Kirkeudvalget 2010-11 (1. samling)
L 126
Offentligt
959723_0001.png
959723_0002.png
959723_0003.png
959723_0004.png
Folketingets Kirkeudvalg[email protected]
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post [email protected]Dokument nr.: 13914/11
Kirkeudvalget har ved brev af 4. februar 2011 bedt om kirkeministerens be-svarelse af spørgsmål 6 vedrørende L 126, Forslag til lov om ændring af lovom ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. (udvidet mulighed for hensynta-gen til teologisk retningsbestemte mindretal og øget mulighed for mobilitetblandt præster):”Spørgsmål6Idet henvises til den foreslåede § 13 a og til 1. behandling af lovforslaget øn-skes en uddybende redegørelse for--Proceduren for besættelse af en ledig stilling,Hvem som har kompetence til at afgøre, hvem der skal/kan flyttes tilen ledig stilling. Kan eksempelvis en præst flyttes til en menighed,der ikke ønsker vedkommende ansat? Har alle parter (biskop, menig-hedsråd, præst) i en ansættelsessag ret til at blive spurgt og hørt?”
Dato: 17. februar 2011
Svar:I det følgende vil jeg først redegøre nærmere for en tænkt situation om varigansættelse i henhold til den foreslåede § 13 a, stk. 1, og derefter i henhold tilden foreslåede § 13 a, stk. 2, idet jeg vil fokusere på de forhold, hvor en ved-tagelse af lovforslaget vil betyde en ændring af gældende ret.Som jeg oplyste i mit svar på spørgsmål 1 vedrørende L 126, så fastholdesmenighedsrådenes kaldsret i situationer, hvor ansættelse skal ske i henhold tilden foreslåede § 13 a, stk. 1. Den foreslåede bestemmelse lyder således:”§13 a.I pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan pastoratetsmenighedsråd aftale med biskoppen, at ansættelse i én af præstestillin-gerne forudsætter, at den pågældende kan henføres til en af følgendegrupper:1) Præster i folkekirken, herunder provster, domprovster,værnsprovster, biskopper samt valgmenighedspræster, som vedansøgningsfristens udløb har beklædt deres embede uafbrudt imindst 10 år.2) Præster for danske evangelisk-lutherske menigheder i udlandet,som ved ansøgningsfristens udløb har beklædt deres stillinguafbrudt i mindst 4 år.
3) Teologiske kandidater, der er ordinerede i den danske folkekir-ke, og som ved ansøgningsfristens udløb har fungeret som mis-sionær i et dansk missionsselskabs tjeneste uafbrudt i mindst 4år.4) Sognepræster i et pastorat, hvor der mellem præsten og menig-heden består en dybtgående uoverensstemmelse, som betyderen væsentlig hindring for det kirkelige livs trivsel på det pågæl-dende sted.5) Teologiske kandidater, der ved ansøgningsfristens udløb harværet ansat i folkekirkelige institutioner eller uddannelsesinsti-tutioner i mindst 10 år.”Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at ansættelse skal ske i et pastoratmed 3 eller flere præstestillinger. Har biskoppen i en sådan situation kend-skab til en eller flere potentielle ansøgere, der kan henføres til en af de i nr.1-5 anførte grupper, kan biskoppen – hvis det vurderes hensigtsmæssigt –søge at indgå aftale med pastoratets menighedsråd om, at stillingen skal op-slås med henvisning til den foreslåede § 13 a, stk. 1.Biskoppens kendskab til potentielle ansøgere vil i praksis kunne stamme fraflere forskellige sider. Det kan f.eks. stamme fra en henvendelse fra pastora-tets menighedsråd, fra biskoppens eget kendskab til ønsker hos en eller flerepræster i sit stift eller fra henvendelser fra potentielle ansøgere til stillinger,der er eller forventes snart at blive ledige.Der bliver ikke tale om, at ledige stillinger i pastorater med 3 eller flere præ-stestillingerskalopslås efter § 13 a. Der er således intet til hinder for, at dissestillinger fortsat opslås efter de almindelige regler.En aftale mellem biskoppen og pastoratets menighedsråd vil alene omfatteden konkrete ansættelse.Menighedsrådets beslutning om at indgå aftale med biskoppen træffes vedalmindeligt stemmeflertal, i overensstemmelse med de almindelige regler imenighedsrådslovens § 24, stk. 3.Som det fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmel-se vil ministeriet – såfremt lovforslaget vedtages – ændre sitcirkulære nr. 65af 21. juni 2010 om opslag, besættelse af og ansættelse i præstestillinger,forberedelse af sager om ansættelse og udfærdigelse af ansættelsesbevis,det tager højde for anvendelse af § 13 a.I cirkulæret vil der blive fastsat bestemmelse om, at anvendelse af § 13 a for-udsætter, at stillingsopslaget indeholder bemærkning om, at stillingen opslåsi henhold til § 13 a, stk. 1, med en præcis angivelse af hvilke af de supple-rende krav, som ansøgerne skal opfylde.
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 13914/11Side 2
Der vil således ikke være noget til hinder for, at opslaget efter omstændighe-derne begrænser ansøgerfeltet til en nærmere angivet delmængde af person-kredsen i bestemmelsens nr. 1-5.Herefter vil ansættelsesproceduren være magen til den nuværende procedure,idet ansøgerne dog skal opfylde de relevante supplerende krav, jf. den fore-slåede § 13 a, stk. 1, nr. 1-5.Den, der ansættes, skal med andre ord selv søge den ledige stilling, menig-hedsrådet skal afgive indstilling som indsendes ad tjenestevejen til udtalelsehos provsten, hvorefter biskoppen afgiver indstilling til ministeren, alt i hen-hold til de gældende regler.Den foreslåede § 13 a, stk. 2, lyder således:Stk. 2.I pastorater med 3 eller flere præstestillinger kan pastoratetsmenighedsråd aftale med biskoppen, at ansættelse i én af pastoratetspræstestillinger uanset bestemmelserne i §§ 8-13 kan ske uden medvir-ken af pastoratets menighedsråd, såfremt den ansatte kan henføres tilén af de i stk. 1, nr. 1-5, anførte grupper.”Som ved § 13 a, stk. 1, vil den foreslåede bestemmelse i § 13 a, stk. 2, alenekunne anvendes i pastorater med 3 eller flere præstestillinger.Anvendelsen af § 13 a, stk. 2, vil medføre en begrænsning af menighedsrå-dets udøvelse af kaldsretten.Derfor forudsætter anvendelse af § 13 a, stk. 2, at pastoratets menighedsrådselv aftaler dette med biskoppen. Dermed sikres pastoratets menighedsrådbåde direkte og afgørende indflydelse på, om bestemmelsen kan anvendes iden konkrete sag.Hvis pastoratets menighedsråd og biskoppen aftaler at anvende § 13 a, stk. 2,vil menighedsrådet fraskrive sig indflydelse på valget af, hvem der ansættes iden ledige stilling. Rådet skal derfor ikke afgive indstilling i den konkreteansættelsessag.Ligesom ved § 13 a, stk. 1, vil en aftale mellem biskoppen og pastoratetsmenighedsråd alene omfatte den konkrete ansættelse.Rådets beslutning om at indgå aftale med biskoppen skal træffes ved almin-deligt stemmeflertal, i overensstemmelse med de almindelige regler i menig-hedsrådslovens § 24, stk. 3.Som nævnt vil Kirkeministeriet tilpasse sitcirkulære nr. 65 af 21. juni 2010om opslag, besættelse af og ansættelse i præstestillinger, forberedelse af sa-ger om ansættelse og udfærdigelse af ansættelsesbevis,så det tager højde foranvendelse af § 13 a, hvis lovforslaget vedtages.
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 13914/11Side 3
I den forbindelse agter ministeriet at fastsætte nærmere regler om, at stil-lingsopslaget i givet fald skal indeholde bemærkning om, at stillingen opslåsi henhold til § 13 a, stk. 2, med en præcis angivelse af hvilke af de supple-rende krav, som ansøgerne skal opfylde.Der vil således ikke være noget til hinder for, at opslaget efter omstændighe-derne begrænser ansøgerfeltet til en nærmere angivet delmængde af person-kredsen i bestemmelsens nr. 1-5.Opslaget skal desuden oplyse, at pastoratets menighedsråd har aftalt med bi-skoppen, at ansættelsesproceduren vil blive gennemført uden medvirken afpastoratets menighedsråd.Den, der ansættes, skal selv søge den ledige stilling. Ministeriet agter at ud-arbejde bestemmelser i ovennævnte cirkulære om, at ansøgning til stillingenskal indsendes til biskoppen, der kan vælge at drøfte ansøgningerne medprovsten.Herefter indsender biskoppen sin indstilling til kirkeministeren, bilagt en evt.udtalelse fra provsten. Ministeren foretager herefter ansættelse i stillingen.
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 13914/11Side 4
Birthe Rønn Hornbech
/ Rasmus Paaske Larsen