Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 135
Offentligt
972547_0001.png
972547_0002.png
972547_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0327OSS40469
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lovom ændring af våbenloven og lov om krigsmateriel m.v. (Forenkling affremgangsmåden ved meddelelse af udførselstilladelse m.v.) (L 135),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Lars Barfoed/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil der være risiko for, at EU beder Danmark fjerne krav omtransittilladelse af genstande omfattet af våbenlovens § 1, stk.1, som Justitsministeriet vurderer at være af en sådan farlig-hed, at der er sikkerhedsmæssige og ordensmæssige grundefortsat bør være et højt kontrolniveau?”.

Svar:

Justitsministeren kan oplyse, at eftervåbenlovens § 6, stk. 1, er det forbudtuden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,at udføre våben m.v. Bestemmelsen omfatter 9 kategorier af våben, ammu-nition og forsvarsmateriel.Våbenlovens § 6, stk. 1, kræver som udgangspunkt tilladelse i hvert enkelttilfælde, idet bestemmelsen dog fortolkes og administreres sådan, at der ikkekræves særskilt tilladelse til hver enkelt udførsel, men snarere således at en-hver udførsel skal være dækket af en tilladelse, som afhængigt af de nærme-re omstændigheder kan være mere eller mindre omfattende.
Våben og forsvarsmateriel, der er i transit gennem Danmark, anses efterdansk ret for en indførsel efterfulgt af en udførsel. Transit kræver derforbåde en indførselstilladelse efter våbenlovens § 1 og en udførselstilladel-se efter våbenlovens § 6.Det fremgår af forsvarsdirektivets artikel 4, stk. 1, at transit som udgangs-punkt ikke længere bør kræve en særskilt tilladelse, når der er tale om transitaf et forsvarsrelateret produkt, der er omfattet af en udførselstilladelse fra enanden medlemsstat. Medlemsstaterne kan dog i medfør af samme bestem-melse i forsvarsdirektivet opretholde en tilladelsesordning for transit af for-svarsrelaterede produkter, i det omfang det er nødvendigt af hensyn til denoffentlige sikkerhed eller offentlige orden, herunder transportsikkerheden.Der er dermed i forsvarsdirektivet skabt mulighed for, at medlemsstaternekan opretholde krav om transittilladelse, når det er nødvendigt af hensyn tilden offentlige sikkerhed eller offentlige orden, herunder transportsikkerhe-den.Denne mulighed er foreslået udnyttet i lovforslaget, hvilket vil indebære, atder for våben og de øvrige genstande og stoffer, der er omfattet af våbenlo-vens § 1, fortsat vil skulle indhentes en transittilladelse, selv om de genstan-de, der skal gennem Danmark, udføres fra et EU-land til et andet EU-land,2
og der foreligger en udførselstilladelse fra det EU-land, hvorfra genstandeneskal udføres.Kravet om en transittilladelse foreslås dermed som udgangspunkt fastholdtfor de genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1 svarende til de genstan-de, der er omfattet af våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 7 samt dele specieltkonstrueret eller modificeret til de under nr. 1 og 2 nævnte genstande. Detgælder bl.a. skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben,visse dele til skydevåben (piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler)samt ammunition til skydevåben, herunder også patronhylstre, tændskruer,fænghætter, brandrør og projektiler. Det gælder også håndgranater, bomber,miner og lignende våben, eksplosivstoffer samt lyddæmpere og optisk elek-troniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings-eller infrarødt udstyr, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben.Justitsministeriet vurderer således, at det er i overensstemmelse med for-svarsdirektivet at opretholde kravet om transittilladelse for så vidt angår vå-ben og de øvrige genstande og stoffer, der er omfattet af våbenlovens § 1,svarende til våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 7 samt dele specielt konstrue-ret eller modificeret hertil.Der henvises i øvrigt til afsnit 4.4 i de almindelige bemærkninger til lovfors-laget.For genstande, der falder uden for våbenlovens § 1 om den interne kon-trolordning, men er omfattet af udførselsforbuddet i våbenlovens § 6, gælderder på grund af materiellets beskaffenhed ikke de samme umiddelbare sik-kerhedsmæssige og ordensmæssige hensyn. Det foreslås derfor at opgivekravet om transittilladelse for disse genstande. Det gælder navnlig materieltil krigsførelse, militært simulations- og træningsudstyr og maskiner, in-strumenter og dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til de nævntegenstande, jf. våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 3-5, og delvist 6. Det gælder end-videre software og teknologi efter § 6, stk. 1, nr. 8 og 9. Lovforslaget inde-holder endvidere en bemyndigelse til justitsministeren, hvorefter der kanfastsættes bestemmelser om, at andre genstande omfattet af våbenlovens § 6,stk. 1, kan undtages fra kravet om transittilladelse. Denne bemyndigelse for-udsættes alene udnyttet i det omfang, det er forsvarligt af sikkerhedsmæssi-ge og ordensmæssige grunde.
3