Det Energipolitiske Udvalg 2011
KOM (2010) 0796
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.12.2010
KOM(2010) 796 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Forbedrede rammer for markedstilsynet i forbindelse med
EU's emissionskvotehandelsordning
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0003.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Forbedrede rammer for markedstilsynet i forbindelse med
EU's emissionskvotehandelsordning
1.
I
NDLEDNING
EU's emissionskvotehandelsordning (EU-ordningen)
1
blev indført den 1. januar
2005. Ordningen sikrer, at emissionsreduktioner kommer til at koste samfundet
mindst muligt, og det er derfor et af EU's vigtigste værktøjer, når det gælder om at
mindske
drivhusgasemissionerne.
Ordningen
dækker
energiintensive
industrisektorer, elsektoren og fra 2012 også luftfartssektoren. Som led i den klima-
og energipakke, der blev vedtaget i april 2009, blev EU-ordningen styrket og
forbedret for at sikre stabile lovrammer
2
over en længere periode. Der er fastlagt et
loft for antallet af emissionskvoter frem til 2020 og derefter. Selv om dette loft kan
tænkes at blive sænket yderligere i lyset af den fremtidige politiske udvikling, kan
markedsdeltagerne allerede nu integrere de aktuelt kendte minimumsnedsættelser i
deres investeringsbeslutninger.
Det europæiske kvotemarked
3
er vokset væsentligt i både størrelse og kompleksitet i
dets første seks leveår, men det er fortsat et ret ungt marked. Det er derfor vigtigt at
sikre, at markedet fortsat kan ekspandere, og at man kan stole på, at markedet sender
et objektivt prissignal for emissionskvoter. Det forudsætter passende
markedstilsynsrammer. Sådanne rammer skal sikre retfærdige og effektive
handelsbetingelser for alle markedsdeltagere ved hjælp af krav til gennemsigtighed
og ved at forhindre og straffe markedsmisbrug, herunder navnlig insiderhandel og
kursmanipulation. Rammerne bør også omfatte kontrolforanstaltninger, som
minimerer risikoen for, at kvotemarkedet bruges til andre ulovlige aktiviteter som
f.eks. hvidvaskning af penge eller momssvindel.
2.
F
ORMÅLET MED DENNE MEDDELELSE
Artikel 12, stk. 1a, i direktiv 2003/87/EF (direktivet om EU-ordningen) bestemmer,
at Kommissionen skal undersøge, om markedet for emissionstilladelser er
tilstrækkeligt beskyttet mod insiderhandel eller kursmanipulation, og om nødvendigt
fremlægge forslag, der sikrer en sådan beskyttelse.
1
2
3
Direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og
om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, EUT L 275 af 25.10.2003.
Direktiv 2009/29/EF om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på at forbedre og udvide
ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, EUT L 140, s. 63.
I forbindelse med denne meddelelse forstås ved "det europæiske kvotemarked" handelen i de 30 lande,
som i øjeblikket deltager i EU-ordningen (EU27, Island, Liechtenstein og Norge), med EU-
emissionskvoter og andre enheder, som kan anvendes til at overholde EU-ordningen.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0004.png
I denne meddelelse gives en indledende vurdering af kvotemarkedets aktuelle
beskyttelsesomfang for så vidt angår et sådant markedsmisbrug eller lignende
problemer. På grundlag af denne vurdering iværksætter Kommissionen i første
halvdel af 2011 en bredt anlagt interessepartshøring om den bedst mulige
videreudvikling med henblik på – om nødvendigt – at forelægge lovforslag i
slutningen af 2011.
3.
3.1.
D
ET AKTUELLE EUROPÆISKE KVOTEMARKED
Markedets struktur – hvem kan handle, hvad kan handles og hvor?
I øjeblikket kan enhver person få adgang til kvotemarkedet, enten direkte eller
indirekte via en finansiel formidler. Der er to hovedaktører på markedet for
emissionskvoter: tvungne købere, som er forpligtet ved lov til at afgive
emissionskvoter inden for fastsatte frister, og finansielle formidlere, som ikke er
tvunget til at overholde reglerne
4
. De
tvungne købere
kan opdeles i elselskaber og
industrivirksomheder. De to største grupper af aktører på markedet er elselskaberne,
der er de største drivhusgasemittenter i de omfattede sektorer, og de finansielle
formidlere.
Et af de iøjnefaldende træk ved EU-ordningen er de
finansielle formidleres
aktive
deltagelse, som har fremmet handelen mellem anlæg og ført til udviklingen af afledte
produkter som futures, options and swaps for at hjælpe deltagende virksomheder
med deres risikostyring. Den heraf følgende bredere deltagelse i kvotemarkedet øger
dets likviditet og bidrager til, at der udsendes et pålideligt prissignal. Finansielle
virksomheders formidlingsaktiviteter er især vigtige for små og mellemstore
virksomheder og for operatører af enkeltanlæg, som måske ikke har de fornødne
ressourcer eller ekspertisen, eller anlæg, hvis kvotebehov for at opfylde reglerne er
for små til at begrunde en kontinuerlig tilstedeværelse på kvotemarkedet.
De
produkter,
som i øjeblikket handles på kvotemarkedet, og som kan anvendes til
at opfylde EU-ordningens krav, omfatter emissionskvoter, jf. direktiv 2003/87/EF
om oprettelsen af EU-ordningen
1
(direktivet om EU-ordningen), og kreditter i medfør
af Kyotoprotokollens kompenserende mekanismer, navnlig certificerede
emissionsreduktioner (CER) fra mekanismen for bæredygtig udvikling (CDM) og
emissionsreduktionsenheder (ERU) fra projekter for fælles gennemførelse (JI)
5
.
Disse enheder kan alle handles med henblik på umiddelbar levering, såkaldt
spothandel,
men størstedelen af transaktionerne vedrører
derivater,
der bygger på
emissionskvoter og CER, som f.eks. forwards, futures, options og swaps. De
foreløbige oplysninger, som er disponible for Kommissionen, viser, at 75-80 % af det
samlede volumen blev handlet som derivatkontrakter i 2009.
Tabel 1 i bilaget illustrerer diversificeringen af det europæiske kvotemarked og giver
et overblik over de produkter, som udbydes af en række
klimabørser.
4
5
A.D. Ellerman, F.J. Convery and Ch. de Perthuis. 2010.
Pricing Carbon.
Cambridge University Press,
New York. Side 127-139 giver et overblik over markedets udvikling.
Jf. direktiv 2004/101/EF om ændring af direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet, for så vidt angår Kyoto-protokollens projektmekanismer
(koblingsdirektivet), EUT L 338 af 13.11.2004, s. 18.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0005.png
Over-the-counter (OTC)
6
-spothandel og forward-transaktioner, som var
fremherskende på kvotemarkedet, er veget i takt med udviklingen af en
standardiseret børsbaseret spot- og future-handel, jf. figur 1.
Figur 1 – Børstransaktioner (Exchanges) i forhold til OTC siden 2005
7
Ud over handelen via en børs, OTC eller en mægler kan der også foretages bilaterale
handler mellem to parter, som kender hinanden. Bilaterale transaktioner er som regel
i stor størrelsesorden, og priserne offentliggøres ikke. Et stigende antal bilaterale
handler cleares nu via en central modpart
8
.
Endelig er det også muligt at købe emissionskvoter på
auktioner,
som afholdes af en
række medlemsstater, men denne mulighed anvendes indtil videre kun i ringe
omfang
9
. Fra 2013 vil auktionering dog være den vigtigste tildelingsmetode i EU-
ordningen. Metoden indfases over en periode med henblik på fuld auktionering fra
2027. Ifølge den nye auktioneringsforordning (jf. afsnit 5.2) vil adgangen til dette
primære marked i begyndelsen være begrænset til bestemte grupper af deltagere. Det
er dog ikke udelukket, at listen over personer, som kan anmode om at deltage i
auktioner, kan udvides til at omfatte flere grupper af deltagere, når der indsamles
flere data fra auktionerne i den tredje handelsperiode.
3.2.
Tilgængelige data og markedsgennemsigtighed
Markedsgennemsigtighed giver deltagerne i et specifikt marked bedre muligheder for
at træffe velbegrundede handelsbeslutninger. Den styrker også deres tillid til
markedets integritet og effektivitet. Gennemsigtighed er samtidig et af de
6
7
8
9
OTC-transaktioner forhandles privat mellem to parter i stedet for via en markedsbørs.
Kilde:
State
and
trends
of
the
carbon
market
2010,
p.
9.
http://siteresources.worldbank.org/INTCARBONFINANCE/Resources/State_and_Trends_of_the_Carb
on_Market_2010_low_res.pdf.
A.D. Ellerman, F.J. Convery og Ch. de Perthuis. 2010.
I EU-ordningens fase 2 (2008-2012) udstedes ca. 4 % af emissionskvoterne via auktioner, der afholdes
af Østrig, Tyskland, Ungarn, Irland, Nederlandene og Det Forenede Kongerige.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0006.png
grundlæggende værktøjer til at bekæmpe en række markedsmisbrugsformer. Det er
derfor vigtigt at gennemgå de aktuelt foreliggende data om det europæiske
kvotemarked. Der skelnes normalt mellem transaktionsdata og grundlæggende data
og mellem data, som er offentligt tilgængelige, og data, som kun er disponible for de
regeludstedende myndigheder.
Børserne og andre organiserede handelssteder viser anonymiserede oplysninger
om bud, udbud, handler og slutkurser
i realtid for markedsdeltagerne. Disse
oplysninger er også tilgængelige for offentligheden med nogle minutters forsinkelse.
Detaljerne i OTC-transaktioner er i princippet ikke tilgængelige for andre
markedsdeltagere.
Der er dog en række markedsanalytikere og finansielle
nyhedsagenturer, som offentliggør og sælger handelsdata til offentligheden, herunder
daglige oplysninger om OTC-transaktionsvolumen, der er afviklet på børser (både
spothandel og forward-transaktioner).
De mest relevante grundlæggende data vedrører de verificerede emissioner for de
ca. 11 000 anlæg, der er omfattet af EU-ordningen og skal aflevere kvoter for deres
drivhusgasemissioner. EU's uafhængige transaktionsjournal
(CITL)
10
indeholder
årsdata om de uafhængigt verificerede emissioner
for alle anlæg, som er omfattet
af EU-ordningen. Anlæggenes emissionsniveau er afgørende for efterspørgslen på
markedet, og oplysningerne er derfor meget prisfølsomme. I henhold til den
reviderede registerforordning offentliggør Kommissionen de verificerede
emissionsdata for hvert anlæg for det foregående kalenderår den 1. april eller den
førstkommende hverdag efter den 1. april, hvis den 1. april falder i en weekend eller
på en helligdag
11
. Oplysninger om antallet af emissionskvoter, som er gratistildelt af
medlemsstaterne, er også offentligt tilgængelige
12
. Oplysningerne om gratistildelte
emissionskvoter bliver mindre vigtige fremover i takt med indfasningen af
auktionering som den vigtigste tildelingsmetode i EU-ordningen. Andre relevante
oplysninger (f.eks. vedrørende foranstaltningerne med henblik på gennemførelse af
direktivet om EU-ordningen) offentliggøres også på en ikkediskriminerende måde af
Kommissionen.
Herudover er der planlagt en række foranstaltninger vedrørende gennemsigtighed i
forbindelse med auktioneringsforordningen (jf. afsnit 6.2), som bl.a. vedrører
auktionskalenderen, bekendtgørelse af auktionsresultater og månedlig og årlig
rapportering om auktionerne.
10
11
12
CITL er et elektronisk system, som registrerer udstedelse, overdragelse og annullering af
emissionskvoter og foretager en automatiseret kontrol af hver transaktion for at sikre, at der ikke er
nogen uregelmæssigheder.
Bilag VI, punkt 4, litra a), i Kommissionens forordning (EU) nr. 2216/2004 af 21. december 2004 om et
standardiseret og sikkert registersystem i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF
og Europa-Parlamentets og Rådet beslutning nr. 280/2004/EF, EUT L 386 af 29.12.2004, s. 1, senest
ændret ved Kommissionens forordning (EU) nr. 920/2010 af 7. oktober 2010 om et standardiseret og
sikkert registersystem i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og Europa-
Parlamentets og Rådet beslutning nr. 280/2004/EF, EUT L 270 af 14.10.2010, s. 1.
http://ec.europa.eu/environment/climat/emission/2nd_phase_ep.htm
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0007.png
4.
T
YPER AF MARKEDSMISBRUG OG ANDRE PROBLEMSTILLINGER
Begrebet "markedsmisbrug" omfatter, hvis det fortolkes strengt i henhold til
direktivet om markedsmisbrug
13
, kun
insiderhandel og kursmanipulation
som
defineret i nævnte direktiv. Det er også det, der henvises til i artikel 12, stk. 1a, i
direktivet om EU-ordningen, og det, der fokuseres på i resten af denne meddelelse.
Kommissionen mener dog, at det er vigtigt at anlægge et bredere perspektiv for så
vidt angår markedsmisbrug for at sikre, at kvotemarkedets integritet er tilstrækkeligt
beskyttet. Efterhånden som markedet modnes, vil det være nødvendigt at sikre, at der
er kontrolforanstaltninger på plads, som beskytter hele det europæiske kvotemarked,
og som muliggør forebyggelse, opdagelse og sanktionering af ikke blot insiderhandel
og kursmanipulation, men også andre former for markedsmisbrug såsom
hvidvaskning af penge, finansiering af terrorisme og andre kriminelle
aktiviteter.
I løbet af 2009 og 2010 har der været tre hændelser på det europæiske kvotemarked,
som illustrerer den brede vifte af risici, der skal tages højde for. Selv om hændelserne
ikke udgør markedsmisbrug i henhold til direktivet om markedsmisbrug, gav de
anledning til opfordringer om en strengere regulering af det europæiske
kvotemarked:
Der blev opdaget tilfælde af
momssvig
på kvotemarkedet i 2009-2010. Selv om
der er tale om et alvorligt problem, så er denne type svig ikke begrænset til
kvotemarkedet, men kendes også fra tidligere tilfælde på andre markeder.
Kommissionen arbejdede tæt sammen med medlemsstaterne for at løse dette
problem, og der blev vedtaget et nyt direktiv om anvendelsen af ordningen for
omvendt betalingspligt i forbindelse med emissionshandel
14
den 16. marts 2010,
som trådte i kraft i april 2010 og medvirker til at fjerne nogle muligheder for at
svindle.
Der var tilfælde af såkaldte "phishing-angreb" fra svindlere, som forsøger at
tiltuske sig adgang til markedsdeltageres konti. Det er heller ikke enestående for
kvotemarkedet, men foranledigede ikke desto mindre Kommissionen til hurtig
indgriben i samarbejde med medlemsstaterne
15
.
I et tilfælde udbød en medlemsstat på ny CER på kvotemarkedet, som allerede var
anvendt til overholdelse af EU-ordningen. Dette tilfælde var specifikt for
kvotemarkedet. EU reagerede hurtigt for at forhindre et sådant
CER-genbrug
ved
at ændre registerforordningen
16
, og Kommissionen vil ikke tøve med at gribe
hurtigt ind igen, hvis der dukker nye risici op.
Der er også en række andre punkter, som ikke har noget at gøre med
markedsmisbrug eller svindel, men som med en eventuel afklaring kunne øge
gennemsigtigheden og effektiviteten af EU-ordningen som helhed.
Harmoniserede
13
14
15
16
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og
kursmanipulation (markedsmisbrug), EUT L 96 af 12.4.2003, s. 16.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/1376.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/125.
Artikel 53 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2216/2004, senest ændret ved Kommissionens
forordning (EU) nr. 920/2010.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0008.png
regnskabsstandarder
for emissionskvoter er et sådant punkt
17
. Efter et fejlslagent
forsøg på at opstille regnskabsregler i 2004 (IFRIC 3, som blev trukket tilbage)
påbegyndte International Accounting Standards Board (IASB) i 2008 et fælles
projekt med Financial Accounting Standards Board (FASB) i USA med sigte på at
udarbejde omfattende vejledninger om emissionskvoteregnskaber
18
. Kommissionen
opmuntrer IASB og FASB til at afslutte deres arbejde hurtigst muligt, så de
udarbejdede standarder kan overvejes med henblik på godkendelse til brug på EU-
niveau.
5.
D
E
NUVÆRENDE LOVRAMMER I MEDFØR AF DIREKTIVET OM
ANDEN RELEVANT LOVGIVNING
EU-
ORDNINGEN
OG
Direktivet om EU-ordningen
tildeler Kommissionen en specifik tilsynsrolle
for
EU-ordningen, som er knyttet til, men ikke begrænset til, indførelsen af auktionering
som den vigtigste tildelingsmetode.
Direktivet bestemmer, at Kommissionen skal overvåge kvotemarkedets funktion og
forelægge en
årlig rapport for Europa-Parlamentet og Rådet.
Rapporten skal bl.a.
dække gennemførelsen af auktioner, markedslikviditeten og handelsvolumener. Hvis
Kommissionen har dokumentation for, at kvotemarkedet ikke fungerer korrekt, skal
det forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport sammen med et eventuelt
passende lovforslag med sigte på at øge kvotemarkedets gennemsigtighed og
forbedre dets funktion.
Eftersom finansielle formidlere og elselskaber er de største aktørgrupper på det
europæiske kvotemarked, må en undersøgelse af markedstilsynsomfanget
nødvendigvis inddrage lovgivningen for både finans- og energimarkederne.
Herudover opstiller auktioneringsforordningen rammer, der tager sigte på at sikre
emissionskvoteauktioners integritet og gennemsigtighed.
5.1.
Finansmarkedslovgivning
Finansmarkedslovgivning er relevant for kvotemarkedet, idet handelen på
kvotemarkedet benytter finansielle instrumenter, afvikles af godkendte finansielle
formidlere eller kanaliseres via "markedspladser" og/eller infrastrukturer, som er
oprettet, og som der føres tilsyn med, i overensstemmelse med
finansmarkedslovgivningen. Kvotemarkedets meget forskellige blanding af
produkter, handelssteder og deltagere betyder, at finansmarkedsreglerne gælder
forskelligt for de forskellige markedssegmenter. Det er dog muligt af præsentere
nogle generelle observationer af, hvordan finansmarkedslovgivningen aktuelt
regulerer kvotemarkedernes funktion.
For det første gælder
direktivet om markedsmisbrug
for de
emissionskvotederivater, der svarer til definitionen af et finansinstrument omfattet af
direktivet. For at direktivet om markedsmisbrug finder anvendelse, skal det
17
18
Et beslægtet problem er de nationale regnskaber for emissionskvoter og -kreditter.
Http://www.ifrs.org/Current+Projects/IASB+Projects/Emission+Trading+Schemes/Emissions+
Trading+Schemes.htm.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0009.png
finansielle instrument kunne handles på et
"reguleret
marked",
eller der skal være
fremsat en anmodning om at kunne handle det på et sådant marked.
Emissionskvotederivater, som handles på regulerede markeder er derfor allerede
omfattet af forbuddet mod insiderhandel og kursmanipulation, der er fastsat i
direktivet om markedsmisbrug. De regeludstedende organer på finansområdet i
medlemsstaterne har pligt til at udøve et kontinuerligt tilsyn med disse markeder og
kan om nødvendigt iværksætte håndhævelsesforanstaltninger i tilfælde af
markedsmisbrug.
For det andet finder
direktivet om markeder for finansielle instrumenter
19
anvendelse på emissionskvotederivater, hvis de opfylder visse kriterier, f.eks. at de
handles på et reguleret marked eller via en "multilateral
handelsfacilitet" (MTF).
Følgelig skal finansielle formidlere, som tilbyder investeringstjenester i forbindelse
med sådanne emissionskvotederivater, have en tilladelse i henhold til direktivet om
markeder for finansielle instrumenter og er under kontinuerligt tilsyn af de
regeludstedende organer på finansområdet. Det betyder også, at deres aktiviteter skal
opfylde en række operationelle krav og rapporteringskrav (f.eks. regler om god
forretningsskik, indberetning af transaktioner for formidlere, sikring af tilstrækkelig
tilgængelighed af oplysninger om instrumenter, der kan handles på regulerede
markeder eller via MTF'er), som alle har til formål at sikre en tilstrækkelig
investorbeskyttelse og markedsgennemsigtighed.
Nogle af de børser, hvor emissionskvoter (EUA), CER og ERU handles, er
regulerede markeder, og nogle er multilaterale handelsfaciliteter. Andre
handelssteder for spotprodukter er enten reguleret på nationalt plan eller
selvregulerende.
Både direktivet om markedsmisbrug og direktivet om markeder for finansielle
instrumenter er i øjeblikket genstand for en omfattende revision, og Kommissionen
forventes at forelægge forslag i 2011. Resultaterne af disse revisioner foreligger
endnu ikke, men et af de generelle mål med revisionen af direktivet om
markedsmisbrug er at udvide direktivets anvendelsesområde, så der kan tages højde
for den tekniske og reguleringsmæssige udvikling på finansmarkederne, så reglerne
for markedsmisbrug vil gælde for de nye typer handelssteder og finansielle
instrumenter, som i øjeblikket ligger uden for direktivets anvendelsesområde. I
forbindelse med revisionen af direktivet om markedsmisbrug overvejes også metoder
til at styrke effektiviteten af samordningen af håndhævelse og tilsyn ved at give Den
Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) en fremtrædende rolle.
Revisionen skal også søge at forbedre gennemsigtigheden, myndighedstilsynet og
integriteten for derivatmarkeder, herunder også varebaserede derivater og tilknyttede
spotmarkeder. Hvad angår revisionen af direktivet om markeder for finansielle
instrumenter, sigter Kommissionen bl.a. mod at forbedre tilsyns- og
gennemsigtighedsforanstaltninger for at sikre, at markeder for varebaserede derivater
fungerer effektivt for så vidt angår hedging og prisfastsættelse. Der kan også
overvejes målrettede forbedringer med hensyn til oplysninger til og beskyttelse af
investorer, som benytter finansielle formidlere. Alle lovgivningsforanstaltninger,
som i sidste ende forelægges af Kommissionen på disse områder, vil have tydelige
19
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/39/EF om markeder for finansielle instrumenter, om
ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF og 93/6/EØF samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/12/EF og om ophævelse af Rådets direktiv 93/22/EØF, EUT L 145 af 30.4.2004, s. 1.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0010.png
konsekvenser for reguleringen af kvotemarkedet og beskyttelsen af investorer i dette
marked.
For det tredje er der en række nye finansmarkedsforanstaltninger, som måske
kommer til at gælde for andre specifikke segmenter af kvotemarkedet. Den 15.
september 2010 vedtog Kommissionen et forslag til en forordning om OTC-
derivater, centrale modparter og transaktionsregistre
20
. Forordningen forventes
navnlig at indføre en indberetningsforpligtelse for OTC-derivater, en
clearingforpligtelse for kvalificerede klasser af OTC-derivater (besluttet af ESMA)
og foranstaltninger til nedbringelse af
modpartskreditrisikoen
og den operationelle
risiko for bilateralt clearede OTC-derivater. Disse specifikke forpligtelser ville gælde
for kvotemarkedsdeltagere involveret i OTC-derivathandel med emissionskvoter,
medmindre de er omfattet af en af de begrænsede undtagelser i forordningsudkastet
for ikkefinansielle virksomheder.
5.2.
Auktioneringsforordningen
Auktioneringsforordningen
21
opstiller lovrammerne for auktioneringen af
emissionskvoter i den tredje handelsperiode. Forordningen har i praksis udvidet
anvendelsesområdet for reglerne i direktivet om markedsmisbrug og direktivet om
markeder for finansielle instrumenter på kvotemarkedet, idet den pålægger
auktionsplatforme og finansielle formidlere at opfylde stort set de samme krav, også
hvis deres aktiviteter ligger uden for de typiske sekundære markeder og eventuelt
omfatter emissionskvoter, som ikke er kvalificeret som finansielle instrumenter (et af
de produkter, der kan auktioneres, er todages spotkontrakter). I henhold til
auktioneringsforordningen vil en række foranstaltninger fra direktivet om
bekæmpelse af hvidvaskning af penge også blive udvidet til at gælde for deltagere i
auktioner. Forordningen pålægger navnlig auktionsplatformene at underrette
tilsynsmyndigheden, hvis de opdager eller har mistanke om, at der foregår
markedsmisbrug, hvidvaskning af penge, finansiering af terrorisme eller anden
kriminel aktivitet.
De forskellige dele af disse rammer vil blive taget op til fornyet vurdering i
forbindelse med Kommissionens fortsatte arbejde vedrørende tilsyn med
kvotemarkedet.
5.3.
Energimarkedslovgivning
I december 2010 vedtog Kommissionen et lovforslag som opfølgning til den tredje
liberaliseringspakke for energimarkedet, som tager problemstillingerne i forbindelse
med gennemsigtighed og integritet af engrosmarkederne for energi i EU op. Udkastet
til forordning om energimarkeders integritet og gennemsigtighed
22
forbyder
markedsmisbrug (insiderhandel og kursmanipulation) på engrosmarkeder for el og
beslægtede produkter og på engrosmarkeder for naturgas og beslægtede produkter.
20
21
22
KOM(2010) 484 endelig.
Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige og
administrative forløb af auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse
med sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning
for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, EUT L 302 af 18.11.2010, s. 1.
KOM(2010) xxx.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0011.png
Forordningens foranstaltninger er i overensstemmelse med direktivet om
markedsmisbrug og finder ikke anvendelse på finansielle instrumenter, som allerede
er omfattet af direktivet. Selv om lovgivningen ikke direkte gælder for
kvotemarkedet, er den relevant i den forstand, at den vedrører et marked med en
stærk tilknytning til kvotehandel, og dens indførelse kan have en disciplinerende
virkning på den overordnede markedsadfærd hos visse aktører, som både agerer på
energimarkedet og kvotemarkedet.
6.
K
ONKLUSIONER OG NÆSTE SKRIDT
Konklusioner:
1)
Kvotemarkedet har gennemgået en positiv udvikling, både hvad angår
likviditet, EU-dækkende deltagelse af formidlere og gennemsigtighed, hvilket
alt andet lige mindsker risikoen for markedsmisbrug sammenlignet med f.eks.
visse varemarkeder. Fremkomsten af klimabørser side om side med over-the-
counter-markedet og finansielle formidleres omfattende deltagelse side om side
med tvungne købere er tegn på, at det europæiske kvotemarked er modnet
betydeligt.
En stor
del
af kvotemarkedet er allerede omfattet af markedsregulering.
I
det
omfang
emissionskvotederivatmarkedet
er
omfattet
af
finansmarkedslovgivningen drager det fordel af de almindelige
kontrolforanstaltninger og tilsynsordninger, der gælder for ethvert andet
marked for varebaserede derivater.
Spothandel med emissionskvoter er i øjeblikket ikke reguleret på
europæisk plan.
En håndfuld medlemsstater har individuelt besluttet at udvide
reglerne for handel med finansielle instrumenter til også at gælde for sådanne
emissionskvoter, når de handles på spotmarkeder inden for den pågældende
medlemsstats jurisdiktion
23
.
Auktioner, som bliver det kommende nøglesegment i det primære marked,
vil være fuldt ud omfattet af markedstilsynsordningen, der er fastlagt i
auktioneringsforordningen,
uanset om det auktionerede produkt er
kvalificeret som et finansinstrument eller ej. Hermed mindskes kvotemarkedets
sårbarhed over for misbrug yderligere.
2)
3)
4)
De næste skridt:
1)
Kvotemarkedets fortsatte vækst og dets evne til at udsende et objektivt
kvoteprissignal afhænger delvis af markedets evne til at imødegå risiciene for
markedsmisbrug og andre former for misbrug på en effektiv måde.
Kommissionen iværksætter en dybtgående undersøgelse og en
23
Tyskland anvender f.eks. allerede regler for regulerede markeder på handel med varer og rettigheder,
som finder sted på en børs. I Frankrig blev der vedtaget lovgivning i efteråret 2010, hvorved regler, som
i øjeblikket gælder for regulerede markeder, udvides til at gælde for spotkvotemarkedet. Ændringerne af
den franske lovgivning bygger på en omfattende bestilt rapport forfattet af Michel Prada,
The
Regulation
of
CO2
Markets,
som
findes
adressen:
http://www.economie.gouv.fr/services/rap10/100419rap-prada.pdf.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0012.png
interessepartshøring,
hvor kvotemarkedets struktur og det aktuelle
markedstilsynsomfang undersøges nærmere. Undersøgelsen kommer ikke kun
til at omfatte markedsmisbrug i snæver forstand, men også integriteten som
helhed af auktionerne og handelen på det europæiske kvotemarked, herunder
også tilsynsaspekter.
2)
Kommissionen vil overveje, hvilken betydning revisionen af
finanslovgivningen og indførelsen af energimarkedslovgivning har for
kvotemarkedet.
De to typer lovgivning skal udbedre mangler "i yderkanterne"
af det europæiske kvotemarked, og det er nødvendigt at sikre den størst mulige
overensstemmelse mellem dem og eventuelle passende foranstaltninger, som
der er behov for at iværksætte for kvotemarkedet. Kommissionen vil i denne
forbindelse overveje, om det europæiske kvotemarked skal underlægges
finansmarkedslovgivningen, f.eks. ved at erstatte den nuværende spothandel
med handel i "spot futures"
24
, der må handles på regulerede markeder.
Muligheden af at definere EU-ordningens enheder som finansielle instrumenter
vil også blive undersøgt, idet der lægges særlig vægt på at vurdere egnetheden
og forholdsmæssigheden af en sådan fremgangsmåde. Som alternativ vil det
også blive undersøgt, om spothandel med EU-ordningens enheder – som
selvstændige instrumenter – bør omfattes af reglerne i direktivet om
markedsmisbrug og/eller direktivet om markeder for finansielle instrumenter
og enhver anden finansmarkedslovgivning, der er nødvendig for at sikre
kvotemarkedets effektivitet og integritet, f.eks. direktivet om bekæmpelse af
hvidvaskning af penge
25
, direktivet om endelig afregning
26
eller direktivet om
finansiel sikkerhedsstillelse
27
.
Kommissionen vil fortsat gribe hurtigt ind, hvis der dukker nye risici op,
samtidig med at det undersøges yderligere, om der er behov for at
forelægge et lovforslag ved udgangen af 2011.
Forud for ethvert lovforslag
om at indføre specifikke tilsynsrammer for kvotemarkedet vil der skulle
udarbejdes
en
konsekvensanalyse.
Fordelene
ved
eventuelle
kontrolforanstaltninger til sikring af markedets integritet vil skulle afvejes mod
eventuelle negative virkninger på likviditeten og adgangen til kvotemarkedet
for forskellige grupper af deltagere (navnlig små emittenter, små og
mellemstore virksomheder).
3)
24
25
26
27
Ses i denne forbindelse som et finansielt instrument med en forholdsvis kort leveringstid.
Direktiv 2005/60/EF om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15.
Direktiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer, EFT L
166 af 11.6.1998, s. 45.
Direktiv 2002/47/EF om markeder for finansielle instrumenter, EFT L 168 af 27.6.2002, s. 43.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450109_0013.png
BILAG
Tabel 1 – Produkter, der udbydes på forskellige klimabørser
28
Kontinuerlig børshandel
Trans-
aktionsland
EUA
Spot
Futures
Forwards
Options
Swaps
Auk-
tioner
OTC-
clearing
Børs
CER
ERU
EUA
CER
ERU
EUA
CER
EUA
CER
ERU
CER /
EUA
ECX/ICE
Bluenext
EEX
NASDAQ
OMX
Green
Exchange
Climex
UK
Frankrig
Tyskland
Norge
USA
Neder-
landene
28
Baseret på tabel i
The Post-Trade Infrastructure for Carbon Emissions Trading.
Rapport udarbejdet for City of London Corporation af Bourse Consult. Offentliggjort i juli
2010. http://217.154.230.218/NR/rdonlyres/EA473E51-37BD-49CA-8729-3CD87BF4A2A0/0/BC_RS_CarbonEmissionsTrading.pdf
DA
12
DA