Erhvervsudvalget 2010
KOM (2010) 0280
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449616_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.6.2010
KOM(2010)280 endelig
2010/0168 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om obligatorisk anvendelse af FN/ECE-regulativ nr. 100 i forbindelse med godkendelse
af motorkøretøjer for så vidt angår elektrisk sikkerhed
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449616_0003.png
BEGRUNDELSE
Forslag til Rådets afgørelse om obligatorisk anvendelse af FN/ECE-regulativ nr. 100 i
forbindelse med godkendelse af motorkøretøjer for så vidt angår elektrisk sikkerhed
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
I betragtning af hvor vigtigt det er at nedbringe CO2-emissionerne fra vejtransport og
i lyset af prisen og forsyningssikkerheden for olie, kan elektriske biler
(hybridelektriske og rent elektriske) meget vel være et alternativ til de traditionelle
forbrændingsmotorer, der anvender fossile brændstoffer. Hvis afgørelsen vedtages, vil
den udgøre et vigtigt skridt på vejen mod tilvejebringelsen af et højt niveau for den
offentlige sikkerhed og et velfungerende indre marked for elektriske køretøjer, som
nu markedsføres i stigende omfang.
I henhold til det nye rammedirektiv (direktiv 2007/46/EF) er de lovgivningsmæssige
rammer for typegodkendelse af motorkøretøjer blevet udvidet til at omfatte alle
vejkøretøjer. De omfatter derfor også køretøjer med alternative fremdriftssystemer,
såsom rent elektriske og hybridelektriske biler. Forslaget tilsigter at sikre, at alle
elektriske køretøjer, der markedsføres i Europa, er konstrueret i overensstemmelse
med fælles sikkerhedsstandarder, og at køretøjernes brugere dermed beskyttes mod
kontakt med køretøjets højspændingsdele.
I FN/ECE-regulativ nr. 100 fastsættes der sikkerhedsforskrifter for godkendelsen af
køretøjer med elektriske fremdriftssystemer (rent elektriske og hybridelektriske
køretøjer). Hvis anvendelsen af FN/ECE-regulativ nr. 100 gøres obligatorisk, vil det
sikre en forenklet godkendelsesprocedure i kraft af de ensartede forskrifter for
elektrisk sikkerhed heri. Der er bred tilslutning til forslaget, da ensartede forskrifter
for prøvning vil forenkle godkendelsen af elektriske køretøjer. Disse forskrifter vil
rent faktisk erstatte divergerende godkendelsespraksis i visse medlemsstater og
dermed føre til betydelige besparelser for fabrikanterne.
2.
H
ØRING AF BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSVURDERING
Ikke relevant.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Hvis anvendelsen af FN/ECE-regulativ nr. 100 gøres obligatorisk, vil det sikre en
forenklet godkendelsesprocedure i kraft af de ensartede forskrifter for elektrisk
sikkerhed heri. Ensartede forskrifter for prøvning vil forenkle godkendelsen af
elektriske køretøjer ved at erstatte divergerende praksis i visse medlemsstater og vil
dermed føre til betydelige besparelser for fabrikanterne.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 34, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme for
godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
Målene med forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne. Et
EU-initiativ vil bedre kunne opfylde forslagets målsætninger, fordi man dermed
undgår den opsplitning af det indre marked, som ellers ville finde sted, og det vil gøre
køretøjer mere sikre og miljøvenlige. Forslaget opfylder således nærhedsprincippet.
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går
længere end nødvendigt for at opfylde målsætningerne om at sikre et velfungerende
indre marked og garantere et højt offentligt sikkerhedsniveau og
miljøbeskyttelsesniveau.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU-budgettet.
5.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Den foreslåede retsakt er af relevans for EØS og bør derfor omfatte hele Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449616_0005.png
2010/0168 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om obligatorisk anvendelse af FN/ECE-regulativ nr. 100 i forbindelse med godkendelse
af motorkøretøjer for så vidt angår elektrisk sikkerhed
(EØS-relevant tekst)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets afgørelse af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs
tiltrædelse af overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for Europa ("FN/ECE")
om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan
monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af
godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("Overenskomst af 1958 som
revideret")
1
,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september
2007 om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer
(rammedirektiv)
2
, særlig artikel 34, stk. 2,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009 af 13. juli
2009 om krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed af motorkøretøjer,
påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer
3
, særlig artikel 5, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
4
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
5
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Køretøjer, der drives af elektriske fremdriftssystemer (hybridelektriske og rent elektriske
biler) har et stort potentiale, når det gælder om at reducere emissionerne fra køretøjer, og
betragtes derfor som en attraktiv løsningsmulighed på vejen til bæredygtig mobilitet.
1
2
3
4
5
EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78.
EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1.
EUT L 200 af 31.7.2009, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(2)
Elektriske fremdriftssystemer drives ved høje spændingsniveauer. Med henblik på at
tilvejebringe et højt niveau for den offentlige sikkerhed er det nødvendigt at fastsætte
krav til typegodkendelsen for sikkerheden af køretøjers elektriske fremdriftssystemer.
De standardiserede forskrifter i regulativ nr. 100 fra FN's Økonomiske Kommission
for Europa om godkendelse af køretøjer for så vidt angår specifikke krav til det
elektriske fremdriftssystem skal fjerne tekniske hindringer for samhandelen med
motorkøretøjer mellem de kontraherende parter i overenskomsten af 1958 og
tilvejebringe et højt sikkerhedsniveau.
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF har Unionen tiltrådt FN/ECE-regulativ nr. 100.
I direktiv 2007/46/EF fastsættes der mulighed for obligatorisk anvendelse af FN/ECE-
regulativer i forbindelse med EF-typegodkendelse af køretøjer.
I henhold til forordning (EF) nr. 661/2009 skal fabrikanterne sikre, at køretøjer,
systemer, komponenter og separate tekniske enheder opfylder kravene vedrørende
elektrisk sikkerhed. Typegodkendelse i henhold til de relevante FN/ECE-regulativer,
hvis anvendelse er gjort obligatorisk, betragtes som EF-typegodkendelse i
overensstemmelse med nævnte forordning og gennemførelsesbestemmelserne hertil.
FN/ECE-regulativ nr. 100 bør integreres i systemet for godkendelse af motorkøretøjer
og således tilføjes til den gældende EU-lovgivning —
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
1.
Regulativ nr. 100, ændringsserie 01, fra FN's Økonomiske Kommission for Europa
anvendes med virkning fra 1. januar 2013 obligatorisk i forbindelse med EF-
godkendelse af hele køretøjer i henhold til artikel 6 og 9 i direktiv 2007/46/EF og i
forbindelse med EF-typegodkendelse af køretøjer for så vidt angår elektrisk
sikkerhed.
Regulativ nr. 100, ændringsserie 01, fra FN's Økonomiske Kommission for Europa
anvendes med virkning fra 1. januar 2014 obligatorisk i forbindelse med registrering,
salg og ibrugtagning af nye køretøjer.
Uanset bestemmelserne i stk. 1, anvendes regulativ nr. 100, ændringsserie 00, fra
FN's Økonomiske Kommission for Europa med virkning fra 1. januar 2011
obligatorisk i forbindelse med EF-godkendelse af hele køretøjer i henhold til artikel 6
og 9 i direktiv 2007/46/EF og i forbindelse med EF-typegodkendelse af køretøjer for
så vidt angår elektrisk sikkerhed.
Regulativ nr. 100, ændringsserie 00, fra FN's Økonomiske Kommission for Europa
anvendes med virkning fra 1. januar 2012 obligatorisk i forbindelse med registrering,
salg og ibrugtagning af nye køretøjer.
2.
3.
4.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA