Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0464
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.9.2010
KOM(2010) 464 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om aktiviteter gennemført af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i
2009
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om aktiviteter gennemført af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i
2009
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
Indledning .................................................................................................................... 4
Overblik over Globaliseringsfondens aktiviteter i 2009 .............................................. 4
Opfølgning på årsrapporten 2008 om Globaliseringsfondens aktiviteter .................... 5
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 om oprettelse af
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen ........................................... 5
4.
4.1.
Analyse af Globaliseringsfondens aktiviteter i 2009 ................................................... 5
Modtagne ansøgninger ................................................................................................. 5
Tabel 1 – Ansøgninger modtaget i 2009 .................................................................................... 6
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.1.4.
4.1.5.
4.2.
Ansøgninger modtaget i 2009 pr. medlemsstat og sektor ............................................ 6
Ansøgninger modtaget i 2009 efter ansøgningsbeløbets størrelse............................... 6
Ansøgninger modtaget i 2009 efter antal arbejdstagere i støttemålgruppen................ 7
Ansøgninger modtaget i 2009 efter ansøgningsbeløbets størrelse pr. arbejdstager ..... 7
Ansøgninger modtaget i 2009 efter interventionskriterium ......................................... 7
Forenkling af beslutningstagningen vedrørende ansøgninger til
Globaliseringsfonden: ny procedure for indgivelse af forslag til Rådet og Europa-
Parlamentet................................................................................................................... 7
Støtte bevilget i 2009 ................................................................................................... 8
4.3.
Tabel 2 - Nærmere oplysninger om støtte bevilget i 2009 ......................................................... 8
4.3.1.
Profil for de arbejdstagere, der modtager støtte fra Globaliseringsfonden .................. 8
Tabel 3 - Støtte fra Globaliseringsfonden bevilget i 2009: Profil for arbejdstagerne ................ 9
4.3.2.
Foranstaltninger finanseret med støtte fra Globaliseringsfonden ................................ 9
Tabel 4 - Foranstaltninger støttet i 2009 på grundlag af Eurostats klassifikation.................... 10
4.3.3.
4.4
4.4.1.
4.4.2.
Komplementaritet med foranstaltninger, der modtager støtte fra strukturfondene,
navnlig Den Europæiske Socialfond.......................................................................... 11
Globaliseringsfondens resultater: endelige rapporter modtaget i 2009 om
gennemførelsen af den økonomiske støtte ................................................................. 12
Endelige rapporter fra medlemsstaterne..................................................................... 12
Sammenfatning af de indberettede resultater............................................................. 12
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.3.
God praksis og erfaringer fremlagt i de endelige rapporter ....................................... 12
Tabel 5- Resultater ifølge de endelige rapporter modtaget i 2009........................................... 15
4.5.
4.5.1.
4.5.2.
Finansiel rapport......................................................................................................... 16
Midler tildelt af Globaliseringsfonden ....................................................................... 16
Udgifter til teknisk bistand......................................................................................... 17
Tabel 6 - Udgifter til teknisk bistand i 2009 ............................................................................ 17
4.5.3.
4.5.4.
Anmeldte eller afsluttede uregelmæssigheder ........................................................... 17
Afvikling af den finansielle støtte fra Globaliseringsfonden ..................................... 18
Tabel 7 - Sager afviklet i 2009 ................................................................................................. 18
4.5.5.
4.6.
4.6.1.
4.6.2.
5.
Andre tilbagebetalinger.............................................................................................. 18
Tekniske støtteaktiviteter, som varetages af Kommissionen ..................................... 19
Information og presse................................................................................................. 19
Møder med de nationale myndigheder og arbejdsmarkedets parter .......................... 20
Tendenser ................................................................................................................... 21
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0005.png
1.
I
NDLEDNING
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen ("Globaliseringsfonden" eller
"EGF") blev oprettet ved forordning (EF) nr. 1927/2006
1
med det formål at vise solidaritet
med og yde støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som følge af gennemgribende
strukturelle ændringer i verdens handelsmønstre. Den er ment som et middel til at forene de
overordnede langsigtede positive virkninger af åben handel i form af vækst og beskæftigelse
med de mere kortsigtede negative virkninger, som globaliseringen kan medføre, især for
beskæftigelsen af de mest udsatte og mindst kvalificerede arbejdstagere.
Reglerne blev ændret ved forordning (EF) nr. 546/2009 af 18. juni 2009 med henblik på at
reagere mere effektivt på den globale finansielle og økonomiske krise (se punkt 3).
I henhold til artikel 16 i EGF-forordningen forelægger Kommissionen senest den 1. juli hvert
år en kvantitativ og kvalitativ rapport for Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af
Globaliseringsfondens aktiviteter i løbet af det foregående år. Rapporten skal navnlig fokusere
på de resultater, der er opnået gennem Globaliseringsfonden, og den skal især indeholde
oplysninger om indgivne ansøgninger, vedtagne beslutninger og støttede foranstaltninger,
herunder komplementariteten med foranstaltninger, der modtager støtte gennem
strukturfondene, navnlig Den Europæiske Socialfond (ESF), og om afviklingen af den tildelte
finansielle støtte. Rapporten skal også dokumentere de ansøgninger, der er blevet afvist som
følge af manglende bevillinger, eller fordi de ikke opfyldte kriterierne.
2.
O
VERBLIK OVER
G
LOBALISERINGSFONDENS AKTIVITETER I
2009
I 2009 modtog Kommissionen 30 ansøgninger om støtte fra Globaliseringsfonden, hvilket var
seks gange så mange som i 2008. Punkt 4 og tabel 1 indeholder nærmere oplysninger om
ansøgningerne.
Budgetmyndigheden besluttede i 10 tilfælde at bevilge støtte fra Globaliseringsfonden i 2009.
Otte af dem vedrørte ansøgninger indgivet i 2009, og de to andre vedrørte ansøgninger, som
blev modtaget ved udgangen af 2008. Punkt 4 og tabel 2, 3 og 4 indeholder nærmere
oplysninger om støttebevillingerne.
I 2009 modtog Kommissionen ni endelige rapporter om gennemførelsen af EFG-støtten. De
opnåede resultater beskrives nærmere i punkt 4 og i tabel 5.
Endvidere blev fire støttebidrag, der er bevilget i tidligere år, afviklet. Der blev anvendt
teknisk bistand på Kommissionens initiativ (artikel 8, stk. 1, i EGF-forordningen). Punkt 4.5
og 4.6 og tabel 6 og 7 indeholder nærmere oplysninger.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1). Berigtiget i
EUT L 48 af 22.2.2008, s. 82.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0006.png
3.
O
PFØLGNING
AKTIVITETER
ÅRSRAPPORTEN
2008
OM
G
LOBALISERINGSFONDENS
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 om
oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
2
I den europæiske økonomiske genopretningsplan, som blev offentliggjort den 26. november
2008
3
, meddelte Kommissionen, at den havde til hensigt at revidere bestemmelserne for
Globaliseringsfonden, så EU bliver bedre i stand til at hjælpe arbejdstagere, som er ramt af
den finansielle og økonomiske krise, og forbedre deres langsigtede jobmuligheder. Tre uger
senere foretog Kommissionen en mere indgående analyse af, hvilke forventninger og behov
Globaliseringsfondens vigtigste interessenter (repræsentanter for medlemsstaterne og for
arbejdsmarkedets organisationer på nationalt og europæisk plan) har, og den vedtog et forslag
om ændring af EGF-forordningen
4
. De vigtigste ændringer er som følger:
en nedsættelse af interventionskriteriet fra 1 000 ledige arbejdstagere til 500
en udvidelse af gennemførelsesperioden fra 12 til 24 måneder
en stigning i interventionssatsen fra 50 % til 75 %
5
en midlertidig undtagelse, hvorefter arbejdstagere, der bliver afskediget som følge af den
globale finansielle og økonomiske krise, er berettigede til støtte, såfremt ansøgningerne i
henhold til dette kriterium indgives inden udgangen af 2010.
Den ændrede EGF-forordning (EF) nr. 546/2009 blev vedtaget den 18. juni 2009 på grundlag
af Kommissionens forslag.
4.
4.1.
A
NALYSE AF
G
LOBALISERINGSFONDENS AKTIVITETER I
2009
Modtagne ansøgninger
De 30 ansøgninger, som Kommissionen modtog i 2009 (se tabel 1), er en stor stigning i
forhold til de to foregående år. Den modtog 28 ansøgninger på kun otte måneder (fra maj til
december 2009, dvs. fra ændringen af EGF-forordningen til årets udgang), sammenlignet med
14 ansøgninger i løbet af 24 måneder i 2007 og 2008
6
.
Ansøgningerne blev indgivet af 13 medlemsstater, omfattede 29 021 ledige arbejdstagere, og
der blev ansøgt om 166 581 220 EUR fra Globaliseringsfonden. De 28 ansøgninger, der blev
indgivet fra maj 2009, var omfattet af de nye regler (dvs. en finansieringssats på 65 %, en
periode på 24 måneder osv.).
2
3
4
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 546/2009 af 18. juni 2009 om ændring af
forordning (EF) nr. 1927/2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EUT L 167 af 29.6.2009).
Meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råd - En europæisk økonomisk genopretningsplan
(KOM(2008) 800 endelig af 26.11.2008).
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 om
oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (KOM(2008) 867 af 16.12.2008).
I henhold til ændringsforordningen som vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet i 2009 (EUT L 167 af
29.6.2009) hæves interventionssatsen midlertidigt fra 50 til
65 %
(ikke 75 % som foreslået), indtil
"kriseundtagelsesperioden" udløber den 31. december
2011.
Ni ansøgninger i 2007 og fem i 2008 (en ansøgning, der blev trukket tilbage og senere indgivet igen, er
kun talt med én gang: EGF/2008/002/Delphi/ES).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0007.png
I 2009 blev ingen ansøgninger afvist. Én ansøgning blev trukket tilbage og er derfor ikke
inkluderet i statistikkerne.
Tabel 1 – Ansøgninger modtaget i 2009
Art. 2
Interventionskriterium *)
Direkte resultat af den
globale finansielle og
økonomiske krise
Art. 1
Gennemgribende
strukturelle ændringer i
verdens handels-mønstre
på grund af
globaliseringen
Arbejdstagere i
støttemålgruppen
Sag
Ansøgnings-
reference
MS
Sektor
Ansøgnings-
dato
undtagelse fra
Beløb fra MS
Beløb fra EGF
Beløb fra
EGF/person
EGF/2009/001
EGF/2009/002
PT Noth/Centre
DE Nokia
Tekstilindustrien
Mobiltelefoner
23.1.2009
6.2.2009
b
a
x
x
832 800
5 553 850
832 800
5 553 850
1 000
1 316
1 568
631
2 577
1 500
2 400
400
480
435
598
1 793
1 600
1 010
636
806
491
3 582
557
800
643
839
613
111
720
821
165
650
140
139
29 021
967
832,80
4 220,25
4 795,68
2 661,25
4 110,23
6 559,78
6 179,60
14 264,09
537,84
887,62
4 299,09
3 564,89
4 124,21
6 163,09
1 041,02
1 388,20
1 066,15
15 741,25
3 500,90
10 521,87
1 683,26
2 867,31
3 928,19
3 395,95
3 148,09
3 520,13
3 374,74
3 097,88
3 240,23
8 730,27
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 finder anvendelse på alle ansøgninger modtaget efter den 1. maj 2009
x
5.5.2009 b
4 049 029
7 519 625
EGF/2009/004
BE
Oost-West Vlaanderen
Tekstilindustrien
EGF/2009/005
EGF/2009/006
EGF/2009/007
EGF/2009/008
EGF/2009/009
EGF/2009/010
EGF/2009/011
EGF/2009/012
EGF/2009/013
EGF/2009/014
EGF/2009/015
EGF/2009/016
EGF/2009/017
EGF/2009/018
EGF/2009/019
EGF/2009/020
EGF/2009/021
EGF/2009/022
EGF/2009/023
EGF/2009/024
EGF/2009/025
EGF/2009/026
EGF/2009/027
EGF/2009/028
EGF/2009/029
EGF/2009/030
EGF/2009/031
BE
IT
SE
IE
AT
LT
NL
IE
DE
ES
DK
LT
LT
LT
FR
ES
IE
BG
PT
NL
NL
NL
NL
NL
NL
NL
DK
5.5.2009
28.5.2009
5.6.2009
29.6.2009
9.7.2009
23.7.2009
4.8.2009
7.8.2009
13.8.2009
2.9.2009
8.9.2009
23.9.2009
23.9.2009
23.9.2009
9.10.2009
9.10.2009
9.10.2009
Fremst. af basismetaller
26.10.2009
Elektronisk udstyr
17.12.2009
Noord Holland and Zuid Holland
Udgivervirksomhed
30.12.2009
Noord Brabant
Udgivervirksomhed
30.12.2009
Noord Holland og Utrecht
Trykkeriindustrien
30.12.2009
Noord Brabant and Zuid Holland
Trykkeriindustrien
30.12.2009
Limburg
Trykkeriindustrien
30.12.2009
Gelderland og Overijssel
Trykkeriindustrien
30.12.2009
Drenthe
Trykkeriindustrien
30.12.2009
Linak
Mek./Elektronik
8.9.2009
Limburg
Gruppo Merloni
Volvo
Dell
Steiermark
AB Snaige
Heijmans
Waterford Crystal
Karmann
Valencia
Danfoss Group
Møbler
Byggeri
Beklædningsgenst.
Renault
Castilla La Mancha
SR Technics
Kremitkovtsi AD
Qimonda
Tekstilindustrien
Husholdningsartikler
Bilindustrien
Computere
Lev. til bilindustrien
Husholdningsartikler
Byggeri
Krystalglas
Bilindustrien
Keramisk industri
Mekanisk/Elektronisk
Møbler
Byggeri
Beklædningsart.
Bilindustrien
Snedker- og tømrerarb.
Flyvedligeholdelse
b
a
a
a
b
ce
a
a
a
b
a
b
b
b
a
b
a
a
ce
b
ce
b
b
ce
b
ce
ce
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
24
80,00%
a
a
b
b
b
a
904 211
5 703 425
5 298 286
7 985 950
3 072 265
139 011
207 907
1 384 306
3 338 107
3 553 165
4 788 721
356 509
602 481
281 874
30 361 231
1 050 000
4 747 790
582 797
1 295 361
1 296 605
201 145
1 220 490
1 556 168
299 833
1 084 257
244 264
653 428
92 645 267
3 088 176
1 679 249
10 592 075
9 839 674
14 831 050
5 705 635
258 164
386 114
2 570 853
6 199 342
6 598 735
8 893 336
662 088
1 118 893
523 481
56 385 144
1 950 000
8 817 324
1 082 337
2 405 671
2 407 982
373 555
2 266 625
2 890 027
556 832
2 013 620
453 632
1 213 508
166 581 220
5 552 707
Ansøgninger modtaget i alt i 2009: 30
6
20,00%
5 740,02 Gennemsnitstal
*) jf. artikel 2, litra c), særlige omstændigheder
Fra ansøgning EGF/2009/012 er der anvendt en forenklet procedure for godkendelse fra budgetmyndigheden.
En yderligere ansøgning (EGF/2009/003, AT/Magna Steyr, indgivet den 5.3.2009) blev trukket tilbage af den ansøgende medlemsstat (Østrig), før budgetmyndigheden havde truffet
afgørelse om støtten, og den indgår derfor ikke i statistikken. Afskedigelserne hos Magna blev sammen med otte andre virksomheder i bilindustrien medtaget i en efterfølgende
ansøgning (EGF/2009/009 indgivet den 9/7/2009).
4.1.1.
Ansøgninger modtaget i 2009 pr. medlemsstat og sektor
De 30 modtagne ansøgninger blev indgivet af 13 medlemsstater og vedrørte 17 brancher
7
:
Østrig (en ansøgning; bilindustrien), Belgien (to ansøgninger; tekstiler), Bulgarien (en
ansøgning; basismetaller), Danmark (to ansøninger; mekanisk/elektronisk), Frankrig (en
ansøgning; bilindustrien), Tyskland (to ansøgninger; mobiltelefoner, bilindustrien), Irland (tre
ansøgninger; computere, krystalglas, flyvedligeholdelse), Italien (en ansøgning;
husholdningsartikler), Litauen (fire ansøgninger; husholdningsartikler, møbler, byggeri,
beklædningsartikler), Nederlandene (otte ansøgninger; byggeri, trykkeriindustrien,
udgivervirksomhed), Portugal (to ansøgninger; tekstiler, elektronisk udstyr), Spanien (to
ansøgninger; keramik, snedker- og tømrerarbejde) og Sverige (en ansøgning; bilindustrien).
4.1.2.
Ansøgninger modtaget i 2009 efter ansøgningsbeløbets størrelse
De medlemsstater, der ansøger om støtte fra Globaliseringsfonden, skal udarbejde en
samordnet pakke af foranstaltninger, der bedst muligt passer til de berørte arbejdstageres
7
Trykkeriindustrien (5), bilindustrien (4), tekstiler (3), bygger (2), husholdningsartikler (2),
mekanisk/elektronisk (2), udgivervirksomhed (2), mobiltelefoner (1), computere (1), krystalglas (1),
keramik (1), møbler (1), snedker- og tømrerarbejde (1), basismetaller (1), elektronisk udstyr (1),
beklædningsartikler (1), flyvedligeholdelse (1).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
profil, og fastlægge, hvor stort et støttebeløb de har behov for. EGF-forordningen hverken
anbefaler eller begrænser størrelsen af det samlede støttebeløb, men Kommissionen kan ved
vurderingen af en ansøgning rejse spørgsmål, som foranlediger medlemsstaten til at ændre i
pakken af individualiserede tilbud, hvilket kan påvirke ansøgningsbeløbets størrelse.
Ansøgningerne om støtte fra Globaliseringsfonden i 2009 varierede i størrelse fra 258 164
EUR til 56 385 144 EUR (gennemsnit 5 552 707 EUR).
4.1.3.
Ansøgninger modtaget i 2009 efter antal arbejdstagere i støttemålgruppen
Antallet af arbejdstagere, som var berørt af de foranstaltninger, der var foreslået til støtte fra
Globaliseringsfonden, androg 29 021 (30 ansøgninger), varierende fra 111 til 3 582
arbejdstagere (i gennemsnit 967 arbejdstagere). Tre ansøgninger vedrørte mere end 2 000
arbejdstagere, syv vedrørte mellem 1 000 og 2 000 arbejdstagere, og 20 ansøgninger vedrørte
under 1 000 arbejdstagere.
Forskellen i antallet af afskedigede arbejdstagere og arbejdstagere i målgruppen for EGF-
støtte kan skyldes, at ansøgermedlemsstaten har valgt at koncentrere støtten bl.a. på
arbejdstagere, der har særlige vanskeligheder ved at blive på arbejdsmarkedet, og/eller dem,
der har mest brug for støtte.
4.1.4.
Ansøgninger modtaget i 2009 efter ansøgningsbeløbets størrelse pr. arbejdstager
Det beløb, der ansøges om pr. arbejdstager i 2009, varierede fra lidt over 500 EUR til over
15 700 EUR (i gennemsnit 5 740 EUR pr. arbejdstager).
Ansøgermedlemsstaterne bestemmer selv sammensætningen af den pakke af individualiserede
tilbud, som de tilbyder de afskedigede arbejdstagere, så længe den er i overensstemmelse med
EGF-forordningens bestemmelser. Det beløb, der ansøges om pr. berørt arbejdstager, kan
således variere alt efter afskedigelsernes omfang, situationen på det berørte arbejdsmarked, de
pågældende arbejdstageres individuelle situation, de foranstaltninger, medlemsstaten allerede
har truffet, og udgifterne til at gennemføre foranstaltningerne i den pågældende medlemsstat
eller region.
4.1.5.
Ansøgninger modtaget i 2009 efter interventionskriterium
24 af de indgivne ansøgninger (80 %) havde til formål at støtte arbejdstagere, der var blevet
afskediget som en
direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise
(artikel 1a i den ændrede forordning), mens de seks øvrige ansøgninger (20 %) blev indgivet
på grundlag af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdens handelsmønstre som
følge af globaliseringen.
11 ansøgninger blev indgivet i henhold til artikel 2, litra a), i EGF-forordningen og 13
ansøgninger i henhold til artikel 2, litra b). Af de seks ansøgninger i henhold til artikel 2, litra
c), (som alle anførte "særlige omstændigheder"), blev det i halvdelen anført, at betingelserne i
artikel 2, litra a), ikke var fuldt ud opfyldt, mens det i den anden halvdel blev anført, at
betingelserne i artikel 2, litra b), ikke var fuldt ud opfyldt.
4.2.
Forenkling
af
beslutningstagningen
vedrørende
ansøgninger
til
Globaliseringsfonden: ny procedure for indgivelse af forslag til Rådet og
Europa-Parlamentet
Ved udgangen af 2009 blev beslutningstagningen i Globaliseringsfonden strømlinet.
Kommissionen fjernede et af de krævede trin ved at samle to procedurer til én procedure, som
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0009.png
kommissærerne for beskæftigelse og budgettet har fælles ansvar for. Som følge heraf
indeholder budgetmyndighedens forslag Kommissionens vurdering af ansøgningen i form af
en begrundelse. Dette skulle give en besparelse på gennemsnitligt 22 dage, og forhåbentlig
bliver drøftelserne i Europa-Parlamentet og Rådet mere problemfrie og gennemsigtige.
4.3.
Støtte bevilget i 2009
Budgetmyndigheden besluttede i 10 tilfælde at bevilge støtte fra Globaliseringsfonden i 2009
med henblik på at finansiere aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger (se tabel 2, 3 og 4). Otte
af dem vedrørte ansøgninger indgivet i 2009, og to vedrørte ansøgninger modtaget ved
udgangen af december 2008.
Den bevilgede støtte vedrørte 10 938 afskedigelser i otte medlemsstater, og der blev i alt
udbetalt 52 349 047 EUR fra Globaliseringsfonden (10,5 % af det årlige beløb, der er til
rådighed for Globaliseringsfonden). Det gennemsnitlige beløb pr. arbejdstager var 4 786
EUR. Seks af de 10 godkendte ansøgninger blev indgivet den 1. maj 2009 eller senere, dvs. i
henhold til de nye regler.
Budgetmyndigheden afviste ingen af de forslag, Kommissionen forelagde den om støtte fra
Globaliseringsfonden.
Tabel 2 - Nærmere oplysninger om støtte bevilget i 2009
Art. 2
Interventionskriterium
Direkte resultat af den
globale finansielle og
økonomiske krise
Art. 1
Gennemgribende
strukturelle ændringer i
verdens handels-
mønstre på grund af
globaliseringen
Afgørelser
truffet af
budgetmyn-
digheden om
at godkende
støttebevil-
linger fra EGF
Arbejdstagere i
støttemålgruppen
Ansøgnings-
reference
MS
Sag
Sektor
Ansøgnings-
dato
Beløb fra MS
Beløb fra EGF
Beløb fra
EGF/person
Betalinger
hentet fra
budgettet for
2009
(art. 13 i EGF-
forordningen)
EGF/2008/004 ES
EGF/2008/005 ES
Castilla Leon
Catalonien
Bilindustrien
Tekstilindustrien
Tekstilindustrien
Mobiltelefoner
29.12.2008
29.12.2008
23.1.2009
6.2.2009
5.5.2009
5.5.2009
5.6.2009
29.6.2009
9.7.2009
4.8.2009
b
b
b
a
b
b
a
a
b
a
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
6
60%
2 694 300
3 306 750
832 800
5 553 850
4 049 029
904 211
5 298 286
7 985 950
3 072 265
207 907
33 905 348
3 390 535
2 694 300
3 306 750
832 800
5 553 850
7 519 625
1 679 249
9 839 674
14 831 050
5 705 635
386 114
52 349 047
5 234 905
588
1 100
1 000
1 316
1 568
631
1 500
2 400
400
435
10 938
1 094
4 582,14
3 006,14
6.5.2009
16.9.2009
19.6.2009
29.10.2009
11.11.2009
16.12.2009
26.2.2010
2.3.2010
5.3.2010
1.3.2010
5.3.2010
3.3.2010
EGF/2009/001 PT North/Centre
EGF/2009/002 DE Nokia
832,80
16.9.2009
4 220,25 21.10.2009
4 795,68
2 661,25
6 559,78
6 179,60
14 264,09
887,62
25.11.2009
25.11.2009
17.12.2009
25.11.2009
17.12.2009
17.12.2009
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 finder anvendelse på alle ansøgninger modtaget efter 1. maj 2009
EGF/2009/004 BE
Oost-West Vlaanderen
Tekstilindustrien
EGF/2009/005 BE Limburg
Tekstilindustrien
EGF/2009/007 SE Volvo
Bilindustrien
EGF/2009/008 IE Dell
Computere
EGF/2009/009 AT Steiermark
Lev. til bilindustrien
EGF/2009/011 NL Heijmans
Byggeri
Samlede antal afgørelser og betalinger fra budgettet
for 2009: 10
4
40%
4 785,98 Gennemsnitstal
4.3.1.
Profil for de arbejdstagere, der modtager støtte fra Globaliseringsfonden
Profilen for
arbejdstagerne i støttemålgruppen
(køn, EU-borgere/ikke-EU-borgere,
aldersgruppe og sundheds- og kvalifikationsstatus) fremgår af tabel 3:
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0010.png
Tabel 3 - Støtte fra Globaliseringsfonden bevilget i 2009: Profil for arbejdstagerne
2008/004
ES Castilla
ARBEJDSTAGERE I MÅLGRUPPEN
FOR STØTTE FRA EGF
Mænd
Kvinder
% kvinder
2008/005
ES Catalonia
2009/001
PT Norte-
Centro
2009/002
DE Nokia
2009/004
BE Oost-West
Vlaanderen
2009/005
BE Limburg
2009/007
SE Volvo
2009/008
IE Dell
2009/009
AT
Steiermark
2009/011
NL Heijmans
I alt
%
212
376
64,0%
588
n/a
n/a
588
583
5
572
528
48,0%
1 100
n/a
n/a
1 100
913
165
22
600
400
40,0%
1 000
995
5
50
720
230
519
797
60,6%
1 316
1 154
162
1 176
392
25,0%
1 568
1537
31
49
1 447
68
4
473
158
25,0%
631
618
13
20
582
27
2
1 080
420
28,0%
1 500
1 230
270
180
1 230
90
1 536
864
36,0%
2 400
n/a
n/a
2 400
168
2 016
192
24
318
82
20,5%
400
380
20
20
371
9
396
39
9,0%
435
435
0
9
287
139
6 881
4 057
37,1%
10 938
6 349
501
4 088
0
496
9 233
1 157
30
22
0
159
62,91%
37,09%
100,00%
48,95%
4,53%
46,52%
4,53%
84,42%
10,58%
0,27%
0,20%
1,45%
Arbejdstagere i alt i støttemålgr.
heraf:
EU-borger
Ikke-EU-borger
Ikke oplyst
15-24
25-54
55-64
65+
Ikke oplyst
Arbejdstagere med
sundhedsproblemer eller handicap
1 084
232
6
1
9
136
n/a
n/a
n/a
n/a
7
n/a
Nogle medlemsstater kan have medtaget arbejdstagere over 65 i aldersgruppen 55-64
For de samme sager var kønsfordelingen for det samlede antal afskedigelser i ansøgningsfasen som følger:
Mænd
Kvinder
Ikke til rådighed
% kvinder
53,7%
1 082
501
581
671
598
451
34,8%
1 720
947
641
138
37,1%
1 726
n/a
n/a
1 337
n/a
1 337
25,0%
1 568
25,0%
631
28,0%
4 687
36,0%
2 840
1 176
392
473
158
3 375
1 312
1 818
1 022
605
118
21
15,9%
744
13,2%
570
495
75
10 061
4 897
1 947
29,0%
16 905
100,00%
59,51%
28,97%
11,52%
Afskedigelser i alt
4.3.2.
Foranstaltninger finanseret med støtte fra Globaliseringsfonden
Artikel 3 i forordning 1927/2006 fastsætter, at Globaliseringsfonden udelukkende kan yde
økonomisk støtte til aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som tager sigte på at reintegrere
ledige arbejdstagere på arbejdsmarkedet. Endvidere foreskriver den, at Globaliseringsfonden
kan finansiere medlemsstaternes forberedelser, forvaltning, oplysning og publicitet samt
kontrolaktiviteter i forbindelse med fondens virke (teknisk bistand).
De foranstaltninger, som blev godkendt i de 10 bevillinger fra Globaliseringsfonden i 2009,
og som sigtede på at reintegrere 10 938 ledige arbejdstagere på arbejdsmarkedet, omfattede
primært efteruddannelse og omskoling, dagpenge under uddannelse eller andre aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, uddannelsesstøtte og hjælp til jobsøgning og sagsstyring.
Fordelingen af de skønnede udgifter til de foreslåede foranstaltninger og teknisk bistand
fremgår af tabel 4.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0011.png
Tabel 4 - Foranstaltninger støttet i 2009 på grundlag af Eurostats klassifikation
8
Arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger
på grundlag af Eurostats klassifikation
Arbejdsmarkedspolitiske tjenester
1
Individuel hjælp til jobsøgning og sagsstyring og generelle
informationstjenester (erhvervsvejledning, attestering af
kvalifikationer, individuelle handlingsplaner osv.; åbne
informationtjenester for jobsøgende)
Jobsøgningstilskud
Befordringstilskud
Andre tilskud (f,eks, lærlingeordninger)
Arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger
2
Efteruddannelse og omskoling
Uddannelsesstøtte
Dagpenge under uddannelsen eller andre aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger
3
Jobrotation og jobdeling
4
Beskæftigelses- og ansættelsesincitamenter
5
Støttet beskæftigelse og revalidering
6
Direkte jobskabelse
7
Incitamenter til start af egen virksomhed
Teknisk bistand (artikel 3 i forordning 1927/2006)
I alt
Anslåede
udgifter EGF
+ MS (EUR)
12 954 880
% af de
samlede
bet.
10,91 %
9 406 680
174 600
2 528 400
845 200
69 664 315
35 806 540
12 579 650
13 077 200
Ikke relevant
2 577 500
281 600
594 000
4 747 825
3 635 200
86 254 395
0,20 %
2,93 %
0,98 %
41,51 %
14,58 %
15,16 %
Ikke
relevant
2,99 %
0,33 %
0,69 %
5,50 %
4,21 %
100 %
8
Tabellen er opstillet af Kommissionen på grundlag af foranstaltninger foreslået af medlemsstaterne og
godkendt af budgetmyndigheden. Den svarer ikke fuldstændigt til den metodologi, der anvendes af
Eurostat som beskrevet i "Labour market policy database – Methodology – revideret udgave fra juni
2006", fordi nogle af de foranstaltninger, Globaliseringsfonden har ydet støtte til, ikke passer til
Eurostats kategorier (f.eks. jobsøgningstilskud, uddannelsesstøtte og dagpenge under uddannelse eller
andre
aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger
og
befordringstilskud).
De
Eurostat-
klassifikationskategorier, der er markeret med "ikke relevant" i tabellen, indgik ikke i medlemsstaternes
forslag til foranstaltninger i de 10 interventioner, der blev godkendt til støtte fra Globaliseringsfonden i
2009.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.3.3.
Komplementaritet med foranstaltninger, der modtager støtte fra strukturfondene,
navnlig Den Europæiske Socialfond
Globaliseringsfonden har til formål at bidrage til at øge beskæftigelsen og sikre hurtig
tilbagevenden til arbejdsmarkedet ved hjælp af aktive arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger. Komplementariteten består i deres tidsmæssigt forskellige tilgang til
problemerne. Globaliseringsfonden står for målrettet hjælp i en konkret situation, hvor
arbejdstagere har mistet deres arbejde som led i en masseafskedigelse på EU-plan, mens
Socialfonden støtter strategiske, langsigtede mål (f.eks. opkvalificering af den menneskelige
kapital og håndtering af forandringer) gennem flerårige programmer. I lyset af de sociale
virkninger af den aktuelle finansielle og økonomiske krise blev de to fondes funktionsmåde
ændret i 2009 på forslag af Kommissionen, således at de kunne reagere med større fleksibilitet
på virkningen af krisen.
Det afgørende kriterium er de tilgængelige instrumenter og foranstaltningers potentiale til at
hjælpe arbejdstagerne på en effektiv måde. Indholdet af den samordnede pakke af
individualiserede tilbud, som Globaliseringsfonden skal yde støtte til, bør være
afstemt
med
andre foranstaltninger og
supplere
dem. Det betyder, at EGF-forantaltninger skal gå ud over
standardkurser, som arbejdstagerne alligevel har adgang til. På den anden side behøver
medlemsstaterne ikke at opfinde helt nye foranstaltninger, og de tilbud, der foreslås til støtte
fra Globaliseringsfonden, kan allerede eksistere. Praksis i forbindelse med
Globaliseringsfonden er at foreslå en blanding af tilbud, som omfatter foranstaltninger, der er
helt nye, er nye for de berørte arbejdstagere eller foreslås dem i nye kombinationer, og
foranstaltninger, de normalt ikke ville have adgang til (f.eks. efteruddannelse på andet eller
tredje niveau).
Et godt eksempel på komplementariteten mellem Socialfonden og Globaliseringsfonden er
Nokia-sagen (EGF/2009/002) indgivet af Tyskland. I ansøgningen blev der skelnet mellem
EGF-pakken og en indledende pakke med aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som blev
finansieret af Socialfonden og ved national offentlig og privat samfinansiering. Den
indledende pakke, som fik støtte fra Globaliseringsfonden, omfattede oprettelsen af et
overførselsselskab (Transfergesellschaft) og profileringsforanstaltninger, erhvervsvejledning,
individuel rådgivning, praktikcoaching og kortsigtede kvalifikationer i overensstemmelse med
retningslinjerne fra Socialfondens føderale beskæftigelseskontor. EGF-pakken med aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger var udformet som et
supplement
til den ovennævnte ESF-
pakke, hvilket sikrede komplementariteten med de andre foranstaltninger på nationalt,
regionalt og lokalt plan.
Et andet godt eksempel på komplementaritet er Volvo-sagen (EGF/2009/007) indgivet af
Sverige. Arbejdstagere, som i stedet for at blive afskediget blev omskolet til nye opgaver i
virksomheden, modtog støtte fra Globaliseringsfonden, mens de, der blev afskediget, fik
bistand gennem den samordnede pakke af individualiserede tilbud.
Medlemsstaterne har sørget for ikke at få dobbelt finansiering fra de finansielle
fællesskabsinstrumenter i henhold til artikel 6, stk. 5, i EGF-forordningen.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4
Globaliseringsfondens resultater: endelige rapporter modtaget i 2009 om
gennemførelsen af den økonomiske støtte
Den vigtigste kilde til information om Globaliseringsfondens resultater er de endelige
rapporter, som medlemsstaterne skal forelægge i henhold til EGF-forordningens artikel 15.
4.4.1.
Endelige rapporter fra medlemsstaterne
I 2009 modtog Kommissionen ni endelige rapporter, seks vedrørende ansøgninger indsendt i
2007 og tre vedrørende ansøgninger indsendt i 2008 (se tabel 5).
4.4.2.
Sammenfatning af de indberettede resultater
De ni endelige rapporter viste, at 3 717 arbejdstagere (40,1 %) ved udgangen af
gennemførelsesperioden havde fundet nye job. Resten var enten arbejdsløse (2 219
personer/24 %) eller ikke erhvervsaktive (893 personer/9,6 %), eller medlemsstaterne havde
ikke oplyst deres beskæftigelsesstatus (2 439 personer/26,3 %).
4.4.3.
God praksis og erfaringer fremlagt i de endelige rapporter
Bortset fra den vellykkede gennemførelse af arbejdstageres tilbagevenden til arbejdsmarkedet
oplyste medlemsstaterne, at støtten fra Globaliseringsfonden havde givet dem mulighed for at
øge deres bistand til afskedigede arbejdstagere og for at forlænge støttens varighed ud over
det, der ville have været muligt uden støtten fra Globaliseringsfonden. En række
medlemsstater (Finland, Malta og Portugal) mente, at gennemførelsesperioden på 12 måneder
i alle disse sager ikke var lang nok, særlig med hensyn til foranstaltningerne til fremme af
iværksætterånd og start af egen virksomhed.
På nuværende tidspunkt kan resultaterne ikke fordeles på køn, aldersgruppe,
uddannelsesniveau, nationalitet osv. Dette vil ske fremover i hver enkelt sag, og det vil også
indgå i midtvejsevalueringen af Globaliseringsfonden.
EGF/2007/004 Perlos/Finland
Af de 921 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 56,9 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden.
Efteruddannelse til nye job med en fremtid var en væsentlig fordel, ikke blot for
arbejdstagerne, men for hele regionen, som er afsidesliggende og truet af affolkning.
Oprettelsen og vedligeholdelsen af et bredt netværk af aktører bidrog til at støtte de ledige
arbejdstagere og fik dem hurtigere i arbejde igen. Ved hjælp af et tidligt samarbejde med
Kommissionen kunne der udformes en mere ambitiøs pakke til arbejdstagerne, end der ellers
ville have været mulighed for. Den endelige rapport indeholdt en SWOT-analyse (styrker og
svagheder, muligheder og trusler) af sagen, som kan være nyttig ved planlægningen af
fremtidige sager. Med de foranstaltninger, som Globaliseringsfonden støttede, kunne
myndighederne i Nordkarelen udarbejde beredskabsplaner til brug ved fremtidige omfattende
afskedigelser.
EGF/2007/006 Piemonte/Italien
Af de 1 298 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 48,9 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder fem arbejdstagere, som startede egen virksomhed). Beskæftigelsesstatussen for de
øvrige 51,1 % blev ikke oplyst. Foranstaltningerne lagde særlig vægt på incitamenter til
kvinder og arbejdstagere over 55, der sigtede på at få dem til at blive på arbejdsmarkedet. En
stor procentdel af arbejdstagerne over 40 fandt nyt arbejde, og genansættelsesprocenten for
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0014.png
ældre arbejdstagere, der blev opnået ved hjælp af disse foranstaltninger, var særlig høj for
området. Takket være omskoling blev arbejdstagerne flyttet fra tekstilsektoren til andre mere
konkurrencedygtige produktionssektorer.
EGF/2007/005 Sardinien/Italien
Af de 1 044 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 6,2 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder én arbejdstager, som startede egen virksomhed). Beskæftigelsesstatus for de øvrige
93,8 % blev ikke oplyst.
EGF/2007/007 Lombardiet/Italien
Af de 1 215 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 45,8 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden.
Beskæftigelsesstatussen for de øvrige 54,2 % blev ikke oplyst.
EGF/2008/001 Toscana/Italien
Af de 1 352 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 65,6 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder to arbejdstagere, som startede egen virksomhed), og 26 % var arbejdsløse eller ikke
erhvervsaktive. Beskæftigelsesstatussen for de øvrige 8 % blev ikke oplyst.
De italienske myndigheder sender flere oplysninger om de ovennævnte tre sager, således at
Kommissionen kan vurdere, hvordan støtten fra Globaliseringsfonden har virket.
EGF/2007/008 Tekstiler/Malta
Af de 672 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 65,5 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder 24 arbejdstagere, som startede egen virksomhed). Støtten bevirkede, at de berørte
arbejdstagere fik en mere individuel hjælp til at vende tilbage til arbejdsmarkedet. Følgelig
betød det også, at de fik færre sociale og økonomiske problemer. I Malta syntes man, at
erhvervsvejledning var meget nyttigt, da mange arbejdstagere, som ikke kendte til
jobmulighederne i andre sektorer, kunne overveje at blive ansat uden for tekstilsektoren. De
fleste af arbejdstagerne havde begrænsede overførbare kvalifikationer, så løntilskuddet
tilskyndede arbejdsgiverne til at give dem jobmuligheder. Anvendelsen af
iværksætterfaciliteten var også en succes.
EGF/2007/010 Lissabon-Alentejo/Portugal
Af de 558 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 19,5 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder 11 arbejdstagere, som startede egen virksomhed). Denne ret lave procentdel skal
ses i lyset af bilindustriens strukturproblemer, som allerede eksisterede før den internationale
finansielle og økonomiske krise og blev forværret af den. I det sidste kvartal af 2008, da
foranstaltningerne sluttede, faldt antallet af nyindregistrerede biler i Europa med
gennemsnitligt 20 %
9
. Trods denne ugunstige situation fik de arbejdstagere, der havde laveste
uddannelsesmæssige kvalifikationer, gennem programmer for anerkendelse og validering af
9
Meddelelse fra Kommissionen
Udspil til imødegåelse af krisen i den europæiske bilindustri
(KOM(2009) 104).
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kvalifikationer en bedre start til at finde et nyt job. EGF-foranstaltningerne blev normalt
suppleret med andre foranstaltninger, hvoraf nogle fik støtte fra Den Europæiske Socialfond.
EGF/2008/002 Delphi/Spanien
Af de 1 589 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 10,7 % i arbejde igen ved udgangen af gennemførelsesperioden
(herunder otte arbejdstagere, som startede egen virksomhed). Ifølge den endelige rapport skal
denne lave procentdel ses i lyset af den hurtige forværring af arbejdsmarkedet i Andalusien på
dette tidspunkt. Da gennemførelsesperioden sluttede i februar 2009, var beskæftigelsesraten
6,6 % lavere end i februar 2008. De spanske myndigheder fortsatte med at tilbyde uddannelse
til bestemte målgrupper ved hjælp af deres egne midler indtil den 31. juli 2009. Trods den
ugunstige økonomiske situation havde ca. 600 af de afskedigede Delphi-medarbejdere således
sidst i juli 2009 gode udsigter til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
EGF/2008/003 Alytaus Tekstile/Litauen
Af de 619 arbejdstagere, som var omfattet af de foranstaltninger, der modtog støtte fra
Globaliseringsfonden, var 53,3 % i arbejde igen efter gennemførelsesperioden (herunder 11
arbejdstagere, som startede egen virksomhed).
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0016.png
Tabel 5- Resultater ifølge de endelige rapporter modtaget i 2009
Ansøgninger i 2007
Ansøgninger i 2008
EGF/2007/010
Lissabon-
EGF/2008/001 EGF/2008/002
Alentejo /
Toscana /
DELPHI /
Portugal
Italien
Spanien
Tekstil-
Leverandører
Bilindustrien
industrien
til bilindustrien
9.10.2007
8.4.2009
1 122
558
12.2.2008
11.8.2009
1 558
1 352
6.2.2008
5.8.2009
1 589
1 589
EGF/2008/003
Alytaus
Tekstile/
Litauen
Tekstil-
industrien
8.5.2008
7.11.2009
600
619
10 856
9 268
100%
Sektor
Ansøgningsdato
Frist for endelig rapport
Arbejdstagere oprindeligt berørt
Arbejdstagere, som modtog støtte
fra EFG
heraf arbejdstagere, som modtog:
*)
Individuel hjælp til jobsøgning &
sagsstyring og generelle
informationstjenester **)
Jobsøgningstilskud
Befordringstilskud
Andre
tilskud
(f.eks.
lærlingsordninger)
Efteruddannelse og omskoling
Uddannelsestilskud
Beskæftigelses- og
ansættelsesincitamenter
Støttet beskæftigelse og revalidering
Incitamenter til start af egen
virksomhed
Antal arbejdstagere, som er vendt
tilbage til arbejdsmarkedet efter
EGF-intervention
% vendt tilbage til arbejdsmarkedet
Samlet antal arbejdsløse eller
inaktive arbejdstagere
***)
Antal personer, for hvilke status
ikke var oplyst
EGF/2007/005
EGF/2007/004
Sardinien /
Perlos / Finland
Italien
Komponenter til
Tekstil-
mobiltelefoner
industrien
18.7.2007
17.1.2009
915
921
9.8.2007
8.2.2009
1 044
1 044
EGF/2007/006
Piemonte /
Italien
Tekstil-
industrien
10.8.2007
9.2.2009
1 537
1 298
EGF/2007/007 EGF/2007/008
Lombardiet /
Tekstiler /
Italien
Malta
Tekstil-
Tekstil-
industrien
industrien
17.8.2007
16.2.2009
1 816
1 215
12.9.2007
11.3.2009
675
672
I alt
9 sager
921
23
96
0
605
0
85
6
35
524
56,9%
369
28
1 044
1 044
0
0
0
304
0
0
0
65
6,2%
923
594
0
0
7
0
10
0
0
635
48,9%
1 215
915
0
629
181
0
0
558
0
0
0
311
10
0
0
8
109
19,5%
449
1 352
829
0
1 589
0
1 450
1 589
619
285
0
0
161
203
0
0
66
330
53,3%
289
8 850
3 871
1 546
1 589
3 317
521
351
6
271
3 717
95,5%
41,8%
16,7%
17,1%
35,8%
5,6%
3,8%
0,1%
2,9%
557
0
11
0
0
557
45,8%
87
0
245
0
21
440
65,5%
232
0
4
0
0
0
887
65,6%
354
111
1 589
0
0
0
141
170
10,7%
1419
40,1%
3 112
2 439
33,6%
26,3%
979
663
658
*) Arbejdstagerne kunne anvende mere end én foranstaltning.
**) Omfatter erhvervsvejledning, attestering af kvalifikationer, individuelle handlingsplaner osv.; åbne informationstjenester for jobsøgende.
***) "Inaktive" kan betyde, at arbejdstagere deltager i efteruddannelse eller uddannelse, eller at de ikke længere er registreret til arbejde osv.
Der var ikke gennemført foranstaltninger i de følgende kategorier: "jobrotation og jobdeling" og "direkte jobskabelse".
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0017.png
4.5.
4.5.1.
Finansiel rapport
Midler tildelt af Globaliseringsfonden
I 2009 besluttede budgetmyndigheden at godkende 10 bevillinger til støtte fra
Globaliseringsfonden til et samlet beløb af
52 349 047
EUR, hvilket udgjorde
10,5 % af det
årlige maksimumsbeløb
(tabel 2). De 10 bevillinger kom fra budgettet for 2009, selv om
seks af dem blev udbetalt i begyndelsen af 2010.
I henhold til artikel 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006
10
, som fastlægger
budgetrammen for Globaliseringsfonden, kan Globaliseringsfonden ikke overstige et årligt
beløb på 500 mio. EUR, som kan hentes fra enhver eksisterende margen under det samlede
udgiftsloft for det foregående år og/eller fra annullerede forpligtelsesbevillinger fra de to
foregående år, bortset fra dem, der vedrører udgiftsområde 1B i den finansielle ramme.
Desuden bestemmes det i EGF-forordningens artikel 12, at mindst 25 % af
Globaliseringsfondens samlede årlige midler skal være til rådighed den 1. september hvert år
for at sikre, at der er dækning for de behov, der måtte opstå frem til årets udgang.
Forpligtelsesbevillingerne
til de midler, der blev bevilget i 2009, blev overført fra reserven
til EGF-budgetposten. Fremgangsmåden i 2009 for
betalingsbevillinger
har været at hente
dem fra Globaliseringsfondens budget på grund af "politiknærheden", idet det årlige krav til
Globaliseringsfonden hidtil kun har været ca. 1 % af Socialfondens betalingsbevilling. For at
undgå forvirring om anvendelsen af budgetmidler under de forskellige instrumenter begyndte
Kommissionen i 2009 at undersøge, om der kunne findes en alternativ anvendelse af
betalingsbevillinger, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, og hvis der ikke er risiko for at
forsinke behandlingen af overførselsanmodningen.
Der er
forskellige forklaringer
på, hvorfor kun
10,5 % af det årlige maksimumsbeløb
blev
anvendt i 2009. Kun 13 medlemsstater ansøgte om støtte fra Globaliseringsfonden, og
processen fra at sætte en ansøgning sammen, over behandlingen og til meddelelsen om den
endelige afgørelse fra budgetmyndigheden kan være lang og kompleks. Der er bl.a. følgende
grunde til ikke at søge om støtte fra Globaliseringsfonden: Medlemsstaterne foretrækker at
anvende Socialfonden, særlig hvis Socialfondens interventionssats er højere end EGF's sats,
problemer med at finde national matchende finansiering midt i et finansår, utilstrækkeligt
personale på centralt plan og manglende erfaring med EGF-procedurer, lange perioder med
finansiel usikkerhed, mens de afventer budgetmyndighedens afgørelse samt en politisk
beslutning om ikke at anvende Globaliseringsfonden. Det ser også ud til, at nogle
medlemsstater ventede på, at den ændrede EGF-forordning trådte i kraft, før de indgav deres
ansøgninger.
Når de får større erfaring, kan medlemsstaterne mere problemfrit udforme og indgive
ansøgninger til Globaliseringsfonden i fremtiden. Forhåbentlig bidrager den forenklede
bedømmelse og beslutningstagning, der blev indført ved udgangen af 2009 (se punkt 4.2), til
at gøre Globaliseringsfonden mere effektiv.
10
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0018.png
4.5.2.
Udgifter til teknisk bistand
I henhold til artikel 8, stk. 1, i EGF-forordningen kan Globaliseringsfonden på
Kommissionens initiativ op til et loft på 0,35 % af de finansielle midler, der er til rådighed for
det pågældende år (højst 1,75 mio. EUR), benyttes til finansiering af teknisk bistand til
aktiviteter i forbindelse med oplysning, administrativ og teknisk støtte, overvågning, revision,
kontrol og evaluering, der er nødvendige for at gennemføre forordningen. I 2009 blev der
bevilget 690 000 EUR til teknisk bistand
11
til de i tabel 6 anførte aktiviteter. Der blev anvendt
en budgetpost til Teknisk bistand fra Globaliseringsfonden (04.010414).
De resterende 1 060 000 EUR, der var til rådighed til teknisk bistand i årets løb, blev ikke
anvendt.
Tabel 6 - Udgifter til teknisk bistand i 2009
Teknisk bistand i 2009
Beskrivelse og beløb foreslået af Kommissionen
EUR
Information (f.eks. websted, publikationer og audiovisuelle aktiviteter)
Administrativ og teknisk bistand
- Møder mellem kontaktpersoner for EGF
- Udveksling af bedste praksis mellem medlemsstaterne
(netværksaktiviteter)
Evaluering (forberedelser til midtvejsevalueringen af
Globaliseringsfonden i henhold til artikel 17, stk. 1, litra a), i EGF-
forordningen)
160 000
70 000
160 000
300 000
Anvendte midler
EUR
67 069,39
40 200,00
99 539,48
0 EUR
(forberedelserne bliver
gennemført i 2010)
Overvågning, revision og kontrol: Der blev ikke anvendt bevillinger til disse kategorier (de revisioner, der blev
gennemført i 2009, blev finansieret med andre Kommissionsmidler)
I alt
690 000
206 808,87
4.5.3.
Anmeldte eller afsluttede uregelmæssigheder
Kommissionen modtog ingen anmeldelser om uregelmæssigheder i henhold til EFG-
forordningen i 2009. Ingen sager om uregelmæssigheder blev afsluttet i 2009 i henhold til
EFG-forordningen.
11
EUT L 132 af 29.5.2009, s. 10.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0019.png
4.5.4.
Afvikling af den finansielle støtte fra Globaliseringsfonden
Artikel 15, stk. 2, i EGF-forordningen fastlægger procedurerne for afvikling af den finansielle
støtte fra Globaliseringsfonden. De første fire støttebidrag fra Globaliseringsfonden blev
afviklet i 2009:
Tabel 7 - Sager afviklet i 2009
(alle beløb i EUR)
Ansøgningsdato
År for budgetmyndighedens
godkendelse
Frist for endelig rapport
Dato for afviklingsbrev
Bevilget EGF-støtte (50 %)
Bekræftet EGF-andel af
faktiske udgifter (50 %) som
anført i de endelige rapporter
Ikke anvendte midler
tilbagebetalt til
Kommissionen i 2009
EGF/2007/001
Peugeot/Fran-
krig
9.3.2007
2007
8.9.2008
18.11.2009
2 558 250
2 353 583
EGF/2007/003
BenQ/Tyskland
27.6.2007
2007
26.12.2008
1.9.2009
12 766 150
10 273 723
EGF/2007/004
Perlos/Finland
18.7.2007
2007
17.1.2009
1.9.2009
2 028 538
1 321 253
EGF/2007/008
Malta
textiles/Malta
12.9.2007
2008
11.3.2009
25.6.2009
681 207
318 920
204 667
2 492 427
707 285
362 287
Det samlede beløb for ikkeanvendte midler tilbagebetalt til Kommissionen i budgettet for
2009 for disse tre sager er
3 766 666
EUR.
Der er forskellige grunde til, at medlemsstaterne ikke anvendte al den bevilgede støtte fra
Globaliseringsfonden. Selv om medlemsstaterne opfordres til at udarbejde realistiske
budgetoverslag for den foreslåede samordnede pakke af individualiserede tilbud, er det ikke
sikkert, at alle de midler, der ansøges om, er nødvendige under gennemførelsen af
foranstaltningerne. Antallet af arbejdstagere, der har behov for bistand, kan være overvurderet
(dvs. at antallet af arbejdstagere, som er i stand til at finde et nyt job uden støtte fra
Globaliseringsfonden, kan være større end oprindeligt antaget), nogle arbejdstagere
foretrækker måske foranstaltninger med lavere omkostninger i stedet for foranstaltninger med
højere omkostninger, eller nogle af dem deltager i en foranstaltning i kortere tid end forventet,
fordi de har fundet et nyt job. Forsinket start på foranstaltningerne kan være en anden grund
til lavere udgifter. Medlemsstaternes budgettering af foranstaltningerne og planlægning af
arbejdstagernes deltagelse forventes at blive bedre, efterhånden som de får større erfaring.
4.5.5.
Andre tilbagebetalinger
Ud over de tilbagebetalte beløb i tabel 7 blev følgende fulde støttebidrag bevilget af
Globaliseringsfonden i 2007 tilbagebetalt til Kommissionen:
1 258 030 EUR
for ansøgning
EGF/2007/002 (Renault), som blev trukket tilbage af de franske myndigheder i 2009. De
tyske myndigheder modtog derudover
1 588,55 EUR
i renter, som de betalte tilbage til
Kommissionen.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0020.png
4.6.
4.6.1.
Websted
Tekniske støtteaktiviteter, som varetages af Kommissionen
Information og presse
I henhold til EGF-forordningens artikel 9 skal Kommissionen oprette "en hjemmeside
tilgængelig på alle fællesskabssprog med oplysning om Globaliseringsfonden, vejledning med
hensyn til indgivelse af ansøgninger, og ajourførte oplysninger om godkendte og afviste
ansøgninger, der fremhæver budgetmyndighedens rolle."
I overensstemmelse med kravene i artikel 9 er Globaliseringsfondens websted
(http://ec.europa.eu/egf), som er oprettet af Kommissionen, tilgængeligt på 22
fællesskabssprog (alle undtagen irsk). I 2009 blev webstedet moderniseret for at gøre det mere
brugervenligt.
Som et direkte resultat af disse forbedringer i 2009 steg antallet af besøgende og besøgte sider
med henholdvis 120 % og 138 %. Globaliseringsfondens websted registrerede 195 768 sider,
som blev besøgt af 83 719 personer.
Videopressemeddelelse (VNR)
En videopressemeddelelse blev stillet til rådighed for de audiovisuelle medier i alle 27
medlemsstater. Det førte til 28 originale udsendelser (på 19 tv-stationer, otte radiostationer og
én onlineavis) i ni medlemsstater (BE, DE, ES, FR, IE, IT, MT, RO og SI) og i tre lande uden
for EU (Montenegro, Rusland og Congo). Mindst 7 164 750
12
personer så udsendelserne.
Eurobarometer
Den særlige udgave af Eurobarometerundersøgelsen om europæisk beskæftigelse og
socialpolitik (juni 2009) omfattede et spørgsmål om Globaliseringsfonden, som allerede var
blevet stillet i Eurobarometer 70 (oktober 2008), med henblik på at kontrollere kendskabet til
fonden.
På spørgsmålet "Har
De nogensinde hørt eller læst om Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen, som er en fond, der yder støtte til ofre for globaliseringen?",
blev de
adspurgte anmodet om at give et af følgende svar:
"Ja, og jeg har et godt kendskab til den", eller
"Ja, men jeg kender ikke så meget til den", eller
"Nej, jeg har aldrig hørt eller læst om den".
Resultaterne fra 2009 viser, at kendskabet til Globaliseringsfonden er øget lidt sammenlignet
med året før: I hele EU havde 26 % af de adspurgte hørt om Globaliseringsfonden, og 4 % af
disse anførte, at de havde et godt kendskab til den. 71 % af de adspurgte svarede, at de aldrig
havde hørt om Globaliseringsfonden, hvilket stadig er en stor andel, som ikke er blevet
mindre sammenlignet med året før.
12
Dette tal tager ikke højde for downloads fra EU's Audiovisuelle Tjeneste, websted eller udsendelser på
satellit-tv eller genudsendelser.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0021.png
Andre pr-aktiviteter i 2009
Der blev i 2009 udgivet en serie EGF-plakater i forskellige formater og på alle EU-sprog samt
kinesisk, tyrkisk, arabisk og urdu. Der blev distribueret 57 000 eksemplarer til de offentlige
arbejdsmarkedskontorer i hele EU og til befolkningen.
Udgaven fra marts 2009 af Kommissionens magasin "Social Agenda" om beskæftigelse og
sociale anliggender satte fokus på Globaliseringsfonden og Den Europæiske Socialfond som
instrumenter, der kan afbøde virkningen af den finansielle og økonomiske krise på
arbejdsmarkedet.
Kommissionen overvejede yderligere kanaler til formidling
Globaliseringsfonden, f.eks. sektionen "Social Europe" på Facebook.
4.6.2.
af
oplysninger
om
Møder med de nationale myndigheder og arbejdsmarkedets parter
Det fjerde møde i Ekspertgruppen af Kontaktpersoner for Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, som er sammensat af repræsentanter for medlemsstaterne,
fandt sted den 9. juli 2009.
Den 11. december 2009 blev der i Malta afholdt et EGF-netværksseminar om gennemførelsen
af Globaliseringsfonden i medlemsstaterne med henblik på at drøfte gennemførelsen og
understrege både god praksis og udestående spørgsmål og problemer. Seminaret var yderst
vellykket.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0022.png
5.
T
ENDENSER
Med et stigende antal EGF-sager er der flere data til rådighed til at identificere tendenser i
ansøgningerne og få et overblik over, i hvilken retning Globaliseringsfondens foranstaltninger
går. Kommissionen anvender for øjeblikket data for 2007, 2008, 2009 og en del af 2010, og
der kan allerede gives eksempler på grundlag af dette materiale. Dataene i de tre nedenstående
grafiske fremstillinger vedrører 57 ansøgninger modtaget indtil den 30. april 2010.
Figur 1: Antal arbejdstagere i støttemålgruppen pr. medlemsstat
9000
8000
Antal arbejdstagere i
støttemålgruppen
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
CZ BG MT PL
FI
AT SE DK BE
SI
PT
LT
IE
FR NL DE ES
IT
Italien ligger øverst på listen over medlemsstater med i alt 8 300 arbejdstagere i
støttemålgruppen, mens Tjekkiet og Bulgarien hver har omkring 650 arbejdstagere i
målgruppen.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0023.png
Figur 2: Antal arbejdstagere i støttemålgruppen pr. sektor
14000
12000
Antal arbejdstagere i
støttemålgruppen
10000
8000
6000
4000
2000
0
or
Kr
ys
ta
lg
la
s
De
ta
ilh
Ud
an
gi
de
ve
rv
l
ir k
so
m
he
Ba
d
sis
m
et
al
le
r
Ke
ra
m
ik
Co
M
ek
m
pu
an
te
isk
re
/e
le
Be
kt
ro
klæ
ni
sk
dn
in
gs
ar
Te
tik
le
ks
r
t il
in
du
st
r ie
n
ar
m
De berørte sektorer er først og fremmest bilindustrien med over 12 000 arbejdstagere i
støttemålgruppen efterfulgt af tekstilsektoren med mere end 11 000 arbejdstagere
13
.
13
Se bilag 1 vedrørende en mere detaljeret fordeling.
DA
St
en
/m
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0024.png
Figur 3: Gennemsnitlig støtte fra Globaliseringsfonden pr. sektor
12000
10000
8000
EUR/person
6000
4000
2000
Mekanisk/elektronik
Trykkeriindustrien
Udgivervirksomhed
Elektronisk udstyr
Computere
Snedker- og
tømrerarbejde
Tekstilindustrien
Møbler
Beklædningsartikler
Husholdningsartikler
Engroshandel
Sten/marmor
Detailhandel
Keramik
Figur 3 viser den gennemsnitlige støtte fra Globaliseringsfonden pr. arbejdstager i de
forskellige sektorer. Arbejdstagere i sektoren "flyvedligeholdelse" og "basismetaller" modtog
de højeste gennemsnitsbeløb i støtte fra Globaliseringsfonden (ca. 10 000 EUR pr.
arbejdstager), efterfulgt af bilindustrien (næsten 8 000 EUR pr. arbejdstager) og den
mekaniske/elektroniske sektor (over 7 000 EUR pr. arbejdstager). Sektorerne
beklædningsartikler, byggeri, møbler og detailhandel har de laveste gennemsnitsbeløb (ca.
1 000 EUR pr. arbejdstager).
Der findes flere resultater og tendenser i "Statistical portrait of the EGF 2007-2010", der fås
efter anmodning på Globaliseringsfondens websted (http//ec.europa.eu/egf) fra sommeren
2010.
DA
Flyvedligeholdelse
Mobiltelefoner
Basismetaller
Byggeri
Bilindustrien
Krystalglas
0
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0025.png
Bilag 1
Bilindustrien (NACE: Fremstilling af motorkøretøjer, påhængsvogne og sættevogne, ref. nr. 29)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/001
FR
Peugeot
EGF/2007/010
PT
Lissabon-Alentejo
EGF/2008/002
ES
DELPHI
EGF/2008/004
ES
Castilla Leon
EGF/2009/007
SE
Volvo
EGF/2009/009
AT
Steiermark
EGF/2009/013
DE
Karmann
EGF/2009/019
FR
Renault
EGF/2010/002
ES
Catalonien
EGF/2010/004
PL
Wielkopolskie
Tekstilindustrien (NACE: Fremstilling af tekstiler, ref. nr. 13)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/005
IT
Sardegna
EGF/2007/006
IT
Piemonte,
EGF/2007/007
IT
Lombardiet
EGF/2008/001
IT
Toscana,
EGF/2008/003
LT
Alytaus tekstilė
EGF/2008/005
ES
Catalonien
EGF/2009/001
PT
North/Centre
EGF/2009/004
BE
Oost-West Vlaanderen
EGF/2009/005
BE
Limburg
EGF/2010/009
ES
Valencia
Mobiltelefoner (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter, ref. nr. 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/003
DE
BenQ
EGF/2007/004
FI
Perlos
EGF/2009/002
DE
Nokia
Beklædningsartikler (NACE: Fremstilling af beklædningsartikler, ref. nr. 14)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/008
MT Tekstilindustrien
EGF/2009/018
LT
Beklædningsartikler
EGF/2010/003
ES
Galicien
EGF/2010/014
SI
Mura
Husholdningsartikler (NACE: Fremstilling af elektrisk udstyr, ref. nr. 27)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/006
IT
Gruppo Merloni
EGF/2009/010
LT
AB Snaige
Mekanisk/elektronisk (NACE: Fremstilling af maskiner og udstyr, ref. nr. 28)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/015
DK
Danfoss Group
EGF/2009/031
DK
Linak
EGF/2010/001
DK
Nordjylland
EGF/2010/006
PL
H.Cegielski-Poznań
EGF/2010/013
PL
Podkarpackie
Trykkeriindustrien (NACE: Trykning og reproduktion af indspillede medier, ref. nr. 18)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/026
NL
Noord Holland og Utrecht
EGF/2009/027
NL
Noord Brabant og Zuid Holland
EGF/2009/028
NL
Limburg
EGF/2009/029
NL
Gelderland og Overijssel
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449788_0026.png
EGF/2009/030
NL
Drenthe
Computere (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter, ref. nr. 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/008
IE
Dell
Elektronisk udstyr (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter, ref. nr. 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/023
PT
Qimonda
EGF/2010/008
AT
AT&S
EGF/2010/011
NL
NXP Semiconductors
Keramik (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter, ref. nr. 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/014
ES
Valencia
Byggeri (NACE: Opførelse af bygninger, ref. nr. 41)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/011
NL
Heijmans
EGF/2009/017
LT
Byggeri
Basismetaller (NACE: Fremstilling af basismetaller, ref. nr. 24)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/022
BG
Kremitkovtsi AD
EGF/2010/007
AT
Steiermark-Niederoesterreich
Flyvedligeholdelse (NACE: Reparation og installation af maskiner og udstyr, ref. nr. 33)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/021
IE
SR Technics
Udgivervirksomhed (NACE: Udgivervirksomhed, ref. nr. 58)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/024
NL
Noord Holland og Zuid Holland
EGF/2009/025
NL
Noord Brabant
Møbler (NACE: Fremstilling af møbler, ref. nr. 31)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/016
LT
Møbler
Detailhandel (NACE: Detailhandel, undtagen med motorkøretøjer og motorcykler, ref. nr. 47)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/010
CZ
Unilever
Engroshandel (NACE: Engroshandel, undtagen med motorkøretøjer og motorcykler, ref. nr. 46)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/012
NL
Noord Holland ICT
Krystalglas (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter, ref. nr. 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/012
IE
Waterford Crystal
Snedker- og tømrerarbejde (NACE: Fremstilling af træ og varer af træ og kork, undtagen møbler,
ref. nr. 16)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/020
ES
Castilla La Mancha
Sten/marmor (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter, ref. nr. 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/005
ES
Valencia
DA
25
DA