Udenrigsudvalget 2010
KOM (2010) 0552
Offentligt
DA
DA
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.10.2010
KOM (2010) 552 endelig
2010/0289 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om indførelse af hastende autonome handelspræferencer for Pakistan
DA
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0003.png
BEGRUNDELSE
Efter de ødelæggende oversvømmelser uden fortilfælde i Pakistan gav Det Europæiske Råd
på mødet den 16. september ministrene til opgave meget hurtigt at blive enige om en
omfattende pakke med foranstaltninger på kort, mellemlang og lang sigt, som skal understøtte
Pakistans bestræbelser på genopretning og fremtidig udvikling. Foranstaltningerne omfatter
bl.a. ambitiøse handelsforanstaltninger, hvorefter Pakistan indrømmes øget markedsadgang til
Unionen gennem en øjeblikkelig og tidsbegrænset nedsættelse af tolden på vigtige
eksportvarer fra Pakistan.
Det Europæiske Råd opfordrede Kommissionen til i oktober at fremlægge et forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ensidig suspension af tolden på visse
importerede varer fra Pakistan for en begrænset periode.
De handelsindrømmelser, der indrømmes Pakistan, repræsenterer en troværdig indsats fra
Unionen og medfører omfattende økonomiske fordele for Pakistan, samtidig med at der tages
hensyn til en række EU-virksomheders følsomhed og WTO-medlemmers følsomhed, især de
mindst udviklede landes følsomhed.
60 % af Pakistans eksport til Unionen består af tekstiler og beklædningsgenstande. En lang
række af de varer, der foreslås liberaliseret, er derfor tekstiler og beklædningsgenstande. Da
varedækningen skal være så omfattende som muligt, omfatter dette også andre
industriprodukter og landbrugsprodukter for ikke at underminere Pakistans bestræbelser på at
diversificere erhvervslivet og eksportgrundlaget.
Der blev opstillet en liste over 75 toldpligtige positioner af betydning for Pakistans eksport.
De udvalgte varepositioner beløber sig til ca. 900 mio. EUR i importværdi, hvilket udgør ca.
27 % af Unionens import fra Pakistan (3,3 mia. EUR). En liberalisering af disse 75 positioner,
hvoraf en vareposition (ethanol) pålægges et årligt toldkontingent på 100 000 ton baseret på
tidligere import, vil medføre en forventet stigning i Unionens import fra Pakistan på ca.
100 mio. EUR pr. år i forhold til 2009, samtidig med at toldindtægterne på Unionens budget
reduceres med lidt mere end 80 mio. EUR. Denne stigning i importen til Unionen er
forholdsvis lille i betragtning af den nuværende samlede importværdi på disse varer, som
udgør ca. 15 mia. EUR, hvoraf næsten 4 mia. EUR allerede indføres toldfrit til Unionen.
Direkte eller indirekte virkninger på beskæftigelsen vil være begrænsede, idet
importstigningen er lav i forhold til EU-produktionens nuværende niveau (0,5 %), og vil
endvidere blive kompenseret gennem øget indtjening som følge af lavere priser på de
importerede varer. Der kan ydes støtte til reintegrering af ledige arbejdstagere på
arbejdsmarkedet gennem Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen.
Samtidig skal Unionen anmode Verdenshandelsorganisationen (WTO) om at blive undtaget
fra sine forpligtelser. En EU-afgørelse om at indrømme Pakistan handelspræferencer vil være
i strid med det grundlæggende princip i GATT-aftalens artikel I:1 (mest begunstigede land),
da disse præferencer ikke indrømmes andre WTO-medlemmer, og artikel XIII om ikke-
diskriminerende forvaltning af kvantitative restriktioner. Unionen skal derfor anmode WTO
om en fritagelse fra GATT artikel I og XIII. Denne anmodning skal vedtages af WTO's
Almindelige Råd i henhold til artikel IX i overenskomsten om oprettelse af WTO.
I artikel 8 i denne forordning fastlægges procedurer for vedtagelse af gennemførelsesretsakter.
Disse bestemmelser kan revideres, så de kan blive bragt i tråd med den fremtidige forordning,
der vedtages i henhold til artikel 291 i TEUF om kontrol med udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Hvis nærværende forslag vedtages
inden ikrafttrædelsen af forordningen om, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser, planlægger Kommissionen, at den
DA
2
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
automatisk skal ajourføres og henvise til den forordning, der er vedtaget i henhold til artikel
291.
DA
3
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0005.png
2010/0289 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om indførelse af hastende autonome handelspræferencer for Pakistan
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 2
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Forholdet mellem Den Europæiske Union og Den Islamiske Republik Pakistan
("Pakistan") bygger på den samarbejdsaftale, der trådte i kraft den 1. september 2004
1
.
Et af hovedmålene er at sikre betingelserne for og fremme en forøgelse og udvikling af
den indbyrdes samhandel mellem parterne.
Som følge af kraftig monsunregn påvirkede ødelæggende oversvømmelser i juli og
august 2010 mange regioner i Pakistan, især Baluchistan, Khyber Pakhtunkhwa,
Punjab, Sindh og Gilgit-Baltistan. Ifølge FN-kilder ramte oversvømmelserne omkring
20 mio. mennesker og 20 % af Pakistan, svarende til mindst 160 000 km
2
, og efterlod
op til 12 mio. mennesker med et behov for humanitær nødhjælp.
Humanitær hjælp er naturligvis det primære middel i sådanne situationer, og Unionen
har været initiativtager på dette område, siden katastrofen startede.
Det er vigtigt at udnytte alle til rådighed værende midler til at støtte Pakistans
genrejsning efter denne katastrofe og bestræbelser på fremtidig udvikling.
Det Europæiske Råd besluttede i en erklæring om Pakistan den 16. september 2010 at
give ministrene til opgave meget hurtigt at blive enige om en omfattende pakke af
foranstaltninger på kort, mellemlang og lang sigt for at støtte Pakistans bestræbelser på
genopretning og fremtidig udvikling, herunder bl.a. en række ambitiøse
handelsforanstaltninger, som er afgørende for økonomisk genopretning og vækst.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
EUT L 378 af 23.12.2004, s. 22.
DA
4
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0006.png
(6)
Det Europæiske Råd understregede især et stærkt tilsagn om udelukkende til Parkistan
at indrømme Pakistan øget markedsadgang til Unionen gennem en øjeblikkelig og
tidsbegrænset nedsættelse af tolden på vigtige eksportvarer fra Pakistan.
Det er derfor hensigtsmæssigt at udvide de autonome handelspræferencer til at omfatte
Pakistan ved for en begrænset periode at suspendere alle toldsatser for en række
vigtige eksportvarer for Pakistan. Disse handelspræferencer vil ikke få betydelige
negative følger for EU-hjemmemarkedet og vil ikke få negative følger for de mindst
udviklede medlemmer af Verdenshandelsorganisationen (WTO).
De autonome handelspræferencer vil enten tage form af en undtagelse fra told på
import til Unionen eller toldkontingenter.
Indrømmelsen af autonome handelspræferencer er betinget af, at Pakistan overholder
de relevante oprindelsesregler for varer og dertil knyttede procedurer og indgår i et
reelt administrativt samarbejde med Unionen med henblik på at eliminere enhver
risiko for svig. Alvorlig og systematisk overtrædelse af betingelserne for retten til at
gøre brug af præferenceordningerne, svig eller manglende administrativt samarbejde i
forbindelse med kontrollen af varernes oprindelse bør medføre en midlertidig
suspension af præferencerne. Kommissionen bør i den forbindelse bemyndiges til om
nødvendigt at vedtage sådanne midlertidige foranstaltninger.
Med henblik på at definere begrebet varer med oprindelsesstatus,
oprindelsescertificering og administrative samarbejdsprocedurer bør afsnit IV, kapitel
2, afdeling 1, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af
en EF-toldkodeks
2
anvendes. Hvad angår oprindelseskumulation kan kun materialer
med oprindelse i Den Europæiske Union dog anvendes i denne henseende. Regional
kumulation og andre former for kumulation, dog undtages kumulation med materialer
med oprindelse i Unionen, bør ikke anvendes ved fastlæggelsen af oprindelsesstatus
for varer, der er omfattet disse autonome præferencer med henblik på at sikre, at der
sker en tilstrækkelig forarbejdning i Pakistan.
En udvidelse af de autonome handelspræferencer til at omfatte Pakistan forudsætter, at
Unionen fritages fra sine forpligtelser i henhold til artikel I og XIII i den almindelige
overenskomst om told og udenrigshandel 1994 (GATT) i henhold til artikel IX i
overenskomsten om oprettelse af WTO.
I lyset af de hastende omstændigheder i Pakistan bør forordningen anvendes fra den
1. januar 2011, forudsat at WTO har godkendt Unionens anmodning om en fritagelse
fra Unionens forpligtelser, jf. GATT-aftalens artikel I og XIII.
Med henblik på at sikre en umiddelbar og bæredygtig virkning på den økonomiske
genopretning i Pakistan efter oversvømmelserne anbefales det at begrænse
handelspræferencernes varighed til den 31. december 2013.
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
2
EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1.
DA
5
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0007.png
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
3
.
(15)
Ændringer af den kombinerede nomenklatur skulle ikke medføre større ændringer af
de autonome handelspræferencer. Kommissionen bør derfor bemyndiges til at vedtage
delegerede retsakter i henhold til artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde med henblik på at foretage eventuelle nødvendige ændringer og
tekniske tilpasninger af lister over varer, som de autonome handelspræferencer finder
anvendelse på -
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Præferenceordninger
1.
2.
Varer med oprindelse i Pakistan og opført i bilag I fritages for told ved indførsel til
Unionen.
Varer med oprindelse i Pakistan og opført i bilag I kan indføres i Unionen, jf. dog de
særlige bestemmelser i artikel 3.
Artikel 2
Betingelser for retten til præferenceordninger
Retten til at gøre brug af de ordninger, der indføres ved artikel 1, er betinget af:
a)
at de oprindelsesregler for varer og de dertil knyttede procedurer, som afsnit IV,
kapitel 2, afdeling 1, første og andet led, i forordning (EØF) nr. 2454/93 indeholder
bestemmelser om, overholdes. Hvad angår oprindelseskumulation med henblik på
fastlæggelse af oprindelsesstatus for varer, der er omfattet af ordningerne i artikel 1,
tillades kun kumulation med materialer med oprindelse i Den Europæiske Union.
Regional kumulation eller andre former for kumulation, dog med undtagelse af
kumulation med materialer med oprindelse i Den Europæiske Union, er ikke tilladt
at de metoder for administrativt samarbejde, som afsnit IV, kapitel 2, afdeling 1,
tredje led, i forordning (EØF) nr. 2454/93 indeholder bestemmelser om, overholdes
at de kompetente pakistanske myndigheder udsteder oprindelsescertifikater formular
A i henhold denne forordning, som bærer følgende påtegning i rubrik 4 "Autonom
foranstaltning – forordning (EU) nr. …/2010
4
".
Artikel 3
Toldkontingenter
1.
De varer, der er opført i bilag II, kan indføres i Unionen fritaget for told inden for de
lofter, der er fastsat ved de i samme bilag omhandlede EU-toldkontingenter.
b)
c)
3
4
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EUT L xxx, xx.xx.xxxx, s. x.
DA
6
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
2.
Kommissionen forvalter de toldkontingenter, der er opført i stk. 1, og bilag II, i
overensstemmelse med artikel 308a, 308b og 308c i forordning (EØF) nr. 2454/93.
Artikel 4
Ændring af bilagene
Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter i henhold til artikel 5 med henblik på en
ændring af bilagene for at indføre de nødvendige ændringer og tekniske tilpasninger som
følge af ændringer i den kombinerede nomenklatur og Taric.
Artikel 5
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
2.
3.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter, der er
omhandlet i artikel 4, i en ubegrænset periode.
Så snart Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt, underretter den Europa-
Parlamentet og Rådet samtidigt herom.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i artikel
6 og 7 anførte betingelser.
Artikel 6
Tilbagekaldelse af delegationen
1.
2.
Delegationen af beføjelser i artikel 4 kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-
Parlamentet eller Rådet.
Hvis en institution indleder en intern procedure for at beslutte, om den ønsker at
tilbagekalde delegationen af beføjelser, giver den den anden institution og
Kommissionen meddelelse herom inden for et rimeligt tidsrum, inden den træffer
endelig afgørelse, og oplyser samtidig, hvilke delegerede beføjelser der eventuelt vil
blive tilbagekaldt, samt begrundelsen herfor.
Afgørelsen om tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i
den pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning straks eller på et senere
tidspunkt, hvis dette er angivet i afgørelsen. Afgørelsen er uden virkning for
gyldigheden af de delegerede retsakter, der allerede er i kraft. Afgørelsen
offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel 7
Indsigelser mod delegerede retsakter
1.
Europa-Parlamentet og Rådet kan gøre indsigelse mod en delegeret retsakt inden to
måneder fra underretningen herom. Fristen forlænges med en måned på foranledning
af Europa-Parlamentet eller Rådet.
Hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har rejst indsigelse mod den
delegerede retsakt ved fristens udløb, offentliggøres den delegerede retsakt i
Den
3.
2.
DA
7
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
Europæiske Unions Tidende
og træder i kraft på den dato, der er fastsat i dens
bestemmelser.
Den delegerede retsakt kan offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
og
træde i kraft før fristens udløb, hvis Europa-Parlamentet og Rådet begge har meddelt
Kommissionen, at de ikke har til hensigt at gøre indsigelse.
3.
Hvis Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse mod den delegerede retsakt,
træder retsakten ikke i kraft. Den institution, der gør indsigelse mod den delegerede
retsakt, anfører begrundelsen herfor.
Artikel 8
Udvalgsprocedure
1.
2.
Kommissionen bistås af Toldkodeksudvalget.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 4 og 7 i afgørelse 1999/468/EF.
Perioden i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til en måned.
Artikel 9
Midlertidig suspension
1.
Skønner Kommissionen, at der foreligger tilstrækkelige beviser på manglende
overholdelse af bestemmelserne i artikel 2, kan den træffe foranstaltninger til hel
eller delvis suspension af de i denne forordning fastsatte præferenceordninger for en
periode på højst seks måneder, forudsat at den forinden:
a)
b)
har underrettet udvalget
har
opfordret
medlemsstaterne
til
at
træffe
de
fornødne
sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte Unionens finansielle interesser eller
bringe Pakistan til at overholde artikel 2, stk. 1
har offentliggjort en meddelelse i
Den Europæiske Unions Tidende
om, at der
foreligger
begrundet
tvivl
om,
hvorvidt
Pakistan
anvender
præferenceordningerne korrekt eller overholder bestemmelserne i artikel 2, stk.
1, hvilket kan bringe dets ret til fortsat at anvende denne ordning i fare
har underrettet Pakistan om enhver afgørelse, der træffes i overensstemmelse
med dette stykke, inden afgørelsen får virkning.
c)
d)
2.
3.
De i stk. 1 omhandlede foranstaltninger vedtages efter proceduren i artikel 8.
Ved udløbet af suspensionsperioden træffer Kommissionen beslutning om enten at
bringe den midlertidige suspension til ophør eller at forlænge
suspensionsforanstaltningen i henhold til proceduren i stk. 1.
Medlemsstaterne giver Kommissionen alle relevante oplysninger, som vil kunne
berettige
suspension
af
præferencerne
eller
en
forlængelse
af
suspensionsforanstaltningen.
4.
DA
8
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
Artikel 10
Ikrafttrædelse og anvendelse
1.
2.
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2011, forudsat at toldpræferencerne i denne
forordning tillades ved en fritagelse indrømmet af Verdenshandelsorganisationen. I
fald Verdenshandelsorganisationen indrømmer en sådan fritagelse efter den 1. januar
2011, finder den anvendelse fra den dato, på hvilken fritagelsen træder i kraft.
Kommissionen offentliggør en meddelelse i
Den Europæiske Unions Tidende
for at
informere
de
erhvervsdrivende
om
den
dato,
hvilken
Verdenshandelsorganisationen har indrømmet fritagelsen. I fald denne dato er senere
end den 1. januar 2011, skal den præciserede dato være den dato, fra hvilken
toldpræferencer finder anvendelse i henhold til stk. 2, andet punktum.
Denne forordning anvendes indtil den 31. december 2013.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
3.
4.
5.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0011.png
BILAG I
Varer fritaget for told
De varer, som er omfattet af foranstaltningerne, identificeres ved den ottecifrede KN-kode.
Beskrivelsen af disse koder kan findes i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987
om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif. Beskrivelsen af KN-koderne anføres kun
til orientering.
KN-kode
07123900
Beskrivelse
SVAMPE OG TRØFLER, HELE, TØRREDE, SNITTEDE, KNUSTE ELLER PULVERISEREDE,
MEN IKKE YDERLIGERE TILBEREDTE (UNDTAGEN SVAMPE AF SLÆGTEN AGARICUS,
JUDASØRE (AURICULARIA SPP.) OG BÆVRESVAMP (TREMELLA SPP.)
NARVLÆDER AF HORNKVÆG (HERUNDER BØFLER) IKKE SPALTET, UDEN HÅR,
YDERLIGERE BEREDT EFTER GARVNING ELLER CRUSTING, UNDTAGEN HELE HUDER OG
SKIN
LÆDER AF HORNKVÆG (HERUNDER BØFLER), UDEN HÅR, YDERLIGERE BEREDT EFTER
GARVNING ELLER CRUSTING, UNDTAGEN HELE HUDER OG SKIN OG UNDTAGEN IKKE
SPALTET NARVLÆDER OG SPALTET NARVLÆDER
HANDSKER OG LUFFER AF LÆDER ELLER KUNSTLÆDER TIL SPORTSBRUG
HANDSKER OG LUFFER AF LÆDER ELLER KUNSTLÆDER, BESKYTTELSESHANDSKER TIL
ERHVERVSMÆSSIG BRUG (ARBEJDSHANDSKER), UNDTAGEN HANDSKER OG LUFFER TIL
SPORTSBRUG
HANDSKER OG LUFFER, AF LÆDER ELLER KUNSTLÆDER, TIL MÆND ELLER DRENGE,
UNDTAGEN HANDSKER TIL SPORTSBRUG SAMT BESKYTTELSESHANDSKER TIL
ERHVERVSMÆSSIG BRUG (ARBEJDSHANDSKER)
HANDSKER OG LUFFER, AF LÆDER ELLER KUNSTLÆDER, UNDTAGEN HANDSKER TIL
SPORTSBRUG SAMT BESKYTTELSESHANDSKER TIL ERHVERVSMÆSSIG BRUG
(ARBEJDSHANDSKER) OG UNDTAGEN HANDSKER OG LUFFER TIL MÆND ELLER DRENGE
GARN, ENKELTTRÅDET, AF UKÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ
85 VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 714,29 DECITEX, MEN IKKE
UNDER 232,56 DECITEX (OVER 14, MEN IKKE OVER 43 METRISK NUMMERERING) IKKE I
DETAILSALGSOPLÆGNINGER
GARN, ENKELTTRÅDET, AF KÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 714,29 DECITEX, MEN IKKE UNDER
232,56 DECITEX (OVER 14, MEN IKKE OVER 43 METRISK NUMMERERING) IKKE I
DETAILSALGSOPLÆGNINGER
GARN, ENKELTTRÅDET, AF KÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 232,56 DECITEX, MEN IKKE UNDER
192,31 DECITEX (OVER 43, MEN IKKE OVER 52 METRISK NUMMERERING) IKKE I
DETAILSALGSOPLÆGNINGER
GARN, ENKELTTRÅDET, AF KÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 192,31 DECITEX, MEN IKKE UNDER
125 DECITEX (OVER 52, MEN IKKE OVER 80 METRISK NUMMERERING) IKKE I
DETAILSALGSOPLÆGNINGER
GARN, FLERTRÅDET ELLER KABELSLÅET AF UKÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD
AF BOMULD PÅ 85 VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 714,29 DECITEX,
MEN IKKE UNDER 232,56 DECITEX (OVER 14, MEN IKKE OVER 43 METRISK
NUMMERERING) IKKE I DETAILSALGSOPLÆGNINGER
GARN, FLERTRÅDET ELLER KABELSLÅET AF KÆMMEDE BOMULDSFIBRE, MED INDHOLD
AF BOMULD PÅ 85 VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF FINHED UNDER 714,29 DECITEX,
MEN IKKE UNDER 232,56 DECITEX (OVER 14, MEN IKKE OVER 43 METRISK
NUMMERERING) IKKE I DETAILSALGSOPLÆGNINGER
UBLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER , AF VÆGT 100 G ELLER DERUNDER PR. M
2
, UNDTAGEN
FORBINDSGAZE
41079210
41079910
42032100
42032910
42032991
42032999
52051200
52052200
52052300
52052400
52053200
52054200
52081190
DA
10
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0012.png
52081216
52081219
52081300
52081900
52082190
52082219
52082296
52082900
52083900
52085100
52085200
52085990
52091100
52091200
52091900
52092200
52092900
52093200
52093900
52111200
54078100
54078200
UBLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER , AF VÆGT OVER 100 G PR. M
2
MEN IKKE OVER 130 G
PR. M
2
AF BREDDE 165 CM ELLER DERUNDER
UBLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 100 G PR. M
2
MEN IKKE OVER 130 G
PR. M
2
AF BREDDE OVER 165 CM
UBLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, 3 ELLER 4 BINDINGER, INKLUSIVE HERAF AFLEDTE
BINDINGER
ANDET UBLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
BLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT 100 G ELLER DERUNDER PR. M
2
, UNDTAGEN
FORBINDSGAZE
BLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER , AF VÆGT OVER 100 G PR. M
2
, MEN IKKE OVER 130 G
PR. M
2
AF BREDDE OVER 165 CM
BLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 130 G PR. M
2
, AF BREDDE OVER 165
CM
ANDET BLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
ANDET FARVET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
TRYKT LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT UNDER 100 G PR. M
2
,
TRYKT LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 100 G PR. M
2
,
ANDET TRYKT KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
UBLEGET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 200 G PR. M
2
,
UBLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 200 G PR. M
2
, MED 3 ELLER 4
BINDINGER, INKLUSIVE HERAF AFLEDTE BINDINGER
ANDET UBLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
BLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 200 G PR. M
2
, MED 3 ELLER 4
BINDINGER, INKLUSIVE HERAF AFLEDTE BINDINGER
ANDET BLEGET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER
FARVET KIPERVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 200 G PR. M
2
, MED 3 ELLER 4
BINDINGER, INKLUSIVE HERAF AFLEDTE BINDINGER
ANDET FARVET LÆRREDSVÆVET STOF AF BOMULD, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ 85
VÆGTPROCENT ELLER DEROVER, AF VÆGT OVER 200 G PR. M
2
,
UBLEGET KIPERVÆVET STOF, MED INDHOLD AF BOMULD PÅ UNDER 85 VÆGTPROCENT,
BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED KEMOFIBRE, AF VÆGT OVER 200 G
PR. M², MED 3 ELLER 4 BINDINGER, INKLUSIVE HERAF AFLEDTE BINDINGER
VÆVET STOF AF GARN MED INDHOLD AF ENDELØSE SYNTETISKE FIBRE PÅ UNDER 85
VÆGTPROCENT, SYNTETISKE HERUNDER VÆVET STOF MED MONOFILAMENTER AF
FINHED 67 DECITEX ELLER DEROVER, MED STØRSTE TVÆRMÅL IKKE OVER 1 MM,
BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED BOMULD, BLEGET ELLER UBLEGET
VÆVET STOF AF GARN MED INDHOLD AF ENDELØSE SYNTETISKE FIBRE PÅ UNDER 85
VÆGTPROCENT, SYNTETISKE HERUNDER VÆVET STOF MED MONOFILAMENTER AF
FINHED 67 DECITEX ELLER DEROVER, MED STØRSTE TVÆRMÅL IKKE OVER 1 MM,
BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED BOMULD, FARVET
DA
11
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0013.png
55095300
55131120
55132100
55134100
61012090
61033200
61034200
61072100
61083100
61099020
61112090
61121200
61159500
61161020
61161080
61169200
61169300
62019300
62034319
62042280
62046231
62046290
62079100
62089100
62114290
62114310
62160000
63026000
63029100
63039100
GARN AF KORTE SYNTETISKE FIBRE (UNDTAGEN SYTRÅD), BLANDET HOVEDSAGELIG
ELLER UDELUKKENDE MED BOMULD, IKKE I DETAILSALGSOPLÆGNINGER
VÆVET STOF AF KORTE SYNTETISKE FIBRE, MED INDHOLD PÅ UNDER 85
VÆGTPROCENT AF DISSE FIBRE, BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED
BOMULD, AF VÆGT 170 G ELLER DERUNDER PR. M
2
, LÆRREDSVÆVET, BLEGET ELLER
UBLEGET, AF BREDDE 165 CM OG DERUNDER
VÆVET STOF AF KORTE SYNTETISKE FIBRE, MED INDHOLD PÅ UNDER 85
VÆGTPROCENT AF DISSE FIBRE, BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED
BOMULD, AF VÆGT 170 G ELLER DERUNDER PR. M
2
, LÆRREDSVÆVET, FARVET
VÆVET STOF AF KORTE SYNTETISKE FIBRE, MED INDHOLD PÅ UNDER 85
VÆGTPROCENT AF DISSE FIBRE, BLANDET HOVEDSAGELIG ELLER UDELUKKENDE MED
BOMULD, AF VÆGT 170 G ELLER DERUNDER PR. M
2
, TRYKT
ANORAKKER (HERUNDER SKIJAKKER), VINDJAKKER, BLOUSON-JAKKER OG LIGNENDE
VARER, AF TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL MÆND ELLER DRENGE
JAKKER OG BLAZERE, AF TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL MÆND ELLER DRENGE
BENKLÆDER, OVERALLS, KNICKERS OG SHORTS, AF TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL MÆND
ELLER DRENGE (UNDTAGEN BADESHORTS)
NATSKJORTER OG PYJAMAS, AF TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL MÆND ELLER DRENGE
NATKJOLER OG PYJAMAS, AF TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL KVINDER ELLER PIGER
T-SHIRTS OG UNDERTRØJER, AF TRIKOTAGE AF ULD ELLER FINE DYREHÅR ELLER
KEMOFIBRE
BEKLÆDNINGSGENSTANDE OG TILBEHØR TIL BEKLÆDNINGSGENSTANDE, AF
TRIKOTAGE AF BOMULD, TIL SPÆDBØRN (UNDTAGEN HANDSKER, VANTER OG LUFFER)
TRÆNINGSDRAGTER, AF TRIKOTAGE AF SYNTETISKE FIBRE
STRØMPEBENKLÆDER, STRØMPER, KNÆSTRØMPER, SOKKER OG LIGNENDE VARER, OG
FODTØJ UDEN PÅSYEDE SÅLER, AF TRIKOTAGE AF BOMULD (UNDTAGEN GRADUEREDE
KOMPRESSIONSSTRØMPER, STRØMPEBENKLÆDER, STRØMPER, KNÆSTRØMPER, TIL
KVINDER, AF FINHED PR. ENKELTGARN UNDER 67 DECITEX)
HANDSKER, IMPRÆGNERET, OVERTRUKKET ELLER BELAGT MED GUMMI
VANTER OG LUFFER, AF TRIKOTAGE, IMPRÆGNERET, OVERTRUKKET ELLER BELAGT
MED PLAST ELLER GUMMI, SAMT HANDSKER, AF TRIKOTAGE, IMPRÆGNERET,
OVERTRUKKET ELLER BELAGT MED PLAST
HANDSKER, VANTER OG LUFFER, AF TRIKOTAGE AF BOMULD
HANDSKER, VANTER OG LUFFER, AF TRIKOTAGE AF SYNTETISKE FIBRE
ANORAKKER, VINDJAKKER, BLOUSON-JAKKER OG LIGNENDE VARER, AF KEMOFIBRE, TIL
MÆND ELLER DRENGE
BENKLÆDER OG KNICKERS, AF SYNTETISKE FIBRE, TIL MÆND ELLER DRENGE,
(UNDTAGEN TIL ARBEJDS- OG BESKYTTELSESBEKLÆDNING)
KOMBINEREDE SÆT, AF BOMULD, TIL KVINDER ELLER PIGER (UNDTAGEN TIL ARBEJDS-
OG BESKYTTELSESBEKLÆDNING)
BENKLÆDER OG KNICKERS, AF DENIM, TIL KVINDER ELLER PIGER (UNDTAGEN TIL
ARBEJDS- OG BESKYTTELSESBEKLÆDNING)
SHORTS AF BOMULD, TIL KVINDER ELLER PIGER
UNDERTRØJER, BADEKÅBER, SLÅBROKKER OG LIGNENDE VARER, AF BOMULD, TIL
MÆND ELLER DRENGE
CHEMISER, TRUSSER, UNDERBENKLÆDER, NEGLIGÉER, BADEKÅBER, HOUSECOATS OG
LIGNENDE VARER, AF BOMULD, TIL KVINDER ELLER PIGER
BEKLÆDNINGSGENSTANDE AF BOMULD, TIL KVINDER ELLER PIGER
KITLER OG FORKLÆDER SAMT ANDEN ARBEJDS- OG BESKYTTELSESBEKLÆDNING, AF
KEMOFIBRE, TIL KVINDER ELLER PIGER
HANDSKER, VANTER OG LUFFER
HÅNDKLÆDER, VASKEKLUDE, VISKESTYKKER OG LIGNENDE VARER, AF
HÅNDKLÆDEFROTTÉSTOF ELLER LIGNENDE FROTTÉSTOF, AF BOMULD
HÅNDKLÆDER, VASKEKLUDE, VISKESTYKKER OG LIGNENDE VARER, AF BOMULD,
UNDTAGEN AF HÅNDKLÆDEFROTTÉSTOF ELLER LIGNENDE FROTTÉSTOF
GARDINER, RULLEGARDINER, GARDINKAPPER OG SENGEKAPPER, AF BOMULD,
UNDTAGEN AF TRIKOTAGE
DA
12
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0014.png
63039290
63039990
63049200
63071090
63079099
64039993
64039996
64039998
GARDINER, RULLEGARDINER, GARDINKAPPER OG SENGEKAPPER, AF SYNTETISKE
FIBRE, IKKE AF FIBERDUG OG UNDTAGEN AF TRIKOTAGE
GARDINER, RULLEGARDINER, GARDINKAPPER OG SENGEKAPPER, IKKE AF BOMULD
ELLER SYNTETISKE FIBRE, IKKE AF FIBERDUG OG UNDTAGEN AF TRIKOTAGE
ANDET INDENDØRS BOLIGUDSTYR, AF BOMULD, IKKE AF TRIKOTAGE
GULVKLUDE, KARKLUDE, STØVEKLUDE OG LIGNENDE RENGØRINGSKLUDE, IKKE AF
TRIKOTAGE ELLER AF FIBERDUG
ANDRE KONFEKTIONEREDE VARER, HERUNDER SNITMØNSTRE, IKKE AF TRIKOTAGE,
IKKE AF FILT
FODTØJ MED YDERSÅL AF GUMMI, PLAST, LÆDER ELLER KUNSTLÆDER OG OVERDEL AF
LÆDER, MED LÆNGSTE INDVENDIGE MÅL PÅ 24 CM OG DEROVER, DER HVERKEN
KENDETEGNER SIG SOM HERREFODTØJ ELLER DAMEFODTØJ, UNDTAGEN
SPORTSFODTØJ OG FODTØJ, MED INDBYGGET BESKYTTELSESTÅKAPPE AF METAL, SOM
IKKE DÆKKER ANKLEN, IKKE FODTØJ MED HOVEDSÅL AF TRÆ (UDEN BINDSÅL),
UNDTAGEN FODTØJ MED FORBLAD AF REMME ELLER MED EN ELLER FLERE
UDSKÆRINGER OG UNDTAGEN HJEMMEFODTØJ
FODTØJ MED YDERSÅL AF GUMMI, PLAST, LÆDER ELLER KUNSTLÆDER OG OVERDEL AF
LÆDER, MED LÆNGSTE INDVENDIGE MÅL PÅ 24 CM OG DEROVER, TIL MÆND,
UNDTAGEN SPORTSFODTØJ OG FODTØJ, MED INDBYGGET BESKYTTELSESTÅKAPPE AF
METAL, SOM IKKE DÆKKER ANKLEN, IKKE FODTØJ MED HOVEDSÅL AF TRÆ (UDEN
BINDSÅL), UNDTAGEN FODTØJ MED FORBLAD AF REMME ELLER MED EN ELLER FLERE
UDSKÆRINGER OG UNDTAGEN HJEMMEFODTØJ
FODTØJ MED YDERSÅL AF GUMMI, PLAST, LÆDER ELLER KUNSTLÆDER OG OVERDEL AF
LÆDER, MED LÆNGSTE INDVENDIGE MÅL PÅ 24 CM OG DEROVER, TIL KVINDER,
UNDTAGEN SPORTSFODTØJ OG FODTØJ, MED INDBYGGET BESKYTTELSESTÅKAPPE AF
METAL, SOM IKKE DÆKKER ANKLEN, IKKE FODTØJ MED HOVEDSÅL AF TRÆ (UDEN
BINDSÅL), UNDTAGEN FODTØJ MED FORBLAD AF REMME ELLER MED EN ELLER FLERE
UDSKÆRINGER OG UNDTAGEN HJEMMEFODTØJ
DA
13
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0015.png
BILAG II
Vare omfattet af et årligt toldfrit toldkontingent, jf. artikel 3
De varer, som er omfattet af foranstaltningerne, identificeres ved den ottecifrede KN-kode.
Beskrivelsen af disse koder kan findes i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987
om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif. Beskrivelsen af KN-koderne anføres kun
til orientering.
Løbenummer
09.2401
KN-kode
2207 1000
Beskrivelse
2011
2012
100 000 tons
2013
100 000 tons
ETHANOL
100 000 tons
(ETHYLALKO-
HOL),
IKKE
DENATURERET,
MED
ET
ALKOHOLIND-
HOLD PÅ >=
80 %
DA
14
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
1449875_0016.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG, SOM ALENE INDVIRKER PÅ
BUDGETTETS INDTÆGTSSIDE
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af hastende autonome
handelspræferencer for Pakistan
2.
BUDGETPOSTER:
Kapitel 12, artikel 120.
Budgetteret beløb for det pågældende år: 14 079,7 mio. EUR (B2010)
3.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Forslaget har ingen finansielle virkninger
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har følgende
finansielle virkninger for indtægterne:
(i mio. EUR, 1 decimal)
Budgetpost
Indtægter
5
2010
2011
Artikel 120
Virkninger
indtægter
for
EU's
egne
-
- 61,8
Efter foranstaltningens iværksættelse
2012
Artikel 120…
- 61,8
2013
- 61,8
[n+3]
[n+4]
[n+5]
5
Hvad angår EU's traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter, told), skal der være tale
om nettobeløb, dvs. bruttobeløb med fradrag af opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
15
DA
kom (2010) 0552 - Ingen titel
4.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Med forordningen gøres Pakistans ret til at gøre brug af præferenceordningerne betinget af, at
Pakistan overholder oprindelsesreglerne for varer og de dertil knyttede procedurer, at Pakistan
overholder metoderne for administrativt samarbejde, og at Pakistan indgår i et reelt
administrativt samarbejde med Unionen med henblik på at eliminere enhver risiko for svig.
5.
ANDRE BEMÆRKNINGER
Tabet i toldindtægter beregnes som forskellen mellem toldindtægterne baseret på den
nuværende EU-import og tolden over for Pakistan (forslaget omfatter import til EU fra
Pakistan til en værdi på under 900 mio. EUR) og de toldindtægter, der ville opnås, hvis
importen af disse varer fra Pakistan blev liberaliseret. Dette medfører et beregnet tab i
toldindtægter på 77,6 mio. EUR. Dertil skal lægges den handelsfordrejning (pr. land og pr.
vare), som måtte medføre et indtægtstab på 6,7 mio. EUR.
Det samlede bruttotab af toldindtægter beløber sig til 82,4 mio. EUR, mens nettotabet bliver
25 % mindre (medlemsstaternes opkrævningsomkostninger på 25 %) og udgør 61,8 mio.
EUR. Disse tal bygger på en formodning om, at Pakistan udnytter sin præferenceadgang til
EU-markedet fuldt ud. For at omregne disse tal til årlige tal, antages det, at den underliggende
handel forbliver konstant.
DA
16
DA