Europaudvalget 2011
KOM (2010) 0636
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.11.2010
KOM(2010) 636 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Den europæiske handicapstrategi 2010-2020:
et nyt tilsagn om et Europa uden barrierer
{SEK(2010) 1323}
{SEK(2010) 1324}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Den europæiske handicapstrategi 2010-2020:
et nyt tilsagn om et Europa uden barrierer
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
Indledning .................................................................................................................... 3
Mål og aktioner ............................................................................................................ 4
Aktionsområder............................................................................................................ 5
Gennemførelse af strategien......................................................................................... 9
Konklusion ................................................................................................................. 11
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0004.png
1.
I
NDLEDNING
Hver sjette indbygger i EU har et handicap
1
, som går fra et let handicap til et svært handicap,
og dette betyder, at ca. 80 mio. mennesker ofte hindres i en fuldstændig deltagelse i
samfundslivet og økonomien på grund af omgivelsesbestemte og holdningsmæssige barrierer.
For handicappede er andelen af fattige 70 % højere end gennemsnittet
2
, til dels som følge af
en begrænset adgang til beskæftigelse.
Mere end en tredjedel af personer over 75 år har handicap, som i en vis udstrækning giver
dem begrænsninger, og mere end 20 % har en stærk begrænsning
3
. Endvidere vil disse
procenttal stige, da befolkningen i EU bliver ældre.
EU og medlemsstaterne har et omfattende mandat til forbedring af handicappedes sociale og
økonomiske situation.
I artikel 1 i EU's charter om grundlæggende rettigheder (chartret), er det fastlagt, at "den
menneskelige værdighed er ukrænkelig. Den skal respekteres og beskyttes". I artikel 26 er
det fastlagt, at "Unionen anerkender og respekterer retten for mennesker med handicap til
at nyde godt af foranstaltninger, der skal sikre deres autonomi, deres sociale og
erhvervsmæssige integration og deres deltagelse i samfundslivet." Herudover forbyder
artikel 21 enhver form for forskelsbehandling på grund af handicap.
Det er et krav i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, at Unionen
bekæmper enhver form for forskelsbehandling på grund af handicap ved udformningen og
gennemførelsen af sine politikker og aktiviteter (artikel 10), og traktaten giver Unionen
beføjelser til vedtagelse af lovgivning om imødegåelse af en sådan forskelsbehandling
(artikel 19).
De Forenede Nationers konvention om handicappedes rettigheder (FN-konventionen), der
er det første juridisk bindende internationale menneskeretsinstrument, som Unionen og
medlemsstaterne er en del af, vil snart finde anvendelse i hele Unionen
4
. FN-konventionen
kræver, at staterne beskytter og sikrer alle menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder for personer med handicap.
I henhold til FN-konventionen omfatter handicappede personer med en langvarig fysisk,
mental, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige
forhindringer kan hæmme mennesker med handicap i at deltage på lige fod med andre i
samfundslivet.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at fjerne hindringerne for et Europa
uden barrierer, og følge Europa-Parlamentets og Rådets beslutninger og resolutioner op
5
.
1
2
3
4
5
EU's arbejdsstyrkeundersøgelse, adhoc-modulet om beskæftigelse af handicappede (LFS AHM), 2002.
EU-statistikken om indkomstforhold og levevilkår (EU-SILC), 2004.
LFS AHM og EU- SILC 2007.
Vedtaget i 2007 og underskrevet af alle medlemsstaterne og EU; ratificeret i oktober 2010 af 16
medlemsstater (BE, CZ, DK, DE, ES, FR, IT, LV, LT, HU, AT, PT, SI, SK, SE, UK), mens de øvrige
er i gang med processen. FN-konventionen vil være bindende for EU og udgøre en del af
EU-lovgivningen.
Rådets resolutioner (SOC 375 af 2. juni 2010) og 2008/C 75/01 og Europa-Parlamentets beslutning
B6-0194/2009, P6_TA(2009)0334.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0005.png
Denne strategi danner ramme for en aktion på EU-niveau sammen med nationale aktioner, der
skal behandle de forskellige situationer, der gør sig gældende for handicappede mænd,
kvinder og børn.
Det er af afgørende betydning, at handicappede deltager fuldt ud i økonomien og samfundet,
hvis det med EU's strategi, Europa 2020
6
, skal lykkes at skabe en intelligent, bæredygtig og
inklusiv vækst. Opbygning af et samfund, hvor alle inddrages, giver også markedsmuligheder
og fremmer innovation. Der er store forretningsmæssige fordele ved at gøre tjenester og
produkter tilgængelige for alle i betragtning af efterspørgslen fra et stigende antal ældre
forbrugere. EU's marked for hjælpemidler (med en skønnet årlig værdi på mere end 30 mia.
EUR
7
) er f.eks. fortsat opsplittet, og midlerne er dyre. De politiske og lovgivningsmæssige
rammer afspejler ikke de handicappedes behov effektivt, og dette gælder også udviklingen af
produkter og tjenester. Mange varer og tjenester og mange bygninger er fortsat ikke i
tilstrækkelig grad tilgængelige.
Den økonomiske nedgang har haft en uheldig virkning på handicappedes situation, som gør
det endnu mere nødvendigt at handle. Strategien sigter på en forbedring af den enkeltes liv,
men også på at skabe fordele for samfund og økonomi uden at påføre industrien og
forvaltningerne urimelige byrder.
2.
M
ÅL OG AKTIONER
Det overordnede mål i denne strategi er at styrke de handicappede, således at de kan nyde
godt af alle deres rettigheder og fuldt ud deltage i samfundet og den europæiske økonomi,
bl.a. gennem det indre marked. En opnåelse heraf og en sikring af en effektiv gennemførelse
af FN-konventionen i hele Unionen kræver overensstemmende tiltag. Med denne strategi
udpeges der aktioner på EU-niveau, som supplerer de nationale, og i strategien fastlægges de
mekanismer
8
, der er nødvendige for at gennemføre FN-konventionen på EU-niveau, også
internt i EU-institutionerne. I strategien fastlægges også den støtte, der er nødvendig i
forbindelse med finansiering, forskning, kampagner, statistikker og indsamling af data.
Strategien fokuserer på en fjernelse af barrierer
9
. Kommissionen har udpeget otte
hovedområder for aktioner:
tilgængelighed, deltagelse, ligebehandling, beskæftigelse,
uddannelse, social sikring, sundhed og foranstaltninger udadtil.
Inden for hvert område er
der fastlagt nøgleaktioner med det overordnede mål på EU-niveau fremhævet i en ramme.
Disse områder blev udvalgt på grundlag af det potentiale, de har for at bidrage til de generelle
mål i strategien, og FN-konventionen, de relaterede politikdokumenter fra EU-institutionerne
og Europarådet, resultaterne i EU's handlingsplan for handicapområdet 2003-2010 og en
høring af medlemsstaterne, de interesserede parter og offentligheden. Henvisningerne til de
nationale aktioner drejer sig i højere grad om en supplering af aktionerne på EU-niveau end at
dække alle nationale forpligtelser i henhold til FN-konventionen. Kommissionen vil også
behandle handicappedes situation gennem strategien Europa 2020, dennes flagskibsinitiativer
og genlanceringen af det indre marked.
6
7
8
9
KOM(2010) 2020.
Deloitte & Touche, Access to Assistive Technology in the European Union, 2003, og BCC Research,
2008.
Artikel 33 i FN's konvention.
Eurobarometer fra 2006 om forskelsbehandling: 91 % mener, at der bør bruges flere penge på at fjerne
fysiske barrierer for de handicappede.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0006.png
2.1.
Aktionsområder
1 — Tilgængelighed
Definitionen af "tilgængelighed" betyder, at handicappede har adgang på lige fod med andre
til det fysiske miljø, transport, informations- og kommunikationsteknologier og –systemer
(IKT) og andre faciliteter og tjenester. Der er fortsat omfattende barrierer inden for alle disse
områder. I EU-27 er kun 5 % af de offentlige websteder f.eks. fuldt ud i overensstemmelse
med standarderne for webtilgængelighed, omend flere til dels er tilgængelige. Mange
fjernsynskanaler tilbyder fortsat kun få programmer med undertekster og synstolkning
10
.
Tilgængelighed er en forudsætning for at kunne deltage i samfundet og økonomien, men EU
har fortsat meget, der skal gøres for at opnå dette. Kommissionen foreslår anvendelse af
lovgivningsinstrumenter og andre instrumenter, såsom standardisering, for bedst muligt at
opnå tilgængelighed i bygninger, IKT og transport i overensstemmelse med den digitale
dagsorden og flagskibsinitiativet "Innovation i EU". På grundlag af principperne om bedre
regulering vil Kommissionen undersøge fordelene ved at vedtage administrative
bestemmelser for at sikre tilgængelighed i forbindelse med produkter og tjenester, herunder
foranstaltninger til øget anvendelse af offentlige indkøbskontrakter (hvilket har vist sig at
være yderst effektivt i USA
11
). Kommissionen vil medvirke til at lade tilgængelighed og
"design for alle" indgå i læseplaner og uddannelser for relevante erhverv. Kommissionen vil
ligeledes fremme et EU-dækkende marked for teknologiske hjælpemidler. Kommissionen vil
efter yderligere høringer af medlemsstaterne og andre interesserede parter overveje at
fremsætte forslag om en EU-lov om tilgængelighed inden 2012. Denne lovgivning kunne
omfatte udarbejdelse af specifikke standarder for særlige sektorer for grundlæggende at
forbedre det indre markeds funktion med hensyn til tilgængelige produkter og tjenester.
EU-aktionen vil støtte og supplere de nationale aktiviteter til gennemførelse af tilgængelighed
og fjernelse af eksisterende barrierer og forbedring af udbuddet og udvalget af teknologiske
hjælpemidler.
Sikre tilgængelighed i forbindelse med varer, tjenester, herunder offentlige tjenester, og
hjælpemidler for handicappede.
2 — Deltagelse
Der er fortsat mange hindringer for handicappedes fulde udnyttelse af deres grundlæggende
rettigheder, herunder rettighederne i forbindelse med det europæiske unionsborgerskab, og
begrænsninger for deres deltagelse i samfundslivet på lige fod med andre. Disse rettigheder
omfatter også retten til fri bevægelighed, bopælssted og levemåde, og retten til fuld adgang til
kulturelle aktiviteter, fritids- og sportsaktiviteter. En person med et anerkendt handicap, der
flytter til et andet EU-land, kan f.eks. miste adgangen til nationale ydelser, såsom gratis eller
billigere offentlig transport.
Kommissionen vil arbejde på:
10
11
EF (2007), SEK (2007) 1469, s. 7.
Afsnit 508 i loven om revalidering og loven om arkitektmæssige barrierer.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0007.png
– at overvinde hindringer for udøvelse af handicappedes rettigheder som enkeltpersoner,
forbrugere, studerende, økonomiske og politiske aktører, løse problemerne i forbindelse
med mobilitet internt i EU og lette og fremme anvendelsen af en EU-model for et
parkeringskort for handicappede
– at fremme et skift fra institutionel pleje til pleje i nærmiljøet ved at bruge strukturfondene
og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne til at støtte udvikling
af tjenester i nærmiljøet og skabe opmærksomhed omkring handicappedes situation, hvis
de bor i døgninstitutioner, især børn og ældre
– at forbedre tilgængeligheden til sports- og fritidsorganisationer, kulturelle organisationer,
aktiviteter, begivenheder, arrangementer og sammenkomster, varer og tjenester, herunder
også audiovisuelle, fremme deltagelse i sportsarrangementer og støtte afholdelse af særlige
begivenheder for handicappede, undersøge metoder til at gøre det lettere at anvende
tegnsprog og blindskrift ved henvendelser til EU-institutionerne, tage spørgsmål om
tilgængelighed op ved valg for at lette EU-borgernes udøvelse af deres valgrettigheder,
støtte en tværnational overførsel af ophavsretbeskyttede værker i et tilgængeligt format og
fremme brugen af de undtagelsesbestemmelser, som er fastlagt i direktivet om ophavsret
12
.
EU-aktionen vil støtte nationale aktiviteter, der sigter på:
– at gennemføre en overgang fra institutionel pleje til pleje i nærmiljøet, bl.a. gennem
anvendelse af strukturfondene og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne til uddannelse af menneskelige ressourcer og tilpasning af den sociale
infrastruktur, udvikling af støtteordninger vedrørende individuel støtte, fremme af
ordentlige arbejdsvilkår for professionelle plejere og støtte til familier og uformelle plejere
– at give adgang til sports- og fritidsorganisationer, kulturelle organisationer og aktiviteter og
bruge mulighederne for undtagelser i direktivet om ophavsret.
Opnå, at handicappede fuldt ud deltager i samfundslivet ved:
- at give dem mulighed for at nyde godt af alle fordele ved unionsborgerskabet
- at fjerne administrative og holdningsmæssige barrierer for en fuldstændig og ligeværdig
deltagelse
- at tilbyde tjenester i nærmiljøet af høj kvalitet, herunder adgang til individuel støtte.
3 — Ligebehandling
Mere end halvdelen af alle europæere mener, at forskelsbehandling på grund af handicap eller
alder er vidt udbredt i Unionen
13
. Som krævet i artikel 1, 21 og 26 i EU-chartret og i artikel 10
og 19 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vil Kommissionen fremme
ligebehandling af mennesker med handicap gennem en tostrenget strategi. Den vil bl.a.
udnytte den eksisterende EU-lovgivning til at sikre beskyttelse mod forskelsbehandling,
gennemføre en aktiv politik til bekæmpelse af forskelsbehandling og fremme lige muligheder
12
13
Direktiv 2001/29/EF. Den 14.9.2009 blev der underskrevet et aftalememorandum mellem interesserede
parter.
Særnummer Eurobarometer 317.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0008.png
i EU-politikkerne. Kommissionen vil også have opmærksomheden henledt på de kumulative
virkninger af forskelsbehandling, som handicappede kan komme ud for af andre grunde,
såsom nationalitet, alder, race eller etnisk oprindelse, køn, religion eller tro eller seksuel
orientering.
Kommissionen vil også sikre, at direktiv 2000/78/EF
14
om bekæmpelse af forskelsbehandling
med hensyn til beskæftigelse gennemføres fuldt ud; den vil fremme mangfoldighed og
bekæmpe forskelsbehandling gennem kampagner på EU-niveau og nationalt niveau og støtte
de ngo'ers arbejde på EU-niveau, som er aktive inden for dette område.
EU-aktionen vil støtte og supplere nationale politikker og programmer til fremme af
ligebehandling, f.eks. ved at arbejde for, at medlemsstaternes lovgivning om rets- og
handleevne er i overensstemmelse med FN-konventionen.
Udrydde forskelsbehandling på grund af handicap i EU.
4 — Beskæftigelse
Kvalitetsjob sikrer økonomisk uafhængighed, fremmer den personlige udvikling og er den
bedste sikring mod fattigdom. Erhvervsraten for handicappede ligger imidlertid kun på ca.
50 %
15
. For at nå EU's vækstmål er det nødvendigt at flere handicappede kommer i betalt
beskæftigelse på det åbne arbejdsmarked. Kommissionen vil udnytte hele potentialet i
strategien vedrørende Europa 2020 og dagsordenen for denne vedrørende nye kvalifikationer
og job ved at give medlemsstaterne analyser, retningslinjer for politiker,
informationsudvekslinger og anden støtte. Kommissionen vil forbedre kendskabet til
beskæftigelsessituationen for kvinder og mænd med handicap, udpege udfordringer og foreslå
midler til afhjælpning heraf. Kommissionen vil lægge særlig vægt på unge med handicap i
overgangen mellem uddannelse og beskæftigelse. Kommissionen vil tage spørgsmålet om
intern jobmobilitet på det åbne arbejdsmarked og i beskyttede værksteder op gennem
udveksling af informationer og gensidig læring. Den vil ligeledes behandle spørgsmålet om
selvstændig virksomhed og kvalitetsjob, herunder aspekter som arbejdsvilkår og
karrieremuligheder, med inddragelse af arbejdsmarkedets parter. Kommissionen vil øge sin
støtte til frivillige initiativer, som fremmer mangfoldighedsledelse på arbejdspladsen, såsom
chartre om mangfoldighed, underskrevet af arbejdsgiverne, og et initiativ om
virksomhedernes sociale ansvar.
EU-aktionen vil støtte og supplere den nationale indsats, der analyserer
arbejdsmarkedssituationen for handicappede, bekæmper den støttekultur og de
understøttelsesfælder i forbindelse med handicappede, som kan fratage dem lysten til at
komme ind på arbejdsmarkedet, medvirker til at integrere handicappede på arbejdsmarkedet
ved at gøre brug af Den Europæiske Socialfond, udvikler aktive arbejdsmarkedspolitikker, gør
arbejdspladser mere tilgængelige, udvikler arbejdsformidlingstjenester, støtter strukturer og
uddannelse på arbejdspladsen og fremmer anvendelsen af den generelle
gruppefritagelsesforordning
16
, som giver mulighed for at give statsstøtte uden
forhåndsmeddelelse til Kommissionen.
14
15
16
Rådets direktiv 2000/78/EF (EFT L 303 af 2.12.2000, s. 16).
EU's undersøgelse af arbejdsstyrken 2002, adhoc-modul.
Kommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 (EUT L 214 af 9.8.2008, s. 3).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0009.png
Give langt flere handicappede mulighed for selv at tjene til deres udkomme på det åbne
arbejdsmarked.
5 — Uddannelse
I gruppen af 16-19-årige er andelen af unge, som ikke er under uddannelse, 37 % for stærkt
handicappede og 25 % for dem, der i en vis udstrækning er handicappede, sammenholdt med
17 % for ikke-handicappede
17
. Adgangen til almindelig uddannelse for børn med store
handicap er vanskelig, og nogle gange er udannelsen opdelt. Handicappede, især børn, skal
integreres ordentligt i det almindelige uddannelsessystem og have individuel støtte af hensyn
til barnet. Samtidig med at man fuldt ud respekterer medlemsstaternes ansvarsområde med
hensyn til indholdet af undervisningen og uddannelsessystemernes organisation, vil
Kommissionen støtte målet om en integreret kvalitetsuddannelse under initiativet Unge på
Vej. Kommissionen vil øge kendskabet til handicappedes uddannelsesniveau og muligheder
og øge deres mobilitet ved at lette adgangen til programmet Livslang Læring.
EU-aktionen vil støtte den nationale indsats gennem ET 2020, der er en strategiramme for det
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
18
, for at fjerne lovgivningsmæssige og
organisatoriske hindringer for handicappede i den almene uddannelse og i systemerne for
livslang læring, give støtte i tide til integreret uddannelse og individualiseret læring og tidligt
påpege særlige behov, tilbyde en passende uddannelse og støtte til professionelle, der arbejder
på alle niveauer inden for uddannelse, og aflægge rapport om deltagelseskvoter og resultater.
Fremme en integreret uddannelse og livslang læring for elever og studerende med
handicap.
6 – Social sikring
Lavere deltagelse i almen uddannelse og på arbejdsmarkedet fører til indkomstforskelle og
fattigdom for handicappede og ligeledes til social udstødelse og isolation. De handicappede
skal være i stand til at nyde godt af sociale sikringssystemer og programmer til mindskelse af
fattigdom, handicaprelateret støtte, offentlige boligprogrammer og andre serviceydelser samt
pensionsordninger og støtteprogrammer. Kommissionen vil have opmærksomheden henledt
på disse spørgsmål via Den Europæiske Platform mod Fattigdom. Dette vil også omfatte en
vurdering af de sociale sikringssystemers tilstrækkelighed og bæredygtighed og af
ESF-støtten. Med fuld respekt for medlemsstaternes kompetenceområder vil Unionen støtte
nationale foranstaltninger, der sikrer kvalitet og bæredygtighed i sociale sikringssystemer for
handicappede, bl.a. gennem udveksling og gensidig læring om politikker.
Fremme anstændige levevilkår for handicappede.
7 — Sundhed
Handicappede kan have begrænset adgang til sundhedstjenester, herunder rutinebehandlinger
hos læger, hvilket fører til sundhedsmæssige uligheder, uafhængigt af deres handicap. De har
17
18
EU's undersøgelse af arbejdsstyrken 2002, adhoc-modul.
Rådets konklusion af 12. maj 2009 om ET 2020 (EUT C 119 af 28.5.2009, s. 2).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0010.png
krav på lige adgang til sundhedspleje, herunder forebyggende sundhedspleje og særlige
sundheds- og revalideringstjenester af høj kvalitet til en rimelig pris, hvor der tages hensyn til
deres behov, herunder kønsspecifikke behov. Dette er hovedsagelig en opgave for
medlemsstaterne, som har ansvaret for at organisere og udbyde sundhedstjenester og
medicinsk behandling. Kommissionen vil støtte udvikling af politikker vedrørende lige
adgang til sundhedspleje, herunder sundheds- og revalideringstjenester af høj kvalitet, der er
udformet for handicappede. Kommissionen vil lægge særlig vægt på handicappede, når der
gennemføres politikker til afhjælpning af uligheder inden for sundhedsområdet, fremme
aktioner inden for arbejdsmiljøområdet for at mindske risici for handicap som følge af
erhvervsarbejde, forbedre genindslusningen af arbejdstagere med handicap
19
og arbejde på at
forebygge sådanne risici.
EU-aktionen vil støtte de nationale foranstaltninger, der skal give sundhedstjenester og
-faciliteter uden forskelsbehandling til en rimelig pris, skabe større opmærksomhed omkring
handicap i lægeuddannelserne og i læseplanerne for de ansatte i sundhedssektoren, tilbyde
passende revalideringstjenester, fremme tjenester indenfor mental sundhed og udvikle
tjenester til tidlig intervention og behovsvurdering.
Fremme lige adgang til sundhedstjenester og tilhørende faciliteter for handicappede.
8 — Foranstaltninger udadtil
Unionen og medlemsstaterne bør fremme handicappedes rettigheder i deres foranstaltninger
udadtil, bl.a. ved en udvidelse af Unionen og i programmerne vedrørende naboskab og
udvikling. Kommissionen vil, når det er hensigtsmæssigt, generelt arbejde for bekæmpelse af
forskelsbehandling for at fremhæve handicap som et menneskerettighedsspørgsmål i EU's
foranstaltninger udadtil, skabe større bevidsthed om FN-konventionen og handicappedes
behov, herunder tilgængelighed, inden for området nødhjælp og humanitær bistand,
konsolidere netværket af korrespondenter vedrørende handicapspørgsmål, øge kendskabet til
handicapspørgsmål i EU-delegationerne, sikre, at kandidatlande og potentielle kandidatlande
gør fremskridt inden for fremme af handicappedes rettigheder, og at de finansielle
instrumenter til tiltrædelsesstøtte anvendes til forbedring af handicappedes situation.
EU-aktionen vil støtte og supplere nationale initiativer, der tager handicapspørgsmål op i
dialog med lande, der ikke er medlemmer, og hvor det er hensigtsmæssigt inddrage spørgsmål
om handicap og gennemførelsen af FN-konventionen under hensyntagen til forpligtelserne fra
Accra om bistandseffektivitet. Kommissionen vil støtte aftaler og forpligtelser om
handicapspørgsmål i internationale fora (FN, Europa-Rådet, OECD).
Fremme af handicappedes rettigheder i forbindelse med EU-foranstaltninger udadtil.
2.2.
Gennemførelse af strategien
Denne strategi kræver et fælles og fornyet tilsagn fra EU-institutionernes og alle
medlemsstaternes side. Aktionerne inden for de vigtigste ovenstående områder skal støttes
med følgende generelle instrumenter:
19
En fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen 2007-2012 - K
OM(2007) 62.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0011.png
1 — Kampagner
Kommissionen vil arbejde på at sikre, at handicappede har kendskab til deres rettigheder, og
man vil lægge særlig vægt på adgang til materiale og informationskanaler. Kommissionen vil
fremme kendskabet til konceptet "design for alle" med hensyn til produkter, tjenester og
miljøer.
EU-aktionen vil støtte og supplere nationale kampagner om handicappedes evner og bidrag og
fremme udveksling af god praksis i gruppen på højt niveau vedrørende handicapspørgsmål.
Kampagner vedrørende handicapspørgsmål og fremme af et bredere kendskab blandt
handicappede til deres rettigheder, og hvorledes disse kan udøves.
2 — Finansiel støtte
Kommissionen vil arbejde på at sikre, at EU-programmerne på de politikområder, der er
relevante for handicappede, giver mulighed for støtte, f.eks. i forskningsprogrammer. Udgifter
til foranstaltninger, der giver handicappede mulighed for at deltage i EU-programmer, bør
være godtgørelsesberettigede. EU's støtteinstrumenter, især strukturfondene, skal
gennemføres under hensyntagen til tilgængelighed og uden forskelsbehandling.
EU-aktionen vil støtte og supplere den nationale indsats, der skal forbedre tilgængeligheden
og bekæmpe forskelsbehandling gennem generel støtte, en korrekt anvendelse af artikel 16 i
de generelle bestemmelser for strukturfondene
20
og gennem en optimering af kravene til
tilgængelighed ved offentlige indkøbskontrakter. Alle foranstaltninger bør gennemføres i
overensstemmelse med den europæiske konkurrencelovgivning, især bestemmelserne om
statsstøtte.
Den bedst mulige udnyttelse af EU's støtteinstrumenter med henblik på tilgængelighed og
bekæmpelse af forskelsbehandling og øget synlighed af handicaprelevante
støttemuligheder i programmer efter 2013.
3 — Statistikker og indsamling af data samt overvågning
Kommissionen vil arbejde på at strømline oplysninger vedrørende handicap indsamlet
gennem EU's sociale undersøgelser (EU-statistikken om indkomstforhold og levevilkår,
arbejdsstyrkeundersøgelsen - adhoc-modulet, interviewundersøgelse om sundhed i EU),
udvikle en særlig undersøgelse af hindringerne for social integration af handicappede og
fremlægge en række indikatorer til overvågning af deres situation i forbindelse med vigtige
mål i Europa 2020 (uddannelse, beskæftigelse og mindskelse af fattigdom). EU's agentur for
grundlæggende rettigheder er blevet anmodet om at bidrage til denne opgave inden for
rammerne af agenturets mandat gennem indsamling af data, forskning og analyser.
Kommissionen vil også oprette et webbaseret redskab, der giver et overblik over de praktiske
foranstaltninger og den lovgivning, der er anvendt for at gennemføre FN-konventionen.
20
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 (EUT L 210 af 31.7.2006, s. 25).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449956_0012.png
EU-aktionen vil støtte og supplere medlemsstaternes indsats ved indsamling af statistikker og
data, som viser de barrierer, der afskærer handicappede fra at udøve deres rettigheder.
Supplering af indsamlingen af periodiske handicaprelaterede statistikker med henblik på
overvågning af handicappedes situation.
4 — Mekanismer, der kræves i FN-konventionen
Den reguleringsramme, der kræves i FN-konventionens artikel 33 (kontaktpunkter,
koordinationsmekanismer, uafhængige mekanismer og inddragelse af handicappede og deres
organisationer), skal gennemføres på to niveauer: over for medlemsstaterne inden for en lang
række EU-politikker og internt i EU-institutionerne. På EU-niveau vil der blive etableret
koordinationsmekanismer på grundlag af eksisterende faciliteter både mellem Kommissionens
tjenestegrene og EU-institutionerne og mellem EU og medlemsstaterne. Gennemførelsen af
denne strategi og af FN-konventionen vil løbende blive drøftet i gruppen på højt niveau
vedrørende handicapspørgsmål med repræsentanter for medlemsstaterne og deres nationale
kontaktpunkter, Kommissionen, de handicappede og deres organisationer og andre
interesserede parter. Der vil fortsat blive fremlagt situationsrapporter til uformelle
ministermøder.
Der vil også blive etableret en ramme for overvågning, herunder en eller flere selvstændige
mekanismer, for at fremme, sikre og overvåge gennemførelsen af FN-konventionen. Når
FN-konventionen er indgået, og når man har overvejet, hvilken rolle en række eksisterende
EU-organer og –institutioner skal spille, vil Kommissionen foreslå en reguleringsramme uden
overflødige administrative byrder for at lette gennemførelsen af FN-konventionen i EU.
Ved udgangen af 2013 vil Kommissionen aflægge rapport om de fremskridt, som er opnået
gennem denne strategi, og som dækker gennemførelsen af aktioner, nationale fremskridt og
EU-rapporten til FN-udvalget om handicappedes rettigheder
21
. Kommissionen vil bruge
statistikker og dataindsamling for at give et billede af ændringerne i forskellen mellem
handicappede og befolkningen som helhed og for at etablere handicaprelaterede indikatorer i
tilknytning til målene i Europa 2020 vedrørende uddannelse, beskæftigelse og mindskelse af
fattigdom. Dette vil give mulighed for en revision af strategien og aktionerne. Der er planlagt
en yderligere rapport i 2016.
3.
K
ONKLUSION
Det er meningen, at denne strategi skal udnytte det samlede potentiale i EU's charter om
grundlæggende rettigheder, traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
FN-konventionen og fuldt ud udnytte Europa 2020 og dette tiltags instrumenter. Strategien
sætter en proces i gang for at styrke handicappede, således at de fuldt ud kan deltage i
samfundet på lige vilkår med andre. I takt med aldringen af den europæiske befolkning vil
disse aktioner have en håndgribelig virkning på livskvaliteten blandt en stigende andel af
befolkningerne. EU-institutionerne og medlemsstaterne opfordres til at samarbejde inden for
rammerne af denne strategi for at opbygge et Europa for alle uden barrierer.
21
FN-konventionens artikel 35 og 36.
DA
11
DA