Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
KOM (2010) 0095
Offentligt
872868_0001.png
Udenrigsminister Lene Espersen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2010
Det Internationale
Kontor
2010-151-0392
SJE43901
Kære udenrigsminister
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes ved-
lagt besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del), som Folketingets Euro-
paudvalg har stillet til udenrigsministeren den 1. juni 2010. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om regeringen overvejer at
”kriminalisere brugen af tjenesteydelser, der udføres af ofre
for menneskehandel”, som medlemslandene opfordres til i
forslag KOM (2010) 0095, selvom Danmark pga. retsforbe-
holdet ikke er omfattet af dette forslag.”
Svar:
1.
Den 29. marts 2010 fremsatte Kommissionen et forslag til direktiv om
bekæmpelse af menneskehandel. Formålet med direktivforslaget er at
sikre en yderligere tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning i forhold
til den gældende rammeafgørelse på området. Der lægges bl.a. op til en
skærpelse af strafferammen for grov menneskehandel fra 8 til 10 års
fængsel.
Det fremgår af forslagets artikel 15, stk. 4, at medlemsstaterne skal over-
veje at træffe foranstaltninger til at strafbelægge brug af ydelser, der le-
veres af ofre for menneskehandel.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V. Forslaget er derfor omfattet
af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Proto-
kollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder
på den baggrund anvendelse.
En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
Der kan i øvrigt henvises til side 35-49 i det samlenotat, som Justitsmini-
steriet oversendte til Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den
3. og 4. juni 2010.
Det bemærkes, at forslaget for tiden er under behandling i Europa-
Parlamentet, og at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at vurdere,
hvornår Europa-Parlamentet vil tage endelig stilling til forslaget.
2.
I dansk ret er menneskehandel kriminaliseret i straffelovens § 262 a,
der har følgende ordlyd:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ӥ
262 a.
For menneskehandel straffes med fængsel indtil 8 år den,
der rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende mod-
tager en person, hvor der anvendes eller har været anvendt
1) ulovlig tvang efter § 260,
2) frihedsberøvelse efter § 261,
3) trusler efter § 266,
4) retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller udnyttelse af en vildfarelse
eller
5) anden utilbørlig fremgangsmåde
med henblik på udnyttelse af den pågældende ved kønslig usædelighed,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold eller fjernelse af or-
ganer.
Stk. 2.
På samme måde straffes den, der med henblik på udnyttelse af
den pågældende ved kønslig usædelighed, tvangsarbejde, slaveri eller
slaverilignende forhold eller fjernelse af organer
1) rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende modta-
ger en person under 18 år eller
2) yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykke til udnyttelsen
fra en person, som har myndighed over den forurettede, og den, der
modtager sådan betaling eller anden fordel.”
Som det fremgår, straffes for menneskehandel den, der under anvendelse
af de anførte tvangsmidler rekrutterer, transporterer, overfører, huser el-
ler efterfølgende modtager en person med henblik på udnyttelse af den
pågældende ved kønslig usædelighed, tvangsarbejde, slaveri eller slaveri-
lignende forhold eller fjernelse af organer.
Som medvirkende til en lovovertrædelse anses den, der ved tilskyndelse
råd eller dåd har medvirket til gerningen, jf. straffelovens § 23.
Det indebærer, at personer, der f.eks. er prostitutionskunder hos ofre for
menneskehandel, i lighed med andre personer naturligvis vil kunne straf-
fes, hvis de hermed begår eller er medvirkende til menneskehandel.
Tilsvarende kan disse personer straffes, hvis de begår eller er medvirken-
de til ulovlig tvang efter straffelovens § 260, frihedsberøvelse efter §
261, trusler efter § 266 eller andre forbrydelser, der kan udgøre et led i en
menneskehandelsforbrydelse efter straffelovens § 262 a, stk. 1.
3.
Hvis direktivforslaget om bekæmpelse af menneskehandel vedtages,
vil Justitsministeriet i lyset af den endelige udformning af forslagets arti-
kel 15, stk. 4, overveje, om der kan være anledning til at ændre den dan-
ske straffelovs bestemmelse om menneskehandel.
3