Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0313
Offentligt
DA
EN
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449648_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.6.2010
KOM(2010)313 endelig
2010/0174 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel
193 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
EN
1
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449648_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem (i det følgende benævnt "momsdirektivet") kan Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle momsopkrævningen
eller for at undgå visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 23. september 2009 anmodede
Rumænien om tilladelse til at indføre foranstaltninger, der fraviger artikel 193 i
momsdirektivet. I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede
Kommissionen ved brev af 14. december 2009 de øvrige medlemsstater om Rumæniens
anmodning. Ved brev af 17. december 2009 underrettede Kommissionen Rumænien om, at
den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere
anmodningen.
Generel baggrund
I momsdirektivets artikel 193 fastsættes det som en generel regel, at merværdiafgiften
(momsen) normalt påhviler den afgiftspligtige person, som foretager levering af varer eller
tjenesteydelser.
Den rumænske regering ønsker at anvende en procedure med omvendt betalingspligt, således
at den afgiftspligtige, til hvem der leveres varer eller tjenesteydelser, bliver betalingspligtig for
momsen i følgende situationer:
- levering af varer og tjenesteydelser fra afgiftspligtige personer (undtagen detailhandlere),
som er omfattet af en insolvensprocedure
- levering af træprodukter fra afgiftspligtige personer — nærmere bestemt træ på rod, rundtræ
eller kløvet arbejdstræ, brænde, tømmerprodukter samt firkantet eller tilhugget træ og træ i rå
eller forarbejdet stand eller i form af halvfabrikata.
Hvad angår afgiftspligtige personer, der er omfattet af en insolvensprocedure, og som leverer
varer og tjenesteydelser, kan de på grund af finansielle vanskeligheder være forhindret i at
betale den moms, de har modtaget for deres leverancer, til de kompetente myndigheder. På den
anden side kan køberen, hvis denne er afgiftspligtig, stadig fradrage den betalte moms. Det er
ikke formålet med den omvendte betalingspligt, at den anvendes på leverancer foretaget af
detailhandlere, som er omfattet af en insolvensprocedure, på grund af de praktiske
vanskeligheder, disse ville have med at anvende en sådan foranstaltning, navnlig
vanskelighederne med at identificere, hvilken afgiftsstatus deres kunder har på salgsstedet.
Skovbrugssektoren i Rumænien er af særlig økonomisk betydning. Sektoren tegner sig for et
betydeligt antal erhvervsdrivende, i mange tilfælde mindre videresælgere og formidlere, som
ofte ikke overholder deres momsforpligtelser. Disse leverandørers kunder er generelt set større
veletablerede virksomheder.
EN
2
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den pågældende anmodning vil blive imødekommet indtil den 31. december 2013.
2.
RESULTAT AF HØRINGERNE AF INTERESSEREDE PARTER OG AF
KONSEKVENSANALYSEN
Høring af interesserede parter
Ikke relevant
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Da formålet med forslaget til afgørelse er at bekæmpe eventuel momsunddragelse eller
momsundgåelse, har det en potentiel positiv økonomisk virkning.
Virkningen bliver under alle omstændigheder begrænset på grund af fravigelsens snævre
anvendelsesområde.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Tilladelse til Rumænien til at indføre en foranstaltning, der fraviger artikel 193 i
momsdirektivet, hvad angår anvendelsen af ordningen med omvendt betalingspligt i tilfælde af
leverancer af varer og tjenesteydelser foretaget af afgiftspligtige personer (undtagen
detailhandlere), der er omfattet af en insolvensprocedure, og leverancer af træprodukter.
Retsgrundlag
Momsdirektivets artikel 395
Subsidiaritetsprincippet
I henhold til momsdirektivets artikel 395 skal en medlemsstat, som ønsker at indføre
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, indhente tilladelse fra Rådet i form
af en rådsafgørelse. Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
Afgørelsen vedrører en tilladelse til en medlemsstat efter dennes egen anmodning og udgør
ikke en forpligtelse.
EN
3
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Budgetmæssige konsekvenser
Forslaget får ingen virkninger for Unionens budget.
5.
VALGFRIE ELEMENTER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
EN
4
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449648_0006.png
2010/0174 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om tilladelse til Rumænien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel
193 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 23. september 2009
anmodede Rumænien om tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger
artikel 193 i direktiv 2006/112/EF.
Kommissionen underrettede ved brev af 14. december 2009 de øvrige medlemsstater
om Rumæniens anmodning. Ved brev af 17. december 2009 underrettede
Kommissionen Rumænien om, at den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den
fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
I artikel 193 i direktiv 2006/112/EF fastsættes det, at det generelt påhviler den
afgiftspligtige person, som leverer varerne eller ydelserne, at betale merværdiafgiften
(momsen) til skattemyndighederne.
Formålet med den fravigelse, Rumænien har anmodet om, er at lægge
momsbetalingspligten over på modtagerne af leverancer af varer eller tjenesteydelser i
to specifikke situationer. Den første omfatter de tilfælde, hvor den afgiftspligtige
person leverer træprodukter efter bestemmelserne i den nationale lovgivning. Den
anden omfatter de tilfælde, hvor varer og/eller tjenesteydelser leveres af afgiftspligtige
personer (undtagen detailhandlere), som er omfattet af en insolvensprocedure.
Insolvente virksomheder er på grund af finansielle vanskeligheder ofte forhindret i at
betale momsen på deres leverancer af varer eller tjenesteydelser til de kompetente
myndigheder. Modtageren kan dog i princippet fradrage momsen, også selv om
leverandøren ikke har indbetalt den til den kompetente myndighed.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
EN
5
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
Eftersom detailhandlere vil have vanskeligt ved at fastslå deres kunders
afgiftsmæssige status på salgsstedet, bør den omvendte betalingspligt ikke anvendes
på detailhandlere, som er omfattet af en insolvensprocedure.
Rumænien har også problemer på træmarkedet på grund af markedets art og de
virksomheder, det omfatter. Markedet har et stort antal små virksomheder, som de
rumænske myndigheder har fundet det vanskeligt at kontrollere. Den mest udbredte
form for afgiftsunddragelse består i, at leverandøren fakturerer leverancer og derefter
forsvinder uden at have indbetalt afgifterne til de kompetente myndigheder, men efter
at have givet kunden en gyldig faktura, som muliggør afgiftsfradrag.
Hvis modtageren udpeges som den person, der er momsbetalingspligtig i tilfælde af
leverancer af træprodukter foretaget af afgiftspligtige personer og i tilfælde af
leverancer af varer og tjenesteydelser foretaget af afgiftspligtige personer (undtagen
detailhandlere), som er omfattet af en insolvensprocedure, løser fravigelsen de
konstaterede vanskeligheder, uden at det skyldige afgiftsbeløb berøres. Dette
medfører, at man forebygger visse former for unddragelse eller undgåelse.
Foranstaltningen står i rimeligt forhold til de tilstræbte mål, da den ikke skal anvendes
generelt, men kun for bestemte transaktioner og sektorer, hvor der er betydelige
problemer med opkrævning af afgiften eller med afgiftsunddragelse eller -undgåelse.
Tilladelsen bør gælde for en begrænset periode og bør derfor udløbe den 31. december
2013. På baggrund af de erfaringer, der gøres frem til denne dato, vil det kunne
vurderes, om fravigelsen fortsat er berettiget.
Fravigelsen har ingen negative konsekvenser for Unionens egne indtægter hidrørende
fra moms —
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Ved fravigelse af artikel 193 i direktiv 2006/112/EF gives der tilladelse til Rumænien til at
udpege den afgiftspligtige person, til hvem de varer eller tjenesteydelser, der er omhandlet i
artikel 2 i denne afgørelse, leveres, som den afgiftsbetalingspligtige person.
Artikel 2
Fravigelsen i artikel 1 finder anvendelse på:
1)
2)
afgiftspligtige personers leverancer af træprodukter
leverancer af varer og tjenesteydelser foretaget af afgiftspligtige personer
(undtagen detailhandlere), som er omfattet af en insolvensprocedure.
De i stk. 1, nr. 1), omhandlede træprodukter omfatter træ på rod, rundtræ eller kløvet
arbejdstræ, brænde, tømmerprodukter samt firkantet eller tilhugget træ og træ i rå eller
forarbejdet stand eller i form af halvfabrikata.
EN
6
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne afgørelse udløber den 31. december 2013.
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til Rumænien.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
EN
7
EN