Erhvervsudvalget 2010
KOM (2010) 0611
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.10.2010
KOM(2010) 611 endelig
2010/0303 (COD)
xxxxx
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) [.../...]
om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed
SEK(2010) 1263
SEK(2010) 1264
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND
Efter ulykken med olietankeren "Erika" og den betydelige olieforurening, som
ulykken afstedkom, fremsatte Kommissionen i slutningen af 2000 forslag til en
forordning om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikkerhed (EMSA), et
teknisk organ, hvis formål er at sikre et højt, ensartet og effektivt niveau for
søfartssikkerhed og at forebygge forurening fra skibe i EU. Europa-Parlamentet og
Rådet vedtog forordning 1406/2002 den 27. juni 2002. Forordningen trådte i kraft i
august samme år, og EMSA indledte sit virke i marts 2003.
Tidligere ændringer af EMSA-forordningen
Forordning 1406/2002 er ændret tre gange siden 2002 - navnlig som følge af, at der
er sket en udvikling i EU's søfartslovgivning.
Den første ændring
1
af EMSA-grundforordningen havde horisontal karakter og
omhandlede finans- og budgetprocedurer samt åbenhed.
I lyset af ulykken med "Prestige" i 2002 medførte den anden ændring
2
, som trådte i
kraft i maj 2004, mange nye opgaver for agenturet, bl.a. angående forurenings-
beredskab og forureningsbekæmpelse. Den anden revision tog også højde for
udviklingen med hensyn til EU's kompetence på søfartssikringsområdet, idet
agenturet blev anmodet om at yde teknisk bistand til Kommissionens inspektioner
inden for rammerne af forordning 725/2004
3
om bedre sikring af skibe og
havnefaciliteter. På søfartsuddannelsesområdet blev EMSA desuden anmodet om at
bistå Kommissionen med at vurdere certificeringsprocedurer for søfarende og
uddannelsessteder i såvel EU-lande som tredjelande i tråd med Den Internationale
Søfartsorganisations STCW-konvention (om uddannelse af søfarende, om sønæring
og om vagthold).
Ved den tredje ændring
4
blev EMSA tillagt en flerårig finansiel ramme på 154 mio.
EUR med henblik på forureningsbekæmpelsesaktiviteter i perioden 2007-2013.
Disse tidligere ændringer har imidlertid ikke været tilstrækkelige til at imødegå de
nye udfordringer, som EMSA står overfor; de fleste udfordringer skyldes eksterne
forhold, som EMSA ikke har indflydelse på, eller som hverken EMSA eller EU som
helhed har indflydelse på.
1
2
3
4
Første ændring ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1644/2003 af 22. juli 2003,
EUT L 245 af 29.9.2003, s. 10.
Anden ændring ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 724/2004 af 31. marts 2004,
EUT L 129 af 29.4.2004, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004 af 31. marts 2004 om bedre sikring af
skibe og havnefaciliteter, EUT L 129 af 29.4.2004, s. 6.
Tredje ændring ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2038/2006 af 18. december
2006, EUT L 394 af 30.12.2006, s. 1, se også berigtigelsen i EUT L 30 af 3.2.2007, s. 12.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0004.png
EMSA's nuværende situation
EMSA yder på nuværende tidspunkt medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og
videnskabelig bistand for at hjælpe medlemsstaterne med at anvende Fællesskabets
lovgivning angående søfartssikkerhed, søfartssikring og forebyggelse af forurening
fra skibe korrekt, overvåge denne lovgivnings gennemførelse, vurdere de gældende
foranstaltningers effektivitet, og medvirke ved udarbejdelsen af nye foranstaltninger.
EMSA's forskellige aktiviteter illustreres ved nogle nøgletal fra 2009:
114 inspektioner på områderne søfartssikkerhed, søfartssikring og forebyggelse af
forurening fra skibe.
88 arrangementer er tilrettelagt med mere end 2 250 deltagere. Dette omfatter 694
personer, der er uddannet på 34 uddannelseskurser.
65 væsentlige tekniske rapporter.
13 kontrakter om 18 stand by-olieoprensningsfartøjer (hvoraf 16 er i stand by-fasen,
og 2 er i en forberedende fase) til EU's forskellige regionale havområder. Deltagelse
i 47 øvelser.
Der udveksles mere end 3 mio. meldinger pr. måned i EU's fartøjovervågnings-
system SafeSeaNet, der har 2 000 brugere.
CleanSeaNet: 2 107 mulige olieudslip er opsporet, 751 olieudslip er verificeret af
medlemsstaterne, og 194 olieudslip er bekræftet.
Identifikation og sporing af skibe på lang afstand (LRIT): oprettelse og styring af
EU's LRIT-datacenter, der omfatter mere end 6 000 skibe under EU-medlemsstaters
flag.
Der findes yderligere oplysninger om EMSA i den ledsagende konsekvensanalyse og
på EMSA's websted
5
.
2.
F
ORMÅL MED OG BEGRUNDELSE FOR DEN FORESLÅEDE FORANSTALTNING
Den foreslåede foranstaltning har til formål at ændre forordning 1406/2002 ved at
klarlægge EMSA's eksisterende opgaver og rolle og ved at udvide EMSA's opgaver
til nye områder, der er under udvikling på internationalt niveau og/eller EU-niveau.
Kommissionen anførte i sin meddelelse om indførelse af den tredje pakke til
forbedring af sikkerheden til søs i slutningen af 2005, at:
"i relevante tilfælde skal
EMSA, som blev oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1406/2002, være med til at iværksætte foranstaltningerne i denne pakke. Nogle af
foranstaltningerne er i øvrigt allerede nævnt i forordningen. Andre vil indgå i et
forslag til ændring af forordningen om oprettelse af agenturet, som Kommissionen
agter at fremsætte i løbet af de kommende måneder
6
."
Kommissionen anførte i sin meddelelse om "EU's søtransportpolitik frem til 2018 –
strategiske mål og anbefalinger"
7
, at: "Det
Europæiske Søfartssikkerhedsagenturs
mandat og opgaver bør tages op til fornyet overvejelse, således at det bedre er i
5
6
7
http://www.emsa.europa.eu/
Se KOM(2005) 585 af 23.11.2005, s. 5.
Se KOM(2009) 8 af 21.1.2009, s. 7.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0005.png
stand til at yde teknisk og videnskabelig bistand til medlemsstaterne og
Kommissionen.".
Rådet opfordrede i sine konklusioner af 30. marts 2009 Kommissionen til at opstille
foranstaltninger for "med
henblik på de kommende udfordringer, at forbedre arbejdet
i Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed i forbindelse med teknisk og
videnskabelig bistand til medlemsstaterne og Kommissionen"
8
.
På opfordring fra Europa-Parlamentet og Rådet
9
arbejder Kommissionen pt. på en
gennemførlighedsundersøgelse vedrørende en europæisk kystvagttjeneste.
Kommissionen har indtil videre konkluderet, at EMSA's aktiviteter kunne styrke
synergier på EU-niveau med hensyn til visse kystvagtoperationer. Denne støtte
kunne underbygges yderligere ved at udvide EMSA's opgaver på udvalgte områder,
bl.a. hvad angår overvågning af søfartstrafikken og søveje og bistand til
medlemsstaterne med hensyn til opsporing af mulige forurenere.
2.1.
EMSA's eksterne evaluering
I overensstemmelse med artikel 22 i forordning 1406/2002 lod EMSA's bestyrelse en
uafhængig ekstern evaluering af gennemførelsen af forordningen udarbejde i
slutningen af 2007. Undersøgelsen blev udført af konsulentvirksomheden COWI, der
vurderede virkningerne af EMSA-grundforordningen, agenturet og dettes arbejds-
praksis. Den endelige rapport blev forelagt bestyrelsen i marts 2008
10
. I den eksterne
evaluering gives agenturet et fremragende skudsmål, der sammenfattes i følgende
citat:
"Det er evalueringens
overordnede konklusion, at oprettelsen af EMSA har udfyldt et
tomrum på søfartssikkerhedsområdet i Den Europæiske Union. Agenturet er vokset
hurtigt i henseende til sine opgaver og betydning, og det er blevet en væsentlig aktør
på søfartssikkerhedsområdet. Agenturet har skabt merværdi for sektoren generelt og
navnlig for dets to hovedinteressenter, dvs. medlemsstaterne og Kommissionen.
11
"
I rapporten lægges der dog også vægt på muligheden for yderligere forbedringer og
tydeliggørelser.
8
9
10
11
Se Rådets udtalelse til pressen, dokument 8176/09, s. 28.
Se artikel 11 i direktiv 2005/35/EF af 7. september 2005 om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser, EUT L 255 af 30.9.2005, s. 11.
Se EMSA's websted på http://www.emsa.europa.eu/end179d003d002.html. Desuden findes en
sammenfatning af Cowis rapport i den ledsagende konsekvensanalyses bilag II.
Se COWI's undersøgelse, s. 6.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0006.png
2.2.
EMSA's bestyrelses henstillinger
Ud fra den eksterne evaluering afgav bestyrelsen henstillinger
12
, der kan
sammenfattes på følgende måde:
I. Ændringer af forordning 1406/2002:
grundforordningens artikel 22 ændres, så der fastsættes regelmæssige evalueringer
af EMSA-forordningens gennemførelse (hvert 5. år).
II. Henstillinger i relation til agenturet og dettes arbejdspraksis:
Der fokuseres fortsat på aktiviteter, der skaber merværdi for dets interessenter.
Der opstilles en strategiplan for en femårsperiode.
Indsatsen for at indføre omkostningsberegning
aktivitetsområder videreføres.
og
budgettering
efter
De årlige arbejdsprogrammer struktureres således, at de fungerer som
operationelle handlingsplaner for det pågældende år.
Den årlige redegørelse skal opstilles således, at den afspejler de opnåede resultater
i forhold til målene.
En projektledelseskapacitet udvikles.
III. Andre/generelle henstillinger:
Der sikres formelle, jævnlige gennemgange af EMSA's effektivitet.
2.3.
EMSA's flerårige strategi
I marts 2010 godkendte EMSA's bestyrelse en flerårig strategi for perioden 2010-
2014, hvori 14 nye temaer for EMSA skitseres. Kommissionen støtter strategien med
forbehold af, at de nødvendige budgetressourcer står til rådighed. Selv om
Kommissionen finder, at mange af de 14 temaer ikke forudsætter ændringer af EU-
lovgivningen, bl.a. EMSA-forordningen, har den taget følgende temaer i betragtning
i dette forslag:
Tema 1 Efterforskning af ulykker: Den nye formulering af artikel 2, stk. 4, litra b),
afspejler den flerårige strategi.
Tema 4 Inspektioner: Ideen om en horisontal analyse af inspektionsrapporter
afspejles i artikel 3, stk. 3. Angående søfartssikring foreslås det i artikel 2, stk. 2, litra
b), at EMSA kan yde teknisk bistand til alle inspektioner i medfør af forordning
12
Se EMSA's websted på http://www.emsa.europa.eu/end179d003d002.html. Henstillingerne findes
desuden i den ledsagende konsekvensanalyses bilag I.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0007.png
725/2004 (både for skibe og havnefaciliteter). Spørgsmålet om anerkendelse af
sikringsorganisationer vil blive taget op i den specifikke EU-lovgivning, hvis dette er
relevant.
Tema 6 Havovervågning: Der er tilføjet en henvisning til EMSA's bidrag til
havovervågning til artikel 2, stk. 4, litra a).
Tema 7 Koordinering af maritim satellitinformation (GMES): Der er tilføjet en
henvisning til EMSA's bidrag til gennemførelsen af EU-programmer som f.eks.
GMES til artikel 2, stk. 2, litra d).
Tema 9 Regionale centre: I overensstemmelse med strategien foreslår Kommissionen
at fjerne den nuværende afgrænsning til overvågning af skibsfarten, fordi andre
former for teknisk rådgivning, bl.a. uddannelse og adgang til operative tjenester, også
er væsentlige inden for den regionale sammenhæng i Middelhavet og Sortehavet (se
ændringen af artikel 5, stk. 3).
Tema 10 forskning: EMSA's udvidede rolle i henseende til EU-forskning er
fremhævet i artikel 2, stk. 2, litra e).
Tema 11 nabolande: EMSA's nye rolle i henseende til nabolandene er fremhævet i
artikel 2, stk. 5.
Skønt tema 13 "det menneskelige aspekt" og tema 14 "e-maritime" ikke for inde-
værende gør det påkrævet at ændre EMSA-forordningen, planlægger Kommissionen
at afsætte yderligere personaleressourcer i den finansieringsoversigt, der er vedlagt
dette forslag.
2.4.
EMSA's opgaver
Kommissionen har udarbejdet dette forslag på baggrund af den eksterne evaluering,
henstillingerne og den flerårige strategi. Den har desuden taget hensyn til
udviklingen internationalt og på EU-plan, der vil gøre det påkrævet at ændre EMSA-
forordningen (se den vedlagte konsekvensanalyse).
Kommissionen foreslår at opretholde EMSA's nuværende mål og opgaver. Det er
dog nødvendigt at afklare visse begreber og mere præcist definere EMSA's bistand til
Kommissionen, medlemsstaterne og andre parter.
EMSA får nye opgaver i forbindelse med
gennemførelsen af den tredje
søfartspakke.
Fællesskabslovgiveren nåede i december 2008 til enighed om denne
ambitiøse
og
omfattende
lovpakke,
der
dækker
havnestatskontrol,
klassifikationsselskaber, overvågning af skibsfarten, ulykkesefterforskning,
skadesgodtgørelse til passagerer, kravene til flagstater og rederes erstatningsansvar.
Den formelle vedtagelse af otte retsakter fandt sted i april 2009, og gennemførelsen
af de forskellige foranstaltninger finder sted i løbet af de kommende år
13
.
forskningsområdet
bør EMSA inddrages yderligere i EU's maritime forskning
og - via analysen af forskningsprojekter - udpege eventuelle opfølgende
13
EUT L 131 af 28.5.2009, s. 11-135.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0008.png
foranstaltninger ud fra et retligt perspektiv. Derudover kan EMSA bistå
Kommissionen ved at udpege forskningsaktioner i kraft af dettes omfattende tekniske
erfaring. EMSA vil hverken forvalte forskningsprojekter eller udføre dobbeltarbejde
i forhold til de eksisterende EU-forskningsstrukturer.
Ændringerne har også til formål at klarlægge EMSA's bistand til Kommissionen og
til medlemsstaterne inden for forskellige
internationale og regionale
organisationer
for at sikre, at Kommissionen og medlemsstaterne modtager den
bedst mulige tekniske rådgivning. Dette har relevans for organisationer såsom IMO,
ILO, Paris-memorandummet om havnestatskontrol og andre regionale organer (f.eks.
Barcelona-konventionen, Bonn-overenskomsten om samarbejde, Bukarest-
konventionen, Helsinki-konventionen, Lissabon-aftalen og Det Arktiske Råd).
Derudover kan nogle af de
operative tjenester
af høj værdi, der drives af EMSA
(SafeSeaNet, CleanSeaNet, LRIT og havnestatskontrol), bidrage betydeligt til andre
EU-politikker, f.eks. en integreret tilgang til farvandsovervågning inden for
den
integrerede europæiske havpolitik.
Det er tanken at sammenføre og skabe
indbyrdes kompatibilitet mellem forskellige overvågningssystemer, der er indført,
under udvikling eller planlagt
14
. Et andet politikområde, hvor EMSA grundet sin
ekspertise inden for behandling af satellitdata kan yde et relevant bidrag, er GMES-
programmet ("global miljø- og sikkerhedsovervågning"). Dertil kommer, at EMSA's
ekspertise, systemer, applikationer og data er nyttige i forbindelse med vurdering og
analyse af skibsfartens bidrag til miljøbelastningen, eksempelvis i form af
ballastvand, affald til søs, og undervandsstøj, af
havmiljøet
med tanke på målet om
en god miljøtilstand, der skal opnås ifølge havstrategirammedirektivet
15
.
Endvidere må de for nyligt påpegede risici, som
offshore-olieoperationer
frembyder
over for søtransport og havmiljø, tages i betragtning. Med denne revision
tydeliggøres det, at EMSA's indsatskapacitet også kan benyttes i tilfælde af
havforurening, der forårsages af andre kilder end fartøjer, navnlig olieboreplatforme.
Inden for rammerne af EU's civilbeskyttelsesordning har EMSA og mange EU-
medlemsstater stillet særligt udstyr og specialiserede fartøjer til bekæmpelse af
forurening til rådighed for USA's myndigheder for at bistå dem i bekæmpelsen af
olieudslippet i Den Mexicanske Golf. Kommissionen vil overveje nærmere, i hvilket
omfang EMSA fremover vil kunne bidrage til sikkerheden i forbindelse med
offshore-efterforskning og -produktion af olie og gas med tanke på, at sådanne
aktiviteter ligger uden for søtransportsektoren, og at Kommissionen i samarbejde
med interessenterne pt. overvejer behovet for at fastsætte EU-bestemmelser.
Den nugældende EMSA-forordning gør det tekniske samarbejde med
nabolande
meget vanskeligt. Indtil videre har Norge og Island som de eneste været i stand til at
deltage i EMSA i kraft af bestemmelserne i artikel 17. Andre tredjelande, der deler et
regionalt havområde med EU (Østersøen, Sortehavet, Middelhavet og Det Nordlige
Ishav), har tilkendegivet deres interesse for et teknisk samarbejde med EMSA på
forskellige områder (udnyttelse af satellitbilleder til at spore potentielle forurenere,
14
15
Se meddelelsen "Integrering af havovervågningen: En fælles ramme for informationsudveksling for
EU's maritime område", KOM(2009) 538 endelig.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EUT L 164 af
25.6.2008, s. 19.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0009.png
udveksling af skibsfartsdata, uddannelsesaktiviteter, teknisk ekspertise og fartøjer til
bekæmpelse af forurening). Agenturets samarbejdsaktiviteter har indtil videre været
meget begrænset på grund af det restriktive retsgrundlag.
Kommissionen er af den opfattelse, at EMSA's bidrag til
søfartssikring
ikke bør gå
videre end forordning 725/2004
16
. Det er derfor ikke hensigten at inddrage EMSA i
gennemførelsen af direktiv 2005/65/EF om bedre havnesikring
17
. Det foreslås dog at
fjerne den nuværende afgrænsning af EMSA's bistand til Kommissionens
inspektioner
18
inden for rammerne af forordning 725/2004 af hensyn til en større
effektivitet og fleksibilitet. Det er underforstået, at det er holdlederen, som inden for
inspektionsholdet fordeler de forskellige opgaver til eksperterne alt efter deres
relevante erfaring. Der afsættes ikke yderligere ressourcer til EMSA som følge af
denne ændring.
2.5.
Forvaltningsmæssige aspekter
Efter mere end syv års erfaringer har EMSA's forvaltningsstruktur vist sig at være
solid. Det er rimeligt at opretholde EMSA's institutionelle opbygning som et såkaldt
"EU-kontrolagentur" med en høj grad af selvbestemmelse. Men på et fåtal af
områder har erfaringerne vist, at der er behov for forbedring og afklaring.
Dette vedrører navnlig agenturets
tilrettelæggelse af inspektioner
Kommissionens vegne. På dette område er der behov for at klarlægge agenturets,
Kommissionens, bestyrelsens og medlemsstaternes roller: Medlemsstaternes
repræsentanter i bestyrelsen stilles over for en potentiel interessekonflikt: på den ene
side træffer de beslutninger om EMSA's aktiviteter og ressourcer, bl.a. om en politik
for inspektioner
19
, og på den anden side repræsenterer de de nationale
administrationer, der er underlagt EMSA's inspektioner på Kommissionens vegne
med henblik på at verificere nationale bestemmelsers og praksis' overensstemmelse
med den gældende EU-lovgivning. Denne potentielle konflikt har ført til drøftelser
på bestyrelsesmøder; bl.a. på det tidspunkt, hvor der skulle opnås enighed om
EMSA's "politik for inspektioner".
Skønt større problemer glædeligvis er undgået, kræver de bagvedliggende
bestemmelsers problematiske karakter afhjælpende foranstaltninger, ved at de
forskellige aktørers roller klarlægges. Med sigte på at give medlemsstaterne,
agenturet og Kommissionen lejlighed til at bidrage og påtage sig et ansvar, foreslår
Kommissionen, at agenturets operationelle arbejdsmetoder på inspektionsområdet
vedtages af Kommissionen efter udvalgsproceduren, således som det er tilfældet for
16
17
18
19
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004 af 31. marts 2004 om bedre sikring af
skibe og havnefaciliteter, EUT L 129 af 29.4.2004, s. 6.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/65/EF af 26. oktober 2005 om bedre havnesikring, EUT L
310 af 25.11.2005, s. 28.
Ved artikel 2, litra b), nr. iv), i forordning 1406/2002 fastsættes følgende:
"Denne støtte til
Kommissionen er begrænset til at gælde skibe samt relevante rederier og anerkendte
sikringsorganisationer, der har bemyndigelse til at udføre visse sikringsrelaterede aktiviteter på
området".
Se artikel 3, stk. 1.
"For at udføre sine opgaver kan agenturet aflægge besøg i medlemsstaterne i
overensstemmelse med den politik, som bestyrelsen har fastlagt."
Dette dokument findes på
http://www.emsa.europa.eu/end179d003d001.html under beslutningerne fra bestyrelsesmødet af 25.
juni 2004.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0010.png
EASA. Bestyrelsen vil fortsat varetage sin rolle, bl.a. ved at træffe beslutning om
agenturets arbejdsprogram og budget.
Et andet forvaltningsanliggende vedrører forvaltningen af agenturet. I tråd med
henstillingen fra EMSA's bestyrelse bør den
eksterne evaluering af agenturet
gentages jævnligt, hvilket gør det nødvendigt at ændre artikel 22. En anden
henstilling vedrører udarbejdelsen af en
flerårig strategi
for EMSA, hvilket
forventes at åbne mulighed for en bedre strategisk vision sammenlignet med den
aktuelle planlægning, der overvejende er indrettet efter den årlige budgetperiode
(se ændringer af artikel 10 og 15). Endvidere bør
afdelingschef-funktionen
nedfældes i forordningen som følge af, at EMSA er udvidet.
Med hensyn til
horisontale forvaltningsaspekter,
der berører alle EU-agenturer,
har EU-institutionerne iværksat et reflektionstiltag efter Kommissionens
meddelelse af 2008
20
. Kommissionen har derfor besluttet ikke at foreslå ændringer
af horisontal art. Kommissionen ønsker dog at henlede opmærksomheden på den
ændrede ligevægt som følge af de seneste udvidelser med hensyn til
stemmerettigheder i bestyrelsen. På de første møder i EMSA's bestyrelse i 2002
rådede Kommissionen over 21 % af stemmerne (4 repræsentanter ud af i alt 19
repræsentanter med stemmerettigheder), men denne andel er i mellemtiden
reduceret til ca. 13 % grundet udvidelsen til 27 medlemsstater, og den vil blive
reduceret yderligere i forbindelse med de kommende udvidelser. Bestyrelsen
træffer sine beslutninger med to tredjedeles flertal af alle de stemmeberettigede
medlemmer (se artikel 14), medens udnævnelsen af den administrerende direktør
kræver et flertal på fire femtedele (se artikel 16). Kommissionen finder, at den
europæiske lovgivers oprindelige hensigt med hensyn til den institutionelle
ligevægt inden for EMSA's bestyrelse bør genetableres på mellemlang sigt uden at
øge antallet af bestyrelsesmedlemmer yderligere (pt. 31 medlemmer med
stemmerettigheder og 6 medlemmer uden stemmerettigheder
21
).
2.6.
Konsekvensanalyse
Konsekvensanalysen og sammenfatningen er vedlagt forslaget. Udvalget for
konsekvensanalyse afgav sin udtalelse den 22. juni 2008 indeholdende en række
anbefalinger af forbedringer af det udkast til rapport, der er indarbejdet i den
endelige udgave.
3.
3.1.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er EUF-traktatens artikel 100, stk. 2, der dannede
retsgrundlag for forordning 1406/2002.
20
21
Se meddelelsen "Europæiske agenturer – vejen frem", KOM(2008) 135.
EU-medlemsstaternes 27 repræsentanter og Kommissionens 4 repræsentanter har stemmeret, medens de
4 sagkyndige fra de mest berørte sektorer og de 2 repræsentanter fra Norge og Island ikke har
stemmeret.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.
Subsidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet overholdes til fulde. I den uafhængige
eksterne evaluering (se ovennævnte punkt 2.1) blev behovet for en EU-indsats
bekræftet, således at medlemsstaterne og Kommissionen hjælpes til at nå det
krævede niveau for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelse af havmiljøet i
EU. Desuden blev effektiviteten af agenturets aktiviteter anerkendt. De foreslåede
foranstaltninger svarer til det påkrævede, idet der kun foretages ændringer af de dele
af den eksisterende forordning, hvor afklaring eller ændringer er nødvendige.
3.3.
Valg af instrument
En forordning er det passende reguleringsmiddel til at ændre en gældende
forordning.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har begrænsede budgetmæssige konsekvenser, idet agenturet får overdraget
et begrænset antal nye eller udvidede opgaver, og EMSA vil have behov for 18 nye
stillinger for at sikre en effektiv og omkostningseffektiv drift. Men i lyset af den
aktuelle budgetsituation har Kommissionen og agenturet aftalt en betydelig
omstruktureringsindsats, som munder ud i, at EMSA selv leverer 6 af disse stillinger
via intern omfordeling. Dette indebærer, at budgetmyndigheden i forbindelse med de
kommende årlige budgetprocedurer alene vil skulle træffe afgørelse om i alt 12 nye
stillinger til agenturets stillingsfortegnelse, der skal indfases mellem 2012 og 2014 (5
stillinger i 2012, 4 stillinger i 2013 og 3 stillinger i 2014). Dette er i fuld
overensstemmelse med agenturets flerårige plan for personalepolitikken for årene
2011-2013, der er vedtaget af EMSA's bestyrelse i marts 2010 og forelagt
budgetmyndigheden som led i dokumentationen med henblik på budgetproceduren
for 2011. De budgetmæssige konsekvenser af dette forslag er dermed begrænset til i
alt ca. 3,9 mio. EUR for perioden 2012-2015 (der findes yderligere oplysninger i den
vedlagte finansieringsoversigt og konsekvensanalyse).
Kommissionen finder, at efter den betydelige stigning i EMSA's personaleressourcer
i perioden 2005-2008 (EMSA fik i alt 126 nye stillinger i de 4 år) befinder agenturet
sig nu i en konsolideringsfase, hvilket allerede fremgår af stillingsfortegnelserne for
2009 til 2011, hvori der planlægges moderate stigninger trods det, at EMSA's
aktiviteter og opgaver udvides hurtigt. Inden der foreslås nye udvidelser af opgaver,
som kræver yderligere ressourcer, vil Kommissionen med bistand fra agenturet
fortsat gennemgå EMSA's aktiviteter og ressourcer for også i fremtiden at sikre, at
alle omfordelingsmuligheder internt i agenturet udnyttes.
5.
F
ORSLAGETS INDHOLD
Forslaget indeholder 2 artikler. I den første artikel specificeres de foreslåede
ændringer af forordning 1406/2002, medens den anden artikel vedrører
forordningens ikrafttræden. I den nedenstående tabel gives en oversigt over
ændringerne af forordning 1406/2002, og de følgende afsnit indeholder nærmere
oplysninger:
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0012.png
Artikel
Emne
Ændringer
1
Formål
Ny udgave
2
Opgaver
Ny udgave
3
Inspektioner
Ny udgave
4
Gennemsigtighed Ingen ændring
5
Retlig status
Mindre ændringer i stk. 3 og 4
6
Personale
Ingen ændring
7
Privilegier
Ingen ændring
8
Erstatningsansvar Ingen ændring
9
Sprogordning
Ingen ændring
10
Bestyrelse
Mindre ændringer i stk. 2: litra c) ændres, litra ca) og cb)
tilføjes; litra g) udgår, litra i) ændres og litra l) forenkles
11
Sammensætning Ingen ændring
12
Formandskab
Ingen ændring
13
Møder
Ingen ændring
14
Afstemning
Ingen ændring
15
Den
Stk. 2 ændres (litra a) ændres, litra aa) og ab) indsættes, litra b)
administrerende og d) ændres, og litra g) udgår), og stk. 3 udgår
direktør
16
Udnævnelse
Ny udgave
17
Tredjelande
Ingen ændring
18
Budget
Mindre ændring i stk. 1
19
Budgetkontrol
Ingen ændring
20
Svig
Ingen ændring
21
Finansielle
Ingen ændring
bestemmelser
22
Evaluering
Mindre ændring i stk. 1
23
Start
Ny udgave
24
Ikrafttrædelse
Ingen ændring
5.1.1.
Ændringer af artikel 1 (Formål)
Som tidligere nævnt fastholdes forordningens formål uændret. Kommissionen
foreslår derfor kun nogle mindre ændringer af artikel 1.
5.1.2.
Ændringer af artikel 2 (Opgaver)
Denne artikel er blevet vanskelig at læse i den nugældende udgave, og
Kommissionen foreslår derfor en ny udgave, der følger den tidligere struktur. Det er
hensigten at skabe større klarhed over EMSA's opgaver i en brugervenlig
udformning. Den foreslåede artikel består af 5 stykker. Det indledende stykke
beskrives agenturets aktivitetsområder på en måde, som afspejler tydeliggørelsen i
artikel 1. I 4. betragtning mindes der om, at Kommissionen i sidste ende er ansvarlig
for gennemførelsen af den gældende EU-ret. Stk. 2 til 5 beskriver EMSA's
forskellige opgaver i relation til de forskellige adressater.
5.1.3.
Ændringer af artikel 3 (Inspektioner)
Kommissionen foreslår en ny formulering af artikel 3 for på korrekt vis at afspejle
EMSA's institutionelle rolle angående gennemførelsen af EU-lovgivningen.
Henvisningen til den politik, som bestyrelsen har fastlagt, udgår. Beslutninger om en
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0013.png
"politik for inspektioner", der får indflydelse på hjemlandets forvaltning, kunne
skabe en interessekonflikt for medlemsstaternes repræsentanter. Kommissionen
foreslår i stedet at følge Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs eksempel med
hensyn til at fastsætte agenturets arbejdsmetoder på dette område
22
. Dermed sikres
alle berørte parters deltagelse (agenturet, medlemsstaterne og Kommissionen)
samtidig med, at de institutionelle roller og ansvarsområder respekteres.
5.1.4.
Ændringer af artikel 5 (Retlig status, administrative ordninger og regionale centre)
Med den foreslåede ændring af stk. 3 søger Kommissionen at ophæve den nuværende
afgrænsning for regionale overvågningscentre til udelukkende at fokusere på
spørgsmål vedrørende overvågning af skibsfarten i forbindelse med direktiv 2002/59.
Den foreslåede ændring er ikke ensbetydende med, at Kommissionen vil forelægge
en anmodning om at oprette et regionalt center for EMSA's bestyrelse. Det
gennemførlige i et sådant regionalt center vil først skulle dokumenteres tydeligt.
Den foreslåede ændring af stk. 4 afspejler EMSA's stadig voksende engagement i
transportspørgsmål på regionalt og internationalt niveau – f.eks. i kraft af LRIT og
udviklingen af farvandsovervågning i EU. Dette medfører, at agenturet må indgå i et
administrativt samarbejde med andre organer. Den administrerende direktør
repræsenterer agenturet og kan derfor forpligte agenturet med administrative aftaler,
som ikke er internationale traktater. Af hensyn til gennemsigtigheden er der behov
for passende informationer fra bestyrelsen.
5.1.5.
Ændringer af artikel 10 (Bestyrelsen)
Kommissionen foreslår følgende ændringer af stk. 2 i artikel 10:
i litra c) må henvisningen til artikel 2 tilpasses
i det nye litra ca) og cb) henvises til bestyrelsens vedtagelse af EMSA's flerårige
strategi og den flerårige plan for personalepolitikken
som følge af ændringen af artikel 3 er det nødvendigt at lade litra g) udgå
i litra i) vil de nye stillinger som afdelingschef skulle afspejles
litra l) kan forenkles som følge af nedennævnte forenkling af artikel 15, stk. 2,
litra g), med hensyn til den særskilte rapport om forureningsbekæmpelses-
foranstaltninger.
5.1.6.
Ændringer af artikel 15 (Den administrerende direktør)
Kommissionen foreslår en række ændringer af artikel 15, stk. 2, angående den
administrerende direktør. Mange af disse er simple redaktionelle følger af
22
Se Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om fælles regler
for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur, EUT L 79 af 19.3.2008, s.
1, og gennemførelsen af Kommissionens forordning (EF) nr. 736/2006 af 16. maj 2006 om Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs arbejdsmetoder ved standardinspektioner, EUT L 129 af
17.5.2006, s. 10.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ændringerne af andre artikler. Endelig kan stk. 3 udgå, idet indholdet heraf er flyttet
til artikel 16.
5.1.7.
Ændringer af artikel 16 (Udnævnelse af den administrerende direktør og
afdelingscheferne)
Da agenturet er vokset (op til 242 ansatte i 2010), har den administrerende direktør
behov for støtte på lederniveauet. På EMSA's organisationsplan er der siden juni
2008 anført tre afdelingschefer på mellemlederniveau, hvilket svarer til situationen i
andre af EU's agenturer af tilsvarende størrelse. Den nye formulering nødvendiggør
derfor ikke nye stillinger i EMSA's stillingsfortegnelse. Artiklens overskrift ændres,
og det fastslås, at den administrerende direktør udnævner afdelingscheferne efter en
positiv udtalelse fra bestyrelsen.
5.1.8.
Ændringer af artikel 18 (Budget)
På grund af LRIT-nettets globale karakter, vil EMSA udveksle maritime data med
andre datacentre, herunder et detaljeret faktureringssystem. Selv om der i den
nugældende EMSA-forordning allerede fastsættes gebyrer for forskellige tjenester
som en af agenturets indtægtskilder (se artikel 18, stk. 1, litra c)), bør den tekniske
term "afgifter" tilføjes. I modsætning til andre EU-agenturer har man hverken
forventning om eller til hensigt at finansiere en betydelig del af EMSA's indtægter
via gebyrer. EU's bidrag vil fortsat udgøre EMSA's hovedfinansieringskilde.
5.1.9.
Ændringer af artikel 22 (Evaluering)
I overensstemmelse med henstillingerne fra EMSA's bestyrelse bør bestemmelserne
om agenturets eksterne evaluering ikke forblive en engangsforeteelse, men bør
gentages regelmæssigt.
5.1.10. Ændringer af artikel 23
Denne artikels bestemmelser angående påbegyndelsen af EMSA's aktiviteter er
utidssvarende og kan udgå. Artiklen kan derfor rumme standardartiklen om udvalg. I
2002 blev der på området søfartssikkerhed ved forordning (EF) nr. 2099/2002
oprettet et fælles udvalg for sikkerhed til søs og forebyggelse af forurening fra skibe
(USS), som også bør bistå Kommissionen i relation til denne forordning. Der
erindres om, at agenturets arbejdsmetoder for så vidt angår inspektioner (artikel 3) er
underlagt udvalgsprocedurer.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0015.png
2010/0303 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) [.../...]
om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 100,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af forslaget til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
23
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
24
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure
25
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1406/2002 af 27. juni 2002
26
blev der oprettet et europæisk agentur for søfartssikkerhed (i det følgende benævnt
agenturet) med det formål at sikre et højt, ensartet og effektivt niveau for
søfartssikkerhed og for forebyggelse af forurening fra skibe.
I henhold til artikel 22 i forordning (EF) nr. 1406/2002 lod EMSA's bestyrelse en
uafhængig ekstern evaluering af gennemførelsen af forordningen udarbejde i 2007. Ud
fra denne evaluering fremsatte bestyrelsen i juni 2008 henstillinger til Kommissionen
med henblik på ændringer vedrørende forordning (EF) nr. 1406/2002, agenturet og
dets arbejdsform.
På grundlag af den eksterne evaluerings resultater, bestyrelsens henstillinger og den
flerårige strategi bør nogle bestemmelser i forordning (EF) nr. 1406/2002 klarlægges
og ajourføres. Endvidere bør agenturet tildeles et antal yderligere opgaver, der
afspejler udviklingen inden for søfartssikkerhedspolitikken på EU-niveau og på
internationalt niveau. Der er behov for en betydelig screenings- og omfordelings-
(2)
(3)
23
24
25
26
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 208 af 5.8.2002, s.1.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0016.png
indsats for at garantere effektivitet med hensyn til omkostninger og budget. Dermed
forventes det, at en tredjedel af personalebehovet til nye opgaver kan dækkes ved
omfordeling internt i agenturet.
(4)
Nogle bestemmelser angående agenturets specifikke ledelse bør afklares. Under
hensyn til Kommissionens særlige ansvar for gennemførelsen af EU's traktatfæstede
politikker bør Kommissionen tilvejebringe politiske retningslinjer for agenturets
varetagelse af sine opgaver, samtidig med at agenturets retlige status og den
administrerende direktørs uafhængighed, jf. forordning (EF) nr. 1406/2002,
respekteres fuldt ud.
Agenturet bør handle i Unionens interesse. Dette bør indebære, at agenturet inden for
dettes kompetenceområde kan agere uden for EU's område.
Agenturet bør inden for sit kompetenceområde styrke sin bistand til Kommissionen
med hensyn til forskningsaktiviteter. Dog bør dobbeltarbejde i forhold til den eksiste-
rende EU-forskningsramme undgås. Blandt andet bør ledelsen af forskningsprojekter
ikke overdrages til agenturet.
Efter udløbet af EF-rammebestemmelserne for samarbejde i tilfælde af utilsigtet eller
forsætlig havforurening, jf. Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
2850/2000/EF af 20. december 2000
27
, bør agenturet videreføre nogle af de aktiviteter,
som tidligere blev varetaget inden for den ophævede ramme, ved bl.a. at trække på
ekspertisen i den rådgivende tekniske gruppe for beredskab og indsats i forbindelse
med havforurening.
I kraft af den seneste tids hændelser er der sat fokus på risiciene ved offshore-
efterforskning og -produktion af olie og gas for søtransport og havmiljø. Udnyttelsen
af agenturets indsatskapacitet bør udtrykkeligt udvides til at omfatte bekæmpelse af
forurening hidrørende fra sådanne aktiviteter. Agenturet bør desuden bistå
Kommissionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore-olie- og gasanlæg
for at påpege eventuelle svagheder, idet det bygger sit bidrag på den ekspertise, det har
udviklet med hensyn til søfartssikkerhed, søfartssikring, forebyggelse af forurening fra
skibe og bekæmpelse af havforurening.
Unionen har udarbejdet en omfattende søtransportstrategi for 2008-2018, som
indeholder e-maritimekonceptet. Den er desuden i færd med at udvikle et integreret
EU-havovervågningsnet. Agenturet råder over maritime systemer og applikationer, der
er interessante i relation til gennemførelsen af disse politikker. Agenturet bør derfor
stille systemerne og dataene til rådighed for interesserede partnere.
Agenturet har skabt sig en position som autoritet på EU-niveau, hvad angår leverance
af skibstrafikdata af interesse og relevans for EU's øvrige aktiviteter. I kraft af
agenturets aktiviteter, bl.a. havnestatskontrol, overvågning af skibstrafik og søveje
samt bistand til opsporing af mulige forurenere, bør det kunne bidrage til at styrke
synergier på EU-niveau i henseende til visse kystvagtoperationer. Dertil kommer, at
agenturets dataovervågning og -indsamling også bør samle grundlæggende
oplysninger om potentielle trusler mod søtransport og havmiljøet fra offshore-
efterforskning og -produktion af olie og gas.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
27
EFT L 332 af 28.12.2000, s. 1.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0017.png
(11)
Agenturets systemer, applikationer, ekspertise og data har også relevans for bidraget til
at opfylde målet om at opnå en god miljøtilstand i havområder i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008
28
, navnlig angående de
skibsfartsrelaterede aspekter såsom ballastvand, affald til søs og undervandsstøj.
Agenturet udfører inspektioner for at bistå Kommissionen med at vurdere den faktiske
gennemførelse af EU-lovgivningen. Agenturets, Kommissionens, medlemsstaternes og
bestyrelsens rolle bør tydeligt defineres.
Kommissionen og agenturet bør samarbejde tæt om at fastlægge agenturets
arbejdsmetoder for så vidt angår inspektioner. Indtil disse foranstaltninger vedrørende
disse arbejdsmetoder er trådt i kraft, bør agenturet følge den eksisterende praksis for
udførelsen af inspektioner.
Kravene vedrørende agenturets arbejdsmetoder for så vidt angår udførelsen af
inspektioner bør vedtages i overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af
28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
29
.
Forordning (EF) nr. 1406/2002 bør ændres i overensstemmelse hermed —
(12)
(13)
(14)
(15)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Ændringer af forordning (EF) nr. 1406/2002
I forordning (EF) nr. 1406/2002 foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 1-3 affattes således:
"Artikel 1
Formål
1.
Ved denne forordning oprettes et europæisk agentur for søfartssikkerhed ("agenturet").
Agenturet handler i Unionens interesse.
2.
Agenturet yder medlemsstaterne og Kommissionen den nødvendige tekniske og
videnskabelige støtte og sagkundskab på højt plan for at bistå dem med at anvende Unionens
lovgivning for søfartssikkerhed, søfartssikring og forebyggelse af forurening fra skibe korrekt,
overvåge dens gennemførelse og vurdere gældende foranstaltningers effektivitet.
28
29
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EUT L 164 af
25.6.2008, s. 19.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0018.png
3.
Agenturet yder medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig støtte i
forbindelse med utilsigtet eller forsætlig havforurening og støtter efter anmodning med
supplerende midler og på en omkostningseffektiv måde medlemsstaternes forurenings-
bekæmpelsesordninger, uden at dette berører kyststaternes ansvar for at sørge for passende
forureningsbekæmpelsesordninger og under hensyntagen til det eksisterende samarbejde
mellem medlemsstaterne på dette område. Agenturet optræder til støtte for EU's
civilbeskyttelsesordning, der er fastsat ved Rådets beslutning 2007/779/EF, Euratom
30
.
Artikel 2
Agenturets opgaver
1. For at sikre, at formålet i artikel 1 opfyldes på passende vis, varetager agenturet de i denne
artikels stk. 2 nævnte opgaver på områderne søfartssikkerhed, søfartssikring, forebyggelse af
forurening fra skibe og bekæmpelse af havforurening.
2. Agenturet bistår Kommissionen:
a)
i det forberedende arbejde med ajourføring og udvikling af EU's lovgivning på
området, bl.a. i tråd med den internationale lovgivnings udvikling på dette område
b)
i en effektiv gennemførelse af den relevante EU-lovgivning, bl.a. ved at udføre
inspektioner som omhandlet i denne forordnings artikel 3 og ved at yde Kommissionen
teknisk bistand ved udførelsen af dens inspektionsopgaver i henhold til artikel 9, stk. 4, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004
31
; det kan forelægge
Kommissionen forslag til eventuelle forbedringer af den relevante EU-lovgivning
c)
ved at levere den nødvendige bistand med henblik på deltagelse i arbejdet i de tekniske
organer inden for IMO, ILO, Parismemorandummet om havnestatskontrol og andre
internationale eller regionale organisationer
d)
i udviklingen og gennemførelsen af EU-politikker i relation til agenturets opgaver,
f.eks. motorveje til søs, det europæiske søtransportområde uden barrierer, e-maritime, de
indre vandveje, havstrategirammedirektivet, klimaændringer og i analysen af sikkerheden ved
mobile offshore-olie- og gasanlæg
e)
ved gennemførelsen af EU-programmer i relation til agenturets opgaver, f.eks. "global
miljø- og sikkerhedsovervågning" (GMES) og samarbejdsprogrammer med de lande, der er
omfattet af den europæiske naboskabspolitik
f)
i analysen af igangværende og afsluttede forskningsprojekter af relevans for agenturets
aktivitetsområder; dette skal omfatte udpegningen af mulige forskriftsmæssige opfølgende
foranstaltninger, der følger af specifikke forskningsprojekter, og udpegningen af centrale
temaer og prioriteter for yderligere forskning på EU-niveau
g)
ved varetagelsen af enhver opgave, som det får overdraget i den eksisterende og
fremtidige EU-lovgivning.
30
31
EUT L 314 af 1.12.2007, s. 9.
EUT L 129 af 29.4.2004, s. 6.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0019.png
3. Agenturet samarbejder med medlemsstaterne for:
a)
at tilrettelægge relevante uddannelsesaktiviteter inden for havnestats-, flagstats- eller
kystrelaterede emner, når dette er hensigtsmæssigt
b)
at udvikle tekniske løsninger, herunder levere relevante tjenester, og yde teknisk støtte
i forbindelse med gennemførelse af EU's lovgivning
c)
efter anmodning at støtte deres forureningsbekæmpelsesaktioner med supplerende
midler på en omkostningseffektiv måde i tilfælde af utilsigtet eller forsætlig havforurening på
grundlag af EU's civilbeskyttelsesordning, som blev oprettet ved beslutning 2007/779/EF,
Euratom; i den forbindelse bistår agenturet den berørte medlemsstat, under hvis myndighed
rensningsarbejdet finder sted.
4. Agenturet bistår medlemsstaterne og Kommissionen med følgende opgaver:
a)
på trafikovervågningsområdet fremmer agenturet bl.a. samarbejdet mellem kyst-
staterne i de berørte havområder om de sagsområder, der er omfattet af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/59/EF
32
, og det udvikler og forvalter de informationssystemer, der er
nødvendige for at opfylde direktivets formål. Det skal desuden bidrage til den fælles ramme
for informationsudveksling for EU's maritime område
b)
ved efterforskningen af søulykker, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/18/EF
33
, skal agenturet yde medlemsstaterne støtte til udførelsen af efterforskningen af
alvorlige søulykker, og det skal analysere søulykkesrapporter med henblik på at udpege
merværdi på EU-plan i henseende til erfaringsopsamling
c)
ved at levere objektive, pålidelige og sammenlignelige statistikker, oplysninger og
data skal agenturet sætte Kommissionen og medlemsstaterne i stand til at træffe de
nødvendige foranstaltninger for at forbedre deres aktiviteter og evaluere de eksisterende
foranstaltningers effektivitet. Sådanne opgaver skal omfatte indsamling, registrering og
vurdering af tekniske data, systematisk anvendelse af eksisterende databaser, herunder
gensidig dataudveksling, og, når det er hensigtsmæssigt, udvikling af yderligere databaser. Ud
fra de opsamlede data bistår agenturet Kommissionen ved offentliggørelsen af oplysninger
angående skibe i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF
34
. Agenturet
skal også bistå Kommissionens og medlemsstaternes aktiviteter med henblik på at fremme
identifikation og forfølgelse af skibe, der er ansvarlige for ulovlig udledning, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/35/EF
35
.
5. Agenturet skal efter Kommissionens anmodning levere teknisk bistand med hensyn til
gennemførelsen af relevant EU-lovgivning til stater, der ansøger om tiltrædelse til Unionen,
til alle de partnerlande, der er omfattet af den europæiske naboskabspolitik, og til lande, der
deltager i Parismemorandummet om havnestatskontrol.
Agenturet skal efter Kommissionens anmodning også yde bistand i tilfælde af utilsigtet eller
forsætlig havforurening, der berører disse stater, via EU's civilbeskyttelsesordning, der er
32
33
34
35
EFT L 208 af 5.8.2002, s. 10.
EUT L 131 af 28.5.2009, s. 114.
EUT L 131 af 28.5.2009, s. 57.
EUT L 255 af 30.9.2005, s. 11.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0020.png
fastsat ved Rådets beslutning 2007/779/EF, Euratom, analogt med de betingelser, der gælder
for medlemsstaterne, jf. denne artikels stk. 3, litra c).
Disse opgaver samordnes med de nuværende regionale samarbejdsprogrammer og skal, når
det er hensigtsmæssigt, omfatte tilrettelæggelse af passende uddannelsesaktiviteter.
Artikel 3
Inspektioner
1. Agenturet udfører inspektioner i medlemsstaterne for at varetage de opgaver, det har fået
pålagt, og bistå Kommissionen ved opfyldelsen af dens traktatfæstede forpligtelser, bl.a. ved
vurderingen af den faktiske gennemførelse af Unionens lovgivning.
Medlemsstaternes nationale myndigheder letter arbejdet for agenturets personale.
Agenturet skal desuden udføre inspektioner på Kommissionens vegne i tredjelande som pålagt
ifølge EU-lovgivningen, bl.a. vedrørende organisationer, som Unionen har anerkendt i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 391/2009
36
, og
vedrørende undervisning og attestering af søfarende i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/106/EF
37
.
2. Agenturets arbejdsmetoder for så vidt angår udførelsen af inspektioner som omhandlet i
stk. 1 er underlagt krav, som skal vedtages efter den i artikel 23, stk. 2, nævnte procedure.
3. Efter behov og under alle omstændigheder når en cyklus af inspektioner er afsluttet,
analyserer agenturet rapporter fra denne cyklus med henblik på at påpege resultater af
horisontal betydning og generelle konklusioner om de iværksatte foranstaltningers
effektivitet. Agenturet forelægger denne analyse for Kommissionen med henblik på yderligere
drøftelser med medlemsstaterne."
2)
Artikel 5, stk. 3 og 4, affattes således:
"3. Efter anmodning fra Kommissionen kan bestyrelsen med samtykke fra de berørte
medlemsstater beslutte at oprette regionale centre, som skal varetage agenturets opgaver på
den mest omkostningseffektive og effektive måde.
4. Agenturet repræsenteres af sin administrerende direktør. På vegne af agenturet kan den
administrerende direktør, efter orientering af bestyrelsen, indgå administrative aftaler med
andre organer, der beskæftiger sig med emner inden for agenturets aktivitetsområder."
3)
I artikel 10, stk. 2, foretages følgende ændringer:
a) litra c) affattes således:
"c) gennemgår i forbindelse med forberedelsen af arbejdsprogrammet anmodninger fra
medlemsstater om teknisk støtte, som omhandlet i artikel 2, stk. 3
36
37
EUT L 131 af 28.5.2009, s. 11.
EUT L 323 af 3.12.2008, s. 33.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0021.png
ca) vedtager en flerårig strategi for agenturet, der dækker den næste femårsperiode, idet
Kommissionens udtalelse tages i betragtning
cb) vedtager agenturets flerårige plan for personalepolitikken"
b) litra g) udgår
c) litra i) affattes således:
"i) udøver disciplinærmyndighed over den administrerende direktør og de i artikel 16
omhandlede afdelingschefer"
d) litra l) affattes således:
"gennemgår den finansielle gennemførelse af den detaljerede plan, jf. litra k), og de
budgetmæssige forpligtelser, som er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2038/2006
38
."
4)
I artikel 15 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 2, litra a) og b), affattes således:
"a) Den administrerende direktør skal forberede agenturets flerårige strategi og forelægge den
for bestyrelsen efter udtalelse fra Kommissionen og senest 8 uger inden det relevante
bestyrelsesmøde.
aa) Den administrerende direktør skal forberede agenturets flerårige plan
personalepolitikken og forelægge den for bestyrelsen efter udtalelse fra Kommissionen.
for
ab) Den administrerende direktør skal forberede det årlige arbejdsprogram og den detaljerede
plan for agenturets forureningsberedskab og forureningsbekæmpelsesaktiviteter og forelægge
dem for bestyrelsen efter udtalelse fra Kommissionen og senest 8 uger inden det relevante
bestyrelsesmøde. Han skal træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for gennemførelsen
heraf. Han efterkommer alle anmodninger om bistand fra en medlemsstat i overensstemmelse
med artikel 10, stk. 2, litra c).
b) Den administrerende direktør træffer beslutning om at udføre inspektioner, jf. artikel 3,
efter udtalelse fra Kommissionen og i overensstemmelse med de i samme artikel 3 nævnte
krav. Den administrerende direktør samarbejder nært med Kommissionen om forberedelsen af
de foranstaltninger, der er omhandlet i artikel 3, stk. 2."
b) Stk. 2, litra d), affattes således:
"d) Den administrerende direktør indfører en effektiv overvågningsordning, således at
agenturets resultater kan sammenholdes med dets formål og opgaver i henhold til
forordningen. Han sikrer, at agenturets organisationsstruktur tilpasses jævnligt til udviklingen
i behovene inden for de disponible finansielle og menneskelige ressourcer. På dette grundlag
udarbejder den administrerende direktør hvert år et udkast til en almindelig beretning og
forelægger det for bestyrelsen. Beretningen skal indeholde et særligt afsnit om den finansielle
gennemførelse af den detaljerede plan for agenturets forureningsberedskab og forurenings-
38
EUT L 394 af 30.12.2006, s. 1.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bekæmpelsesaktiviteter og gøre status over alle aktioner, der er finansieret i henhold til denne
plan. Han indfører regelmæssig evaluering baseret på anerkendte faglige standarder."
c) stk. 2, litra g), udgår
d) stk. 3 udgår.
5)
Artikel 16 affattes således:
"Artikel
16
Udnævnelse af den administrerende direktør og afdelingscheferne
1. Den administrerende direktør udnævnes og afskediges af bestyrelsen. Udnævnelsen
foretages fra en liste over kandidater, der foreslås af Kommissionen, for en femårsperiode på
grundlag af fortjeneste og dokumenterede administrative og ledelsesmæssige evner samt
kvalifikationer og erfaring, som er relevant for søfartssikkerhed, søfartssikring, forebyggelse
af forurening fra skibe og bekæmpelse af havforurening. Før udnævnelsen kan den ansøger,
bestyrelsen har valgt, opfordres til at afgive med en udtalelse for Europa-Parlamentets
kompetente udvalg og besvare spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne. Bestyrelsen træffer sin
beslutning med et flertal på fire femtedele af de stemmeberettigede medlemmer.
2. Bestyrelsen kan efter forslag fra Kommissionen og under hensyn til evalueringsrapporten
forlænge den administrerende direktørs mandatperiode med højst tre år. Bestyrelsen træffer
sin beslutning med et flertal på fire femtedele af de stemmeberettigede medlemmer.
Bestyrelsen underretter Europa-Parlamentet, hvis den har til hensigt at forlænge den admini-
strerende direktørs embedsperiode. Inden for en måned inden forlængelsen af embedsperioden
kan den administrerende direktør opfordres til at afgive en udtalelse for Europa-Parlamentets
kompetente udvalg og besvare spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne. Hvis den administrerende
direktørs embedsperiode ikke forlænges, forbliver vedkommende i embedet, indtil
efterfølgeren er udnævnt.
3. Den administrerende direktør kan bistås af en eller flere afdelingschefer. Hvis den
administrerende direktør er fraværende eller uarbejdsdygtig, træder en af afdelingscheferne i
hans sted.
4. Afdelingscheferne udnævnes på grundlag af fortjeneste og dokumenterede administrative
og ledelsesmæssige evner samt faglige kvalifikationer og erfaring, som er relevant for
søfartssikkerhed, søfartssikring, forebyggelse af forurening fra skibe og bekæmpelse af
havforurening. Afdelingscheferne udnævnes eller afskediges af den administrerende direktør,
efter at bestyrelsen har afgivet en positiv udtalelse herom."
6)
Artikel 18, stk. 1, litra c), affattes således:
"c) gebyrer og afgifter for publikationer, uddannelse og/eller andre tjenesteydelser, som
agenturet har leveret."
7)
Artikel 22, stk. 1, affattes således:
"1. Regelmæssigt og mindst hvert femte år sørger bestyrelsen for, at der udarbejdes en
uafhængig ekstern evaluering af gennemførelsen af denne forordning. Kommissionen stiller
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0023.png
alle oplysninger til rådighed for agenturet, som agenturet finder relevant for denne
evaluering."
8)
Artikel 23 affattes således:
"Artikel
23
Udvalg
1. Kommissionen bistås af Udvalget for Sikkerhed til Søs og Forebyggelse af Forurening fra
Skibe (USS), der er nedsat ved artikel 3 i forordning (EF) nr. 2099/2002
39
.
2. Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 3 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf.
dennes artikel 8."
Artikel 2
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
39
EFT L 324 af 29.11.2002, s. 1.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0024.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om ændring af forordning (EF)
nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikkerhed
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
40
06: Energi og transport
0602: Politikken for indlands-, luft- og søtransport
060202: Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed
Gennemførelse af bestemmelser vedrørende søfartssikkerhed, søfartssikring, forebyggelse
af forurening og bekæmpelse af forurening
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet vedrører
en ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny foranstaltning til opfølgning af et pilotprojekt/en
forberedende foranstaltning
41
Forslaget/initiativet vedrører
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet vedrører
en foranstaltning, der overføres til en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Formål
Kommissionens flerårige strategiske mål med forslaget/initiativet
Formålet/merværdi for EU er i tråd med Europas 2020-strategi:
Agenturet bidrager til en sikker, sikret og bæredygtig søfart for EU's økonomi og EU-
borgerne. Dette er helt i tråd med Europas 2020-strategis tre prioriteter:
– Intelligent vækst: udvikling af en økonomi baseret på viden og innovation.
Agenturet
bidrager til at udvikle de bedst mulige tekniske standarder for fartøjer og fremmer
derigennem viden og innovation.
– Bæredygtig vækst: fremme af en mere ressourceeffektiv, grønnere og mere
konkurrencedygtig økonomi.
Agenturet bidrager til at forebygge forurening fra skibe og
bekæmpelse af havforurening på forskellige områder. Skibsfarten vil bidrage til
"20/20/20"-klima/energimålet og til flagskibsinitiativet "Et ressourceeffektivt Europa".
Agenturet vil spille sin rolle i henseende til sektorens gennemførelse.
40
41
ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.
Jf. artikel 49, stk. 6, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0025.png
– Inklusiv vækst: fremme af en økonomi med høj beskæftigelse, der sikrer social og
geografisk samhørighed.
Søfart er afgørende element for øer og regioner i den yderste
periferi med hensyn til at sikre territorial samhørighed og integration i EU. Agenturet
bidrager til at gøre søfart sikker, sikret og bæredygtig for EU.
Bidrag fra GD for MOVE til den årlige politiske strategi for 2010:
Udvikling, forvaltning og koordinering af agenturer (dette omfatter EMSA) udgør en del af
GD for MOVE's kerneforretningsaktiviteter
Gennemførelse af den tredje søfartssikkerhedspakke, som EMSA bidrager til, udgør
ligeledes en del af GD for MOVE's kerneforretningsaktiviteter.
Kommissionen anførte i sin meddelelse om "EU's søtransportpolitik frem til 2018 –
strategiske mål og anbefalinger", at: "Det
Europæiske Søfartssikkerhedsagenturs mandat
og opgaver bør tages op til fornyet overvejelse, således at det bedre er i stand til at yde
teknisk og videnskabelig bistand til medlemsstaterne og Kommissionen."
(KOM(2009) 8 af
21.1.2009, s. 7).
1.4.2.
Berørte specifikke mål og ABM/ABB-aktiviteter
Budgetområde 06 02 Specifikt mål nr. 3
Forbedring af transportsikkerheden
Berørte ABM/ABB-aktiviteter:
060202 det europæiske agentur for søfartssikkerhed
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Det angives, hvilken virkning forslaget/initiativet forventes at have for modtagerne/målgruppen.
EMSA vil levere en styrket teknisk bistand til medlemsstaterne og Kommissionen
EMSA vil yde teknisk bistand til nabolande og fremme EU's søfartssikkerhedspolitik
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Det angives, hvilke indikatorer der kan anvendes til at følge forslagets/initiativets gennemførelse.
EMSA definerer resultatindikatorer i sine årlige arbejdsprogrammer. Disse overvåges
løbende af bestyrelsen. Årsberetningen udgør det vigtigste overvågningsredskab.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
En begrænset udvidelse af EMSA's mandat til nye opgaver.
1.5.2.
Værditilvækst som følge af EU-foranstaltningen
EMSA blev oprettet som et EU-agentur med henblik på at yde bistand ved gennemførelsen
af EU's søfartssikkerhedspolitik.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0026.png
1.5.3.
Erfaringer fra lignende, tidligere gennemførte foranstaltninger
EMSA's specifikke evaluering i 2008 og den generelle evaluering af EU-agenturerne i
2009 påviste begge den merværdi, som agenturet leverer til Kommissionen og
medlemsstaterne.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og mulig synergivirkning
Forslaget hænger sammen med EU's søfartssikkerhedspolitik og -lovgivning, og det er en
opfølgning på vedtagelsen af den tredje søfartssikkerhedspakke i 2009.
1.6.
Foranstaltningens varighed og finansielle virkning
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Forslag/initiativ gældende fra [DD/MM]ÅÅÅÅ til [DD/MM]ÅÅÅÅ
Finansiel virkning fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– Gennemførelse med en indkøringsperiode fra 2012 til 2014
– derefter implementering i fuldt omfang
1.7.
Påtænkte forvaltningsmetoder
42
Central forvaltning
- varetaget
direkte
af Kommissionen.
Central forvaltning
varetaget
indirekte
ved delegation af gennemførelsesopgaver til:
gennemførelsesorganer
organer oprettet af Fællesskaberne
43
nationale offentligretlige organer/organer med offentlige tjenesteydelsesopgaver
personer, der er pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til afsnit V i
traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den relevante
basisretsakt, jf. artikel 49 i finansforordningen
Delt forvaltning
med medlemsstaterne
Decentral forvaltning
i samarbejde med tredjelande
Fælles forvaltning
med internationale organisationer (angiv
nærmere)
42
43
Forklaringer vedrørende forvaltningsmåder og referencer til finansforordningen findes på webstedet
BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
Organer omhandlet i finansforordningens artikel 185.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0027.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser vedrørende opfølgning og rapportering
Hyppighed og betingelser angives.
Alle EU-agenturer arbejder inden for rammerne af et strengt overvågningssystem med
deltagelse af en intern revisionsfunktion, Kommissionens interne revisionstjeneste,
bestyrelsen, Kommissionen, Revisionsretten og budgetmyndigheden. Denne ordning vil blive
videreført.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolordning
Konstaterede risici
Ingen
2.2.2.
Planlagt(e) kontrolredskab(er)
Ikke relevant.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
De eksisterende eller planlagte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger angives.
Foranstaltningerne mod svig, jf. denne forordnings artikel 20, finder fortsat anvendelse.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0028.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNING
Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og berørt(e) budgetpost(er)
Eksisterende udgiftsposter i budgettet
Efter samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Budgetpost
Udgiftens
art
OB/IOB
(44)
Deltagelse
fra
EFTA
45
-
lande
fra
kandidat-
lande
46
Antal
[Beskrivelse…………………………....….]
fra
tredjeland
e
artikel 18, stk. 1,
litra aa), i
finansforordningen
06.02.02.01
1a
[Bidrag til EMSA afsnit I og II]
06.02.02.02
1a
[Bidrag til EMSA afsnit III]
OB
JA
NEJ
NEJ
NEJ
OB
JA
NEJ
NEJ
NEJ
44
45
46
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og i givet fald potentielle kandidatlande fra Vestbalkan.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0029.png
3.2.
3.2.1.
Anslået virkning for udgifterne
Sammenfatning af den anslåede virkning for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme:
GD: MOVE
Aktionsbevillinger
1a
Vækst og konkurrenceevne
2012
2013
2014
2015
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Budgetpostens nummer
06.02.02
Forpligtelser
Betalinger
(1)
(2)
0,490
0,490
0,900
0,900
1,224
1,224
1,249
1,249
3,863
3,863
Administrationsbevillinger, der finansieres over budgettet for
specifikke programmer
47
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
(3)
=1+1a
+3
=2+2a
0
0,490
0,490
0
0,900
0,900
0
1,224
1,224
0
1,249
1,249
3,863
3,863
Bevillinger I ALT
for GD
MOVE
Betalinger
+3
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
0,490
0,490
0
0,490
0,900
0,900
0
0,900
1,224
1,224
0
1,224
1,249
1,249
0
1,249
3,863
3,863
Administrative
bevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT
Forpligtelser
=4+ 6
3,863
47
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
28
D
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0030.png
under UDGIFTSOMRÅDE 1a
i den flerårige finansielle ramme
0,490
Betalinger
=5+ 6
0,900
1,224
1,249
3,863
DA
29
D
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0031.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme:
5
"Administrative udgifter"
i mio. EUR (tre decimaler)
2012
2013
2014
2015
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
GD: MOVE
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
I ALT GD MOVE
Bevillinger
0,122
0
0,122
0,124
0
0,124
0,126
0
0,126
0,129
0
0,129
0,501
0,501
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser
i
= betalinger i alt)
alt
0,122
0,124
0,126
0,129
0,501
i mio. EUR (tre decimaler)
2012
Forpligtelser
Betalinger
2013
1,024
1,024
2014
1,350
1,350
2015
1,468
1,468
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
4,454
4,454
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
0,612
0,612
DA
30
D
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0032.png
3.2.2.
Anslået virkning for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet indebærer ikke, at der anvendes aktionsbevillinger
Forslaget/initiativet indebærer, at der anvendes følgende aktionsbevillinger:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
2012
Der angives
mål og output
Type
output
48
2013
2014
2015
OUTPUTS
… der indsættes flere år, hvis virkningen varer
længere (jf. punkt 1.6)
I ALT
Gen.
snit.
om-
kostn.
ved
output
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Antal
output
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Antal
output
i alt
Samlede
omkost-
ninger
Antal
output
Antal
output
Antal
output
Antal
output
Antal
output
SPECIFIKT MÅL nr. 1
49
: forbedre
transportsikkerheden
Output
Output
TA 1
50
TA 2
53
98,050
51
4
52
1
54
0,392
0,098
7
2
0,700
0,200
9
3
0,918
0,306
9
3
0,936
0,313
Antal
output
2,946
0,917
48
49
50
51
52
53
54
Resultaterne er udtryk for de produkter og tjenesteydelser, der leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i del 1.4.2. "Specifikt mål...".
De forskellige former for output beskrives bedst som teknisk bistand (Technical Assistance - TA) til Kommissionen og medlemsstater.
De gennemsnitlige omkostninger pr. EMSA-medarbejder skønnes til 98 050 EUR (EMSA beregner de årlige omkostninger pr. ansat til 91 550 EUR i 2011 + 5 % til
generalomkostninger, infrastruktur og rejseudgifter + 2 % inflation for 2012). Beløbene indekseres med 2 % fra 2013 (= n+1).
"Antal output" beregnes som antallet af påkrævede nye stillinger. De yderligere menneskelige ressourcer, som EMSA har behov for til dette output, skønnes til i alt +15
FTE, hvoraf 6 vil blive leveret af EMSA via intern omfordeling efter en intern screening af dets aktiviteter og ressourcer. De 9 nye stillinger bør indfases på følgende
måde: 4 nye stillinger i 2012, 3 i 2013 og 2 i 2014.
Dette output omhandler teknisk bistand til tilgrænsende tredjelande.
"Antal output" beregnes som antallet af påkrævede nye stillinger. De yderligere menneskelige ressourcer, som EMSA har behov for til dette output, skønnes til i alt +3
FTE (der indfases over tre år med 1 yderligere stilling pr. år).
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0033.png
OMKOSTNINGER I ALT
5
0,490
9
0,900
12
1,224
12
1,249
3,863
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0034.png
3.2.3.
Anslået virkning for administrationsbevillingerne
3.2.3.1. Sammenfatning
Forslaget/initiativet indebærer ikke, at der anvendes administrationsbevillinger
at
der
anvendes
følgende
Forslaget/initiativet
indebærer,
administrationsbevillinger:
i mio. EUR (tre decimaler)
2012
2013
2014
2015
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf. punkt
1.6)
I ALT
UDGIFTS-
OMRÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
Menneskelige
ressourcer
Andre administra-
tionsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
0,122
0
0,124
0
0,126
0
0,129
0
0,501
0,122
0,124
0,126
0,129
0,501
I ALT
0,122
0,124
0,126
0,129
0,501
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0035.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet indebærer intet behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet indebærer følgende behov for menneskelige ressourcer:
Overslag angives i hele enheder (eller højst med en decimal)
2012
2013
2014
2015
… der indsættes flere år,
hvis virkningen varer
længere (jf. punkt 1.6)
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemandsstillinger og stillinger som midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter: FTE)
55
XX 01 02 01 (CA, INT, SNE under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (CA, INT, JED, LA og SNE i
delegationerne)
XX
01 04 yy
56
1
1
1
1
- i hovedsæde
57
- i delegationer
XX
01 05 02 (CA, INT, SNE – indirekte
forskning)
10 01 05 02 (CA, INT, SNE – direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
1
1
1
1
XX
er lig med politikområdet eller det berørte budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat
til aktionen, og/eller interne rokader i GD'et, hvortil kommer de eventuelle yderligere
bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure
under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Jobbeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Koordinere forbindelser mellem Kommissionen og agenturet, overvågning af
agenturets aktiviteter, forberedelse af Kommissionens input til agenturets arbejde
55
56
57
CA= kontraktansat; INT = vikar; JED= ung ekspert i en delegation; LA= lokalt ansat; SNE =
udstationeret national ekspert.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
Angår især strukturfonde, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
og Den Europæiske Fiskerifond (EFF).
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449932_0036.png
3.2.4.
Forenelighed med den nuværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet er foreneligt med den gældende flerårige finansielle
ramme.
Forslaget/initiativet kræver en omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme.
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
[…]
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
58
.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse.
[…]
3.2.5.
Tredjeparts deltagelse i finansieringen
– Forslaget/initiativet tillader ikke samfinansiering med deltagelse af tredjepart.
– Forslaget/initiativet samfinansieres som anslået nedenfor:
i mio. EUR (3 decimaler)
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
2012
2013
2014
2015
I alt
EFTA's bidrag fra Norge
og Island beregnes til 2 %
af det øgede budget
Samfinansierede
bevillinger I ALT
0,012
0,020
0,027
0,028
0,087
0,012
0,020
0,027
0,028
0,087
3.3.
Anslået virkning for indtægterne
Forslaget/initiativet har ingen finansiel virkning for indtægterne.
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkning:
på egne indtægter
på diverse indtægter
58
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
35
DA