Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010
KOM (2010) 0358
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449689_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.7.2010
KOM(2010)358 endelig
2010/0192 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449689_0003.png
BEGRUNDELSE
1. Baggrunden og begrundelser for forslaget
Rådet har i overensstemmelse med artikel 62, stk. 2, litra b), nr. i), i traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab vedtaget Rådets forordning (EF) nr. 539/2001
1
om fastlæggelse af
listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de
ydre grænser (den såkaldte "negativliste"), og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er
fritaget for dette krav (den såkaldte "positivliste"). Fastlæggelsen af disse lister er blandt de
ledsageforanstaltninger, der ifølge EF-traktatens artikel 61 er direkte knyttet til den frie
bevægelighed for personer i et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
For at afgøre om statsborgere fra givne tredjelande eller territorier er underlagt visumpligt
eller er fritaget for dette krav, foretages der en individuel vurdering under anvendelse af
forskellige kriterier, blandt andet vedrørende illegal indvandring, offentlig orden og
sikkerhed, samt Den Europæiske Unions forbindelser med det pågældende tredjeland eller
territorium, samtidig med at der også tages hensyn til den regionale sammenhæng og til
gensidighedsprincippet. I lyset af kriterierne om den offentlige orden og illegal indvandring
bør der især også fokuseres på sikkerheden ved de rejsedokumenter, der udstedes af de
pågældende tredjelande eller territorier.
Da kriterierne i forordning (EF) nr. 539/2001 kan udvikle sig i tidens løb for tredjelande eller
territorier, bør negativlistens og positivlistens sammensætning revideres regelmæssigt.
Handlingsplanen om bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel, som blev
vedtaget af Det Europæiske Råd i Sevilla i 2002, fremhævede også for første gang behovet for
at revidere de to lister over tredjelande og territorier i denne forordning hvert år.
Derfor er forordning (EF) nr. 539/2001 blevet ændret seks gange
2
siden vedtagelsen, senest i
forbindelse med resultaterne af dialogerne om visumliberalisering, hvor tre lande på
Vestbalkan blev overført til positivlisten. Lidt mere end to år efter vedtagelsen af Rådets
forordning (EF) nr. 1932/2006
3
skal listerne i forordning (EF) nr. 539/2001 revurderes
generelt i overensstemmelse med de relevante ovenstående kriterier, som er defineret i
forordningen.
Den foreliggende periodiske revision af forordningen har til formål:
at sikre, at sammensætningen af listerne over tredjelande og territorier opfylder kriterierne i
forordningens betragtning 5, navnlig vedrørende kriterierne om illegal indvandring og
offentlig orden samt kriteriet vedrørende forbindelserne udadtil, og at overføre lande fra ét
bilag til et andet, hvor det er relevant
1
2
3
EFT L 81 af 21.3.2001, s. 1.
Rådets forordning (EF) nr. 2414/2001 af 7. december 2001, EFT L 327 af 12.12.2001, s. 1,
nr. 453/2003 af 6. marts 2003, EUT L 69 af 13.3.2003, s. 10, nr. 851/2005 af 2. juni 2005, EUT L 141
af 4.6.2005, s. 3, nr. 1791/2006 af 20. november 2006, EUT L 363 af 20.12.2006, s. 1, nr. 1932/2006 af
21. december 2006, EUT L 405 af 30.12.2006, s. 23 og nr. 1244/2009 af 30. november 2009,
EUT L 336 af 18.12.2009.
EUT L 405 af 30.12.2006, s. 23.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at sikre, at forordningen i overensstemmelse med artikel 77, stk. 2, litra a), i TEUF
udtømmende fastlægger, hvorvidt en statsborger fra et tredjeland eller et territorium skal være
underlagt eller fritaget for visumkravet.
Kommissionen kan på et passende tidspunkt fremsætte yderligere forslag om ændring af
forordning (EF) nr. 539/2001 med henblik på at indarbejde de mulige resultater af de
igangværende visumdialoger med Albanien og Bosnien-Hercegovina.
2. Forslagets punkter
På linje med fremgangsmåden for de tidligere ændringer til forordning (EF) nr. 539/2001 har
Kommissionen med henblik på den periodiske revision spurgt medlemsstaterne, om bilagene
til forordningen stadig var i overensstemmelse med de kriterier, der er fastlagt i forordningen.
Medlemsstaterne fremsatte ingen forslag til tredjelande eller territorier, der skulle flyttes fra
positivlisten til negativlisten. Kommissionen modtog kun forslag til overførsler fra
negativlisten til positivlisten (Taiwan, Trinidad og Tobago, Saint Lucia, Saint Vincent og
Grenadinerne, Belize, Dominica, Grenada, Marshalløerne, Mikronesien og Palau).
Oplysningerne fra medlemsstaterne (Kommissionen modtog 25 svar) er blevet analyseret
sammen med andre oplysninger og statistikker inden for rammerne af CIREFI. På grundlag af
denne analyse har Kommissionen draget følgende konklusioner.
2.1. Overførsel af Taiwan til positivlisten
Taiwan har en høj indkomst pr. indbygger (30 100 USD) og politisk stabilitet (i marts 2008
var det fjerde gang, at der blev afholdt direkte valg til præsidentembedet, siden ophævelsen af
den militære undtagelsestilstand i 1987). På trods af at EU ikke anerkender Taiwan som
suveræn stat og ikke har nogen diplomatiske eller formelle forbindelser til Taiwan, har EU
opbygget en regelmæssig kontakt og et samarbejde inden for økonomi, handel, forskning,
videnskab og teknologi, uddannelse og kultur samt miljø med de taiwanske myndigheder.
Som et resultat deraf er EU den største udenlandske investor i Taiwan.
Hvad angår politiske aspekter, gav drøftelserne i de relevante politiske grupper i Rådet i løbet
af marts 2009 et klart politisk signal om, at EU støtter Taiwans anmodning om at give
taiwanerne visumfri rejse i den næste revision af forordningen. Det er blevet argumenteret, at
Taiwans overførsel til positivlisten ville have en positiv økonomisk virkning for
forbindelserne mellem EU og Taiwan, da Taiwan er en vigtig samhandelspartner for EU (den
19. største samhandelspartner). EU er i øjeblikket en vigtig destination for taiwaner, der rejser
til udlandet. Det Forenede Kongerige gav også Taiwan visumfri rejse i marts 2009 og Irland i
juli 2009.
At overføre Taiwan til positivlisten ville styrke den regionale sammenhæng, da EU har en
visumfri ordning med andre lande og enheder i regionen, hvis økonomiske udviklingsniveau
ligner Taiwans, bl.a. Hongkong, Macao, Japan, Sydkorea og Singapore.
Hvad angår indvandring, er risikoen for illegal indvandring fra Taiwan meget lav (45 personer
i gennemsnit, der opholdt sig ulovligt om året i perioden 2006-2008), hvilket også bekræftes
af antallet af personer, der bliver afvist ved grænsen (38 personer i gennemsnit om året for
perioden 2006-2008) og antallet af visumafslag (0,25 % i 2008). På dette grundlag er det ikke
længere berettiget at kræve visum fra taiwanske statsborgere.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår dokumentsikkerhed, har Taiwan vedtaget foranstaltninger til at indføre et meget
sikkert id-kort og har for nyligt indført et nyt og mere sikkert pas. Fra slutningen af 2008 er
Taiwan begyndt at udstede biometriske pas og gennemgår en forbedret
personliggørelsesproces i forbindelse med udstedelse af nye pas.
I deres svar på Kommissionens spørgeskema i forbindelse med den regelmæssige revision af
forordningen foreslog 10 medlemsstater udtrykkeligt, at Taiwan blev overført til positivlisten.
Enhver visumfritagelse til taiwanske statsborgere bør gengældes af Taiwan. I denne
henseende har Taiwan udtrykt politisk vilje til at indføre en fuld visumfri ordning for alle EU-
borgere og har gradvist lempet visumkravet for statsborgere fra størstedelen af EU's
medlemsstater. I dag kræves der stadig visum fra borgere fra Cypern, Rumænien og
Bulgarien, selv om Taiwan i et officielt brev klart har angivet, at landet også har til hensigt at
indføre en fuld visumfri ordning for statsborgerne fra disse tre medlemsstater i løbet af 2010.
2.2. Overførsel af andre tredjelande eller territorier
Kommissionen har analyseret de tilgængelige oplysninger, herunder CIREFI-statistik, som er
indsamlet for hvert enkelt af de tredjelande eller territorier, som medlemsstaterne har
foreslået. Der blev især fokuseret på landenes eller territoriernes økonomiske og sociale
udviklingsniveau, risikoen for illegal indvandring til EU forbundet dermed, forbindelserne
udadtil og kriteriet om regional sammenhæng.
Kommissionen konkluderede, at andre tredjelande eller territorier, som kun én medlemsstat
eller i få tilfælde to medlemsstater havde foreslået overført til positivlisten, på nuværende
tidspunkt ikke anses for at opfylde kriterierne i forordning (EF) nr. 539/2001. Andre
tredjelande eller territorier kan blive omfattet af en kommende ændring af forordning (EF)
nr. 539/2001 afhængigt af deres fremskridt på forskellige områder og opfyldelsen af
kriterierne i forordningen.
2.3. Nordmarianerne
Medlemsstaterne henledte opmærksomheden på status for Nordmarianerne og foreslog, at de
blev fjernet fra bilag I i forordning (EF) nr. 539/2001.
Nordmarianerne er en stat, som indgår i en politisk union med USA, og statslederen for
Nordmarianerne er USA's præsident. Territoriet er repræsenteret i Repræsentanternes Hus.
Generelt finder USA's føderale lovgivning anvendelse på staten. Nordmarianerne har samme
status som Guam eller Puerto Rico. Borgerne har amerikansk pas.
På grundlag af ovenstående oplysninger bør henvisningen til Nordmarianerne udgå i bilag I.
Dette vil betyde, at borgerne i Nordmarianerne som amerikanske statsborgere får visumfri
rejse.
3. Væsentligste organer/eksperter, der er blevet hørt
Medlemsstaterne blev hørt.
4. Konsekvensanalyse
Ikke nødvendig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Retsgrundlag
I lyset af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) udgør dette forslag en
udvikling af den fælles politik for visa i henhold til artikel 77, stk. 2, litra a), i TEUF.
6. Proportionalitets- og subsidiaritetsprincippet
Forordning (EF) nr. 539/2001 indeholder en liste over de tredjelande og territorier, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser (negativlisten), og
listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).
Beslutningen om at ændre listerne og overføre lande fra negativlisten til positivlisten eller
omvendt falder inden for Fællesskabets enekompetence i henhold til artikel 77, stk. 2, litra a),
i EUF-traktaten.
7. Reguleringsmiddel/-form
Forordning (EF) nr. 539/2001 skal ændres ved en forordning.
8. Budgetmæssige konsekvenser
Den foreslåede ændring har ingen virkninger for EU's budget.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449689_0007.png
2010/0192 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 77,
stk. 2, litra a),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
4
efter fremsendelse af forslaget til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Sammensætningen af listerne over tredjelande og territorier i bilag I og II til Rådets
forordning (EF) nr. 539/2001
5
bør være i overensstemmelse med kriterierne i
forordningens betragtning 5. Tredjelande eller territorier, hvis situation har ændret sig
med hensyn til disse kriterier, bør overføres fra det ene bilag til det andet.
Visumkravet for taiwanske statsborgere er ikke længere berettiget, især fordi territoriet
ikke udgør nogen risiko for illegal indvandring eller for den offentlige orden i EU og i
betragtning af forbindelserne udadtil, i overensstemmelse med kriterierne i
forordningens betragtning 5. Derfor bør dette territorium overføres til bilag II.
Henvisningen til Nordmarianerne bør slettes i bilag I til forordning (EF) nr. 539/2001,
da statsborgerne i dette territorium har amerikansk pas og dermed er statsborgere i
USA, som er opført i bilag II.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning en udvikling af
bestemmelserne i Schengenreglerne, jf. aftalen indgået mellem Rådet for Den
Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to staters
associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne
6
,
henhørende under det område, der er nævnt i artikel 1, litra B, i Rådets afgørelse
1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til nævnte aftale
7
.
For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning en udvikling af bestemmelserne i
Schengenreglerne, jf. aftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske
Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering i
(2)
(3)
(4)
(5)
4
5
6
7
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 81 af 21.3.2001, s. 1.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 36.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449689_0008.png
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne
8
, henhørende under
det område, der er nævnt i artikel 1, litra B og C, i Rådets afgørelse 1999/437/EF
sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse 2008/146/EF
9
.
(6)
For så vidt angår Liechtenstein udgør denne forordning en udvikling af
bestemmelserne i Schengenreglerne, jf. protokollen mellem Den Europæiske Union,
Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og Fyrstendømmet
Liechtenstein om Fyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om dette
lands associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne,
henhørende under det område, der er nævnt i artikel 1, litra B og C, i Rådets afgørelse
1999/437/EF sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse 2008/261/EF
10
.
Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelserne i Schengenreglerne, som Det
Forenede Kongerige ikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000
om anmodningen fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om at
deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne
11
. Det Forenede Kongerige deltager
derfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Det Forenede Kongerige.
Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelserne i Schengenreglerne, som
Irland ikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002 om
anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne
12
.
Irland deltager derfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for
og ikke finder anvendelse i Irland.
Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelserne i Schengenreglerne, jf.
protokollen om integration af Schengenreglerne i rammerne for Den Europæiske
Union, således som de fremgår af bilag A til Rådets afgørelse 1999/435/EF af 20. maj
1999 om definition af Schengenreglerne med henblik på, i overensstemmelse med de
relevante bestemmelser i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab og
traktaten om Den Europæiske Union, at fastsætte retsgrundlaget for de bestemmelser
og afgørelser, der udgør Schengenreglerne
13
-
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Forordning (EF) nr. 539/2001 ændres således:
1.
I bilag I foretages følgende ændringer:
a)
b)
8
9
10
11
12
13
I del 1 udgår henvisningen til Nordmarianerne.
I del 2 udgår henvisningen til Taiwan.
EUT L 53 af 27.2.2008, s. 52.
EUT L53 af 27.2.2008, s. 1.
EUT L 83 af 26.3.2008, s. 3.
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 1-16.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
I bilag II indsættes følgende som del 4:
"4. TERRITORIALE ENHEDER OG MYNDIGHEDER, DER IKKE ER
ANERKENDT SOM STATER AF MINDST ÉN MEDLEMSSTAT:
Taiwan".
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA