Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0622
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.11.2010
KOM(2010) 622 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
ÅRSRAPPORT OM DET STRUKTURPOLITISKE
FØRTILTRÆDELSESINSTRUMENT (ISPA) 2009
SEC(2010) 1304 final
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
Indledning .................................................................................................................... 3
ISPA-projekt 2005HR16PPE001 – Program for vandforsyning og
spildevandsrensning i Karlovac ................................................................................... 4
ISPA-projekt 2005HR16PPT001 – Rehabilitering af jernbanestrækningen mellem
Vinkovci, Tovarnik og statsgrænsen............................................................................ 5
ISPA-budgettet............................................................................................................. 5
Nye ISPA-projekter...................................................................................................... 7
Nye forpligtelser .......................................................................................................... 7
Projekter finansieret i perioden 2005-2009.................................................................. 7
Betalinger ..................................................................................................................... 8
Oversigtstabeller .......................................................................................................... 9
Former for og metoder til levering af teknisk bistand................................................ 10
Teknisk bistand på modtagerlandets initiativ............................................................. 10
Teknisk bistand på Kommissionens initiativ ............................................................. 11
Gennemførelse ........................................................................................................... 12
Kontrol af projekter.................................................................................................... 13
Finansiel forvaltning og kontrol – herunder
EDIS.....................................................
14
Risikovurdering.......................................................................................................... 15
Den Europæiske Revisionsrets konklusioner............................................................. 15
Medfinansieringspartnere - EIB og EBRD ................................................................ 15
Offentlige indkøb ....................................................................................................... 16
Konkurrencepolitik .................................................................................................... 16
Miljøpolitik ................................................................................................................ 16
Transportpolitik.......................................................................................................... 17
PR-KAMPAGNER .................................................................................................... 18
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
I
NDLEDNING
Efter Det Europæiske Råds møde i Bruxelles i juni 2004, hvor Kroatien fik status
som
kandidatland,
har landet haft adgang til ISPA siden 1. januar 2005. Kroatien
fulgte dermed de foregående ISPA-modtagerlande, som modtog ISPA-bistand fra det
tidspunkt, hvor instrumentet blev indført i 2000. Den 1. januar 2007 blev Bulgarien
og Rumænien medlemmer af Den Europæiske Union og ophørte med at være
modtagere af førtiltrædelsesbistand, herunder ISPA. Med disse to landes tiltrædelse
var Kroatien den eneste modtager af ISPA-bistand. Denne rapport omhandler derfor
udelukkende Kroatiens ISPA-aktiviteter.
I 2009 skete der en betydelig forøgelse af den hastighed, hvormed projekterne blev
gennemført i Kroatien, skønt dette desværre ikke afspejlede sig i en tilsvarende
forøgelse af ISPA-betalingerne. Hovedårsagen var, at en række store udbud, der var
blevet offentliggjort i løbet af året, ikke var blevet afsluttet ved udgangen af året på
grund af komplikationer i udbudsproceduren. Dette til trods er det værd at bemærke
en jævn strøm af anmodninger om mellemliggende betalinger i løbet af året, hvilket
vidner om fortsat fysisk gennemførelse.
Trods det manglende synlige fremskridt i den fysiske gennemførelse af betalinger og
kontraktindgåelse bør det bemærkes, at 2009 ikke var et år uden resultater for ISPA i
Kroatien. Visse problematiske udbud blev endelig offentliggjort, efter at en række
betydelige og vanskelige tekniske og retlige spørgsmål var blevet løst. Endvidere
gjorde både gennemførelsesagenturet og de endelige modtagere en betydelig indsats
for at sikre, at fristerne blev overholdt, og at den tekniske dokumentation var af den
krævede standard. Resultatet af denne indsats er, at den fysiske gennemførelse af alle
6 ISPA-projekter i Kroatien vil blive iværksat senest i begyndelsen af 2010.
I 2009 blev det første af de 6 ISPA-projekter vel gennemført. Som følge af
kontraktpriser, der var lavere end forventet, var det endvidere muligt at ændre 2
projektfinansieringsaftaler og dermed øge omfanget af det arbejde, der finansieres af
ISPA-midler, samt øge medfinansieringssatsen. Yderligere ændringer i de resterende
4 finansieringsaftaler forventes gennemført i 2010 af samme årsag.
Konsekvensen af hårdt arbejde og beslutsomhed fra alle de parters side, der var
involveret i gennemførelsen af ISPA-projekter i 2009, er, at alle de problematiske
kontrakter for de 6 ISPA-projekter vil være blevet underskrevet senest i begyndelsen
af 2010. Det betyder, at det arbejde, som udføres i 2010, vil være koncentreret om
faktisk fysisk gennemførelse, projektstyring, overvågning og betaling snarere end
offentliggørelse af udbud.
ISPA-gennemførelsesagenturet i Kroatien, Central Finance and Contracting Agency
(CFCA), opnåede langt bedre resultater i 2009 som følge af den gradvise opbygning
af erfaring og ansættelse af yderligere personale. Det er fortsat et problem at holde på
personalet og tiltrække erfarne ingeniører. Omfattende videreuddannelse af
personalet fortsatte i løbet af året, og det står klart, at der er sket en forbedring i den
måde, agenturet fungerer på.
Endelig er der en faktor, man skal tage i betragning i forbindelse med de
vanskeligheder, man støder på ved gennemførelsen af ISPA-projekterne. Det er, at
det virkelige fremskridt skete i 2009, på trods af at indledningen af gennemførelsen
af projekter finansieret af instrumentet til førtiltrædelsesbistand (IPA) foregik
samtidigt. Indledningen af denne IPA-indsats har krævet et betydeligt input fra de
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0005.png
forskellige organer, som beskæftiger sig med ISPA, herunder især de to
fagministerier finansministeriet og CFCA.
2.
ISPA-
PROJEKT
2005HR16PPE001 – P
ROGRAM
OG SPILDEVANDSRENSNING I
K
ARLOVAC
FOR VANDFORSYNING
Arbejdets gennemførelse vinter 2009
Udførelse af fundamenter
Støbning af betonfundamenter
Udgravning og nedramning af pæle
Indgangen til byggepladsen
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0006.png
3.
ISPA-
PROJEKT
2005HR16PPT001
R
EHABILITERING
JERNBANESTRÆKNINGEN MELLEM
V
INKOVCI
, T
OVARNIK OG STATSGRÆNSEN
AF
Arbejdets gennemførelse vinter 2009
Ðeletovci station, mod vest
Ðeletovci station, mod øst
Rehabiliteret jernbanestrækning
Skilt med projektoplysninger
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0007.png
4.
ISPA-
BUDGETTET
I overensstemmelse med Kommissionens aktivitetsbaserede regnskabssystem
stammede midlerne til ISPA fra to budgetposter: funktionsbudgetposten
B13.01.04.02 og driftsbudgetposten B13.05.01.01. Den første post indeholder midler
til dækning af administrative udgifter til teknisk bistand (TB), især til styrkelse af
EU's delegation i Republikken Kroatien. Den blev nedlagt i 2006. Den anden
budgetpost omfatter de betalingsbevillinger, der blev stillet til rådighed til effektiv
gennemførelse og drift af ISPA for Kroatien.
Budgetpost B13.05.01.01 dækker alle udgifter til medfinansiering af
infrastrukturprojekter (foranstaltninger). Der blev i alt udbetalt 6 762 276,41 EUR fra
denne budgetpost i 2009.
Tabel 1:
ISPA-budgettet for 2009 – i EUR
Budgetpost
Funktionsbudgetpost B13.01.04.02 (nedlagt i 2006)
Driftsbudgetpost B13.05.01.01
I alt
Gennemførte
betalinger
0
6 762 276,41
6 762 276,41
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0008.png
Projektfinansiering
5.
N
YE
ISPA-
PROJEKTER
Der blev ikke godkendt nogen nye ISPA-projekter i 2009.
6.
N
YE FORPLIGTELSER
Der blev ikke indgået nye forpligtelser i 2009 hverken i forbindelse med projekter
inden for miljøsektoren eller inden for transportsektoren, da ISPA ophørte med at
eksistere i 2006.
7.
P
ROJEKTER FINANSIERET I PERIODEN
2005-2009
Mellem 2005 og 2006 godkendte Kommissionen i alt 6 projekter på grundlag af
forslag fra Kroatien. Af disse projekter vedrører 3 miljøsektoren, 2 transportsektoren
og 1 er en horisontal TB-foranstaltning (til de lovbestemte overvågningsudvalg og
ISPA-gennemførelsesagenturerne).
De
samlede
støtteberettigede
investeringsomkostninger for disse projekter beløber sig til 107 474 736 EUR, hvoraf
i alt 59 mio. EUR eller 54,8 % tildeles som ISPA-tilskud. Ved udgangen af 2006
havde Kommissionen indgået forpligtelser for 100 % af de ISPA-midler, som var sat
til side til Kroatien til dækning af perioden 2005 til 2006, og der var blevet foretaget
en jævn fordeling af forpligtelsesbevillingerne mellem miljøsektoren og
transportsektoren.
Tabel 2:
Projekter godkendt i Kroatien i 2005-2006
1
– i EUR
Sektor
Antal
projekter
Støtteberettigede
omkostninger
46 287 701
60 924 700
262 335
107 474 736
ISPA-bidrag
Gennem-
snitlig
støttesats %
63,65
56,5
100
73
Forpligtelser
Miljø
Transport
Horisontal TB
I alt
3
2
1
6
29 466 355
29 271 310
262 335
59 000 000
29 466 355
29 271 310
262 335
59 000 000
1
Der er ikke blevet godkendt nogen projekter siden 2006, fordi ISPA-programmet ophørte med at
eksistere det år.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0009.png
8.
B
ETALINGER
Almindeligvis består betalinger i forbindelse med det enkelte investeringsprojekt af
to forudbetalinger på i alt 20 % af ISPA-bidraget og af mellemliggende betalinger
(dvs. refusioner) på op til 80 % (og i ekstraordinære tilfælde op til 90 %) af bidraget
samt en sidste betaling efter projektets afslutning. Der blev foretaget betalinger på i
alt 6,76 mio. EUR i 2009 til ISPA-projekter, der var blevet godkendt i Kroatien,
svarende til 11,4 % af den tilsvarende ISPA-støtte.
Fremskridtet fortsatte i 2009 parallelt med gennemførelsen af ISPA-foranstaltninger.
De fleste anmodninger om betaling for året var til mellemliggende betalinger. Det er
en opmuntrende udvikling, da mellemliggende betalinger foretages med
udgangspunkt i faktisk afholdte udgifter og derfor afspejler faktisk fysisk
gennemførelse. Der blev foretaget samlede betalinger på 6 762 276,41 EUR i 2009
.
Beløbet udgør en lille nedgang i de udbetalte beløb i forhold til tallet for 2008
(7 888 041,30 EUR). Grunden til nedgangen i betalingerne er, at der opstod
komplikationer og forsinkelser i forbindelse med to store udbud vedrørende bygge-
og anlægsarbejder, som, på trods af at de blev offentliggjort tidligt i 2009, ikke var
blevet afsluttet ved årets udgang.
Ved udgangen af perioden 2005-2009 var der blevet udbetalt i alt
20 846 023,71 EUR til Kroatien, svarende til en gennemførelsessats på 35,33 % af
budgetforpligtelserne for denne periode (59 mio. EUR).
Tabel 3:
Betalinger - i EUR
Sektor
Miljø
Transport
TB
I alt
2005-2008
5 486 527,00
8 387 352,30
209 868,00
14 083 747,30
2009
2 390 822,62
4 371 453,79
0
6 762 276,41
I alt 2005-2009
7 877 349,62
12 758 806,09
209 868,00
20 846 023,71
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0010.png
9.
O
VERSIGTSTABELLER
Tabel 4 nedenfor giver et overblik over ISPA-interventioner for både 2009 og
perioden 2005-2009.
Tabel 4:
Projekter godkendt i Kroatien i 2005-2009 – i EUR
2009
2005 – 2009
Antal Støtteberet-
tigede
projek-
ISPA-bidrag
omkost-
Forpligtelser Betalinger Forpligtelser Betalinger
ter
ninger
Miljø
Vand
0
1
0
1
0
1
3
0
1
0
0
0
1
2
1
6
0
36 000 000
0
8 823 601
0
1 464 100
46 287 701
0
60 182 962
0
0
0
741 738
60 924 700
262 335
107 474 736
0
22 500 000
0
6 000 049
0
966 306
29 466 355
Transport
0
28 789 180
0
0
0
482 130
29 271 310
Horisontal
262 335
59 000 000
0
0
0
0
0
Undersektor
Vand og spildevand,
herunder rensning
Spildevands-
rensningsanlæg
Fast affald
Luftkvalitet
Horisontal
Sektor i alt
Vej
Jernbane
Vej og jernbane
Indre vandveje
Lufthavne
Horisontal
Sektor i alt
TB
I ALT
0 2 217 698,6
8
0
0
0
0
0
0
22 500 000 6 717 698,68
0
6 000 049
0
966 306
559 645,94
600 005,00
0 173 123,94
0 2 390 822,6
0
0
0
0
0
0
0
0
0
96 426
29 466 355 7 877 349,62
0
28 789 180 12 565 954,0
0
0
0
482 130
192 852,00
0 4 275 027,7
0 4 371 453,7
0
29 271 310 12 758 806,0
262 335
209 868
0 6 762 276,41
59 000 000 20 846 023,7
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0011.png
Teknisk bistand
10.
F
ORMER FOR OG METODER TIL LEVERING AF TEKNISK BISTAND
Teknisk bistand er af afgørende betydning for at sikre en vellykket programmering
og
gennemførelse
af
ISPA-projekter.
Disse
foranstaltninger
sætter
projektforberedelse og projektgennemførelse i fokus sammen med modtagerens
aktive inddragelse ud fra princippet om "learning by doing". ISPA bidrager desuden
ved institutionel styrkelse og forøgelse af den administrative kapacitet til at forberede
modtagerlandene på at implementere samhørighedspolitikkens instrumenter.
Der anvendes to former for teknisk bistand:
- teknisk bistand på modtagerlandets initiativ, der hænger direkte sammen med
projektfinansiering, dvs. projektforberedelse/-udvikling, teknisk bistand til
gennemførelse og teknisk bistand til forøgelse af den administrative kapacitet
- teknisk bistand på Kommissionens initiativ, der normalt hænger sammen med
aktiviteterne i Kommissionens delegation, herunder projektvurdering.
11.
T
EKNISK BISTAND PÅ MODTAGERLANDETS INITIATIV
Projektforberedelse og institutionel styrkelse
TB-foranstaltninger til projektforberedelse skal sikre, at modtagerlandene, for så vidt
angår projektudformning, -forvaltning og -drift, forelægger Kommissionen teknisk
og økonomisk sunde projekter til EU-finansiering. Disse foranstaltninger kan i givet
fald omfatte strategiske undersøgelser vedrørende de (under)sektorer, der er
berettigede til førtiltrædelsesbistand. De har endvidere normalt til formål at
igangsætte udarbejdelse af kvalitetsprojekter for at sikre, at modtagerlandet rettidigt
forelægger et tilstrækkeligt antal ordentlige projekter til fuldt ud at indgå forpligtelser
for og bruge de tilgængelige midler. Det er også afgørende for en vellykket
gennemførelse af IPA at have gode projekter på bedding. I den forbindelse har to af
de tre TB-foranstaltninger, der i øjeblikket gennemføres, til formål at forberede IPA-
projekter i miljøsektoren og transportsektoren. Den tredje foranstaltning er møntet på
at opbygge CFCA's institutionelle kapacitet til at forvalte og gennemføre ISPA-
projekter.
Mellem 2005 og 2006 er der i alt godkendt 2 TB-foranstaltninger til
projektforberedelse, svarende til samlede støtteberettigede omkostninger på
2 205 838 EUR, hvoraf ISPA har finansieret 1 448 436 EUR (65,6 %). I 2006 er der
godkendt 1 TB-foranstaltning til institutionel kapacitetsstyrkelse, svarende til
samlede støtteberettigede omkostninger på 262 335 EUR finansieret fuldt ud af
ISPA.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0012.png
Tabel 5:
TB-foranstaltninger på Kroatiens initiativ
2005-2009 – i EUR
Støtteberet-
Antal
Forpligtelser
tigede
Undersektor projek-
ISPA-bidrag
omkostnin-
2009
ter
ger
Miljø
Sektor i alt
1
1 464 100
966 306
0
Transport
Sektor i alt
1
741 738
482 130
0
Horisontal TB
Sektor i alt
I ALT
1
3
262 335
2 468 173
262 335
1 710 771
0
0
0
269 549,94
262 335
1 710 771
209 868,00
962 374,94
96 426,00
482 130
192 852,00
173 123,94
966 306
559 654,94
Betalinger
2009
Forpligtelser
2005-2008
Betalinger
2005-2008
12.
T
EKNISK BISTAND PÅ
K
OMMISSIONENS INITIATIV
TB-aktiviteterne på Kommissionens initiativ eller vegne har siden ISPA's oprettelse
været koncentreret om at sætte Kommissionens delegation i stand til at gennemføre
sine forudgående kontrolprocedurer (herunder projektvurdering) i overensstemmelse
med de standarder, der kræves for forvaltningen af EU-midler. Ingen TB-
foranstaltninger af den art er blevet finansieret af ISPA siden 2006. Alle
foranstaltninger af den art er siden den tid blevet finansieret af IPA.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0013.png
Forvaltning og gennemførelse
13.
G
ENNEMFØRELSE
De første 2 projekter i Kroatien blev godkendt i december 2005, og yderligere 4 blev
godkendt i juli og september 2006. I slutningen af 2009 var den fysiske
gennemførelse blevet påbegyndt for 5 ud af de 6 ISPA-projekter, herunder for 2 ud af
3 infrastrukturprojekter. Det sidste infrastrukturprojekt var også ved at blive sendt i
udbud, og kontrakterne forventedes underskrevet i begyndelsen af 2010. Proceduren
vedrørende indgåelse af 3 ISPA-kontrakter er nu fuldstændig afsluttet, og for en
række andre er den vidt fremskredet. Desuden er der blevet indgået kontrakter om 1
af de 3 infrastrukturprojekter, hvis gennemførelse er vidt fremskredet med omkring
65 % af arbejdet gennemført (se billeder af projektet på side 6).
Ved udgangen af 2009 manglede der stadig at blive indgået 6 kontrakter, hvoraf 4
var tjenesteydelseskontrakter. Yderligere to udbud var ved at blive evalueret, og
yderligere 1 kontrakt var ved at udløbe og derfor ved at blive sendt i nyt udbud.
Man oplevede fortsat betydelige problemer med udbud og kontrakter i 2009, og 3
problematiske udbud (2 bygge- og anlægsarbejder og 1 tjenesteydelseskontrakt)
måtte genudbydes, hvorved gennemførelsen af de pågældende projekter blev
forsinket og kompliceret. Desuden opsagde en kontrahent sin kontrakt efter flere
måneders gennemførelse med det resultat, at kontrakten måtte sendes i nyt udbud.
De fleste af ISPA-projekterne er nu i den endelige kontraktfase. Som følge heraf
koncentrerer man sig mere og mere om at sikre, at det tildelte ISPA-beløb til det
enkelte projekt udbetales fuldt ud. Derfor kan justeringer af projekterne foretages ved
at ændre de pågældende finansieringsaftaler i 2010.
Efter at ændringen af retningslinjerne for afslutning af samhørighedsfonds- og
tidligere ISPA-projekter 2000-2006
2
blev vedtaget for at udskyde den endelige dato
for udgifters støtteberettigelse til 31. december 2011 for tidligere ISPA-projekter (og
nu samhørighedsfondsprojekter), der blev godkendt fra 1. januar 2004 og fremad, og
til 31. december 2012 for projekter, der blev godkendt fra 1. januar 2004 og fremad
med en bistand på 100 mio. EUR eller derover, vil der blive fremsat lignende forslag
for infrastrukturprojekter, som i øjeblikket er ved at blive gennemført i Kroatien.
Udskydelsen af den endelige dato for støtteberettigelsen var et initiativ, som kom fra
Kommissionen,
for
at
bistå
tidligere
ISPA-modtagerlande
(nu
samhørighedsfondsmodtagerlande) under den økonomiske krise. I tilfældet Kroatien
ville denne udskydelse på et år betyde, at det bliver muligt at bruge alle de ISPA-
midler, som modtagerlandet har fået tildelt.
I 2009 var resultaterne for ISPA-gennemførelsesagenturet i Kroatien fortsat
uberegnelige, skønt man kunne notere sig en generel forbedring. Blandt årsagerne til
disse fortsat skuffende resultater er det øgede arbejdspres for personalet, som nu også
tager sig af gennemførelsen af IPA-projekter. Endvidere har de langsommelige og til
tider meget bureaukratiske interne procedurer i den kroatiske administration bidraget
til det utilfredsstillende gennemførelsestempo.
2
SEK(2008) 415 af 28.3.2008.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som noget positivt skal det bemærkes, at næsten alle de 6 ISPA-projekter var ved at
blive gennemført ved udgangen af 2009. Alle de problematiske kontrakter er nu
enten ved at blive gennemført eller forventes at blive underskrevet snart. Endvidere
er de få kontrakter, der stadig skal i udbud, enten allerede nået til udbudsstadiet, eller
offentliggørelsen af dem er umiddelbart forestående. Der er imidlertid ingen af dem,
der er problematiske, for så vidt angår frister. Det er derfor i overensstemmelse med
sandheden at sige, at 2009 var et afgørende år for Kroatien, for så vidt angår ISPA-
bistand. Trods betydelige vanskeligheder er myndighederne endelig blevet i stand til
at gøre virkelige fremskridt som følge af en enorm indsats fra alle berørte parter
14.
K
ONTROL AF PROJEKTER
Generel overvågning og evaluering af, hvordan ISPA-gennemførelsen skrider frem,
og hvor effektiv den er, sikres ved jævnlige møder i Kommissionens delegations
kontorer,
gennemførelsesorganernes
overvågningsrapporter,
besøg
fra
Kommissionens tjenestegrene og formel overvågning gennem møder i ISPA-
overvågningsudvalget to gange om året i Kroatien samt årlige ISPA-rapporter om de
enkelte projekter fra gennemførelsesmyndigheden.
Der blev afholdt to møder i ISPA-overvågningsudvalget i Kroatien i 2009,
henholdsvis i juni og november. På begge møder blev der gjort en stor indsats for at
løse problemerne i forbindelse med to problematiske udbud om bygge- og
anlægsarbejder, som måtte genudbydes efter mislykkede forsøg på at indgå
kontrakter om arbejdet. Trods dette tilbageskridt blev begge udbud offentliggjort på
ny efter passende ændringer i udbudsmaterialet, og ved årets udgang nærmede begge
udbudsprocedurer sig deres afslutning.
Af
andre
spørgsmål,
som
interessen
samlede
sig
om
overvågningsudvalgsmøderne, var følgende: de stadig større komplikationer i
forbindelse med gennemførelsen af projekter som følge af den sig hastigt nærmende
endelige dato for støtteberettigelse i december 2010, behovet for at nedbringe den
tid, der medgår i den kroatiske administration til godkendelse af dokumenter,
behovet for nøjere overholdelse af udbudsprocedurer (det var grunden til, at en af
ovennævnte store bygge- og anlægskontrakter ikke blev til noget), behovet for at
ændre 2 finansieringsaftaler med henblik på at udskyde den endelige dato for
betalingers støtteberettigelse mest muligt og justere medfinansieringssatsen og
omfanget af det pågældende arbejde efter afslutningen af alle udbudsprocedurerne,
kravene til udarbejdelse af endelige rapporter, drøftelser vedrørende kontrahenters
utilfredsstillende resultater og konsekvenserne af opsigelsen af en bestemt kontrakt,
tildeling og anvendelse af renteafkastet på de enkelte ISPA-konti, anvendelse af
"overskydende" ISPA-midler efter afslutningen af kontraktproceduren for det enkelte
ISPA-projekt, behovet for at øge personaleressourcerne i de relevante kroatiske
organer, der er beskæftiget med projektgennemførelse, ændringer af de resterende
finansieringsaftaler og behovet for at anmode om særlig tilladelse til at udskyde den
endelige dato for støtteberettigelse for alle 3 infrastrukturprojekter til december 2011
(en sådan udskydelse er allerede blevet indrømmet en række tidligere ISPA-
projekter, nu samhørighedsfondsprojekter, der blev godkendt i 2005 og 2006) for at
skabe mulighed for fuld udnyttelse af ISPA-midler.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0015.png
15.
F
INANSIEL FORVALTNING OG KONTROL
HERUNDER
EDIS
Hovedkravene til både finansiel forvaltning og kontrol og behandling af
uregelmæssigheder er underlagt bestemmelserne i ISPA-forordningen
3
og bilag III til
finansieringsaftalen, som fastsat i ordningen om forudgående kontrol udført af
Kommissionen. Disse krav ligger tæt op ad dem, der anvendes på
Samhørighedsfonden og strukturfondene. Hovedpunkterne vedrører indførelsen af
interne finansielle kontrolsystemer og -procedurer, der kan sikre gennemsigtige og
ikke-diskriminerende udbudsprocedurer, en korrekt anmeldelse af udgifter, en
tilstrækkelig intern revisionskapacitet, et tilstrækkeligt revisionsspor og en passende
behandling af uregelmæssigheder.
GD REGIO's revisionskontor planlagde oprindeligt at foretage en revision af ISPA-
projekter i Kroatien i 2009. Målet var at sikre, at oplysningerne vedrørende
gennemførelse og finansielle strømme i forbindelse med ISPA-projekter giver
sikkerhed, for så vidt angår: 1) lovligheden og den formelle rigtighed af
udgiftsanmeldelser til Kommissionen, 2) overholdelse af EU-politikkerne, navnlig
for så vidt angår informationskrav, 3) overholdelse af principperne om forsvarlig
økonomisk forvaltning. Af forskellige årsager måtte revisionen imidlertid udskydes
til begyndelsen af 2010.
Revisionskontoret koncentrerede sig i 2009 om aktiviteter i forbindelse med
lanceringen af IPA
4
. På trods af at revisionskontoret (og Kommissionens delegation)
ikke aflagde besøg i Kroatien i 2009, lagde det fortsat pres på de kroatiske
myndigheder for at få dem til at øge deres institutionelle kapacitet ved at fortsætte
med at ansætte og videreuddanne personale.
Kommissionens delegation i Zagreb var fortsat den vigtigste mekanisme til at sikre
forsvarlig finansiel forvaltning og kontrol. Afvisningsprocenten for ISPA-
dokumenter er fortsat høj, hvilket er et klart tegn på, at de kroatiske myndigheder
skal gøre en større indsats, før man kan have tillid til deres evne til selv at forvalte
ISPA-midler korrekt. Det bør i den forbindelse bemærkes, at Kommissionens
delegation fortsat er underbemandet efter yderligere forgæves forsøg på at få ansat
personale, og dette kombineret med den betydeligt forøgede arbejdsbyrde i
forbindelse med IPA-aktiviteter har lagt et enormt pres og en ekstra arbejdsbyrde på
delegationens personale.
DIS (Decentralised Implementation System)
I forbindelse med kravet om DIS-akkreditering af gennemførelsesagenturet i
Kroatien følger CFCA bestemmelserne i artikel 164 i finansforordningen
5
. Kroatien
opnåede DIS-akkreditering af Kommissionen den 13. februar 2006.
EDIS (Extended Decentralised Implementation System)
Da ISPA-instrumentet ophørte med at eksistere i 2006 med indførelsen af
instrumentet til førtiltrædelsesbistand (IPA), var der ikke længere nogen grund til at
3
4
5
Rådets forordning (EF) nr. 1267/1999 af 21. juni 1999 om oprettelse af et strukturpolitisk
førtiltrædelsesinstrument, EFT L 161 af 26.6.1999, s. 73.
Revisionskontoret fokuserede i 2009 især på at opnå en rimelig forsikring om, at systemerne til
forvaltning og kontrol af IPA-projekter fortsat er i overensstemmelse med kravene i de gældende
forordninger og fungerer effektivt.
Bestemmelserne er imidlertid udgået pr. 1. maj 2007, jf. forordning (EF, Euratom) nr. 1995/2006, EUT
L 390 af 30.12.2006, p. 1.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilslutte ISPA til EDIS (der kun kræver efterfølgende kontrol udført af
Kommissionen). Derfor har de kroatiske myndigheders nylige indsats været
koncentreret om at forberede strukturerne under IPA til tilslutningen til EDIS, da
disse strukturer vil være på plads i nærmeste fremtid og frem til tiltrædelsen. Indtil da
vil Kommissionens delegation i Kroatien fortsat spille en vigtig rolle i forbindelse
med overvågning af den daglige forvaltning, gennemførelse og overvågning af ISPA-
foranstaltninger.
16.
R
ISIKOVURDERING
Den revisionsstrategi, der var planlagt for 2009, byggede på resultaterne af en
analyse af, hvor langt ISPA-gennemførelsen var kommet, og de dermed forbundne
målsætninger i Direktoratet for Revision under Generaldirektoratet for
Regionalpolitik. I revisionsstrategien opstilles de målsætninger, der er fastlagt på
topledelsesniveau i Generaldirektoratet for Regionalpolitik. Disse målsætninger er
fastlagt på grundlag af omfattende drøftelser med de operationelle direktorater,
hvorunder der orienteres om potentielle risici. I revisionsstrategien opstilles dernæst
foranstaltninger til at nå målsætningerne under hensyntagen til de indkredsede risici.
Generelt minimeres risikoen ved gennemførelsen af denne strategi. Til trods for at
det oprindeligt blev planlagt at gennemføre en revision af ISPA i Kroatien i 2009,
skete det ikke. Revisionen planlægges nu gennemført i begyndelsen af 2010
Under systemet med forudgående godkendelse prioriteres det at sikre, at der indføres
tilstrækkelige kontrolprocedurer, for så vidt angår projektgennemførelse og
betalinger. Forvaltningen af førtiltrædelsesmidler indebærer imidlertid en iboende
risiko, fordi midlerne tilføres af en bred vifte af organisationer og systemer.
Udgifternes støtteberettigelse fastlægges i overensstemmelse med regler og
betingelser, der er fastsat på EU-plan og nationalt, hvilket kan føre til en kompleks
situation og risiko for fejlfortolkning.
17.
D
EN
E
UROPÆISKE
R
EVISIONSRETS KONKLUSIONER
Der blev ikke aflagt besøg eller foretaget revisioner i Kroatien i 2009.
18.
M
EDFINANSIERINGSPARTNERE
- EIB
OG
EBRD
Som følge af deres ekspertise inden for projektforberedelse og -gennemførelse har
Kommissionen bibeholdt regelmæssig kontakt med disse långivende institutter både
på horisontalt plan for at koordinere politik- og metodespørgsmål i forbindelse med
programmering og gennemførelse og på landeplan. Disse bankers ekspertise inden
for strukturering af kombinationer af støtte og lån, herunder offentlige-private
partnerskaber, er yderst nyttig for forbedringen af kvaliteten af de ISPA-støttede
projekter. Ikke desto mindre er Den Europæiske Investeringsbank ikke inddraget i
noget ISPA-projekt i Kroatien.
EBRD er den eneste IFI (International Financial Institution), der er aktivt inddraget i
et ISPA-projekt i Kroatien og yder et lån på 10 mio. EUR til et miljøprojekt, der blev
godkendt i 2005 – Karlovac Water and Wastewater Treatment Programme
(vandforsyning og spildevandsrensning). Repræsentanter for EBRD deltog derfor i
begge møder i ISPA-overvågningsudvalget i Kroatien i 2009.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449942_0017.png
Bidrag til Den Europæiske Unions politikker
19.
O
FFENTLIGE INDKØB
Opfyldelsen af de lovmæssige krav til forsvarlige, fair og gennemsigtige offentlige
indkøb, der indgår i PRAG-reglerne, har vist sig at skulle blive en større udfordring i
forbindelse med gennemførelsen af ISPA-projekterne. Vanskeligheder ved at sikre
overholdelse af EU's principper for offentlige indkøb har ført til forsinkelser i
gennemførelsen af ISPA-projekter og i flere tilfælde gjort, at de har måttet
genudbydes. Der har derfor fortsat været behov for, at Kommissionens tjenestegrene
– især Kommissionens delegation i Zagreb – greb ind for at sikre, at procedurerne
blev anvendt korrekt, og at fejl blev rettet. Den har desuden lejlighedsvis været nødt
til at bistå gennemførelsesagenturet med at kontakte utilfredse tilbudsgivere.
Kvaliteten af udbudsdokumenter er generelt blevet bedre, men forbedringen er
uberegnelig.
Kommissionens forudgående godkendelse i forbindelse med udbuds- og
kontraktproceduren for ISPA-projekter er derfor fortsat fuldt ud berettiget, da
planerne om tilslutning til EDIS nu er blevet droppet (se ovenfor). Under det
nuværende system med forudgående godkendelse og på linje med DIS-beslutningen
for overdragelse af forvaltning er det kun CFCA, der spiller rollen som ordregivende
myndighed med ansvar for projektgennemførelse, hvorimod Kommissionen
godkender hvert trin i udbudsproceduren. Heraf følger, at skønt Kommissionen ikke
er en kontraktpartner, har den et delt ansvar for, at udbudsproceduren foregår korrekt
(uden Kommissionens godkendelse er kontrakter mellem støttemodtagere og
kontrahenter ikke gyldige).
20.
K
ONKURRENCEPOLITIK
Eftersom ISPA-bistanden først og fremmest er møntet på at dække offentlige udgifter
eller lignende i forbindelse med almennyttige projekter, skaber dette ikke i
almindelighed
problemer
i
retning
af
uforenelighed
med
EU's
konkurrencebestemmelser. Medmindre bestemmelserne om offentlige indkøb
overtrædes, og forudsat at der sikres fri adgang til denne infrastruktur for alle aktører,
som opfylder de nødvendige tekniske og lovmæssige krav, giver denne bistand ikke
bestemte firmaer særlige fordele.
21.
M
ILJØPOLITIK
Ved at yde direkte støtte til prioriterede miljøprojekter bidrager ISPA også til
gennemførelsen af en miljøpolitik og overholdelsen af EU-standarderne i Kroatien.
Erfaringerne fra projektudvikling og -gennemførelse udbygger den administrative
kapacitet og fremskynder sektorreformer i miljøsektoren. Navnlig er den
administrative
kapacitet
ved
at
blive
styrket,
hvad
angår
miljøinvesteringsplanlægning og -prioritering. Der er også sket et støt fremskridt, for
så vidt angår korrekt gennemførelse af VVM-direktivet
6
, især aspekterne vedrørende
offentlige høringer. Forhåbentlig vil ISPA på den måde bidrage til fremskridt i
retning af miljøbeskyttelse i Kroatien.
6
Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet (EFT L 175 af 5.7.1985, s. 40).
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er vigtigt at fremhæve, at for så vidt angår Kroatien, betyder indførelsen af IPA,
at antallet af organer og projekter øges, hvorfor det er nødvendigt at sikre
tilstrækkelige finansielle og menneskelige ressourcer til at gennemføre projekterne,
herunder overvåge, føre tilsyn, sørge for tilladelser og aflægge rapport.
22.
T
RANSPORTPOLITIK
De transportnet i Kroatien, der blev indgået aftaler om i overensstemmelse med
TINA (Transport Infrastructure Needs Assessment) og REBIS (Regional Balkans
Infrastructure Study), er etableret inden for rammerne af de paneuropæiske
transportkorridorer. En række af dem løber gennem Kroatiens område, herunder
korridor VII (Donau), X (Salzburg-Ljubljana-Zagreb-Beograd-Nis-Skopje-Veles-
Thessaloniki, herunder forgrening Xa) og korridor V, der har to forgreninger i
Kroatien (Vb - Budapest, Zagreb Rijeka og Vc - Budapest, Sarajevo, Ploče). Disse
netværk dannede udgangspunkt for udarbejdelsen af de nationale transportstrategier
til ISPA-formål. Derfor indgår ISPA-(jernbane)transportprojektet i TINA- og
REBIS-netværkene, dvs. det drejer sig om bygning eller rehabilitering af et afsnit,
knudepunkt eller adgangsforbindelser til disse net. TEN-T-netværkene for Kroatien
bygger på anbefalinger fra SEETO (South East Europe Transport Observatory).
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samordning af førtiltrædelsesinstrumenterne
Samordning med Kommissionens delegation
Kommissionens tjenestegrene (generaldirektoraterne for henholdsvis udvidelse,
forbindelser udadtil og regionalpolitik) har med mellemrum afholdt møder med
Phare- og ISPA-eksperter i delegationen for at drøfte programplanlægning og
gennemførelsesproblemer, bl.a. i forbindelse med udbud og kontrakter.
Samordning med IPA-instrumentet
For at sikre en effektiv samordning af aktiviteterne og undgå enhver form for
dobbeltarbejde blev de to møder i ISPA-overvågningsudvalget afholdt i Kroatien i
2009
under
hensyntagen
til
spørgsmål
vedrørende
IPA-ordningens
regionaludviklingskomponent. 2 af de TB-foranstaltninger, der finansieres gennem
ISPA, vedrører forberedelsen af projekter til gennemførelse ved hjælp af IPA-
samfinansiering.
23.
PR-KAMPAGNER
Der blev ikke gennemført nogen pr-kampagner i 2009 i forbindelse med ISPA-
projekter.
DA
18
DA