Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111
Offentligt
962571_0001.png
962571_0002.png
J.nr. 2010-231-0038Dato: 28.02.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 111 - Forslag til lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer (fedt-

afgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 1. februar 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Anders Samuelsen (LA).
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål 8:

Hvordan harmonerer lovforslaget med regeringens ønsker om at skabe bedrerammevilkår for erhvervslivet?

Svar:

Allerførst vil jeg gerne gøre opmærksom på, at forslaget er en del af ”Forårspakke2.0 – vækst, klima, lavere skat”. Herudover har regeringen forbedret vilkårene for innovati-on og iværksætteri, effektiviseret erhvervsreguleringen, og med globaliseringsstrategien harden iværksat en lang række initiativer, der styrker Danmarks konkurrenceevne.Mere konkret har regeringen f.eks. siden 2001 gennemført omfattende lettelser i virksom-hedernes administrative byrder. Samlet set er byrderne (jf. en opgørelse fra 2009) reduceretmed 20 pct., og her har Skatteministeriet bidraget med en reduktion af byrderne med 28,5pct. Regeringen vil fortsætte denne indsats frem mod 2020, hvor regeringens mål fortsat erat minimere virksomhedernes administrative byrder, så vi kan fastholde en position blandtde tre bedste lande i Europa.Derudover kan jeg fremhæve regeringens Vækstforum, som skal rådgive regeringen om,hvordan vi får skabt yderligere vækst og velstand i Danmark.Jeg ved godt, at det ikke er populært at indføre en ny afgift, og det er da heller ikke noget,der sker hver dag, men sygdomme som diabetes, fedme og hjerte-kar sygdomme udgør etstort problem ikke blot for den enkelte, men for hele samfundet. Samtidig indgår provenuetsom finansieringselement i ”Forårspakke 2.0”, og har dermed muliggjort nedsættelserne afskatten på arbejde.Herudover er det lovforslag, som jeg har fremsat, udformet, så afgiften ligger så langt tilba-ge i produktionskæden som muligt, således at færrest mulige virksomheder belastes af deadministrative byrder ved afgiften.
Side 2