Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 135
Offentligt
972541_0001.png
972541_0002.png
972541_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0326OSS40468
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lovom ændring af våbenloven og lov om krigsmateriel m.v. (Forenkling affremgangsmåden ved meddelelse af udførselstilladelse m.v.) (L 135),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Lars Barfoed/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil der være risiko for, at EU beder Danmark fjerne destrengere danske kontrolordninger på indførselstilladelser tilskydevåben, ammunition, håndgranater, eksplosivstoffer m.v.efter våbenlovens § 1, stk. 1, som Justitsministeriet i forslagetvurderer kan bevares?”.

Svar:

Justitsministeriet kan oplyse, at efter våbenlovens § 1, stk. 1, er det for-budt uden tilladelse af justitsministeren eller den, ministeren bemyndigerdertil, at indføre en række nærmere angivne genstande og stoffer, herun-der skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben, vissedele til skydevåben (piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler)samt ammunition til skydevåben, herunder også patronhylstre,tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler. Der kræves tilsvarendetilladelse til eksplosivstoffer, håndgranater, bomber og lignende våbensamt til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på skydevåben ogoptisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lys-forstærknings- eller infrarødt udstyr, hvis de er konstrueret til monteringpå skydevåben.Forsvarsdirektivets artikel 4, stk. 1, forpligter som udgangspunkt med-lemsstaterne til ikke at kræve tilladelse ved indførsel af forsvarsmaterielfra andre EU medlemsstater, medmindre det er nødvendigt at lade ind-førslen være omfattet af reglerne om forudgående tilladelse af hensyn tilden offentlige sikkerhed eller offentlige orden, herunder transportsikker-heden.Justitsministeriet vurderer, som angivet i afsnit 3.3. i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget, at den gældende kontrolordning, der kræverindførselstilladelse til bl.a. skydevåben, ammunition, håndgranater, eks-plosivstoffer m.v. er nødvendig af hensyn til den offentlige sikkerhed ogorden. De våben m.v., der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, er af ensådan umiddelbar farlighed, at der også fremover må stilles krav om ind-førselstilladelse, selv når de pågældende våben indføres fra andre EU-lande.Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at en opretholdelse af våben-lovens interne kontrolordning er i overensstemmelse med forsvarsdirek-tivet.2
Lovforslaget ændrer derfor ikke våbenlovens § 1, og der vil efter direkti-vets gennemførelse fortsat være den samme regulering vedrørende ind-førsel af de våben, der er omfattet af våbenlovens § 1.
3