Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 122 Bilag 20
Offentligt
960192_0001.png
960192_0002.png
J.nr. 2010611-0076Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til lov om ændring af lov om opsigelse af dobbeltbe-

skatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig

og Spanien (Overgangsregler for danske tjenestemandspensionister

m.fl.).

Hermed sendes mine bemærkninger til henvendelse af 17. februar 2011fra den franske forening REDAN (L 122 – bilag 16).
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
REDAN, Frankrig, har i en henvendelse af 17. februar 2011 præciseret, at dets ønske i hen-vendelsen af 31. januar 2011 (L 122 – bilag 3) er, at den foreslåede overgangsregel for dan-ske tjenestemandspensionister også skal gælde for de såkaldt unge pensionister.Foreningen mener, at der er tale om en helt uacceptabel situation for nuværende og kom-mende pensionister, der bor i eller ønsker at flytte til Frankrig, som følge af opsigelsen afden dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst.Jeg vil hertil svare, at jeg ønsker ikke at foreslå, at den foreslåede overgangsregel for tjene-stemandspension udvides til at omfatte andre pensionsmodtagere, som REDAN ønsker.
REDAN spørger derefter om forståelsen af mine oplysninger om, at Frankrig følger den in-ternationale praksis om, at international dobbeltbeskatning af indkomst skal lempes af denstat, hvor indkomstmodtageren er hjemmehørende, dog ikke for så vidt angår pension.Jeg vil hertil svare, at den internationale praksis er, at international dobbeltbeskatning afindkomst skal lempes af den stat, hvor indkomstmodtageren er hjemmehørende. De flestelande har en national regel om, at personer og selskaber i det pågældende land kan få skat-ten af indkomst fra udlandet nedsat med den udenlandske skat af denne indkomst. Det gæl-der f.eks. Danmark og Spanien. Frankrig følger nu denne praksis generelt for indkomst fraDanmark, men Frankrig følger ikke denne praksis for pension.Mine oplysninger skal altså ikke forstås som, at der er en international praksis om, at inter-national dobbeltbeskatning af pension skal lempes af den stat, hvorfra denne type indkomsthidrører. Når Danmark lemper dobbeltbeskatning for tjenestemandspension, der hidrørerfra Danmark, er baggrunden et ønske om at tage hensyn til personer, der boede i Frankrigden 28. november 2007 og var begyndt at modtage pension den 31. januar 2008. Reglenskal således ikke gælde for personer, der senere flytter til Frankrig eller senere begynder atmodtage pension.
REDAN nævner, at artikel 18 i OECD-modellen til dobbeltbeskatningsoverenskomster gi-ver den stat, hvor modtageren er bosat, retten til at beskatte pension. Foreningen mener, atud fra denne artikel bør Danmark lempe for fransk beskatning. Foreningen er opmærksompå, at modellens bemærkninger har eksempler på artikler, som giver den stat, hvorfra pen-sionen hidrører, ret til at beskatte pensionen. Foreningen mener, at det er i strid med åndenog principperne bag OECD-modellen, at såvel bopælsstat som kildestat beskatter pension.Jeg mener, at der er gode begrundelser for den danske beskatning af dansk privat og socialpension, selv om pensionsmodtageren er bosat i Frankrig.Når Danmark beskatter disse personer af udbetalinger fra deres danske private pensions-ordninger, er det modstykket til, at personerne fik danske skattefradrag for indbetalingernetil pensionsordningerne, mens de boede her i landet. Når Danmark beskatter disse personeraf deres danske sociale pensioner, er baggrunden, at Danmark finansierer disse pensioner.Jeg vil også minde om, at Danmark hvert år betaler Frankrig et refusionsbeløb til dækningaf dette lands udgifter for personer i dette land, der modtager danske sociale pensioner.
REDAN spørger endeligt til udsigten til indgåelse af en ny dansk-fransk overenskomst.Jeg vil hertil henvise til min besvarelse af spørgsmål 2 til lovforslaget, hvor jeg har rede-gjort for udsigten på nuværende tidspunkt til at indgå en ny overenskomst med Frankrig.Side 2