Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0625
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.11.2010
KOM(2010) 625 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/023 ES/Lear, Spanien)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0003.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 23. juli 2010 indgav Spanien ansøgning EGF/2010/023 ES/Lear om økonomisk EGF-
støtte som følge af afskedigelser i virksomheden Lear Automotive (EEDS) Spain, S.L.
Sociedad Unipersonal (i det følgende benævnt "Lear") i Spanien.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for at opnå økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Primær virksomhed
Leverandører og producenter i efterfølgende
produktionsled
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigelser før/efter referenceperioden
Afskedigelser i alt
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger i EUR
3
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
EGF/2010/023
Spanien
litra a)
Lear
0
14.1.2010 – 14.5.2010
20.7.2010
23.7.2010
501
14
515
508
584 000
40 000
6,8
588 000
382 200
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 23. juli 2010 og suppleret med
yderligere oplysninger den 10. august 2010.
1
2
3
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0004.png
2.
Ansøgningen opfylder EGF's særlige interventionskriterier i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og den inter-
nationale finansielle og økonomiske krise gør de spanske myndigheder gældende, at
denne krise har sat bilsektoren på verdensplan under særligt pres. Kommissionen har
allerede anerkendt, at da ca. 60-80 % (afhængigt af medlemsstaten) af alle køb af nye
biler i Europa er lånefinansieret, har den finanskrise, der udløste afmatningen, ramt
bilindustrien særlig hårdt
4
. I andet kvartal af 2009 og efter 12 sammenhængende
måneder med produktionsnedgang lå den samlede produktion af køretøjer i EU
39,5 % under niveauet for året før. Denne afmatning har ramt alle de store
bilproducenter på det europæiske marked
5
og deres leverandører hårdt.
Den internationale finansielle og økonomiske krise har haft en alvorlig indvirkning
på efterspørgslen efter køretøjer i Spanien og på Spaniens eksportmarkeder. I 2008
faldt antallet af nyindregistrerede biler i Spanien med 28 % i forhold til året før,
hvilket hovedsagelig skyldtes de stramme kreditbetingelser, den meget ringe tillid
hos forbrugerne og formindsket købekraft. Desuden resulterede krisens globale
karakter også i en salgsnedgang på 9,6 % for køretøjer, der produceres i Spanien og
sælges i udlandet. Da den spanske bilsektor eksporterer 85 % af sin produktion,
hovedsagelig til EU, fik denne nedgang i både eksporten og den hjemlige
efterspørgsel en særdeles negativ indvirkning på beskæftigelsen i bilsektoren.
Den faldende efterspørgsel efter elektrisk udstyr til biler, som fulgte efter nedgangen
i produktionen af biler kombineret med, at det ikke var muligt yderligere at reducere
omkostningerne, førte til lukningen af Lears produktionsanlæg i Roquetes
(Catalonien).
4.
5.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
a)
6.
Spanien indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser i løbet af
en firemåneders periode i en virksomhed i en medlemsstat, inklusive afskedigelser
hos leverandører og producenter i efterfølgende produktionsled.
Ansøgningen vedrører 501 afskedigelser i en enkelt virksomhed Lear i den
firemåneders referenceperiode fra den 14. januar 2010 til den 14. maj 2010 og
yderligere 14 afskedigelser uden for referenceperioden, men knyttet til den samme
procedure for kollektive afskedigelser. Alle afskedigelser blev beregnet i overens-
stemmelse med artikel 2, stk. 2, andet led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
7.
4
5
"Udspil til imødegåelse af krisen i den europæiske bilindustri", KOM(2009) 104.
Generaldirektoratet for Erhvervspolitik: "Impact of the economic crisis on key sectors of the EU – the
case of the manufacturing and construction industries". Ajourføring juni 2009.
(http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemshortdetail.cfm?item_id=3437).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0005.png
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
8.
De spanske myndigheder gør gældende, at selv om bilsektoren allerede inden krisen
befandt sig i en vanskelig situation, som hovedsagelig skyldtes udflytning, formåede
bilindustrien i Catalonien at holde sig på et stabilt niveau indtil begyndelsen af 2008.
Fra det tidspunkt begyndte branchen at mærke virkningerne af den finansielle og
økonomiske krise med et pludseligt fald i efterspørgslen efter køretøjer i Spanien og
på verdensplan. Dette fald i efterspørgslen efter køretøjer og det efterfølgende fald i
ordretilgangen kunne ikke have været forudset af virksomheder eller regeringer og
skete med hidtil uset kraft og hastighed.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
9.
10.
Ansøgningen vedrører i alt 515 afskedigelser i én enkelt virksomhed, Lear, hvoraf
508 er tiltænkt støtte.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
25-34-årige
35-44-årige
45-54-årige
55-64-årige
Over eller lig med
65 år
11.
12.
Antal
167
341
508
22
201
228
56
1
Procent
32,87
67,13
100,00
4,33
39,57
44,88
11,02
0,20
Tre af de arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, er handicappede.
Fordelingen på faggrupper
6
er som følger:
Kategori
Eksperter/akademikere
Teknikere og beslægtede fagfolk
Håndværkspræget arbejde
Anlægs- og maskinoperatører
Andet manuelt arbejde
Antal
19
7
8
472
2
Procent
3,74
1,38
1,57
92,91
0,39
13.
Desuden har de spanske myndigheder anvendt den følgende fordeling af
arbejdstagere på uddannelsesniveau
7
:
Uddannelsesniveau
Grunduddannelse
Ungdomsuddannelser
Uddannelse efter ungdomsuddannel-
serne, men ikke på universitetsniveau
Uddannelse på universitetsniveau
Antal
380
77
30
21
Procent
74,80
15,16
5,91
4,13
6
7
Kategorierne er baseret på den internationale standardfagklassifikation, 1-cifret kode (ISCO-88).
Kategorierne er baseret på den internationale uddannelsesklassifikation (ISCED-97).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0006.png
14.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har Spanien
bekræftet, at man i Globaliseringsfondens forskellige gennemførelsesfaser, især med
hensyn til adgang til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem
mænd og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
15.
Det geografiske områder, som hovedsageligt er berørt af afskedigelserne, er distriktet
("comarca") Baix Ebre, der ligger i Terras de l'Ebre i den sydlige del af NUTS III-
regionen Tarragona (ES514). El Baix Ebre omfatter 14 kommuner, har 74 962
indbyggere og en befolkningstæthed, der er lavere end EU-gennemsnittet
(72,44 indbyggere pr. km
2
mod et EU-gennemsnit på 112 indbyggere pr. km
2
).
Terras del Ebres økonomiske struktur er forskellig fra den økonomiske struktur i
resten af Catalonien: I Terras del Ebre tegner landbruget sig for 8 % af beskæf-
tigelsen og 8,9 % af BNP, mens beskæftigelsen i servicesektoren tegner sig for
59,9 % hhv. 52,5 %. I Catalonien som helhed tegner landbruget sig for 1,2 % af
beskæftigelsen og 1,3 % af BNP, og servicesektoren tegner sig for 73,5 % hhv.
68,3 %. Endvidere udgør aktiviteter med høj værditilvækst kun 20 % af beskæftigel-
sen i Terras del Ebre, mens de i Catalonien som helhed udgør 35 %.
Den ansvarlige myndighed er Generalitat de Cataluña-Departament de Treball
(arbejdsministeriet i den selvstyrende region Catalonien). De vigtigste interessenter
er arbejdsmarkedets parter, der udgør direktionen i Servei de Ocupació de Catalunya
(de offentlige arbejdsformidlinger i Catalonien): fagforeningerne Comisión Obrera
Nacional de Cataluña og Unión General de Trabajadores, to arbejdsgiverorgani-
sationer: Foment del Treball og PIMEC
8
, samt to organisationer, der repræsenterer
kommunerne i Catalonien. Servei de Ocupació de Catalunya vil være ansvarlig for
gennemførelsen af foranstaltningerne, overvågningen af procedurerne og udgifts-
styringen.
16.
17.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
18.
De spanske myndigheder gør gældende, at den beskæftigelse, som var skabt af Lear,
var af stor betydning for distriktet El Baix Ebre, der økonomisk set har været bagud i
forhold til gennemsnittet for Catalonien. De vigtigste økonomiske sektorer i det
geografiske område, var fremstilling af møbler og bilkomponenter. Som følge af den
økonomiske og finansielle krise forværredes situationen betydeligt for møbel-
industrien med det resultat, at bilindustrien, og især Lear, blev det største
industriaktiv for El Baix Ebre.
Lukningen af Lear medførte en stigning på 4 % i ledigheden i det geografiske
område, som i 2009 allerede var på 22,7 %, mens det for Catalonien som helhed var
på 17,5 %. De kommuner, der er mest berørte af afskedigelserne hos Lear, er
Roquetes (7 000 indbyggere og hjemsted for Lear) og Tortosa. På grund af de to
byers ringe størrelse og manglen på alternativ beskæftigelse har afskedigelserne i
Lear en betydelig lokal indvirkning.
19.
8
Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0007.png
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der finansieres af strukturfondene
20.
Der foreslås følgende foranstaltninger, der vil supplere den socialplan, som Lear har
fremlagt for at hjælpe sine afskedigede arbejdstagere med at blive reintegreret på
arbejdsmarkedet.
Selv om tidligere arbejdstagere hos Lear kunne være blevet omfattet af den tidligere
EGF-ansøgning EGF/2010/002 ES/Cataluña automoción, blev det besluttet ikke at
gøre dette, da virksomheden havde accepteret at finansiere den i punkt 22 beskrevne
socialplan. Socialplanen er mindre omfattende end EGF-pakken, der blev forelagt i
EGF/2010/002. Ved at indsende nærværende ansøgning har de spanske myndigheder
til hensigt at give disse arbejdstagere en pakke med individualiserede tilbud, som
ligner den pakke, der blev foreslået for de arbejdstagere, der blev afskediget i samme
region i samme økonomiske sektor, og som er omfattet af ansøgning EGF/2010/002
ES/Cataluña automoción.
Lear vil som en del af socialplanen finansiere følgende foranstaltninger:
– Grundigt interview og etablering af en profil for arbejdstagerne.
– Hjælp til genplacering: Denne foranstaltning omfatter to komplementære foran-
staltninger: Vejledning gennem processen, indtil der opnås en reintegration på
arbejdsmarkedet kombineret med intensiv jobsøgning, herunder aktiv søgning
efter lokale og regionale beskæftigelsesmuligheder.
– Hjælp til jobsøgning. Denne foranstaltning har til formål at sikre arbejdstagerne
relevant vejledning (i effektiv jobsøgning), bedre kendskab til arbejdsmarkedet og
større selvtillid.
– Workshop om horisontale færdigheder (f.eks. hvordan udarbejdes et cv, hvordan
forberedes et jobinterview, hvordan udvides det personlige kontaktnetværk).
– Uddannelse i jobrelaterede færdigheder for at imødekomme de lokale virksom-
heders behov.
– Undersøgelse af den økonomiske situation og beskæftigelsesmulighederne i
Terres de l'Ebre.
– Fremme af iværksætterkultur: Oplysning og støtte til fremme af forretnings-
initiativer til oprettelse af selvstændig virksomhed.
23.
De foranstaltninger, der indgår i Lears socialplan, og de tre følgende foranstaltninger,
som Spanien har foreslået til EGF-støtte, udgør tilsammen en samordnet pakke af
individualiserede tilbud, der har til formål at sikre reintegration af arbejdstagerne på
arbejdsmarkedet:
– Deltagelsesincitamenter: For at fremme arbejdstagernes deltagelse i disse
foranstaltninger vil de få udbetalt et engangsbeløb på 600 EUR (100 EUR pr.
måned i højst seks måneder), såfremt de deltager i EGF-pakkens foranstaltninger.
21.
22.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0008.png
– Iværksætterstøtte: Alle de arbejdstagere, der finder beskæftigelse som
selvstændige eller iværksættere, modtager et engangsbeløb på 2 000 EUR, når de
har opsparet tre måneders socialsikringsbidrag eller har drevet virksomhed i
mindst tre måneder. Formålet med denne støtteordning er at støtte de
arbejdstagere, der starter deres egen virksomhed, i de første måneder efter
virksomhedsetableringen.
– Uddannelse i jobrelaterede færdigheder: Denne foranstaltning har til formål at
forbedre beskæftigelsesegenetheden for arbejdstagerne gennem uddannelse i
aktiviteter eller sektorer, som skaber beskæftigelse på området suppleret med en
vis horisontal uddannelse i f.eks. fremmedsprog, IKT, køretimer osv.
Tabellen nedenfor viser, hvordan
foranstaltningerne i Lears socialplan.
Uddannelses-
mål
Forbedring af
adgangen til
beskæftigelse
foranstaltningen
supplerer
uddannelses-
Forbedring af
mulighederne
for at vende
tilbage til
beskæftigelse
Uddannelse
udformet for
at imøde-
komme lokale
virksomheders
behov.
Forbedring af beskæftigelses-
egenetheden gennem:
a) horisontal
uddannelse
b) uddannelse
i jobrelaterede
færdigheder
Uddannelse i
aktiviteter
eller sektorer,
som skaber
beskæftigelse
på området
(f.eks. turis-
me, handels-
tjenester osv.)
Uddannelses-
form
Workshopper
om uddan-
nelse i bredere
færdigheder
(f.eks. "hvor-
dan udarbej-
des et cv",
"hvordan
håndteres
udvælgelses-
samtaler")
(Socialplan)
Skræddersyet
uddannelse til
individuelle
behov
(f.eks. frem-
medsprog,
IKT, kørekort)
(EGF)
(EGF)
(Socialplan)
24.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i overens-
stemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forvaltning og
kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de spanske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De spanske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 588 000 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 40 000 EUR (6,8 % af det samlede beløb). Der
anmodes om EGF-støtte på i alt 382 200 EUR (65 % af de samlede omkostninger).
Anslået antal
Anslåede
arbejdstagere, omkostninger
som er
pr. arbejdstager,
tiltænkt støtte som er tiltænkt
Samlede
omkostninger
(EGF og
national med-
25.
Foranstaltninger
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0009.png
støtte
(i EUR)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Deltagelsesincitamenter
Ayuda a la participación
Iværksætterstøtte
Ayudas para el autoempleo
Uddannelse i jobrelaterede færdigheder
Formación para la mejora de la
empleabilidad.
Subtotal - individualiserede tilbud
330
10
600
2 000
finansiering)
(i EUR)
198 000
20 000
150
2 200
330 000
548 000
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede udgifter)
26.
3 000
27 000
5 000
5 000
40 000
588 000
382 200
De spanske myndigheder bekræfter, at ovennævnte foranstaltninger suppleres af
foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene. Spanien agter desuden at
sikre, at der etableres et klart revisionsspor for aktiviteter, som finansieres over EGF,
og bekræfter, at der ikke søges om eller anvendes andre EU-midler til disse
aktiviteter.
Hovedmålsætningerne med Den Europæiske Socialfonds operationelle programmer
for 2007-2013 for Catalonien er at fremme arbejdstagernes livslange læring, at
reducere risikoen for skolefrafald samt at fokusere på de mest sårbare personer eller
personer, der risikerer social udstødelse, hovedsagelig unge arbejdstagere eller
arbejdstagere over 45 år, kvinder og handicappede. Selv om nogle af EGF-
foranstaltningerne, især dem, der vedrører fremme af iværksætterånden, kunne synes
at svare til ESF-foranstaltninger, er der en forskel: EGF-foranstaltningerne er
enestående i deres art og har særlige kendetegn (de vedrører én sektor og én bestemt
befolkning), og de er skræddersyede og intensive, hvad angår udformningen. Med en
løbende opfølgning på ESF- og EGF-foranstaltninger med tilsvarende formål og
målgrupper kan man undgå overlapninger mellem ESF- og EGF-foranstaltninger.
27.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0010.png
Dato/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede tilbud
til de berørte arbejdstagere
28.
Den 20. juli 2010 iværksatte Spanien de individualiserede tilbud i den samordnede
pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte arbejdstagere. Denne
dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for enhver EGF-
støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
29.
De spanske myndigheder anfører, at Lear underrettede fagforeningerne om de
kollektive afskedigelser og indsendte en meddelelse om kollektive afskedigelser til
arbejdsmyndighederne, jf. Estatudo de los Trabajadores (lov om arbejdsforhold).
Fagforeningerne, som kender til den vanskelige situation i det område (Terres de
l'Ebre), der er berørt af afskedigelserne, har aktivt tilskyndet de regionale og
nationale myndigheder til at indsende en EGF-ansøgning om medfinansiering.
Arbejdsmarkedets parter, fagforeningerne Comisiones Obreras og Unión General de
Trabajadores samt to arbejdsgiverorganisationer, Foment del Treball og PIMEC
9
,
blev underrettet om indholdet af EGF-ansøgningen på et møde den 7. juni 2010 med
repræsentanterne for Servei de Ocupació de Catalunya
De spanske myndigheder har bekræftet, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
30.
31.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
32.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de spanske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at det finansielle bidrag fra EGF ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte foranstaltninger er støtte til de enkelte arbejdstagere
og ikke skal anvendes til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra andre
af Fællesskabets finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
33.
34.
Spanien har meddelt Kommissionen, at Lear vil finansiere 35 % af de samlede om-
kostninger i forbindelse med de individualiserede tilbud, som EGF medfinansierer.
Spanien bekræfter, at det finansielle bidrag vil blive forvaltet og kontrolleret af de
samme organer som dem, der forvalter og kontrollerer Den Europæiske Socialfond.
9
Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0011.png
Servei d'Ocupació de Catalunya vil fungere som formidlingsorgan for forvaltnings-
myndigheden.
Finansiering
35.
På grundlag af ansøgningen fra Spanien beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 382 200 EUR, hvilket svarer til
65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra fonden
er baseret på oplysninger fra Spanien.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale årlige
beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire måneder,
jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om anvendelse af EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
EGF, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den af
budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed om
udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2010, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
36.
37.
38.
39.
Kilde til betalingsbevillinger
40.
Det kan på det nuværende gennemførelsesstade forventes, at de betalingsbevillinger,
der er tilgængelige i 2010 under budgetpost 01.0404 "Rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation – Iværksætter- og innovationsprogrammet", ikke vil
blive anvendt fuldstændigt i år.
Budgetposten omfatter udgifter til gennemførelsen af det finansielle redskab i dette
program, hvis hovedformål er at lette adgangen for de små og mellemstore
virksomheder til finansiering. Der er en vis periodemæssig forskydning mellem
overførslerne til de forvaltningskonti, der administreres af Den Europæiske
Investeringsfond, og udbetalingen til støttemodtagerne. Finanskrisen har haft
betydelige konsekvenser for prognoserne for så vidt angår udbetalinger for 2010. For
således at undgå for store saldi på forvaltningskontiene er metoden for beregning af
betalingsbevillinger blevet revideret under hensyntagen til de forventede
udbetalinger. Beløbet på 382 200 EUR kan derfor stilles til rådighed til overførsel.
41.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449945_0012.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/023 ES/Lear, Spanien)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
10
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af
20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
11
, særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
12
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som en
direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Spanien indgav den 23. juli 2010 en ansøgning om anvendelse af Globaliserings-
fonden i forbindelse med afskedigelser i virksomheden Lear og supplerede den med
yderligere oplysninger den 10. august 2010. Ansøgningen opfylder kravene til
fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 382 200 EUR.
(2)
(3)
(4)
10
11
12
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […], […], s. […].
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
Der bør derfor som følge af Spaniens ansøgning ydes støtte fra Globaliseringsfonden –
BESTEMT FØLGENDE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2010
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 382 200 EUR i form af forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i […], den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA