Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0095
Offentligt
924978_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Udenrigsminister Lene Espersen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2010
Det Internationale
Kontor
2010-151-0441
AHS40311
Kære udenrigsminister
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes ved-
lagt besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del), som Folketingets Euro-
paudvalg har stillet til udenrigsministeren den 6. oktober 2010. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Europaudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes - som lovet på mødet i Europaudvalget
den 1. oktober 2010 - oversende et notat, der uddyber konse-
kvenserne for dansk ret af de foreslåede strafferammer i for-
slaget til direktiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi (KOM
(2010) 95), særligt hvad der skal forstås ved formuleringen
"straf indtil" i beskrivelsen af forslagets strafferammer.”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvist, at det ovennævnte forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi og om ophævelse af
rammeafgørelse 2004/68/RIA er fremsat efter Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V, og forslaget er
derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-
gender. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivforslaget,
som ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2.
Direktivforslaget er fremsat efter artikel 82, stk. 2, og artikel 83, stk. 1,
i TEUF. Det fremgår heraf, at Europa-Parlamentet og Rådet efter den
almindelige lovgivningsprocedure ved direktiv kan fastsætte minimums-
regler for det strafferetlige samarbejde og gennemføre minimumsharmo-
nisering af, hvad der skal anses for strafbare handlinger og strafferam-
mer. Da der er tale om minimumsharmonisering, er der ikke noget til
hinder for, at medlemsstaterne opretholder eller indfører et højere niveau
for strafferammerne i deres nationale lovgivning.
3.1.
Hvis direktivet var bindende for og fandt anvendelse i Danmark, er
det den foreløbige vurdering, at størstedelen af strafferammerne, som de
fremgår af det seneste forslag forelagt for Rådet på rådsmødet 7.-8. okto-
ber 2010, ville være i overensstemmelse med dansk ret. Som det fremgår
af samlenotat vedrørende sager inden for Justitsministeriets ansvarsom-
råder til brug for rådsmødet den 7.-8. oktober 2010, side 42, ville en
dansk tilslutning til forslaget dog medføre, at strafferammen i enkelte
tilfælde formentlig vil skulle forhøjes.
3.2.
Det drejer sig bl.a. om straffelovens § 217, hvorefter den, der skaffer
sig samleje ved anden ulovlig tvang end vold eller trussel om vold, straf-
fes med fængsel indtil 4 år. Direktivforslaget forudsætter imidlertid en
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
minimumsstrafferamme på 5 år for kønslig omgængelse med et barn,
hvor der gøres brug af tvang, magt eller trusler, når barnet er over den
seksuelle lavalder. Den seksuelle lavalder skal efter direktivforslaget for-
stås i overensstemmelse med national lovgivning i den pågældende med-
lemsstat.
3.3.
Der kan endvidere rejses spørgsmål om, hvorvidt dansk ret er i over-
ensstemmelse med direktivets krav til strafferammer for overværelse af
en forestilling med utugtig optræden.
Efter dansk ret straffes den, der som tilskuer overværer en forestilling
med utugtig optræden med deltagelse af en person under 18 år efter straf-
felovens § 235 a, stk. 2, jf. lovens § 235 a, stk. 1, med bøde eller fængsel
i indtil 1 år. Det foreliggende direktivforslag forudsætter imidlertid en
strafferamme på minimum 2 år, når en person bevidst overværer en por-
nografisk optræden, hvori børn optræder, når barnet er under den seksu-
elle lavalder. Når barnet er over den seksuelle lavalder forudsætter direk-
tivforslaget en strafferamme på minimum 1 år.
3.4.
Hvis det foreliggende direktivforslag fandt anvendelse i forhold til
Danmark, ville det endvidere kunne være nødvendigt at forhøje straffe-
rammerne i forhold til udnyttelse af et barn til børneprostitution.
Efter straffelovens § 222 straffes den, som har samleje med et barn under
15 år, med fængsel indtil 8 år. Hvis barnet er under 12 år, eller gernings-
manden har skaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler,
kan straffen stige til fængsel indtil 12 år.
Straffeloven i §§ 223 og 223 a indeholder endvidere bestemmelser om
straf for den, der i nærmere angivne situationer har samleje med en per-
son under 18 år. Strafferammen efter bestemmerne er fængsel indtil hen-
holdsvis 4 og 2 år.
Straffelovens §§ 228 og 229 indeholder herudover bestemmelser om straf
for rufferi mv. Strafferammen i disse bestemmelser er fængsel i indtil
henholdsvis 4, 3 og 1 år.
Det kan endelig nævnes, at straffeloven i § 262 a indeholder en bestem-
melse om straf for menneskehandel. Strafferammen er fængsel indtil 8 år.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter efter straf-
felovens § 23 alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til
gerningen.
Med direktivforslaget lægges der op til, at en person, der hverver, drager
fordel af eller på anden måde udnytter et barn til børneprostitution skal
kunne straffes efter en minimumsstrafferamme på henholdsvis 8 og 5 år
afhængigt af, om barnet var under eller over den seksuelle lavalder.
I de tilfælde, hvor et konkret forhold er omfattet af straffelovens § 222
om samleje med et barn under 15 år og § 262 a om menneskehandel vil
dansk ret være i overensstemmelse med direktivforslaget. I det omfang
de nævnte handlinger alene er omfattet af straffelovens §§ 223, 223 a,
228 eller 229, vil dansk ret ikke opfylde direktivforslagets strafferamme-
krav på henholdsvis 8 og 5 år.
3.5.
Ud over de nævnte ændringer vil muligvis også andre af forslagets
bestemmelser kunne nødvendiggøre enkelte ændringer af dansk ret.
4.
Det forventes, at forslaget de kommende måneder behandles i de rele-
vante arbejdsgrupper med henblik på at opnå politisk enighed herom i
Rådet. Herefter skal forslaget behandles af Europa-Parlamentet. Når det
endelige forhandlingsresultat foreligger, vil Justitsministeriet overveje
behovet for, at direktivet helt eller delvist gennemføres i dansk ret.
4