Finansudvalget 2010
KOM (2010) 0528
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.10.2010
KOM(2010) 528 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2009/012 NL/ Gelderland og Overijssel hovedgruppe 18 fra
Nederlandene)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0003.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) med et
årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle rammes relevante udgifts-
områder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 30. december 2009 indgav Nederlandene ansøgning EGF/2009/029 NL/Gelderland og
Overijssel hovedgruppe 18 om økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser i 45
virksomheder, der er aktive inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 18 (trykning og
reproduktion af indspillede medier)
3
i de to sammenhængende NUTS II-regioner Gelderland
(NL22) og Overijssel (NL21) i Nederlandene.
Denne ansøgning indgår i en pakke på seks indbyrdes forbundne ansøgninger, som alle
vedrører afskedigelser i otte forskellige NUTS-II-regioner i Nederlandene inden for
virksomheder, der er aktive i den grafiske sektor, hvis aktiviteter er klassificeret under to
forskellige NACE (rev. 2)-hovedgrupper, nemlig hovedgruppe 18 (trykning og reproduktion
af indspillede medier) og hovedgruppe 58 (forlagsvirksomhed).
Kommissionen har efter en grundig analyse af denne ansøgning i overensstemmelse med
artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006 konkluderet, at betingelserne for at opnå støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Centrale oplysninger
EGF-referencenummer
EGF/2009/029
Medlemsstat
Nederlandene
Artikel 2
b)
Berørte virksomheder
45
NUTS II-regioner
Gelderland (NL22) og Overijssel (NL21)
NACE (rev. 2)-hovedgruppe
18 (trykning og reproduktion af indspillede medier)
Referenceperiode
1/4/2009 til 29/12/2009
Startdato for de individualiserede tilbud
1/4/2009
Ansøgningsdato
30/12/2009
Afskedigelser i referenceperioden:
650
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
650
1
2
3
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0004.png
Individualiserede tilbud: budget i EUR
EGF-implementeringsomkostninger
4
: budget i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget i EUR
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
2.
2 973 960
123 915
4%
3 097 875
2 013 619
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 30. december 2009 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 6. maj 2010.
Ansøgningen opfylder Globaliseringsfondens særlige interventionskriterier i artikel
2, litra b), i forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10
uger, der er fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer
af verdenshandelsmønstrene som følge af globaliseringen eller den globale finansielle og
økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en forbindelse mellem afskedigelserne og den globale
finansielle og økonomiske krise, anfører Nederlandene, at den økonomiske krise
førte til en væsentlig nedgang i efterspørgslen hos sektoren for trykning og
forlagsvirksomhed. Ordrerne fra andre økonomiske sektorer på trykt reklame-
materiale, som udgør 35 % af den samlede omsætning i sektoren for trykning og
forlagsvirksomhed, faldt med 5,6 % mellem 2008 og 2009 som følge af
budgetnedgangen inden for medie- og reklameaktiviteter på grund af den
økonomiske krise. Ansøgningen indeholder en række eksempler. Inden for bygge- og
anlægssektoren blev budgettet til oplysning og reklame beskåret med 36,8 %, da
krisen startede, inden for finanssektoren med 33,3 % og inden for sektoren for
forbrugerelektronik med 30,6 %. Dertil kommer, at den økonomiske krise påvirkede
efterspørgslen efter forskellige former for trykt mediemateriale negativt: I de første
seks måneder af 2009 faldt efterspørgslen efter populære blade med 18,2 %, for
aviser med 7,5 %, for gratisomdelte reklameaviser med 16,4 % og for fagtidsskrifter
med 16,5 % sammenlignet med samme periode i 2008.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
b)
4.
Nederlandene indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra
b), i forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser over
en periode på ni måneder i virksomheder i samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i én
region eller to sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
Der er ifølge ansøgningen tale om 650 afskedigelser i 45 virksomheder i samme
NACE (rev. 2)-hovedgruppe i referenceperioden på ni måneder fra den 1. april 2009
til den 29. december 2009, der alle er beliggende i de to sammenhængende NUTS II-
regioner Gelderland (NL22) og Overijssel (NL21). Der blev beregnet 93 afskedigel-
ser i henhold til første led, 556 afskedigelser i henhold til andet led og én afske-
digelse i henhold til artikel 2, stk. 2, tredje led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
5.
4
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0005.png
Redegørelse for afskedigelsernes uforudsigelighed
6.
De nederlandske myndigheder fremfører, at den finansielle og økonomiske krise og
dens indvirkninger på sektoren ikke kunne forudsiges. I ansøgningen anføres det, at
trykke- og forlagsvirksomhed i Nederlandene inden krisen gennemgik en dyr
omstruktureringsproces for at kunne forblive teknisk konkurrencedygtig i forhold til
virksomheder uden for Unionen, især Tyrkiet, Kina og Indien. Sektoren blev ændret
fra at være en efterspørgselsorienteret sektor til at være en udbudsorienteret sektor.
Den nuværende krise indebærer en risiko for, at fordelene ved sektorens omfattende
investeringer og indsats forsvinder.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
7.
Ansøgningen vedrører i alt 650 afskedigelser i nedenstående 45 virksomheder,
hvoraf alle er tiltænkt støtte:
Virksomheder og antal afskedigelser
Callenbach Van Wijk Boekbinder,
Nijkerk
Grafisch Bedrijf Bokhorst BV,
Nunspeet
Grafische Service Doetinchem Bv,
Doetinchem
Meerpaal grafimedia BV, Tiel
Offsetdrukkerij De Rijn BV, Velp
Ratio grafisch Totaal, Doetinchem
Wegener, Apeldoorn
TMC Nijmegen Thieme Groep,
Nijmegen
Flevodruk BV, Harderwijk
JP Tamminga Bv, Duiven
Koninklijke drukkerij/ GJ Thieme
BV, Nijmegen
Unoprint BV, Elst GLD
Boekbinderij Van Den Burg BV,
Weurt
Drukkerij Robbine BV, Twello
Dukenburg Foliedruk BV, Nijmegen
Grafisch Bedrijf Outhuis & Kem,
Velp GLD
Intermec Label Products BV,
Nijmegen
VDA Beheer BV, Apeldoorn
Van Der weerdt Drukwerkfabriek,
Oosterhout
Van Der Wiel 1 Rosmalen Drukkerij,
Arnhem
Verenigde Drukkerijen Apeldoorn,
Apeldorrn
Nimax BV, Elst Gld
13
4
2
8
2
3
94
52
21
49
56
2
7
1
4
2
3
1
6
3
4
1
Linde Vouwkartonnage BV,
Denekamp
Lulof Druktechniek BV, Almelo
Thieme Medical CT BV, Deventer
Boekbinderij Gebr. G1A Kroeze BV,
Almelo
Digi-Graphic BV, Enschede
Drukkeij Hoekman Genemuiden Bv,
Genemuiden
Drukkerij Hoekman Rijssen BV,
Rijssen
Drukkerij Hooiberg BV, Deventer
Drukkerij Verhaag BV, Enschede
Grafische afwerking/ De Vaardige
Handen BV, Enschede
Hoekman Centrale Diensten BV,
Genemuiden
Hoekman Grafimedia BV, Zwolle
Hoekman Verkoop BV, Zwolle
Pre Press Service BV, Oldenzaal
SCA Oldemarkt BV, Oldemarkt
Zesvoud Computerformulieren H/O
6-Voud Label+, Enschede
Boekbinderij Beelen BV, Zutphen
De Heer F Veldman H/O Drukkerij,
Ijsselmuiden
Digi-Graphic BV, Enschede
Drukkerij Coenradi BV, Zwolle
Grafische Afwerking/De Vaardig,
Enschede
Hendriks Grafische Vormgeving
2
4
7
9
3
24
8
58
28
9
6
13
4
3
72
31
1
6
6
1
10
1
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0006.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Kon. Wohnmann BV, Zutphen
6
Virksomheder i alt: 45
Afskedigelser i alt 650
8.
De arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Antal
Procent
Mænd
423
65
Kvinder
227
35
EU-borgere
611
94
Ikke-EU-borgere
39
6
15-24-årige
117
18
25-54-årige
357
55
55-64-årige
163
25
Over 65 år
13
2
Der er 26 arbejdstagere (4 %) med langvarige sundhedsproblemer eller handicap,
som er medtaget i ovennævnte kategorier.
9.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Antal
Virksomhedsledere
46
Udøvere af liberale erhverv
130
Teknikere
136
Kontorpersonale
78
Service- og salgspersonale
78
Anlægs- og maskinoperatører og samlebåndsarbejdere182
Procent
7
20
21
12
12
28
10.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Nederlandene
bekræftet, at man i Globaliseringsfondens forskellige gennemførelsesfaser, især med
hensyn til adgang til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem
mænd og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
11.
12.
Det pågældende geografiske område er provinserne Gelderland og Overijssel.
De vigtigste involverede myndigheder er socialministeriet og uddannelsesfonden for
den grafiske og medierelaterede sektor (A&O Fonds Grafimedia) udpeget af Rådet
for høring i den grafiske og medierelaterede sektor. Andre interessenter er instituttet
for den kreative industri (GOC), den offentlige organisation med ansvar for
godtgørelser (UWV werkbedrijf), UWV-mobilitetscentre i Rivierenland, Arnhem,
Achterhoek, Overijssel-Noord og Twenthe, sammenslutningen af små og mellem-
store virksomheder (MKB-ondernemingen), de regionale uddannelsescentre i
Arnhem, Aventus, Nijmegen, Twente og Deltioncollege og arbejdsmarkedsorganisa-
tionerne: FNV Kiem (fagforening), CNV Media (fagforening), KVGO (arbejdsgiver-
organisation) for distriktet Utrecht/Gelderland og NUV (arbejdsgiverorganisation).
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
13.
De nederlandske myndigheder fremfører, at afskedigelserne i den grafiske sektor vil
forværre arbejdsløshedssituationen, som allerede er blevet forværret som følge af den
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0007.png
økonomiske og finansielle krise. I provinsen Gelderland steg arbejdsløsheden fra
4,9 % i oktober 2008 til 5,9 % i oktober 2009. For Overijssel steg ledigheden fra
5,3 % til 6,8 % i samme periode. Antallet af arbejdssøgende steg med 16,8 % mellem
februar 2009 og februar 2010 i Gelderland, for Overijssel var stigningen på 22,6 % i
samme periode. Ansøgeren henviser yderligere til den omstændighed, at der i den
grafiske sektor er temmelig mange arbejdstagere i den ældre aldersgruppe, hvor
arbejdsløsheden er meget høj i de to berørte provinser.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
14.
Der foreslås følgende typer foranstaltninger, som i kombination udgør en samordnet
pakke af individualiserede tilbud, der har til formål at reintegrere arbejdstagerne på
arbejdsmarkedet. De vil blive tilbudt de afskedigede arbejdstagere gennem et
mobilitetscenter kaldet Centrum Creatieve Carrières.
Forberedelser
– Tilmelding og registrering: Det omfatter et indledende interview for at registrere
den afskedigede arbejdstager og finde ud af, hvilke foranstaltninger der er bedst
egnede.
– Information og supportfunktion: Det vedrører kollektive møder og en support-
funktion, der skal fremskaffe oplysninger til de afskedigede arbejdstagere om
eksisterende foranstaltninger.
Assistance
– Assistance ved jobskift: Det omfatter et individualiseret program med en grundig
undersøgelse, etablering af en handlingsplan for karriere og erhvervsuddannelse
og en kortvarig mentorordning på den nye arbejdsplads.
– Outplacement: Formålet er at yde aktiv støtte til afskedigede arbejdstagere, når de
søger nyt arbejde.
– Kurser i jobsøgning: Det omfatter en analyse af ledige stillinger, støtte til
udarbejdelse af et CV og en ansøgning og forberedelse til jobinterview.
– Assistance ved virksomhedsetablering: Formålet er at hjælpe de afskedigede
arbejdstagere, som ønsker at starte deres egen virksomhed. Det omfatter retlig
bistand, hjælp til udarbejdelse af en forretningsplan og bistand i forbindelse med
administrative krav.
Uddannelse
– Uddannelse og omskoling: Det omfatter erhvervsuddannelse, uddannelse inden
for ledelse og sociale færdigheder og særlig teknisk omskoling for arbejdstagere,
hvis tekniske uddannelser er blevet forældet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0008.png
– Anerkendelse af tidligere erfaring: Det omfatter evalueringen af den enkelte
arbejdstagers tidligere erhvervet viden og erfaring såvel som udpegelsen af
områder, hvor der kræves yderligere uddannelse.
15.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i
overensstemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forvaltning
og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de nederlandske myndigheder, er
aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forord-
ning (EF) nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De nederlandske
myndigheder anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 2 973 960,42 EUR
og EGF-implementeringsomkostningerne til 123 915,02 EUR (svarer til 4 % af det
samlede beløb). Der anmodes om EGF-støtte på i alt 2 013 619 EUR (65 % af de
samlede omkostninger).
Anslået antal
arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkostninger
pr. arbejdstager,
som er tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR (EGF
og national
medfinan-
siering)
16.
Foranstaltninger
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
1. Forberedelser
1.1. Tilmelding og registrering (intake
en
registratie)
1.2. Information og supportfunktion
(voorlichting
en helpdesk)
2. Assistance
2.1. Assistance ved jobskift (werk
naar
werk begeleiding)
2.2. Outplacement
2.3. Kurser i jobsøgning
(solicitatietraining)
2.4. Assistance ved virksomheds-
etablering (begeleiding
eigen
onderneming)
3. Uddannelse
3.1. Uddannelse og omskoling (opleiding
en omscholing)
180
2 538,10
456 857,16
236
177
195
33
3 786,61
4 553,93
1 443,26
5 401,63
893 639,35
806 045,81
281 436,23
178 253,77
650
650
196,92
87,52
127 998,00
56 888,00
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0009.png
3.2. Anerkendelse af tidligere erfaring
(erkenning
verworven competenties)
Subtotal - individualiserede tilbud
61
2 833,48
172 842,10
2 973 960,42
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal – EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede omkostninger – anslået
EGF-støtte (65 % af de samlede
omkostninger)
* Regnestykket går ikke op på grund af afrunding.
17.
Nederlandene bekræfter, at de ovennævnte foranstaltninger er supplerende i forhold
til de tiltag, som er finansieret af strukturfondene, især en række uddannelses-
projekter under Den Europæiske Socialfond for arbejdstagere i den grafiske sektor,
og hvor planlægningen er sammenfaldende med EGF-støttens gennemførelses-
periode. Forvaltningsmyndigheden for Globaliseringsfonden, som også er forvalt-
ningsmyndigheden for Den Europæiske Socialfond, har iværksat de nødvendige
kontrolforanstaltninger for at undgå enhver risiko for dobbelt finansiering.
30 978,75
30 978,75
61 957,51
123 915,02
3 097 875
2 013 619
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
18.
Den 1. april 2009 iværksatte Nederlandene de individualiserede tilbud i den sam-
ordnede pakke, som Globaliseringsfonden anmodes om at medfinansiere, for de
berørte arbejdstagere. Denne dato markerer således begyndelsen af støtteberettigel-
sesperioden for enhver EGF-støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
19.
Arbejdsmarkedets parter blev hørt gennem fonden for arbejdsmarkedet og
uddannelse for den grafiske og medierelaterede sektor (Arbeids & Opleidingsfonds
Grafimedia branche), som på baggrund af krisen indvilligede i at oprette et
mobilitetscenter for sektoren C3 (Centrum Creatieve Carrières). Formålet med dette
mobilitetscenter er at koordinere de forskellige aktive arbejdsmarkeds-
foranstaltninger i samråd med arbejdsmarkedets parter.
De nederlandske myndigheder har bekræftet, at kravene i den nationale lovgivning
og EU-lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
20.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0010.png
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
21.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de nederlandske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at det finansielle bidrag fra Globaliseringsfonden ikke erstatter
foranstaltninger, som det påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til
national lovgivning eller kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra andre
af Fællesskabets finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
22.
Nederlandene har meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet
og kontrolleret af de samme organer som dem, der forvalter og kontrollerer Den
Europæiske Socialfonds midler i Nederlandene. Agenturet for sociale anliggender og
beskæftigelse (Agentschap SZW) vil fungere som mellemled for forvaltnings-
myndigheden.
Finansiering
23.
På grundlag af ansøgningen fra Nederlandene beløber den foreslåede EGF-støtte til
den samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 2 013 619 EUR, hvilket
svarer til 65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger
fra fonden er baseret på oplysninger fra Nederlandene.
Under hensyn til den maksimale støtte fra Globaliseringsfonden i henhold til
artikel 10, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling
af bevillinger foreslår Kommissionen at anvende Globaliseringsfonden til at dække
hele det ovennævnte beløb, der opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle
ramme.
Efter fratrækning af det foreslåede støttebeløb vil der fortsat være over 25 % af det
maksimale årlige beløb, der er øremærket til Globaliseringsfonden, til rådighed til
tildelinger i årets sidste fire måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF)
nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende Globaliseringsfonden indleder Kommissionen den
forenklede trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj
2006, for at sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at
anvende fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen
opfordrer den af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først
når til enighed om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette
den anden part og Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af
budgetmyndighedens to parter ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et
formelt trepartsmøde.
24.
25.
26.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0011.png
27.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2010, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
Kilder til betalingsbevillinger
28.
Det kan på det nuværende gennemførelsesstade forventes, at de betalingsbevillinger,
der er tilgængelige under budgetpost 01.0404 "Rammeprogram for konkurrenceevne
og innovation – Iværksætter- og innovationsprogram", ikke vil blive fuldstændigt
anvendt i år.
Budgetposten omfatter udgifter til gennemførelsen af det finansielle redskab i dette
program, hvis hovedformål er at lette adgangen for de små og mellemstore
virksomheder til finansiering. Der er en vis forsinkelse mellem overførsler til de
forvaltningskonti, som forvaltes af den europæiske investeringsfond, og udbetalingen
til modtagerne. Finanskrisen har haft stor betydning for prognoserne for så vidt angår
udbetalinger for 2010. Følgelig er metodologien for beregningen af betalings-
bevillinger blevet taget op til fornyet undersøgelse under hensyntagen til de
forventede udbetalinger for at undgå for store saldi på forvaltningskontiene. Der kan
derfor stilles et beløb på 2 013 619 EUR til rådighed til overførsel.
29.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449851_0012.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2009/012 NL/ Gelderland og Overijssel hovedgruppe 18 fra
Nederlandene)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
5
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
6
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
7
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Globaliseringsfondens anvendelsesområde blev udvidet for ansøgninger indgivet fra
den 1. maj 2009, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere, der bliver
afskediget som en direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende
Globaliseringsfonden inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Nederlandene indgav den 30. december 2009 en ansøgning om anvendelse af
Globaliseringsfonden i forbindelse med afskedigelser i 45 virksomheder, der var
aktive inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 18 (trykning og reproduktion af
indspillede medier) i de to sammenhængende NUTS II-regioner, Gelderland (NL22)
og Overijssel (NL21), og supplerede denne ansøgning med yderligere oplysninger
(2)
(3)
(4)
5
6
7
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
frem til den 6. maj 2010. Ansøgningen opfylder kravene til fastlæggelse af
støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006. Kommissionen
foreslår derfor, at der ydes en støtte på 2 013 619 EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Nederlandenes ansøgning ydes støtte fra
Globaliseringsfonden —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2010
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 2 013 619 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i […], den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA