Arbejdsmarkedsudvalget 2010
KOM (2010) 0421
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.8.2010
KOM(2010) 421 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 om
kvartalsstatistikker over ledige stillinger i Fællesskabet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 om
kvartalsstatistikker over ledige stillinger i Fællesskabet
1. Indledning
Ledige stillinger betragtes generelt som en vigtig faktor, når det gælder analyse af
efterspørgselssiden af arbejdsmarkedet. Kommissionen og Den Europæiske Centralbank har
brug for kvartalsdata om ledige stillinger til overvågning af konjunktur- og
arbejdsmarkedsudviklingen på kort sigt. Som led i den europæiske beskæftigelsesstrategi har
Kommissionen behov for data om ledige stillinger opdelt efter økonomisk aktivitet til
overvågning og analyse af omfanget af og strukturen i efterspørgslen efter arbejdskraft.
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 af 23. april 2008 om
kvartalsstatistikker over ledige stillinger i Fællesskabet
1
fastlægges rammerne for
udarbejdelse, indberetning og evaluering af kvartalsstatistikker over ledige stillinger. I
henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 453/2008 skal Kommissionen forelægge en rapport
for Europa-Parlamentet og Rådet om forordningens gennemførelse senest den 24. juni 2010
og derefter hvert tredje år. Rapporten forventes at indeholde en vurdering af kvaliteten af de
statistikker, medlemsstaterne har indberettet, såvel som kvaliteten af EU-aggregater og en
kortlægning af områder, der eventuelt kan forbedres.
Dette er den første rapport, som Kommissionen skal forelægge for Europa-Parlamentet og
Rådet.
2. Gennemførelsesforanstaltninger
2.1 Gennemførelsesforordninger
I kølvandet på forordning (EF) nr. 453/2008 blev der vedtaget to gennemførelsesforordninger,
der omfatter en række detaljerede aspekter, som i overensstemmelse med forordning (EF) nr.
453/2008 skulle præciseres yderligere gennem en udvalgsprocedure.
1
EUT L 145 af 4.6.2008, s. 234.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0004.png
-
Kommissionens forordning (EF) nr. 1062/2008
2
fastsætter følgende:
• Sæsonkorrektionsmetoder med henblik på anvendelse af artikel 3, stk. 3, i forordning (EF)
nr. 453/2008. Heri hedder det, at indberetningen af sæsonkorrigerede data skal påbegyndes
senest på det tidspunkt, hvor tidsserier for mindst 16 observerede perioder foreligger. I et
bilag angives ligeledes det NACE rev. 2-aggregeringsniveau, dataene skal indberettes på.
• Strukturen, indholdet og datoerne for indsendelse af de kvalitetsrapporter, som
medlemsstaterne skal forelægge Kommissionen i overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, i
forordning (EF)
nr. 453/2008. Den første kvalitetsrapport skal fremsendes til Kommissionen
senest den 31. august 2011.
-
Kommissionens forordning (EF) nr. 19/2009
3
omfatter følgende aspekter:
• Definitioner vedrørende "ledige stillinger" i forbindelse med anvendelsen af artikel 2, stk. 1,
i forordning (EF) nr. 453/2008, navnlig listen over "aktive skridt til at besætte med en egnet
kandidat" og det, der anses for at være en "nærmere angivet periode" for besættelse af den
ledige stilling.
• Referencedatoerne for indsamling af kvartalsdata, hvor den foretrukne metode er en
kontinuerlig dataindsamling eller beregning af et repræsentativt gennemsnit af data i løbet af
kvartalet.
• Frister for indberetning af data og datoen for det første referencekvartal som nævnt i artikel
5, stk. 1, i forordning (EF) nr. 453/2008. Fristen for indberetning af data er fastsat til 70 dage
efter kvartalets udgang. Et begrænset antal medlemsstater, som udgør mere end 3 % af det
samlede antal arbejdstagere i Den Europæiske Union, skal indberette det samlede antal ledige
og besatte stillinger senest 45 dage efter udgangen af referencekvartalet. Det første
referencekvartal er første kvartal af 2010. Dette definerer også indirekte referenceperioden for
indberetning af tilbageregnede data, dvs. de fire kvartaler i 2009.
• Hvilke medlemsstater der skal foretage gennemførlighedsundersøgelser vedrørende
indsamling af data for erhvervsenheder med færre end 10 ansatte
4
, jf. artikel 7, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 453/2008, gennemførlighedsundersøgelsernes struktur, og hvornår de skal
forelægges Kommissionen (februar 2010).
2
3
4
Kommissionens forordning (EF) nr. 1062/2008 af 28. oktober 2008 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 om kvartalsstatistikker over ledige stillinger i
Fællesskabet for så vidt angår sæsonkorrektionsmetoder og kvalitetsrapporter, EUT L 285 af
29.10.2008, s. 3.
Kommissionens forordning (EF) nr. 19/2009 af 13. januar 2009 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 453/2008 om kvartalsstatistikker over ledige stillinger i
Fællesskabet for så vidt angår definitionen af en ledig stilling, referencedatoerne for dataindsamling,
dataindberetning og gennemførlighedsundersøgelser, EUT L 9 af 14.1.2009, s. 3.
Danmark, Frankrig, Italien og Malta.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0005.png
• Hvilke medlemsstater der skal foretage gennemførlighedsundersøgelser vedrørende
indsamling af data for hovedafdeling O, P, Q, R og S i NACE rev. 2
5
, jf. artikel 7, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 453/2008, gennemførlighedsundersøgelsernes struktur, og hvornår de skal
forelægges Kommissionen (februar 2010).
2.2 Opbygning af kapacitet
I løbet af 2008 og 2009 traf Kommissionen en række forholdsregler i samråd med
medlemsstaterne for at sikre, at de overholder indberetningsforpligtelserne i henhold til de
forskellige forordninger.
-
Tilskud:
Der blev inden for rammerne af det europæiske statistiske system gennemført to
indkaldelser af forslag, en for hvert år, med henblik på at skabe den kapacitet, som er
nødvendig for at gennemføre retsgrundlaget. Der var især fokus på at udvide dækningen og
forbedre kvaliteten af dataene om ledige stillinger for erhvervsenheder med færre end 10
ansatte og for hovedafdeling O, P, Q, R og S i NACE rev. 2. De lande, der indsendte forslag
og modtog tilskud fra Europa-Kommissionen, var Østrig, Danmark, Malta, Italien, Letland,
Polen, Rumænien, Norge og Kroatien.
-
Workshopper:
Eurostat deltog i tilrettelæggelsen af to metodologiske workshopper, en i
Nürnberg (Tyskland) i december 2008 og en i Neuchâtel (Schweiz) i november 2009. Ca. 20
medlemsstater deltog aktivt sammen med andre lande som f.eks. Norge, Schweiz og Israel
samt internationale organisationer (Den Europæiske Centralbank og OECD). Formålet var at
udveksle eksempler på god praksis og erfaringer inden for indsamling af statistikker over
ledige stillinger og drøfte metodologiske spørgsmål.
-
Arbejdet i medlemsstaterne:
Alle medlemsstater meddelte, at de stort set kunne indberette de
data, der skulle indsamles for det første referencekvartal i 2010. Følgende vanskeligheder
forventes imidlertid at opstå i forbindelse med det første referencekvartal:
a) Problemer vedrørende dækning. Flere medlemsstater vil få svært ved at dække
hovedafdeling O-S i NACE rev. 2, navnlig hovedafdeling O, og erhvervsenheder med færre
end 10 ansatte.
b) Mangel på detaljerede metodologiske retningslinjer.
c) Lav præcision i skønnene over antallet af ledige stillinger ved opdeling efter økonomisk
aktivitet.
Disse vanskeligheder forventes løst med tiden, efterhånden som medlemsstaterne får større
erfaring i at indsamle statistikker over ledige stillinger og finjusterer deres
produktionssystemer. Eurostat vil i samarbejde med medlemsstaterne udarbejde klare
metodologiske retningslinjer, som skal følges.
5
Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien, Malta og Østrig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0006.png
2.3 Finansielle foranstaltninger i 2010
I artikel 8, stk. 1, i forordning (EF) nr. 453/2008 hedder det: "I
de første tre år af
dataindsamlingen kan medlemsstaterne modtage et økonomisk tilskud fra Fællesskabet til
dækning af de udgifter, der er forbundet med arbejdet".
Til dette formål blev der iværksat en indkaldelse af forslag (inden for rammerne af det
europæiske statistiske system) den 24. marts 2010. Det samlede beløb, der skal tildeles
tilskudsmodtagerne, udgør 800 000 EUR.
3) Kvaliteten af de statistikker, der indberettes af medlemsstaterne
Det første referencekvartal, for hvilket landene har pligt til at indberette data, er første kvartal
af 2010. De første indberetninger skal foreligge senest den 15. maj og den 10. juni. Desuden
skal der være indleveret detaljerede kvalitetsrapporter fra medlemsstaterne senest den 31.
august 2011. Følgelig kan der på nuværende tidspunkt endnu ikke foretages en grundig
vurdering af datakvaliteten. Den næste rapport til Europa-Parlamentet og Rådet, som skal
forelægges om tre år, vil indeholde en detaljeret kvalitetsvurdering.
Ikke desto mindre kan der gennemføres en foreløbig vurdering ved hjælp af de data, som
medlemsstaterne indtil videre har indberettet til Eurostat på frivillig basis, suppleret med de
kvalitative oplysninger, der er indsamlet i forbindelse med forberedelsen af workshopperne.
Med hensyn til de modtagne datas fuldstændighed kan situationen vedrørende fjerde kvartal
af 2009 opsummeres således:
- 18 lande
6
har indberettet samtlige variabler, som kræves i henhold til forordningerne.
- Fem lande har ikke indberettet samtlige variabler, som kræves i henhold til forordningerne.
Spanien, Frankrig og Italien har i deres gennemførlighedsundersøgelser undersøgt
muligheden for at indsamle de manglende variabler. Portugal indberetter ikke data for
hovedafdeling O i NACE rev. 2, og Nederlandene sender kun data om besatte stillinger for
økonomien som helhed.
- Syv lande
7
har endnu ikke indberettet eller har afbrudt
8
indberetningen af data om ledige
stillinger.
Et stigende antal medlemsstater udsender statistikker over ledige stillinger på nationalt plan,
enten via pressemeddelelser eller offentliggørelse af dataene på deres websteder. Dette er
udtryk for, at man i de forskellige lande anser kvaliteten af de nationale data for at være
tilstrækkelig til offentliggørelse.
6
7
8
Bulgarien, Tjekkiet, Tyskland, Estland, Grækenland, Cypern, Letland, Litauen, Luxembourg, Ungarn,
Malta, Polen, Rumænien, Slovenien, Slovakiet, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Belgien, Danmark, Østrig, Irland, Island, Norge og Schweiz.
Belgien ophørte med at indberette data om ledige stillinger i fjerde kvartal af 2007.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0007.png
4) Kvaliteten af EU-aggregater
Det vil først være muligt at vurdere kvaliteten af de EU-aggregaterne i den næste rapport til
Europa-Parlamentet og Rådet om tre år. Eftersom en række lande ikke indsamler og ikke vil
indsamle oplysninger i løbet af de kommende år om erhvervsenheder med 10 eller færre
ansatte eller om hovedafdeling O i NACE rev. 2, vil det dog ikke på nuværende tidspunkt
være muligt at beregne EU-aggregater, der dækker erhvervsenheder i alle størrelser og alle
økonomiske aktiviteter. Eurostat vil fortsætte drøftelserne med medlemsstaterne med henblik
på at udbedre manglerne i forbindelse med leveringen af data, således at der kan beregnes
EU-aggregater for hele økonomien.
5) Vigtige forbedringer og seneste udvikling
Der skete forbedringer i de fleste medlemsstater i 2009 og i begyndelsen af 2010. Samtlige
lande har gennemført eller er ved at gennemføre overgangen fra NACE rev. 1- til NACE rev.
2-nomenklaturen. I Danmark, Østrig og Norge er der udarbejdet helt nye nationale
undersøgelser vedrørende ledige stillinger i løbet af 2009, og landene vil herigennem kunne
opfylde de lovbestemte krav. I Spanien og Frankrig er spørgeskemaerne blevet tilpasset,
således at begrebet ledige stillinger stemmer overens med forordning (EF) nr. 453/2008. I
Ungarn er undersøgelsesdækningen blevet udvidet til at omfatte erhvervsenheder med færre
end fem ansatte. Endelig er Det Forenede Kongerige den første medlemsstat, som kan
påbegynde udarbejdelsen af sæsonkorrigerede tal. Der er også foretaget en tilpasning i forhold
til definitionen af en ledig stilling i forordningen. Som følge heraf anvendes der nu en
harmoniseret definition i de forskellige landes statistikker over ledige stillinger.
I starten af 2010 modtog Eurostat gennemførlighedsundersøgelser i henhold til artikel 7, stk.1,
i forordning (EF) nr. 453/2008 fra samtlige berørte medlemsstater undtagen Tyskland, der
besluttede at indsamle data for den offentlige forvaltning og derfor ikke skal fremlægge en
gennemførlighedsundersøgelse. Dokumentationen er ved at blive grundigt analyseret, men
rapporternes vigtigste konklusioner er følgende:
- Østrig: Der er en række problemer med klassificeringen af hovedafdeling O-S i NACE rev.
2 i registret over foretagender, hvilket skal afhjælpes på mellemlang sigt, men fra første
kvartal af 2010 vil der blive leveret data for hovedafdeling O-S i NACE rev. 2.
- Danmark: Gennemførlighedsundersøgelserne afslører ingen større hindringer i forbindelse
med indsamling af data om ledige stillinger for virksomheder med færre end 10 ansatte og
hovedafdeling O-S i NACE rev. 2. Ikke desto mindre har man i Danmark besluttet at udsætte
indsamlingen af data for hovedafdeling O-S i NACE rev. 2. Der vil blive indsamlet data om
ledige stillinger for virksomheder med færre end 10 ansatte fra første kvartal af 2010.
- Frankrig: Det konkluderes i gennemførlighedsundersøgelsen, at det fra 2008 til 2012 kun vil
være muligt at indsamle årlige data om ledige stillinger for erhvervsenheder med færre end 10
ansatte. Der forventes i 2013 at blive mulighed for at beregne kvartalsstatistikker over ledige
stillinger for erhvervsenheder med færre end 10 ansatte. For disse indsamles der data for
hovedafdeling R og S og for de dele af hovedafdeling P og Q i NACE rev. 2, som dækker den
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449749_0008.png
private sektor. For de dele af hovedafdeling O, P og Q i NACE rev. 2, der svarer til den
offentlige forvaltning, vil der ikke foreligge kvartalsvise data (kun årlige data fra 2013).
- Spanien: Den indledende undersøgelse har vist, at det er muligt at indsamle kvartalsvise data
om ledige stillinger for hovedafdeling O i NACE rev. 2, selv om det er kompliceret og dyrt,
og disse data vil blive indberettet for referenceperioden første kvartal 2010. Der indsamles
data for hovedafdeling P, Q, R og S i NACE rev. 2.
- Italien: Det fremgår af undersøgelsen, at samtlige hidtil gennemgåede muligheder for at
indsamle data for erhvervsenheder med færre end 10 ansatte og for hovedafdeling O-S i
NACE rev. 2 ikke er anvendelige. Mulighederne for at indsamle data for NACE rev. 2-
hovedafdelingerne O-S vedrørende den private sektor vurderes mere positivt. Under alle
omstændigheder er der behov for yderligere analyser; de endelige konklusioner heraf vil
foreligge i december 2010.
- Malta: Undersøgelsens vigtigste resultater er, at der kan indsamles data for hovedafdeling O-
S i NACE rev. 2, mens kvalitets- og omkostningsmæssige overvejelser gør det umuligt at
indsamle data for erhvervsenheder med færre end 10 ansatte.
Eurostat vil i samarbejde med medlemsstaterne udarbejde handlingsplaner for at udvide
dækningen mest muligt under hensyntagen til de problemer, der er beskrevet i
gennemførlighedsundersøgelserne.
6) Konklusioner
Siden offentliggørelsen af forordning (EF) nr. 453/2008 er der vedtaget to
gennemførelsesforordninger med flere tekniske oplysninger. Medlemsstaterne har modtaget et
økonomisk tilskud i 2008 og 2009 til forberedelse af indberetningen af kvartalsvise data om
ledige stillinger vedrørende første kvartal af 2010. Der vil fortsat blive ydet et økonomisk
tilskud i perioden 2010-2012 som nævnt i forordning (EF) nr. 453/2008. I 2008 og 2009 blev
der afholdt to workshopper med henblik på at opbygge teknisk kapacitet og udveksle
erfaringer på området ledige stillinger. Disse foranstaltninger og en yderligere indsats i
medlemsstaterne bevirkede, at de fleste af disse i starten af 2010 var helt eller næsten helt
parate til at opfylde deres retlige forpligtelser. Det er imidlertid nødvendigt at udbedre de
resterende mangler i forbindelse med leveringen af data med henblik på at muliggøre
beregning af EU-aggregater.
I forbindelse med den næste rapport til Europa-Parlamentet og Rådet i juni 2013 vil der være
indsamlet mere detaljerede data via de nationale kvalitetsrapporter og fra officielle
dataindberetninger. Dette vil give mulighed for at foretage en mere fuldstændig vurdering af
kvaliteten og relevansen af kvartalsstatistikkerne over ledige stillinger.
DA
7
DA