Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128 Bilag 6
Offentligt
960100_0001.png
960100_0002.png
960100_0003.png
960100_0004.png

Planlovs-

reguleringer

Tyskland

Ja, senest i2007(stramning)Reguleringerindført i1960’erne

Hensigt

• sikre nærhed til detailhand-len for et stigende antal ældre• undgå at nye butikker har ennegativ indflydelse på bymid-terne• sikre synergi og vitalitet icentrale indkøbsmiljøer

Middel

Konsekvens

• byerne er levende og der er mangemennesker – også når butikkerne harlukket; de kommercielle ydelser er altidindenfor rækkevidde for byens borgere• de mindre dagligvarebutikker harbibeholdt deres positioner; hypermar-keder har ingen større indflydelse iTyskland• planloven fra 1996 (PPG6) blev i år2000 bedømt meget positivt af bådeplanlægningsorganisationer, retai-leksperter, myndigheder og næsten allesupermarkeder

England

Ja, senest i2009 (PPG4)(stramning)Den første seri-øse stramningkom i 1996(PPG6)
• nationale planlove implemente-res lokalt – med mulighed for lo-kale stramninger. Tæt kommunaltsamarbejde• i byerne identificeres de ”centra-le forsyningsområder”, som be-skyttes med særlige restriktioner• varer kategoriseres i bymidte- ogbyperifere kategorierstøtte og sikre bymidternes• ”the sequential test”overlevelse• ”town center first” – politiksikre et bredt udvalg af butikker• alle detailhandelsprojekter påog varer for alleover 2000 m2 skal godkendes afopnå en bæredygtig udviklingThe Secretary of Stateopnå miljømæssige målreducere biltrafikkenbevare vitaliteten i de landligeøkonomier

Frankrig

Ja, og der ernye regulerin-ger på vej.Den første plan-lov (le LoiRoyer) kom i1973
• før 2008 var hensigten pri-mært at beskytte de små bu-tikker; konsekvensanalysernegik primært på de økonomiskeaspekter• efter 2008 er der blevet tagetlangt større hensyn til de bæ-redygtige aspekter
• for opførelse af butikker på over1000 m2 kræves en autorisationfra et særligt udvalg bestående afspecialister, lokale myndighederog repræsentanter fra handels-kammeret
• der er en stærk tilstrømning af butik-ker til bymidterne (og hypermarkeder-ne er i krise); denne trend, kaldet ”nær-heds-handel”, har været fremherskendesiden 2008
1

Irland

Ja, senest i 2001 (stramning)De første reguleringer kom i 1982
støtte udvikling af projekterbeliggende med nem adgang tiloffentlige transportmidlerøge nærheden mellem indkøb,fritidsaktiviteter og erhvervfortsat støtte bymidterneat modvirke etablering af nye,store centre ved store veje

Holland

Ja, de første reguleringer kom om-kring 1970 og blev strammet i1980’erne og 90’erne; siden harman lempet dem en smule
• bevare levende byer ogtilgængelighed til detailhand-len

Norge

Ja, senest i 2008 (stramning) – ogførste gang i 1999
• støtte etablering af detail-handel i bymidterne• modvirke udflydendebystrukturer• reducere privatbilismen• skabe langsigtet bæredygtigudvikling
• i 1998 vedtog man mak-simum-grænser på 3000 m2for supermarkeder• i 2001 vedtog man mak-simum-grænser for varehu-se på 6000 m2 og 15.000forretail parks•dertil kom en række foran-staltninger med henblik påat støtte op om handlen ibymidterne og sikre, at defortsat er levende, tilgænge-lige og attraktive•nationale planlove imple-menteres lokalt• først i 1990’erne blev detlovligt at etablere størrebutikker (over 1500 m2)udenfor bymidterne•i 1999 vedtog man et 5-årigt stop for store centreuden for de centrale dele afbyen• projekter på over 7.500m2 skal analyseres i for-hold til evt. miljøkonse-kvenser• i 2008 skærpede man re-2
guleringen ved at styrkeregionernes juridiske status;projekter på over 3000 m2må kun opføres/ udvides ioverensstemmelse medregionalplanen

Sverige

Nej, der er ingen national planlov;de enkelte kommuner har ansvaretfor planlægningen. Men der er dogkrav om miljøkonsekvensanalyserog krav om samråd med de invol-verede parter.I 1999 trådte ”markanvändnings-och bygglagen” i kraft med hen-blik på at regulere placeringen afstore enheder – men uden de storeresultater.I realiteten har planloven indtil nuværet meget liberal, men senest1.4.2011 træder en ny lov i kraft.•sikre tilgangen til kommer-cielle tjenester og mindskeafstandene i servicenettet•reducere privatbilismen iforhold til indkøb og, så vidtmuligt, udvide mulighedernefor alternative tilgange: of-fentlig transport, cykling,gang•sikre at nye, store detailhan-delsprojekter primært place-res i centrumsområderne•sikre at nye detailhandels-enheder ikke har aktuelleeller fremtidige skadeligevirkninger for den alleredeeksisterende handel i cen-trumsområderne• loven indeholder målsæt-ninger og retningslinjersom skal gennemføres pålokalt/regionalt plan• i 2015 indtræder ny defi-nition på ”store butikker”på max. 2000 m2Fra 1996 – 2007 mistede 450bysamfund den sidste daglig-varebutik, og flere hundredelanddistriksbutikker er sand-synligvis lukket siden da.Mange købstæder har mistetderes levende centrum.

Finland

3
4