelegation.
Med henblik herpå tager de ændringer, der er indført i finansforordningen, sigte på at
integrere EU-Udenrigstjenesten i rammerne for Kommissionens finansielle styring, når den
deltager i gennemførelsen af driftsbudgettet. Det er i den forbindelse afgørende, at EU-
Udenrigstjenesten bygger på erfaring, vejledning, støtte og uddannelse inden for finansiel
styring og intern kontrol vedrørende forbindelserne udadtil, som er et resultat af
Kommissionens mangeårige forvaltning.
Det foreslås, at Kommissionens ansvarlige generaldirektører ved subdelegation giver EU-
delegationscheferne gennemførelsesbeføjelser. De vil herved blive anvisningsberettigede for
Kommissionen ved subdelegation og være ansvarlige over for den generaldirektør, som ved
subdelegation har overført budgetgennemførelsesopgaver til dem. Der foreslås derfor
specifikke regler, således at EU-delegationscheferne ved gennemførelse af dele af
budgetsektionen
vedrørende
Kommissionen
anvender
Kommissionens
budgetgennemførelsesregler og er underlagt de samme pligter og forpligtelser som alle andre
anvisningsberettigede, der er bemyndiget af Kommissionen ved subdelegation.
Kommissionen kan i den forbindelse give dem instrukser, hvor det er nødvendigt og
hensigtsmæssigt.
De nuværende regler for OLAF vil også finde anvendelse på EU-delegationscheferne, hvis
der forekommer finansielle uregelmæssigheder i forvaltningen af budgetsektionen vedrørende
EU-Udenrigstjenesten og af bevillinger under Kommissionens budgetsektion, som
delegationscheferne forvalter ved subdelegation.
Der er ikke behov for en specifik bestemmelse vedrørende OLAF i finansforordningen. Dette
forslag fra Kommissionen indeholder imidlertid en ny bestemmelse, der indebærer, at
instansen vedrørende finansielle uregelmæssigheder er den samme for Kommissionen og for
EU-Udenrigstjenesten i tilfælde, hvor Kommissionen uddelegerer gennemførelsesbeføjelser
til EU-delegationscheferne. Der foreslås også nye bestemmelser, som skal sikre, at den
højtstående repræsentant spiller en central rolle for korrekt koordinering og udveksling af
oplysninger mellem EU-Udenrigstjenesten og Kommissionen.
For at sikre effektiv forvaltning af EU-delegationerne foreslås det endelig, at
administrationsudgifter og støtteudgifter til finansiering af fælles omkostninger i
delegationerne bør afholdes af en enkelt støttetjeneste, uanset hvilken budgetsektion de
pågældende bevillinger opføres under. Til det formål bør der efter aftale med Kommissionen i
finansforordningens artikel 50 åbnes mulighed for at fastsætte gennemførelsesbestemmelser.
(2)
Arbejdsdokument
fra
Kommissionens
gennemførelsesbestemmelser
tjenestegrene
vedrørende
For at supplere dette kommissionsforslag om ændring af finansforordningen redegøres der i et
arbejdsdokument
fra
Kommissionens
tjenestegrene
for
de
ændringer
af
gennemførelsesbestemmelserne, der er påkrævet. Disse ændringer vil blive vedtaget af
Kommissionen, når den ændrede finansforordning er vedtaget, og vil vedrøre de specifikke
bestemmelser, der skal anvendes på EU-delegationscheferne, når de fungerer som
anvisningsberettigede for Kommissionen ved subdelegation, herunder:
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– det forhold, at de skal underskrive chartret for anvisningsberettigede, der er bemyndiget
ved subdelegation, som i detaljer beskriver deres pligter og forpligtelser, inden de
begynder at gennemføre EU-budgettet
– Kommissionens interne regler for budgetgennemførelse
– kodeksen for faglige standarder, der er vedtaget af Kommissionen
– Kommissionens instans vedrørende finansielle uregelmæssigheder (bestemmelser, der
supplerer dem, der allerede er fastsat i finansforordningen, er indeholdt i
gennemførelsesbestemmelserne).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449428_0005.png
2010/0054 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, hvad angår Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 322,
sammenholdt med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 106a,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten
1
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om
finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
2
(i
det følgende benævnt "finansforordningen") fastsætter de budgetprincipper og
finansielle regler, der bør overholdes i forbindelse med alle retsakter. Det er
nødvendigt at ændre visse bestemmelser i finansforordningen for at tage hensyn til de
ændringer, der er gennemført ved Lissabontraktaten.
Ved Lissabontraktaten oprettes Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (i det følgende
benævnt "EU-Udenrigstjenesten"). Ifølge konklusionerne fra Det Europæiske Råd den
29.-30. oktober 2009 er EU-Udenrigstjenesten en
sui generis-tjeneste
og bør behandles
som en institution for så vidt angår finansforordningen.
Eftersom EU-Udenrigstjenesten bør behandles som en institution for så vidt angår
finansforordningen, bør Europa-Parlamentet meddele EU-Udenrigstjenesten decharge
for gennemførelse af de bevillinger, der er vedtaget i budgetsektionen vedrørende EU-
Udenrigstjenesten. Europa-Parlamentet bør også fortsat meddele Kommissionen
decharge for gennemførelse af budgetsektionen vedrørende Kommissionen, herunder
for driftsbevillinger, som er forvaltet af EU-delegationschefer, der er Kommissionens
anvisningsberettigede ved subdelegation.
(2)
(3)
1
2
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Kommissionens delegationer bliver i henhold til Lissabontraktaten en del af EU-
Udenrigstjenesten som EU-delegationer. For at sikre disse delegationers effektive
forvaltning bør alle deres administrations- og støtteudgifter til finansiering af fælles
omkostninger afholdes af én støttetjeneste. Finansforordningen bør derfor åbne
mulighed for at fastsætte gennemførelsesbestemmelser i enighed med Kommissionen
med henblik på at lette gennemførelse af driftsbevillinger i EU-delegationerne, som er
opført i budgetsektionerne vedrørende EU-Udenrigstjenesten og Rådet.
Det er nødvendigt at sikre den fortsatte drift af EU-delegationerne og navnlig
kontinuiteten og effektiviteten i delegationernes forvaltning af ekstern bistand.
Kommissionen bør derfor bemyndiges til ved subdelegation at give EU-
delegationschefer beføjelse til at forvalte budgetgennemførelsen af driftsudgifter for
delegationer, der hører ind under EU-Udenrigstjenesten som en særskilt institution.
Hvis Kommissionen gennemfører budgettet inden for rammerne af direkte
centraliseret forvaltning, bør den desuden have tilladelse til også at gøre dette gennem
bemyndigelse
af
EU-delegationscheferne
ved
subdelegation.
De
anvisningsberettigede, som Kommissionen har bemyndiget ved delegation, bør fortsat
være ansvarlige for fastlæggelse af interne forvaltnings- og kontrolsystemer, mens
EU-delegationscheferne bør være ansvarlige for hensigtsmæssig etablering og
anvendelse af interne forvaltnings- og kontrolsystemer samt for forvaltning af
delegationernes midler og indsats, og de bør aflægge rapport herom to gange om året.
For at efterleve princippet om forsvarlig finansiel forvaltning bør EU-
delegationscheferne, når de fungerer som Kommissionens anvisningsberettigede ved
subdelegation, anvende Kommissionens regler og være underlagt de samme pligter,
forpligtelser og ansvarlighed som andre anvisningsberettigede, Kommissionen har
bemyndiget ved subdelegation. Til det formål bør de om nødvendigt også referere til
Kommissionen som deres institution.
Kommissionen bevarer det fulde ansvar for decharge-proceduren, hvad angår den del
af budgetsektionen vedrørende Kommissionen, der gennemføres af EU-
Udenrigstjenesten. For at gøre det muligt for Kommissionen at varetage sit ansvar bør
EU-delegationscheferne fremlægge de nødvendige oplysninger. EU's højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik bør lette samarbejdet
mellem EU's delegationer og Kommissionens tjenestegrene.
Kommissionens anvisningsberettigede bevarer ansvaret for hele budgetsektionen
vedrørende Kommissionen, herunder regnskabsforanstaltninger vedrørende
bevillinger, som ved subdelegation forvaltes af EU-delegationscheferne. Det er derfor
nødvendigt at klarlægge, at ansvaret for EU-Udenrigstjenestens ansvarsberettigede
kun bør vedrøre budgetsektionen vedrørende EU-Udenrigstjenesten, således at der
undgås ansvarsoverlapning.
For at sikre kohærens og lige behandling af medarbejdere i EU-Udenrigstjenesten, der
er anvisningsberettigede ved subdelegation, og Kommissionens anvisningsberettigede,
samt passende informering af Kommissionen, bør Kommissionens instans vedrørende
finansielle uregelmæssigheder også være ansvarlig for at behandle uregelmæssigheder
inden for EU-Udenrigstjenesten, hvis Kommissionen har overdraget EU-
delegationscheferne gennemførelsesbeføjelser ved subdelegation. For at opretholde
forbindelsen mellem ansvar for finansiel forvaltning og disciplinære foranstaltninger
bør Kommissionen imidlertid have mulighed for at anmode EU's højtstående
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik om at indlede procedurer,
hvis instansen konstaterer uregelmæssigheder vedrørende de beføjelser,
Kommissionen ved subdelegation har overdraget EU-delegationscheferne. I sådanne
tilfælde bør den højtstående repræsentant træffe passende foranstaltninger i henhold til
personalevedtægten.
(10)
For at sikre, at den finansielle kontrol er kohærent, effektiv og omkostningseffektiv
bør Kommissionens interne revisor fungere som intern revisor for EU-
Udenrigstjenesten med hensyn til gennemførelsen af budgettet inden for både
Kommissionens og EU-Udenrigstjenestens budgetsektion.
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 bør derfor ændres i overensstemmelse
hermed -
(11)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 foretages følgende ændringer:
(1)
(2)
I artikel 1, stk. 2, indsættes "Tjenesten for EU's Optræden Udadtil" foran "Det
Økonomiske og Sociale Udvalg".
Artikel 28, stk. 1, første afsnit, affattes således:
"Ethvert forslag eller initiativ, som Kommissionen, EU's højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik eller en medlemsstat forelægger
lovgivningsmyndigheden, og som kan få budgetmæssige følger, herunder for antallet
af stillinger, skal ledsages af en finansieringsoversigt og af en evaluering som
omhandlet i nærværende forordnings artikel 27, stk. 4".
(3)
Artikel 30, stk. 3, første afsnit, affattes således:
"Kommissionen stiller på en hensigtsmæssig måde de oplysninger om modtagerne af
midler fra budgettet til rådighed, som den ligger inde med, når budgettet
gennemføres centralt i henhold til artikel 53a, samt oplysningerne om modtagerne af
midler fra de enheder, som opgaver i forbindelse med budgettets gennemførelse er
uddelegeret til, når der er tale om andre forvaltningsmetoder."
(4)
(5)
I artikel 31, stk. 1, indsættes "Tjenesten for EU's Optræden Udadtil" foran "Det
Økonomiske og Sociale Udvalg".
I artikel 50, stk. 1, tilføjes følgende punktum:
"Der kan imidlertid aftales nærmere bestemmelser med Kommissionen med henblik
på at lette gennemførelsen af EU-delegationernes driftsbevillinger, som er opført i
budgetsektionerne vedrørende EU-Udenrigstjenesten og Rådet."
(6)
I artikel 51 tilføjes følgende stykker:
"Kommissionen kan imidlertid uddelegere sine budgetgennemførelsesbeføjelser
vedrørende bevillingerne under sin egen budgetsektion til EU-delegationscheferne.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når EU-delegationscheferne fungerer som Kommissionens anvisningsberettigede
ved subdelegation, anvender de Kommissionens budgetgennemførelsesbestemmelser
og har samme pligter, forpligtelser og ansvar som alle andre, der ved subdelegation
fungerer som Kommissionens anvisningsberettigede.
Hvad angår stk. 2, træffer EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik de nødvendige foranstaltninger til at lette samarbejdet mellem EU-
delegationerne og Kommissionens tjenestegrene."
(7)
Artikel 53a affattes således:
"Artikel 53a
Når
Kommissionen
gennemfører
budgettet
centralt,
udføres
gennemførelsesopgaverne enten direkte af dens tjenestegrene eller af EU-
delegationerne efter artikel 51, stk. 2, eller indirekte efter artikel 54-57."
(8)
I artikel 59 tilføjes som stk. 5:
"5.
Hvis EU-delegationschefer fungerer som anvisningsberettigede ved
subdelegation efter artikel 51, stk. 2, refererer de til Kommissionen som deres
institution, hvor deres opgaver som anvisningsberettigede kræver dette."
(9)
I afdeling 2 tilføjes følgende artikel 60a:
"1.
Hvor EU-delegationschefer fungerer som anvisningsberettigede ved
subdelegation efter artikel 51, stk. 2, samarbejder de tæt med Kommissionen
om korrekt anvendelse af midlerne, navnlig med henblik på at sikre de
finansielle transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, respekt for
princippet for forsvarlig økonomisk forvaltning ved forvaltning af midlerne og
effektiv beskyttelse af EU's finansielle interesser.
De træffer til det formål de nødvendige foranstaltninger for at forhindre dels
enhver situation, som kan få konsekvenser for Kommissionens ansvar for
gennemførelsen af det budget, de er pålagt ved subdelegation, dels enhver
konflikt mellem interesser og prioriteter, der har indflydelse på de finansielle
forvaltningsopgaver, de varetager ved subdelegation.
Opstår der en situation eller en konflikt som omhandlet i andet afsnit,
underretter EU-delegationscheferne straks Kommissionens ansvarlige
tjenestegren og den højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik herom.
2.
EU-delegationschefer, der befinder sig i en situation som den, der er beskrevet
i artikel 60, stk. 6, henviser til den særlige instans for økonomiske
uregelmæssigheder, der er oprettet efter artikel 66, stk. 4. Er der tale om en
ulovlig aktivitet, svig eller bestikkelse, der vil kunne skade EU's interesser,
underretter delegationschefen de myndigheder og instanser, der er fastsat i den
gældende lovgivning.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
EU-delegationschefer, der fungerer som anvisningsberettigede ved
subdelegation efter artikel 51, stk. 2, aflægger to gange om året rapport til deres
anvisningsberettigede, som er bemyndiget ved delegation, således at
sidstnævnte kan indføje rapporterne i den årsberetning, der er omhandlet i
artikel 60, stk. 7. Den halvårlige rapport, der udarbejdes af EU-
delegationscheferne, skal indeholde oplysninger om dels effektiviteten af
interne forvaltnings- og kontrolsystemer, der er etableret i deres delegation,
dels forvaltningen af opgaver, de varetager ved subdelegation.
EU-delegationschefer, der fungerer som anvisningsberettigede ved
subdelegation i henhold til artikel 51, stk. 2, besvarer enhver anmodning fra
den anvisningsberettigede, Kommissionen har bemyndiget ved delegation.
4.
(10)
I artikel 61, stk. 1, tilføjes følgende afsnit:
"Ansvaret for regnskabsføreren for EU-Udenrigstjenesten er begrænset til
budgetsektionen vedrørende EU-Udenrigstjenesten, som gennemføres af EU-
Udenrigstjenesten."
(11)
I artikel 66 foretages følgende ændringer:
(a)
Følgende tilføjes som stk. 3a:
"3a. I tilfælde af bemyndigelse af EU-delegationscheferne ved subdelegation
har den anvisningsberettigede, der er bemyndiget ved delegation,
ansvaret for fastlæggelse af de interne forvaltnings- og kontrolsystemer,
der anvendes, og for deres effektivitet. EU-delegationscheferne har
ansvaret for hensigtsmæssig tilrettelæggelse og anvendelse af disse
systemer
i
overensstemmelse
med
instrukserne
fra
den
ansvarsberettigede, der er bemyndiget ved delegation, og for forvaltning
af de af EU-delegationens midler og opgaver, der henhører under deres
ansvar.
EU-delegationscheferne aflægger rapport om varetagelsen af deres
ansvar som omhandlet i dette stykkes første afsnit, jf. artikel 60a, stk. 3.
Hvert
år
fremlægger
EU-delegationscheferne
for
den
anvisningsberettigede, som Kommissionen har bemyndiget ved
delegation, en erklæring om de interne forvaltnings- og kontrolsystemer,
der er etableret i deres delegationer, som kan indgå i den
anvisningsberettigedes egen erklæring."
(b)
som stk. 5 tilføjes:
5.
Hvis EU-delegationscheferne fungerer som anvisningsberettigede ved
subdelegation i henhold til artikel 51, stk. 2, er den særlige instans til
behandling af økonomiske uregelmæssigheder, der er oprettet af
Kommissionen efter stk. 4 i nærværende artikel, kompetent i sager, der
henvises til i sidstnævnte stykke.
Hvis instansen påviser systemrelaterede problemer, sender den en rapport
med
henstillinger
til
EU's
højtstående
repræsentant
for
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udenrigsanliggender
og
sikkerhedspolitik
og
til
den
anvisningsberettigede, som Kommissionen har bemyndiget ved
delegation, hvis førstnævnte ikke er berørt, samt til den interne revisor.
Kommissionen kan på grundlag af instansens udtalelse anmode EU's
højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
om i sin egenskab af ansættelsesmyndighed at træffe foranstaltninger
med henblik på at fastslå, om disciplinært eller økonomisk ansvar kan
gøres gældende over for anvisningsberettigede, der er bemyndiget ved
subdelegation, hvis uregelmæssighederne vedrører beføjelser, som
Kommissionen har overdraget dem ved subdelegation. I et sådant tilfælde
træffer den højtstående repræsentant passende foranstaltninger i henhold
til personalevedtægten."
(12)
I artikel 85 tilføjes følgende stykker:
"Hvad angår intern revision af EU-Udenrigstjenesten, er EU-delegationschefer, der
fungerer som anvisningsberettigede ved subdelegation i henhold til artikel 51, stk. 2,
underlagt kontrolbeføjelserne for Kommissionens interne revisor med hensyn til den
finansielle forvaltning, de varetager ved subdelegation.
Af hensyn til kohærens, effektivitet og omkostningseffektivitet, fungerer
Kommissionens interne revisor også som intern revisor for EU-Udenrigstjenesten
med hensyn til gennemførelsen af budgetsektionen vedrørende EU-
udenrigstjenesten."
(13)
Artikel 163, første punktum, affattes således:
"De i dette afsnit omhandlede foranstaltninger kan gennemføres centralt af
Kommissionen i henhold til artikel 53a ved delt forvaltning, decentralt af det eller de
pågældende modtagertredjelande eller sammen med internationale organisationer i
overensstemmelse med de relevante bestemmelser i artikel 53-57."
(14)
Artikel 165, første punktum, affattes således:
"Modtagertredjelandenes og de internationale organisationers gennemførelse af
foranstaltningerne kontrolleres af Kommissionen i henhold til artikel 53a."
(15)
Artikel 185, stk. 3, affattes således:
”3. Kommissionens interne revisor har samme beføjelser i forbindelse med de i stk. 1
omhandlede organer som i forbindelse med Kommissionens tjenestegrene eller EU-
delegationerne."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
11
DA