Finansudvalget 2010
KOM (2010) 0531
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.10.2010
KOM(2010) 531 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(EGF/2009/030 NL/ Drenthe hovedgruppe 18 fra Nederlandene)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0003.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) med et
årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle rammes relevante
udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 30. december 2009 indgav Nederlandene ansøgning EGF/2009/030 NL/Drenthe
hovedgruppe 18 om økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser i to virksomheder, der
er aktive inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 18 (trykning og reproduktion af indspillede
medier)
3
i NUTS II-regionen Drenthe (NL13) i Nederlandene.
Denne ansøgning indgår i en pakke på seks indbyrdes forbundne ansøgninger, som alle
vedrører afskedigelser i otte forskellige NUTS-II-regioner i Nederlandene inden for
virksomheder, der er aktive i den grafiske sektor, hvis aktiviteter er klassificeret under to
forskellige NACE (rev. 2)-hovedgrupper, nemlig hovedgruppe 18 (trykning og reproduktion
af indspillede medier) og hovedgruppe 58 (forlagsvirksomhed).
Kommissionen har efter en grundig analyse af denne ansøgning i overensstemmelse med
artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006 konkluderet, at betingelserne for at opnå støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Centrale oplysninger
EGF-referencenummer
EGF/2009/030
Medlemsstat
Nederlandene
Artikel 2
c)
Berørte virksomheder
2
NUTS II-regioner
Drenthe (NL13)
NACE (rev. 2)-hovedgruppe
18 (trykning og reproduktion af indspillede medier)
Referenceperiode
1/4/2009 til 29/12/2009
Startdato for de individualiserede tilbud
1/4/2009
Ansøgningsdato
30/12/2009
Afskedigelser i referenceperioden:
140
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
140
1
2
3
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0004.png
Individualiserede tilbud: budget i EUR
EGF-implementeringsomkostninger
4
: budget i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget i EUR
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
2.
669 980
27 916
4%
697 896
453 632
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 30. december 2009 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 6. maj 2010.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra c), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer
af verdenshandelsmønstrene som følge af globaliseringen eller den globale finansielle og
økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en forbindelse mellem afskedigelserne og den globale
finansielle og økonomiske krise, anfører Nederlandene, at den økonomiske krise
førte til en væsentlig nedgang i efterspørgslen hos sektoren for trykning og
forlagsvirksomhed. Ordrerne fra andre økonomiske sektorer på trykt
reklamemateriale, som udgør 35 % af den samlede omsætning i sektoren for trykning
og forlagsvirksomhed, faldt med 5,6 % mellem 2008 og 2009 som følge af
budgetnedgangen inden for medie- og reklameaktiviteter på grund af den
økonomiske krise. Ansøgningen indeholder en række eksempler. Inden for bygge- og
anlægssektoren blev budgettet til oplysning og reklame beskåret med 36,8 % som
følge af krisen, inden for finanssektoren med 33,3 % og inden for sektoren for
forbrugerelektronik med 30,6 %. Dertil kommer, at den økonomiske krise påvirkede
efterspørgslen efter forskellige former for trykt mediemateriale negativt:
Efterspørgslen efter populære blade faldt med 18,2 %, for aviser med 7,5 %, for
gratisomdelte reklameaviser med 16,4 % og for fagtidsskrifter med 16,5 %.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
c)
4.
Nederlandene indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra
c), i forordning (EF) nr. 1927/2006, som fastlægger, at en ansøgning om EGF-støtte
på små arbejdsmarkeder eller under særlige omstændigheder, der er behørigt
begrundet af medlemsstaten, kan godkendes, selv om interventionskriteriet, der er
fastsat i artikel 2, litra a) og b), ikke fuldt ud er opfyldt, når afskedigelserne har en
alvorlig indvirkning på beskæftigelsen og den lokale økonomi. I et sådant tilfælde
skal ansøgeren angive, hvilket af de væsentlige interventionskriterier ansøgningen
ikke opfylder.
Nederlandene har anført, at ansøgningen afviger fra artikel 2, litra b), som
forudsætter mindst 500 afskedigelser over en periode på ni måneder i virksomheder,
der er aktive i den samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i én region eller i to
sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
5.
4
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0005.png
6.
Der er ifølge ansøgningen tale om 140 afskedigelser i to virksomheder i samme
NACE (rev. 2)-hovedgruppe i referenceperioden på ni måneder fra den 1. april 2009
til den 29. december 2009, der alle er beliggende i NUTS II-regionen Drenthe
(NL13). Alle afskedigelser blev beregnet i overensstemmelse med i artikel 2, stk. 2,
andet led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
De nederlandske myndigheder fremfører, at denne ansøgning opfylder de krav til
forelæggelse, som er fastsat i artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 1927//2006, og
anfører særlige omstændigheder: Den omfatter yderligere afskedigelser i den samme
NACE (rev. 2)-hovedgruppe i den samme referenceperiode som de afskedigelser, der
er omfattet af ansøgning EGF/2009/029 Gelderland og Overijssel hovedgruppe 18,
indsendt af Nederlandene i henhold til artikel 2, litra b), i forordning (EF) nr.
1927/2006. Dertil kommer, at Drenthe er en region, der støder på til regionen
Overijssel på NUTS II-niveau. Det særlige i sagen skal ses i kombinationen af disse
faktorer, som tilsammen medfører en usædvanlig og vanskelig situation for
arbejdstagerne og den berørte region.
I henhold til Nederlandene befinder Drenthe sig i en meget vanskelig situation.
Denne provins har en lav befolkningstæthed sammenlignet med de andre provinser,
der er berørt af ansøgningerne i forbindelse med den grafiske sektor, og et lavt
niveau for så vidt angår industriaktiviteter. Ledigheden steg fra 6,3 % i oktober 2008
til 7,5 % i oktober 2009. Denne provins har den tredjehøjeste ledighed i
Nederlandene. Antallet af jobsøgende steg med 17,4 % mellem februar 2009 og
februar 2010. Drenthe er blandt de provinser i Nederlandene, som har en indtægt pr.
indbygger, der er betydeligt lavere end gennemsnittet.
Samtidig har den grafiske sektor i Nederlandene været plaget af masseafskedigelser,
som det også fremgår af de fem andre indbyrdes forbundne EGF-ansøgninger
indsendt af Nederlandene, hvori det godtgøres, at der er sket mange afskedigelser i
virksomhederne i den grafiske sektor i andre dele af Nederlandene.
Kommissionens tjenestegrene mener derfor, at de pågældende afskedigelser har en
alvorlig indvirkning på beskæftigelsen og den lokale økonomi, og at den vanskelige
økonomiske og arbejdsmarkedsmæssige situation i Drenthe og de yderligere
afskedigelser i andre regioner på NUTS II niveau i Nederlandene som følge af
samme årsag og i samme periode i den samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe
tilsammen opfylder kriteriet i artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Denne fortolkning er også i tråd med Kommissionens udtalelse i forbindelse med
vedtagelsen af forordning (EF) nr. 546/2009
5
, i henhold til hvilken det blev fastlagt,
at "
I tilfælde, hvor en ansøgning efter artikel 2, litra b), er indgivet af en
medlemsstat, og hvor yderligere afskedigelser er forekommet i en anden NUTS II-
region i den samme medlemsstat af samme årsag og i løbet af den samme periode i
den samme hovedgruppe i NACE rev. 2, er Kommissionen af den opfattelse, at en
ansøgning om bistand fra Globaliseringsfonden for sidstnævnte arbejdstagere kan
indgives efter artikel 2, litra c), under påberåbelse af særlige omstændigheder"
6
.
7.
8.
9.
10.
11.
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 546/2009 af 18. juni 2009 om ændring af
forordning (EF) nr. 1927/2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EUT L 167 af 29.6.2009, s. 26).
Rådsdokument 10304/09 ADD1, af 8.6.2009.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0006.png
Redegørelse for afskedigelsernes uforudsigelighed
12.
De nederlandske myndigheder fremfører, at den finansielle og økonomiske krise og
dens indvirkninger ikke kunne forudsiges. I ansøgningen anføres det, at trykke- og
forlagsvirksomhed i Nederlandene inden krisen gennemgik en dyr
omstruktureringsproces for at kunne forblive teknisk konkurrencedygtig i forhold til
virksomheder uden for Unionen, især Tyrkiet, Kina og Indien. Sektoren blev ændret
fra at være en efterspørgselsorienteret sektor til at være en udbudsorienteret sektor.
Den nuværende krise indebærer en risiko for, at fordelene ved sektorens omfattende
investeringer og indsats forsvinder.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
13.
Ansøgningen vedrører i alt 140 afskedigelser i nedenstående 2 virksomheder, hvoraf
alle er tiltænkt støtte:
Virksomheder og antal afskedigelser
Drukkerij Giethoorn Ten Brink B.V,
Meppel
138
Giethoorn Media groep B.V., Meppel
2
Virksomheder i alt: 2
Afskedigelser i alt 140
14.
De arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Antal
Procent
Mænd
91
65
Kvinder
49
35
EU-borgere
132
94
Ikke-EU-borgere
8
6
15-24-årige
25
18
25-54-årige
77
55
55-64-årige
35
25
Over 65 år
3
2
Der er 6 arbejdstagere (4 %) med langvarige sundhedsproblemer eller handicap, som
er medtaget i ovennævnte kategorier.
15.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Antal
Virksomhedsledere
10
Udøvere af liberale erhverv
28
Teknikere
29
Kontorpersonale
17
Service- og salgspersonale
17
Anlægs- og maskinoperatører og samlebåndsarbejdere39
Procent
7
20
21
12
12
28
16.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Nederlandene
bekræftet, at man i Globaliseringsfondens forskellige gennemførelsesfaser, især med
hensyn til adgang til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem
mænd og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0007.png
17.
Det pågældende geografiske område omfatter provinsen Drenthe. Denne provins har
en lav befolkningstæthed sammenlignet med de andre provinser, der er berørt af
ansøgningerne i forbindelse med den grafiske sektor, og et lavt niveau for så vidt
angår industriaktiviteter.
De vigtigste involverede myndigheder er socialministeriet og uddannelsesfonden for
den grafiske og medierelaterede sektor (A&O Fonds Grafimedia) udpeget af Rådet
for høring i den grafiske og medierelaterede sektor. Andre interessenter er instituttet
for den kreative industri (GOC), den offentlige organisation med ansvar for
godtgørelser (UWV werkbedrijf), UWV-mobilitetscentret i Zuid-Oost Drenthen,
sammenslutningen af små og mellemstore virksomheder (MKB-ondernemingen), de
regionale uddannelsescentre Drenthecollege, Deltioncollege og Alphacollege og
arbejdsmarkedsorganisationerne: FNV Kiem (fagforening), CNV Media
(fagforening), KVGO (arbejdsgiverorganisation) for distriktet Groote Veenen.
18.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
19.
De nederlandske myndigheder fremfører, at afskedigelserne i den grafiske sektor vil
forværre arbejdsløshedssituationen, som allerede er blevet forværret som følge af den
økonomiske og finansielle krise. I provinsen Drenthe steg arbejdsløsheden fra 6,3 %
i oktober 2008 til 7,5 % i Oktober 2009. Denne provins har den tredjehøjeste
ledighed i Nederlandene. Antallet af jobsøgende steg med 17,4 % mellem februar
2009 og februar 2010. Ansøgeren henviser yderligere til den omstændighed, at der i
den grafiske sektor er temmelig mange arbejdstagere i den ældre aldersgruppe, hvor
arbejdsløsheden er meget høj i den berørte provins. Desuden har Drenthe et generelt
problem med en hurtig aldrende befolkning. De yderligere afskedigelser i den
grafiske sektor for denne aldersgruppe vil derfor have en betydelig indvirkning.
Drenthe er blandt de provinser i Nederlandene, som har en indtægt pr. indbygger, der
er betydeligt lavere end gennemsnittet.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
20.
Der foreslås følgende typer foranstaltninger, som i kombination udgør en samordnet
pakke af individualiserede tilbud, der har til formål at reintegrere arbejdstagerne på
arbejdsmarkedet. De vil blive tilbudt de afskedigede arbejdstagere gennem et
mobilitetscenter kaldet Centrum Creatieve Carrières.
Forberedelser
– Tilmelding og registrering; Det omfatter et indledende interview for at registrere
den afskedigede arbejdstager og finde ud af, hvilke foranstaltninger der er bedst
egnede.
– Information og supportfunktion: Det vedrører kollektive møder og en
supportfunktion, der skal fremskaffe oplysninger til de afskedigede arbejdstagere
om eksisterende foranstaltninger.
Assistance
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0008.png
– Assistance ved jobskift: Det omfatter et individualiseret program med en grundig
undersøgelse, etablering af en handlingsplan for karriere og erhvervsuddannelse
og en kortvarig mentorordning på den nye arbejdsplads.
– Outplacement: Formålet er at yde aktiv støtte til afskedigede arbejdstagere, når de
søger nyt arbejde.
– Kurser i jobsøgning: Det omfatter en analyse af ledige stillinger, støtte til
udarbejdelse af et CV og en ansøgning og forberedelse til jobinterview.
– Assistance ved virksomhedsetablering: Formålet er at hjælpe afskedigede
arbejdstagere, som ønsker at starte deres egen virksomhed. Det omfatter retlig
bistand, hjælp til udarbejdelse af en forretningsplan og bistand i forbindelse med
administrative krav.
Uddannelse
– Uddannelse og omskoling: Det omfatter erhvervsuddannelse, uddannelse inden
for ledelse og sociale færdigheder og særlig teknisk omskoling for arbejdstagere,
hvis tekniske uddannelser er blevet forældet.
– Anerkendelse af tidligere erfaring: Det omfatter evalueringen af den enkelte
arbejdstagers tidligere erhvervet viden og erfaring såvel som udpegelsen af
områder, hvor der kræves yderligere uddannelse.
21.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i
overensstemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forvaltning
og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de nederlandske myndigheder, er
aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i
forordning (EF) nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De
nederlandske myndigheder anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til
669 980,08 EUR og EGF-implementeringsomkostningerne til 27 915,84 (svarer til
4 % af det samlede beløb). Der anmodes om EGF-støtte på i alt 453 632 EUR (65 %
af de samlede omkostninger).
Anslået antal
arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkostninger
pr. arbejdstager,
som er tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR (EGF
og national
medfinansie-
ring)
22.
Foranstaltninger
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
1. Forberedelser
1.1. Tilmelding og registrering (intake
en
registratie)
1.2. Information og supportfunktion
140
140
194,34
86,37
27 207,28
12 092,12
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0009.png
(voorlichting
en helpdesk)
2. Assistance
2.1. Assistance ved jobskift (werk
naar
werk begeleiding)
2.2. Outplacement
2.3. Kurser i jobsøgning
(solicitatietraining)
2.4. Assistance ved
virksomhedsetablering (begeleiding
eigen
onderneming)
3. Uddannelse
3.1. Uddannelse og omskoling (opleiding
en omscholing)
3.2. Anerkendelse af tidligere erfaring
(erkenning
verworven competenties)
Subtotal - individualiserede tilbud
42
14
2 505,29
2 796,85
105 222,14
39 155,94
669 980,08
53
42
42
7
3 774,19
4 484,99
1 449,41
5 289,38
200 032,30
188 369,44
60 875,21
37 025,64
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forvaltning
Informationstiltag
Kontrolaktiviteter
Subtotal – EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede omkostninger – anslået
EGF-støtte (65 % af de samlede
omkostninger)
*Regnestykket går ikke op på grund af afrunding.
23.
Nederlandene bekræfter, at de ovennævnte foranstaltninger er supplerende i forhold
til de tiltag, som er finansieret af strukturfondene, især en række uddannelses-
projekter under Den Europæiske Socialfond for arbejdstagere i den grafiske sektor,
og hvor planlægningen er sammenfaldende med EGF-støttens gennemførelses-
periode. Forvaltningsmyndigheden for Globaliseringsfonden, som også er forvalt-
ningsmyndigheden for Den Europæiske Socialfond, har iværksat de nødvendige
kontrolforanstaltninger med henblik på at undgå enhver risiko for dobbelt
finansiering.
6 978,96
6 978,96
13 957,92
27 915,84
697 896
453 632
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0010.png
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
24.
Den 1. april 2009 iværksatte Nederlandene de individualiserede tilbud i den
samordnede pakke, som Globaliseringsfonden anmodes om at medfinansiere, for de
berørte arbejdstagere. Denne dato markerer således begyndelsen af
støtteberettigelsesperioden for enhver EGF-støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
25.
Arbejdsmarkedets parter blev hørt gennem fonden for arbejdsmarkedet og
uddannelse for den grafiske og medierelaterede sektor (Arbeids & Opleidingsfonds
Grafimedia branche), som på baggrund af krisen indvilligede i at oprette et
mobilitetscenter for sektoren C3 (Centrum Creatieve Carrières). Formålet med dette
mobilitetscenter er at koordinere de forskellige aktive arbejdsmarkeds-
foranstaltninger i samråd med arbejdsmarkedets parter.
De nederlandske myndigheder har bekræftet, at kravene i den nationale lovgivning
og EU-lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
26.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
27.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de nederlandske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at det finansielle bidrag fra Globaliseringsfonden ikke erstatter
foranstaltninger, som det påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til
national lovgivning eller kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra andre
af Fællesskabets finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
28.
Nederlandene har meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet
og kontrolleret af de samme organer som dem, der forvalter og kontrollerer Den
Europæiske Socialfonds midler i Nederlandene. Agenturet for sociale anliggender og
beskæftigelse (Agentschap SZW) vil fungere som mellemled for
forvaltningsmyndigheden.
Finansiering
29.
På grundlag af ansøgningen fra Nederlandene beløber den foreslåede EGF-støtte til
den samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 453 632 EUR, hvilket svarer
til 65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra
fonden er baseret på oplysninger fra Nederlandene.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0011.png
30.
Under hensyn til den maksimale støtte fra Globaliseringsfonden i henhold til
artikel 10, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling
af bevillinger foreslår Kommissionen at anvende Globaliseringsfonden til at dække
hele det ovennævnte beløb, der opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle
ramme.
Efter fratrækning af det foreslåede støttebeløb vil der fortsat være over 25 % af det
maksimale årlige beløb, der er øremærket til Globaliseringsfonden, til rådighed til
tildelinger i årets sidste fire måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF)
nr. 1927/2006.
Den samlede EGF-støtte for EGF-ansøgninger, der henviser til særlige
omstændigheder for 2010, herunder det beløb, der er foreslået i dette forslag,
overstiger ikke 15 % af det årlige maksimale EGF-beløb, som fastsat i artikel 2, litra
c), i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende Globaliseringsfonden indleder Kommissionen den
forenklede trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj
2006, for at sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at
anvende fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen
opfordrer den af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først
når til enighed om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette
den anden part og Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af
budgetmyndighedens to parter ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et
formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2010, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
31.
32.
33.
34.
Kilder til betalingsbevillinger
35.
Det kan på det nuværende gennemførelsesstade forventes, at de betalingsbevillinger,
der er tilgængelige under budgetpost 01.0404 "Rammeprogram for konkurrenceevne
og innovation – Iværksætter- og innovationsprogram", ikke vil blive fuldstændigt
anvendt i år.
Budgetposten omfatter udgifter til gennemførelsen af det finansielle redskab i dette
program, hvis hovedformål er at lette adgangen for de små og mellemstore
virksomheder til finansiering. Der er en vis forsinkelse mellem overførsler til de
forvaltningskonti, som forvaltes af den europæiske investeringsfond, og udbetalingen
til modtagerne. Finanskrisen har haft stor betydning for prognoserne for så vidt angår
udbetalinger for 2010. Følgelig er metodologien for beregningen af betalings-
bevillinger blevet taget op til fornyet undersøgelse under hensyntagen til de forven-
tede udbetalinger for at undgå for store saldi på forvaltningskontiene. Der kan derfor
stilles et beløb på 453 632 EUR til rådighed til overførsel.
36.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449854_0012.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(EGF/2009/030 NL/ Drenthe hovedgruppe 18 fra Nederlandene)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
7
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
8
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
9
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Globaliseringsfondens anvendelsesområde blev udvidet for ansøgninger indgivet fra
den 1. maj 2009, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere, der bliver
afskediget som en direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende
Globaliseringsfonden inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Nederlandene indgav den 30. december 2009 en ansøgning om anvendelse af
Globaliseringsfonden i forbindelse med afskedigelser i to virksomheder, der var aktive
inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 18 (trykning og reproduktion af indspillede
medier) i NUTS II-regionen Drenthe (NL13), og supplerede denne ansøgning med
yderligere oplysninger frem til den 6. maj 2010. Ansøgningen opfylder kravene til
(2)
(3)
(4)
7
8
9
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 453 632 EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Nederlandenes ansøgning ydes støtte fra
Globaliseringsfonden —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2010
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen på
453 632 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i […], den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA