Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0481
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.9.2010
KOM(2010) 481 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om revision af Rådets direktiv 2003/72/EF af 22. juli 2003 om supplerende bestemmelser
til statutten for det europæiske andelsselskab for så vidt angår medarbejderindflydelse
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om revision af Rådets direktiv 2003/72/EF af 22. juli 2003 om supplerende bestemmelser
til statutten for det europæiske andelsselskab for så vidt angår medarbejderindflydelse
1.
I
NDLEDNING
Ved Rådets forordning (EF) nr. 1435/2003
1
(herefter benævnt "forordningen") blev
der indført en statut for det europæiske andelsselskab (herefter benævnt "SCE") med
henblik på at opstille en ensartet juridisk ramme, inden for hvilken kooperativer fra
forskellige medlemsstater kan planlægge og gennemføre en reorganisering af deres
aktiviteter på fællesskabsplan. Rådets direktiv 2003/72/EF
2
(herefter benævnt
"direktivet") supplerer forordningen for så vidt angår medarbejderindflydelse
3
og
tager sigte på at indføre ordninger for medarbejderindflydelse i hvert SCE og derved
sikre, at stiftelse af et SCE ikke medfører, at eksisterende praksis for
medarbejderindflydelse, som findes i de enheder, der deltager i stiftelsen heraf,
fortabes eller indskrænkes.
I henhold til direktivets artikel 17 foretager Kommissionen med denne rapport en
revision af gennemførelsen af direktivet med henblik på om fornødent at forelægge
egnede ændringsforslag.
Som forberedelse til denne revision bestilte Kommissionen undersøgelser fra
uafhængige eksperter
4
og hørte medlemsstaterne og de europæiske
arbejdsmarkedsparter om disse undersøgelser og udkastet til rapporten
5
.
I betragtning af de betydelige ligheder mellem direktivet og Rådets direktiv
2001/86/EF om medarbejderindflydelse i det europæiske selskab (SE)
6
(herefter
benævnt "SE-direktivet") og den omstændighed, at visse medlemsstater
7
har
gennemført direktivet i det samme instrument eller ved ændringer af lovgivningen til
1
2
3
4
5
6
7
Rådets forordning (EF) nr. 1435/2003 af 22. juli 2003 om statut for det europæiske andelsselskab
(SCE), EUT L 207 af 18.8.2003, s. 1.
Rådets direktiv 2003/72/EF af 22. juli 2003 om supplerende bestemmelser til statutten for det
europæiske andelsselskab for så vidt angår medarbejderindflydelse, EUT L 207 af 18.8.2003, s. 25.
Ved medarbejderindflydelse forstås enhver ordning, herunder information, høring og medbestemmelse,
hvorigennem medarbejderrepræsentanter kan øve indflydelse på de afgørelser, der skal træffes i
virksomheden (direktivets artikel 2, litra h)).
Nationale rapporter udarbejdet af Labour Asociados (EU-25 i 2006-2008) og Milieu (BG, RO) i 2009,
sammenfattende rapport om EU-25 udarbejdet af Labour Asociados i 2007.
Høringssvar modtaget fra BG, CY, CZ, DE, EE, EL, ES, FI, FR, HU, IT, LT, LU, LV, PL, PT, SE;
BusinessEurope, ETUC, UEAPME.
Rådets direktiv 2001/86/EF af 8. oktober 2001 om fastsættelse af supplerende bestemmelser til statut
for det europæiske selskab (SE) for så vidt angår medarbejderindflydelse, EFT L 294 af 10.11.2001, s.
22.
BG, EE, ES, FI.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0004.png
gennemførelse af direktiv 2001/86/EF, henviser Kommissionen til sin revision
heraf
8
.
Med hensyn til horisontale spørgsmål vedrørende ret til information og høring,
såsom beskyttelse af og garantier for medarbejderrepræsentanter eller fortrolige
oplysninger, henviser Kommissionen også til sin revision af direktiv 2002/14/EF om
indførelse af en generel ramme for information og høring af arbejdstagere
9
.
2.
G
ENNEMFØRELSEN AF DIREKTIVET AFSLUTTET I
2009
Kommissionen nedsatte en ekspertgruppe bestående af regeringseksperter fra
medlemsstaterne for at skabe et forum for drøftelse af, hvordan direktivet kunne
gennemføres i national lovgivning. Ekspertgruppen afholdt tre møder i 2005, hvor de
vigtigste spørgsmål i forbindelse med direktivets gennemførelse blev drøftet
udførligt
10
.
Til trods for dette forberedende arbejde var der kun 12 medlemsstater
11
, der
gennemførte direktivet inden for den frist, der er fastsat i direktivet (dvs. den 18.
august 2006), og først i marts 2009 blev de sidste gennemførelsesforanstaltninger
vedtaget
12
.
Kommissionen
indledte
overtrædelsesprocedurer
mod
16
13
medlemsstater , hvilket efterfulgtes af tre sagsanlæg ved Den Europæiske Unions
Domstol. Domstolen afsagde efterfølgende dom mod en enkelt medlemsstat
14
.
I næsten alle medlemsstater blev direktivet gennemført ved hjælp af lovgivning, hvor
der forud var foretaget en høring af arbejdsmarkedets parter, via procedurer, som
afspejlede hvert lands særlige traditioner
15
. Arbejdsmarkedets parter spillede en
afgørende rolle i Belgien, hvor direktivet blev gennemført ved hjælp af en kollektiv
aftale på statsligt niveau, suppleret af lovgivning, og i Italien, hvor arbejdsmarkedets
parter undertegnede en fælles udtalelse, som dannede grundlag for lovgivningen til
gennemførelse af direktivet. I de fleste medlemsstater deltog andelsbevægelsen i
processen. Direktivets gennemførelse har ikke givet anledning til større offentlige
debatter.
8
9
10
11
12
13
14
15
Meddelelse fra Kommissionen om revision af Rådets direktiv 2001/86/EF af 8. oktober 2001 om
fastsættelse af supplerende bestemmelser til statut for det europæiske selskab (SE) for så vidt angår
medarbejderindflydelse, KOM(2008) 591 endelig af 30.9.2008.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/14/EF af 11. marts 2002 om indførelse af en generel
ramme for information og høring af arbejdstagerne i Det Europæiske Fællesskab, EFT L 80 af
23.3.2002, s. 29; meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en revision af anvendelsen af direktiv
2002/14/EF i EU, KOM(2008) 146 endelig af 17.3.2008.
Gruppens arbejdsdokumenter og mødereferater findes på adressen:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=707&langId=en&intPageId=213.
AT, BG, CZ, DE, DK, FI, HU, NL, PL, SE, SI, UK.
Nærmere oplysninger om nationale gennemførelsesforanstaltninger findes på adressen:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=707&langId=en&intPageId=213.
En enkelt medlemsstat havde truffet gennemførelsesforanstaltninger inden for fristen, men havde ikke
anmeldt dem til Kommissionen.
Sag C-92/08 med hensyn til BE, sag C-82/08 med hensyn til EL, sag C-70/08 med hensyn til LU, dom
afsagt den 9. oktober 2008.
I NL: ingen specifik høring af arbejdsmarkedets parter vedrørende direktiv 2003/72/EF, i UK: offentlig
høring, i ES: fælles høring vedrørende direktiv 2003/72/EF og direktiv 2001/86/EF.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0005.png
For så vidt angår kvaliteten af gennemførelsen konkluderes det i de ovennævnte
undersøgelser, der er foretaget af uafhængige eksperter, at de nationale
gennemførelsesforanstaltninger generelt følger direktivets bestemmelser nøje, ofte
ordret, og at gennemførelsen ikke har vist alvorlige uregelmæssigheder. De
bemærker imidlertid forskellige vanskeligheder, udeladelser, mangler, variationer
eller supplementer
16
, som kræver yderligere undersøgelse fra Kommissionens side.
3.
3.1.
D
IREKTIVETS INDHOLD GENNEMFØRES OFTE ORDRET
Prioritering af forhandling og alternativ ordning for nogle SCE'er, der oprettes
fra grunden
Det grundlæggende princip og erklærede mål med direktivet er at sikre
medarbejdernes rettigheder med hensyn til medindflydelse på de afgørelser, der kan
berøre dem. De rettigheder, medarbejderne havde inden dets stiftelse, bør være
udgangspunktet for udformningen af deres ret til medindflydelse i SCE'et ("før og
efter-princippet"). Dette søges først og fremmest opnået gennem en aftale, som
forhandles
mellem
de
pågældende
retlige
enheders
ledelse
og
medarbejderrepræsentanterne. Hvis der ikke opnås enighed om en aftale inden for en
periode på seks måneder (som ved aftale kan forlænges til 12 måneder), fastsætter
direktivet
en
række
referencebestemmelser.
Desuden
kan
medarbejderrepræsentanterne vælge ikke at indlede forhandlinger eller at afslutte
forhandlinger og støtte sig på gældende regler om information og høring af
medarbejdere i de medlemsstater, hvor SCE'et har medarbejdere.
Med denne prioritering af forhandling kopieres det system, der er indført i
forbindelse med det europæiske selskab (SE). I direktivet fastsættes imidlertid en
alternativ ordning med hensyn til muligheden for at oprette SCE'er fra grunden.
Direktivets artikel 8 fastsætter specifikke bestemmelser for SCE'er, der udelukkende
er stiftet af fysiske personer eller af en enkelt retlig enhed og fysiske personer, der
tilsammen beskæftiger færre end 50 medarbejdere, eller som beskæftiger 50
medarbejdere eller mere i kun én medlemsstat. I et sådant tilfælde finder de nationale
bestemmelser om medarbejderindflydelse, som gælder for andre enheder af samme
type, der er beliggende i de samme medlemsstater, anvendelse på SCE'et, dets
datterselskaber og bedrifter (driftsenheder) (se 3.5).
3.2.
Tværnational forhandlingsprocedure
Det er lovgivningen i den medlemsstat, hvor SCE'ets vedtægtsmæssige hjemsted skal
være beliggende, der finder anvendelse. For så vidt angår indledningen af
forhandlinger er det ledelsen eller de administrative organer i de retlige enheder, der
deltager i oprettelsen af et SCE, der har ansvaret for at træffe de nødvendige
foranstaltninger, så snart de har udarbejdet en plan med henblik på at oprette SCE'et.
16
BusinessEuropes medlemsorganisation CIP fandt, at kravene i den nationale lovgivning går videre end
direktivet på flere områder.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0006.png
I deres gennemførelsesforanstaltninger går mange medlemsstater videre end
direktivets generelle bestemmelser i denne henseende
17
.
Med henblik på forhandlingerne skal der nedsættes et særligt forhandlingsorgan, der
er repræsentativt for arbejdstagerne. Medlemmerne af forhandlingsorganet vælges
eller udpeges i forhold til det antal medarbejdere, som de deltagende retlige enheder
og deres datterselskaber eller bedrifter beskæftiger i hver medlemsstat
18
. Hvilken
metode der anvendes ved valg eller udpegelse af medlemmerne, afgøres af
medlemsstaterne inden for deres geografiske område. Nogle medlemsstater har ikke
opfyldt direktivets krav om, at de anvendte metoder skal sigte mod at opnå en ligelig
kønsfordeling i forhandlingsorganet
19
. Direktivet vedrører situationen på det
tidspunkt, hvor forhandlingerne indledes, men tager ikke højde for tilfælde, hvor den
oprindelige situation ændres, før forhandlingerne afsluttes. Flere medlemsstater har
imidlertid indført bestemmelser for at tage højde for sådanne ændringer
20
.
Forhandlingsorganets rolle er at forhandle de nærmere ordninger for medarbejdernes
ret til medindflydelse i SCE'et med de kompetente organer i de deltagende enheder.
Det kan dog også vælge ikke at indlede forhandlinger eller at afslutte forhandlinger,
der allerede er indledt. Mens det grundlæggende princip for forhandlingsudvalgets
vedtagelse af beslutninger er et dobbelt, absolut flertal (absolut flertal af
medlemmerne, der skal repræsentere et absolut flertal af medarbejderne), kræves der
i sidstnævnte tilfælde et tredobbelt, kvalificeret flertal (dvs. to tredjedele af
medlemmerne, der skal repræsentere mindst to tredjedele af medarbejderne, herunder
stemmerne fra medlemmer, der repræsenterer medarbejdere i mindst to
medlemsstater). Dette tredobbelte flertal kræves også (sammen med nogle yderligere
betingelser), hvis resultatet af forhandlingerne medfører en indskrænkelse af
medbestemmelsesretten.
Udgifterne i forbindelse med forhandlingerne afholdes af de deltagende retlige
enheder. Flere medlemsstater gennemførte denne bestemmelse ved at begrænse disse
til udgifter, som var rimelige, væsentlige eller nødvendige i forhold til den
økonomiske byrde for de deltagende enheder. I andre er der udarbejdet en vejledende
eller åben liste over udgifter. Nogle gennemførelsesbestemmelser omfatter begge
modeller
21
. Desuden har tre medlemsstater indført et kriterium om at dele disse
udgifter mellem de deltagende enheder
22
.
Forhandlingsudvalget kan anmode om bistand fra eksperter efter eget valg i
forbindelse med forhandlingerne. Med nogle få undtagelser
23
har de nationale love
17
18
19
20
21
22
23
Omfang af forudgående information, der skal gives: CZ, IE, LT, PL, SI; information til medarbejdere,
såfremt der ikke findes nogen repræsentation: CZ, DE, IE, LT, NL, PT, SI, UK; maksimumsperiode til
indledning af forhandlinger: ES, LT; men ingen henvisning til "snarest muligt" i PT.
Direktivet giver også mulighed for yderligere pladser til medarbejderrepræsentation i forbindelse med
fusioner. Dette element er ikke blevet gennemført i RO.
FR, LU, MT, RO, SK.
CZ, DE, ES, HU, LV, MT, PL, SI, SK SE, UK.
Udgifterne skal være rimelige (EE, MT, UK), væsentlige (NL), nødvendige (SE), berettigede og
nødvendige (HU) eller passende (AT, DK, FI, SI); liste over udgifter (BE, CY, ES, IT, LT, LV, PT,
SK); begge modeller (CZ, DE, PL).
LV, PL, PT.
DE, SE; i BE kan andet være bestemt i en gunstigere aftale; i LV afholdes udgifter til "mindst" en
ekspert.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0007.png
begrænset antallet af eksperter, der skal betales af de deltagende selskaber, til én
ekspert, sådan som direktivet giver mulighed for.
3.3.
Parternes ret til selv at bestemme aftalens indhold
Et af direktivets hovedprincipper er, at parterne frit skal kunne fastsætte de regler, de
vil være bundet af med hensyn til medarbejderindflydelse. Det fastsættes i direktivet,
at aftalen ikke er omfattet af referencebestemmelserne, medmindre andet bestemmes.
Alle nationale gennemførelsesforanstaltninger følger denne linje
24
.
Til hjælp for de forhandlende parter indeholder direktivet en liste af punkter, der bør
indgå i aftalen. Denne liste omfatter procedurerne for genforhandling af aftalen, hvis
det er relevant, i tilfælde af strukturændringer, der indtræder efter oprettelsen af
SCE'et. Dette er et vigtigt supplement til lignede lister, der indgår i SE-direktivet og
direktiv 94/45/EF om europæiske samarbejdsudvalg
25
.
Der er imidlertid to vigtige begrænsninger af parternes ret til selv at bestemme. Hvis
et SCE stiftes ved omdannelse, skal aftalen mindst fastsætte samme niveau for alle
aspekter af medarbejderindflydelse som det, der findes i det kooperativ, der skal
omdannes til et SCE
26
. Desuden er den mulighed for at give medarbejderne ret til at
deltage fuldt ud i generalforsamlinger, som i direktivet er blevet tilføjet til de
punkter, der kan aftales, begrænset af direktivets artikel 9 (se 3.6).
3.4.
3.4.1.
Referencebestemmelser finder anvendelse, når der ikke foreligger en aftale
Betingelserne for anvendelsen af referencebestemmelserne
Referencebestemmelserne finder kun anvendelse subsidiært, dvs. a) hvis de
forhandlende parter bliver enige herom, eller b) hvis der inden for fristen på seks
måneder (under visse omstændigheder et år) ikke er indgået nogen aftale, og hvis det
kompetente organ i de deltagende enheder beslutter at fortsætte registreringen af
SCE'et, mens det særlige forhandlingsorgan på vegne af medarbejderne ikke har
truffet afgørelse om enten ikke at indlede forhandlinger eller om at afbryde allerede
indledte forhandlinger.
For så vidt angår medarbejdernes medbestemmelse og i andre tilfælde end
omdannelse fastsætter direktivet en minimumsprocent for medarbejdere omfattet af
medbestemmelse (25 % ved fusioner og 50 % i alle andre tilfælde), for at
referencebestemmelserne finder anvendelse. Selv om disse procenttal ikke opnås, er
det imidlertid tilstrækkeligt med en afgørelse fra det særlige forhandlingsorgan om at
anvende referencebestemmelserne. Næsten
27
alle medlemsstater fulgte disse
24
25
26
27
Dog med en forskel med hensyn til ES: referencebestemmelserne finder også anvendelse, når aftalen
"ikke indeholder nogen specifik bestemmelse".
I MT, RO indgår denne tilpasning ikke i listen.
DE anvender samme begrænsning, såfremt kooperativet skifter fra en to- til en enstrenget
ledelsesstruktur eller omvendt.
CY anvender også satsen på 50 % i forbindelse med fusioner; UK henviser ikke til omdannelsen (da
UK imidlertid ikke har nogen ordning for medbestemmelse på bestyrelsesniveau, er risikoen for, at et
kooperativ med medbestemmelse vil miste sin medbestemmelsesordning på grundlag af
referencebestemmelserne under omdannelsen til et SCE, meget begrænset).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0008.png
bestemmelser, og ingen benyttede sig af muligheden i direktivet for ikke at anvende
referencebestemmelser om medbestemmelse i tilfælde af fusion.
3.4.2.
Det organ, der er repræsentativt for medarbejderne
I henhold til referencebestemmelserne udøver medarbejderne deres ret til
medindflydelse i SCE'et via en repræsentationsorgan. Repræsentationsorganet består
af medarbejdere i SCE'et og dettes datterselskaber og bedrifter (driftsenheder), som
vælges eller udpeges af medarbejderrepræsentanterne i forhold til det antal
medarbejdere, de beskæftiger i hver medlemsstat
28
. Dets sammensætning skal
tilpasses, så der tages hensyn til ændringer i SCE'et og dets datterselskaber og
bedrifter (driftsenheder). Fire år efter dets nedsættelse skal det afgøre, om det vil
indlede forhandlinger med henblik på indgåelsen af en aftale eller fortsætte med at
anvende referencebestemmelserne.
Mens medlemsstaterne generelt har sørget for gennemførelse af disse bestemmelser,
er der konstateret en række udeladelser med hensyn til det snævre udvalg, der skal
vælges,
når
repræsentationsorganets
størrelse
berettiger
dertil,
repræsentationsorganets medlemmers ret til at få fri med løn og tilpasning til
ændringer
29
. Der er forskelle med hensyn til, hvor stort repræsentationsorganet skal
være, for at der skal nedsættes et snævert udvalg. Med hensyn til
repræsentationsorganets ret til at lade sig bistå af eksperter efter eget valg har de
fleste medlemsstater benyttet sig af muligheden for at begrænse SCE'ets udgifter til
én ekspert, på samme måde som i forbindelse med det særlige forhandlingsorgan.
3.4.3.
Tværnational information og høring
For så vidt angår information og høring er repræsentationsorganets kompetence
begrænset til spørgsmål af tværnational art. For at kunne udøve denne kompetence
har repræsentationsorganet krav på at mødes med SCE'ets kompetente organ mindst
én gang om året på grundlag af regelmæssige rapporter, der udarbejdes af det
kompetente organ, om udviklingen i SCE'ets aktiviteter, beskæftigelse og
organisation. Repræsentationsorganet er desuden berettiget til at blive informeret,
hvis der er ganske særlige omstændigheder, der har væsentlig indflydelse på
medarbejdernes interesser, at anmode om et ekstraordinært møde for at blive
informeret og hørt og at give udtryk for dets mening. Der kan anmodes om et
yderligere møde, hvis SCE'et ikke tager hensyn til denne mening. De nationale
gennemførelsesbestemmelser viser ingen særlige forhold i denne henseende.
3.4.4.
Medarbejdernes medbestemmelse på bestyrelsesniveau
For
vidt
angår
medarbejdernes
medbestemmelse
fastlægger
referencebestemmelserne først og fremmest, at graden af medbestemmelse i SCE'et
bestemmes af graden af medbestemmelse i de deltagende enheder før dannelsen af
SCE'et. Hvis der i ingen af de deltagende enheder var regler for medarbejdernes
medbestemmelse før registreringen af SCE'et, behøver dette ikke fastsætte
bestemmelser om medarbejdernes medbestemmelse.
28
29
Bestemmelserne i DE tager hensyn til medarbejdere fra hele gruppen.
Ingen interne møder i det snævre udvalg i SK, ingen mulighed for at få fri til efteruddannelse med løn i
PT og UK, ingen tilpasning i UK.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0009.png
Hvis der er flere former for medbestemmelse, træffer det særlige forhandlingsorgan
afgørelse om, hvilken af disse former der skal finde anvendelse i forbindelse med
SCE'et. De fleste medlemsstater benytter sig af muligheden for at anvende
forudbestemte regler i denne henseende, navnlig ved at vælge den
medbestemmelsesordning, der dækker det største antal medarbejdere.
3.5.
Nationale bestemmelser, som gælder for SCE'er, der oprettes fra grunden og
beskæftiger færre end 50 medarbejdere eller beskæftiger 50 medarbejdere eller
mere i kun én medlemsstat
I modsætning til SE-selskaber kan SCE'er oprettes fra grunden af fysiske personer
eller af en enkelt retlig enhed og fysiske personer. Direktivets artikel 8 fastsætter
specifikke bestemmelser i et sådant tilfælde. Når et enkelt SCE beskæftiger færre end
50 medarbejdere eller beskæftiger 50 medarbejdere eller mere i kun én medlemsstat,
er der ingen obligatorisk forhandlingsproces, og de nationale bestemmelser om
medarbejderindflydelse, som gælder for andre enheder af samme type, der er
beliggende i de samme medlemsstater, finder anvendelse på SCE'et, dets
datterselskaber og bedrifter (driftsenheder). Der vil imidlertid blive iværksat en
forhandlingsprocedure, hvis det kræves af en tredjedel af medarbejderne, eller hvis
tærsklen på 50 medarbejdere nås efter registreringen af SCE'et. Der er en særlig
bestemmelse, som tager sigte på at sikre medbestemmelsesretten, hvis SCE'ets
hjemsted flyttes til en anden medlemsstat. Generelt har medlemsstaterne gennemført
disse nye bestemmelser ordret.
3.6.
Begrænset ret til deltagelse i generalforsamlinger med stemmeret
Direktivets artikel 9 fastsætter en ny ordning for medarbejderindflydelse i forhold til
de andre direktiver på dette område, dvs. medarbejdernes eller deres repræsentanters
ret til at deltage i generalforsamlingen eller, hvis der afholdes et sådant, i sektions-
eller sektormødet, med stemmeret. Dette sker i forbindelse med omdannelse, ved
anvendelse af referencebestemmelser, når en sådan medbestemmelse eksisterede i det
eller de deltagende kooperativer eller ved aftale.
Retten til at deltage i generalforsamlinger er imidlertid omfattet af begrænsningen i
forordningens artikel 59, stk. 4, dvs. at muligheden for en sådan deltagelse var
anerkendt i nationale bestemmelser inden august 2003. Kun tre medlemsstater er i
den situation: Danmark, hvor en sådan deltagelse er almindelig praksis, Ungarn og
Luxembourg. Alle undtagen syv medlemsstater
30
har forpligtet sig til at gennemføre
denne artikel ordret.
3.7.
Fælles bestemmelser i direktiver, der vedrører medarbejderindflydelse
Direktivets bestemmelser adskiller sig ikke fra bestemmelserne i de andre direktiver,
der vedrører medarbejderindflydelse, med hensyn til definitioner, tavshedspligt, den
samarbejdsvillige ånd, som forholdet mellem medarbejderrepræsentanterne og det
kompetente organ i SCE'et foregår i, og også den beskyttelse og de garantier, som
medarbejderrepræsentanterne har. Medlemsstaterne har også gennemført dem på
samme måde. Kommissionen henviser til tidligere rapporter på dette område (se
indledning).
30
CY, DE, EE, PT, RO, SK, UK, hvis bestemmelser ikke anerkendte en sådan deltagelse.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0010.png
4.
4.1.
S
PØRGSMÅL
ANVENDELSE
OPSTÅET I FORBINDELSE MED DIREKTIVETS GENNEMFØRELSE OG
Manglende erfaringer
Ifølge Kommissionens oplysninger var der kun blevet stiftet 17 SCE'er den 8. maj
2010, hvoraf ingen havde et betydeligt antal medarbejdere
31
. Selv hvis der ifølge
organisationer, der repræsenterer kooperativer, skulle blive stiftet andre SCE'er,
mangler der erfaringer med både gennemførelsen og anvendelsen af direktivet.
4.2.
Bestemmelsernes kompleksitet
Det kan udgøre en udfordring for mindre organisationer at forstå de nationale
gennemførelsesbestemmelser til både forordningen og direktivet
32
. Med hensyn til
direktivet er det nødvendigt fuldt ud at forstå, at der findes to forskellige ordninger
for medarbejderindflydelse i SCE'et – forhandling eller nationale regler – såvel som
de specifikke bestemmelser vedrørende deltagelsen i generalforsamlinger. Da
medlemsstaterne imidlertid har gennemført direktivet helt ordret i særlig lovgivning,
øger gennemførelsen ikke kompleksiteten. Desuden understreger sociale aktører
inden for andelsbevægelsen og fagforeningsbevægelsen, at kompleksiteten i stedet
ligger i statutten, og de har siden 2006, ofte med økonomisk støtte fra EU, gjort en
indsats for at forberede indførelsen af ordninger til information, høring og
medbestemmelse i SCE'er.
4.3.
Kooperativers særlige karakteristika
Kooperativer adskiller sig fra aktieselskaber i flere henseender. De har deres egen
lovgivning, som er forskellig fra selskabslovgivningen i nogle medlemsstater, og de
kan endog betragtes som sammenslutninger og ikke selskaber i henhold til national
ret
33
, idet der gælder særlig lovgivning for visse typer af kooperativer (på landbrugs-,
bolig-, kredit- eller sundhedsområdet). Hvad angår individuelle ansættelsesforhold er
der ingen tydelige forskelle med hensyn til de mest relevante aspekter. Der er
imidlertid en række særlige forhold med hensyn til de kollektive forbindelser for at
tage hensyn til forskellen mellem arbejdstagere, der er medlemmer af kooperativet,
og arbejdstagere, der ikke er medlemmer. Selv om disse særlige karakteristika ikke
giver anledning til særlige problemer med hensyn til information og høring, tegner
der sig et mere komplekst billede med hensyn til kollektive aftaler eller
medbestemmelse på bestyrelsesniveau
34
.
Nationale andelsbevægelser har givet udtryk for en række betænkeligheder med
hensyn til, at SCE kan undergrave andelsprincipperne, men disse betænkeligheder
har fokus på selve statutten og ikke på medarbejderindflydelse. De uafhængige
31
32
33
34
De foreløbige resultater af en undersøgelse foretaget for Kommissionen af Cooperatives Europe,
EURICSE og EZAI Foundation: 17 SCE'er registreret (1 i 2006, 5 i 2008, 7 i 2009 og 4 i begyndelsen
af 2010) i 9 medlemsstater (5 i IT, 3 i SK, 2 i HU, 2 i BE, 1 i DE, LIE, NL, ES, SE) med i alt 32
medarbejdere.
BusinessEuropes medlemsorganisation SN bemærkede, at "selv om ordningen kan siges at være
temmelig kompliceret, er den blevet en form for standardprocedure for medarbejdernes
medbestemmelse" og organiseres som helhed på samme måde som i forbindelse med SE-selskabet.
Egen lovgivning i ES, HU, PL, PT, SE; sammenslutninger i NL.
F.eks. i CY private og ikke kollektive aftaler; i HU ingen medbestemmelse på bestyrelsesniveau.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0011.png
eksperter har påvist, at gennemførelsen af direktivet har haft en positiv indvirkning
på arbejdsmarkedslovgivningen og andelslovgivningen. Kommissionen bemærker
også, at gennemførelsen af direktivet har fungeret som et incitament til fælles arbejde
og udvikling
35
mellem fagforeninger og de organisationer, der repræsenterer
kooperativerne på nationalt og europæisk plan.
4.4.
Fælles spørgsmål vedrørende tværnational medarbejderindflydelse
Nogle spørgsmål er fælles for de forskellige direktiver
36
og vedrører tværnational
medarbejderindflydelse, navnlig direktiv 2001/86/EF (SE-direktivet).
Med hensyn til misbrug af procedurerne har de uafhængige eksperter
37
påpeget, at
flere medlemsstater
38
ikke har gennemført direktivets artikel 13, hvorefter
medlemsstaterne skal træffe passende foranstaltninger for at undgå misbrug af et
SCE med det formål at fratage medarbejderne deres ret til medindflydelse eller nægte
dem en sådan ret. Som det var tilfældet med hensyn til SE-direktivet
39
, mener
Kommissionen, at dette potentielt giver anledning til bekymring.
Spørgsmålet om beskyttelsen af medbestemmelsesretten, når et europæisk selskab
eller andelsselskab omdannes til et selskab eller kooperativ, der hører under national
lovgivning, er blevet rejst i forbindelse med revisionen af SE-direktivet
40
. For at
imødegå dette problem forpligtes selskabet i henhold til direktiv 2005/56/EF om
grænseoverskridende fusioner til at antage en retlig form, der giver mulighed for at
udøve medbestemmelsesret
41
.
De uafhængige eksperter har peget på, at der ikke er fastsat bestemmelser i direktivet
med hensyn til håndhævelsen af aftalen om medarbejderindflydelse
42
.
Omarbejdningen af direktivet om europæiske samarbejdsudvalg resulterede i nye
tilgange på dette område, da medarbejderrepræsentanterne vil råde over de
nødvendige midler til at anvende de rettigheder, der følger af direktivet, og til i
fællesskab at repræsentere medarbejdernes interesser.
Spørgsmål vedrørende de centrale definitioner i direktivet, f.eks.
"medarbejderrepræsentanter", "medarbejderindflydelse", "information", "høring",
"medbestemmelse", "deltagende retlige enheder", er rejst på samme måde som i
forbindelse med andre direktiver, navnlig SE-direktiv 2001/86/EF. Der er behov for
en mere sammenhængende tilgang til disse definitioner direktiverne imellem.
35
36
37
38
39
40
41
42
Navnlig via projekter finansieret over budgetpost 04.03.03.03.
Direktiv 94/45/EF, som omarbejdet ved direktiv 2009/38/EF om europæiske samarbejdsudvalg, SE-
direktiv 2001/86/EF – se ovenfor, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/56/EF af 26. oktober
2005 om grænseoverskridende fusioner af selskaber med begrænset ansvar, EFT L 310 af 25.11.2005,
s. 1.
Se henvisning til undersøgelser foretaget af Labour Asociados og Milieu i fodnote 4.
EL, HU, IE, NL, SI; behov for yderligere undersøgelse med hensyn til BG, CZ, LV og PT.
Se punkt 3.6 i dokument KOM(2008) 591.
Se punkt 4.4 i dokument KOM(2008) 591.
SE bemærkede også, at nye idéer til, hvordan væsentlige ændringer med hensyn til antallet af
medarbejdere kan håndteres efter oprettelsen af et selskab med en europæisk statut, også er
fremkommet i forbindelse med Rådets drøftelse i 2009 af artikel 35 i forslaget til forordning om et
europæisk privat selskab.
De nationale gennemførelsesforanstaltninger i ES og PT sikrer imidlertid aftalens retsvirkning.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449804_0012.png
5.
K
ONKLUSIONER
Direktivet har kun været gennemført i alle medlemsstater siden marts 2009. Der
mangler derfor erfaringer med den praktiske anvendelse af direktivet.
Endvidere er direktivet ikke en enkeltstående lovgivning. Det supplerer SCE-
forordningen og har slående ligheder med andre direktiver, der regulerer
medarbejderindflydelse, f.eks. SE-direktivet. Kommissionen mener, at resultatet af
evalueringen af disse direktivet og af forordningen bør tages i betragtning, inden der
iværksættes en eventuel fremtidig revisionsproces.
Disse konklusioner deles af alle medlemsstater
43
og arbejdsmarkedsparter
44
, som har
afgivet udtalelser som led i høringen i forbindelse med udarbejdelsen af denne
rapport.
Det er nødvendigt at se nærmere på grundene til den meget lave anvendelse af EU's
juridiske ramme for kooperativer, inden der overvejes eventuelle skridt til en revision
af direktivet.
I denne rapport er der sat fokus på en række spørgsmål
45
, som fortjener yderligere
behandling. Kommissionen vil fortsat overvåge den korrekte gennemførelse af
direktivet og fremme kapacitetsopbygning hos aktørerne
46
.
43
44
45
46
Se liste over svar i punkt 1 (indledning); nogle medlemsstater mener, at en eventuel fremtidig
revisionsproces bør have fokus på forordningen og begrebet europæisk andelsselskab frem for på
direktivet.
EFS er af den opfattelse, at der ikke er behov for at forenkle direktivet, og at det i tilfælde af en revision
af forordningen vil være nødvendigt at høre arbejdsmarkedets parter. BusinessEuropes
medlemsorganisation CIP mener, at man ved en eventuel revision af lovgivningen bør undgå at skabe
yderligere byrder for virksomhederne.
Navnlig vedrørende tværnational forhandlingsprocedure, misbrug af procedurerne og tværgående
temaer i de forskellige direktiver om medarbejderindflydelse.
Kommissionen støtter aktioner med dette formål, især under budgetpost 04.030303 — Information,
høring og deltagelse af virksomhedsrepræsentanter.
DA
11
DA