Erhvervsudvalget 2010
KOM (2010) 0346
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449678_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.6.2010
KOM(2010)346 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM MIDTVEJSEVALUERING AF FÆLLESSKABETS STATISTISKE PROGRAM
2008-2012
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449678_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM MIDTVEJSEVALUERING AF FÆLLESSKABETS STATISTISKE PROGRAM
2008-2012
1.
I
NDLEDNING
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1578/2007/EF om Fællesskabets
statistiske program 2008-2012 blev vedtaget
1
den 11. december 2007. Afgørelsen
underbygges af politikprioriteringerne inden for velstand, konkurrenceevne,
innovation og vækst, solidaritet og menneskelig udvikling, økonomisk, social og
regional samhørighed, bæredygtig udvikling og demografiske udfordringer samt
yderligere udvidelse af Den Europæiske Union (EU).
Dette dokument udgør interimsrapporten som foreskrevet i afgørelsens artikel 6 og er
baseret på Eurostats interne rapporteringsmekanismer for de årlige
arbejdsprogrammer og på en konsulentrapport om en række specifikke elementer.
Afsnit 2 indeholder en kortfattet beskrivelse af det statistiske programs vigtigste
resultater, i afsnit 3 redegøres for anden halvdel af Fællesskabets statistiske program,
og afsnit 4 vedrører specifikke emner, som skal tages op i rapporten. I afsnit 5
opstilles anbefalinger for fremtiden.
2.
P
ROGRAMMETS VIGTIGSTE RESULTATER
Der fokuseres her på programmets to første år.
Resumé
Fællesskabets statistiske program omfatter ca. 130 målsætninger, hvoraf de fleste er
flerårige og kræver en stabil gennemførelse i løbet af hele programperioden. For
hvert afsnit
2
i programmet er mange af målsætningerne (ca. 90 %) ved at være nået
og forventes opfyldt inden udgangen af 2012, selvom begrænsede ressourcer i det
europæiske statistiske system (ESS) kan gøre dette vanskeligere end antaget. Flere
vigtige målsætninger var allerede nået i slutningen af 2009 (nedsættelsen af Det
Rådgivende Organ for Statistisk Styring på Europæisk Plan (ESGAB), vedtagelsen af
en forordning om energistatistikker, ligesom Eurostat fik et mere brugervenligt
websted). For visse måls vedkommende er arbejdet endnu ikke påbegyndt, heriblandt
udvikling af indikatorer til analyse af logistikresultater og intermodal transport,
gennemførelse af NACE rev. 2 i forbindelse med nationalregnskaber og udvikling af
en metode til evaluering af regionale datas kvalitet.
Derudover viste ESS sin evne til at håndtere de statistiske konsekvenser af den
finansielle krise inden for makroøkonomisk og social- og arbejdsmarkedsstatistik.
1
2
EUT L 344 af 28.12.2007.
I henhold til traktaterne.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der blev truffet afgørelser om statistisk behandling af statslige interventioner, og der
blev opstillet passende økonomiske indikatorer og arbejdsmarkedsindikatorer. De
eksisterende statistiske indikatorer er ved at blive revideret, og der er igangsat
adskillige projekter med det formål at stille yderligere indikatorer til rådighed for de
politiske beslutningstagere gennem bedre udnyttelse af de eksisterende data.
Eftersom der vil være færre ressourcer til rådighed, kræves der en endnu større
indsats for at harmonisere metodologi, koncepter og definitioner på mange områder
og forbedre standardiseringen for at opfylde samtlige målsætninger i Fællesskabets
statistiske program inden udgangen af 2012.
Tværgående spørgsmål
Statistikkens betydning for den europæiske integration
Arbejdet med at oprette et fællesskabsregister over multinationale grupper af
foretagender, baseret på den nye forordning om virksomhedsregistre, skred
tilfredsstillende frem med valideringen af datasæt for 5 000 af disse grupper. Der
blev udarbejdet et udkast til forordning om udveksling af fortrolige oplysninger
mellem Eurostat og Det Europæiske System af Centralbanker med henblik på at
forbedre registerkvaliteten. Af andre tiltag kan nævnes en større indsats for at
standardisere dataindberetningsværktøjer og metadata, videreudvikling af integrerede
it-værktøjer til produktionssystemerne, udformningen af det nye europæiske
nationalregnskabssystem (ENS) og den vellykkede gennemførelse af NACE rev. 2
inden for mange statistiske områder. Der blev oprettet en ny styringsstruktur for
statistisk fortrolighed og en proces for tilbagemeldinger om relevante
forskningsprojekter til ESS.
Forbindelser med berørte parter
ESS
Den første rapport om, hvorvidt ESS efterlever adfærdskodeksen for europæiske
statistikker, blev offentliggjort i 2008, hvorefter gennemførelsen i det europæiske
statistiske system sidenhen er fortsat, og ESGAB, som er oprettet for at sikre en
uafhængig vurdering af ESS i denne forbindelse, går ind for regelmæssig måling af
overholdelse af reglerne og opfølgning af forbedringstiltag. Det europæiske
statistiske uddannelsesprogram udarbejdes nu på årsbasis som led i en langsigtet
strategi.
Samarbejde med brugerne
Dialogen med brugerne blev styrket gennem konferencer om nationalregnskaber og
prisstatistikker og ved oprettelse og igangsættelse af arbejdet i det nye
rådgivningsorgan for brugere (Det Europæiske Rådgivende Udvalg vedrørende
Statistik), ligesom der blev indledt dialoger med andre berørte parter og høringer i
Kommissionen.
Teknisk samarbejde
organisationer
med
tredjelande
og
samarbejde
med
internationale
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ESS og de europæiske standarder blev i højere grad synliggjort på den globale scene
gennem regelmæssig høring og samordning.
Instrumenter
Bedre lovgivning og balance mellem omkostninger og fordele
Aktiviteterne på dette felt viste, at hverken byrder eller omkostninger måles i alle
medlemsstaterne på en systematisk og ensartet måde inden for samtlige statistiske
områder. Der blev vedtaget forslag til forenkling og omarbejdning af lovgivningen
inden for områderne energi, transport, migration, Instrastat, statistik over
erhvervsstrukturer (SBS) og landbrug i 2008 og 2009 som led i de fortsatte
bestræbelser på at mindske byrden for respondenterne. Da en yderligere mekanisk
forenkling af de statistiske krav vil forringe formidlingen af kvalitetsdata til
brugerne, prøver Eurostat at modernisere de statistiske produktionsprocesser og
samtidig evaluere/omprioritere det statistiske program.
Kontrol med overholdelse af reglerne
Der blev inden for de gældende rammer indført regelmæssig kontrol med
overholdelsen af reglerne for at øge fællesskabsstatistikkernes kvalitet.
Bedre opfyldelse af brugernes behov
Der blev iværksat flere projekter, eksempelvis i forbindelse med moderniseringen af
erhvervs- og handelsstatistik (Meets), for at kombinere forskellige statistiske kilder
og differentiere kravene til bidrag til europæiske totaler (omarbejdet forordning om
erhvervsstrukturstatistik). Anvendelsen af ad hoc-moduler blev udvidet inden for
området social- og arbejdsmarkedsstatistik (vedrørende bl.a. sundhed, handicap,
migranter, overgangen fra skole til arbejdsliv), og det tilstræbes således at øge
lydhørheden over for nye brugerbehov.
Finansiel støtte i programperioden
For at forenkle procedurerne for forvaltning af tilskud iværksatte Eurostat flere
initiativer såsom udarbejdelsen af partnerskabsrammeaftaler om tilskud,
undersøgelsen af faste satser for tilskud og forenklingen af procedurerne for ESS-
netværk, men der bliver behov for en yderligere indsats.
Udnyttelse af partnernes ekspertise i fællesskabssammenhæng
Der blev udviklet nye former for samarbejdsnetværk til udveksling af ekspertise og
kanalisering af viden og ressourcer i ESS (ESS-nettene). De omfatter projektarbejde
udført af nogle af medlemsstaterne, som stiller resultaterne til rådighed for hele ESS.
Dette instrument til bedre samarbejde i ESS anvendes intensivt inden for flere
områder og har allerede givet gode resultater.
Formidling
Eurostats moderniserede websted blev lanceret i april 2009 med forbedrede adgangs-
og navigationsfaciliteter og forbedret udtrækning af data, ligesom der er ved at blive
lagt sidste hånd på en revideret referencedatabase, som skal effektivisere
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449678_0006.png
funktionaliteterne for forvaltning af data og metadata. Flere andre initiativer såsom
Statistics Explained og flagskibspublikationer har haft succes, hvilket fremgår af det
stigende antal downloads.
Tværgående aktiviteter
De strukturelle indikatorer blev videreudviklet og anvendt til at analysere de
nationale reformprogrammer inden for rammerne af overvågningsordningerne i
forbindelse med Lissabonstrategien. Der blev udviklet kvalitetsprofiler og forbedrede
formidlingskanaler for både strukturelle indikatorer og indikatorer for bæredygtig
udvikling. Sidstnævnte blev anvendt til opdatering af EU's strategi for bæredygtig
udvikling og tilhørende overvågningsrapport i 2009, og der blev gennemført en
feasibilityundersøgelse vedrørende en eventuel udvidelse af disse med
trivselsindikatorer.
Vedrørende udvidelsen blev der ydet bistand til kandidatlande og potentielle
kandidatlande med henblik på at modernisere og styrke deres statistiske systemer og
øge tilgængeligheden af statistiske data af god kvalitet. Der blev taget konkrete
initiativer med henblik på regelmæssig offentliggørelse af data til støtte for
forhandlingsprocessen og den internationale overvågning af folketællinger.
Drøftelser vedrørende supplering af de makroøkonomiske indikatorer såsom BNP
med indikatorer, der afspejler de sociale og miljømæssige aspekter af udviklingen,
førte til vedtagelsen af meddelelsen "BNP og mere – Måling af fremskridt i en
verden i forandring"
3
.
Statistiske områder opdelt efter afsnit
Frie varebevægelser:
Der blev udarbejdet ny lovgivning for Intrastat og Extrastat
med henblik på at reducere respondenternes byrder og i Exstrats tilfælde at tage
højde for de potentielle tab af data, når de nødvendige statistiske data fra
tolderklæringerne ikke foreligger. Mulighederne for at reducere asymmetrier i de
spejlstatistiske opgørelser over handelen blev undersøgt, og overensstemmelsen
mellem varehandelsstatistik og betalingsbalancestatistik blev forbedret gennem
regelmæssig overvågning og udstedelse af hensigtsmæssige henstillinger.
Landbrug:
Der blev ydet væsentlig støtte til medlemsstaterne og vedtaget lovgivning
til at sikre gennemførelsen af en landbrugstælling for perioden 2009-2010. Der blev
udviklet en strategi til forbedring af arealanvendelsesstatistikker og gjort
bestræbelser på at opfylde behovet for statistiske oplysninger til Kommissionens
havpolitik. Der blev truffet lovgivningsmæssige foranstaltninger med hensyn til
landbrugsmiljømæssige statistikker og til reducering af byrden inden for statistikker
om plante- og husdyravl.
Fri bevægelighed for personer, tjenesteydelser og kapital:
Der blev for første gang
indsamlet data på området statistikker over
udenlandske datterselskaber,
ligesom der
blev vedtaget lovgivning om kvalitetsrapportering. Der blev udviklet en metodologi
for statistikker over opholdstilladelser og vedtaget gennemførelsesforanstaltninger.
3
KOM (2009) 433 af 20.8.2009.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retsvæsen, frihed og sikkerhed:
Der blev udarbejdet gennemførelsesforanstaltninger
vedrørende årlige migrationsstatistikker. Der blev gennemført et ad hoc-modul om
integrationen af migranter på arbejdsmarkedet. Den årlige udgivelse af statistikker
om kriminalitet og strafferetlig behandling deraf startede i 2007, og der blev
gennemført 17 pilotprojekter for at afprøve spørgeskemaet til en undersøgelse af
sikkerheden i EU i 2013 (viktimiseringsundersøgelse).
Transport:
Der blev løbende indberettet data om samtlige transportformer, og
retsgrundlaget blev konsolideret. Vedrørende transportsikkerhed blev der indgået et
aftalememorandum med andre dataproducenter.
Den økonomiske og monetære politik:
På området
nationalregnskaber
bidrog
Eurostat til revisionen af FN's nationalregnskabssystem (SNA), der afsluttedes i
2009. Parallelt hermed er det europæiske nationalregnskabssystem (ENS) ved at
blive ajourført, og dets indberetningsprogram er under drøftelse. Planlægningen til
sikring af en koordineret gennemførelse af det reviderede europæiske
nationalregnskabssystem og den nye IMF-betalingsbalancemanual indledtes.
Efterprøvningen af
statistikkerne over egne indtægter
fik øget opmærksomhed, og
der blev forelagt data til den budget- og finanspolitiske overvågning inden for
rammerne af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud,
mens
arbejdet med at forbedre det metodologiske grundlag og dataenes sammenlignelighed
fortsatte. Den usædvanlige situation med hensyn til de græske data vedrørende
underskud og gæld var en særligt ressourcekrævende udfordring for Eurostat, da der
skulle foretages en analyse af situationen og træffes modforanstaltninger. Der blev
for første gang offentliggjort EU-aggregater for betalingsbalancens finansielle poster
i 2009. Inden for
konjunkturstatistik
blev der offentliggjort en rapport om
gennemførelsen af forordningen med fokus på god praksis og kvalitetsaspekter i
forbindelse med dataene. Der blev gjort yderligere bestræbelser med henblik på at
forbedre seriernes dækning og længde samt aktualiteten for de vigtigste europæiske
økonomiske indikatorer. Inden for
prisstatistikker
fortsatte det metodologiske arbejde
vedrørende de harmoniserede forbrugerprisindekser, og kontrollen af, om
bestemmelserne overholdes, omfattede yderligere lande. Der skete fremskridt med
indsamlingen af mere deltaljerede prisstatistikker. Siden 2008 er
købekraftspariteterne blevet udarbejdet i overensstemmelse med den nye forordning.
Projektet om
sektorregnskaber
er et eksempel på formidling af nye statistikker
baseret på overførsel af eksisterende data.
Beskæftigelse:
Der blev gennemført adskillige ad hoc-moduler i forbindelse med
arbejdsstyrkeundersøgelsen. Retsgrundlaget for kommende ad hoc-moduler og
forordningen om kvartalsstatistikker over ledige stillinger blev vedtaget. Der blev
gennemført en omfattende kvalitetskontrol af arbejdsstyrkeundersøgelsen.
Resultaterne af lønstrukturundersøgelsen fra 2006 blev videreformidlet, bl.a. til
forskerkredse.
Den fælles handelspolitik:
Der noteredes fremskridt i harmoniseringen af data fra
forskellige, men indbyrdes forbundne statistiske områder, f.eks. handelsstatistikker,
betalingsbalancestatistikker og nationalregnskaber.
Social- og arbejdsmarkedspolitikken, uddannelse, erhvervsuddannelse og ungdom:
I 2009 blev social- og arbejdsmarkedsstatistikken analyseret i kølvandet på krisen
med henblik på at lukke hullerne i informationsstrømmen. Sammenlignelige
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oplysninger om social beskyttelse og social integration blev gjort tilgængelige.
Projektet om kernevariabler i sociale undersøgelser fører til bedre integration af
begreber og definitioner inden for de forskellige områder. Der skete fremskridt inden
for statistikker om
uddannelse og livslang læring
med offentliggørelsen af resultater
vedrørende voksenuddannelse og erhvervsrettet efteruddannelse. En lang række data
om
ungdommen
blev formidlet gennem EU-ungdomsrapporten 2009. Der blev
udarbejdet en oversigt over alle kønsrelaterede statistikker og produceret specifikke
data i denne forbindelse. Forordningen om folke- og boligtællingen blev vedtaget, og
der blev udarbejdet gennemførelsesforanstaltninger. Der blev leveret generelle og
regionale befolkningsfremskrivninger som grundlag for tilsvarende politikker.
Folkesundhed:
Der blev vedtaget en rammeforordning om folkesundhed og
arbejdsmiljø, udarbejdet gennemførelsesforanstaltninger og offentliggjort data
vedrørende sundhed, dødsårsager, arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Der blev
gennemført en interviewundersøgelse vedrørende sundhed i EU i 2008.
Forbrugerbeskyttelse:
Der blev offentliggjort en publikation i Panorama-serien om
forbrugere i EU samt en pocketbog om fødevarekæden fra jord til bord. Med hensyn
til fødevaresikkerhed blev der formidlet data om foderstof- og fødevarekontrol og
overvågningsaktiviteter.
Industri:
Udviklingsarbejdet inden for
erhvervsstatistik
var koncentreret om
globaliserings- og iværksætterindikatorer, og der blev gennemført flere undersøgelser
og prøveberegninger. Meets-programmet blev vedtaget og de efterfølgende årlige
arbejdsprogrammer godkendt. Forordningen om
informationssamfundet
blev ændret,
og der blev leveret data til rapporten om EU's digitale konkurrenceevne. Vedrørende
turismestatistikker
blev der udgivet flere politikorienterede publikationer, ligesom
retsgrundlaget blev revideret. Projektet om satellitregnskaber for turisme fokuserede
på yderligere harmonisering. Forordningen vedrørende
energistatistikker
blev
vedtaget i 2008, og der blev indsamlet data i denne forbindelse. Det metodologiske
arbejde var bl.a. koncentreret om måling af energieffektivisering og vedvarende
energi.
Økonomisk og social samhørighed:
Efter revisionen af den regionale NUTS-
nomenklatur i 2008 blev alle regionale data konverteret, og et projekt til indsamling
af en lang række data på NUTS 3-niveau blev igangsat. En ny runde af
dataindsamlingen for Urban Audit-projektet blev iværksat.
Forskning og teknologisk udvikling:
Adskillige undersøgelser af innovation i EU,
karriereforløb for akademiske doktorer og forskning og udvikling blev gennemført,
og disses metodologi og kvalitet blev forbedret og dataadgangen udvidet. På det
metodologiske område blev de tilsvarende eksterne og interne styringsstrukturer gjort
operationelle. Samarbejdsprojekter vedrørende dataintegration, kontrol med statistisk
fortrolighed og modelbaserede metoder blev iværksat, og en strategi for udvidelse af
adgangen til mikrodata blev vedtaget.
Miljø:
Den europæiske strategi for miljøøkonomiske regnskaber blev revideret og et
forslag til retsakt vedtaget. Arbejdet med aggregerede indikatorer for
ressourceeffektivitet og indvirkninger på miljøet er blevet styrket, og aktiviteterne
vedrørende statistikker over affald, genbrug, vand og jord skrider frem. Eurostat
bidrog til forhandlingerne om statistikker vedrørende klimaændringer, fastlagde
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449678_0009.png
tilsvarende handlingsplaner og ydede værdifuld støtte ved udarbejdelsen af EU's
årlige opgørelser over drivhusgasser.
Udviklingssamarbejde:
Samarbejdet fokuserede på at fremme donorkoordination og
arbejdet med statistiske oplysninger, navnlig i forbindelse med nationale
udviklingsstrategier
.
Der blev udarbejdet en statistisk vejledning inden for EU's
udviklingssamarbejde til støtte for udformningen af statistiske projekter i
udviklingslandene.
Økonomisk, finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande:
Der ydedes
vidtrækkende teknisk rådgivning og støtte til de lande, der er omfattet af den
europæiske naboskabspolitik, og data fra samarbejdsprojekterne blev offentliggjort.
Anvendelsen af menneskelige og finansielle ressourcer
Der var en mindre stigning i anvendelsen af menneskelige ressourcer i 2008,
hovedsageligt på grund af udvidelsen, men fra 2009 vil Kommissionens
nulvækstpolitik på ressourceområdet blive fulgt op ved hjælp af strategiske projekter,
som indebærer langtidsplanlægning og karriereudvikling.
De budgetmæssige forpligtelser i forbindelse med programgennemførelsen udgjorde
ca. 66 mio. EUR i 2008 (Eurostat-midler udgjorde 48 mio. EUR) og 80 mio. EUR i
2009 (heraf var 54 mio. EUR Eurostat-midler), hvorved en stigende andel af
Eurostats budgetmidler erstattede de subdelegerede midler fra andre tjenestegrene i
Kommissionen.
3.
C
ENTRALE
PROGRAM
ELEMENTER I ANDEN HALVDEL AF
F
ÆLLESSKABETS
STATISTISKE
Under hensyntagen til det europæiske statistiske systems virkemåde (Krakow-/Haag-
handlingsplanen) blev der i 2009 vedtaget en forordning om europæisk statistik
4
.
Den skaber et stabilt og gennemsigtigt retsgrundlag med henblik på at sikre ESS-
deltagernes uafhængighed, integritet og ansvarlighed. Forordningen indeholder
navnlig principper, som skal sikre, at samtlige ESS-deltagere kan udarbejde og
formidle statistikker mere effektivt, og fastlægger strukturen for ESS, ligesom
Eurostat og medlemsstaternes statistiske kontorer tildeles en koordinerende rolle i det
statistiske system på henholdsvis europæisk plan og nationalt plan samtidig med, at
samarbejdsnetværkene institutionaliseres og kravene til outputkvaliteten styrkes.
Videreudviklingen og implementeringen af adfærdskodeksen i ESS har ligeledes
afgørende betydning, når det gælder om at forbedre kvaliteten af og tilliden til
europæiske statistikker.
Derudover vedtog Kommissionen en meddelelse om produktionsmetoden for EU-
statistikker - en vision for det kommende årti i august 2009
5
, der blev hilst
velkommen af Økofin-Rådet i november 2009
6
. Hovedformålet er at effektivisere
den statistiske produktion ved at ændre produktionsmetoden. En løbende tilpasning
4
5
6
Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11.3.2009.
KOM(2009) 404 endelig af 10.8.2009.
2972. samling i Rådet (økonomi og finans) den 10.11.2009.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af ESS' sortiment af produkter og tjenester gennem innovation og nyudvikling skulle
kunne sikre, at systemet kan blive ved med at varetage sin støttefunktion i forhold til
beslutningsprocessen i EU og leve op til brugernes forventninger i fremtiden.
Visionen er baseret på udviklingen af instrumenter ved hjælp af informations- og
kommunikationsteknologi og på en holistisk tilgang og medfører et skift fra de
traditionelle skorstensmodeller til en integreret produktionsmodel som beskrevet i
den nyligt udarbejdede fælles implementeringsstrategi.
Endvidere omfatter en ny styrelsesstruktur for ESS avancerede modeller og former
for samarbejde i ESS-regi såsom direktørgrupper for alle statistiske områder,
sponsoratgrupper for individuelle, tidsbegrænsede projekter af strategisk art og
samarbejdsnetværk med henblik på at fremme tekniske ændringer og overførsel af
viden inden for ESS. En reform af programmerings- og planlægningsprocessen er
undervejs.
For at bringe det græske statistiske system i overensstemmelse med EU-krav og
ESS-standarder vil ESS bistå den græske statistikmyndighed med at genopbygge det
statistiske system, så det bliver i stand til at producere pålidelige statistiske data, og
denne bistand vil lægge beslag på en stor del af ressourcerne i ESS.
Endelig er processen med at gøre alle områder til genstand for en cost-benefit-
analyse påbegyndt (f.eks. udarbejdelse af sammenfattende informationsskemaer,
måling af omkostninger og byrder), men der er behov for en yderligere indsats.
4.
S
PECIFIKKE ASPEKTER AF RAPPORTERINGEN
Konkurrencemæssige indvirkninger på SMV'er som følge af en reduktion af den
administrative byrde
Indvirkningen på SMV'ernes konkurrenceevne blev vurderet ved hjælp af en skønnet
reduktion af de administrative byrder for denne virksomhedsgruppe ud fra en
gennemgang af den statistiklovgivning, der lægger størst beslag på virksomhederne,
nemlig Intrastat, statistik over erhvervsstrukturer og Prodcom. Lidt over 200-250
mio. EUR kan føres tilbage til SMV'ernes aktiviteter, hvis ændringerne i EU-
lovgivningen, f.eks. begrænsning af antallet af undersøgte statistiske produkter,
hævning af tærsklen for virksomhedernes indberetning af Intrastat-data og fjernelse
af en række variabler indberettet i erhvervsstrukturstatistikker, integreres i
medlemsstaternes praksis.
Finansiel byrdefordeling mellem EU's og medlemsstaternes budgetter
Den finansielle byrdefordeling defineres som den andel af budgettet, der anvendes af
henholdsvis EU og medlemsstaterne til produktion af statistikker omfattet af
Fællesskabets statistiske program. Størsteparten af EU's finansiering udgør støtte til
investeringer og kapacitetsopbygning i forbindelse med nye initiativer i
medlemsstaterne, der ikke normalt omfatter statistiske aktiviteter baseret på retsakter.
Den finansielle byrde forbundet med gennemførelsen af Fællesskabets statistiske
program vedrører hovedsageligt produktionen af statistiske oplysninger i de nationale
statistiske kontorer og er således i vidt omfang baseret på medlemsstaternes bidrag.
Det faktum, at mellem 60 % og 90 % af medlemsstaternes statistiske
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsprogrammer vedrører EU's arbejdsprogrammer, forudsætter en betydelig grad
af synergieffekt mellem de europæiske og nationale statistiske arbejdsprogrammer.
Med henblik på at foretage mere præcise skøn skal der oprettes et passende
informationssystem vedrørende EU's og medlemsstaternes udgifter.
Data til objektiv analyse af de sociale og økonomiske konsekvenser
Eurostat overvåger regelmæssigt brugerbehovene, herunder de politiske
beslutningstageres behov i forbindelse med kontrol og efterprøvning af politikker.
Brugertilfredsheden måles ved hjælp af regelmæssige undersøgelser og andre
metoder. ESS leverer således de datasæt, der kræves i forbindelse med upartiske og
objektive analyser af de sociale og økonomiske konsekvenser.
5.
A
NBEFALINGER
Opfølgning på tidligere anbefalinger
Der er fulgt op på anbefalingerne fra den forrige evaluering ved at indføre
mekanismer, der vil gøre det muligt at knytte forbindelse mellem målsætningerne i
Fællesskabets statistiske program og de årlige arbejdsprogrammer inden for
rammerne af planlægnings- og indberetningsprocesserne og således forbedre
overvågningen af programmets gennemførelse. Anbefalingen om at skabe balance
mellem efterspørgsel og ressourcer har bidraget til udarbejdelsen af meddelelsen om
en vision for det kommende årti.
Definition af nye statistiske informationsbehov
Der ventes løbende at opstå nye behov for mere komplekse og aktuelle data til
politiske formål, f.eks. i forbindelse med meddelelsen om BNP og mere,
Kommissionens rapport om måling af økonomiske præstationer og socialt fremskridt
("Stiglitz-Sen-Fitoussi-rapport"), behovet for flere georefererede data, data om
handicap, indikatorer for forbrugermarkeder, og navnlig til overvågning af
detaljerede produktpriser på årsbasis og Europa 2020-strategien. For at opfylde disse
behov har ESS brug for en mere integreret tilgang, hvor der anvendes flere
kombinerede datakilder samtidig med en harmonisering af metodologi, begreber og
definitioner.
Styrket partnerskab i ESS
Udviklinger i ESS vil medføre en yderligere nyorientering af Fællesskabets
statistiske program med henblik på at tage kommende udfordringer op. Der er behov
for en tilpasning af de årlige planlægningsprocesser og programmer samt en
evaluering af målene i Fællesskabets statistiske program. Opstilling af flere og
forskellige, integrerede samarbejdsmodeller sammen med medlemsstaterne vil kræve
større interaktion, øget anvendelse af ESS-netværk og deling af værktøjer for at gøre
systemet mere effektivt.
Analyse af omkostningsbyrden og omprioritering
Indberetning af data vedrørende disse aspekter er påkrævet i henhold til
Fællesskabets statistiske program. Resultaterne af eksisterende målinger af
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostninger og byrde skal tages i betragtning, og yderligere overvejelser er
påkrævet om, hvordan der indhentes ensartede oplysninger om omkostninger og
byrde fra samtlige medlemsstater, og om anvendelsen af statistikker. Der bør
udarbejdes en overordnet strategi for omprioritering af aktiviteterne baseret på de
foreliggende sammenfattende informationsskemaer for hver retsakt, og der bør gøres
en målrettet indsats for sikre gennemførelsen heraf.
Rådighed over ressourcer til gennemførelse af programmet
Man bør inden for ESS overveje at skabe en passende balance mellem
målsætningerne i Fællesskabets statistiske program, visionen og den aktuelle
forringede ressourcesituation i mange af medlemsstaternes statistiske kontorer. Der
er behov for strategiske overvejelser om målsætningerne for anden halvdel af
programmet og en yderligere revurdering af brugerbehovene inden for EES med det
formål at fastsætte strategiske prioriteter og gøre statistikproduktionen mere effektiv.
DA
11
DA