Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011
KOM (2010) 0761
Offentligt
DA
DA
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
1450075_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.12.2010
KOM(2010) 761 endelig
2010/0366 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 485/2008 om medlemsstaternes kontrol med
de foranstaltninger, der indgår i ordningen for finansiering gennem Den Europæiske
Garantifond for Landbruget
DA
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
1450075_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
At tilpasse Kommissionens gennemførelsesbeføjelser i Rådets forordning (EF) nr.
485/2008
1
til den differentiering mellem Kommissionens delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser, der blev indført ved artikel 290 og 291 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Generel baggrund
I artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
skelnes der mellem to slags kommissionsretsakter:
– Efter artikel 290 i TEUF kan lovgiveren tildele Kommissionen beføjelse til at
vedtage almengyldige ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der udbygger eller
ændrer visse ikke-væsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt. I de
retsakter, som Kommissionen vedtager på denne måde, henvises der til
"delegerede retsakter" i den af traktaten anvendte terminologi (artikel 290, stk. 3).
– Efter artikel 291 i TEUF træffer medlemsstaterne alle de nationale
foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre Unionens juridisk bindende
retsakter. Sådanne retsakter kan tildele Kommissionen gennemførelsesbeføjelser,
når ensartede betingelser for gennemførelse af dem er nødvendige. I de retsakter,
som Kommissionen vedtager på denne måde, henvises der til
"gennemførelsesretsakter" i den af den traktaten anvendte terminologi (artikel
291, stk. 4).
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Ekspertbistand
Der var ikke noget behov for at høre interesserede parter eller ekstern ekspertbistand,
da forslaget om at tilpasse Rådets forordning (EF) nr. 485/2008 til Lissabontraktaten
er et tværinstitutionelt anliggende, der vil berøre alle rådsforordninger. Sådanne
1
EUT L 143 af 3.6.2008, s. 1.
DA
2
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
ændringer, der tilstræber en forenkling, har en begrænset rækkevidde og en rent
teknisk karakter.
Konsekvensanalyse
Der var ikke noget behov for konsekvensanalyse, da forslaget om at tilpasse Rådets
forordning (EF) nr. 485/2008 til Lissabontraktaten er et tværinstitutionelt anliggende,
der vil berøre alle rådsforordninger. Sådanne ændringer, der tilstræber en forenkling,
har en begrænset rækkevidde og en rent teknisk karakter.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
At udpege Kommissionens delegerede beføjelser og gennemførelsesbeføjelser i
Rådets forordning (EF) nr. 485/2008 og at fastsætte den tilsvarende procedure for
vedtagelse af disse retsakter.
Retsgrundlag
Artikel 43 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Subsidiaritetsprincippet
EU og medlemsstaterne deler beføjelserne vedrørende landbrugspolitikken. Det
medfører, at medlemsstaterne bevarer deres beføjelser, så længe EU ikke lovgiver i
denne sektor. Hvad kontrol, bistand og samarbejde mellem medlemsstaternes
myndigheder og Kommissionen angår, bør der vedtages en EU-procedure, og det er
berettiget at styrke de ensartede regler for udveksling af oplysninger.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået instrument: Europa-Parlamentets og Rådets forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund: En forordning skal
ændres ved en forordning.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Foranstaltningen medfører ikke yderligere udgifter for EU.
DA
3
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
1450075_0005.png
2010/0366 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 485/2008 om medlemsstaternes kontrol med
de foranstaltninger, der indgår i ordningen for finansiering gennem Den Europæiske
Garantifond for Landbruge
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 42,
stk. 1, og artikel 43, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
2
,
efter fremsendelse af forordningsforslaget til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
,
i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure
4
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Rådets forordning (EF) nr. 485/2008
5
tildeler Kommissionen beføjelser til at
gennemføre nogle af bestemmelserne i nævnte forordning.
Som følge af Lissabontraktatens ikrafttrædelse skal de beføjelser, der er tildelt
Kommissionen i henhold til forordning (EF) nr. 485/2008, tilpasses til artikel 290 og
291 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (herefter "traktaten").
Kommissionen bør have beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med traktatens artikel 290 for at kunne udbygge eller ændre visse
ikke-væsentlige bestemmelser i forordning (EF) nr. 485/2008. De bestemmelser, som
beføjelsen vil kunne gælde for, bør fastlægges nærmere, og det samme bør de
betingelser, som delegationen gives på.
For at sikre en ensartet anvendelse af forordning (EF) nr. 485/2008 i alle
medlemsstater
bør
Kommissionen
tildeles
beføjelse
til
at
vedtage
gennemførelsesretsakter i overensstemmelse med traktatens artikel 291.
Kommissionen bør navnlig tildeles beføjelse til at vedtage ensartede bestemmelser om
udveksling
af
oplysninger.
Kommissionen
bør
vedtage
sådanne
(3)
(4)
2
3
4
5
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L 143 af 3.6.2008, s. 1.
DA
4
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
1450075_0006.png
gennemførelsesretsakter med bistand fra [den komité for landbrugsfondene, der er
oprettet ved artikel 41d, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 af 21. juni 2005
om finansiering af den fælles landbrugspolitik
6
i overensstemmelse med
bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XX/XXXX om
[udfyldes efter vedtagelsen af den forordning om kontrolordninger, jf. artikel 291,
stk. 3, i TEUF, som for tiden er til drøftelse i Europa-Parlamentet og Rådet].
(5)
Forordning (EF) nr. 485/2008 bør derfor ændres —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 485/2008 foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 1, stk. 2, andet punktum, affattes således:
For at udelukke, at denne forordning gælder for foranstaltninger, som ud fra deres karakter er
uegnet til efterfølgende kontrol i form af kontrol af forretningspapirer, kan Kommissionen ved
hjælp af delegerede retsakter på betingelserne i artikel 13a, 13b og 13c i denne forordning
opstille en liste over andre foranstaltninger, som denne forordning ikke gælder for."
2)
Artikel 7 ændres som følger:
a)
b)
3)
4)
stk. 1, andet afsnit, andet punktum, udgår
stk. 5 udgår.
Artikel 13 udgår.
Følgende artikler indsættes:
"Artikel 13a
De i denne forordning omhandlede beføjelser til at vedtage delegerede retsakter tildeles
Kommissionen på ubestemt tid.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, underretter den samtidigt Europa-
Parlamentet og Rådet herom.
Artikel 13b
Europa-Parlamentet eller Rådet kan tilbagekalde den delegation af beføjelser, der er
omhandlet i artikel 13a.
Den institution, der indleder en intern procedure for at træffe beslutning om, hvorvidt
delegationen af beføjelser skal tilbagekaldes, bestræber sig på at underrette den anden
6
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
DA
5
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
institution og Kommissionen i rimelig tid, inden den endelige afgørelse træffes, idet den
henviser til de delegerede beføjelser, som vil kunne tilbagekaldes, og giver en begrundelse for
en mulig tilbagekaldelse.
Afgørelsen om tilbagekaldelse indstiller den i afgørelsen fastsatte delegation af beføjelser.
Den får virkning straks eller senere på et i beslutningen fastsat tidspunkt. Den påvirker ikke
gyldigheden af de delegerede retsakter, der allerede er trådt i kraft. Den offentliggøres i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel 13c
Europa-Parlamentet og Rådet kan gøre indsigelse med den delegerede retsakt inden for en
periode på to måneder efter datoen for offentliggørelse. På Europa-Parlamentets og Rådets
initiativ forlænges perioden med én måned.
Den delegerede retsakt offentliggøres, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort
indsigelse, inden nævnte periode udløber, i
Den Europæiske Unions Tidende
og træder i kraft
på den i retsakten fastsatte dato.
Den delegerede retsakt kan offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
og træde i kraft,
inden nævnte periode udløber, hvis både Europa-Parlamentet og Rådet har meddelt
Kommissionen, at de ikke vil gøre indsigelse.
Hvis Europa-Parlamentet og Rådet gør indsigelse mod en delegeret retsakt, træder den ikke i
kraft. Den institution, der gør indsigelse, skal begrunde sin indsigelse mod den delegerede
retsakt.
Artikel 13d
Kommissionen vedtager, i givet fald ved hjælp af gennemførelsesretsakter efter den
procedure, der er omhandlet i artikel 42d, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1290/2005,
bestemmelser, der tilsigter at opnå en ensartet anvendelse af nærværende forordning i EU og
navnlig med hensyn til følgende:
a) den samordning af fælles aktioner, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1
b) nærmere oplysninger og specifikationer vedrørende indhold, form og fremgangsmåde for
fremsendelse af anmodninger, indhold, form og fremgangsmåde for meddelelse og
fremsendelse og udveksling af de oplysninger, der er påkrævet inden for rammerne af denne
forordning
c) betingelser og fremgangsmåde for offentliggørelse eller særlige regler og betingelser for
Kommissionens udbredelse eller meddelelse til medlemsstaternes kompetente myndigheder af
de oplysninger, der er påkrævet inden for rammerne af denne forordning."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
DA
6
DA
kom (2010) 0761 - Ingen titel
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i […],
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA