Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0155
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.4.2010
KOM(2010)155 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Første rapport om gennemførelsen af bestemmelserne i protokol nr. 3 til
tiltrædelsesakten af 2003 om de baseområder i Cypern, hvorover Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland udøver overhøjhed
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Første rapport om gennemførelsen af bestemmelserne i protokol nr. 3 til
tiltrædelsesakten af 2003 om de baseområder i Cypern, hvorover Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland udøver overhøjhed
Indledning
Tiltrædelsesakten af 2003
1
, hvortil protokol nr. 3 om de baseområder i Cypern, hvorover Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland udøver overhøjhed
2
, er knyttet, i det
følgende benævnt "protokollen", trådte i kraft den 1. maj 2004.
Protokollen angiver, hvilke bestemmelser i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab og den deraf afledte EF-ret (nu EU-ret) der finder anvendelse på baseområderne
Akrotiri og Dhekelia, hvorover Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland udøver
overhøjhed, i det følgende benævnt "BSA", samt den særlige ordning for gennemførelsen af
disse bestemmelser.
Personers, varers og tjenesteydelsers passage over den grønne linje mellem henholdsvis de
områder af Republikken Cypern, hvor Republikken Cyperns regering ikke udøver faktisk
kontrol, og de områder, hvor den gør det, samt "Eastern Sovereign Base Area" på basis af
Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april 2004 om en ordning i henhold til artikel 2 i
protokol nr. 10 til tiltrædelsesakten behandles ikke i denne rapport
34
.
Denne rapport dækker perioden 1. maj 2004 – 30. april 2009.
1.
T
OLD
,
INDIREKTE BESKATNING OG DEN FÆLLES HANDELSPOLITIK
SBA udgør en del af EU's toldområde
5
. Af denne grund gælder en række retsakter på
toldområdet og inden for den fælles handelspolitik (sådan som de ændres og udskiftes fra tid
til anden) og gennemførelsesbestemmelserne hertil på SBA
6
. SBA-administrationens
gennemførelse af denne del af EU-retten og det dermed forbundne samarbejde med
Republikken Cyperns kompetente myndigheder vurderes som værende tilfredsstillende.
Kommissionen er ikke vidende om klager i den forbindelse.
Der foretages i princippet samme vurdering af gældende EU-retsakter vedrørende
omsætningsafgifter, punktafgifter og andre former for indirekte beskatning
7
. Hvor det dog
1
2
3
4
5
6
7
Akt vedrørende vilkårene for Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands, Republikken Cyperns,
Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken Ungarns, Republikken Maltas, Republikken
Polens, Republikken Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne af de
traktater, der danner grundlag for Den Europæiske Union, EUT L 236 af 23.9.2003, s. 33.
EUT L 236 af 23.9.2003, s. 940.
EUT L 161 af 30.4.2004, s. 128.
For spørgsmål vedrørende gennemførelsen af forordningen om den grønne linje henvises der til
Kommissionens relevante rapporter herom til Rådet (f.eks. KOM(2009) 478 endelig af 14.9.2009).
Jf. artikel 2, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, i protokollen.
I del I i bilaget til protokollen findes der en liste herover.
Se artikel 2, stk. 2, i protokollen og del II i bilaget til protokollen.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0004.png
gælder told- og afgiftslettelser og –fritagelser på leverancer til de britiske styrker og dertil
knyttet personel
8
(som allerede indrømmes ved oprettelsestraktaten
9
og opretholdes ved
protokollen), har Kommissionen påvist visse risici. Det drejer sig især om risici i forbindelse
med momsfritagelse for de britiske styrker og dertil knyttet civilt personale: for det første
åbner den omstændighed, at nogle momspligtige varer ikke er rationeret, mulighed for svig
(det gælder specielt transportmidler) og for det andet synes SBA-administrationen at fortolke
fritagelsen for bredt, forstået på den måde, at fritagelsen også gøres gældende for sådant
personales pårørende
10
. Kommissionen vil se nærmere på sagen og tage passende
forholdsregler.
2.
D
EN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
Den fælles landbrugspolitik gælder for SBA
11
. Denne anvendes problemløst.
Den britiske regering har overdraget Republikken Cypern alle landbrugsanliggender
vedrørende SBA
12
. Samarbejdet mellem SBA-administrationen og de relevante cypriotiske
myndigheder fungerer godt.
De kompetente cypriotiske myndigheder anvendte følgende ordninger som led i den fælles
landbrugspolitik for støtteberettigede i SBA i rapporteringsperioden: i) den generelle
arealbetalingsordning, ii) landdistriktudviklingsforanstaltninger på tre forskellige
indsatsområder og iii) foranstaltninger som led i den fælles markedsordning, særlig
vinsektoren. Den cypriotiske landbrugsbetalingsorganisation har modtaget diverse
ansøgninger under de forskellige ordninger, der er ført kontrol på stedet og foretaget
udbetalinger.
Kommissionen er ikke underrettet om eventuelle problemer i forbindelse med den fælles
landbrugspolitik. En skrivebordskontrol af de foreliggende oplysninger (listen over stedlige
kontroller i 2008) bekræftede, at ansøgningerne stammede fra disse områder. Republikken
Cyperns forvaltning (og udbetaling) af landbrugssubsidier er ifølge certificeringsorganet
tilfredsstillende, også hvad angår det cypriotiske udbetalende organs interne kontrolsystemer.
Der blev kun konstateret mindre problemer med behandlingen af ansøgninger og kontrol på
stedet. Det drejede sig om: i) arealopmåling med GPS-anordninger i nærheden af SBA-
administrationens antenner (hvor det er svært eller umuligt at få GPS-forbindelse), ii) den
omstændighed, at SBA-administrationen udsteder tilladelser til brug af landbrugsarealer, som
kun gælder et år ad gangen, medens der i forbindelse med forskellige
landdistriktudviklingsforanstaltninger kræves kontrakter på fem år eller mere (f.eks. i områder
med miljøvenligt landbrug) – i disse tilfælde godkendes de relevante lodder som
støtteberettigede, men ansøgere skal indgive et nyt dokument hvert år (som udstedes af SBA-
administrationen), og iii) den rapporterede risiko
13
for, at SBA-administrationen eventuelt
8
9
10
11
12
13
Traktaten om oprettelse af Republikken Cypern af 16. august 1960.
Se artikel 2, stk. 3, i protokollen og del III i bilaget til protokollen.
En sådan fortolkning er i strid med artikel 151, stk. 1, litra e), i momsdirektivet (Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006, EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1).
Jf. protokollens artikel 3, litra a).
På grundlag af SBA Agricultural Provisions Ordinance 2007, Ordinance 9 af 2007, Supplement No. 2
til 'The Sovereign Base Areas Gazette No 1454 af 20.
.
april 2007', s. 83.
Som indberettet til Kommissionen under et kontrolbesøg af en støttemodtager i SBA.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0005.png
ikke vil give tilladelse til opførelse af nye bygninger (hvilket kan skabe hindringer under visse
af den fælles landbrugspolitiks ordninger).
3.
D
YRE
-
OG PLANTESUNDHEDANLIGGENDER
Republikken Cypern har fået overdraget at håndhæve EU's dyre- og plantesundhedsregler,
som er omhandlet i protokollens artikel 3, litra b)
14
. I SBA Agricultural Provisions Ordinance
2007 er der indarbejdet en række cypriotiske love til gennemførelse af foranstaltninger på
dyre- og plantesundhedsområdet, hvis direkte mål er at beskytte folkesundheden. Republikken
Cyperns regering underretter SBA-administrationen om al ny lovgivning eller ændringer af
bestående. Der består desuden en tæt samarbejde i tilfælde af nødsituationer
15
om
koordination af foranstaltninger til at kontrollere sygdomsudbrud. Produkter, som kræver et
plantesundhedscertifikat, kan ikke indføres direkte fra tredjelande i SBA, men skal transitere
via Cypern gennem en havn eller en lufthavn i de af regeringen Cypern kontrollerede
områder. Inspektører fra den kompetente cypriotiske myndighed foretager således kontrol ved
indgangsstederne i Republikken Cypern. Der gælder lignende procedurer ved indførsel fra
tredjelande af dyr og animalske produkter, som kræver veterinærkontrol.
Det vurderes, at denne bestemmelse i protokollen anvendes på tilfredsstillende måde. Der er
ikke meldt om vanskeligheder eller praktiske problemer. Kommissionen er ikke vidende om
klager.
4.
S
OCIAL SIKRING
Protokollens artikel 4 bestemmer, at personer, som er bosat eller beskæftiget i baseområderne,
og som er omfattet af Republikken Cyperns lovgivning vedrørende social sikring, behandles
for så vidt angår Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 som om de havde bopæl eller var
beskæftiget på Republikken Cyperns område
1617
. Protokollen stiller således med hensyn til
social sikring i praksis personer, som arbejder i baseområderne
18
, på lige fod med personer,
som arbejder i Republikken Cypern.
14
15
16
17
18
Følgelig kontrolleres alle sendinger af kartofler fra den nordlige del af Cypern, som passerer den grønne
linje i baseområderne, af Republikken Cyperns plantesundhedsinspektører.
F.eks. ved udbrud af smitsomme dyresygdomme såsom fugleinfluenza og mund- og klovesyge i 2006
og 2007.
Da SBA udgør en del af britisk territorium, anses personer, som arbejder dér, for at arbejde i Det
Forenede Kongerige og derfor skal være omfattet af den britiske socialsikringslovgivning (jf. Rådets
forordning (EØF) nr. 1408/71). Ifølge denne forordning skal disse personer derfor behandles som
udlændinge på Cypern. De vil f.eks. kun kunne opnå sundhedspleje på Cypern efter forudgående
tilladelse fra de britiske sundhedsmyndigheder, hvis dette skulle være påkrævet. Dette problem
behandles i protokollens artikel 4.
Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 af 14. juni 1971 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på
arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet (EFT L 149 af 5.7.1971, s. 2).
Militærpersonellet og britiske embedsmænd er ikke omfattet af den cypriotiske
socialsikringslovgivning, men den britiske socialforsikringslovgivning, jf. artikel 13, stk. 2, litra d), og
artikel 13, stk. 2, litra e), i Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71, og berøres dermed ikke af protokollens
artikel 4.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0006.png
For at lette anvendelsen af den cypriotiske socialforsikringslovgivning har SBA-
administrationen overtaget bestemmelserne i den relevante cypriotiske lovgivning
19
. SBA-
administrationen har også overtaget (men på engelsk) alle formularer, som Republikken
Cyperns socialforsikringstjenester bruger. Den nødvendige administrative ordning i den
forbindelse er nedfældet i en bilateral aftale. Overvågning af implementeringen er generelt
overdraget de kompetente cypriotiske myndigheder, med undtagelse af beskæftigelse i
militæranlæg.
Denne bestemmelse i protokollen anvendes effektivt. Kommissionen er ikke vidende om
klager.
5.
R
ETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ifølge protokollens artikel 5 skal Republikken Cypern ikke foretage kontrol af personer, der
passerer dens land- og søgrænser med baseområderne, medens Det Forenede Kongerige
foretager kontrol af personer, der passerer baseområdernes ydre grænser.
Ved baseområdernes ydre grænser forstås deres søgrænser,
lufthavne og søhavne, men ikke
deres land- eller søgrænser med Republikken Cypern
20
. Med andre ord har SBA-
administrationen ikke pligt til at føre kontrol med personer ved landgrænserne med
Republikken Cypern
21
.
I rapporteringsperioden blev kun RAF Akrotiri og en 3 mile lang kyststrækning ved Dhekelia
betegnet som 'indgangssteder'
22
. Sidstnævnte, som dog kun må bruges til begrænsede formål,
blev ikke benyttet hertil i rapporteringsperioden. Begge indgangssteder må kun benyttes af
militært og civilt personel med tilknytning til de britiske styrker på Cypern og SBA-
administrationen.
SBA-administrationen fører ikke noget register over, hvor mange personer der passerer
grænsen og af hvilken nationalitet. Der er ikke meldt om episoder til Kommissionen. Ved en
enkelt lejlighed (under Libanonkrisen i 2006) gjorde SBA-administrationen en undtagelse fra
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres passage af SBA's ydre grænse som omhandlet i
del IV, punkt 3, litra a), i bilaget til protokollen
23
af humanitære hensyn
24
. Ved denne
lejlighed blev et mindre antal ikke-EU-statsborgere (under 50) fløjet fra Libanon til RAF
Akrotiri i løbet af de første få dage af evakueringsproceduren
25
.
19
20
21
22
23
24
25
Social Insurance Ordinance of 1980, Gazette No. 569 af 2.10.1982.
Se del IV, punkt 1 i bilaget til protokollen.
Dette dog med undtagelse af grænsen mellem SBA og områder, hvorover Republikken Cyperns
regering ikke fører faktisk kontrol (og som betragtes som SBA's ydre grænser, så længe EU-retten er
suspenderet i medfør af protokol 10; se artikel 2, stk. 2, i protokol 10 til tiltrædelsesakten af 2003).
Siden den 11. august 2009 har følgende steder af SBA-administrationen været autoriseret som
'overgangssteder' som omhandlet i del IV punkt 1, litra b), i bilaget til protokollen: RAF Akrotiri,
Akrotiri Mole, Watson's Mole i Dhekelia og Kingsfield Airfield i Dhekelia.
En af betingelserne er, at vedkommende skal være i besiddelse af gyldig rejselegitimation, eventuelt
med visum udstedt af Republikken Cypern.
Se del IV, punkt 3, litra b), i bilaget til protokollen.
Ifølge oplysninger fra SBA-administrationen drejede det sig om nødstilfælde. I alle andre tilfælde af
evakuering under Libanonkrisen blev Limassols havn i de af Republikken Cypern kontrollerede
områder benyttet som indgangssted, hvor de cypriotiske myndigheder foretog indrejsekontrol.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449497_0007.png
SBA-administrationen overvåger SBA's ydre grænser med regelmæssig patruljering langs
sine kyststrækninger. Med hensyn til asyl ligger ansvaret ifølge et aftalememorandum mellem
de to parter for behandling af ansøgninger fra asylansøgere, som i første omgang er indrejst på
Cypern gennem SBA, hos Republikken Cypern. Sidstnævnte behandler også ansøgninger fra
alle asylansøgere, som er indrejst i de af Republikken Cypern kontrollerede områder gennem
Eastern Sovereign Base Area
26
. Republikken Cypern har ikke fået overdraget andre hverv i
denne forbindelse.
Der er ikke konstateret uregelmæssigheder i forbindelse med anvendelsen af bestemmelserne i
del IV, punkt 5, i bilaget til protokollen. Personkontrollen og bevogtningen af SBA's ydre
grænser, som SBA-administrationen har stået for, såvel som samarbejdet med Republikken
Cyperns myndigheder vurderes som tilfredsstillende.
.
6.
A
NDRE OMRÅDER AF
EU-
RETTEN
SBA-administrationen har foruden de præcise bestemmelser i protokollen også taget skridt til
ensidigt at anvende direkte gældende EU-ret
27
. Følgelig gælder også andre dele af EU-retten
indirekte i SBA. Denne ordinance udgør retsgrundlaget for SBA-administrationens tilsagn
om, at den gældende lovgivning for den cypriotiske befolkning i de britiske baseområder så
vidt muligt vil være den samme som Republikken Cyperns
28
. En af de ting, som SBA-
administrationen tog skridt til som en konsekvens af denne lovgivningsparallellisme, var at
indføre euroen som sin valuta samtidig med Republikken Cypern (den 1. januar 2008)
29
.
7.
K
ONKLUSIONER
Protokol nr. 3 til tiltrædelsesakten af 2003 om de baseområder i Cypern, hvorover Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland udøver overhøjhed, trådte i kraft den 1. maj
2004. Den fastsætter, hvilke bestemmelser i EU-retten der skal gælde for de britiske
baseområder Akrotiri og Dhekelia på Cypern, sammen med en særlig ordning for
gennemførelsen af disse bestemmelser.
Med hensyn til told, indirekte beskatning og den fælles handelspolitik vurderes SBA-
administrationens gennemførelse af denne del af EU-retten og det dermed forbundne
samarbejde med Republikken Cyperns kompetente myndigheder som værende
tilfredsstillende. Der er dog påvist visse risici i forbindelse med told- og afgiftslettelse og
-fritagelse for leverancer til de britiske styrker og dertil knyttet personel.
Den fælles handelspolitik gennemføres problemløst i baseområderne. Der blev kun
konstateret mindre problemer med behandlingen af ansøgninger og kontrol på stedet.
Det vurderes, at bestemmelsen i protokollen vedrørende dyre- og plantesundhedsanliggender
anvendes på tilfredsstillende måde. Der synes ikke at have været vanskeligheder eller
praktiske problemer. Kommissionen er ikke vidende om klager.
26
27
28
29
Se del IV, punkt 7, litra b), i bilaget til protokollen.
Se 'European Community (Specified Measures) Ordinance 2005', Ordinance 24 af 2005.
Artikel 3, stk. 2, i aftalen i form af en noteudveksling af 16.8.1960 mellem Det Forenede Kongerige og
Republikken Cypern om administrationen af de britiske baseområder (tillæg O).
Se 'European Community (Specified Measures) (Medals and Tokens similar to Euro coins) Order 2008',
Public Instrument 37 af 2008, offentliggjort i Gazette No. 1518 af 10.11.2008.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til bestemmelsen om social sikring vurderes anvendelsen som værende effektiv.
Kommissionen er heller ikke vidende om klager.
Der er ikke registreret uregelmæssigheder med anvendelsen af bestemmelserne på området
retlige og indre anliggender. Personkontrollen og bevogtningen af SBA's ydre grænser, som
SBA-administrationen har stået for, såvel som samarbejdet med Republikken Cyperns
myndigheder vurderes som tilfredsstillende.
Det kan generelt konkluderes, at protokol nr. 3 til tiltrædelsesakten af 2003 effektivt har
medvirket til anvendelse af visse bestemmelser i EU-retten i de britiske baseområder Akrotiri
og Dhekelia på Cypern. Kommissionen vil fortsætte med at føre tilsyn med gennemførelsen af
protokollen, særlig hvad angår de påviste risici.
DA
7
DA