Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 108 Bilag 1
Offentligt
942273_0001.png
942273_0002.png
942273_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG17. december 2010J.nr. 2010-00144284. kontor/CVI/JVR
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Pensionsstyrelsen1. maj 2011Carina Vinkler og Jan Vinge Rasmussen33951630 / 33951632[email protected]/[email protected]

Baggrund for loven

Ministeren har i april 2010 oplyst, at ministeren i efteråret 2010 vil fremsætte for-slag til ændring af ferieloven til efteråret, så Arbejdsmarkedets Feriefond får mu-lighed for at lave stikprøvekontrol med arbejdsgivernes indbetalinger til fonden.Som led i forliget mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterneom en skærpet indsats mod dobbeltforsørgelse skal der etableres en ny digital ad-gang til FerieKonto med henblik på at sikre, at kommuner og arbejdsløshedskasserkan bruge feriedata i indsatsen mod dobbeltforsørgelse

Lovforslagets formål

Formålet med lovforslaget er at sikre, at arbejdsgiverne afregner uhævede ferie-penge til enten Arbejdsmarkedets Feriefond eller de private feriefonde, og at fon-dene afregner statens andel rettidigt.Formålet er desuden at sikre, at kommuner og arbejdsløshedskasser kan bruge Fe-rieKontos feriedata i indsatsen mod dobbeltforsørgelse.Samtidig fremsættes yderligere forslag, som har til formål at forenkle og tilpasseloven til udviklingen på arbejdsmarkedet. Forslaget medfører således bl.a.,at arbejdsgiveren får begrænset muligheden for at anse ferien for afholdt ien fritstillingsperiode, selvom lønmodtageren har fået nyt arbejde hos enanden arbejdsgiver,en mere fleksibel ferieafvikling,at lønmodtageren i længere tid kan forfølge sit krav på feriepenge overforarbejdsgiveren,mindre administrative lettelser.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe for forslaget er Arbejdsmarkedets Feriefond, de private fe-riefonde og statskassen, da Arbejdsmarkedets Feriefond kan bede op til 150 tilfæl-digt udvalgte virksomheder om at indsende revisorerklæring om korrekt afregningaf uhævede feriepenge. Samtidig skal arbejdsgivere som indbetaler de uhævede fe-riepenge til en privat feriefond hvert år indsende revisorerklæring til fonden. Stats-kassen har herved et afledet krav på uhævede feriepenge.Den primære målgruppe er desuden arbejdsløshedskasser og kommunale og stats-lige myndigheder, som får adgang til feriedata i FerieKonto til brug for kontrol af,at der ikke sker uberettiget udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp,mv.Den primære målgruppe er også lønmodtagere, da forslaget begrænser mulighedenfor, at arbejdsgiveren kan anse ferien for afholdt i en fritstillingsperiode samt sikreren mere fleksibel ferieafvikling for lønmodtageren. Forslaget betyder også, at løn-modtageren i længere tid kan forfølge sit krav på feriepenge overfor arbejdsgive-ren.Endelig er arbejdsgiverne og lønmodtagerne de primære målgrupper for de admini-strative lettelser.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for kontrollen er arbejdsgiverne, da arbejdsgivere, somer genstand for kontrollen, skal videregive oplysninger til fondene om afregning afuhævede feriepenge. Desuden kan arbejdsgiverne pålægges renter ved for sen ind-betaling af uhævede feriepenge til statskassen.Muligheden for at bruge feriedata i indsatsen mod dobbeltforsørgelse har borgerensom sekundær målgruppe, da forslaget medfører, at det bliver sværere at få arbejds-løshedsdagpenge, kontanthjælp m.v. samtidig med feriepenge.Den sekundære målgruppe er også arbejdsgiverne, da forslaget begrænser mulig-heden for, at arbejdsgiveren kan anse ferien for afholdt i en fritstillingsperiode samtsikrer en mere fleksibel ferieafvikling for lønmodtageren, hvilket også har betyd-ning for arbejdsgivernes ferieplanlægning. Forslaget betyder også, at arbejdsgive-ren i længere tid kan blive mødt med et krav på feriepenge fra lønmodtagerne.Den sekundære målgruppe for de administrative lettelser er arbejdsgiverne og løn-modtagerne.

Samlet vurdering

Lovforslaget vurderes at være kønsneutralt.Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2
3