Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0693
Offentligt
1450012_0001.png
DA
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.11.2010
KOM(2010) 693 endelig
2010/0336 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. […]/2011
om fastsættelse for 2011 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande i Sortehavet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450012_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
110
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Ifølge Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik tilstræber den
fælles fiskeripolitik at sikre, at de levende akvatiske ressourcer udnyttes på en økonomisk,
miljømæssigt og socialt bæredygtig måde. Den årlige fastsættelse af fiskerimuligheder i form
af samlede tilladte fangstmængder (TAC'er), kvoter og begrænsninger af fiskeriindsatsen er et
vigtigt værktøj i den henseende.
Formålet med forslaget er at fastsætte medlemsstaternes fiskerimuligheder for de kommercielt
vigtigste fiskebestande i Sortehavet for 2011.
Generel baggrund
Kommissionens meddelelse om høringen om fiskerimuligheder for 2011 (KOM(2010) 241
endelig) beskriver baggrunden for forslaget.
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) vil i november
2010 give videnskabelig rådgivning om fiskerimulighederne i Sortehavet i 2011.
Forslaget indeholder et afsnit, hvori der fastsættes TAC'er og kvoter af betydning for
forvaltningen af fiskeriet i Sortehavet i 2011.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Hvert år reguleres fiskerimulighederne og den måde, hvorpå disse fordeles på
medlemsstaterne. De seneste er Rådets forordning (EF) nr. 1287/2009 af 27. november 2009
om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande for Sortehavet.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
De foreslåede foranstaltninger er i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks mål og er
i tråd med EU's politik for bæredygtig udvikling.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Ekspertbistand
De vigtigste af de hørte organisationer/eksperter
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) er blevet hørt i
sin egenskab af videnskabelig organisation.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Europæiske Union indhenter hvert år videnskabelig rådgivning om vigtige fiskebestandes
tilstand fra STECF. Rådgivningen forventes at omfatte alle sortehavsbestande, som der
foreslås TAC'er for.
Høring af interesserede parter
De berørte parter blev hørt i forbindelse med Kommissionens meddelelse om høringen
vedrørende fiskerimuligheder for 2011. Det videnskabelige grundlag for forslaget vil blive
tilvejebragt af STECF.
Konsekvensanalyse
I afventning af den videnskabelige rådgivning kunne den foreslåede foranstaltning føre til en
ændring af fiskerimulighederne målt på fangstmængde for EU-fartøjer i Sortehavet.
Forslaget afspejler ikke kun overvejelser på kort sigt, men indgår også i en mere langsigtet
strategi, der går ud på, at fiskeriindsatsen gradvis tilpasses niveauer, som er bæredygtige på
lang sigt.
Den strategi, der er udstukket i forslaget, kunne derfor på mellemlang til lang sigt resultere i
reducerede fiskerimuligheder, men give stabile eller stigende kvoter på lang sigt. Med hensyn
til langsigtede konsekvenser forventes fremgangsmåden at føre til mindskede
miljøpåvirkninger som følge af tilpasningen af fiskeriet og uændrede eller øgede
landingsmængder. Fiskeriaktiviteterne vil blive mere bæredygtige på lang sigt.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
I forslaget fastsættes der fangstbegrænsninger for EU-fiskeriet og for internationalt fiskeri,
som EU-fartøjer deltager i, med henblik på at nå den fælles fiskeripolitiks mål om at sikre, at
fiskeriet er biologisk, økonomisk og socialt bæredygtigt.
Retsgrundlag
Artikel 43, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra d), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde. Subsidiaritetsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes således:
Den fælles fiskeripolitik er en fælles politik. I henhold til artikel 43, stk. 3, i TEUF skal Rådet
vedtage foranstaltningerne i forbindelse med fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den relevante rådsforordning tildeler medlemsstaterne fiskerimuligheder. Det står
medlemsstaterne frit at tildele sådanne fiskerimuligheder til regioner eller operatører efter eget
skøn, jf. artikel 20, stk. 3, i forordning 2371/2002. Medlemsstaterne har således rige
muligheder for selv at bestemme, hvilken social/økonomisk model de vil anvende i
forbindelse med udnyttelsen af de tildelte fiskerimuligheder.
Forslaget har ingen nye finansielle virkninger for medlemsstaterne. Denne forordning
vedtages af Rådet hvert år, og de offentlige og private midler til gennemførelse af den
foreligger allerede.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslåede instrumenter: Forordning.
Dette forslag vedrører fiskeriforvaltning på grundlag af artikel 43, stk. 3, i TEUF og i henhold
til artikel 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Den Europæiske Unions budget.
5.
A
NDRE OPLYSNINGER
Forenkling
Forslaget har ingen følger med hensyn til forenkling.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget vedrører en årlig forordning for 2011, og der er derfor ingen revisionsklausul.
Detaljeret redegørelse
Med forslaget fastsættes fiskerimulighederne for 2011 for visse fiskebestande eller grupper af
fiskebestande for medlemsstaternes fiskeri i Sortehavet.
Den videnskabelige rådgivning vil først foreligge i november måned. TAC'er forelægges i
mellemtiden "pro memoriam". Når rådgivningen er afgivet, vil der blive forelagt tal baseret på
den videnskabelige rådgivning
TAC'erne og kvoterne til medlemsstaterne vil blive fastsat i bilaget.
2010/0336 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. […]/2011
om fastsættelse for 2011 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande i Sortehavet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450012_0005.png
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
I henhold til traktatens artikel 43, stk. 3, vedtager Rådet på forslag af Kommissionen
foranstaltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder.
Ifølge forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
1
træffes
foranstaltninger for adgang til farvande og ressourcer og for bæredygtigt fiskeri under
hensyntagen til den foreliggende videnskabelige rådgivning, herunder især rapporten
fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF).
Det påhviler Rådet at vedtage foranstaltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af
fiskerimuligheder opdelt på fiskerier eller fiskerigrupper, herunder visse funktionelt
tilknyttede betingelser, hvor det er relevant. Fiskerimulighederne bør fordeles mellem
medlemsstaterne på en sådan måde, at hver medlemsstat sikres relativ stabilitet i
fiskeriet efter hver bestand eller for hvert fiskeri, og med behørig hensyntagen til den
fælles fiskeripolitiks mål som fastsat i forordning (EF) nr. 2371/2002.
TAC'erne bør fastlægges på grundlag af den foreliggende videnskabelige rådgivning
og under hensyntagen til biologiske og samfundsøkonomiske aspekter, samtidig med
at der sikres en retfærdig behandling af de forskellige fiskerisektorer, og under
hensyntagen til de holdninger, som kom til udtryk under høringen af de berørte parter.
Udnyttelsen af de fiskerimuligheder, der fastsættes ved nærværende forordning, er
underlagt Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse
af en EF-kontrolordning med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles
fiskeripolitik
2
, særlig artikel 33 og 34, om registrering af fangster og indberetning af
data om opbrugte fiskerimuligheder. Det er derfor nødvendigt at specificere de koder,
som medlemsstaterne benytter til at sende data til Kommissionen om landinger af
bestande, der er omfattet af denne forordning.
I overensstemmelse med artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 847/96 af 6. maj 1996
om supplerende betingelser for forvaltningen af TAC og kvoter fra år til år
3
er det
nødvendigt at fastslå, hvilke bestande der omfattes af de forskellige foranstaltninger,
der er fastsat i nævnte forordning.
For at sikre EU-fiskernes udkomme er det vigtigt at åbne for disse fiskerier fra den
1. januar 2011 —
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
1
2
3
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1.
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 3.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
KAPITEL I
Anvendelsesområde og definitioner
Artikel 1
Genstand
Ved denne forordning fastsættes fiskerimulighederne for 2011 for visse fiskebestande i
Sortehavet.
Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne forordning gælder for EU-fartøjer, der fisker i Sortehavet.
Artikel 3
Definitioner
I denne forordning gælder følgende definitioner:
a)
b)
c)
d)
e)
"GFCM": Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet
"Sortehavet": det geografiske GFCM-underområde som defineret i resolution
GFCM/33/2009/2
"EU-fartøj": et fiskerfartøj, der fører en EU-medlemsstats flag og er registreret i EU
"samlet tilladt fangstmængde (TAC'er)": den mængde, der hvert år kan tages af hver
bestand
"kvote": en andel af den TAC, som er tildelt Unionen, en medlemsstat eller et
tredjeland.
KAPITEL II
Fiskerimuligheder
Artikel 4
TAC'er og kvoter
I bilaget fastsættes TAC'er og fordelingen af disse TAC'er blandt medlemsstaterne samt i
givet fald de dertil knyttede betingelser.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Særlige fordelingsbestemmelser
Den fordeling af fiskerimuligheder mellem medlemsstaterne, der er fastsat ved denne
forordning, er ikke til hinder for:
a)
b)
c)
d)
e)
udveksling, jf. artikel 20, stk. 5, i forordning (EF) nr. 2371/2002
omfordeling, jf. artikel 37 i forordning (EF) nr. 1224/2009.
supplerende landing, jf. artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96
tilbageholdelse af mængder, jf. artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96
nedsættelser, jf. artikel 37, 105 og 107 i forordning (EF) nr. 1224/2009.
Artikel 6
Betingelser for landing af fangster og bifangster
Fisk fra bestande, for hvilke der er fastsat fangstbegrænsninger, må kun opbevares om bord
eller landes, hvis:
a)
b)
fangsterne er taget af fartøjer fra en medlemsstat, der har en kvote, og denne kvote
ikke er opbrugt, eller
fangsterne udgør en del af en EU-kvote, der ikke er blevet fordelt som kvoter mellem
medlemsstaterne, og denne EU-kvote ikke er opbrugt.
KAPITEL III
Afsluttende bestemmelser
Artikel 7
Dataindberetning
Når medlemsstaterne i henhold til artikel 33 og 34 i forordning (EF) nr. 1224/2009 sender
Kommissionen data om de landede fangstmængder af de enkelte bestande, skal de anvende de
bestandskoder, som er fastsat i bilaget til nærværende forordning.
Artikel 8
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2011.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den.
På Rådets vegne
Formand
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450012_0009.png
BILAG
Fangstbegrænsningerne for EU-fartøjer i områder, hvor der er fastsat TAC'er, opdelt
efter art og område
I nedenstående skemaer fastsættes TAC’er og kvoter (i tons levende vægt) for hver bestand og
funktionelt dertil knyttede betingelser, hvor det er relevant.
Fiskebestandene er anført i alfabetisk rækkefølge efter arternes latinske navn. Nedenfor gives
en oversigt over de almindeligt anvendte navne og de latinske navne til brug i forbindelse med
denne forordning.
Videnskabeligt navn
Psetta maxima
Sprattus sprattus
3-alfa-kode
TUR
SPR
Almindeligt anvendt navn
Pighvar
Brisling
Art:
Bulgarien
Rumænien
Pighvar
Psetta maximar
Område:
Sortehavet
TUR/F3742C.
(1)(2)(3) Præventiv TAC
pm (4)
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
(1)(2)(3) Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
pm (4)
pm (1)(2)(3)
(4)
Ikke relevant
EU
TAC
_________
(1)
På følgende betingelse: fiskeri tillades ikke før den 15. februar 2011. Eventuelle bifangster i forbindelse med
andet fiskeri før den 15. februar 2011 skal landes og modregnes i de relevante kvoter.
(2)
På følgende betingelse: fiskeri tillades ikke fra den 15. april til den 15. juni.
(3)
(4)
På følgende betingelse: mindstemaskestørrelsen for bundsatte garn til fiskeri efter pighvar er 400 mm.
På følgende betingelse: den mindste landingsstørrelse skal være 45 cm målt i henhold til artikel 18 i
forordning (EF) nr. 850/98. Alle fangster på eller over minimumslandingsstørrelsen skal landes og
modregnes i de relevante kvoter.
Brisling
Sprattus sprattus
Bulgarien
Rumænien
EU
TAC
Ikke
relevant
pm
pm
pm
Område: Sortehavet
SPR/F3742C
Præventiv TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
Art:
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450012_0010.png
_________
DA
9
DA