Finansudvalget 2010
KOM (2010) 0196
Offentligt
1449538_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.5.2010
KOM(2010)196 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal, Irland)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0002.png
BEGRUNDELSE
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver i henhold til
punkt 28 mulighed for at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen op
til et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i de relevante udgiftsområder i den
finansielle ramme.
Betingelserne for støtte fra Globaliseringsfonden er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond
for Tilpasning til Globaliseringen
2
.
Den 7. august 2009 indgav Irland ansøgning EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal om
økonomisk støtte fra Globaliseringsfonden som følge af afskedigelser hos Waterford Crystal
og tre af virksomhedens leverandører.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte efter
denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Virksomhed
Leverandører/producenter i efterfølgende produktionsled
Artikel 2
Referenceperiode
Startdato for individualiseret støtte
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden:
-- samlet antal
-- i hovedvirksomheden
-- hos leverandører/producenter i efterfølgende produktionsled
Afskedigelser før/efter referenceperioden
Afskedigelser i alt
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
Individualiserede tilbud: budget i EUR
Administrationsudgifter: budget i EUR
Administrationsudgifter i %
Samlet budget i EUR
Støtte fra Globaliseringsfonden (65 %) i EUR
EGF/2009/012
Irland
Waterford Crystal
3
litra a)
30.1.2009 - 29.5.2009
11.3.2009
7.8.2009
538
512
26
115
653
598
3 865 659
89 500
2,26
3 955 159
2 570 853
1
2
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0003.png
1.
2.
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 7. august 2009 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 3. november 2009.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af Globaliseringsfonden i artikel
2, litra a), i forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10
uger, der er fastsat i forordningens artikel 5.
Forbindelse mellem afskedigelserne og gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at etablere en forbindelse mellem afskedigelserne og den internationale
finansielle og økonomiske krise anfører Irland, at krisen har haft betydelige
konsekvenser for verdenshandelen med luksusvarer. Den formindskede købekraft
hos forbrugerne har bevirket en nedgang i efterspørgslen efter ikke-
nødvendighedsvarer som f.eks. krystal og keramik. De globale ændringer i
udviklingen inden for långivning, finansiering, produktion og detailhandel har i
betydelig grad skadet produktionsmængden i fremstillingssektoren med heraf
følgende negative virkninger for beskæftigelsen.
Den internationale kreditkrise fik alvorlige konsekvenser for Waterford Crystal, som
i oktober 2008 måtte optage lån på kapitalmarkederne for at kunne fortsætte driften.
De stramme kreditvilkår gjorde, at Waterford Crystal ikke kunne rejse mere end
halvdelen af det fornødne beløb. Da det ikke lykkedes at rejse den nødvendige
kapital og det heller ikke var muligt at finde en køber til virksomheden, blev
Waterford Crystal sat under tvangsadministration i januar 2009.
4.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2,
litra a)
5.
Irland har indgivet ansøgning i henhold til interventionskriterierne i artikel 2, litra a),
i forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser i løbet af
en firemåneders periode i en virksomhed i en medlemsstat, inklusive afskedigelser
hos leverandører eller hos producenter i efterfølgende produktionsled.
Ansøgningen vedrører 538 afskedigelser hos Waterford Crystal og tre af
virksomhedens leverandører i referenceperioden på fire måneder fra den 30. januar
2009 til den 29. maj 2009. Antallet af afskedigelser er beregnet i overensstemmelse
med i artikel 2, stk. 2, første led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
6.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
7.
De irske myndigheder gør gældende, at den internationale kreditkrises alvorlige
karakter og dens konsekvenser for finansmarkederne var umulige af forudse. Selv
om Waterford Crystal havde investeret kraftigt i nye produkter i de forudgående år,
opgraderet sit udvalg fuldstændigt og rationaliseret sine omkostninger ved at flytte
produktionen til mindre omkostningstunge lande, ramtes virksomheden hårdt af den
internationale krise i oktober 2008, mens den var i gang med en gældsomlægning.
Det er de irske myndigheders opfattelse, at hvis Waterford Crystal ikke havde haft
vanskeligheder med at opnå yderligere finansieringsmidler, ville virksomheden have
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0004.png
været i stand til at omlægge sin gæld og fortsætte sine aktiviteter med fokus på sine
hovedprodukter.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
8.
Ansøgningen vedrører i alt 538 afskedigelser hos Waterford Crystal (512) og tre af
virksomhedens leverandører (Thomas Fennell Engineering Ltd: 8 afskedigelser, RPS
Engineering Services: 12 afskedigelser og Abbey Electric: 6 afskedigelser) i
referenceperioden på fire måneder. Yderligere 115 arbejdstagere blev afskediget hos
Waterford Crystal efter referenceperioden. 598 af disse i alt 653 arbejdstagere er
tiltænkt støtte.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Antal
Procent
Mænd
473
79,1
Kvinder
125
20,9
EU-borgere
598
100,0
Ikke-EU-borgere
0
0,0
15- til 24-årige
4
0,7
25- til 54-årige
449
75,1
Over 54 år
145
24,2
Over 72 % af de afskedigede arbejdstagere er over 45 år og har aldrig arbejdet for
andre virksomheder end Waterford Crystal.
10.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Arbejdere
Kontorarbejdere
Ledere
Montører
Ingeniører
Lagerforvaltere
Koordinatorer
Elektrikere
Andre
11.
12.
Antal
425
41
33
17
8
8
7
6
53
Procent
71,1
6,9
5,5
2,8
1,3
1,3
1,2
1,0
8,9
9.
De 8,9 % "Andre" falder i forskellige kategorier som f.eks. gruppeleder, analytiker,
designer, kundeserviceagent, revisor, regnskabsfører samt økonomi- og it-ansvarlig.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Irland
bekræftet, at man på de forskellige stadier af anvendelsen af og specielt adgangen til
Globaliseringsfonden har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem
mænd og kvinder og ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
13.
Waterford ligger i NUTS III-regionen South-East, der omfatter følgende counties:
Carlow, Kilkenny, Wexford, South Tipperary og Waterford. Regionen South-East
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0005.png
har en befolkning på 460 820. Byen Waterford er landets femtestørste (målt i
befolkning).
14.
De vigtigste relevante offentlige myndigheder er:
– Department of Enterprise, Trade and Employment (ministeriet for erhvervspolitik,
handel og beskæftigelse), der har ansvaret for udformningen af den nationale
beskæftigelses- og uddannelsespolitik samt for den nationale finansiering heraf.
Det operationelle ansvar ligger hos Foras Áiseanna Saothair - FAS (den nationale
uddannelses- og beskæftigelsesmyndighed, dvs. arbejdsformidlingen).
– Enterprise Ireland (EI) er den statslige myndighed, der har ansvaret for at bistå
irske virksomheder med deres vækst ved at tilbyde lokalt kontrollerede
virksomheder en enkelt integreret kilde til rådgivning om udvikling, finansiering
og støttetjenester.
– Department of Education and Science (ministeriet for uddannelse og videnskab)
er ansvarligt for udformningen af uddannelsespolitikken og den nationale
finansiering heraf. Det operationelle ansvar ligger hos Vocational Education
Committees - VEC'er (erhvervsuddannelsesudvalg) for så vidt angår
voksenundervisning samt hos en række højere læreanstalter, herunder
universiteter og teknologiske institutter.
– City and County Enterprise Boards – CEB'er (erhvervsråd) blev oprettet i 1993
med det formål at støtte mikrovirksomheder på lokalt plan.
15.
En anden relevant interessent er Inter Agency Forum (forum for samarbejde mellem
myndigheder), der blev oprettet i kølvandet på afskedigelserne hos Waterford Crystal
med det formål at vurdere disse afskedigelsers virkninger for den lokale økonomi.
Dette forum omfatter bl.a. borgmesteren, repræsentanter for FAS, Department of
Social and Family Affairs (ministeriet for social- og familiespørgsmål), Money
Advice and Budgeting Service (økonomisk rådgivning og budgettering), Revenue
Commissioners (skatteembedsmænd), City Enterprise Board, Waterford Area
Partnership samt to repræsentanter for arbejdstagerne og to for virksomhedens
ledelse.
Redegørelse for afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på
lokalt, regionalt og nationalt plan
16.
Irland gør gældende, at regionen South-East er mere afhængig af industrivirksomhed
end Irland som helhed. Dette gør regionen langt mere følsom over for et økonomisk
tilbageslag. I marts 2007 tegnede industrivirksomhed sig for 31,3 % af den samlede
beskæftigelse i regionen South-East sammenlignet med det nationale gennemsnit på
26,6 %.
Som følge af betydelige tab af arbejdspladser, der kulminerede med de 512
afskedigelser hos Waterford Crystal i begyndelsen af 2009, faldt industriens andel af
den samlede beskæftigelse i regionen til 26,6 % mod 22,1 % i gennemsnit på
nationalt plan. Det antal personer, der er opført i "Live Register" (et måleinstrument
for arbejdsløshedsniveauet) for regionen steg fra 52 210 i begyndelsen af januar 2009
til 65 029 i slutningen af juni 2009, hovedsagelig på grund af et fald i
17.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0006.png
fremstillingsaktiviteterne i virksomheder som Waterford Crystal, Bausch & Lomb,
Honeywell Turbo Technologies, Snowcream og ABB.
18.
De irske myndigheder påpeger, at Waterford Crystal bidrog væsentligt til den lokale
økonomi. I 2007 beskæftigede Waterford Crystal 990 arbejdstagere og udbetalte over
47 mio. EUR i lønninger. Det skønnes, at tabet af arbejdspladser hos Waterford
Crystal og virksomhedens leverandører svarer til et årligt fald på mindst 40 mio.
EUR i det private forbrug i byen Waterford og omegn med potentielle yderligere
virkninger for den lokale beskæftigelse til følge. Lukningen af Waterford Crystal har
også påvirket turismen, eftersom Crystal-besøgscenteret og fabrikken, der tiltrak
omkring 320 000 besøgende om året, ikke længere findes.
Oplysninger om den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte
til, og et overslag over omkostningerne, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der finansieres af strukturfondene
19.
De foreslåede foranstaltninger er hovedsagelig lagt an på behovene hos tre udvalgte
prioriterede grupper med forskellige uddannelsesniveauer. Disse foranstaltninger
suppleres af foranstaltninger, der finder anvendelse på tværs af de tre grupper. Alle
disse foranstaltninger udgør en samordnet pakke af individualiserede tilbud, der har
til formål at reintegrere arbejdstagerne på arbejdsmarkedet, og som omfatter:
– FAS-erhvervsvejledning: Denne består i gruppeinformationsmøder og personlige
samtaler med afskedigede arbejdstagere for at kortlægge disses nuværende
kvalifikationer og jobønsker og oplyse om jobmuligheder på regionalt, nationalt
og europæisk plan. Der stilles også skarpt på opkvalificering og
uddannelsesbehov. Arbejdstagerne vil få tilbudt en bred vifte af relevante
uddannelser og vil i givet fald blive henvist til uddannelsesudbydere eller
virksomhedsrådgivningsorganer i forbindelse med erhvervsinitiativer.
– FAS-uddannelseskursus: "Fremtidsplanlægning": Dette kursus, der indgår i FAS'
rådgivnings- og erhvervsvejledningstjenester, omfatter bl.a. udarbejdelse af CV,
tidsforvaltning, karrierevejledning, stresshåndtering, jobsamtalefærdigheder og
oplysninger om relevante kontaktorganer med henblik på virksomhedsetablering.
– FAS-uddannelsestillæg: Der er tale om tillæg, som udbetales til deltagerne i de
forskellige foranstaltninger for at give dem mulighed for at deltage. De dækker
dagpenge samt i givet fald tillæg for rejse, indkvartering og forplejning i
forbindelse med et fuldtidskursus af 7 ugers varighed.
– FAS Technical Employment Support Grant - TESG (tilskud til teknisk
beskæftigelse): Ved hjælp af dette tilskud kan Employment Service Officers
(embedsmænd fra arbejdsformidlingen) købe relevant uddannelse med henblik på
at støtte afskedigede arbejdstagere, når dette behov ikke kan imødekommes
direkte af FAS eller enhver anden offentlig myndighed, inden for en rimelig
tidshorisont eller på et passende sted.
– FAS-uddannelseskurser: FAS har afdækket tre prioriterede hovedgrupper med
forskellige behov og fastlagt modulopbyggede pakker af foranstaltninger, som
passer til disse grupper:
1. Afskedigede arbejdstagere med et lavt uddannelses/beskæftigelsesniveau (76 %
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0007.png
af de afskedigede)
2. Afskedigede arbejdstagere med et middelhøjt uddannelsesniveau,
specialarbejdere (20 % af de afskedigede)
3. Afskedigede arbejdstagere med en videregående uddannelse (4 % af de
afskedigede).
– Foranstaltninger for arbejdstagere med et lavt uddannelses/beskæftigelsesniveau:
Denne gruppe har den største risiko for langtidsledighed og har et stort behov for
uddannelse. FAS har i samråd med den VEC, der er ansvarlig for voksen- og
efteruddannelse i byen Waterford, fundet frem til både de almene FAS-kurser og
VEC-tjenester, som bedst opfylder denne gruppe arbejdstageres uddannelses- og
vejledningsbehov. Foranstaltningerne omfatter bl.a.:
- edb-grundkurser gennemført af FAS, hvor målet er, at deltagerne tilegner sig den
viden og de færdigheder, der er nødvendige for at kunne løse en række praktiske
edb-opgaver
- FAS-aftenkurser, der tilbydes afskedigede arbejdstagere, som ønsker at
opkvalificere sig, og som udgør en indgang til uddannelsessystemet for
afskedigede arbejdstagere, der gik tidligt ud af skolen og ikke har mod på at gå i
gang med et uddannelseskursus på fuld tid
- VEC-grundprogram med henblik på efteruddannelse (niveau 4 i National
Framework of Qualifications – NFQ, den nationale referenceramme for
kvalifikationer), der består af moduler inden for kommunikation, personlig
effektivitet, it-færdigheder og informationssøgning
- VEC-aftenkurser (NFQ-niveau 5), der bl.a. omfatter diverse social- og
sundhedsuddannelser (arbejde med børn, personer med særlige behov,
sundhedspleje) og kurser på områder som handel, skønhedspleje, pc-færdigheder
(kørekort), fotografering, samfundslære, musikindustrien, lydteknik og
journalistik (den trykte presse)
- grundprogram på Waterford Institute of Technology – WIT for ældre
arbejdstagere med begrænsede kvalifikationer (NFQ-niveau 5), der bl.a. omfatter
anerkendelse af et tidligere uddannelsesmodul med henblik på aktivt at bistå
afskedigede arbejdstagere med at kortlægge deres erfaringer i forhold til
adgangskrav og program- og modulresultater samt indkredse eventuelle meritter
med henblik på moduler eller dele af programmer
- uddannelseskursus udbudt af Waterford Local Employment Service - LES (den
lokale arbejdsformidling), der dækker uddannelse i jobfærdigheder for 4
afskedigede arbejdstagere, der bor i oplandet til byen Waterford.
– Foranstaltninger for arbejdstagere med et middelhøjt uddannelsesniveau eller
specialarbejdere: Der er tale om arbejdstagere, som har et uddannelsesniveau på
op til NFQ-niveau 4 og 5. De kan umiddelbart benytte sig af FAS' uddannelses-
og opkvalificeringstjenester. Kurser rettet mod denne gruppe: lastvognskørsel,
lagerarbejde, gaffeltruckkørsel og introduktion til biovidenskaber.
– Foranstaltninger for arbejdstagere med en videregående uddannelse, som ønsker
at erhverve yderligere kvalifikationer, så de kan skifte karriere eller ændre
karriereretning. En enkelt tidligere Waterford Crystal-arbejdstager har fået
mulighed for at følge en handelshøjskoleuddannelse (Master in Business
Administration - MBA) ved universitetet i Limerick. Det foreslås endvidere at
tilbyde en række relevante kurser på universitetsniveau (NFQ-niveau 6-9) på
områder som f.eks. it, handel og teknik for afskedigede arbejdstagere fra
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0008.png
Waterford Crystal og virksomhedens leverandører for at gøre dem bedre egnet til
arbejdsmarkedet. Waterford Crystal, der har ligget i Waterford i over 100 år,
rekrutterede de fleste af sine arbejdstagere fra folke- og gymnasieskoler, hvilket
sammen med den afskedigede arbejdsstyrkes høje aldersprofil forklarer, hvorfor
kun en lille del af arbejdstagerne kommer på tale til støtte på videregående niveau.
Efter evalueringssamtaler med de afskedigede arbejdstagere og kortlægning af
deres uddannelsesmæssige kvalifikationer og efter det af uddannelsesudbyderne
arrangerede informationsmøde anslås det, at 25 af de afskedigede arbejdstagere,
der har en studentereksamen (Leaving Certificate) eller kvalifikationer på
universitetsniveau, vil tage imod tilbuddet. For at øge mulighederne for
arbejdstagere, der starter på en videregående uddannelse, og give dem de bedste
forudsætninger for at blive i uddannelsessystemet og gøre fremskridt omfatter
foranstaltningerne tillige med anerkendelse af et tidligere uddannelsesmodul også
en række tillæg, der gør det nemmere for dem at deltage.
– Foranstaltninger til støtte for iværksætteri: Disse omfatter:
- Fremme af iværksætteri i EI/CEB's regi bestående af workshopper, foredrag,
personlige samtaler og informationsdage rettet mod afskedigede arbejdstagere, der
ønsker at starte egen virksomhed
- EI/CEB's iværksætterprogram, der omfatter en række korte
Enterprise Start-
og
Start you own business-programmer,
som alle, der ønsker at starte egen
virksomhed, kan deltage i
- EI's universitetsprogrammer for virksomhedsudvikling (Commercialisation Of
Research and Development - CORD), der generelt henvender sig til nyoprettede
virksomheder/iværksættere/forskere, som deltager i det videregående
fuldtidsuniversitetsprogram
Enterprise Platform Programme,
der gennemføres af
Waterford Institute of Technology, forudsat at de opfylder de strenge adgangskrav
- CEB-støtte til selvstændig erhvervsvirksomhed, der omfatter tilskud, som kan
anvendes til ansættelse af personale i en virksomhed eller til aflønning af
selvstændige, der opretter en ny virksomhed med et jobskabelsespotentiale på
mindst ét fuldtidsjob
- økonomisk støtte fra EI til nyoprettede virksomheder i form af tilskud til
gennemførlighedsundersøgelser for iværksættere, der har en forretningsidé,
således at de kan fastslå, hvorvidt der er en markedsniche for deres produkter,
verificere, hvilket markedspotentiale de reelt har, og finjustere deres projekt, inden
de lægger sidste hånd på et investeringsoplæg.
20.
De administrationsudgifter, der er medtaget i ansøgningen i overensstemmelse med
artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forberedelser, forvaltning og
kontrolaktiviteter samt oplysning og publicitet.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de irske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De irske myndigheder
anslår de samlede omkostninger i forbindelse med disse tilbud til 3 865 659 EUR og
administrationsudgifterne til 89 500 EUR (= 2,26 % af det samlede beløb). Der
anmodes om et bidrag fra Globaliseringsfonden på i alt 2 570 853 EUR (65 % af de
samlede omkostninger).
21.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0009.png
Foranstaltninger
Anslået antal
arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkostninger
pr. arbejdstager,
som er tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR
(Globalise-
ringsfonden
og national
medfinan-
siering)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordningen om Globaliseringsfonden)
FAS-erhvervsvejledning
FAS-uddannelseskursus –
"Fremtidsplanlægning"
FAS-uddannelsestillæg
FAS TESG-uddannelsestilskud
FAS-uddannelseskurser
FAS-aftenkurser
VEC-grundprogram med henblik på
efteruddannelse (NFQ-niveau 4)
VEC-aftenkurser (NFQ-niveau 5)
WIT-grundprogram for ældre
arbejdstagere med begrænsede
kvalifikationer (NFQ-niveau 5)
WIT-grundprogram: anerkendelse af et
tidligere uddannelsesmodul
Waterford LES-uddannelseskursus
MBA på universitetsniveau (finansieret
ved TESG)
Videregående uddannelser – teknik, it,
handel
Videregående uddannelser – anerkendelse
468
226
423
265
430
110
25
55
50
50
339
1 890
725
2 351
350
1 200
1 200
3 500
23 400
76 614
799 470
192 207
3
1 010 943
4
38 500
30 000
66 000
175 000
50
4
1
25
25
750
81
2 500
10 000
750
37 500
325
5
2 500
250 000
18 750
3
4
5
Afvigelsen i de samlede omkostninger skyldes sammenlægning af omkostningerne til forskellige
deltilbud og afrunding af forskellige subtotaler.
Afvigelsen i de samlede omkostninger skyldes sammenlægning af omkostningerne til forskellige
deltilbud og afrunding af forskellige subtotaler.
Afvigelsen i de samlede omkostninger skyldes afrunding af enhedsomkostningerne (81,18 EUR).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0010.png
af et tidligere uddannelsesmodul
Videregående kurser – BTEA (Back to
Education Allowance)
Videregående kurser - studiestøtte
Fremme af iværksætteri i EI/CEB-regi
EI/CEB's iværksætterprogram
EI's universitetsprogram for
virksomhedsudvikling - CORD
CEB-støtte til selvstændig
erhvervsvirksomhed (tilskud)
Økonomisk støtte fra EI til nyoprettede
virksomheder
Subtotal - individualiserede tilbud
25
25
598
50
7
10
10
8 780
12 000
25
1 000
30 000
20 000
15 000
219 500
300 000
14 950
50 000
210 000
200 000
150 000
3 865 659
Teknisk bistand i forbindelse med Globaliseringsfondens virke
(artikel 3, stk. 3, i
forordningen om Globaliseringsfonden)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og publicitet
Kontrolaktiviteter
Subtotal - teknisk bistand
Anslåede samlede omkostninger
Bidrag fra Globaliseringsfonden (65 %
af de samlede omkostninger)
22.
22 500
14 000
40 000
13 000
89 500
3 955 159
2 570 853
Irland bekræfter, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger supplerer foranstaltninger,
hvortil der modtages støtte gennem strukturfondene. Irland agter desuden at sikre, at
der etableres et klart revisionsspor for aktiviteter, som finansieres over
Globaliseringsfonden, således at der ikke søges om eller anvendes andre EU-midler
til de pågældende aktiviteter.
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
23.
Den 11. marts 2009 iværksatte Irland de individualiserede tilbud i den samordnede
pakke, som Globaliseringsfonden anmodes om at medfinansiere, for de berørte
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0011.png
arbejdstagere.
Denne
dato
markerer
således
begyndelsen
støtteberettigelsesperioden for den støtte, som Globaliseringsfonden måtte yde.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
24.
af
De irske myndigheder har erklæret, at FAS efter at være blevet underrettet om
lukningen af Waterford Crystal kontaktede administratoren for at drøfte, hvilke
tilbud der kunne komme på tale, og arbejdstagernes potentielle behov.
Administratoren leverede de relevante oplysninger om arbejdstagerne. FAS
kontaktede også straks fagforeningen Unite for at meddele den, hvilke
foranstaltninger den var i gang med at iværksætte. Det af byrådet (Waterford City
Council) oprettede Inter Agency Forum foretager i øjeblikket en vurdering af
virkningerne af afskedigelserne for regionen. Dette forum består bl.a. af
repræsentanter for både arbejdsmarkedets parter og statslige organer, hvis
synspunkter tages i betragtning – både nu og fremover - i forbindelse med
udarbejdelsen og gennemførelsen af pakken af foranstaltninger.
De irske myndigheder har bekræftet, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
25.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
26.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de irske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den økonomiske støtte fra Globaliseringsfonden ikke erstatter
foranstaltninger, som det påhviler virksomhederne at gennemføre i henhold til
national lovgivning eller kollektive aftaler
godtgøre, at de påtænkte foranstaltninger er støtte til individuelle arbejdstagere og
ikke skal anvendes til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at der ikke modtages støtte til de under punkt 14-16 omhandlede
støtteberettigede foranstaltninger gennem andre af Fællesskabets finansielle
instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
27.
Irland har meddelt Kommissionen, at den økonomiske støtte vil blive forvaltet og
kontrolleret af de samme myndigheder og organer som dem, der har ansvaret for
udbetalingen og overvågningen af ESF-støtten i Irland. Forvaltningsmyndigheden vil
således være ministeriet for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse, under hvilket
der vil blive oprettet en særskilt godkendelsesmyndighed samt en
revisionsmyndighed.
Finansiering
28.
På grundlag af ansøgningen fra Irland beløber den foreslåede støtte fra
Globaliseringsfonden til den samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til
2 570 853 EUR, hvilket svarer til 65 % af de samlede omkostninger. Den tildeling fra
fonden, som Kommissionen foreslår, er baseret på oplysninger fra Irland.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0012.png
29.
Under hensyn til den maksimale støtte fra Globaliseringsfonden i henhold til
artikel 10, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling
af bevillinger foreslår Kommissionen at anvende Globaliseringsfonden til at dække
hele det ovennævnte beløb, der opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle
ramme.
Efter fratrækning af det foreslåede støttebeløb vil der fortsat være over 25 % af det
maksimale årlige beløb, der er øremærket til Globaliseringsfonden, til rådighed til
tildelinger i årets sidste fire måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF)
nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende Globaliseringsfonden indleder Kommissionen den
forenklede trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj
2006, for at sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at
anvende fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen
opfordrer den af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først
når til enighed om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette
den anden part og Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af
budgetmyndighedens to parter ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et
formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2010, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
30.
31.
32.
Alternative kilder til betalingsbevillinger
Det har hidtil været praksis at hente de nødvendige betalingsbevillinger i ESF-budgettet på
grund af politikkernes beslægtethed, og fordi Globaliseringsfondens årlige behov for
betalingsbevillinger hidtil har været på omkring 1 % af de midler, ESF råder over til
udbetalinger. Europa-Parlamentet anfægter imidlertid denne praksis under henvisning til, at
der tages budgetmidler fra et instrument (ESF), som Europa-Parlamentet prioriterer, og
opfordrer Kommissionen til at anvende alternative kilder. På dette tidlige stadium af
budgetåret er det vanskeligt at finde sådanne alternative kilder.
Kommissionen vil dog for at imødekomme denne anmodning i forbindelse med kommende
EGF-sager undersøge eventuelle alternative kilder til betalingsbevillinger, når dette er muligt
og rimeligt, og forudsat at der ikke er nogen risiko for forsinkelse af behandlingen af
anmodningen om overførsel.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449538_0013.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal, Irland)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
6
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
7
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
8
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen blev oprettet med henblik på
at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for Globaliseringsfonden blev udvidet for ansøgninger indgivet
fra den 1. maj 2009, så det kom til også at omfatte støtte til arbejdstagere, der bliver
afskediget som en direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende
Globaliseringsfonden inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Irland indgav den 7. august 2009 en ansøgning om anvendelse af Globaliseringsfonden
i forbindelse med afskedigelser hos Waterford Crystal og tre af virksomhedens
leverandører eller producenter i efterfølgende produktionsled og supplerede den med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 3. november 2009. Ansøgningen opfylder
kravene til fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr.
1927/2006. Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 2 570 853 EUR.
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
(2)
(3)
(4)
6
7
8
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
Der bør derfor som følge af Irlands ansøgning ydes støtte fra Globaliseringsfonden -
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I forbindelse med Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2010 stilles
der fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen et beløb på 2 570 853 EUR i
forpligtelses- og betalingsbevillinger til rådighed.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i […], den […].
På Europa-Parlamentets vegne
[…]
Formand
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
14
DA