Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111 Bilag 19
Offentligt
955664_0001.png
955664_0002.png
Forslag til Lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer (Lovfors-lag nr. L111)
Opfølgende notat i forlængelse af foretræde for Folketingets Skatteudvalgden 9. februar 2011.
Forud for foretrædet havde Dansk Isindustri fremsendt et notat til Skatteud-valget og som Skatteministeriet forinden mødet havde givet sine bemærknin-ger til.I ministeriets svar til vore bemærkninger om dobbeltbeskatning (fedtafgift ogkonsumisafgift), gør man opmærksomt på at det ikke er en særegen problem-stilling, da chokolade er omfattet af samme problematik.Sammenligningen med chokoladeafgiften er ikke relevant og nærmest vildle-dende, eftersom lovforslaget netop undtager kakaosmør, og dobbeltbeskat-ningsproblematikken derfor kun spiller en marginal rolle, f.eks. hvor man til-sætter mælkefedt til flødechokolade.For konsumis, der primært består af mælk og mælkebestanddele, er problem-stillingen helt klart en anden, da man bliver beskattet 2 gange af de sammeingredienser.Ministeren fremfører endvidere at det ikke vil være i overensstemmelse medEU-retten at give fritagelser/lempelser, da det vil blive anset for selektivitet ogdermed udgøre statsstøtte.
AXELBORG – AXELTORV 3, 1. - POSTBOKS 367 – 1504 KØBENHAVN V.TLF.: 33 36 40 00 – FAX: 33 39 41 41 – BANK: NORDEA: 2191 – 6874 624 096 – E-mail: [email protected]
2
Hvis skatteministeren anser en undtagelse for konsumis for at være i stridmed statsstøttereglerne, vil en undtagelse for kakaosmør udgøre en tilsvaren-de konflikt. Med baggrund i afgiftspåligningens vilkårlighed, vil det næppekunne påvises at en undtagelse vil afvige fra det generelle afgiftssystem, hvil-ket er en af forudsætningerne for at der kan påberåbes selektivitet. Vi anserdet samtidigt for tvivlsomt, at en undtagelse kan anses for at være statsstøtte,når man samtidigt er omfattet af en særlig sundhedsafgift, der er ca. 7 gangehøjere en den foreslåede fedtafgift.Til problematikken om bagatelgrænsen i forhold til importerede produkter, gi-ver ministeren udtryk for, at bagatelgrænsen kun gælder for fødevarer, som eromfattet af §1 og ikke for importerede varer. Imidlertid bliver der efterfølgen-de fremført at der gælder de samme regler og at afgiften derfor ikke er EU-stridig.På baggrund af bagatelgrænsen vil danske producenter fremover kunne frem-stille konsumis af afgiftsfri sødmælk og opjustere fedtindholdet med afgiftsbe-rigtiget fløde. Selvom der skulle gælde de samme regler for importerede pro-dukter, vil produktionsforhold og administrative krav gøre det umuligt at bru-ge samme regler. Det kræver at den udenlandske producent skal kunne påvi-se, at produktet delvist er fremstillet af sødmælk. Dette betyder at producen-ten kan tvinges til at afskumme den modtagne fløde, til sødmælk og en flødemed en højere fedtprocent, og efterfølgende blande produkterne sammenigen, for at leve op til kravet.Afgiftssystemets indretning tvinger således den udenlandske produktion til enbestemt fremstillingsform, hvis den skal være i stand til at konkurrere på ligevilkår med indenlands produktion. Dette forhold er klart i strid med traktatensartikel 30.---