Finansudvalget 2011
KOM (2010) 0774
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.12.2010
KOM(2010) 774 endelig
2010/0374 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. .../...
om det europæiske national- og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Det overordnede mål med projektet er at revidere ENS 95, således at nationalregnskaberne i
Den Europæiske Union bringes i overensstemmelse med de nye økonomiske vilkår, de
fremskridt, der er sket inden for det metodologiske udviklingsarbejde, og brugernes behov.
Det er derfor meget vigtigt, at Europa-Parlamentet og Rådet vedtager en forordning om det
europæiske national- og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union i 2010 (ENS
2010).
Den reviderede udgave af ENS skal udgøre en passende metodologisk referenceramme for
udarbejdelse af de nationalregnskabsdata af høj kvalitet, som er nødvendige for
gennemførelsen af vigtige EU-politikker.
Revisionen vil også give lejlighed til at forbedre ENS 95-standarderne yderligere og i højere
grad indrette dem efter deres forskellige anvendelsesformål i EU.
ENS er et vigtigt værktøj på EU-plan, som anvendes i væsentlige administrative
sammenhænge (f.eks. egne indtægter, proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud og strukturfondene) samt til analyse af koordineringen af og konvergensen mellem
medlemsstaternes økonomiske politikker.
ENS giver EU's institutioner, regeringer og økonomiske og sociale aktører en række
harmoniserede og pålidelige statistikker, på grundlag af hvilke de kan træffe deres
beslutninger med henblik på at opfylde målene i traktaten om Den Europæiske Union,
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og i særdeleshed målene for Den
Økonomiske og Monetære Union.
Revisionen af ENS følger i kølvandet på revisionen af det internationale
nationalregnskabssystem (SNA 93). Den nye udgave af SNA (SNA 2008) blev offentliggjort i
2009 af de fem internationale organisationer, der har været med til at udarbejde den nye
håndbog (IMF, OECD, FN's statistiske kontor, Verdensbanken og Eurostat).
ENS er i store træk konsistent med SNA for så vidt angår definitioner, regnskabsregler og
klassifikationer. Der er dog visse forskelle, særlig i opstillingsformen, som i højere grad er
tilpasset dens anvendelsesformål i EU. Til disse specifikke formål kræves der nemlig mere
nøjagtige definitioner, klassifikationer og regnskabsregler. ENS er til forskel fra SNA baseret
på en forordning, der indeholder bindende regler til sikring af sammenlignelighed på EU-plan
samt et obligatorisk indberetningsprogram.
2.
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Revisionen af ENS er blevet drøftet i forskellige fora:
Der er blevet nedsat en styringsgruppe bestående af nationalregnskabschefer, som skal bistå
nationalregnskabsudvalget (ligeledes bestående af nationalregnskabschefer) med følgende
opgaver:
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at yde den strategiske vejledning, der er nødvendig for, at projektet kan lykkes
at yde rådgivning i projektets forskellige faser
at træffe afgørelse om vigtige metodologiske spørgsmål.
Den generelle sagkundskab, som Arbejdsgruppen vedrørende Nationalregnskaber (NAWG)
ligger inde med, og den mere specifikke sagkundskab, som Arbejdsgruppen vedrørende
Finansielle Regnskaber (FAWG) kan bidrage med, er af væsentlig betydning for, at
revisionen af ENS 95 kan lykkes. Intense drøftelser på møder og via skriftlige konsultationer
har været nødvendige for at sikre projektets tekniske kvalitet. Sideløbende med NAWG er der
nedsat en arbejdsgruppe vedrørende revisionen af ENS 95 i form af fælles møder mellem
NAWG og FAWG med det formål at behandle spørgsmål af fælles interesse for de to
arbejdsgrupper.
EN teknisk ECB/Eurostat-arbejdsgruppe vedrørende konsistens har beskæftiget sig med
harmoniseringen af de finansielle og ikke-finansielle dele af systemet.
I hver fase af revisionsprocessen er der regelmæssigt blevet aflagt rapport til Udvalget for det
Europæiske Statistiske System. Desuden er Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og
Betalingsbalancestatistik blevet holdt orienteret.
Der har været regelmæssig kontakt med andre generaldirektorater, navnlig
Generaldirektoratet for Økonomiske og Finansielle Anliggender og Generaldirektoratet for
Budget.
Eurostat afholdt en konference om nationalregnskaber i september 2009 i Bruxelles med
deltagelse af brugere og interessenter.
KONSEKVENSANALYSE
Hvis ENS ikke revideres, vil det svække sammenligneligheden af nationalregnskaber og
aggregater, for det første medlemsstaterne imellem, da revisionen byder på mulighed for at
fastsætte nye metodologiske regler på områder, som er blevet aktuelle inden for de seneste
femten år, for det andet på internationalt plan, da SNA netop er blevet revideret.
ENS bør fortsat være en udgave af SNA tilpasset strukturen i medlemsstaternes økonomier og
i det omfang, det er muligt, være i overensstemmelse med SNA's opbygning, således at EU's
oplysninger kan sammenlignes med dem, som de vigtigste samarbejdspartnere på verdensplan
udarbejder.
En analyse af konsekvenserne af indførelsen af den reviderede ENS for de vigtigste
nationalregnskabsaggregater er blevet drøftet i Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs
underudvalg vedrørende statistik med henblik på en orienterende drøftelse i Økofinrådet i
november 2010.
3.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Formålet med forordningen er at revidere ENS både med hensyn til metodologien vedrørende
fælles standarder, definitioner, klassifikationer og regnskabsregler og med hensyn til
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
programmet for indberetning af statistiske regnskaber og tabeller udarbejdet efter
metodologien til brug for EU.
Artikel 338 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde udgør retsgrundlaget for
europæiske statistikker. Europa-Parlamentet og Rådet vedtager efter den almindelige
lovgivningsprocedure foranstaltninger til udarbejdelse af statistikker, hvor det er nødvendigt
for, at EU kan udøve sin virksomhed. Ifølge denne artikel skal udarbejdelsen af europæiske
statistikker være karakteriseret ved upartiskhed, pålidelighed, objektivitet, videnskabelig
uafhængighed, omkostningseffektivitet og de statistiske oplysningers fortrolighed.
Forslaget stemmer overens med både nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Hvad angår nærhedsprincippet hører målene med forslaget ikke ind under EU's
enekompetence, og samtidig kan de ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne.
Medlemsstaterne kan ikke opfylde det centrale kvalitetskrav i nødvendigt omfang uden en
klar europæisk ramme, dvs. lovgivning på EU-plan, der fastlægger en fælles
nationalregnskabsmetodologi og et fælles indberetningsprogram.
Dette er særlig vigtigt på nationalregnskabsområdet, hvor der anvendes aggregater til mange
forskellige formål på regionalt og nationalt plan samt på EU-plan (f.eks. egne indtægter,
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud og strukturfondene).
Målene med forslaget kan bedre gennemføres på EU-plan på grundlag af en EU-retsakt, fordi
kun
Kommissionen
kan
koordinere
den
nødvendige
harmonisering
af
nationalregnskabsmetodologien og de statistiske oplysninger på EU-plan. Indsamlingen af
data og udarbejdelsen af sammenlignelige statistikker om nationalregnskaber kan derimod
foretages af medlemsstaterne. EU kan derfor vedtage foranstaltninger i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, jf. traktatens artikel 5.
Hvad angår proportionalitetsprincippet er forordningen begrænset til det minimum, der
kræves til at opfylde disse mål, og går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå målene.
Den bestemmer ikke, hvilken metode der skal anvendes til indsamling af
nationalregnskabsdata i de enkelte medlemsstater, kun hvilke data der skal leveres, så der
sikres en ensartet struktur og tidsplan.
Det foreslåede juridiske instrument til ENS 2010 er en forordning vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet. En forordning er at foretrække, fordi der herved indføres de samme
bestemmelser i hele EU, således at medlemsstaterne ikke har mulighed for kun at anvende
dem i et vist omfang eller selektivt. Den gælder umiddelbart, hvilket betyder, at den ikke skal
gennemføres i national ret.
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
5.
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0006.png
2010/0374 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. .../...
om det europæiske national- og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 338,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank
2
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure
3
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Til overvågning af medlemsstaternes økonomier og Den Økonomiske og Monetære
Union (ØMU'en) kræves der sammenlignelige, ajourførte og pålidelige oplysninger
om den økonomiske situation og udvikling i de enkelte medlemsstater eller regioner.
Kommissionen bør bidrage til overvågningen af medlemsstaternes økonomier og
ØMU'en og navnlig med regelmæssige mellemrum aflægge rapport til Rådet om
medlemsstaternes opfyldelse af deres forpligtelser i forbindelse med ØMU'en.
Unionsborgerne har brug for national- og regionalregnskaber som et væsentligt
værktøj til analysering af den økonomiske situation i de enkelte medlemsstater eller
regioner. Af hensyn til sammenligneligheden bør sådanne regnskaber udarbejdes på
grundlag af entydige enhedsprincipper.
Kommissionen bør bruge nationalregnskabsaggregater til Unionens administrative
formål og navnlig til budgetberegninger.
I 1970 blev der udsendt et administrativt dokument med titlen "Det Europæiske
Nationalregnskabssystem" (ENS), som dækkede denne forordnings område, og som
var udarbejdet af De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor på dettes eget
ansvar. Dette dokument var resultatet af Det Statistiske Kontors og de nationale
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0007.png
statistiske kontorers fælles anstrengelser gennem en årrække for at udarbejde et
nationalregnskabssystem til at imødekomme de krav, som De Europæiske
Fællesskabers økonomiske og sociale politik stillede. Det var en fællesskabsversion af
De Forenede Nationers nationalregnskabssystem, som indtil da var blevet anvendt i De
Europæiske Fællesskaber. Med henblik på en ajourføring af den oprindelige tekst
udsendte man i 1979 anden udgave af dette dokument
4
.
(6)
Ved Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996 om det europæiske national-
og regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab
5
blev der indført et
nationalregnskabssystem, som imødekommer de krav, som Unionens økonomiske,
sociale og regionale politik stiller. Dette system var i store træk konsistent med det
internationale nationalregnskabssystem, som FN's Statistiske Kommission vedtog i
februar 1993 (SNA 1993) for at sikre, at nationalregnskabstallene for samtlige lande,
der er medlemmer af FN, er sammenlignelige på verdensplan.
SNA 1993 er blevet ajourført i form af et nyt nationalregnskabssystem (SNA 2008),
som FN's Statistiske Kommission vedtog i februar 2009 for at bringe
nationalregnskaberne mere i overensstemmelse med de nye økonomiske vilkår, de
fremskridt, der er sket inden for det metodologiske udviklingsarbejde, og brugernes
behov.
Under hensyn til denne udvikling er det nødvendigt at revidere det europæiske
nationalregnskabssystem (ENS 95), der blev indført ved forordning (EF) nr. 2223/96,
så det kommer til at udgøre en særlig udgave af SNA 2008 tilpasset strukturen i
medlemsstaternes økonomier, således at Unionens oplysninger kan sammenlignes med
dem, som de vigtigste samarbejdspartnere på verdensplan udarbejder.
Der bør for så vidt angår miljø- og socialregnskaber tages hensyn til Kommissionens
meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet "BNP og mere – Måling af fremskridt i en
verden i forandring"
6
af 20. august 2009. Der kan derfor være behov for yderligere
metodologiske undersøgelser og test af oplysninger.
Det reviderede europæiske nationalregnskabssystem (ENS 2010), der indføres ved
denne forordning, indeholder en metodologi og et indberetningsprogram (hvori er
fastlagt de regnskaber og tabeller, som alle medlemsstater skal indsende inden for
bestemte frister). Kommissionen bør stille disse regnskaber og tabeller til rådighed for
brugerne på bestemte tidspunkter, navnlig med sigte på overvågning af den
økonomiske konvergens og for at sikre nøje koordinering mellem medlemsstaternes
økonomiske politikker.
ENS 2010 skal gradvis erstatte alle andre systemer som en referenceramme med fælles
standarder, definitioner, klassifikationer og regnskabsregler, der skal anvendes ved
udarbejdelsen af medlemsstaternes regnskaber til brug for Unionen, således at tallene
bliver sammenlignelige medlemsstaterne imellem.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
4
5
6
Eurostat: Det Europæiske Nationalregnskabssystem (ENS), 2. udgave. De Europæiske Fællesskabers
Statistiske Kontor, Luxembourg, 1979.
EFT L 310 af 30.11.1996, s. 1.
KOM(2009) 433 endelig.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0008.png
(12)
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1059/2003 af
26. maj 2003 om indførelse af en fælles nomenklatur for regionale enheder (NUTS)
7
skal alle statistiske data opdelt efter regionale enheder, som medlemsstaterne
indsender til Kommissionen, være udarbejdet i henhold til NUTS-nomenklaturen. For
at der kan udarbejdes sammenlignelige regionale statistikker, bør de regionale enheder
derfor være i overensstemmelse med NUTS-nomenklaturen.
Der er oprettet en taskforce med henblik på en nærmere undersøgelse af spørgsmålet
om behandlingen af indirekte målte finansielle formidlingstjenester (FISIM) i
nationalregnskabssystemet. Under hensyntagen til taskforcens konklusioner kan det
blive nødvendigt at ændre den metode, der anvendes til beregning og allokering af
FISIM, ved hjælp af en delegeret retsakt inden udgangen af 2012, således at der kan
opnås mere pålidelige tal.
Udgifter til forskning og udvikling har karakter af investeringer og bør derfor
registreres som faste investeringer. Det er dog nødvendigt at præcisere formatet for de
data, der skal registreres som faste investeringer, ved hjælp af en delegeret retsakt, når
man via en test baseret på udviklingen af supplerende tabeller har opnået tilstrækkelig
tillid til dataenes pålidelighed.
Der er behov for at foretage undersøgelser og gøre en indsats, specielt vedrørende
"BNP og mere" og "Europa 2020", for at udvikle en mere fuldstændig metode til
måling af velfærd og fremgang og dermed medvirke til at fremme en intelligent,
bæredygtig og inkluderende økonomi. Disse undersøgelser og denne indsats vil
bidrage til yderligere at forbedre datatilgængeligheden, -indberetningen og -kvaliteten
samt styrke metodologien og dermed bane vejen for fremtidige udviklinger.
Kommissionen bør have beføjelse til at vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 290 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, for så vidt angår ændringer af
bilagene til denne forordning. Det er særlig vigtigt, at Kommissionen gennemfører
relevante høringer under det forberedende arbejde, herunder også på ekspertniveau.
Da gennemførelsen af denne forordning kan gøre det nødvendigt at foretage større
ændringer af de nationale statistiske systemer, kan Kommissionen indrømme
medlemsstaterne undtagelser.
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af denne forordning bør vedtages i
overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
8
.
Målet for denne forordning, nemlig indførelse af et revideret europæisk
nationalregnskabssystem (ENS 2010), kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne og kan derfor bedre gennemføres på EU-plan; Unionen kan derfor
træffe foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. traktatens
artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
denne forordning ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
7
8
EUT L 154 af 21.6.2003, s. 1.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0009.png
(20)
Udvalget for det Europæiske Statistiske System, der er nedsat ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om
europæiske statistikker
9
, er blevet hørt.
Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik, der er nedsat ved
Rådets afgørelse 2006/856/EF af 13. november 2006
10
, og BNI-udvalget, der er nedsat
ved Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1287/2003 af 15. juli 2003 om harmonisering
af bruttonationalindkomsten i markedspriser ("BNI-forordningen")
11
, er blevet hørt —
(21)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand
1.
2.
Ved denne forordning oprettes det europæiske nationalregnskabssystem 2010 (ENS
2010).
I ENS 2010 fastlægges der:
a)
en metodologi (bilag A) vedrørende fælles standarder, definitioner,
klassifikationer, og regnskabsregler, som skal anvendes til udarbejdelse af
sammenlignelige regnskaber og tabeller til brug for Unionen samt de i artikel 3
foreskrevne resultater
et program (bilag B), hvori der er fastsat tidsfrister for medlemsstaternes
indberetning til Kommissionen (Eurostat) af de regnskaber og tabeller, der skal
udarbejdes efter den i litra a) nævnte metodologi.
b)
3.
4.
Under hensyntagen til artikel 5 og 12 gælder denne forordning for alle retsakter
udstedt af Unionen, hvori der henvises til ENS eller definitionerne deri.
Denne forordning forpligter ikke medlemsstaterne til at anvende ENS 2010, når de
udarbejder regnskaber til eget brug.
Artikel 2
Metodologi
1.
2.
Den i artikel 1, stk. 2, litra a), omhandlede metodologi for ENS 2010 fremgår af
bilag A.
Kommissionen kan ved hjælp af delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel
7, 8 og 9 vedtage ændringer af metodologien for ENS 2010 med det formål at
præcisere og forbedre indholdet af systemet, forudsat at de ikke indebærer ændringer
9
10
11
EUT L 87 af 31.3.2009, s. 164.
EUT L 332 af 30.11.2006, s. 21.
EUT L 181 af 19.7.2003, s. 1.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af grundbegreberne, at der ikke kræves yderligere ressourcer til deres gennemførelse,
og at anvendelsen af dem ikke medfører en forøgelse af de egne indtægter.
3.
I tilfælde af tvivl vedrørende den korrekte gennemførelse af regnskabsreglerne i ENS
2010 anmoder den berørte medlemsstat Kommissionen (Eurostat) om en uddybning.
Kommissionen (Eurostat) undersøger straks spørgsmålet og meddeler den
pågældende medlemsstat sin afgørelse desangående.
Medlemsstaterne foretager beregningen og allokeringen af indirekte målte finansielle
formidlingstjenester (FISIM) i nationalregnskabet i overensstemmelse med den
metode, der er beskrevet i bilag A. Kommissionen kan inden udgangen af 2012
fastlægge en metode til beregning og allokering af FISIM ved hjælp af delegerede
retsakter i overensstemmelse med artikel 7, 8 og 9.
Udgifter til forskning og udvikling registreres af medlemsstaterne som faste
investeringer. Kommissionen kan i overensstemmelse med artikel 7, 8 og 9 vedtage
delegerede retsakter med henblik på at sikre pålideligheden af de data, der skal
registreres som faste investeringer. I sådanne delegerede retsakter præciseres
formatet for de pågældende data.
Artikel 3
Indberetning af data til Kommissionen
1.
Medlemsstaterne fremsender de i bilag B anførte regnskaber og tabeller til
Kommissionen (Eurostat) inden for de frister, der er fastsat for hver tabel.
Kommissionen aflægger efter høring af Udvalget for det Europæiske Statistiske
System rapport til Europa-Parlamentet og Rådet senest den 1. juli 2018 om
anvendelsen af de undtagelser, der er indrømmet i overensstemmelse med artikel 6,
for at kontrollere, om de fortsat er berettigede.
2.
Medlemsstaterne indberetter de data og metadata, der kræves i henhold til denne
forordning, til Kommissionen (Eurostat) i overensstemmelse med en
dataudvekslingsstandard, som er fastsat af Kommissionen (Eurostat).
Data skal fremsendes eller uploades elektronisk til Kommissionens (Eurostats)
centrale dataportal.
3.
Kommissionen vedtager delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 7, 8 og
9 med henblik på at ændre eller supplere tabeller og frister i bilag B af hensyn til den
metodologiske, økonomiske og tekniske udvikling. Disse retsakter tager navnlig
udgangspunkt i Kommissionens evaluering af resultaterne af medlemsstaterne
frivillige undersøgelser eller indberetninger af data. I forbindelse med denne
evaluering sammenholder Kommissionen fordelene ved at råde over disse data med
omkostningerne ved indsamlingen og respondenternes byrde.
Artikel 4
Kvalitetsvurdering
4.
5.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0011.png
1.
2.
3.
I forbindelse med denne forordning finder kvalitetskriterierne i artikel 12, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 223/2009 anvendelse på de data, der skal indberettes.
Medlemsstaterne forelægger i overensstemmelse med artikel 3 Kommissionen
(Eurostat) en rapport om kvaliteten af de indberettede data.
I forbindelse med anvendelsen af de i stk. 1 omhandlede kvalitetskriterier på de
oplysninger, der er omfattet af denne forordning, fastsættes de nærmere retningslinjer
for, strukturen i og hyppigheden af kvalitetsrapporterne efter proceduren i artikel 10.
Kommissionen (Eurostat) vurderer kvaliteten af de indberettede data.
Artikel 5
Dato for anvendelse og første indberetning af data
4.
1.
2.
3.
ENS 2010 anvendes første gang på data opstillet i overensstemmelse med bilag B,
som skal indberettes i september 2014.
Dataene fremsendes til Kommissionen (Eurostat) inden for de i bilag B fastsatte
frister.
I overensstemmelse med stk. 1 og indtil første indberetning i henhold til ENS 2010
fremsender medlemsstaterne fortsat regnskaber og tabeller, der er opstillet i henhold
til ENS 95, til Kommissionen (Eurostat).
Kommissionen undersøger sammen med den berørte medlemsstat, hvordan denne
forordning anvendes, og forelægger resultaterne af undersøgelsen for det i artikel 10,
stk. 1, nævnte udvalg, jf. dog artikel 19 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr.
1150/2000
12
.
Artikel 6
Undtagelsesbestemmelser
4.
1.
Hvis det er nødvendigt med større ændringer af de nationale statistiske systemer for
at kunne anvende denne forordning, kan Kommissionen indrømme medlemsstaterne
undtagelser efter proceduren i artikel 10 fra anvendelsestidspunktet indtil den 1.
januar 2020.
Med henblik herpå indgiver den berørte medlemsstat en behørigt begrundet
anmodning herom til Kommissionen senest tre måneder efter denne forordnings
ikrafttrædelse.
Artikel 7
Udøvelse af delegationen
2.
12
EFT L 130 af 31.5.2000, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter i artikel 2,
stk. 2, 4 og 5, og artikel 3, stk. 3, for en periode på fem år efter ikrafttrædelsen af
denne forordning. Kommissionen aflægger en rapport om de delegerede beføjelser
senest seks måneder inden udløbet af perioden på fem år. Delegationen af beføjelser
fornyes automatisk for perioder af samme varighed, medmindre Europa-Parlamentet
eller Rådet tilbagekalder delegationen i henhold til artikel 8.
Så snart Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt, underretter den Europa-
Parlamentet og Rådet samtidigt herom.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i artikel
8 og 9 anførte betingelser.
Artikel 8
Tilbagekaldelse af delegationen
2.
3.
1.
2.
Delegationen af beføjelser i artikel 2, stk. 2, 4 og 5, og artikel 3, stk. 3, kan til enhver
tid tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet.
Hvis en institution indleder en intern procedure for at beslutte, om den ønsker at
tilbagekalde delegationen af beføjelser, bestræber den sig på at give den anden
institution og Kommissionen meddelelse herom inden for en rimelig frist, inden den
træffer endelig afgørelse, og oplyser samtidig, hvilke delegerede beføjelser der
eventuelt vil blive tilbagekaldt, samt i givet fald begrundelsen herfor.
Afgørelsen om tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i
den pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning straks eller på et senere
tidspunkt, hvis dette er angivet i afgørelsen. Afgørelsen er uden virkning for
gyldigheden af de delegerede retsakter, der allerede er i kraft. Afgørelsen
offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Artikel 9
Indsigelser mod delegerede retsakter
3.
1.
Europa-Parlamentet eller Rådet kan gøre indsigelse mod en delegeret retsakt inden to
måneder fra underretningen herom.
Fristen forlænges med to måneder på foranledning af Europa-Parlamentet eller
Rådet.
2.
Hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har rejst indsigelse mod den
delegerede retsakt ved udløbet af den i stk. 1 nævnte frist, offentliggøres den i
Den
Europæiske Unions Tidende
og træder i kraft på den i retsakten fastsatte dato.
Den delegerede retsakt kan offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
og
træde i kraft inden udløbet af denne frist, hvis Europa-Parlamentet og Rådet begge
har meddelt Kommissionen, at de har besluttet ikke at gøre indsigelse.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450087_0013.png
3.
Hvis Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse mod den vedtagne delegerede
retsakt, træder retsakten ikke i kraft. Den institution, der gør indsigelse mod den
delegerede retsakt, anfører begrundelsen herfor.
Artikel 10
Udvalgsprocedure
1.
2.
Kommissionen bistås af Udvalget for det Europæiske Statistiske System.
Når der henvises til nærværende stykke, finder den i artikel 5 og 7 i afgørelse
1999/468/EF omhandlede forskriftsprocedure anvendelse, jf. dennes artikel 8.
Det i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF omhandlede tidsrum er på tre
måneder.
Artikel 11
Samarbejde med andre udvalg
1.
I alle spørgsmål, der hører under Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og
Betalingsbalancestatistiks kompetence, indhenter Kommissionen dette udvalgs
udtalelse, jf. artikel 2 i afgørelse 2006/856/EF.
Kommissionen sender BNI-udvalget, som er nedsat ved forordning (EF, Euratom) nr.
1287/2003, enhver oplysning om gennemførelsen af denne forordning, der er
nødvendig for, at nævnte udvalg kan udføre sine opgaver.
Artikel 12
Overgangsbestemmelser
2.
1.
Med henblik på budget og egne indtægter og uanset artikel 1, stk. 3, og artikel 5 er
det ENS 95, der er det gældende europæiske nationalregnskabssystem, jf. artikel 1,
stk. 1, i forordning (EF, Euratom) nr. 1287/2003 og de hertil knyttede retsakter,
navnlig forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 og Rådets forordning (EØF,
Euratom) nr. 1553/89
13
, så længe Rådets afgørelse 2007/436/EF, Euratom
14
er i kraft.
Ved beregning af de momsbaserede egne indtægter og uanset stk. 1 kan
medlemsstaterne i tilfælde, hvor der ikke foreligger detaljerede ENS 95-data,
anvende data baseret på ENS 2010, så længe afgørelse 2007/436/EF, Euratom er i
kraft.
2.
13
14
EFT L 155 af 7.6.1989, s. 9.
EUT L 163 af 23.6.2007, s. 17.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 13
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
[...]
Formand
På Rådets vegne
[...]
Formand
DA
13
DA