Finansudvalget 2011
KOM (2010) 0174
Offentligt
1450652_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.9.2011
KOM(2011) 597 endelig
2010/0101 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med lån
til og garantier for projekter uden for Den Europæiske Union og om ophævelse af
afgørelse nr. 633/2009/EF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2010/0101 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med lån
til og garantier for projekter uden for Den Europæiske Union og om ophævelse af
afgørelse nr. 633/2009/EF
1.
S
AGSFORLØB
og
Rådet 21. april 2010
Forslag
fremsendt
til
Europa-Parlamentet
(dok. KOM(2010) 174 endelig – 2010/101 COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ikke relevant
Udvalg:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
17. februar 2011
Ikke relevant
20. september 2011
Med Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 633/2009/EC af 13. juli 2009 ydes der EU-
garanti til Den Europæiske Investeringsbank (EIB) mod tab i forbindelse med lån til og
garantier for projekter uden for EU for at fremme EIB's bidrag til opfyldelsen af EU's
politiske målsætninger gennem finansiering af projekter.
Det forslag, som Kommissionen har forelagt, tager sigte på at ændre afgørelse 633/2009/EF
efter en midtvejsevaluering af anvendelsen af EIB's eksterne mandat som fastlagt ved
afgørelse 633/2009/EF.
3.
3.1
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger til Rådets førstebehandlingsholdning
Kommissionen kan fuldt ud støtte Rådets holdning, der er resultatet af konstruktive
forhandlinger mellem de tre institutioner. Den er i overensstemmelse med de væsentligste mål
og den grundlæggende tilgang i Kommissionens oprindelige forslag.
3.2
Enighed på tidspunktet for Rådets holdning
Rådets holdning er resultatet af intensive interinstitutionelle forhandlinger, som fulgte efter
Europa-Parlamentets vedtagelse den 17. februar 2011 af sin førstehandlingsholdning.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter trepartsforhandlingerne sendte formanden for Europa-Parlamentets Budgetudvalg, Alain
Lamoussoure, den 27. juni 2011 et brev til det ungarske formandskab, hvori han bekræftede,
at hvis Rådet som førstebehandlingsholdning vedtager den tekst, ØKOFIN har godkendt (med
forbehold af jurist-lingvisternes kontrol), vil han anbefale Budgetudvalget og dernæst det
samlede Parlament på plenarmødet, at Rådets holdning accepteres uden ændringer ved
Parlamentets andenbehandling. Den 18. juli 2011 nåede Rådet (almindelige anliggender) til
politisk enighed på dette grundlag.
De hovedpunkter, der blev forhandlet om, og som de tre institutioner nåede til enighed om, er
følgende:
a)
Størrelsen af de regionale beløbslofter:
– Forhøjelse på 1 mia. EUR af beløbsloftet for den sydlige naboregion. En forhøjelse på 4 %
af alle andre regionale eller subregionale lofter under det generelle mandat; den samlede
forhøjelse vil udgøre ca. 1,7 mia. EUR (oven i de 2 mia. EUR til
klimaforandringsmandatet).
– Ovennævnte forhøjelser vil blive markeret som værende af midlertidig karakter og med
lempelige vilkår (forhøjelser dedikeret til lande, der gennemfører politiske reformer som
vurderet af Kommissionen med deltagelse af EEAS).
– Med hensyn til fleksibilitet kan EIB's styrende organer beslutte at omfordele et beløb på op
til 10 % af de regionale lofter under det generelle mandat
inden for og mellem
regioner (det
plejede kun at være
mellem
regioner).
b)
Udviklingsaspekter:
En række ændringer, som blev foretaget på anmodning af Europa-Parlamentet, sætter fokus
på behovet for, at EIB foretager en bedre rapportering om og vurdering af de
udviklingsmæssige, sociale, miljømæssige og menneskeretlige konsekvenser af sine
aktiviteter (f.eks. ved at udvikle performansindikatorer og omhyggeligt overvåge disse
aspekter gennem hele et projekts livscyklus).
Teksten er blevet præciseret yderligere for at afspejle, at EIB's støtte til bekæmpelse af
fattigdom og opfyldelse af milleniumudviklingsmålene hovedsagelig vil være indirekte ved
fremme af inklusiv vækst og bæredygtig økonomisk og social udvikling gennem finansiering
af transaktioner i overensstemmelse med de generelle målsætninger, der er anført i afgørelsen.
c)
Berettigede lande:
Efter den seneste politiske udvikling vil Belarus ikke blive erklæret berettiget (men det vil
fortsat være "potentielt" berettiget).
Kommissionen vil få beføjelse til at aktivere mandatet for potentielt berettiget land eller også
til at deaktivere/suspendere det gennem delegerede retsakter (under den tidligere afgørelse
ville dette have krævet en almindelig lovgivningsprocedure). Dette vil give Kommissionen
mulighed for hurtigere at aktivere/suspendere mandatet i visse lande, hvis de politiske
omstændigheder ændrer sig.
Ud fra et teknisk synspunkt er der opstillet to lister i bilagene til afgørelsen: listen over alle
potentielt berettigede regioner og lande og listen over faktisk berettigede regioner og lande
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(den anden liste omfatter kun lande fra den første). Kommissionen vil få beføjelse til at ændre
den anden liste ved delegerede retsakter.
d)
EU-platform for samarbejde og udvikling:
Det er blevet aftalt, at Kommissionen skal nedsætte en ekspertgruppe med det formål at
undersøge begrebet EU-platform for samarbejde og udvikling. Ekspertgruppen vil bestå af
repræsentanter for Kommissionen, EEAS, medlemsstaterne og EIB. Andre finansielle
institutioner vil blive hørt, men vil ikke være permanente medlemmer af ekspertgruppen.
e)
Regionalpolitiske rammer:
Betragtning 15), 16), 17), 18), 19) og 20) i Kommissionens forslag er flyttet til et nyt bilag IV
"Regionalpolitiske rammer" efter at være blevet omformuleret.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen støtter fuldt ud resultaterne af de interinstitutionelle forhandlinger og kan
derfor acceptere Rådets førstebehandlingsholdning.
DA
4
DA