Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 130 Bilag 1
Offentligt
954815_0001.png
954815_0002.png
954815_0003.png
LIGESTILLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGJanuar 2011
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv socialpo-litik (ændret revalideringsydelse for personer under30 år)
J.nr. 2010-0015154
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
ArbejdsmarkedsstyrelsenLovforslaget træder i kraft 1. april 2011Mia Plougmann Mønsted/Rosa N. Hammer35 28 81 98/ 35 28 82 43[email protected]/ [email protected]

Baggrund for loven

Regeringen, Dansk Folkeparti indgik i maj 2010 aftalen om genopretning af danskøkonomi.

Lovforslagets formål

Lovforslaget udmønter de ændringer, som kræver ændring af lov om aktiv social-politik om ændret revalideringsydelse til personer under 30 år.Formålet med lovforslaget er, at unge under 30 år, der begynder revalidering, somhovedregel fremover skal have en revalideringsydelse, der er på niveau med kon-tanthjælp. Dermed vil der ikke være et økonomisk incitament til at søge revalide-ring frem for at søge uddannelse på ordinære vilkår.• Det foreslås, at unge under 30 år, der begynder revalidering, som hovedregelfremover skal have en revalideringsydelse, der er på niveau med kontanthjælp.Der foreslås to undtagelser til det foreslåede ny princip om, at revalideringsydelseskal svare til kontanthjælp:• Den første undtagelse omfatter unge under 30 år, som forsørger eget barn ihjemmet.For disse unge forsørgere bør der tages hensyn til, at revalidering er en foranstalt-ning, der typisk har en vis varighed. Disse unge forsørgere skal efter forslagetuændret have den højeste sats for revalideringsydelse, som er 16.597 kr.
Der er ikke samme hensyn at tage til unge under 25 år med dokumenteret bidrags-pligt over for udeboende børn, i det disse unge udover hjælpen modtager et tillæg,der dækker deres bidrag til udeboende børn. Disse unge foreslås derfor at være om-fattet af de foreslåede regler om revalideringsydelse på kontanthjælpsniveau forunge under 30 år.Unge, der er fyldt 25 år og har forsørgelsespligt over for ikke hjemmeboende børn,får højeste kontanthjælpssats.• Den anden undtagelse omfatter unge, der i en periode før overgangen til revalide-ring har haft et sådan indtægtsniveau, at det er rimeligt, at de under revalideringkan modtage den højeste revalideringssats. Det drejer sig om unge, der i de 6 ka-lendermåneder, der ligger forud for den måned, hvori beslutningen om revalideringer truffet, har haft indtægter der gennemsnitligt overstiger 16.597 kr. pr. måned.

Lovforslagets elementer af ligestillingsmæssig relevans:

Ændret revalideringsydelse for personer under 30 årRevalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til,at en person med begrænsninger i arbejdsevnen fastholdes eller kommer ind på ar-bejdsmarkedet, således at personens mulighed for at forsørge sig selv og sin familieforbedres, jf. § 46 i lov om aktiv social politik.Følgende kriterier skal være opfyldt for, at en person kan modtage revalidering:Personens arbejdsevne skal være begrænset af fysiske, psykiske eller socialeårsager.Der skal være et erhvervsmæssigt sigte med revalideringen og en realistiskmulighed for, at revalideringen kan føre til hel eller delvis selvforsørgelse.Andre erhvervsrettede aktiviteter fx efter lov om aktiv socialpolitik eller lovom en aktiv beskæftigelsesindsats skal være utilstrækkelige i forhold til at fåpersonen i job. Dette følger af, at revalidering er subsidiær i forhold til andreerhvervsrettede foranstaltninger.
Personer, der opfylder betingelserne, har mulighed for at få bevilliget revalidering.Det gælder fx personer, der modtager arbejdsløsdagpenge, sygedagpenge, SU, kon-tanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse, førtidspension og personer, som er i arbejde.Med de gældende satser for revalidering vil mange unge, som hidtil har modtagetSU, kontanthjælp eller haft beskedne indtægter, gå frem i leveniveau, når de påbe-gynder revalidering.Dette er ikke hensigtsmæssigt, bl.a. fordi der ikke bør være et særligt økonomiskincitament til at søge revalidering i stedet for at tage uddannelse på ordinære vilkårfor personer, der har haft begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet.Det foreslås derfor, at unge under 30 år, der begynder revalidering, som hovedregelfremover skal have en revalideringsydelse, der er på niveau med kontanthjælp.Forslaget er kønsneutralt, da bevilling af revalidering er uafhængig af køn.
2
Forslaget findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.

Samlet vurdering

Det vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledning tilyderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
3