Arbejdsmarkedsudvalget 2010
KOM (2010) 0763
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.12.2010
KOM(2010) 763 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Første foreløbige evaluering af det fælles program vedrørende "Længst muligt i eget
hjem" (Ambient Assisted Living - AAL)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Første foreløbige evaluering af det fælles program vedrørende "Længst muligt i eget
hjem" (Ambient Assisted Living - AAL)
1.
I
NDLEDNING
EU har anerkendt ikt som en central faktor, der kan være med til at løse udfordringerne som
følge af demografisk aldring som oprindeligt skitseret i Kommissionens meddelelse "En god
alderdom i informationssamfundet" (2007)
1.
Den har særlig stillet økonomisk støtte til
forskning, udvikling og innovation til rådighed på dette område. Kommissionens meddelelse
"En digital dagsorden for Europa" (2010)
2
styrker EU's forpligtelse til at udnytte ikt til en
aktiv, uafhængig og sund aldring.
EU's deltagelse i det fælles program vedrørende "Længst muligt i eget hjem" (det fælles
AAL-program) er en hjørnesten i denne forpligtelse. Det fælles AAL-program blev oprettet af
20 EU-medlemsstater og tre associerede lande i 2008. EU besluttede at samfinansiere de
deltagende landes støtte med finansiering fra det syvende rammeprogram for forskning og
teknologisk udvikling på grundlag af artikel 185 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), tidligere artikel 169 i EF-traktaten
3
.
Det fælles AAL-program fokuserer på anvendt forskning med en produktionstid på 2-3 år for
ikt-baserede produkter og tjenesteydelser til de ældre. De lande, der deltager i det fælles
AAL-program, er hovedejerne af det fælles AAL-program. De gennemfører programmet
gennem en almennyttig AAL-forening, der styres af en generalforsamling og støttes
driftsmæssigt af en central forvaltningsenhed. Kommissionen har observatørstatus på
generalforsamlingen og vetoret vedrørende det årlige arbejdsprogram og er part i generelle og
årlige aftaler med AAL-foreningen om EU's finansieringstilskud.
I beslutningen fra 2008 om Fællesskabets finansielle deltagelse i det fælles AAL-program
blev det fastsat, at der skulle gennemføres en foreløbig evaluering senest i 2010, som er blevet
udført af et uafhængigt ekspertpanel på højt niveau under ledelse af tidligere EU-kommissær
Meglena Kuneva. Panelets resultater er baseret på omfattende baggrundsdokumentation,
casestudier, statistiske oplysninger om det fælles AAL-program, omkring 40 interview med
interesserede parter og en onlinehøring.
Panelet udarbejdede rådgivning om innovation og demografisk aldring generelt og fremsatte
specifikke anbefalinger vedrørende det fælles AAL-program. De fleste af disse anbefalinger
vedrører de lande, der deltager i det fælles AAL-program, mens nogle af dem også vedrører
EU-institutionerne og den bredere kreds af interesserede parter (ældreorganisationer,
industrien og tjenesteydere og regionale myndigheder).
I denne meddelelse analyseres de væsentligste anbefalinger fra panelet, og der foreslås, hvor
det er relevant, foranstaltninger, som Kommissionen kan iværksætte sammen med andre EU-
institutioner og interesserede parter samt gennem Kommissionens rolle i det fælles AAL-
program.
1
2
3
KOM(2007) 332 endelig af 14. juni 2007.
KOM(2010) 245 endelig/2 af 19. maj 2010.
Beslutning nr. 742/2008/EF af 9. juli 2008.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0004.png
2.
FOR IKT I FORBINDELSE MED AT LØSE DEN UDFORDRING
,
SOM
DEMOGRAFISK ALDRING UDGØR
B
AGGRUND
De grundlæggende data vedrørende den europæiske befolknings aldring er velkendte. De
viser en nært forestående og væsentlig ændring i samfundet og økonomien, som EU stadig
ikke er tilstrækkeligt godt forberedt på. Det forventes, at der vil mangle op til 2 mio. job i
pleje- og sundhedssektoren i 2020, hvis der ikke træffes foranstaltninger til at afhjælpe denne
mangel, hvilket medfører, at 15 % af det nødvendige arbejde i sundhedssektoren ikke er
dækket
4
. Forholdet mellem personer over 65 og den arbejdende del af befolkningen (i alderen
15-64) vil falde fra ca. 1:4 i 2008 til 1:3 i 2020 og 1:2 i 2050, hvilket belaster solidariteten
imellem generationerne
5
. De stigende udgifter til aldring vil få en væsentlig indvirkning på de
offentlige finanser
6
, og mens personer over 50 har en anslået disponibel indkomst og formue
på ca. 3 mia. EUR, og pensionisternes indtægt er steget
7
, er der store forskelle, hvor 19 % af
de ældre risikerer et liv i fattigdom, og dette tal stiger hurtigt, særlig i EU-10
8
.
Den demografiske udfordring kan kun løses gennem en sammenhængende kombination af
politikker på det sociale, økonomiske, sundhedsmæssige, innovationsmæssige og digitale
område
9
. Hvis vi handler i dag, kan det omsættes til en tredobbelt gevinst i form af bedre
livskvalitet, plejeomkostninger, som er bæredygtige for samfundet som helhed, og nye job og
virksomheder takket være et voksende seniormarked. Den demografiske aldring er i Europa
2020-strategien
10
blevet identificeret som både en udfordring og en mulighed for intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst. Strategiens flagskibsinitiativer "en digital dagsorden for
Europa" og "innovation i EU"
11
tager hver især fat på den demografiske aldring som et
prioriteret område.
Den digitale dagsorden fokuserer på ikt-støttede innovative tjenesteydelser, produkter og
processer.
Flagskibsinitiativet
innovation
i
EU
bekendtgør
et
europæisk
innovationspartnerskab vedrørende en aktiv og sund aldring, i hvilket digitale løsninger skal
spille en vigtig rolle. Ikt's transformerende karakter giver mulighed for innovation inden for
organiseringen af pleje, f.eks. at plejerne kan tilbringe mere tid sammen med de ældre ved at
øge effektiviteten og begrænse bureaukratiet på plejeområdet, løsninger, der forbedrer private
plejeres arbejdsforhold og velvære, forvaltning af personlig livsstil og sundhed, tilpasning af
arbejdspladsen til aldringen og ældres fortsatte aktive deltagelse i økonomien og samfundet.
Et voksende grundlag af casestudier viser en nedsættelse og sen udvikling af institutionel
pleje med 10-30 %, stor brugertilfredshed og vækst i virksomheder på over 10 % om året.
12
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Kommissionens egne foreløbige skøn baseret på Eurostat- og OECD-data.
SEK(2008) 2911.
KOM(2009) 545 af 17. september 2009.
Silver Economy Network of European Regions.
Foreløbig fælles rapport fra EPC-SPC om pensioner af 28. maj 2010.
KOM(2006) 571, KOM(2009) 180, Rapport om befolkningsaldringen 2009 – European Economy
series.
KOM(2010)2020 af 3. marts 2010.
KOM(2010) 1161 af 6. oktober 2010.
Handlingsplan vedrørende informations- og kommunikationsteknologi og aldring (2007), lead market-
initiativet vedrørende e-sundhed (2007), ikt-programmet under RP7, ikt-politikstøtteprogrammet under
programmet for konkurrenceevne og innovation (CIP ICT PSP), det fælles AAL-arbejdsprogram
(www.aal-europe.eu).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0005.png
Intelligente omgivelser omfatter velkendte produkter, som f.eks. pendler, der udløser en alarm eller
pilleremindere, men også avancerede løsninger, som f.eks.
intelligente boligarealer,
som opdager og
kompenserer for problemer, som kan opstå med alderen såsom hukommelsestab, omflakken og sundhedsvilkår,
intelligente produkter
såsom sensorstøttede gulve og sko med aktuatorer, som opdager eller forhindrer fald,
digitale informationstjenester
såsom sikkerheds- og sundhedsovervågning og telepleje eller internetforbundne
fjernsyn til fritid, underholdning, undervisning, balance- eller hukommelsestræning, livsstilsrådgivning og
videoforbindelser med familien. I avanceret forskning undersøges f.eks. robotteknologi til hjælp med tunge
daglige gøremål, eller at ældre er med til at udforme socialt kommunikationsudstyr.
3.
OBSERVATIONER OG ANBEFALINGER VEDRØRENDE INNOVATION OG
DEMOGRAFISK ALDRING
P
ANELETS
Panelet blev anmodet om at vurdere resultaterne af det fælles AAL-program, og det
undersøgte samtidig programmet set i en bredere sammenhæng med innovation og
demografisk aldring. I forbindelse med sidstnævnte anbefaler panelet aktiv fremme af en
styrket og revideret vision for aldring,
som prioriterer en fortsat inddragelse af de ældre i
samfundet og økonomien som en mulighed for EU
13
. Denne vision skal fokusere på at sætte
de ældre i stand til at leve aktivt og uafhængigt i deres foretrukne miljø så længe som muligt
og til at sørge for deres egen trivsel og sundhed.
Kommissionen støtter denne anbefaling, som kræver en bedre samordning mellem
teknologisk, social og virksomhedsmæssig innovation, f.eks. ved at kombinere professionel
og privat pleje udført af familien og samfundet, indførelse af ikt-støttede fleksible
arbejdspladser og tilpassede arbejdsordninger for plejere, som også er aktive på
arbejdspladsen, og indførelse af offentlig-private aftaler om en levedygtig sundheds- og
socialplejebranche med godkendt kvalitet og universel dækning.
Panelet opfordrer også til hurtig gennemførelse af et
dynamisk marked for ikt og aldring,
som er i stand til at levere innovative produkter og tjenesteydelser, og til at give den stor
virkning ved at kombinere forsknings-, markeds- og udbredelsesaktiviteter.
Kommissionen støtter denne anbefaling og understreger sammen med panelet, at dette
nødvendiggør en hurtig løsning på de store hindringer, som omfatter:
markedsopsplitning og manglende stordrift:
En stor del af ældreplejen er lokal og kræver
lokalt tilpasset innovation. Udfordringen er at undgå opsplitning med en servicekvalitet,
som ikke er optimal
utilstrækkelig finansiering til innovation og investering til opskalering fra pilotprojekter:
Dette omfatter at overtale kommercielle investorer til at fremskynde deres indsats på
grundlag af mere langsigtede sociale og samfundsmæssige mål samt støtte til SMV'er,
således at de kan udvide til større markeder
usikkerhed vedrørende betaling:
I Europa finansieres ydelser på social- og
sundhedsområdet på mange forskellige måder, som kombinerer interventioner fra den
offentlige sektors, den private sektors og borgernes side, og som ofte ikke er tilpasset til at
støtte ikt-baserede løsninger til aktiv aldring eller en dagligdag præget af uafhængighed.
13
Denne strategi for aldring kommer også til udtryk i Rådets konklusioner om aktiv aldring af
7. juni 2010
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Panelet anbefaler at oprette
partnerskaber,
som styrker forbindelserne og interaktionen
mellem forskning og udvikling, innovation, markedsaktører, lovgivere og slutbrugere, og som
skal tage fat på sådanne hindringer. Kommissionen mener, at det europæiske
innovationspartnerskab vedrørende aktiv og sund aldring er et vigtigt skridt i denne retning.
Oprettelsen af AAL-investeringsforummet i år er også et lovende skridt med hensyn til at løse
nogle af investeringsproblemerne.
Panelet understreger også, at det er af stor betydning at
sikre en fremragende forvaltning
gennem et tættere samarbejde mellem de interesserede parter
med henblik på at imødegå
den store opsplitning, decentralisering og den lange række af aktører og på at kunne handle
hurtigt og effektivt, hvilket er nødvendigt i betragtning af den demografiske aldrings
presserende karakter. Derfor er der behov for en stærk operationel forvaltning af fælles
aktiviteter. Kommissionen støtter disse anbefalinger, som bør danne grundlag for
videreudviklingen af det fælles AAL-program og andre aktiviteter inden for innovation og
demografisk aldring.
4.
P
ANELETS ANBEFALINGER VEDRØRENDE DET FÆLLES
AAL-
PROGRAM
Panelet evaluerede det fælles AAL-program på fem områder:
– fremskridtene hen imod målene
– de deltagende landes finansielle bidragsniveau
– resultaterne af det fælles AAL-program som en drivkraft for integration af nationale
programmer
– forvaltningsmæssige resultater
– europæisk merværdi.
De fleste af panelets anbefalinger vedrører de deltagende lande direkte. Nogle anbefalinger
vedrører Kommissionens deltagelse i programmet. De behandles nedenfor under det enkelte
evalueringsområde.
Panelets samlede vurdering er klart positiv, hvad angår relevansen og resultaterne af det
fælles AAL-program, selv om programmet kun har været operationelt i to år, og projekterne
endnu ikke er afsluttet. Panelet mener, at det fælles AAL-program kan give meget relevante
løsninger på udfordringen med demografisk aldring og samtidig være et vellykket eksempel
på anvendelsen af artikel 185 i TEUF til innovativt forskningssamarbejde mellem
medlemsstaterne med EU-støtte. Panelet anerkendte også de deltagende landes velvillige
finansielle bidrag, som rækker ud over det lovmæssige minimumskrav (i forbindelse med de
første to indkaldelser øgede de deltagende lande deres finansielle bidrag til henholdsvis 30 %
og 50 % over det krævede minimumsbeløb), og en stor deltagelse af SMV'er på et godt stykke
over 40 %. Kommissionen påpeger, at det fælles AAL-program behandler en
samfundsmæssig udfordring, som giver anledning til udbredt bekymring, med gensidige og
afbalancerede fordele til at samle indsatsen og med den fælles AAL-beslutning, som
fastsætter klare regler for og incitamenter til et sådant samarbejde.
Panelet anbefaler imidlertid også, at foranstaltningerne i det fælles AAL-program hurtigt
styrkes. Kommissionen støtter denne anbefaling og opfordrer indtrængende de deltagende
lande til umiddelbart at være meget opmærksomme på denne anbefaling.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0007.png
Fremskridtene hen imod målene med det fælles AAL-program
De centrale mål med det fælles AAL-program er i) at skabe mulighed for nye ikt-baserede
produkter, tjenesteydelser og systemer til en god alderdom, ii) at skabe en tilstrækkelig
forsknings-, udviklings- og innovationsmasse og iii) at forbedre betingelserne for industriel
udnyttelse.
Panelet konkluderede, at det fælles AAL-program bidrager positivt til det første og andet mål,
særlig hvad angår betingelserne for industriens deltagelse (som SMV'ernes store deltagelse
vidner om, dvs. 40 %). Panelet anbefaler imidlertid at gøre mere for at styrke den faktiske
udnyttelse af resultaterne. Det anbefalede også de deltagende lande at styrke arbejdet i
produktionsleddet på områder såsom innovation inden for tjenesteydelser og at medtage mere
bredt gennemførlige udbredelseshensyn som en faktor.
Kommissionen tilslutter sig panelet vedrørende de væsentlige og synlige fremskridt i det
fælles AAL-program hen imod målene. Den tilslutter sig også panelets anbefalinger om at
være mere opmærksom på at udnytte resultaterne. De foranstaltninger, som Kommissionen
agter at iværksætte (sammen med de interesserede parter), vil fremme forbindelsen mellem
det fælles AAL-program og udbredelsesinstrumenterne, særlig programmet for
konkurrenceevne og innovation, idet der tilvejebringes markeds- og konsekvensanalyser og
dokumentation, og nye finansieringsinstrumenter til udbredelse undersøges
14
. Kommissionen
agter også at sikre, at disse foranstaltninger bidrager til og fremmer det tilknyttede arbejde i
det planlagte europæiske innovationspartnerskab vedrørende en aktiv og sund aldring.
Kommissionen vil samarbejde med det fælles AAL-program om at udvikle og udveksle
konsekvensmålinger
mellem programmet og programmet for konkurrenceevne og
innovation (2011).
Kommissionen vil iværksætte en undersøgelse af
markedsovervågning og
forretningsmodeller
inden for ikt til en god alderdom, som også vil behandle arbejdet med
forretningsmodeller i projekter inden for det fælles AAL-program (2011).
Kommissionen vil sammen med Den Europæiske Investeringsbank og det fælles AAL-
program
mobilisere eller oprette passende finansieringsordninger
for at udfylde
investeringshullet med hensyn til udbredelse i stor målestok og anvende Jessica-
investeringsordningen og den tekniske bistandsfacilitet ELENA
15
som udgangspunkter (2010-
2011).
Kommissionen vil foreslå det fælles AAL-program fortsat at støtte
AAL-
investeringsforummet
og at åbne det for produktudviklere og innovation fra FR7 og CIP ICT
PSP (fra 2011).
De deltagende landes finansielle bidragsniveau
Panelet konkluderede, at niveauet for de nationale finansielle bidrag er en stor succes for det
fælles AAL-program. Generelt fungerer fælles finansiering af projekter fra særskilte nationale
finansieringsmidler godt. Panelet var imidlertid bekymret over, at det ville være for
kompliceret for deltagerne at håndtere de forskelligartede nationale regler samt de forskellige
betalingsordninger, der undertiden berører forvaltningen af projekterne. Endvidere anbefalede
panelet at sørge for tilstrækkelige ressourcer til de nationale kontaktpunkter, således at de kan
udføre de nødvendige opgaver på en fyldestgørende måde.
14
15
Inden for statsstøttereglernes muligheder.
Disse vedrører henholdsvis bæredygtig byudvikling og bæredygtig energi på lokalt plan, www.eib.org.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0008.png
Kommissionen støtter disse resultater og anbefalinger og opfordrer de deltagende lande til at
finde en løsning på problemet med rettidig betaling til projektpartnere fra deres egne landes
budget som en vigtig succesfaktor.
Kommissionen vil fortsat overvåge centrale
målinger af de finansielle resultater
(betalingsfrist og kontraktens gyldighedsperiode) i forbindelse med sine årlige revisioner af
det fælles AAL-program og om nødvendigt følge op, særlig for at sikre rettidige betalinger
(fra 2010).
Resultaterne af det fælles AAL-program i forbindelse med integration af nationale programmer
Panelet konstaterede, at det fælles AAL-program er et vigtigt instrument til integration af den
nationale indsats og skabelse af synergier, særlig med hensyn til videnskabelig og
forvaltningsmæssig integration. Forskellige finansielle regler og støttekriterier i de deltagende
lande besværliggør imidlertid dannelsen af internationale konsortier og en effektiv deltagelse
fra alle relevante interesserede parters side, og panelet anbefaler at finde en løsning på dette
væsentlige problem.
Kommissionen tilslutter sig denne anbefaling og opfordrer de deltagende lande til at tage
størst muligt hensyn til integrationsmålet i det fælles AAL-program gennem en bedre
harmonisering og forenkling af støttekriterierne og tilpasning af finansierings- og
udbetalingsmetoderne.
Kommissionen vil samarbejde med de lande, der deltager i det fælles AAL-program, for at
analysere støttestrategierne med henblik på at udveksle praksis og som input til den mere
langsigtede fremtid for det fælles AAL-program (2011).
De forvaltningsmæssige resultater af det fælles AAL-program
Panelet konstaterede, at de to første indkaldelser af forslag inden for det fælles AAL-program
har været vellykkede. Det anbefaler imidlertid at give styrkelsen og forbedringen af den
centrale forvaltningsenheds operationer høj prioritet. Det opfordrer også indtrængende det
fælles AAL-program til at udvide mulighederne for input fra slutbrugerne til programmet og
projekterne ved at inddrage dem tidligere, ved at øge deres berettigelse til national støtte og
ved at sikre deres repræsentation i det rådgivende organ for det fælles AAL-program.
Kommissionen støtter disse anbefalinger og opfordrer indtrængende de deltagende lande til i
højere grad at støtte programforanstaltningerne ved at tildele menneskelige og økonomiske
ressourcer, herunder i givet fald gradvis øget fælles finansiering af programforanstaltningerne.
Kommissionen er også enig med panelet i, at udvekslingen af erfaring og skabelsen af
synenergier med tilknyttede artikel 185-programmer, som f.eks. Eurostars, EMPR og Bonus-
169, kan være afgørende for forbedringen af forvaltningen af og foranstaltningerne under det
fælles AAL-program.
Kommissionen vil gøre
udvekslingen af artikel 185-praksisser
lettere i forbindelse med
gennemførelsen af tilknyttede programmer gennem udveksling af praktiske erfaringer og et
muligt yderligere samarbejde.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0009.png
Det fælles AAL-programs europæiske merværdi
Panelet mente, at det fælles AAL-program allerede tilfører en klar europæisk merværdi i form
af den balance, der er opnået mellem EU-indsatsen og de nationale behov og input, samt i
form af udviklingen af god praksis. De aktuelle EU-bestræbelser på at finde en løsning på og
fjerne hindringerne for udbredelsen af AAL-løsninger bør imidlertid styrkes som led i en
fælles indsats sammen med alle de interesserede parter. Panelet anbefaler stærkt en
videreførelse af det fælles AAL-program efter FR7 som en langsigtet investering. Panelet
anbefaler også EU-institutionerne at fremme og styrke forbindelserne mellem det fælles AAL-
program og andre EU-programmer og -initiativer såsom FR7-samarbejdsprogrammet og
programmet for konkurrenceevne og innovation.
Kommissionen er enig i disse resultater og anbefalinger. Programmets europæiske dimension
er væsentlig, og der er behov for et langsigtet perspektiv for at føre de fulde fordele ved det
fælles AAL-program ud i livet. Kommissionen agter derfor at undersøge muligheden for at
videreføre det fælles AAL-program efter FR7, idet der tages højde for Rådets og Europa-
Parlamentets reaktion på evalueringsresultaterne og anbefalingerne vedrørende det fælles
AAL-program.
På længere sigt (efter 2013) vil en række løsningsmodeller blive vurderet i tæt samråd med
ejerne af det fælles AAL-program. I forbindelse med det nye europæiske
innovationspartnerskab vedrørende aktiv og sund aldring bør en sådan vurdering omfatte
tilpasningen mellem de lande, der deltager i det fælles AAL-program, og de interesserede
parter i det europæiske innovationspartnerskab, hvad angår målene, arbejdsområderne samt
finansielle forpligtelser og andre forpligtelser. Vurderingen vil også omfatte øget fælles
finansiering af projekter og fælles støtte til programforanstaltninger på længere sigt.
På kort sigt (2011-2012) kan foranstaltningerne under det fælles AAL-program bidrage
væsentligt til det europæiske innovationspartnerskab vedrørende aktiv og sund aldring. De
omfatter aktiv inddragelse af de interesserede parter i det fælles AAL-program i udviklingen
af selve partnerskabet (på grundlag af erfaringen med ejermodellen for det fælles AAL-
program), formidling af resultaterne af projekter under det fælles AAL-program, mekanismer,
der kan slå bro over kløften mellem forskningen og markedet, som f.eks. det ovennævnte
investeringsforum, og tilpasning af foranstaltninger med henblik på yderligere udvikling af
samarbejdet med regionerne.
Kommissionen vil tage højde for de
bidrag til det europæiske innovationspartnerskab
vedrørende aktiv og sund aldring,
som det fælles AAL-program kan yde (2010-2012).
Kommissionen vil foretage en
konsekvensanalyse af løsningsmodeller for videreførelsen
af det fælles AAL-program ud over FR7,
uden at det berører udarbejdelsen af FR8 og EU's
finansielle overslag, og tage højde for udviklingen af det europæiske innovationspartnerskab
vedrørende aktiv og sund aldring (2012).
Der findes en række forsknings- og innovationsinitiativer, med hvilke synergierne bør styrkes
yderligere eller føres ud i livet. Det avancerede ikt-forskningsprogram under det syvende
rammeprogram og ikt-politikstøtteprogrammet under programmet for konkurrenceevne og
innovation (CIP ICT PSP), som vedrører validering af innovation, er tidligere og
efterfølgende partnerprogrammer til det fælles AAL-program. Europa har en globalt
enestående styrke inden for ikt til en god alderdom med disse indbyrdes forbundne
programmer, som sammen dækker en væsentlig del af forsknings- og innovations-"kæden".
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450077_0010.png
En række medlemsstater er ved at udarbejde et nyt fælles programmeringsinitiativ (JPI)
16
om
"More Years, Better Lives", der vedrører tilpasning af en lang række forskningsområder (der
rækker ud over ikt og teknologi). Det fælles AAL-program kan være en anvendelseskontekst
for JPI's tværfaglige forskning i aldring og forsyne JPI-forskningsdagsordenen med
brugererfaring med ikt, samtidig med at der udveksles forskningsmetoder såsom
levnedsløbstrategien.
Endelig anbefalede panelet, at der ydes vedvarende politisk støtte til det fælles AAL-program,
og at det videreføres og styrkes som led i en sammenhængende overordnet strategi for
demografisk aldring samt for forskning og innovation og foranstaltningerne i den digitale
dagsorden på dette område.
Kommissionen vil støtte
kortlægning af teknologi og høring
og udarbejde retningslinjer for
en tættere forbindelse mellem FR7, det fælles AAL-program og programmet for
konkurrenceevne og innovation (CIP) inden for ikt til en god alderdom (2011).
Kommissionen vil behandle potentialet for synergier mellem det fælles AAL-program og det
fælles programmeringsinitiativ om "More Years, Better Lives"
i en henstilling om det
fælles programmeringsinitiativ (2011).
Kommissionen vil foreslå det fælles AAL-program at præsentere
AAL-konferencen som et
bidrag til det europæiske år for aktiv aldring i 2012
for at opnå større synlighed og styrke
engagementet på tværs af en lang række aktører (2012).
Kommissionen vil vurdere, om
handlingsplanen vedrørende informations- og
kommunikationsteknologi og aldring er passende
som led i den digitale dagsorden (2012).
5. K
ONKLUSIONER
Kommissionen glæder sig over denne foreløbige evaluering af det fælles AAL-program. På
den ene side er dette en lejlighed til at styrke de fælles foranstaltninger med medlemsstaterne
og andre interesserede parter i Europa med henblik på at finde en løsning på den umiddelbare
demografiske forandring gennem innovation og ikt som et vigtigt led i gennemførelsen af
flagskibsinitiativerne "en digital dagsorden for Europa" og "innovation i EU". I denne
forbindelse er den foreløbige evaluering af det fælles AAL-program også et rettidigt input til
den yderligere udvikling af pilotprojektet det europæiske innovationspartnerskab vedrørende
aktiv og sund aldring. På den anden side kan der drages erfaringer af dette instruments
funktion på grundlag af artikel 185 i TEUF som et vigtigt middel til opbygning af det
europæiske forskningsområde.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at give udtryk for deres mening om rapporten samt
om analysen og anbefalingerne i den og til at støtte gennemførelsen af de foreslåede
foranstaltninger.
16
KOM(2008) 468, fælles programmering af forskningsindsatsen.
DA
9
DA