Retsudvalget 2010
KOM (2010) 0404
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.7.2010
KOM(2010)404 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Markedsføring af kopier af skydevåben
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Markedsføring af kopier af skydevåben
Denne rapport er en opfølgning på artikel 17 i Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og
besiddelse af våben, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af
21. maj 2008.
1.
1.1.
OM ÆNDRING AF DIREKTIV
OM KOPIER AF SKYDEVÅBEN
D
IREKTIV
2008/51/EF
91/477/EØF
OG SPØRGSMÅLET
Problematikken omkring kopier af skydevåben, der opstod under det
lovgivningsarbejde, som førte til vedtagelsen af direktiv 2008/51/EF, skyldes i høj
grad integrationen af sikkerhedshensyn i et direktiv, der, med de nødvendige
sikkerhedsgarantier, egentlig blot har til formål at forenkle omsætningen af civile
skydevåben i det indre marked.
Under diskussionen af det ændrede direktiv i Europa-Parlamentet gjorde
politieksperter, der var indbudt af medlemmer af Europa-Parlamentet, imidlertid
opmærksom på den eventuelle ulovlige brug af f.eks. advarselsskydevåben (eller
skydevåben til løst krudt), hvis de af forbrydere konverteres til rigtige skydevåben.
Denne bekymrende tanke har haft som direkte konsekvens, at definitionen af
skydevåben i det ændrede direktiv, der er gengivet næsten ordret fra "Protokollen om
skydevåben"
1
, omfatter genstande, der "(kan) ombygges til at udsende et hagl, en
kugle eller et projektil ved hjælp af et brændbart drivmiddel, hvis den fremtræder
som et skydevåben og som følge af sin konstruktion eller det materiale, den er
fremstillet af, kan ombygges hertil."
1.2.
1.3.
Direktivet finder derfor ikke anvendelse på andre våben, der fremtræder som et
skydevåben som f.eks. kopier af skydevåben, der ikke er defineret i direktivet.
KOPIER AF SKYDEVÅBEN
:
FORSKELLIGE OPFATTELSER FRA MEDLEMSSTAT TIL
MEDLEMSSTAT
2.
2.1.
Definitionen af "skydevåben" i "Protokollen om skydevåben" frembyder ikke
kriterier, der er særligt brugbare i forbindelse med denne rapport. I definitionen af
skydevåben i protokollens artikel 3 medtages i sammenligningen med et skydevåben
kun de genstande, der "let kan ombygges hertil."
Begrebet "kopier" dækker over genstande, der varierer betydeligt fra medlemsstat til
medlemsstat, og som er af forskellig art, kompleksitet og farlighed. Flere genstande
kan derfor mere eller mindre anses som kopier af skydevåben. Begrebet "kopi af
2.2.
1
Protokollen om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter
og ammunition hertil, der er knyttet til De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet - http://www.unodc.org/pdf/crime/a_res_55/255e.pdf.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0004.png
skydevåben" synes derfor at kunne finde anvendelse på genstande, der minder om
eller er helt magen til et rigtigt skydevåben.
2.3.
Andre benævnelser kan også bruges om kopier, nemlig reproduktioner,
efterligninger, attrapper. Det synes derfor nødvendigt at foretage en optælling af
genstande, som med almindelig fornuft, på kort eller lang afstand, kunne sidestilles
med kopier.
I visse lovgivninger anvendes begrebet "kopi" således om våben, der er udformet
nøjagtigt som det originale våben, med de samme kendetegn og egenskaber. Man har
kendskab til, at erfarne håndværkere, i forskellige dele af verden, er i stand til at
kopiere og på sin vis "klone" et våben ud fra originalmodellen. Det er klart, at
fremstilling, besiddelse og især brug af sådanne våben er fuldstændig ulovlig, hvis de
ikke er fremstillet med et handelspatent og under overholdelse af gældende nationale
og europæiske regler.
Andre "kopier" er ligeledes en slags "kloner" af rigtige våben, men til forskel fra
førnævnte våben er der her tale om "passive" våben eller i nogle tilfælde
"pyntevåben" eller "kunstvåben". Låsestolen kan være af metal eller plastik, og
vægten kan være tilsvarende eller meget lettere, men disse genstande er under alle
omstændigheder helt uegnede til at skyde med og kan heller ikke lades med
ammunition. Sådanne genstande er først og fremmest samleobjekter.
Visse våben (overvejende håndvåben), der er ægte skydevåben, bliver under en
særlig eller specifik kommerciel licens til denaturerede produkter. Fabrikanten af en
rigtig pistol kan således sælge sin licens til en anden fabrikant, der på fuld og lovlig
vis kopierer den pågældende model, men kun med henblik på at fremstille en
haglpistol og/eller en pistol til blot at skyde med løst krudt eller slå alarm.
Advarselsskydevåben generelt kan ofte være yderst realistiske kopier af rigtige
skydevåben (uden nødvendigvis at være en kopi af en bestemt model). Ifølge Den
Permanente Internationale Kommission for afprøvning af håndvåben
2
(CIP) skal ved
advarselsskydevåben forstås alle håndapparater, der ikke er beregnet til at skyde med
hårde projektiler. Et advarselsskydevåben kan således skyde med løse patroner, gas-
eller tåregaspatroner.
ANDRE PRODUKTER
,
SOM HAR EN VIS LIGHED
ALMINDELIGVIS AT BLIVE SIDESTILLET MED KOPIER
MED
SKYDEVÅBEN
UDEN
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
3.
3.1.
Mere eller mindre realistiske kopier af skydevåben anvendes i forholdsvis nye fritids-
og hobbyaktiviteter som f.eks. "airsoft", en fritidsaktivitet, der har form af et spil,
hvor spillerne typisk deles op i to hold og udrustes med en kopi af et våben (normalt
af plastik), der ved hjælp af gas eller luft udsender 6 eller 8 mm plastikkugler. Den
kraft, hvormed kuglerne udsendes, ligger typisk på mellem 2-7 joule.
De såkaldte "haglpistoler" kan have en vis lighed med en rigtig pistol (men er ikke
nødvendigvis kopier af en bestemt model). De skyder med patroner indeholdende
3.2.
2
CIP er en international organisation med 13 medlemslande, hvoraf de 11 er EU-lande.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0005.png
små kugler af stål, bly eller gummi. De anvender ligesom airsoft-pistoler gas som
drivmiddel, mens den væsentligste forskel ligger i arten af de patroner, der anvendes.
3.3.
Andre genstande har en vis lighed med skydevåben uden nødvendigvis at være
særligt realistiske kopier. Her kan f.eks. nævnes de granatkastere, der anvendes i
"paintball". Der er her tale om en fritidsaktivitet, der udøves på private natur- eller
bygrunde, og hvor spillerne typisk opdeles i to hold og udrustes med en granatkaster,
der ved hjælp af gas eller luft udsender farvekugler. Disse farvekugler udsendes med
en energi på mellem 10-13 joule.
Også andre genstande kan have en vis lighed med rigtige skydevåben, i dette tilfælde
pistoler til slagtebrug, nødhjælps- eller signalpistoler.
Begrebet "kopier" kan også inden for visse terminologier anvendes om efterligninger
af gamle våben. Sådanne genstande er mere eller mindre nøjagtige (i nogle tilfælde
perfekte) kopier af gamle våbenmodeller, der er lånt af muséer til kopiering med
henblik på salg til samlere.
Endelig skal det bemærkes, at der i et specifikt direktiv foretages en præcisering af
den sondring, der bør foretages mellem en "kopi" af et skydevåben og et legetøj. I
henhold til punkt 20 i bilag I til direktiv 88/378/EØF kan "tro kopier af skydevåben"
ikke betragtes som legetøj
3
. Denne udelukkelse vil i øvrigt blive præciseret og
udvidet i det nye direktiv 2009/48/EF om ophævelse af direktiv 88/378/EØF og skal
være gennemført i de nationale lovgivninger senest den 20. januar 2011.
KOPIER AF SKYDEVÅBEN
:
NOGLE OVERORDNEDE ØKONOMISKE ASPEKTER
3.4.
3.5.
3.6.
4.
4.1.
4.2.
I oplysningerne fra Eurostat er luft-, fjeder- og gasvåben som f.eks. knipler opført
under samme statistiske kategori
4
.
Hvad angår værdien af EU's produktion inden for denne kategori, har der i de seneste
fem år været en forholdsvis stabil udviklingstendens, der nåede op på et beløb på
ca. 190 mio. euro i 2008. Produktionen i mængder er steget noget og nåede i 2008 én
million enheder. Ifølge de foreliggende statistikker er de fire største producenter i EU
Tyskland (hvor der findes mange konkurrenceskytter – ca. 1,7 millioner har
våbentilladelse), Italien, Det Forenede Kongerige og Spanien.
3
4
Artikel 1 i direktiv 88/378/EØF: "Dette direktiv finder anvendelse på legetøj. Ved »legetøj« forstås
ethvert produkt, som klart er konstrueret eller bestemt til legeformål for børn under 14 år".
I Eurostat-statistikkerne skelnes der mellem "Skydevåben" og "Andre våben". Skydevåben: revolvere
og pistoler, geværer og ildvåben til forladning (undtagen til militær brug). Andre våben: luft-, fjeder- og
gasvåben, knipler (undtagen til militær brug).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0006.png
Produktion i EU
600 000 000
500 000 000
400 000 000
Euro
300 000 000
200 000 000
100 000 000
Source: Altares
0
Andre våben
Skydevåben
2004
180 000
522 627
2005
172 295
545 891
2006
163 542
554 405
År
2007
194 055
560 640
2008
191 801
577 847
Andre våben
Skydevåben
Produktion i EU
2 000 000
1 500 000
Enheder
Andre våben
Skydevåben
1 000 000
500 000
Source: Altares
0
Andre våben
2004
880 000
2005
2006
2007
2008
897 019 1 200 000 1 280 000 1 000 000
År
Skydevåben 2 183 825 1 810 574 1 871 733 1 940 372 1 924 997
4.3.
Indførslen i EU fra tredjelande nåede i 2008 op på næsten 50 mio. euro. Andre
oplysninger fra Eurostat viser, at de største leverandører på det europæiske marked er
Kina, USA, Taiwan og Japan. Det skal desuden påpeges, at en stor del af
produktionen af bly- og advarselsskydevåben foregår i Tyrkiet og Rusland.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0007.png
Indførsel i EU fra tredjelande
60 000 000
50 000 000
40 000 000
Euro
30 000 000
20 000 000
10 000 000
Source: Altares
0
Skydevåben
Andre våben
2004
50 412
25 324
2005
53 281
26 514
2006
52 532
28 613
År
2007
56 869
43 869
2008
52 254
49 030
Skydevåben
Andre våben
Udførslen fra EU til tredjelande ligger på næsten 55 mio. euro. De største
aftagerlande er USA, Rusland, De Forenede Arabiske Emirater, Saudiarabien og
Ukraine.
Udførsel fra EU til tredjelande
400 000 000
350 000 000
300 000 000
250 000 000
Euro
200 000 000
150 000 000
100 000 000
50 000 000
Source: Altares
0
Andre våben
Skydevåben
2004
35 089
301 750
2005
34 110
297 584
2006
42 636
325 416
År
2007
52 956
347 770
2008
55 902
348 585
Andre våben
Skydevåben
4.4.
Handelen i EU forblev i 2008 på et forholdsvis stabilt niveau, idet den var på
omkring 53 mio. euro. De største leverandører er Tyskland og Spanien. De største
aftagere er Frankrig, Tjekkiet og Italien.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0008.png
Handel i EU
250 000 000
200 000 000
150 000 000
Euro
100 000 000
50 000 000
0
Andre våben
Skydevåben
Andre våben
Skydevåben
2004
49 755
170 168
2005
43 937
182 123
2006
42 301
202 788
År
2007
53 276
210 765
2008
53 805
212 754
5.
5.1.
KOMMISSIONENS SPØRGESKEMA OM KOPIER AF SKYDEVÅBEN
I et forsøg på at opnå størst mulig indblik i problematikken omkring kopier af
skydevåben har Kommissionens tjenestegrene udarbejdet et spørgeskema, som i juli
2009 blev sendt til alle medlemsstater.
Spørgsmålene blev stillet inden for så bredt et område som muligt og berørte
følgende aspekter:
(a)
sikkerheds- og politimæssige aspekter, (politistatistikker over
forbrydelser begået med kopier af skydevåben, restriktioner mod at
bære og fremvise våben på offentlige steder…)
lovgivningsaspekter, med henblik på især at skaffe sig indblik i, hvilke
medlemsstater der allerede refererer til kopier af skydevåben i deres
lovgivning, og i givet fald, hvilke bestemmelser der finder anvendelse
(markedsføring, anvendelse af disse bestemmelser på indførsel og
overførsel af kopier af skydevåben fra andre medlemsstater…)
økonomiske aspekter, for at danne sig et skøn over den økonomiske
vægt af kopier af skydevåben
aspekter i forbindelse med en eventuel ombygning af kopier af
skydevåben, f.eks. om der findes normer eller procedurer, der skal
modvirke dette, og som danner ramme om fabrikation og/eller
markedsføring.
5.2.
(b)
(c)
(d)
5.3.
Samtlige medlemsstater har besvaret spørgeskemaet, der er blevet suppleret af møder
med både de administrative myndigheder, der er ansvarlige for disse
problemstillinger (overvejende indenrigs- og justitsministerier), og repræsentanter
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for industrien, detailhandelen og de sociale og erhvervsmæssige kategorier, der især
berøres af ændringerne i direktiv 91/477/EØF.
5.4.
De høringsresultater, der blev opnået på baggrund af spørgeskemaet, blev i
sammenfattet form forelagt medlemsstaternes repræsentanter på det andet møde i den
kontaktgruppe, der blev oprettet ved direktiv 2008/51/EF, den 8. marts 2010 i
Bruxelles.
M
EDLEMSSTATERNES
KATEGORIER
BESVARELSE AF SPØRGESKEMAET
:
EN INDDELING I TRE
6.
6.1.
Den første kategori omfatter de medlemsstater, som ikke, eller ikke rigtigt, har
integreret begrebet "kopi" i deres lovgivning. I denne kategori finder vi Luxembourg,
Grækenland, Letland, Estland, Danmark, Cypern, Slovenien, Bulgarien og Finland.
Karakteristisk for disse medlemsstater er følgende:
– de har ikke til store offentlige problemer, der er forbundet med brugen af kopier af
skydevåben
– de skelner ikke mellem de pågældende produkters kapacitet i joule
– dette forhindrer dem ikke i under visse omstændigheder at træffe særlige
foranstaltninger af hensyn til den offentlige orden eller politimæssige
foranstaltninger som f.eks. forbud mod at besidde eller fremvise kopier af
skydevåben på offentlige steder.
6.2.
I den anden kategori finder vi 15 medlemsstater: Frankrig, Rumænien, Østrig,
Belgien, Tjekkiet, Spanien, Ungarn, Irland, Italien, Malta, Litauen, Polen, Slovakiet,
Sverige og Tyskland. Denne kategori omfatter lovgivninger, hvori begrebet "kopi"
(eller "attrap") synes at finde større anvendelse, dog uden at der af den grund meldes
om særlige eller væsentlige problemer. Det skal desuden bemærkes:
– at skillelinjen mellem det, der kan betegnes som en kopi, og det, der i højere grad
falder
ind
under
lovgivningen
om
rigtige
skydevåben
(f.eks.
rapporteringssystemer, tilladelse, transport), ofte fastsættes på baggrund af en
tærskel udtrykt i joule
– grænsen er ofte 7,5 joule, men lovgivningerne om skydevåben kan allerede finde
anvendelse fra 1 joule, ligesom de først kan finde anvendelse fra 17 joule
– valget af en tærskel (1, 7,5, 17 joule) er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at
kopier, der ligger over denne tærskel, på alle punkter er underlagt de samme
restriktioner som rigtige skydevåben; anvendelsen af lovgivningen om
skydevåben kan blot være ensbetydende med, at salget af en kopi kræver
indberetning og tilladelse, eller at kopien ikke må sælges til en mindreårig
– der kan træffes supplerende foranstaltninger for at sikre, at denne tærskel ikke
overskrides. I f.eks. Tyskland foretager et særligt organ (Physikalish-Technische
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0010.png
Bundesantalt)
en yderligere kontrol ved stempling
5
, der er påkrævet ved
produktionen af visse typer af advarselsskydevåben. Stemplingen sikrer, at
advarselsskydevåbenets kraft ikke overskrider den nationale grænse på 7,5 joule.
6.3.
Den tredje kategori består af en gruppe på tre medlemsstater (Portugal,
Nederlandene, Det Forenede Kongerige), der i højere grad forsøger at føre
definitionen af kopier/attraper/realistiske efterligninger ind under deres lovgivninger.
Disse medlemsstater udtrykker i varierende grad bekymring, når det gælder
omdannelse af visse kopier og deres markedsføring
– den nederlandske lovgivning forbyder navnlig salg og markedsføring af visse
kopier af skydevåben, uanset om de kan skyde med projektiler eller ej, eller om de
kan omdannes til rigtige skydevåben eller ej Det er derfor ikke overraskende, hvis
told- og politimyndighederne er bekymret over deres landsmænds indkøb af denne
type våben i nabolande
– I Det Forenede Kongerige og Portugal kræves særlig farvning af visse typer
kopier: realistiske efterligninger af skydevåben -
realistic imitation firearms
for
Det Forenede Kongerige, og kopier til fritidsbrug for Portugal (overvejende den
type kopier, der anvendes i "paintball" eller "airsoft") for at undgå enhver
forveksling med rigtige skydevåben. Kriteriet om farlighed er i dette tilfælde
derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt kopien kan udsende et projektil,
eller i hvilket omfang den kan "konverteres", men derimod om, hvorvidt den
udgør en realistisk kopi af et rigtigt våben
– Det Forenede Kongerige udtrykker desuden særlig bekymring over, at
nabolandene generelt har en mindre streng lovgivning, når det gælder
markedsføring af visse typer af advarselsskydevåben, der formodes at kunne
konverteres ulovligt. Eftersom markedsføring (og dermed indførsel) af sådanne
advarselsskydevåben er forbudt i Det Forenede Kongerige, medfører kontrollen
med dette forbud, at ekstra mange opgaver væltes over på de ansvarlige
myndigheder.
7.
7.1.
DE VIGTIGSTE SPØRGESKEMARESULTATER
Det skal først bemærkes, at myndighederne ikke altid har tilstrækkelige statistiske
oplysninger, især når det gælder antallet af genstande, der er i omløb, trusler mod
varer og personers sikkerhed forårsaget eller gjort lettere ved brugen af kopier af
skydevåben og især alvorligheden af disse trusler
6
.
Sikkerhedsproblemerne synes dog i de fleste af de tilfælde, der er blevet indberettet
af medlemsstaterne, især at være knyttet til ulovlig ombygning af
advarselsskydevåben, der skal sætte dem i stand til at skyde med rigtige kugler.
7.2.
5
6
Stemplet har form af tegnet PTB, der står midt i en cirkel.
Med undtagelse af Nederlandene, der lægger vægt på præcise statistikker, der imidlertid vedrører
mindre præcise genstande kategoriseret som "look-a-likes" og Det Forenede Kongerige, der melder om
ca. 1500 forbrydelser ("offences") i 2007/2008 begået med "realistiske" eller "mindre realistiske"
efterligninger.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gamle våben eller efterligninger af sådanne genstande er ikke blevet udpeget som
trusler mod varer og personers sikkerhed.
7.3.
Der gøres i svarene opmærksom på, at en genstand, der er en realistisk kopi af et
skydevåben (et kunstvåben, der er en kopi af en pistol eller en revolver), kan have en
skræmmende effekt og anvendes til at begå en forbrydelse. En sådan brug kan
naturligvis vise sig at være endnu mere risikabel for ophavsmanden til forbrydelsen,
eftersom f.eks. politiet kan svare igen i selvforsvar.
De indberettede tilfælde af ulovlig ombygning af advarselsskydevåben og, mere
generelt, ulovlig brug af kopier af skydevåben i forbindelse med overfald skal dog
ses i forhold til det ret høje antal advarselsskydevåben (eller våben til løst krudt),
som findes i EU. Hvis man føjer airsoft-skydevåben til disse kategorier, når man som
i eksemplet med Tyskland op på mellem ca. 15-18 mio. produkter.
Det skal ligeledes bemærkes, at visse kopier af skydevåben (advarselsskydevåben
især) kan være nyttige i en selvforsvarssituation. De kan således få deres ejermand,
der mere eller mindre berettiget er bekymret for sin personlige sikkerhed, til at
modstå fristelsen til at anmode om tilladelse til et rigtigt våben eller til, det der er
værre, på ulovlig vis at anskaffe sig et rigtigt våben.
En række EU-lande har ingen produktion af denne type genstande, melder ikke om
større problemer og råder ikke over statistikker over, hvem der besidder kopier af
skydevåben.
Nogle få medlemsstater udtrykker imidlertid bekymring over grænseoverskridende
overførsler af kopier af skydevåben, især i de tilfælde hvor deres lovgivning allerede
er meget restriktiv. Visse advarselsskydevåben, der er fremstillet uden for EU's
grænser, giver desuden anledning til særlig bekymring på grund af deres
fremstillingsmåde, der gør det alt for let at ombygge dem, dvs. sætte dem i stand til at
skyde med rigtige kugler.
Det skal ligeledes bemærkes, at medlemslandene i Den Permanente Internationale
Kommission for afprøvning af håndvåben (CIP), der omfatter de fleste fabrikanter i
EU, allerede stiller som krav, at advarselsskydevåben afprøves med henblik på
typegodkendelse og -bestemmelse, overensstemmelse med de vigtigste dimensioner,
modstand og driftssikkerhed.
INDEHAVERE AF KOPIER AF SKYDEVÅBEN
7.4.
7.5.
7.6.
7.7.
7.8.
8.
8.1.
Indehavere af genstande af typen "kopier" identificerer sig kun delvis med klassiske
"brugere" af skydevåben, der for det meste er jægere, konkurrenceskytter og andre
kategorier af indehavere af skydevåben samt naturligvis fabrikanter og forhandlere af
skydevåben.
Den anden gruppe af indehavere af kopier består af personer, der samler på våben,
det være sig gamle og nye våben, eller efterligninger af disse. Det skal bemærkes, at
mange af disse samlere samler på advarselsskydevåben, der er kopier af rigtige
skydevåben. Denne kategori kan derfor blive berørt af eventuelle nationale
bestemmelser vedrørende kopier af skydevåben.
8.2.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0012.png
8.3.
Forhandlere er formentlig den socioøkonomiske gruppe, der berøres mest af
nationale regler om salg af kopier af skydevåben. I nogle lande kan salg af kopier af
skydevåben kun foregå gennem professionelle bøssemagere eller bør i det mindste
ikke længere være mulig gennem legetøjsforretninger.
K
ONKLUSIONER
Det bør tages i betragtning, at ni medlemsstater ikke, eller ikke rigtigt, har integreret
begrebet "kopi af skydevåben" i deres lovgivning eller kender til større offentlige
problemer i forbindelse med brugen af kopier af skydevåben, mens femten andre
medlemsstater ikke melder om særlige eller væsentlige problemer i forbindelse med
overførsler og indførsler fra andre lande. Det er kun nogle få medlemsstater, hvis
nationale lovgivninger om kopier af skydevåben er mere restriktive, som i nogle
tilfælde udtrykker bekymring over grænseoverskridende overførsler af kopier af
skydevåben. Der er derfor kun få elementer, der viser, at en europæisk harmonisering
af de nationale lovgivninger om kopier af skydevåben forbedrer det indre markeds
funktion ved at fjerne hindringer for de frie varebevægelser eller dæmme op for
konkurrenceforvridninger.
Endvidere har medlemsstaterne allerede et vist spillerum i forbindelse med
fastsættelsen af regler for markedsføring og brug af kopier af skydevåben
7
. De
nationale regler for markedsføring og brug af kopier af skydevåben skal overholde
princippet om fri bevægelighed for varer (artikel 34-36 i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, TEUF) og berører naturligvis ikke eventuelle
specifikke foranstaltninger inden for rammerne af politisamarbejdet. Artikel 34 i
TEUF forbyder nationale foranstaltninger, som direkte eller indirekte, aktuelt eller
potentielt kan forhindre samhandelen i Fællesskabet. En medlemsstats lovgivning,
der forbyder indførsel, fremstilling, markedsføring og brug af kopier af skydevåben
kan således udgøre en hindring for samhandelen i henhold til artikel 34 i TEUF.
Det er dog klart, at et sådant forbud i overensstemmelse med artikel 36 i TEUF kan
begrundes i hensynet til den offentlige sikkerhed og beskyttelse af menneskers liv og
sundhed, forudsat at det pågældende forbud ikke er i strid med
proportionalitetsprincippet. Det er især en betingelse, at det tilstræbte mål ikke må
kunne nås ved hjælp af mindre restriktive foranstaltninger for samhandelen i EU.
Forskellige aspekter bør således indgå i en vurdering af, om foranstaltningen på
våbenkopiområdet er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet: Det bør
især undersøges, om forbud er absolutte eller har undtagelser, om forbud mod salg til
mindreårige, salg via internettet eller fjernsalg er underlagt begrænsninger, og om der
findes begrænsninger i forbuddet mod brug eller fremvisning på offentlige steder.
Fri handel med kopier af skydevåben i EU er ligeledes sikret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 764/2008 af 9. juli 2008 om procedurer
for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres
9.
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
7
Det skal i den forbindelse bemærkes, at artikel 2, stk. 1, i direktiv 91/477/EØF indeholder følgende
forbehold: "Dette direktiv indskrænker ikke anvendelsen af nationale bestemmelser om bæretilladelse
til våben."
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449734_0013.png
lovligt i en anden medlemsstat, og om ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF
8
.
Denne forordning trådte i kraft den 13. maj 2009. I forordningen fastsættes de regler
og procedurer, som en medlemsstats kompetente myndigheder skal følge, når de
træffer eller har til hensigt at træffe de i artikel 2, stk. 1, omhandlede afgørelser, som
kan hindre den frie bevægelighed for varer, der lovligt markedsføres i en anden
medlemsstat, og som er omfattet af artikel 34 i TEUF.
9.6.
Artikel 34 og 36 i TEUF samt forordning (EF) nr. 764/2008 giver således allerede
mulighed for at sikre fri handel med produkter i EU og samtidig tage højde for
sikkerhedsspørgsmål i medlemsstaterne. Det skal i den forbindelse påpeges, at
direktiv 91/477/EØF vedrører det indre markeds oprettelse og funktion.
Det skal desuden påpeges, at så længe der ikke findes mere specifikke bestemmelser
i EU-lovgivningen, er alle forbrugerprodukter underlagt bestemmelserne i direktiv
2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed, der i visse tilfælde giver
medlemsstaterne mulighed for at tilbagetrække eller tilbagekalde visse farlige
produkter fra markedet.
Hvis alle kopier af skydevåben medtages under anvendelsesområdet for direktiv
91/477/EØF, vil de naturligvis blive underlagt samtlige bestemmelser i direktivet.
Der gøres imidlertid opmærksom på, at kopier af skydevåben, der kan ombygges til
skydevåben, har været omfattet af direktivet, siden det blev ændret ved direktiv
2008/51/EF. Der er her tale om visse advarselsskydevåben (eller visse kopier af
skydevåben til løst krudt), som i kraft af deres udseende eller fremstillingsmåde har
en sådan lighed med et skydevåben, at alle direktivets forskrifter (især mærkning,
sporbarhed, våbenregister) uden vanskeligheder finder anvendelse
9
.
Det vil være betydeligt mere vanskeligt at udvide direktivet til at omfatte andre typer
af kopier af skydevåben, eftersom dette forudsætter, at fabrikanterne, forhandlerne og
indehaverne af kopierne underlægges samtlige forpligtelser i direktivet.
Medlemsstaterne kan dog allerede på nuværende tidspunkt i henhold til artikel 36 i
TEUF kræve tilladelse til besiddelse, køb eller overførsel af bestemte kopier af
skydevåben. ·
9.7.
9.8.
9.9.
8
9
EUT L 218 af 13.8.2008, s. 21. I betragtning (14) i forordningen præciseres det, at "våben er produkter,
som kan udgøre en alvorlig risiko for menneskers sundhed og sikkerhed og for den offentlige sikkerhed
i medlemsstaterne. Flere særlige typer våben, der markedsføres lovligt i én medlemsstat, kan af hensyn
til beskyttelsen af menneskers sundhed og sikkerhed og forebyggelsen af kriminalitet være omfattet af
restriktive foranstaltninger i en anden medlemsstat. Sådanne foranstaltninger kan bestå i særlige
kontroller og godkendelser, før våben, der markedsføres lovligt i én medlemsstat, bringes i omsætning i
en anden medlemsstat. Medlemsstaterne bør derfor have tilladelse til at hindre, at våben bringes i
omsætning, indtil de nationale procedurekrav er opfyldt i fuldt omfang."
Jf. betragtning (4) i direktiv 2008/51/EF: "Ifølge politiets efterretningsoplysninger kan der konstateres
en stigende brug af ombyggede våben i Fællesskabet. Det er derfor vigtigt at sikre, at våben, der kan
ombygges, medtages under definitionen på "skydevåben" i direktiv 91/477/EØF".
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.10.
I sidstnævnte tilfælde findes der dog fortsat følsomme spørgsmål, navnlig i
forbindelse med kategoriseringen af de kopier af skydevåben, der overvejes i
nomenklaturen i bilag 1 til direktiv 91/477/EF, hvor skydevåben inddeles i
forskellige kategorier.
Af disse grunde synes det ikke ønskeligt at medtage kopier af skydevåben med
forskellige karakteristika og anvendelsesformål under anvendelsesområdet for
direktiv 91/477/EF, især eftersom kopier af skydevåben, der kan omdannes og
dermed sidestilles med et skydevåben, nu er omfattet af direktiv 2008/51/EF.
9.11.
DA
13
DA