Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111
Offentligt
962578_0001.png
962578_0002.png
J.nr. 2010-231-0038Dato: 28.02.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 111 - Forslag til lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer (fedt-

afgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 4. februar 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Nick Hækkerup.
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål 10:

Ministeren bedes uddybe, hvilket rationale der gør sig gældende i forholdtil, at den olie, der indgår i en forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver endel af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel eller biogas, bliver pålagtfedtafgift, mens fødevarer, der er direkte anvendt til drivmiddel ikke er omfattet af fedtaf-giften?

Svar:

Afgiftspligtige fødevarer, der ikke anvendes til fremstilling af fødevarer, er ikke om-fattet af forslaget, idet formålet med lovforslaget er at forbedre danskernes kostvaner. Ud-over at reducere danskernes forbrug af de afgiftspligtige fødevarer, skulle afgiften gerne gi-ve fødevareindustrien incitament til at anvende mindre fedt i deres fødevareproduktion elleranvende fedtstof med et indhold af mindre mættet fedt. Så selv om olien ikke bliver en delaf slutproduktet som følge af produktionsspild, er den stadig medgået til fremstillingen affødevaren.Afgiften er herudover udformet som en traditionel punktafgift og opkræves således længstmuligt tilbage i produktionskæden, hvor færrest mulige virksomheder får administrativebyrder som følge af afgiften. En generel adgang til, at der gives godtgørelse for spild, vilmedføre, at et meget betydeligt antal yderligere virksomheder vil skulle involveres i admi-nistrationen af afgiften, jf. min besvarelse af spørgsmål 9. Omkostningerne herved vil kun-ne blive betydelige og samtidig vil afgiftsgrundlaget blive reduceret, hvilket kan medføre,at der vil blive tale om større prisstigninger end det er tilfældet med det nuværende forslagbl.a. som følge af forhøjelse af afgiftssatsen for at sikre provenuet.Hertil kommer, at afgiftsgrundlaget i relation til importerede sammensatte fødevarer er ba-seret på fødevarestyrelsens regler om mærkning, hvor der anvendes den indgående mæng-de, dvs. før evt. spild, i forbindelse med udarbejdelse af ingredienslisten, jf. min besvarelseaf spørgsmål 7. Det vil derfor kunne medføre, at der opkræves højere afgifter af udenland-ske produkter end danske, hvis danske virksomheder får generel adgang til fradrag forspild.Endelig bemærkes, at de afgiftspligtige fødevarer nævnt i § 1 kan ændre sammensætningunder forarbejdningsprocessen, og derfor kan den forarbejdede fødevare ende med at inde-holde mere eller mindre mættet fedt end det, der oprindelig var indeholdt i den anvendteolie.
Side 2