Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 132
Offentligt
973355_0001.png
973355_0002.png
973355_0003.png
J.nr. 2007-611-0007Dato: 22. marts 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 132 - Forslag til lov om dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem

Danmark og Kuwait.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 9. marts 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål:

Ministeren bedes om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåede over-enskomst afviger fra OECD’s modeloverenskomst.

Svar:

Nedenfor er omtalt de regler i overenskomsten, som afviger fra den udgave afOECD’s model til dobbeltbeskatningsoverenskomster, der var gældende under forhandlin-gerne, dvs. 2008-modellen.Artikel 4 (Definition af skattemæssigt hjemsted). Stk. 1 medfører, at fysiske personer, derer fuldt skattepligtige til Kuwait, alene anses som hjemmehørende i Kuwait i overenskom-stens forstand, hvis de er kuwaitiske statsborgere. Stk. 2, litra c, medfører, at enhver enhed,der er stiftet i en af de to stater, anses som hjemmehørende i Kuwait i overenskomstens for-stand, hvis denne stat deltager i enhedens kapital sammen med andre stater. Enheden ansesdog kun for skattemæssigt hjemmehørende i denne stat, i det omfang den er ejet af staten.Artikel 5 (Definition af fast driftssted). Stk. 3 medfører, at et bygge-/anlægsvirksomheddanner fast driftssted efter 9 måneders varighed, hvor OECD-modellen har 12 måneders va-righed. Tilsynsvirksomhed i forbindelse med bygge-/anlægsvirksomhed indgår desuden vedafgørelsen af, om der foreligger fast driftssted, hvilket ikke er tilfældet efter OECD-modellen. Stk. 4 medfører, at ydelse af konsulentbistand m.v. danner fast driftssted efter 9måneders varighed. Efter OECD-modellen medfører ydelse af konsulentbistand ikke i sigselv fast driftssted. Stk. 5 medfører, at virksomhed med en installation, en borerig eller etskib til efterforskning af naturforekomster, kun udgør et fast driftssted, hvis virksomhedenvarer i mere end 12 måneder. Stk. 7 om den afhængige agent har en ændret formulering iforhold til OECD-modellen. Stk. 8 om den uafhængige agent har en tilføjelse i forhold tilOECD-modellen, om at en agent ikke anses som uafhængig, hvis hans virksomhed udeluk-kende udøves for et foretagende.Artikel 7 (Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed). Stk. 6 har en særlig regel, som præciserer,at skattemyndighederne kan foretage en skønsmæssig opgørelse af indkomsten i et fastdriftssted, hvis myndighederne ikke har de fornødne oplysninger. Denne regel findes ikke iOECD-modellen.Artikel 8 (International skibs- og luftfart). Stk. 2 har en særlig regel om, at artiklen ogsåomfatter fortjeneste ved udleje af skibe og fly samt fortjeneste ved containervirksomhed.Artikel 10 (Udbytte). De aftalte procentsatser for indeholde af udbytteskat er forskellige fraOECD-modellens procentsatser. Stk. 2, litra b, medfører, at den stat, hvor det udbyttebeta-lende selskab er hjemmehørende, ikke må beskatte udbyttebetalinger til den anden stat, re-geringsinstitutioner i denne stat og selskaber ejet af denne stat, samt enheder som nævnt iartikel 4, stk. 2, litra c, som nævnt ovenfor. Denne regel findes ikke i OECD-modellen.Artikel 11 (Renter). Artiklen medfører, at renter kun kan beskattes i den stat, hvor renternesretmæssige ejer er hjemmehørende. OECD-modellen medfører, at renter også kan beskattesi den stat, hvorfra de hidrører, dog således at denne stats skat højst må udgøre 10 pct. afrenternes bruttobeløb. Definitionen af renter i stk. 2 er udvidet i forhold til definitionen iOECD-modellen, hvorefter renter omfatter indkomst af gældsfordringer, herunder obligati-oner og statsgældsbeviser. Udvidelsen medfører, at udtrykket renter også omfatter ind-komst, der er undergivet samme skattemæssig behandling som indkomst af pengelån efterskattelovgivningen i den stat, hvorfra indkomsten hidrører.Artikel 12 (Royalties). Reglen medfører, at royalties kan beskattes i den stat, hvorfra de ud-betales, men denne stats skat må ikke være højere end 10 pct. af royalties bruttobeløb.Side 2
OECD-modellen medfører, at royalties kun kan beskattes i den stat, hvor den retmæssigeejer er hjemmehørende.Artikel 13 (Kapitalgevinster). Artiklen indeholder ikke reglen fra OECD-modellen om, aten stat kan beskatte fortjeneste ved afståelse af aktier i et selskab, hvis værdi for mere end50 pct.’s vedkommende hidrører fra fast ejendom beliggende i denne stat.Artikel 15 (Bestyrelseshonorarer). Reglen medfører, at når en person, der er hjemmehøren-de i den ene stat, er medlem af bestyrelsen m.v. for et selskab i den anden stat, kan vederla-get for dette bestyrelseshonoraret kun beskattes i den stat, hvor personen er hjemmehøren-de. OECD-modellen medfører, at bestyrelseshonorarer også kan beskattes i den stat, hvordet pågældende selskab er hjemmehørende.Artikel 17 (Pension, sociale ydelser og lignende betalinger). Artiklen medfører, at socialepensioner og andre sociale ydelser kan beskattes i den stat, hvorfra de udbetales. Udbeta-linger fra private pensionsordninger kan også beskattes i den stat, hvorfra de udbetales, hvisdenne stat har givet skattefradrag for indbetalinger til pensionsordningen. OECD-modellenmedfører, at disse indkomster kun kan beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehø-rende, men OECD-modellens bemærkninger har en alternativ regel, som medfører, at disseindkomster også kan beskattes i den stat, hvorfra de udbetales.Artikel 19 (Lærere og forskere). Artiklen omfatter tilfælde, hvor en lærer eller forsker, somer eller var hjemmehørende i den ene stat, efter invitation fra et universitet m.v. i den andenstat opholder sig i denne stat i en periode på op til to år udelukkende for at undervise ellerforske. I så fald kan den anden stat ikke beskatte den pågældende af vederlaget for dette ar-bejde, hvis vederlaget er betalt af kilder uden for denne stat. Artiklen findes ikke i OECD-modellen.Artikel 20 (Studerende og lærlinge). Stk. 2 medfører, at hvis en studerende eller lærling fraden ene stat besøger den anden stat i studie- eller uddannelsesøjemed, skal den pågældendevære berettiget til samme skattemæssige fritagelser og lempelser i den anden stat, som an-dre studerende og lærlinge er berettiget til. Denne regel findes ikke i OECD-modellen.Artikel 24 (Ikke diskriminering). Artiklen er helt anderledes formuleret end OECD-modellen som følge af Kuwaits særlige skattesystem.Artikel 27 (Forskellige regler). Artiklen findes ikke i OECD-modellen.Kuwait-overenskomsten indeholder desuden ikke OECD-modellens artikel 27 om bistandved inddrivelse af skatter.Protokollen findes ikke i OECD-modellen.
Side 3