Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 135 Bilag 1
Offentligt
953925_0001.png
953925_0002.png
953925_0003.png
953925_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. februar 2011Færdsels- og våben-kontoret2010-5000-0213MKH40116

Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov

om ændring af våbenloven og lov om krigsmateriel (forenkling af

fremgangsmåden for meddelelse af udførselstilladelse)

I. Høringen

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Rederiforening, Dan-ske Advokater, Dansk Bøssemager og Vaabenhandlerforening, DanskeRegioner, Dansk Erhverv, Danske Speditører, Danske VåbenhandleresBrancheforening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk For-ening, Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Skytte Union, Dansk Trans-port og Logistik, Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger, Den DanskeDommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, DI Organisation for er-hvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-hvervsflyvningens Sammenslutning, Fagligt Fælles Forbund 3F, For-eningen af Offentlige Anklagere, HK Landsklubben Danmarks Domsto-le, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Mærsk Air, Politidirektørfor-eningen, Politiforbundet i Danmark, Rederiforeningen af 1895, Retssik-kerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Præsidenterne for samtligebyretter, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Lands-ret, Scandinavian Airlines, Trafikstyrelsen og Vaabenhistorisk Selskab.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Danmarks Våbenhandlerforening (tidligere Dansk Bøssemager og Vaa-benhandlerforening), Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet, DI Orga-nisation for erhvervslivet, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens sam-menslutning, Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menneske-rettigheder, Kommunernes Landsforening, Politiforbundet, Rigspolitiet,
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for Vestre Landsret ogPræsidenten for Østre Landsret.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

II. Høringssvarene

DI Organisation for erhvervslivet

har bemærket, at DI generelt er me-get positivt indstillet i forhold til ændringer af lovgivningen, der generelthar til formål at forenkle vilkårene og betingelser for handel med forskel-lige lande, og som specifikt forventes at medføre administrative lettelserfor danske og europæiske virksomheder vedrørende udførelse af produk-ter omfattet af våbenloven og lov om krigsmateriel til lande indenfor EU.DI har yderligere bemærket, at DI forventer, at de registrerings- og rap-porteringskrav, der vil blive implementeret i forbindelse med certifice-ringsordningen, vil medføre betydelige og reelle administrative lettelserfor danske eksportører, samt at fastsættelsen af gebyret i forhold til certi-ficeringsordningen, vil blive fastsat og løbende tilpasset til virksomhe-dernes reelle gevinst ved ordningen og myndighedernes omkostninger.Endelig har DI en række spørgsmål til direktivet og lovforslaget, som vilblive drøftet på et møde mellem repræsentanter fra henholdsvis DI ogJustitsministeriet.For så vidt angår spørgsmålet om fastsættelse af gebyr for den frivilligecertificering af virksomhederne, bemærkes, at det fremgår af punkt 6.2 ide almindelige bemærkninger til lovforslaget, at det foreslås, at der op-kræves et omkostningsbaseret gebyr på 6000 kr. for certificering efterden foreslåede § 9a.

Kommunernes Landsforening

har vurderet, at lovforslaget ikke harsærlig kommunal interesse og har derfor ingen bemærkninger til lovfors-laget.

Politiforbundet

har overordnet set ikke bemærkninger til lovforslaget,men spørger til, hvem der skal foretage kontrol af de foreslåede regler.Det bemærkes, at den kontrol, der efter lovforslaget skal føres med virk-somhederne og virksomhedernes udførsel af forsvarsmateriel deler sig ito. Der skal dels føres kontrol med certificerede virksomheder og dels2
med virksomheder, der ikke er certificerede. For så vidt angår de certifi-cerede virksomheder, vil det primært være Statens våbenkontrol, der fø-rer kontrollen. Justitsministeriet vil dog have enkelte kontrolopgaver, dervil blive udført på baggrund af virksomhedernes rapporteringsforpligtel-ser. For så vidt angår virksomheder, der ikke er certificeret, bemærkes,at der i forbindelse med udarbejdelsen af de administrative regler nævnti punkt 9 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil blive fastsatbestemmelser om, at det er Justitsministeriet, der foretager kontrol medvirksomhedernes udførsel af forsvarsmateriel på baggrund af virksomhe-dernes rapporteringsforpligtelser.

Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Land- og Strandjagt, Da-

tatilsynet, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,

Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettighe-

der, Rigspolitiet, præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten

for Østre Landsret og Præsidenten for Vestre Landsret

har ingenbemærkninger til lovforslaget.

III. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det udkast, der har været i hø-ring, på følgende punkter:

1.

Der er indsat en bemyndigelse i den foreslåede § 6, stk. 7, i våbenlo-ven, hvorefter justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om dokumen-tationskrav for transittilladelser samt om, at andre genstande omfattet afstk. 1 på samme måde kan undtages fra kravet om transittilladelse.På den måde kan administrationen af transittilladelser ved overførsler afvåben og forsvarsmateriel eller dele hertil løbende tilpasses udviklingenpå området, sådan at transittilladelser alene kræves, hvor der på grund afgenstandens karakter er sikkerhedsmæssige og ordensmæssige hensyn,der begrunder opretholdelsen af et system med forudgående kontrol afJustitsministeriet.Bemyndigelsen til at fastsætte bestemmelser om dokumentationskrav fortransittilladelser forudsættes anvendt til at forenkle kravene med tilsva-rende lettelser for virksomhedernes administration af ansøgninger omtransittilladelse.
3

2.

I den foreslåede bestemmelse i våbenlovens § 6, stk. 7, er det præcise-ret, at dele til de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 3-5 er undtaget frakravet om transittilladelse ved overførsel mellem EU-lande. Det gældersåledes dele til materiel til krigsførelse (nr. 3), militært simulations- ogtræningsudstyr (nr. 4), samt maskiner, instrumenter, apparater og andreproduktionsmidler, der er specielt konstrueret eller modificeret til frem-stilling eller vedligeholdelse af de nævnte genstande (nr. 5).

2.

Det omkostningsbaserede gebyr for certificering af virksomheder i denforeslåede § 6, stk. 3, i lov om krigsmateriel, er fastsat til 6000 kr. Det erendvidere tilføjet, at gebyret reguleres årligt i henhold til den af Dan-marks Statistik beregnede ændring i den gennemsnitlige årsløn for stats-ansatte for det foregående år.

3.

Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (lovforslagets § 3) er æn-dret, så de tekniske ændringer af våbenloven og lov om krigsmateriel, derikke direkte hænger sammen med gennemførelsen af forsvarsdirektivet,sættes i kraft den 1. juli 2011.

4.

Lovforslagets § 4 er endvidere ændret, så lovens § 2 (forslag om æn-dring af krigsmaterielloven) kan sættes i kraft helt eller delvist for Færø-erne og Grønland med de afvigelser, som de færøske og grønlandske for-hold tilsiger.

5.

Der er endvidere foretaget enkelte lovtekniske ændringer, og de speci-elle bemærkninger er uddybet.
4