Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0697
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.11.2010
KOM(2010) 697 endelig
2010/0339 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 452/2007 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af strygebrætter med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken
Kina, og om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter med
oprindelse i Folkerepublikken Kina produceret af Since Hardware (Guangzhou) Co.
Ltd.
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0003.png
BEGRUNDELSE
1)
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af
30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen"), i proceduren
vedrørende importen af strygebrætter med oprindelse i Folkerepublikken Kina
produceret af Since Hardware (Guangzhou) Co., Ltd.
Generel baggrund
Forslaget er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat af
en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Der indførtes en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og Ukraine ved Rådets forordning (EF) nr. 452/2007 (EUT L
109 af 26.4.2007, s. 12).
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant
2)
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Interesserede parter, der er berørt af proceduren, har haft mulighed for at forsvare deres
interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der var ikke behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en vurdering af de generelle virkninger, men
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der bør vurderes.
3)
FORSLAGETS RETLIGE ASPETER
Resumé af forslaget
Den 2. oktober 2009 indledte Kommissionen efter at have modtaget en begrundet klage
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fra tre EU-producenter en antidumpingundersøgelse vedrørende importen af
strygebrætter med oprindelse i Folkerepublikken Kina produceret af Since Hardware
(Guangzhou) Co., Ltd.
Ved undersøgelsen blev det konstateret, at der fandt dumping sted af den pågældende
vare, og at dette forvoldte EU-erhvervsgrenen skade. Det blev yderligere fastslået, at
det ikke vil være i EU-erhvervsgrenens interesse, at foranstaltningerne ophører.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning med henblik på at
indføre antidumpingforanstaltninger, som skal offentliggøres i Den Europæiske Unions
Tidende senest den 31. december 2010.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under Den Europæiske Unions enekompetence. Nærhedsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningen er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke mulighed
for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre reguleringsmidler er ikke hensigtsmæssige af følgende grund:
Ovennævnte grundforordning foreskriver ikke alternative muligheder.
4)
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Unionens budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0005.png
2010/0339 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 452/2007 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af strygebrætter med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken
Kina, og om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter med
oprindelse i Folkerepublikken Kina produceret af Since Hardware (Guangzhou) Co.
Ltd.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 9, stk. 4,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1515/2001 af 23. juli 2001 om de
foranstaltninger, der kan træffes af EF på grundlag af en rapport vedtaget af WTO's
Tvistbilæggelsesorgan vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger
2
, særlig
artikel 2, stk. 1,
under henvisning til forslag forelagt af Europa-Kommissionen efter høring af det rådgivende
udvalg og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
PROCEDURE
Gældende foranstaltninger
Som følge af en antidumpingundersøgelse vedrørende importen af strygebrætter med
oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina") og Ukraine ("den første undersøgelse")
indførte Rådet antidumpingforanstaltninger ved forordning (EF) nr. 452/2007
3
.
Forordningen trådte i kraft den 27. april 2007.
Det skal erindres, at den endelige antidumpingtold på strygebrætter produceret af den
eksporterende producent fra Kina, Since Hardware (Guangzhou) Co., Ltd. ("Since
Hardware"), var på 0 %, mens tolden varierede mellem 18,1 % og 38,1 % for de
(2)
1
2
3
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EFT L 201 af 26.7.2001, s. 10.
EUT L 109 af 26.4.2007, s. 12.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0006.png
øvrige eksporterende producenter fra Kina. Efter en interimsundersøgelse blev disse
toldsatser opjusteret til indtil 42,3 %
4
.
2.
(3)
Indledning af proceduren
Kommissionen offentliggjorde den 2. oktober 2009 en meddelelse i
Den Europæiske
Unions
Tidende
5
("indledningsmeddelelsen")
om
indledning
af
en
antidumpingundersøgelse i henhold til grundforordningens artikel 5 vedrørende
importen til Unionen af strygebrætter med oprindelse i Kina ("det pågældende land"),
som var begrænset til Since Hardware. Kommissionen offentliggjorde ved samme
lejlighed indledningen af en undersøgelse, jf. artikel 2, stk. 3, i forordning (EF) nr.
1515/2001 ("undersøgelse i henhold til forordning (EF) nr. 1515/2001") for så vidt
angår forordning (EF) nr. 452/2007, for at foretage de ændringer, som er nødvendige i
lyset af rapporten Mexico - Beef and Rice fra appelorganet (AB-2005-6)
6
.
Antidumpingundersøgelsen blev indledt som følge af en klage, der blev indgivet den
20. august 2009, af tre EU-producenter, Colombo New Scal S.p.A., Pirola S.p.A. og
Vale Mill (Rochdale) Ltd. ("klagerne"), der tegner sig for en væsentlig del af den
samlede EU-produktion af strygebrætter.
Det skal bemærkes, at der i lyset af rapporten Mexico - Beef and Rice fra WTO-
appelorganet (AB-2005-6) indledtes en ny antidumpingundersøgelse på grundlag af
grundforordningens artikel 5 overfor Since Hardware og ikke en interimsundersøgelse
i henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 3. Det fremgår af rapporten, at en
eksporterende producent, som ikke viste sig at foretage dumping i den oprindelige
undersøgelse, skal udelukkes fra anvendelsesområdet for de endelige foranstaltninger,
der indføres som følge af en sådan undersøgelse, og ikke kan gøres til genstand for
administrative undersøgelse og undersøgelser vedrørende ændrede omstændigheder
7
.
Since Hardware påstod, at Kommissionen ikke kunne indlede en ny
antidumpingundersøgelse på grundlag af grundforordningens artikel 5 vedrørende en
enkelt virksomhed, da den dermed handler i strid med det generelle princip, som er
knæsat i GATT-aftalens artikel VI, i WTO's antidumpingaftale (ADA) samt i
grundforordningen, nemlig at antidumpingundersøgelser vedrører importen fra lande
og ikke individuelle virksomheder. Since Hardware påstod navnlig, at Kommissionen
havde overtrådt grundforordningens artikel 9, stk. 3, og artikel 11, stk. 6, ved at
indlede en antidumpingundersøgelse på grundlag af grundforordningens artikel 5 i
stedet for artikel 11, stk. 3. Da WTO-reglerne ikke havde direkte virkning på EU's
retssystem, påstod Since Hardware desuden, at Kommissionen ikke tilsidesætte
grundforordningens bestemmelser for at efterleve WTO's afgørelse automatisk, hvis
Rådet ikke forudgående har ændret grundforordningen.
Det erkendes i den forbindelse, at antidumpingundersøgelser normalt indledes overfor
importen fra et land og ikke fra individuelle virksomheder. Denne undersøgelse er dog
Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 270/2010 af 29. marts 2010 om ændring af forordning (EF)
nr. 452/2007 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter med oprindelse i
bl.a. Folkerepublikken Kina, EUT L 84 af 31.3.2010, s. 13.
EUT C 237 af 2.10.2010, s. 5.
Mexico – Definitive Anti-dumping Measures on Beef and Rice, Report of the Appellate Body,
WT/DS295/AB/R, 29. november 2005
.
Punkt 305-306.
(4)
(5)
(6)
(7)
4
5
6
7
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0007.png
en undtagelse for ovennævnte regel, hvilket skyldes følgende særlige omstændigheder.
WTO-appelorganet præciserede i ovennævnte rapport, at artikel 5.8 i WTO's
antidumpingaftale forudsætter, at den undersøgende myndighed afslutter
undersøgelsen vedrørende en eksportør, der ikke har en margen over bagatelgrænsen i
en oprindelig undersøgelse, at eksportøren derfor skal udelukkes fra de endelige
antidumpingforanstaltninger
8
, og at sådanne eksportører ikke kan gøres til genstand
for administrative undersøgelser og undersøgelser vedrørende ændrede
omstændigheder
9
. WTO's regler har ganske rigtigt ikke direkte virkning på EU's
retssystem, hvilket betyder, at foranstaltninger vedtaget af EU-institutionerne
("institutionerne") normalt ikke kan ændres på baggrund af WTO's aftaler. Det betyder
dog ikke, at institutionerne i dette konkrete tilfælde skal tilsidesætte WTO-reglerne,
navnlig førnævnte rapport fra appelorganet. Rådets forordning (EF) nr. 1515/2001
blev specifikt vedtaget for at give institutionerne mulighed for at bringe en
foranstaltning, der er truffet i henhold til grundforordningen i overensstemmelse med
de kendelser, der er indeholdt i en rapport vedtaget af Tvistbilæggelsesorganet
10
uden
forudgående ændring af grundforordningen. Forordning (EF) nr. 1515/2001 skal
således give institutionerne mulighed for formelt at udelukke eksportører, om hvilke
det i en tidligere oprindelige undersøgelse blev konstateret, at de ikke have foretaget
dumping, fra anvendelsesområdet for Rådets forordning, som blev vedtaget ved
nævnte undersøgelses udløb. Der blev således indledt en undersøgelse, jf. nærværende
forordnings betragtning 3, andet punktum.
(8)
Ingen af bestemmelserne i grundforordningen udelukker desuden indledningen af en
ny antidumpingundersøgelse på grundlag af grundforordningens artikel 5 vedrørende
en virksomhed. EU-lovgivningen skal derfor, så vidt muligt, fortolkes i sammenhæng
med international lov, især når de pågældende bestemmelser efter hensigten skal
gennemføre en international aftale, som Unionen har undertegnet. WTO-aftalen om
antidumping giver på den ene side medlemmerne ret til at indføre told for at imødegå
skadelige dumping, men samtidig har appelorganet i førnævnte rapport fortolket
aftalen således, at der ikke kan indledes en fornyet undersøgelse af virksomheder, som
ikke har foretaget dumping i en oprindelig undersøgelse, og derfor skal
grundforordningen fortolkes således, at Unionen kan indlede en undersøgelse i
henhold til artikel 5 i sager som den foreliggende.
I lyset af de særlige omstændigheder i denne sag er indledningen af en
antidumpingundersøgelse på grundlag af grundforordningens artikel 5 vedrørende
Since Hardware således lovlig.
3.
(10)
Berørte parter
(9)
Kommissionen underrettede officielt Since Hardware, importører og EU-producenter,
som den vidste var berørt af sagen, repræsentanterne for det pågældende land og
producenter i potentielle referencelande om indledningen af undersøgelsen. De
interesserede parter fik lejlighed til at fremsætte deres synspunkter skriftligt og til at
anmode om at blive hørt inden for den frist, der er angivet i indledningsmeddelelsen.
8
9
10
Punkt 216-218.
Punkt 305.
Betragtning 4 i Rådets forordning (EF) nr. 1515/2001.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0008.png
(11)
For at give Since Hardware mulighed for at anmode om markedsøkonomisk
behandling eller individuel behandling, hvis virksomheden måtte ønske det, sendte
Kommissionen ansøgningsskemaer herom til den eksporterende producent.
Kommissionen fremsendte ligeledes et spørgeskema til Since Hardware. Den
eksporterende producent udfyldte og indsendte en anmodning om
markedsøkonomisk/individuel behandling og besvarede spørgeskemaet.
På baggrund af det store antal EU-producenter, blev stikprøver nævnt som en
mulighed i indledningsmeddelelsen for at fastsætte bidraget til skaden, jf.
grundforordningens artikel 17. Fem EU-producenter gav sig til kende og indgav de
nødvendige oplysninger med henblik på stikprøveudtagning inden for de frister, der
var fastsat i indledningsmeddelelsen.
Af de fem ovennævnte EU-producenter indgik kun de tre klagere i EU-erhvervsgrenen
i den første undersøgelse. I lyset af de særlige omstændigheder i denne sag
11
blev det
besluttet kun at sende spørgeskemaer til disse tre EU-producenter, mens de to andre
EU-producenter blev anmodet om at indsende eventuelle andre bemærkninger, som
kunne være nyttige for Kommissionen i arbejdet med at fastlægge, om importen af
strygebrætter fremstillet af Since Hardware havde forvoldt EU-erhvervsgrenen skade.
Alle tre klagende EU-producenter indsendte spørgeskemabesvarelser. De to andre EU-
producenter indsendte ikke yderligere bemærkninger til undersøgelsen.
Kommissionen sendte desuden spørgeskemaer til alle kendte producenter i potentielle
referencelande og til alle importører, som den vidste var berørt af sagen, og som ikke
er forretningsmæssigt forbundet med Since Hardware. Hvad angår ikke-
forretningsmæssigt forbundne importører i Unionen, var der oprindeligt to
virksomheder, som samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen. Den ene af de to
virksomheder var dog ikke længere i stand til at fortsætte samarbejdet. Den anden
importør var den samme virksomhed som en af de ikke-klagende EU-producenter.
Virksomheden indsendte en besvarelse af spørgeskemaet for importører. Derudover
samarbejdede en handelssammenslutning også i forbindelse med undersøgelsen og
indsendte bemærkninger.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på at træffe afgørelse om markedsøkonomisk behandling og
for fastlæggelse af dumpingen, bidrag til skaden og Unionens interesser. Der blev
aflagt et kontrolbesøg hos Since Hardware i Guangzhou i Kina og hos Vale Mill
(Rochdale) Ltd. i Det Forenede Kongerige.
Kommissionen underrettede interesserede parter om, at det i lyset af den komplekse
juridiske baggrund i den nuværende undersøgelse (jf. betragtning 3 ff.) ikke fandtes
hensigtsmæssigt at indføre midlertidige foranstaltninger i denne sag, men derimod
hensigtsmæssigt at fortsætte undersøgelsen. Parterne gjorde ikke indsigelser i denne
henseende.
De interesserede parter blev underrettet om de vigtigste kendsgerninger og
betragtninger, på grundlag af hvilke Kommissionen havde til hensigt at anbefale
indførelsen af en endelig antidumpingtold, og de fik lejlighed til at fremsætte
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
11
Se betragtning 57-60 nedenfor.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bemærkninger. Der blev taget hensyn til parternes bemærkninger, og konklusionerne
er, hvor det har været relevant, blevet ændret i overensstemmelse hermed.
4.
(18)
Undersøgelsesperiode
Undersøgelsen af dumping og prisunderbud omfattede perioden fra 1. juli 2008 til
30. juni 2009 ("undersøgelsesperioden" eller "UP"). Undersøgelsen af importmængder
fra Since Hardware af relevans for vurderingen af (bidrag til) skade omfattede
perioden fra 1. januar 2006 til udgangen af UP ("den betragtede periode"). På
baggrund af de særlige forhold i denne sag, nemlig at en anden oprindelig
undersøgelse vedrørende den samme vare og det samme tredjeland fandt sted for nogle
få år siden, og da den told, der blev fastsat i nævnte undersøgelse stadig er gældende,
vil der i skadesanalysen også blive refereret til undersøgelsesperioden i den tidligere
undersøgelse ("UP i den første undersøgelse").
B.
1.
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
Den pågældende vare
(19)
Den pågældende vare er strygebrætter, også fritstående, også med suge- og/eller
varme- og/eller blæsefunktion, herunder ærmebrætter, og væsentlige dele heraf, f.eks.
ben, bræt og strygejernsholder, med oprindelse i Folkerepublikken Kina og produceret
af Since Hardware (Guanghzou) Co., Ltd. ("den pågældende vare"), som i øjeblikket
tariferes under KN-kode ex 3924 90 00, ex 4421 90 98, ex 7323 93 90, ex 7323 99 91,
ex 7323 99 99, ex 8516 79 70 og ex 8516 90 00.
Undersøgelsen viste, at der findes forskellige typer strygebrætter, og deres
væsentligste dele afhænger hovedsagelig af deres udformning og størrelse, materialer
og tilbehør. Alle de forskellige typer har imidlertid samme grundlæggende fysiske
egenskaber og anvendelsesformål.
Den eksporterende producent påstod, at de væsentligste dele til strygebrætter ikke bør
medtages i undersøgelsen, da strygebrætter og de væsentligste dele dertil (dvs. ben,
bræt og strygejernsholder) ikke udgør en enkelt vare og derfor ikke kan indgå i den
pågældende vare i en undersøgelse. Denne påstand blev ikke bekræftet under
undersøgelsen. Det blev i den nuværende undersøgelse konstateret, at de væsentligste
dele til strygebrætter bør indgå i undersøgelse, idet ben, bræt og strygejernsholder
bestemmer det færdige produkts egenskaber og ikke kan have andre
anvendelsesformål end at blive indarbejdet i det endelige produkt (altså strygebrættet)
og udgør således ikke en særskilt vare. Dette er i tråd med en række andre
undersøgelse, hvor de endelige produkter og de væsentligste dele dertil blev betragtet
som en og samme vare. Alle eksisterende typer strygebrætter og de væsentligste dele
dertil betragtes derfor, som i den første undersøgelse, som en og samme vare med
henblik på denne undersøgelse.
2.
Samme vare
(20)
(21)
(22)
Der blev ikke konstateret forskelle mellem den pågældende vare og strygebrætter og
de væsentligste dele dertil produceret af klagerne og de øvrige samarbejdsvillige EU-
producenter og solgt på EU-markedet, som i sidste ende også blev brugt som
referenceland. Disse varer har samme fysiske egenskaber og anvendelsesformål og er
indbyrdes udskiftelige.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(23)
Strygebrætter og de væsentligste dele dertil produceret og solgt i Unionen anses derfor
for at være identiske med den pågældende vare, jf. grundforordningens artikel 1, stk.
4.
C.
1.
DUMPING
Markedsøkonomisk behandling
(24)
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra b), skal den normale værdi i
antidumpingundersøgelser vedrørende import med oprindelse i Kina fastsættes i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 1 til 6, for de producenter,
som opfylder kriterierne i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), dvs. hvor det
godtgøres, at fremstilling og salg af samme vare finder sted på markedsøkonomiske
vilkår. Til orientering er disse kriterier kort beskrevet herunder:
Erhvervsmæssige beslutninger bestemmes på grundlag af markedsvilkårene og
uden væsentlig statslig indgriben. I den sammenhæng skal udgifterne til de
vigtigste input i alt væsentligt afspejle markedsværdierne
Virksomhederne skal benytte ét klart sæt grundlæggende regnskabsforskrifter,
som revideres uafhængigt i overensstemmelse med internationale
regnskabsstandarder ("IAS") og anvendes til alle formål.
der ikke er overført væsentlige fordrejninger fra det tidligere ikke-
markedsøkonomiske system;
Lovene om konkurs og ejendomsforhold skal give stabilitet og retssikkerhed.
Valutakursomregninger sker til markedskursen.
(25)
Since Hardware anmodede i henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra b),
om markedsøkonomisk behandling og blev opfordret til at udfylde et
ansøgningsskema om markedsøkonomisk behandling.
Ved undersøgelsen blev det fastslået, at Since Hardware ikke opfyldte det kriterium
for markedsøkonomisk behandling, der er omhandlet i grundforordningens artikel 2,
stk. 7, litra c), første led (kriterium 1), for så vidt angår udgifterne til de vigtigste
inputs. Ved undersøgelsen blev det desuden fastslået, at Since Hardware ikke opfyldte
det kriterium for markedsøkonomisk behandling, der er omhandlet i
grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c, andet led (kriterium 2). De vigtigste
konklusioner vedrørende markedsøkonomisk behandling er anført nedenfor.
Hvad angår det første kriterium, altså at erhvervsmæssige beslutninger træffes som
reaktion på markedssignaler uden væsentlig statslig indgriben, og omkostningerne
afspejler markedspriserne, skal det bemærkes, at Since Hardware fremførte, at
virksomheden var begyndt af indkøbe sine råvarer (stålprodukter) på det kinesiske
hjemmemarked, og ikke importerede dem, hvilket var tilfældet i
undersøgelsesperioden i den første undersøgelse. Det blev derfor undersøgt, om det
kunne konkluderes, at det kinesiske hjemmemarked for de vigtigste råvarer afspejler
markedsvilkårene.
(26)
(27)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0011.png
(28)
Det blev fastslået, at efter staten UP i den første undersøgelse, dvs. efter 2005, indførte
eksportrestriktioner på en række stålvarer, herunder de vigtigste råvarer til fremstilling
af strygebrætter, dvs. stålplader, stålrør og stålwire. Det bemærkes, at udgifterne til
disse råvarer udgør en betydelig del af de samlede udgifter til råvarer til den
pågældende vare. Indførelsen af eksportafgifter gjorde incitamentet til at eksportere
mindre og øgede derved mængderne på hjemmemarkedet med lavere priser til følge. I
juni 2009 (ved udløbet af UP) lod den kinesiske politik for stålsektoren dog til at blive
ændret igen: Eksportafgiften blev ophævet, og der indførtes en ny momsrabat på
stålprodukter, som skabte mere favorable betingelser for eksport. Den nye politik, som
ikke længere modvirker eksport, falder sammen med et fald i stålpriserne på andre
internationale markeder og en udligning i priserne mellem det kinesiske
hjemmemarked og de internationale stålpriser, dvs. en situation, hvor der ikke var
risiko for øgede priser på hjemmemarkedet. Disse gentagne ændringer i
eksportafgiften på stål/momsordningen blev tilsyneladende foretaget med henblik på
at regulere det kinesiske hjemmemarked for stål og priserne på stål. Staten udøvede
således fortsat væsentlig indflydelse på det hjemlige stålmarked, og stålpriserne i Kina
på disse væsentlige råvarer fulgte således ikke frit tendenserne på verdensmarkedet.
En række undersøgelser og rapporter samt offentligt tilgængelige regnskaber fra en
række stålproducenter
12
bekræfter, at den kinesiske stat aktivt støtter udviklingen i den
kinesiske stålsektor.
Følgelig lå hjemmemarkedspriserne på stål i Kina i den første halvdel af UP langt
under priserne på andre betydelige markeder, som f.eks. priserne på stål i Nordamerika
og Nordeuropa
13
, og disse prisforskelle kan ikke forklares ved nogen
konkurrencefordel i stålproduktionen. I anden halvdel af UP faldt
verdensmarkedspriserne på stål markant i Europa og Nordamerika, mens
hjemmemarkedspriserne i Kina faldt i mindre grad. Forskellen mellem de kinesiske og
internationale stålpriser udlignedes således praktisk talt ve udgangen af UP. De
kinesiske myndigheders foranstaltninger til regulering af det kinesiske stålmarked har
dog medført en situation, hvor råvarepriserne fortsat bestemmes ved statslig indgriben,
hvilket har en direkte indflydelse på virksomhedernes beslutninger om indkøb af
råvarer.
Da Since Hardware i denne UP købte sine råvarer på det kinesiske hjemmemarked,
drog virksomheden fordel af disse kunstigt lave og fordrejede stålpriser i UP.
Det konkluderedes derfor, at en stor del af Since Hardwarens inputs ikke i alt
væsentligt afspejler markedsværdierne. Følgelig blev det konkluderet, at Since
(29)
(30)
(31)
(32)
12
13
"‘The State-Business Nexus in China’s Steel Industry — Chinese Market Distortions in Domestic and
International Perspective’ by Prof. Dr. Markus Taube & Dr. Christian Schmidkonz of THINK!DESK
China Research & Consulting dated 25 February 2009; En undersøgelse udarbejdet af EU's
handelskammer i Kina med Roland Berger med fokus på overkapacitet som følge af bl.a. statslig
indgriben, fra november 2009 (http://www.euccc.com.cn/view/static/?sid=6388 ); ‘Money for Metal: A
detailed Examination of Chinese Government Subsidies to its Steel Industry" af Wiley Rein LLP, juli
2007, "China Government Subsidies Survey" af Anne Stevenson-Yang, februar 2007, "Shedding Light
on Energy Subsidies in China: An Analysis of China's Steel Industry from 2000-2007" af Usha C.V.
Haley, "China's Specialty Steel Subsidies: Massive, Pervasive and Illegal" af Specialty Steel Industry of
North America, "The China Syndrome: How Subsidies and Government Intervention Created the
World's Largest Steel Industry" af Wiley Rein & Fielding LLP, juli 2006.
Kilde: Steel Business Briefing.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hardware ikke har dokumenteret, at kriterium 1 i grundforordningens artikel 2, stk. 7,
litra c), er opfyldt, og virksomheden kunne dermed ikke indrømmes
markedsøkonomisk behandling.
(33)
Virksomheden kunne desuden ikke bevise, at den har et klart sæt grundlæggende
regnskabsforskrifter, som revideres uafhængigt i henhold til internationale
regnskabsstandarder ("IAS") og anvendes til alle formål, idet regnskaberne, og navnlig
rapporten om kapitalkontrol, ikke indeholdt oplysninger om en vigtig transaktion, der
fandt sted i UP. Revisorerne kommenterede desuden ikke denne vigtige transaktion.
Der blev derudover fundet en bogføring af et betydeligt beløb, som ikke var i
overensstemmelse med princippet om præsentation af årsregnskaber under IAS 1.
Revisoren fremsatte heller ikke bemærkninger i denne henseende. Det blev således
konkluderet, at virksomheder heller ikke havde kunnet bevise, at den opfylder
kriterium 2 i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c).
Since Hardware og myndighederne i det pågældende land samt EU-erhvervsgrenen fik
mulighed for at fremsætte bemærkninger til ovennævnte konklusioner. Since
Hardware og EU-erhvervsgrenen fremsatte bemærkninger.
Since Hardware fremsatte følgende tre påstande vedrørende konklusionerne om
markedsøkonomisk behandling. Virksomheden påstod for det første, at Kommissionen
først traf sin beslutning om markedsøkonomisk behandling, da den havde anmodet og
modtaget oplysninger om virksomhedens hjemmemarkedssalgs og omkostninger,
hvilket skulle være i strid med grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), andet led.
Virksomheden var for det andet ikke uenig i udviklingen i stålpriserne som sådan, men
påstod dog, at de kinesiske råvarepriser lå på linje med priserne i andre lande, og at
den pris, som Since Hardware havde betalt på de kinesiske marked, lå langt over
priserne på en række andre stålmarkeder i lande med markedsøkonomi i resten af
verden. I den forbindelse anfægtede virksomheden også relevansen af de
nordeuropæiske og nordamerikanske markedspriser på stål, som der blev
sammenlignet med. Since Hardware fremførte, at priserne på andre internationale
markeder, som f.eks. de tyrkiske og ukrainske eksportpriser også var tilgængelige, og
at de var lavere end hjemmemarkedspriserne i Kina. For det tredje påstod Since
Hardware, at en virksomhed, som er aktiv i en erhvervsgren (strygebrætter) ikke kunne
nægtes markedsøkonomisk behandling som følge af en række forhold, der
udelukkende vedrører en anden erhvervsgren (stål), og at Kommissionen ikke kunne
udligne subsidier i leverandørindustrien ved at afslå markedsøkonomisk behandling på
afsætningsmarkedet. Since Hardware påstod desuden, at det for en lille strygebræt-
virksomhed var en urimelig byrde at skulle fremlægge bevis for, at den kinesiske
stålindustri ikke er subsidieret.
Hvad angår Since Hardwares første påstand, skal det bemærkes, at der i henhold til
grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), træffes afgørelse om, hvorvidt Since
Hardware opfylder de fem relevante kriterier, og denne afgørelse er gyldig under hele
undersøgelsesforløbet. Da denne undersøgelse er begrænset til én eksporterende
producent, efterprøvede Kommissionen anmodningen om markedsøkonomisk
behandling og antidumping-spørgeskemaet samtidig i forbindelse med det samme
kontrolbesøg hos virksomheden. Anmodningen om markedsøkonomisk behandling
blev behandlet alene uafhængigt af, hvilke virkninger den måtte få for beregningen af
dumpingmargenen. Der kunne nemlig ikke foretages detaljerede dumpingberegninger
for Since Hardware, før der forelå en afgørelse om markedsøkonomisk behandling,
(34)
(35)
(36)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
idet der ikke forelå oplysninger fra et egnet land med markedsøkonomi. Dette er
således ikke i strid med grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c).
(37)
Vedrørende Since Hardwares anden påstand bekræfter undersøgelsen, at også denne
udligning mellem de kinesiske priser og de internationale markedspriser skyldtes
statslig indgriben, selv om prisforskellen mindskedes i anden halvdel af UP og
praktisk taget var udlignet ved udløbet af UP. Da priserne på de internationale
stålmarkeder styrtdykkede i 2009 som følge af den finansielle og økonomiske krise,
ophævede staten den eksportafgift, der var blevet indført tidligere, og gav dermed
mulighed for en udligning mellem de hjemlige priser og de internationale priser uden
fare for en betydelig prisstigning på disse vigtige råvarer på hjemmemarkedet. Dette
viser, at markedet for de råvarer, der er nødvendige til at producere den pågældende
vare, fortsat også var genstand for statslig indgriben i anden halvdel af UP.
Det bemærkes, at de yderligere prisoplysninger, som Since Hardware fremkom med,
understøttede konklusionerne om, at de vigtigste råvarer til fremstillingen af
strygebrætter i første halvdel af UP i gennemsnit var væsentlig billigere på det
kinesiske hjemmemarked end på andre betydelige markeder i verden. Der blev
foretaget en sammenligning mellem stålpriserne på det kinesiske hjemmemarked og
hjemmemarkedspriserne på andre markeder, som kan sammenlignes med det kinesiske
marked, hvad angår størrelsen (EU, USA og Canada), da der på disse markeder er et
stort forbrug af stål og en række aktive producenter. Andre markeder, som blev
foreslået af Since Hardware, såsom Tyrkiet og Ukraine (hjemmemarked og
eksportmarked) blev ikke fundet repræsentative, hvad angår størrelsen og/eller antallet
af producenter af disse særlige råvarer, og kunne dermed ikke sammenlignes med det
kinesiske hjemmemarked.
Det skal desuden erindres, at den virksomhed, der anmoder om markedsøkonomisk
behandling iflg. grundforordningen har bevisbyrden og altså skal bevise, at den
opfylder de relevante kriterier. Da Kommissionen konstaterede en række elementer,
der peger i retning af, at udgifterne til de vigtigste input ikke afspejler
markedsværdierne, skal virksomheden fremlægge oplysninger, der kan afvise dette.
Desuden gives der i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), udtrykkeligt
mulighed for at undersøge, om virksomheders beslutninger vedrørende bl.a. inputs
træffes som reaktion på markedssignaler, der afspejler udbuds- og
efterspørgselsforholdene, og uden nogen omfattende statslig indgriben, og om
udgifterne til de vigtigste inputs i alt væsentligt afspejler markedsværdierne. Hvis en
virksomhed ikke opfylder ovennævnte betingelser, kan Kommissionen afslå
markedsøkonomisk behandling. Det skal også bemærkes, at Since Hardware
importerede sine råvarer i den første undersøgelse, men senere besluttede at købe
råvarerne på det kinesiske hjemmemarked på grund af de lavere priser på det kinesiske
marked.
Hvad angår de konstaterede regnskabsspørgsmål, påstod Since Hardware, at de ikke
vedrørte Since Hardwares regnskaber og i øvrigt ikke betød, at virksomheden ikke
opfylder de internationale regnskabsstandarder. Since Hardware påstod desuden, at
den pågældende regnskabsfejl var uden betydning.
Selv om kinesiske virksomheder i henhold til lokal lovgivning eventuelt ikke skal
følge visse regnskabsstandarder, har dette ingen indflydelse på, om deres regnskaber
(38)
(39)
(40)
(41)
(42)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal gennemgås i henhold til disse standarder i forbindelse med en beslutning om
markedsøkonomisk behandling. Præsentation af regnskaber er et grundlæggende IAS-
princip, og det er virksomhedens opgave at bevise, at eventuelle brud på disse
standarder ikke udgør et brud på det andet kriterium i grundforordningens artikel 2,
stk. 7, litra c). Dette er ikke sket hverken for den pågældende transaktion eller den
fejlagtige bogføring. Sidstnævnte kan under ingen omstændigheder betragtes som
ubetydelig, da der er tale om en væsentlig procentdel af den samlede eksport til
Unionen i undersøgelsesperioden.
(43)
Det konkluderes, at ingen af Since Hardwares argumenter førte til en anden vurdering
af konklusionerne. På grundlag af ovenstående bekræftes resultaterne samt den
konklusion, at Since Hardware ikke bør indrømmes markedsøkonomisk behandling.
Det konkluderes således endeligt, at Since Hardware ikke indrømmes
markedsøkonomisk behandling.
2.
(44)
Individuel behandling
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, indføres der om nødvendigt en
landsdækkende told for lande, der er omfattet af nævnte artikel undtagen i tilfælde,
hvor virksomheder kan påvise, at de opfylder alle kriterier for individuel behandling i
grundforordningens artikel 9, stk. 5. Til orientering er disse kriterier kort beskrevet
nedenfor:
Eksportører, som er helt eller delvist udenlandsk ejede virksomheder eller joint
ventures, kan frit tilbageføre kapital og fortjeneste.
Eksportpriser og -mængder og salgsbetingelser fastsættes frit.
Størstedelen af aktierne tilhører private; Statslige tjenestemænd i bestyrelsen
eller i ledende stillinger skal være i klart mindretal, eller det skal påvises, at
virksomheden er tilstrækkeligt uafhængig af statslig indgriben.
Valutaomregninger foretages til markedskursen.
Statens indgriben er ikke af sådan art, at der er mulighed for omgåelse af
foranstaltningerne, hvis der fastsættes forskellige toldsatser for individuelle
eksportører.
(45)
Ud over den markedsøkonomiske behandling anmodede Since Hardware også om
individuel behandling for det tilfælde, at virksomheden ikke blev indrømmet
markedsøkonomisk behandling.
Undersøgelsen viste, at Since Hardware opfyldte alle ovennævnte kriterier, og det
konkluderes, at Since Hardware bør indrømmes individuel behandling.
3.
Normal værdi
(46)
(47)
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, skal den normale værdi i tilfælde af
import fra lande uden markedsøkonomi og — i det omfang, der ikke kan indrømmes
markedsøkonomisk behandling — lande som anført i grundforordningens artikel 2,
stk. 7, litra b), fastsættes på grundlag af prisen eller den beregnede værdi i et tredjeland
med markedsøkonomi (referenceland).
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(48)
I indledningsmeddelelsen tilkendegav Kommissionen, at den påtænkte at benytte USA
som referenceland med henblik på at fastsætte den normale værdi for Kina, men ingen
producenter fra USA samarbejdede i undersøgelsen. Derefter henvendte
Kommissionen sig til tyrkiske og ukrainske virksomheder, men disse ønskede heller
ikke at samarbejde.
Da ingen producenter fra tredjelande samarbejdede, henvendte Kommissionen sig på
grundlag af grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), til EU-producenterne, og en af
dem samarbejdede.
Since Hardware indsendte ingen kommentarer til anvendelsen af de oplysninger, som
EU-erhvervsgrenen havde afgivet med henblik på at fastsætte den normale værdi. Den
normale værdi blev således fastsat i henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7,
litra a), på grundlag af efterprøvede oplysninger fra den samarbejdsvillige EU-
producent.
EU-producentens hjemmemarkedssalg af samme vare blev anset for at være
repræsentativt udtrykt i mængde sammenlignet med den pågældende vare eksporteret
til EU af Since Hardware.
I henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), blev den normale værdi for
Since Hardware fastsat ud fra de efterprøvede oplysninger, som den eneste
samarbejdsvillige EU-producent indsendte, dvs. på grundlag af de priser, der er betalt
eller skal betales på EU-markedet for sammenlignelige varetyper, da salget blev anset
for at have fundet sted i normal handel, eller på grundlag af den beregnede normale
værdi, når der ikke er konstateret noget hjemmemarkedssalg i normal handel for
sammenlignelige varetyper, dvs. ud fra omkostningerne ved fremstilling af
strygebrætter, der er produceret af EU-producenten, plus et rimeligt beløb til dækning
af salgs-, general- og administrationsomkostninger (i det følgende benævnt "SG&A-
omkostninger") og til fortjeneste. Den anvendte fortjenstmargen er i tråd med den, der
blev anvendt i den første undersøgelse.
4.
Eksportpris
(49)
(50)
(51)
(52)
(53)
Den pågældende vare blev i alle tilfælde solgt direkte til eksport til uafhængige kunder
i Unionen, og derfor blev eksportprisen fastsat i overensstemmelse med
grundforordningens artikel 2, stk. 8, nemlig på grundlag af den pris, der faktisk er
betalt eller skal betales for varen, når den sælges til eksport til Unionen.
5.
Sammenligning
(54)
Den normale værdi og eksportprisen blev sammenlignet på grundlag af priserne ab
fabrik. For at sikre en rimelig sammenligning mellem den normale værdi og
eksportprisen blev der taget hensyn til forskelle i faktorer, der hævdedes og påvistes at
påvirke priserne og prissammenligneligheden, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 10.
På dette grundlag blev der foretaget justeringer for transportudgifter, omkostninger til
forsikring og håndtering, kreditomkostninger og indirekte skatter, når dette var
relevant og berettiget.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
(55)
Dumpingmargen
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 11, sammenlignedes den
vejede gennemsnitlige normale værdi for hver varetype med den vejede
gennemsnitlige eksportpris for den tilsvarende type af den pågældende vare. Det
fremgik af sammenligningen, at der fandt dumping sted.
Det blev konstateret, at Since Hardware dumpingmargen udtrykt i procent af
nettoprisen, frit Unionens grænse, var på 51,7 %.
D.
1.
Generelt
SKADE
(56)
1.1.
Særlige forhold ved denne undersøgelse
(57)
Undersøgelsen af den væsentlige skade, der forvoldtes EU-erhvervsgrenen, baseres
normalt på den samlede dumpingimport fra et eller flere eksportlande, jf.
grundforordningens artikel 3, stk. 2.
I dette tilfælde blev der dog allerede foretaget en fuldstændig skadesanalyse for så vidt
angår den samlede import af strygebrætter med oprindelse i bl.a. Kina som led i den
første undersøgelse. I den undersøgelse konstaterede Kommissionen, at
dumpingimporten af strygebrætter med oprindelige i bl.a. Kina havde forvoldt EU-
erhvervsgrenen væsentlig skade. Disse konklusioner blev nået i henhold til
bestemmelser i grundforordningens artikel 3 og var baseret på en analyse af
virkningerne af den samlede dumpingimport med oprindelse i Kina og Ukraine, med
undtagelse dog af importen af strygebrætter produceret af Since Hardware, som iflg.
undersøgelsen ikke havde solgt til dumpingpriser.
Importen fra de to lande i UP blev efterfølgende pålagt en antidumpingtold (kun Since
Hardware blev pålagt en nultold). Da EU-erhvervsgrenen allerede var beskyttet mod
de skadelige virkninger af denne import i UP, var det ikke muligt at gennemføre en
normal skadesanalyse. Der blev derfor anvendt en særlig tilgang, som er tilpasset de
særlige forhold i denne undersøgelse, hvor institutionerne fokuserede på særlige
skadesindikatorer. De oplysninger, EU-erhvervsgrenen blev anmodet om at
fremlægge, vedrørte især spørgsmålet om, hvorvidt Since Hardware havde underbudt
EU-erhvervsgrenens priser, og prisernes rentabilitetsniveau. EU-erhvervsgrenen blev
desuden anmodet om at fremlægge alle andre oplysninger, der kunne antyde, at Since
Hardwares eksport til Unionen havde forvoldt EU-erhvervsgrenen skade.
I den forbindelse undersøgte Kommissionen i) udviklingen i dumpingimporten af
strygebrætter produceret af Since Hardware; ii) om importen var foretaget til priser,
der underbød EU-erhvervsgrenens salgspriser, og rentabiliteten af EU-erhvervsgrenens
priser; og iii) andre oplysninger fra EU-erhvervsgrenen, der antydede, at Since
Hardwares eksport til Unionen havde forvoldt erhvervsgrenen skade, f.eks. vedrørende
EU-erhvervsgrenens tab af kunder og ordrer til Since Hardware og rentabiliteten af
EU-erhvervsgrenens salg i UP.
(58)
(59)
(60)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0017.png
1.2.
Definition af EU-erhvervsgrenen
(61)
Klagen blev indgivet af tre EU-producenter, der tegner sig for en væsentlig del af den
samlede EU-produktion af strygebrætter, dvs. i dette tilfælde ca. 40 % af den anslåede
EU-produktion. Ingen af de andre EU-producenter modsatte sig indledningen af denne
undersøgelse.
Kun tre af de fem producenter, der besvarede stikprøvespørgsmålene jf. betragtning
13, indgik i EU-erhvervsgrenen i den oprindelige undersøgelse. Som det fremgår af
det ovenstående blev der på grund af de særlige forhold ved denne sag kun sendt
spørgeskemaer til de tre udvalgte EU-producenter, der også indgik i EU-
erhvervsgrenen i den første undersøgelse.
1.3.
EU-forbrug
(63)
På grundlag af oplysninger fra EU-erhvervsgrenen fremgår det, at forbruget af
strygebrætter i Unionen generelt har været stabilt siden offentliggørelsen af Rådets
forordning (EF) nr. 452/2007 med kun en let stigning i andelen, da befolkningen i
Unionen steg som følge af den seneste udvidelse af Unionen (Rumæniens og
Bulgariens tiltrædelse i 2007). Det anslåede EU-forbrug udgjorde således mellem 8,5
og 9 mio. enheder i den betragtede periode.
1.4.
EU-produktion
(64)
Der er strygebrætproducenter i mange medlemsstater, f.eks. Belgien, Tjekkiet,
Frankrig, Tyskland, Italien, Polen, Portugal, Nederlandene, Spanien og Det Forenede
Kongerige. Den samlede årlige EU-produktion af strygebrætter kan anslås til over 5
mio. enheder.
2.
Import fra Since Hardware
(62)
2.1.
Importens niveau
(65)
Undersøgelsen viste, jf. betragtning 24–56, at importen fra Since Hardware blev
dumpet på EU-markedet.
2.2.
Mængde af dumpingimport
(66)
I den betragtede periode øgedes Since Hardware eksport til Unionen markant med
64 % i undersøgelsesperioden for den nuværende undersøgelse
14
. Importen fra andre
kinesiske og ukrainske producenter faldt derimod efter indførelsen af den midlertidige
told i 2006 (fortrolige data baseret på medlemsstaternes indberetninger i henhold til
grundforordningens artikel 14, stk. 6):
14
Selv om denne konklusion allerede er tilstrækkelig – sammen med de øvrige konklusioner vedrørende
den betragtede periode – til at konstatere skade, skal det bemærkes, at den bekræftes, ved at mængden
af importerede strygebrætter produceret af Since Hardware – som allerede steg markant i den førnævnte
UP – omtrent fordobledes i denne undersøgelsesperiode i sammenligning med UP i den første
undersøgelse.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0018.png
Mængden af importerede strygebrætter produceret af Since Hardware
Indeks af
fortrolighedshensyn
2006
2007
2008
UP
100
119
176
164
Since Hardware
100
94
87
83
Kina
(ekskl.
Since
Hardware) og Ukraine
2.3.
Dumpingimportens markedsandel
(67)
Da EU-forbruget generelt var stabilt i den betragtede periode med undtagelse af den
lille stigning mellem 2006 og 2007, jf. betragtning 63, udviklede Since Hardwares
markedsandel sig i tråd med importmængden, jf. ovenfor. Det skal bemærkes, at Since
Hardwares andel på EU-markedet i 2006 udgjorde ca. en femtedel af de øvrige
kinesiske og ukrainske producenters samlede markedsandel, hvorimod Since
Hardwares markedsandel i UP udgjorde næsten halvdelen af de øvrige kinesiske og
ukrainske producenters samlede markedsandel. Både den markante stigning i
importmængden fra Since Hardware og i virksomhedens markedsandel kan forklares
ved, at virksomheden var den eneste kinesiske producent, der var pålagt en nultold, og
derfor forbedredes virksomhedens markedsmuligheder efter indførelsen af den
midlertidige told i 2006. Dette bekræftes endvidere af den markante, positive
udvikling i deres importmængder i forhold til den forværrede tendens i
importmængderne fra de øvrige kinesiske og ukrainske producenter. Hvad angår den
betragtede periode, ses følgende modsatrettede udviklinger i markedsandele:
Markedsandel for importerede strygebrætter produceret af Since Hardware
Indeks af
fortrolighedshensyn
2006
2007
2008
UP
100
113
166
155
Since Hardware
Kina
(ekskl.
Since
100
89
82
79
Hardware) og Ukraine
(68)
(69)
Det fremgår tydeligt af ovenstående tabeller, at Since Hardware havde en væsentlig
stigning i importmængden og markedsandelen
15
.
Derudover påstod EU-erhvervsgrenen, at den havde miste mange kundeordrer til Since
Hardware i de senere år. Der er ganske rigtigt tydelige tegn på, at visse af EU-
erhvervsgrenens store kunder har skiftet leverandør og nu overvejende køber varer fra
Since Hardware og mindre fra EU-erhvervsgrenen end tidligere.
Eksempelvis fremgår det af data, som Kommissionen indhentede i den første
undersøgelse, at en EU-producent solgte et betydeligt antal strygebrætter til en EU-
kunde i UP i den oprindelige undersøgelse (2005), mens den nuværende undersøgelse
viste, at den pågældende producent solgte betydeligt færre strygebrætter (mellem 10
og 30 % af den pågældende mængde) til den samme kunder i den nuværende UP. Til
(70)
15
Selv om også denne konklusion allerede er tilstrækkelig – sammen med andre konklusioner vedrørende
den betragtede periode – til at konstatere skade, skal det bemærkes, at den bekræftes, ved at Since
Hardwares markedsandel steg med 89 % i denne UP i forhold til UP i den første undersøgelse.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenligning solgte Since Hardware et lille antal strygebrætter til denne EU-kunde i
den første UP, men solgte langt flere (mellem 300 og 500 % af den pågældende
mængde) til samme kunde i UP i den nuværende undersøgelse.
(71)
De data, som Kommissionen indhentede i den første undersøgelse, viser desuden, at en
EU-producents salg til en anden EU-kunde i UP i den første undersøgelse faldt
markant (mellem 30 og 50 %) i den nuværende UP. Til sammenligning solgte Since
Hardware intet til denne kunde i den første UP, men solgte en væsentlig mængde i den
nuværende UP. Denne mængde er på mellem 60 og 80 % af den mængde, som
udgjorde faldet i EU-producentens salg til den pågældende kunde mellem UP i den
første undersøgelse og den nuværende UP.
2.4.
Underbud
(72)
Med henblik på en analyse af prisunderbuddet blev Since Hardwares importpriser
sammenlignet med EU-erhvervsgrenens priser på grundlag af et vejet gennemsnit for
sammenlignelige varetyper i UP. EU-erhvervsgrenens priser blev justeret til ab fabrik-
niveau og sammenlignet med cif-importpriser, Unionens grænse plus eventuelle
toldafgifter. Prissammenligningen blev foretaget for transaktioner i samme handelsled,
efter passende justering og efter fradrag af rabatter og dekorter.
Den gennemsnitlige underbudsmargen, der blev konstateret for Since Hardware, er på
16,1 %, udtrykt i procent af EU-erhvervsgrenens priser.
Det skal bemærkes, at EU-erhvervsgrenen generelt led tab på sine priser i UP.
3.
(75)
Konklusion om skade
(73)
(74)
Ovenstående kendsgerninger viser, at EU-erhvervsgrenen lider væsentlig skade som
følge af dumpingimporterede varer solgt af Since Hardware på EU-markedet, som
ellers ville være blevet leveret af EU-erhvervsgrenen.
E.
ÅRSAGSSAMMENHÆNG
(76)
Since Hardware solgte, jf. ovenfor, i UP ofte sine varer til stærkt dumpede priser, som
markant underbød EU-erhvervsgrenens priser. Det lykkedes således virksomheden at
sælge endnu større mængder i UP end i f.eks. 2005 eller 2006. Since Hardware
forvoldte således den skade, der er konstateret ovenfor.
En importør anførte, at valutakursen mellem euro og dollar var årsagen til den
markante tilstedeværelse af Since Hardwares strygebrætter på EU-markedet, og ikke
dumpingpraksis. Hvis dette var sandt, ville al import faktureret i dollar have været
fordelagtig i konkurrence med varer faktureret i euro. Tværtimod faldt importen fra
andre kinesiske og ukrainske producenter, jf. betragtning 66 og 67, konstant mellem
2006 og UP, dvs. i den periode, hvor der var store udsving i valutakursen mellem euro
og dollar, i modsætning til stigningen i importen fra Since Hardware i samme periode.
Denne påstand blev derfor afvist.
Der blev ikke modtaget andre bemærkninger. Det konkluderes derfor, at ingen faktorer
tilsyneladende kan bryde årsagssammenhængen mellem dumpingimporten fra Since
Hardware og dennes bidrag til den skade, der blev konstateret ovenfor.
(77)
(78)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
F.
(79)
UNIONENS INTERESSER
En erhvervssammenslutning samarbejdede, jf. betragtning 14, også i forbindelse med
undersøgelsen. De samarbejdsvillige EU-producenter og importører blev desuden også
anmodet om at fremsætte bemærkninger til, om indførelsen af en eventuel
antidumpingtold på Since Hardwares varer efter deres opfattelse ville ændre
konklusionen vedrørende Unionens interesser, jf. betragtning 51-62 i Rådets
forordning (EF) nr. 452/2007.
EU-producenterne mente ikke, at indførelsen af en eventuel antidumpingtold på Since
Hardwares varer ville ændre konklusionerne vedrørende Unionens interesser i
ovennævnte forordning.
Den samarbejdsvillige erhvervssammenslutning anførte, at en antidumpingtold på
Since Hardwares varer normalt ville have en negativ virkning på importørernes og
detailhandlernes eller distributørernes rentabilitet. Erhvervssammenslutningen anførte
dog også, at medlemmerne – herunder store detailforretninger – bekræftede, at
prisstigninger på den pågældende vare såsom prisstigninger som følge af
antidumpingforanstaltninger kan overføres uden væsentlige virkninger for
forbrugernes opfattelse. Der blev derfor ikke fremlagt konkrete oplysninger, der kunne
ændre konklusionerne om Unionens interesse, jf. de to ovennævnte forordninger.
På baggrund af ovenstående konkluderes det, at indførelsen af en antidumpingtold på
Since Hardwares varer i alt væsentlig ikke vil ændre konklusionerne vedrørende
Unionens interesser i betragtning 51-62 i Rådets forordning (EF) nr. 452/2007. Der
blev ikke fremlagt begrundelser for, hvorfor denne analyse ikke skulle finde
tilsvarende anvendelse på indførelsen af en antidumpingtold på Since Hardware.
BEMÆRKNINGER MODTAGET FRA INTERESSEDE PARTER EFTER
FREMLÆGGELSEN AF RESULTATERNE
Både EU-erhvervsgrenen og Since Hardware fremsatte skriftlige og mundtlige
bemærkninger til den endelige fremlæggelse af undersøgelsesresultaterne. EU-
erhvervsgrenen var enig i de fremlagte undersøgelsesresultater. Since Hardwares
bemærkninger blev undersøgt, men ingen af dem ændrede dog ovenstående
konklusioner. De vigtigste påstande fra Since Hardware er behandlet herunder.
Since Hardware gentog sine tidligere påstande, nemlig at det angiveligt skulle være
ulovligt at indlede en oprindelig undersøgelsen mod én virksomhed og om de
angiveligt ukorrekte resultater af analysen vedrørende markedsøkonomisk behandling.
Disse påstande er behandlet og afvist i betragtning 6-9 og 35-43 ovenfor. Vedrørende
en række detaljerede punkter, som Since Hardware fremførte (en række af disse blev
fremført under en høring) kan følgende bemærkes:
i) Since Hardware påstod, at grundforordningens artikel 9, stk. 3, sidste punktum, ikke
er en gennemførelsesbestemmelse til WTO's antidumpingaftale og derfor ikke kan
påvirkes af et WTO-panels konklusioner. Artikel 9, stk. 3,
forpligter
dog ikke
institutionerne til at gennemføre en undersøgelse for at undersøge påstande om
dumping over for virksomheder, for hvilke der under en oprindelige undersøgelse blev
konstateret dumping under bagatelgrænsen eller ingen dumping. Det hedder blot, at
disse "kan" blive undersøgt igen i forbindelse med en eventuel genoptagelse af en
undersøgelse i henhold til artikel 11. Det er dog klart, at appelorganet efter vedtagelsen
(80)
(81)
(82)
G.
(83)
(84)
(85)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0021.png
af denne bestemmelse med Mexico-Beef and Rice-afgørelsen har slået fast, at dette
ville være i strid med WTO's antidumpingaftale. Det er således muligt for og
påhviler
16
institutionerne at gøre brug af den fleksibilitet, der ligger i "kan", og ikke
gennemføre en undersøgelse for at undersøge sådanne påstande. Den samme
konklusion blev allerede nået i mindst én tidligere undersøgelse
17
.
(86)
ii) Since Hardware gentog sit påstand om, at en oprindelig undersøgelse over for én
virksomhed ikke ville være muligt i henhold til grundforordningen. Følgende skal
bemærkes som tillæg til forklaringerne i betragtning 7 og 8. Mange af de
bestemmelser, der henvises til, er ganske rigtigt formuleret på en måde, som er baseret
på den normale situation, nemlig en oprindelig undersøgelse af et helt land. Since
Hardware har dog ikke været i stand til at pege på en bestemmelse, som forbyder en
oprindelig undersøgelse af kun én virksomhed under de særlige omstændigheder i
denne sag.
iii) Since Hardware påstod, at det i henhold til forordning (EF) nr. 1515/2001 alene er
tilladt at bringe gældende antidumpingforanstaltninger i overensstemmelse med
afgørelser fra WTO's Tvistbilæggelsesorgan. Dette betyder for det første, at Since
Hardware ikke gør indsigelser mod nærværende forordnings artikel 1, som formelt
udelukker Since Hardware fra anvendelsesområdet for forordning (EF) nr. 452/2007,
således at det står klart, at virksomhedens import på grundlag af nævnte forordning
ikke pålægges told. Hvad angår Since Hardware påstand om, at forordning (EF) nr.
1515/2001 ikke giver mulighed for andet, skal det dog bemærkes, at nærværende
forordning også er baseret på grundforordningen. Forordningen er især baseret på den
kendsgerning, jf. ovenfor, at intet i nævnte forordning forbyder gennemførelsen af en
oprindelig undersøgelse af kun én virksomhed under de særlige omstændigheder ved
denne sag. Som følge af Since Hardware forslag er visse udtryk i fremlæggelsen af
oplysninger, som kunne være misvisende, blevet fjernet.
iv) Since Hardware påstod, at virksomheden var udsat for diskrimination, da
resultaterne i Mexico-Beef and Rice-sagen efter virksomhedens opfattelse ligeledes
finder anvendelse på virksomheder, der blev pålagt en nultold i en fornyet
undersøgelse. Det vigtigste i denne sammenhæng er, at førnævnte afgørelse fra
appelorganet ganske enkelt ikke vedrører denne situation. Disse virksomheder
befinder sig derfor i en anderledes situation.
v) Since Hardware påstod, at Kommissionen gennemførte en de facto-undersøgelse af
virksomhedens nultold. Dette synspunkt kan ikke accepteres. For det første er den
skadesanalyse, der er gennemført ovenfor, i modsætning til Since Hardwares påstand
ikke begrænset til at bekræfte, at der fandt skade sted i den første undersøgelse. Den
fokuserer derimod på de faktiske skadevoldende virkninger af Since Hardwares
adfærd for EU-erhvervsgrenen efter denne undersøgelse, samtidig med at der tages
hensyn til, at der i denne sag ikke kan gennemføres en normal skadesanalyse. Den
kendsgerning, at tolden udløber tidligere end de normale fem år, betyder for det andet
ikke, at undersøgelsen er en de facto-undersøgelse. I en række undersøgelser er der af
forskellige årsager fastsat en varighed på under fem år. I den foreliggende sag er det
(87)
(88)
(89)
16
17
I henhold til forpligtelsen til at fortolke EU-retten i videst mulige omfang i overensstemmelse med EU's
internationale forpligtelser.
Svejsede rør af stål fra bl.a. Tyrkiet vedrørende virksomheden Noksel, EUT L 343 af 19.12.2008,
betragtning 143.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
institutionernes opfattelse, at mens Since Hardware på den ene side ikke skal have
fordel af at være påbegyndt dumping efter den første undersøgelse, skal virksomheden
heller ikke lide under uberettigede negative virkninger. Eksempelvis indledes der ikke
en udløbsundersøgelse af Rådets forordning (EF) nr. 452/2007, da det ville være
diskriminerende at opretholde tolden på Since Hardware efter udløbet af nævnte
forordning.
(90)
vi) Since Hardware påstod, at virksomhedens rettigheder overtrædes ved valget af en
oprindelig undersøgelse, for hvis den var blevet undersøgt ved en fornyet
undersøgelse, ville grundforordningens artikel 11, stk., 9, finde anvendelse
(forpligtelse til ved en fornyet undersøgelse at anvende samme metode som i den
oprindelige undersøgelse). Since Hardware har dog ikke påpeget områder, hvor
institutionerne skulle have anvendt en anden metode end i den første undersøgelse.
Selv om Since Hardware kunne påpege brugen af en eventuelt anderledes metode,
ville det være et resultat af, at Mexico-Beef and Rice fører til den konklusion, at det
påhvilede institutionerne ikke at undersøge påstandene mod Since Hardware i en
fornyet undersøgelse.
vii) Endelig antydede Since Hardware, at institutionerne havde undersøgt påstandene
mod virksomheden i en fornyet undersøgelse for dernæst, i fald der indførtes en told
på virksomheden og Kina med held anfægtede dette i WTO's tvistbilæggelsesorgan, at
ophæve den med dog ikke med tilbagevirkende kraft. Det ville dog tydeligvis være
uhensigtsmæssigt med vilje at overtræde WTO-reglerne, i betragtning af at der
ligesom i denne sag kan findes en undersøgelsesmetode, der er i overensstemmelse
med grundforordningen, som fortolkes i henhold til WTO-reglerne. Med forbehold af
gyldigheden af disse påstande er det desuden klart, at en sådan handling kan føre til
påstande om skade fra de pågældende virksomheder over for institutionerne.
Hvad angår konklusionerne om markedsøkonomisk behandling, påstod Since
Hardware, at virksomheden vedrørende afgørelsen om markedsøkonomisk behandling
var pålagt en urimelig byrde for at bevise, at den opfyldte kriterierne for
markedsøkonomisk behandling for så vidt angår statens indgriben i priserne på den
vigtigste råvare. Markedsøkonomisk behandling er dog en undtagelse for den
generelle regel, og enhver afvigelse eller undtagelse fra den generelle regel skal
fortolkes strengt. Markedsøkonomisk behandling kan udelukkende indrømmes, hvis
godtgøres, at den pågældende eksporterende procent arbejder på markedsøkonomiske
vilkår. Bevisbyrden påhviler, jf. betragtning 39, den eksporterende producent, der
ønsker at gøre brug af markedsøkonomisk status. Anmodningen skal indeholde
tilstrækkelige beviser for. Kommissionen er på ingen måde forpligtet til at bevise, at
den eksporterende producent ikke opfylder kriterier for markedsøkonomisk
behandling. Kommissionen skal vurdere, om de beviser, som de eksporterende
producent indsender, er tilstrækkelige til at godtgøre, at kriterierne for
markedsøkonomisk behandling er opfyldt. Da Kommissionen konstaterede en række
elementer, der pegede i retning af væsentlig statslig indgriben vedrørende
omkostningerne til de vigtigste input, skal virksomheden følgelig bevise, at denne
statslige indgriben ikke forefindes og/eller at den ikke påvirkede virksomhedens
beslutninger (første kriterium i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c)). Under
alle omstændigheder forelagde Since Hardware, jf. betragtning 33 og 42, heller ingen
beviser for, at den opfylder det andet kriterium i grundforordningens artikel 2, stk. 7,
litra c), vedrørende regnskaberne, og påstod igen, at det var en urimelig byrde at
bevise dette.
(91)
(92)
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0023.png
(93)
I tillæg til ovenstående fremsatte Since Hardware to nye påstande i sine bemærkninger
til fremlæggelse af de endelige undersøgelsesresultater. Først påstod Since Hardware,
at den normale værdi skulle have været justering i henhold til grundforordningens
artikel 2, stk. 10, litra k), idet priserne på råvarerne (stålprodukter) i Kina er lavere end
på referencelandets marked. Denne påstand kan ikke accepteres. Det skal bemærkes, at
Since Hardware ikke blev indrømmet markedsøkonomisk behandling. Den normale
værdi fastlægges følgelig i henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), på
grundlag af prisen eller den beregnede værdi i et tredjeland med markedsøkonomi.
Dette indebærer nødvendigvis, at priser og omkostningerne i Kina betragtes som
upålidelige til etablering af den normale værdi og ikke kan anvendes til at fastlægge
eller på anden måde justere denne. Det skal desuden bemærkes, at en justering i
henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 10, litra k), som påstået af Since
Hardware ikke kan foretages, hvis det ikke godtgøres, at kunderne konsekvent betaler
andre priser for den samme vare på hjemmemarkedet, i dette tilfælde referencelandets
marked, på grund af en forskel i råvarepriserne. Since Hardware påviste ikke denne
prisforskel.
Dernæst påstod Since Hardware, at Kommissionen ikke gennemførte en tilstrækkeligt
grundig skadesanalyse i den nuværende undersøgelse. Virksomheden påstod desuden,
at Kommissionen i henhold til grundforordningens artikel 3, stk. 3, skulle have
undersøgt samtlige skadesindikatorer. Det skal dog bemærkes, at Kommissionen
konstaterede (jf. afsnit D ovenfor), at dumpingimporten fra Since Hardware øgedes
væsentligt i den betragtede periode, samtidig med at salgspriserne i vidt omfang
underbød EU-erhvervsgrenens priser. Denne konklusion er baseret på en objektiv
gennemgang af positivt bevismateriale. Undersøgelsen opfylder således kravene i
grundforordningens artikel 3.
Det er ikke sandt, at Kommissionen ikke undersøgte samtlige faktorer i
grundforordningens artikel 3, stk. 5. Det skal dog erindres, at i en situation, hvor der
ikke var konstateret dumping for Since Hardwares vedkommende, nemlig den første
undersøgelsen, blev det ved gennemgangen af disse faktorer allerede konstateret, at
dumpingimporten fra Kina forvoldte skade. En ny undersøgelse af disse faktorer ville
være nyttesløs, selv hvis det antages, at disse faktorer nu ville være blevet positive,
hvilket (i hvert fald delvist) ville skyldes, at EU-erhvervsgrenen nu er beskyttet mod
al
18
dumpingeksport fra Kina og Ukraine (undtagen fra Since Hardware). Der blev
desuden ikke konstateret nogen faktorer, der kunne bryde årsagssammenhængen
mellem dumpingimporten fra Since Hardware og de negative virkninger for EU-
erhvervsgrenen. Endelig ville det være diskriminerende over for de eksporterende
producenter, der er pålagt en told som følge af den første undersøgelse, hvis der ikke
indføres foranstaltninger over for Since Hardware.
H.
ENDELIGE ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
(94)
(95)
(96)
Ud fra ovenstående konklusioner om dumping, deraf følgende bidrag til skade,
årsagssammenhæng og Unionens interesser bør der indføres endelige foranstaltninger
på importen af den pågældende vare fra Kina produceret af Since Hardware.
18
Ganske vist blev der efter en vis periode som følge af Domstolens annullering af Rådets forordning
(EF) nr. 452/2007, for så vidt angår Foshan Shunde, anvendt en nultold for den pågældende
virksomhed, men dette giver ingen væsentlig forskel, navnlig da dette først opstod flere år efter
forordningens ikrafttræden.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
(97)
Skadestærskel
De endelige antidumpingforanstaltninger bør være af tilstrækkeligt omfang til at
afhjælpe den skade, som dumpingimporten har forvoldt EU-erhvervsgrenen, uden at
overstige de konstaterede dumpingmargener. Det blev konstateret, jf. betragtning 74,
at EU-erhvervsgrenen generelt led tab på sine priser i UP.
Ved beregningen af størrelsen af den told, som er nødvendig for at afhjælpe
virkningerne af den skadevoldende dumping, fandtes det, at enhver foranstaltning
burde gøre det muligt for EU-erhvervsgrenen at dække sine omkostninger og opnå en
fortjeneste før skat, som med rimelighed kunne forventes under normale
konkurrencevilkår, dvs. en situation uden dumpingimport. Ved denne beregning
anvendtes en fortjenstmargen før skat på 7 % af omsætningen. Det fremgår af
betragtning 63 i Rådets forordning (EF9 nr. 452/2007, at det i den første undersøgelse
blev bevist, at dette var den fortjenstmargen, der med rimelighed kunne forventes i en
situation uden skadevoldende dumping. På dette grundlag blev der beregnet en ikke-
skadevoldende pris for samme vare for EU-erhvervsgrenen. Der blev i den forbindelse
indhentet oplysninger fra EU-erhvervsgrenen med henblik på beregningen af det
vejede gennemsnit af deres faktisk fortjenstmargen/tabsmargen i den nuværende UP.
Den ikke-skadevoldende pris blev beregnet ved at trække EU-erhvervsgrenens således
beregnede faktiske fortjenstmargen/tabsmargen fra deres salgspriser og ved at tilføje
førnævnte målfortjenstmargen på 7 %.
Den nødvendige prisforhøjelse blev så fastsat på grundlag af en sammenligning af det
vejede gennemsnit af importprisen som fastsat i forbindelse med beregningen af
underbud og den gennemsnitlige ikke-skadevoldende pris på varer, som EU-
erhvervsgrenen solgte på EU-markedet. Forskelle som følge af denne sammenligning
blev dernæst udtrykt som en procentdel af den gennemsnitlige cif-importværdi. Der
blev således fastlagt en skadestærskel på 35,8 %, hvilket var under dumpingmargenen
for Since Hardware.
2.
Udelukkelse
af
Since
Hardware
fra
de
endelige
antidumpingforanstaltninger, der indførtes ved Rådets forordning (EF)
nr. 452/2007
(98)
(99)
(100) I forbindelse med undersøgelse i henhold til forordning (EF) nr. 1515/2001 og i lyset
af appelorganets rapport om Mexico - Beef and Rice fra (AB-2005-6), som blev
vedtaget af WTO's Tvistbilæggelsesorgan, og især punkt 305 og 306, bør Since
Hardware udelukkes fra de endelige antidumpingforanstaltninger, der indførtes ved
Rådets forordning (EF) nr. 452/2007. Ud fra konklusionerne i denne undersøgelse,
nemlig at der skal indføres en antidumpingtold på Since Hardware (jf. også afsnit 7.3
nedenfor), er der samtidig behov for en ny foranstaltning for at undgå, at Since
Hardware er omfattet af to antidumpingforordninger samtidig.
(101) Der indføres derfor en ny foranstaltning vedrørende Since Hardware.
3.
Foranstaltningens form og niveau
(102) I lyset af ovenstående og i overensstemmelse med grundforordningens artikel 9, stk. 4,
bør der indføres en endelig antidumpingtold på import af den pågældende vare med
oprindelse i Kina og produceret af Since Hardware på et niveau svarende til
skadestærsklen.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0025.png
(103) På grundlag af ovenstående bør den endelige toldsats være 35,8 %.
(104) Forlængelsen af foranstaltningerne vil i henhold til grundforordningens artikel 11, stk.
2, normalt gælde for 5 år, medmindre der er særlige grunde eller omstændigheder til at
fastsætte en kortere periode. I det foreliggende tilfælde findes det hensigtsmæssigt at
begrænse foranstaltningens varighed, således at den varer indtil udløbet af de
gældende antidumpingforanstaltninger på importen af den pågældende vare med
oprindelse i bl.a. Kina, som indførtes ved Rådets forordning (EF) nr. 452/2007.
Således bliver der mulighed for samtidig at behandle en eventuel anmodning om en
udløbsundersøgelse af de gældende foranstaltninger på al import med oprindelse i bl.a.
Kina. De berørte virksomheder, navnlig Since Hardware og/eller EU-erhvervsgrenen,
kan naturligvis inden den 27. april 2012 anmode om andre undersøgelser, f.eks. en
interimsundersøgelse, af denne forordning, forudsat at alle betingelser herfor er
opfyldt.
(105) Alle anmodninger om anvendelse af denne individuelle toldsats for virksomheder
(f.eks. efter ændring af den pågældende enheds navn eller oprettelse af nye
produktions- eller salgsenheder) indgives omgående til Kommissionen
19
med alle
relevante oplysninger, især om ændringer i virksomhedens aktiviteter i forbindelse
med produktion, hjemmemarkeds- og eksportsalg i tilknytning til f.eks. den
pågældende navneændring eller den pågældende ændring i produktions- og
salgsenheder. Forordningen ændres i så fald tilsvarende -
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Tabellen i artikel 1, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 452/2007 ændres hermed, og
oplysningerne vedrørende Since Hardware (Guangzhou) Co., Ltd. slettes og erstattes af "Alle
andre virksomheder (undtagen Since Hardware (Guangzhou) Co., Ltd., Guangzhou – Taric-
tillægskode A784)".
Artikel 2
Der indføres hermed en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter, også
fritstående, også med suge- og/eller varme- og/eller blæsefunktion, herunder ærmebrætter, og
væsentlige dele heraf, f.eks. ben, bræt og strygejernsholder, med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og produceret af Since Hardware (Guangzhou) Co., Ltd., normalt
tariferet under KN-kode ex 3924 90 00, ex 4421 90 98, ex 7323 93 90, ex 7323 99 91, ex
7323 99 99, ex 8516 79 70 and ex 8516 90 00 (TARIC-koder 3924 90 00 10, 4421 90 98 10,
7323 93 90 10, 7323 99 91 10, 7323 99 99 10, 8516 79 70 10 og 8516 90 00 51).
Artikel 3
1.
Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Unionens
grænse, ufortoldet, for varer fremstillet af følgende virksomhed:
19
Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Handel, Direktorat H, kontor J-105 4/92, B-1049 Bruxelles, Belgien.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450016_0026.png
Producent
Since Hardware (Guangzhou)
Co., Ltd., Guangzhou
Told
35,8 %
Taric-tillægskode
A784
2.
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 4
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Medmindre forordningen revideres i henhold til artikel 11 i Rådets forordning (EF)
nr. 1225/2009, gælder forordningen indtil den 27. april 2012.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
25
DA