Europaudvalget 2009-10
KOM (2010) 0378
Offentligt
904595_0001.png
Folketinget, Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato:
J.nr.:
19. oktober 2010
10/20210
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 1.
af 20. september 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
KOM (2010) 0378
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indrejse- og opholdsbetingelser for
virksomhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborgere.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra LO vedrørende Kommissionens direktivfor-
slag om udstationerede virksomhedsansatte og sæsonarbejdere af den 27. august (Euro-
paudvalget KOM (2010) 0378 – bilag 1)
Svar:
Der er tale om to direktivforslag fra Kommissionen fremsat den 13. juli 2010 om henholdsvis
indrejse- og opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede (KOM (2010) 0379)
og direktiv til fastsættelse af betingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på sæsonarbejde (KOM (2010) 0378).
Begge forslag er omfattet af forbeholdet for retlige og indre anliggender.
Landsorganisationen i Danmark (LO) afgav som led i den nationale EU-procedure sit hø-
ringssvar vedrørende begge forslag den 27. august 2010.
Direktivet om virksomhedsinternt udstationerede (koncernarbejderdirektivet)
I høringssvaret anfører LO blandt andet, at der ikke synes at foreligge overbevisende argu-
mentation for behovet for forslaget, herunder med henvisning til at der allerede foreligger et
Blue Card-direktiv (2009/50/EF) om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsbor-
gere med henblik på højt kvalificeret arbejdskraft. LO udtrykker endvidere bekymring for, at
der ikke vil være ligebehandling mellem statsborgere fra medlemsstaterne og virksomheds-
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
internt udstationerede, hvad angår arbejdsvilkår, herunder løn, og at formålet med direktivet
er at skaffe billig arbejdskraft på grundlag af anvendelse af udstationeringsdirektivet (direktiv
96/71/EF), der efter en række EU-domme, efter LO’s opfattelse giver en utilfredsstillende
beskyttelse af arbejdstagerne. Der ønskes i stedet en henvisning til artikel 45 i traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). LO udtrykker desuden bekymring for, at
der bl.a. i artikel 14, stk. 1, henvises til kollektive overenskomster, som anvendes på ”hele”
det nationale område, hvilket kan give problemer for overenskomster, der kun dækker dele
af landet. Endeligt har LO ønsket en mere udførlig angivelse af på, hvilken måde de ”forske-
re”, der er undtaget i art. 2, stk. 2, litra a, adskiller sig fra arbejdskraften i direktivet i øvrigt,
hvad der forstås ved ”koncern” i art. 3, litra b, samt hvad der forstås ved en ”specialist i art.
3, litra f.
Jeg vil først og fremmest gerne henvise til, at det fremgår af Kommissionens begrundelse for
forslaget, at virksomhedsinternt udstationerede er udelukket fra anvendelsesområdet for
Blue Card-direktivet, hvorfor et selvstændigt direktiv for denne persongruppe er vurderet
nødvendigt af Kommissionen.
I forhold til det anførte om arbejdsvilkår, herunder løn, fremgår det af artikel 14, stk.1, at en
virksomhedsinternt udstationeret ifølge forslaget opnår de rettigheder i forhold til arbejds- og
ansættelsesvilkår, der finder anvendelse på udstationerede arbejdstagere i en lignende situ-
ation, som fastsat i love og administrative bestemmelser og/eller alment gældende kollektive
overenskomster i den medlemsstats, som de har fået indrejse i. Kommissionen anfører, at
denne bestemmelse blandt andet er begrundet i, at Kommissionen ønsker at sikre ligebe-
handling mellem udstationerede arbejdstagere, der er omfattet af direktiv 96/71/EF, og virk-
somhedsinternt udstationere, hvad angår arbejdsvilkår. Med andre ord er Kommissionens
formål at sikre, at en tredjelandsstatsborger, der kommer som virksomhedsinternt udstatio-
neret fra lande uden for EU, ikke behandles anderledes end en EU-borger eller en tredje-
landstatsborger, der allerede har lovligt ophold i et EU-land og udstationeres af sin arbejds-
giver til et andet EU-land i overensstemmelse med direktiv 96/71/EF. Det vurderes bl.a. at
være baggrunden for, at Kommissionen ikke – som i Blue Card-direktivet – henviser til lige-
behandling mellem EU-statsborgere og indehavere af et Blue Card eller til ligebehandlings-
princippet i artikel 45, stk. 2, i (TEUF) om arbejdskraftens fri bevægelighed inden for Unio-
nen.
I øvrigt har Beskæftigelsesministeriet oplyst, at LO’s henvisning til retspraksis vedrørende
udstationeringsdirektivet ikke kan overføres til dette direktiv. Udstationeringsdirektivet er ved-
taget med hjemmel i traktatens bestemmelser om fri bevægelighed for tjenesteydelser.
For så vidt angår spørgsmålet om lokale overenskomster er forslaget om virksomhedsinternt
udstationerede et minimumsdirektiv, herunder hvad angår lønvilkår jf. forslagets artikel. 4,
stk. 2. Det betyder også, medlemslandene kan vælge at anvende overenskomster, der alene
dækker dele af landet. For så vidt angår spørgsmålet om kollektive overenskomster forven-
tes det, at der vil komme en nærmere afklaring af denne bestemmelse i de videre forhand-
linger.
Side 2
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge Kommissionens begrundelse for forslaget er det korrekt, at der potentielt kan være
overlapning mellem det kommende direktiv om virksomhedsinternt udstationeret og forsker-
direktivet (2005/71/EF). Dette er baggrunden for, at Kommissionen foreslår at udelukke tred-
jelandsstatsborgere, der ansøger om ophold i en medlemsstat som forskere som defineret i
forskerdirektivet for at gennemføre et forskningsprojekt. I de videre forhandlinger vil en nær-
mere afgrænsning af dette i praksis bliver undersøgt nærmere.
Begrebet ”koncern” er defineret i artikel 3, litra l, som to eller flere virksomheder, der i medfør
af national lovgivning anses for at være forbundet, idet en virksomhed, direkte eller indirekte,
ejer størstedelen af den anden virksomheds tegnede kapital eller besidder flertallet af de
stemmerettigheder, der er knyttet til de kapitalandele, som den anden virksomhed har ud-
stedt, eller kan udpege mere end halvdelen af medlemmerne af den anden virksomheds
administrations-, ledelses- eller tilsynsorganer.
Begrebet specialist er defineret i artikel 3, litra f, som en person, der besidder en for værts-
enheden vigtig og særlig branchespecifik viden, idet der ikke alene tages hensyn til viden,
der er specifik for værtsenheden, men også til, om personen har et højt kvalifikationsniveau
inden for en type arbejde eller handel, som kræver særlig faglig viden. Det forventes, at det i
de videre forhandlinger vil blive diskuteret nærmere, hvorvidt denne definition er fyldestgø-
rende.
Sæsonarbejderdirektivet
LO har i sit høringssvar blandt andet oplyst, at organisationen ikke kan støtte forslaget i dets
nuværende udformning, men det anerkendes, at der kan være et stort behov for en fælles-
skabsretlig regulering af betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på sæsonarbejde. LO udtrykker bekymring for social dumping gennem ringere løn-
og ansættelsesvilkår og sår tvivl om Kommissionens antagelse om, at der er sandsynlighed
for en stadig forøgelse af det strukturelle behov for lavt uddannet og lavt kvalificeret arbejds-
kraft.
LO ønsker desuden, at:
a) ligebehandlingsprincippet gennemført som gennemgående og bærende for hele direktivet,
b) at modvirkning af social dumping gøres til direktivets hovedmålsætning,
c) at sæsonbestemte aktiviteter gives en mere bestemt definition,
d) at det skal fastsættes, at arbejdskontraktens vilkår skal være af en sådan art, at de udgør
ligebehandling,
e) at betaling for indkvartering skal ske med udgangspunkt i det lejedes værdi,
f) Art. 16 stk. 1, skal erstattes med krav om ligebehandling, og
g) Art. 17, leddet vedrørende godkendelse, udgår.
Det fremgår af Kommissionens begrundelse for forslaget, at EU’s økonomier har et struktu-
relt behov for sæsonarbejde, og Kommissionen vil under de videre forhandlinger om forsla-
get blive anmodet om at henvise til eventuelle undersøgelser, der påviser dette.
Side 3
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til LO’s henvisning til prognoser om ledighed har Beskæftigelsesministeriet – uden i øvrigt at
vurdere ønskværdigheden af direktivet
-
oplyst, at den demografiske udvikling i Danmark og
resten af Europa med faldende befolkningsudvikling betyder, at Europas samlede arbejds-
styrke vil falde betragteligt. Samtidig kan der sagtens forekomme den situation, at der vil væ-
re et misforhold mellem den arbejdskraft, der f.eks. efterspørges i Danmark og tilgængelig
arbejdskraft i resten af Europa. Dette kendes allerede i dag inden for visse typer af sæson-
arbejde og i landbruget.
For så vidt angår LO’s bekymring om ringere løn- og ansættelsesvilkår fremgår det af forsla-
gets artikel 16, stk. 1, at sæsonarbejdere har ret til de arbejdsvilkår med hensyn til bl.a. løn,
afskedigelse, sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, som gælder for sæsonarbejdere i
henhold til lovgivning eller administrative bestemmelser og/eller alment gældende kollektive
overenskomster i den medlemsstat, som har udstedt indrejsetilladelse i henhold til direktivet.
For så vidt angår LO’s øvrige ønsker bemærkes til punkt a), d) og f) om ligebehandling, at
der i direktivets artikel 16 lægges op til samme rettigheder som statsborgere på en række
områder, herunder foreningsfrihed og frihed til medlemskab af en arbejdstagerorganisation,
bestemmelser i national lovgivning på visse socialsikringsområder (som omhandler forord-
ning (EF) nr. 883/2004, udbetaling af lovbestemte pensioner og adgang til varer og tjenester
med visse undtagelser.
For så vidt angår punkt b) er et af hovedformålene med direktivet ifølge Kommissionens be-
grundelse at imødegå problemer med udnyttelse af visse sæsonarbejdere og ulovligt ophold
og ulovlig beskæftigelse samt sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og boligforhold mv. for
denne persongruppe.
Det forventes, at der i de videre forhandlinger vil blive arbejdet videre med definitionen af
sæsonbestemte aktiviteter, jf. punkt c), og tilsvarende gælder spørgsmålet i punkt e) om be-
taling for indkvartering. For så vidt angår spørgsmålet i punkt g) om artikel 17 om lettere kla-
geadgang, vil Kommissionens anførte krav om sæsonarbejderens godkendelse til at en tred-
jepart kan indtræde som i klager til civilretlige eller administrative instanser, bliver vurderet
nærmere.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 4
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk